شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۲ - Aug. 30, 2003
يك روز پس از فرمان آريل شارون
حمله ارتش اسرائيل به نوار غزه آغاز شد
011880.jpg
به دنبال دستور پنجشنبه شب «آريل شارون» نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به نوار غزه، ارتش اين رژيم بعداز ظهر ديروز با يورش به شهر بيت حانون در شمال نوار غزه برخي از تاسيسات و صدها متر از زمين هاي كشاورزي اين منطقه را از بين بردند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، ارتش رژيم اسرائيل در اين تهاجم جديد صدها اصله درخت را در بيت حانون از بين برد و باغ ها و زمين هاي كشاورزي منطقه شمال نوار غزه را تخريب كرد.
منابع اسرائيلي گفتند حمله نظامي ارتش اسرائيل به شمال نوار غزه پس از شليك روز گذشته چند فروند موشك قسام به سوي سرزمين هاي اشغالي ۱۹۴۸ انجام مي گيرد.
فرود اين موشكها در عمق سرزمين هاي اشغالي ۱۹۴۸ سبب نگراني شديد مسئولان سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي شد و آريل شارون نخست وزير اين رژيم از فرماندهان نظامي خواست كه تدابير مناسب براي جلوگيري از شليك  موشك هاي قسام به وسيله گروههاي مبارز فلسطيني اتخاذ كنند.
يكي از مسئولان نظامي ارتش اين رژيم ديروز صبح در واكنش به سقوط چند موشك قسام در نزديكي شهر ساحلي عسقلان گفت، ارتش براي دست زدن به عمليات گسترده نظامي در نوار غزه آمادگي كامل دارد.
ارتش رژيم صهيونيستي ژوئن گذشته (تيرماه) و در جريان اشغال پنج هفته اي بيت حانون در نوار غزه دهها هكتار از زمين هاي كشاورزي اين منطقه را تخريب كرد.
در همين حال منابع رژيم صهيونيستي گفتند زمان اخراج ياسر عرفات رئيس حكومت خودگردان فلسطين از شهر رام الله در كرانه باختري رود اردن و نيز اشغال كامل نوار غزه فرا رسيده است.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس مطبوعات اسرائيل به نقل از منابع سياسي اين رژيم و بدون ذكر نام آنها نوشتند: وقوع يك عمليات انتحاري (شهادت طلبانه) ديگر كه به كشته و زخمي شدن شمار قابل توجهي اسرائيلي منجر شود به اخراج عرفات از رام الله و اشغال نوار غزه خواهد انجاميد.
اين روزنامه ها نوشتند: ارتش اسرائيل در انتظار زمان مناسب براي اجراي اين دو طرح است.
در جريان عمليات شهادت طلبانه ده روز پيش يك فلسطيني عضو جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) درون يك اتوبوس در بخش غربي قدس، ۲۰ اسرائيلي كشته و ۱۰۵ نفر زخمي شدند.
رژيم صهيونيستي همواره عرفات را به پشتيباني از اين گونه عمليات، كارشكني در فعاليت محمود عباس نخست وزير حكومت خودگردان و نيز حمايت از گروههاي فلسطيني براي اجراي عمليات عليه اهداف اسرائيلي متهم مي كند.
مسئولان اين رژيم روز پنجشنبه حتي در واكنش به دعوت عرفات از گروه هاي فلسطيني براي پايبندي مجدد به آتش بس اعلام كردند كه وي نمي تواند نقشي در روند مذاكرات به اصطلاح صلح ايفا كند.
ياسر عرفات روز چهارشنبه از گروه هاي انتفاضه خواست با تجديدنظر در موضع خود در مورد لغو آتش بس، براي اجراي طرح «نقشه راه» فرصت بيشتري به تلاش هاي بين المللي بدهند.
از سوي ديگر يك عضو مجلس قانونگذاري فلسطين از فشارهاي سنگين آمريكا بر اين مجلس خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، صائب عريقات گفت در حالي كه بسياري از مسئولان آمريكايي، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را مسئول تشنج كنوني در سرزمين هاي فلسطيني مي دانند و او را به همين دليل سرزنش مي كنند مجلس قانونگذاري فلسطين هم تحت فشار قرار دارد.
عريقات در گفتگو با العربيه اظهار داشت: به نظر مي رسد رخدادهاي عراق و وضعيت داخلي آمريكا موجب شده بوش در سخنان ۶ ماه پيش خود درباره خاور ميانه تجديدنظر كند و گويي كه نظرات بوش با ۶ ماه گذشته كاملا متفاوت شده است. وي افزود: در حالي كه رژيم صهيونيستي تاكنون صفحه اول از نقشه راه را هم باز نكرده است .چون همچنان به ساخت ديوار امنيتي، شهركها و محاصره ۳ ميليون فلسطيني ادامه مي دهد و هنوز هم كشور فلسطيني را به رسميت نشناخته است. دولت آمريكا دائما طرف فلسطيني و به خصوص عرفات را سرزنش مي كند.

توافق اجلاس پكن
مذاكرات ۶ جانبه درباره بحران هسته اي كره ادامه مي يابد
011885.jpg
«لي سو هيوك» معاون وزير امور خارجه و رئيس هيأت كره جنوبي روز جمعه در پكن اعلام كرد: با توافق شش طرف گفت وگوهاي مسأله هسته اي شبه جزيره كره، دور دوم مذاكرات نيز برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا از پكن به نقل از خبرگزاري شين هوا، «لي» اين مطلب را در مصاحبه مطبوعاتي در پايان مذاكرات شش جانبه پكن اعلام كرد و افزود كه احتمالاً دور دوم گفت وگوها تا دو ماه ديگر انجام مي شود. وي گفت وگوهاي پكن را پرثمر خواند و افزود: تمامي پيشنهادها و درخواست  هاي دوطرف در اين مذاكرات مورد بحث  و تبادل نظر قرار گرفت.
«لي» گفت: دو طرف با حل صلح آميز بحران هسته اي شبه جزيره كره از طريق گفت وگو به توافق رسيدند و درباره عاري بودن منطقه از سلاح هاي هسته اي تفاهم حاصل شد. اين مقام كره جنوبي تأكيد كرد، نگراني هاي امنيتي كره شمالي بايد مورد توجه كافي قرار گيرد.
هيأت هاي شركت كننده در مذاكرات پكن كه چهارشنبه گذشته آغاز شد وديروز پايان يافت، همچنين خاطرنشان كردند كه بايد از هر اقدامي كه اوضاع را متشنج مي كند، خودداري كرد.
در همين حال مقام هاي آمريكايي روز پنج شنبه اعلام كردند كره شمالي در صدد انجام يك آزمايش هسته اي است.
راديو محلي واشنگتن به نقل از مقام هاي آمريكايي اعلام كرد: پيونگ يانگ با رد درخواست واشنگتن براي خلع سلاح گفته است با يك  آزمايش هسته اي به جهان نشان خواهد داد كه داراي سلاح اتمي است.
اين راديو افزود: كيم يونگ معاون وزير خارجه كره شمالي در اجلاسي كه در آن نمايندگان شش كشور از جمله آمريكا و چين به منظور بررسي اختلافات بين اين كشور و ايالات متحده شركت داشتند گفته است: پيونگ يانگ داراي موشك هاي دوربرد براي حمل كلاهك هاي اتمي نيز مي باشد.

مخالفت آمريكا با تشكيل نيروي دفاعي مستقل اروپا
نيكولاس برنز سفير آمريكا در ناتو نسبت به تشكيل يك سازمان دفاعي مستقل از ناتو در اتحاديه اروپا مخالفت كرد و آن را به عنوان يك مشكل بزرگ خواند.
به گزارش ايرنا از وين برنز در گفت وگو با روزنامه اتريشي پرسه گفت: ما به اتحاديه اروپا همه چيز داديم تا رقيبي براي ناتو درست نكند و چنانچه اين اتحاديه بخواهد با ناتو رقابت كند ما با مشكل بسيار بزرگي روبه رو خواهيم شد.
وي اظهار داشت: كشورهايي مانند فرانسه، آلمان، بلژيك و لوكزامبورگ در ماه آوريل سال جاري درباره تشكيل يك سازمان نظامي مستقل توافق كرده اند، كه اين برخلاف توافق هاي قبلي است.
برنز كه به مناسبت شركت در پنجاه و نهمين همايش اروپايي فوروم آلپاخ ۲۰۰۳ در اتريش به سر مي برد، گفت: سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اكنون علاوه بر حفاظت از اروپا در افغانستان و آسياي مركزي نيز فعاليت خود را آغاز كرده است.
وي گفت: استقرار نيروهاي ناتو در كشورهاي اروپاي شرقي يكي از محورهاي برنامه اين سازمان است و در آينده اين كشورها نقش زيادي در ناتو به عهده خواهند داشت.
وي درباره اختلافات اروپا و آمريكا گفت: ما با اتحاديه اروپا داراي اهداف امنيتي مشتركي هستيم و بدون كمك هاي مالي و نيروي نظامي آمريكايي و اروپايي صلحي در آسياي ميانه، افغانستان و بالكان ايجاد نمي شود.
وي اظهار داشت: حل مشكلاتي مانند تجارت انسان، مواد مخدر و ترور در گرو همكاري يكديگر است و براي همين بايد اختلافات بر سر عراق را فراموش كنيم.
پنجاه و نهمين همايش اروپايي فوروم آلپاخ ۲۰۰۳ در تاريخ ۲۳ مرداد ماه تحت عنوان مستمر و شكسته در كوهستان آلپاخ واقع در استان تيرول اتريش برگزار شد.
در ا ين گردهمايي ۱۶ روزه دانشمندان، نمايندگان سياسي، اقتصادي، تكنولوژي و فرهنگي كشورهاي مختلف جهان درباره سياست هاي داخلي، امور اقتصادي، معماري و سلامت بحث و گفت وگو مي كنند.

خبرهاي كوتاه
*با گذشت شش روز از آغاز درگيري هاي شديد نظامي بين نيروهاي مشترك دولت افغانستان و آمريكا با شبه نظاميان طالبان، درگيري هاي پراكنده و جنگ و گريز ميان دو جناح متخاصم همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايرنا از كابل منابع وزارت دفاع افغانستان ديروز با اعلام اين خبر، افزودند، با تصرف كامل شهرستان «داي چوپان» در ولايت زابل توسط نيروهاي دولتي، درگيري ها اكنون به دره  هاي اطراف كشيده شده است.
نيروهاي دولتي افغانستان با پشتيباني قواي ويژه زميني و بالگردهاي توپدار آپاچي آمريكا از يكشنبه گذشته عملياتي را براي بيرون راندن طالبان از بخش هايي از ولايت زابل كه اخيرا تصرف كرده بودند، آغاز كردند.
مهم ترين درگيري ها طي پنج روز گذشته در شهرستان  هاي «داي چوپان» و «اتغر» زابل به وقوع پيوسته كه دستكم ۶۰ نيروي طالبان و ۹ تن از قواي دولتي كشته و ده ها تن از جمله دو آمريكايي مجروح شدند.
* به گزارش راديو محلي واشنگتن، چند گروه از طرفداران ببرهاي تاميل و كردهاي تركيه در آمريكا، از كالين پاول وزير امور خارجه و جان اشكرافت وزير دادگستري آمريكا شكايت كردند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن اين راديو روز پنجشنبه در گزارش خود افزود: اين شكوائيه كه تسليم دادگاه فدرال در لس آنجلس شد در مخالفت با قانون «پاتريوت» تنظيم شده كه پس از حملات يازده سپتامبر ۲۰۰۱ به تصويب رسيده است.
به گفته گروه هاي حقوق بشر در آمريكا اين قانون، آزادي هاي مدني را با محدوديت هاي متعددي مواجه مي كند.
شش گروه و دو شخص حقيقي با ارائه اين شكوائيه خواستار حمايت از «فعاليت هاي قانوني و بشردوستانه» ببرهاي تاميل و حزب كارگران كرد در تركيه شدند.
* «مبارك الياس» يكي از متهمان ديگر انفجار بالي ضمن اعتراف به شركت در بمب گذاري كليساهاي اندونزي به دادگاه گفت كه حنبلي وي را براي بمب گذاري در اين باره تشويق كرده است. به گزارش ايرنا از كوالالامپور به نقل از روزنامه «جاكارتا پست»، مبارك الياس در دادگاه گفت: من در عمليات بمب گذاري يك كليسا در شهر «موجوكرتو» استان جاوه شرقي شركت كردم و حنبلي مرا به انجام اين كار وادار كرد. مقامات اندونزي حزب جماعت اسلامي اين كشور را به سلسله بمب گذاري هاي كليساهاي اين كشور در سال ۲۰۰۰ ميلادي كه منجر به كشته شدن ۱۹ تن شد متهم كرده ا ند. بازجويان اندونزي همچنين حزب جماعت اسلامي اين كشور را به دخالت در انفجار بالي كه منجر به كشته شدن ۲۰۲ تن شد نيز متهم كرده اند.
* رهبر اخوان المسلمين مصر روز پنجشنبه از ياسر عرفات، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، خواست با گروه هاي مبارز رويارويي نكند چون موجب ضعيف شدن موضع فلسطينيان در برابر اسرائيل مي شود.

قطر به جاي امارات
در گزارش اصلي صفحه ۱۸ امروز عنوان گزارش از «قطر تا مكزيك» است كه اشتباها از «امارات تا مكزيك» درج شده است. با پوزش از خوانندگان محترم بدين وسيله تصحيح مي شود.

نماينده ويژه روسيه در خاورميانه
آندري ودووين نماينده ويژه وزارت امور خارجه روسيه در امور خاورميانه ديروز راهي اين منطقه شد.
به گزارش ايرنا از مسكو يك منبع در وزارت امور خارجه روسيه با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: براساس دستور وزير امور خارجه روسيه ودووين موظف است به همراه نمايندگان ساير اعضاي گروه ۴ تسهيلات لازم را براي اجراي طرح «نقشه راه» فراهم سازد.
نماينده ويژه روسيه در امور خاورميانه قرار است در اين سفر با مقام هاي اسرائيلي و كادر رهبري فلسطين به گفت و گو و تبادل نظر بپردازد.ودووين در مدت حضورش در خاورميانه با نمايندگان ساير اعضاي گروه چهار (آمريكا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا) نيز ديدار و گفت و گو مي كند.
بنا به اين گزارش مدت سفر اين ديپلمات روس به خاورميانه نامشخص بوده و طي آن از كشورهاي اردن، مصر و سوريه نيز بازديد خواهد كرد.
در همين حال ولاديمير پوتين و حسني مبارك رؤساي جمهوري روسيه و مصر در يك گفت و گوي تلفني مسايل موردعلاقه دوطرف را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
بخش مطبوعاتي كاخ كرملين مسكو با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: در اين تماس تلفني كه پنجشنبه شب صورت گرفت مبارك ابتكار رئيس جمهوري روسيه براي عضويت اين كشور در سازمان كنفرانس اسلامي را مورد تمجيد قرار داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |