شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۲ - Aug. 30, 2003
مجازات جايگزين يك قاضي براي يك نوجوان
كاشت يك درخت به ازاي هر روز حبس
011875.jpg
گروه اجتماعي: نوجوان ۱۷ ساله اي كه به اتهام نگهداري مشروبات الكلي، دردادگاه اطفال حضور پيدا كرده بود به ازاي سه ماه و يك روز حبس تعزيري به كاشت ۹۱ درخت در سطح شهر تهران و حومه آن محكوم شد.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران قاضي محمد فارسي، رئيس شعبه ۱۱۸۵ مجتمع قضايي اطفال در جريان رسيدگي به اتهام پسر ۱۷ ساله مبني بر نگهداري مشروبات الكلي، با توجه به گزارش مراجع انتظامي، اقرار صريح متهم، كشف مشروبات الكلي نزد متهم، مجرميت اين پسر ۱۷ ساله را محرز دانسته و به استناد ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامي، اين متهم را به تحمل سه ماه و يك روز حبس تعزيري محكوم كرد. قاضي فارسي در جريان رسيدگي به اين پرونده گفت: با توجه به اينكه متهم در سن نوجواني قرار دارد، همچنين فاقد سابقه كيفري بوده و اولين باري است كه مرتكب اين عمل شده و از طرف ديگر مجازات حبس نه تنها موجب بازدارندگي اين فرد نمي شود بلكه سبب اخلال در شخصيت و تجري او به علت مراوده با افراد ديگر موجود در زندان و ريختن قبح زندان مي شود، دادگاه با اختيار حاصله از ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامي و رعايت بخشنامه رياست قوه قضائيه در مورد تعيين مجازات هاي جايگزين حبس، به جاي مجازات فوق، اين پسر ۱۷ ساله به ازاي هر روز حبس به كاشت يك درخت (مجموعاً ۹۱ درخت) در سطح شهر و حومه تهران با هماهنگي نهادهايي نظير شهرداري و اداره محيط زيست استان محكوم مي شود.
رئيس شعبه ۱۱۸۵ مجتمع قضايي اطفال در توضيح علت صدور اين رأي گفت: كاشت درخت، سنت انبياء است و به علت ظرافت نوع كار در روحيه بلوغ اين فرد تأثير گذاشته و او را از سوق در ورطه بزهكاري، اعمال پرخاشگري و افسردگي ناشي از گرايش به مواد الكلي و ديگر مخدرات نجات مي دهد. رأي صادره حضوري و ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه هاي تجديدنظر استان تهران است.

ايستگاههاي آتش نشاني تهران افزايش مي يابد
011870.jpg
گروه اجتماعي:  يك  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  اعلام  كرد افزايش  تعداد ايستگاه هاي  آتش نشاني  و نحوه  توزيع  اين  ايستگاه ها در دستور كار اين  شورا قرار دارد.
«خسرو دانشجو» به  خبرنگاران  ، گفت : افزايش  ايستگاه ها و به  روز كردن تجهيزات  و امكانات  آتش  نشاني  براساس  استانداردهاي  روز دنيا ازموارد اوليه  در دستور كار شوراي  شهر است . وي  افزود: تاكنون  جلسات  متعددي  براي  به  روزكردن  تجهيزات آتش نشاني  مطابق  با استانداردهاي  روز دنيا برگزار و تصميماتي  نيز اتخاذ شده  است  كه  بزودي  اعلام  مي شود. وي  تصريح كرد: به  دليل  اهميت  مبحث  سرعت  در كار امدادرساني  و خدمات  آتش نشاني ، تجهيز ايستگاههاي  آتش  نشاني  به  بالگرد ، از ديگر مباحثي  است  كه  در دستور كار شوراي  شهر تهران  است .
اين  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران ، گفت  كه  براي  تجهيز آتش نشاني  به  بالگرد امدادرساني ، جلساتي  با صنايع 
هلي كوپترسازي  برگزار شده  و پس  ازتوافق ، خلاءها و كمبودها را برطرف  خواهيم  كرد. وي  خاطر نشان  كرد: امكانات  ما قابل  مقايسه  با امكانات  به  روز ديگر كشورهاي  اروپايي  نيست  ، ولي 
آتش  نشانان  ايران  با تلاش  توانسته اند به  رغم  كمبودها، فاصله ها را پر كنند و به  مسابقات  المپياد جهاني  راه  يابند.

از سوي سازمان ملي جوانان:
كميته پيگيري بيانيه كنگره ملي تشكل هاي غيردولتي جوانان تشكيل شد
گروه اجتماعي: كميته پيگيري مفاد بيانيه نخستين كنگره ملي تشكل هاي غيردولتي جوانان تشكيل شد.
در اين نشست كه با حضور مديران سازمان ملي جوانان و جمعي از نمايندگان سازمانهاي غيردولتي حاضر در كنگره برگزار شد در زمينه طرح تاسيس باشگاه تشكل هاي غيردولتي جوانان در مراكز استانها بحث وتبادل نظر به عمل آمد، همچنين ايجاد بانك اطلاعاتي تشكل هاي غيردولتي شامل اطلاعات مربوط به حمايت هاي مالي انجام شده و اعتبارات تخصيصي و همچنين ايجاد مركز خدمات چاپ جهت سازمانهاي غيردولتي به سازمان ملي جوانان پيشنهاد شد. حاضرين در اين نشست ضمن تاكيد بر پرداختن به موضوع تشكل هاي غيردولتي جوانان در برنامه هاي آتي سازمان خواستار تاسيس خبرگزاري مستقل با موضوع جوانان و با محوريت تشكل هاي غيردولتي جوانان شدند. در اين نشست همچنين بر پيگيري خواست سازمانهاي غيردولتي مبني بر تاسيس «پارلمان جوانان» به طور مشترك توسط تشكل هاي غيردولتي و سازمان ملي جوانان تاكيد شد.
حاضرين در كميته پيگيري مفاد بيانيه نخستين كنگره ملي تشكل هاي غيردولتي همچنين نمايندگان تشكل هاي استانهاي زنجان و كرمانشاه را به ترتيب به عنوان دبير و مسئول دبيرخانه اين كميته انتخاب كردند.

مهار اعتياد محور فعاليت  هاي مبارزه با مواد مخدر در برنامه چهارم توسعه است
ايسنا: دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاكيد بر تغيير رويكرد از «مقابله با عرضه» به «كاهش تقاضا» مبارزه با مواد مخدر را جنگي بي پايان توصيف و تصريح كرد: «مهار اعتياد طبق برنامه ۱۰ ساله» محور اصلي فعاليت هاي مبارزه با اعتياد در برنامه چهارم توسعه خواهد بود.
دكتر علي هاشمي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، همچنين با اشاره به انجام ۳۳۶ عمليات مبارزه با مواد مخدر در شرق كشور طي ۴ ماه اول سال جاري تصريح كرد: ۳۵ درصد اين عملياتها با درگيري مسلحانه، تقديم ۱۱ شهيد، متلاشي كردن ۷۸۲ باند و كشف ۵/۶۲ تن مواد مخدر و ۴۴۵ قبضه اسلحه همراه بوده كه ميزان اين كشفيات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهي داشته است. مشاور رئيس جمهور، مهمترين ضعف در عرصه مبارزه با مواد مخدر را نداشتن برنامه جامع دانست و گفت: تاكنون ۱۰۵ جلسه در ستاد تشكيل شده كه در اكثر آنها استراتژي مقابله با عرضه پيگيري شده است.
هاشمي، ارائه تعريف ملي از پديده مواد مخدر، هدفدار بودن برنامه در سقف زماني ده ساله، برتري استراتژي كاهش تقاضا، ارتقاي كيفي راهبرد مقابله با عرضه، تقويت نگرش ملي به جاي نگرش بخشي و توجه به فرصت فعاليت تشكلهاي غيردولتي و فرصتهاي منطقه  اي و بين المللي را از ويژگيهاي برنامه جامع ملي مبارزه با مواد مخدر و همچنين پيگيري اصلاح وضعيت قانوني جداسازي زندانيان مواد مخدر از زندانيان ديگر، تجهيز گلوگاه هاي كشور به سيستمهاي كشف  مواد مخدر، اصلاح وضعيت ساختار ستادي، مشاركت دستگاه هاي دولتي، برنامه ريزي در جهت كادر سازي و ايجاد بانك جامع آمار را از ديگر فعاليتهاي ستاد در حوزه اقدامات زيربنايي و اساسي برشمرد.

سحرخيز آزاد شد
ايرنا: عيسي سحرخيز نماينده مديران مسئول در هيأت نظارت بر مطبوعات كه چهارشنبه گذشته بازداشت شده بود، آزاد شد.
وي به ايرنا گفته است پس از اداي توضيحاتي درباره ادعايي كه گفته مي شد از سوي «ايرج جمشيدي» سردبير روزنامه تعطيل شده، «آسيا» به وي نسبت داده شده، دادسرا بدون صدور قرار تأمين يا دريافت ضمانتي آزاد شده است .
يادآوري مي شود سحرخيز نيز ظهر چهارشنبه دستگير و شب همان روز آزاد شد.

فرار از خانه به علت ممانعت پدر از ادامه تحصيل
گروه اجتماعي: قاضي پرونده دختر متهم به فرار از منزل كه ممانعت والدينش از ادامه تحصيل را علت فرار از خانه عنوان كرده بود، از دختر براي پاي بندي به ارزش هاي خانوادگي و از پدر براي فرستادن دخترش به مدرسه تعهد گرفت.
به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا دختر ۱۶ ساله اي كه به اتهام فرار از منزل در دادگاه اطفال حضور يافته بود، در توضيح علت فرار خود به رئيس شعبه ۱۱۸۵ مجتمع قضايي اطفال گفت: پدر و مادرم از ادامه تحصيل من جلوگيري كردند و من نيز ناچار از منزل فرار كردم. پدر اين دختر خطاب به قاضي با اشاره به تأثيراتي كه دخترش از محيط مدرسه فعلي اش پذيرفته، گفت: ما يك خانواده بسيار مذهبي هستيم كه رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي و عرف خانوادگي برايمان خيلي مهم است ولي از وقتي كه دخترم به اين مدرسه مي رفت، رفتارش تغيير زيادي كرده بود كه اين تغيير رفتارها با عقايد خانوادگي ما هماهنگي نداشت و ما نمي توانستيم آن را بپذيريم؛ به همين دليل از ادامه تحصيل دخترم جلوگيري كردم. قاضي فارسي بعد از شنيدن سخنان اين دختر و پدر گفت: درس خواندن و آموزش و پرورش از حقوق همه كودكان است و هيچ كس نمي تواند اين حق از آنها بگيرد.
رئيس شعبه ۱۱۸۵ مجتمع قضائي اطفال در ادامه خطاب به پدر دختر ۱۶ ساله گفت: دليل همه تغيير رفتارهايي كه در دختر شما به وجود آمده، حضور او در مدرسه و تقليد از همكلاسي هايش نيست؛ بلكه مقدار زيادي از اين تغييرات رفتارهاي طبيعي دوران بلوغ است لذا تبيين درست جايگاه خانواده و شئونات اخلاقي و اسلامي براي فرزندتان راه حل و چاره مشكل است نه ممانعت از ادامه تحصيل او.

چرا كودكان گريه مي كنند؟
نوزاد مي گريد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد و والدين خود را به وظايفشان آشنا سازد.
كودك هرگز بي دليل گريه نمي كندگريه كردن هميشه ناشي از ناراحتي است كه مي تواند جسمي ، عاطفي يا روحي باشد
011795.jpg
من گاهي تعجب مي كنم، كه چرا تلفن هنگام زنگ زدن چنين صداي آزاردهنده و عجيبي ايجاد مي كند و كمتر كسي از آن گله مي كند. اگر كمي فكر كنيد، دليلش واضح است. در واقع سر و صدايي كه بتوانيد از آن چشم پوشي كنيد، ضرري ندارد. چون شما به تلفن پاسخ مي دهيد، ديگر صداي زنگش برايتان آزاردهنده نيست، درباره گريه بچه ها هم دقيقاً همين طور است.
نوزاد مي گريد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد و والدين خود را به وظايفشان آشنا سازد. در چند ماه اول تولد قدرت برقراري ارتباط در طفل ضعيف تر است در حالي كه نيازهاي او بيشتر است. او نمي تواند احتياجاتش را بيان نمايد. تا زماني كه كودك قادر به حرف زدن نيست بايد به نحوي اين خلاء حياتي پر شود، چگونه؟
كودك با زبان ديگري كه گريه نام دارد نيازهايش را اعلام مي كند. به اين ترتيب كه كودك احساس مي كند به چيزي احتياج دارد. تحقق اين نياز با فرو دادن يك دم، مانند كشيدن ماشه، شروع و با يك بازدم شليك مي شود. بازدم ناگهاني از ميان تارهاي صوتي مي گذرد، آنها را به ارتعاش درمي آورد و صدايي توليد مي نمايد كه آن را گريه مي ناميم.
وقتي در خلقت انسان، خداوند گريه بچه را طراحي كرد، صداي آن را به گونه اي خلق كرد كه والدين نتوانند به سادگي از آن صرف نظر كنند و بيشترين تأثير را بر آنها داشته باشد. اگر صداي گريه طوري طراحي شده بود كه شنيدنش به جاي حالت خبر دهي،دور كننده يا لذت بخش بود، نسل انسان نابود مي شد. در آن صورت، اگر يك زن و مرد غارنشين صداي گريه كودكشان را مي شنيدند، لبخندي رويايي و حاكي از رضايت مي زدند و به يكديگر مي نگريستند، غافل از اين كه حيواني وحشي در حال ربودن كودك وحشت زده آنهاست. گريه بچه والدين را به نگران شدن يا وارد عمل شدن تحريك مي كند و بايد هم به همين صورت باشد. بنابراين تعجب نكنيد كه به چه شدتي به اين صدا واكنش نشان مي دهيد.
همچنين كودك شما به طور غريزي مي داند كه گريه بهترين وسيله براي ايجاد ارتباط مي باشد. كودك از اين طريق بهتر قادر خواهد بود توجه شما را به سوي خود جلب كند. به هر حال نسبت به روش هاي ديگر، گريه كردن، مؤثرتر است، زيرا:
براي نوزاد اين آسان ترين روش است:
او مي تواند بدون هيچ گونه تلاشي،حتي وقتي كه مريض يا خسته باشد گريه كند. از آن جا كه لبخند مستلزم تفكر و كنترل بيشتري است بنابر اين گريه كردن آسان ترين انتخاب براي او مي باشد.
از فواصل طولاني و دور كاربرد دارد:
شما نمي  توانيد لبخند او را از اتاق ديگر ببينيد، اما صداي گريه اش را مي شنويد، او همچنين آن قدر به گريه ادامه مي دهد تا بداند كه شما به او گوش مي دهيد.
يك علامت جهاني براي نشان دادن ناراحتي است:
با توجه به تجربيات، خود مي فهميد كه گريه او نشان مي دهد اوضاع روبه راه نيست و در هر صورت اين احتمال كه شما به گريه او واكنش نشان دهيد بيشتر است تا نسبت به روشهاي ديگر ارتباطي.
گريه نوعي سخن گفتن است:
در يك سالگي و يا بيشتر از تارهاي صوتي غالباً براي توليد سخن استفاده مي كنند تا گريه كردن. به علاوه او قادر خواهد شد نيازهاي خود را مؤثرتر مطرح كند. در همين زمان گريه كردن باعث تمرين آواسازي او مي شود كه در سخن گفتن مورد استفاده قرار مي گيرد.
گريه فقط يك صوت نيست، بلكه علامت است. گريه براي اعلام نياز است و بچه ها براي هر نوع نياز، علائم مخصوص آن را به كار مي برند. همان طور كه در حال شناختن ويژگيهاي فرزند خود مي باشيد خود را با گريه اش هماهنگ مي كنيد و مي آموزيد كه چگونه براي آرام  ساختن او عكس العمل نشان دهيد. به خاطر داشته باشيد كه او هرگز براي اينكه فقط گريه كرده باشد، گريه نمي كند، بلكه هميشه دليلي براي اين كار وجود دارد. گريه كردن هميشه ناشي از ناراحتي است،  ناراحتي جسماني يا عاطفي و روحي.
هر چه انگيزه و نياز قوي تر باشد، فشار خروج بازدم بيشتر مي شود و ارتعاش تارهاي صوتي سريع تر مي گردد. به همين دليل با هر تجديد بازدم، كيفيت صوت نيز تغيير مي يابد. محققان اين اصوات خاص را اثر گريه مي نامند كه مانند اثر انگشت در كودكان مختلف متفاوت و مخصوص همان كودك است.
نمونه هاي گريه هاي عادي به قرار زير مي باشد:
نوزاد شما: «خوب، حالا براي غذا خوردن چگونه گريه كنم»
گريه «من گرسنه هستم.»
فرزند شما هنگام گرسنگي شروع به گريه مي كند. اين گريه به شما مي گويد كه او غذا مي خواهد. گريه اي با يك توالي تكراري، لحظه اي توقف براي نفس گرفتن، سپس يك بار ديگر گريه، دوباره توقفي براي نفس گرفتن و همين طور الي آخر.
راه حل: به او غذا برسانيد تا گرسنگي برطرف شود.
گريه «يك چيزي مرا آزار مي دهد »
هر كودكي هنگام درد گريه مي كند. اين نوع گريه مي تواند تند و تيز و اغلب شبيه جيغ باشد، او سپس بريده بريده نفس خواهد كشيد و باز جيغ زدن ادامه خواهد يافت.
راه حل: تلاش كنيد چيزي كه باعث آزار او شده را پيدا كنيد.
گريه «پوشك من كثيف است»
نوزاد شما ترجيح مي دهد كه لباسش تميز و خشك باشد. گريه اي كه نشان از ناراحتي او در اثر كثيف بودن لباس زير مي باشد، به آرامي شروع مي شود و سپس بلندتر و بلندتر مي گردد. در اين حالت، همچنين مي توانيد ببينيد كه در حال وول خوردن مي باشد.
راه حل: فوري لباس زير او را بازبيني كنيد، احتمالاً به يك لباس تميز وتازه احتياج دارد.
گريه «مرا سرگرم كن چون سير هستم»
كودكان به تحريك نياز دارند و اگر به قدر كافي به آنها محرك نرسد، ملالت و خستگي شان ظاهر خواهد شد. اين نوع گريه براي جلب توجه شما طراحي شده، بنابر اين بيشتر شبيه فرياد است تا گريه و تا زماني كه نوزاد احساس خستگي و ملالت مي كند اين فريادها را ادامه خواهد داد.
راه حل: با او بازي كنيد، برايش آوازبخوانيد ياداستاني برايش نقل كنيد.
گريه «مرا تكان بده تا خوابم ببرد»
كودكتان هنگام خستگي بدخلق و ناراحت خواهد بود، اگرچه حتي باخوابيدن نيز مخالفت كند. با حالتي بي قرار ناله مي كند، ممكن است به مدت چند ثانيه سرخود را تكان دهد و همچنين امكان دارد متوجه شويد كه دستانش را با فشار به چشمان خود مي مالد.
راه حل: به آرامي او را تكان دهيد تا به طور كامل خوابش ببرد.
گريه «با من باشيد»
كودك شما موجودي اجتماعي است و دوست دارد كه هميشه كنارش باشيد. وقتي كه احساس تنهايي كند و ناراحت خودش باشد، گريه اش به جاي اين كه بلند باشد رقت انگيزتر است، بنابر اين بيشتر غمگين به نظر خواهد رسيد تا عصباني.
راه حل: زماني را در كنارش بگذرانيد تا كمي ساكت شود. اگر مجبوريد كاري را انجام دهيد، بهترين روش اين است كه با وسايل مخصوص او را به خود، ببنديد و به امور روزمره خود بپردازيد.
گريه «حالم خوش نيست»
اين موضوع را در نظر داشته باشيد كه گريه كردن، يگانه روش كودك شما براي فهماندن اين مطلب است كه احساس خوبي ندارد. يك گريه ناشي از بيماري مي تواند آرام و خيلي بي حال باشد و همراه با حركات كند و بي حال بدن صورت گيرد.
راه حل: بررسي كنيد كه مشكل جدي وجود نداشته باشد و اگر مطئمن نيستيد به پزشك مراجعه كنيد.
علل گريه كودك:
نوزاد مي گريد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد و والدين خود را به وظايفشان آشنا سازد. نوزاد از طريق دو شبكه، با والدين خود ارتباط برقرار مي كند، «علايم هشداردهنده» ارسال مي نمايد تا والدين يعني «گيرنده ها» كه انحصاراً براي اين كار برنامه ريزي شده اند علايم را دريافت كنند و به آنها پاسخ دهند.
گريه نوزاد علامتي است با چهار ويژگي اصلي :
۱- گريه هاي نوزادان تازه متولد شده، اولين واكنش آنها در برابر محيط است و ما آن را به خودي خود و ناهشيارانه مي ناميم. اين گريه روندي طبيعي در اعلام يك نياز است. نوزاد كوچك قادر نيست بنشيند، تفكر كند و تصميم بگيرد كه: خوب، حالا براي غذا خوردن چگونه گريه كنم؟
اگر به اين گريه ناهشيارانه و خود به خودي به موقع پاسخ مثبت داده شود، نوزاد كم كم مي آموزد كه با گريه هايش احتياجات گوناگون را بيان نمايد. سپس همين كه نوزاد مطمئن شود كه قدرت ايجاد ارتباط را به دست آورده است، قدرت پاسخگويي شما و گريه كردن او حتي از گفتار و زبان واقعي گوياتر خواهد شد و از آن پس كودك ياد مي  گيرد كه بهتر گريه كند.
۲- علامت به آساني ايجاد مي شود. كودك با تلاش كمتري، گريه را آغاز مي كند.
۳- علائم اعتراض آلوده بوده و توجه والدين را به كودك جلب مي كند و در نتيجه گريه متوقف مي شود، ولي باز هم آن قدر مزاحم نيستند تا والدين را به سرعت به جانب كودك بكشانند و در حقيقت آنان مي توانند علايم راناديده بگيرند.
۴- به محض رفع نياز، گريه متوقف مي شود.
اين ويژگيها، گريه كودك را به علامتي كامل تبديل مي نمايد كه ضامن بقاي كودك و تكامل احساس مسئوليت  در پدر و مادر است.
روشهايي براي آرام كردن يا كاهش گريه نوزاد:
وقتي مشكل نوزاد و راه حل آن را دريابيد، گريه كردن او قطع خواهد شد. گريه نوزاد يكي از صوت ها و پيام هاي با معني است. با دقت به آن گوش كنيد و با گرمي و محبت به آن پاسخ دهيد. دوره آن كوتاه است و پس از مدتي كودك ياد مي گيرد با روش بهتري نيازهاي خود را به اطلاع شما برساند.
به گريه نوزاد فوراً پاسخ دهيد:
هنگامي كه كودك بعد از بيدار شدن از خواب كوتاه يا هنگام گرسنگي گريه سر مي دهد، او را براي مدت طولاني به حال خود رها نكنيد. بهتر است تا قبل از اين كه واقعاً ناراحت شود، در اولين دقيقه به او توجه كنيد. هر كاري داريد كنار بگذاريد و به او توجه نماييد. هنگام مشاهده آثار گرسنگي در نوزاد و هر وقت كه اشتهاي او اقتضا مي كند، به او شير بدهيد. اين برنامه تغذيه، از برنامه ساعتي براي رضايت و آرامش نوزاد مناسب تر است.
نوزاد را حركت دهيد:
نوزاد را حداقل مدت سه ساعت در روز در بغل يا به پشت خود حمل نماييد. نوزاداني كه از اين محبت برخوردار مي شوند، پنجاه درصد كمتر گريه مي كنند. براي آرام كردن نوزاد او را بغل كنيد، تكان بدهيد يا راه ببريد. به ياد داشته باشيد كه در طول بارداري، نوزاد با اين روش خو گرفته است. اگر با اين روش آرام نشد، او را در كالسكه مدتي به گردش ببريد.
نوزاد را در پتوي نرم و راحت بپيچيد و به خودتان بچسبانيد و پيش خود بخوابانيد. ضربان قلبتان مي تواند به بچه آرامش دهد و يا كودك را به پهلو در گهواره تكيه دهيد و آهسته برايش لالايي بخوانيد. هنگامي كه نوزاد بيدار است و گريه و يا جاروجنجال به پا نمي كند به او زياد توجه و محبت كنيد و با نشان دادن اشياي مختلف او را سرگرم كنيد و يا حركاتي را انجام دهيد كه او خوشش بيايد و يا بينايي او را تحريك نماييد و تماس جسماني بيشتري با آنها داشته باشيد، كمتر گريه مي كند.
اگر كودك به گونه غير معمول و دور از انتظار شما، به طور مداوم گريه مي كند، دقيقاً او را معاينه كنيد، زيرا ممكن است ناراحت يا حتي بيمار باشد و اگر گريه كودك مداوم بود توصيه مي كنيم با پزشك متخصص اطفال، مشورت كنيد.
كورش اميري- روانشناس باليني
مريم رنجبر- كارشناس بهداشت عمومي

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |