شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۲ - Aug. 30, 2003
مقام  معظم  رهبري  به مناسبت  شهادت  آيت  الله  حكيم  سه روز عزاي عمومي اعلام كردند
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: در پي  شهادت  آيت الله  محمد باقر حكيم  رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  و جمع  زيادي  از نمازگزاران  جمعه  در شهر نجف  اشرف ، حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  در پيامي  اين  حادثه  را تسليت  و تبريك  گفتند.
متن  كامل  پيام  مقام  معظم  رهبري  به  اين  شرح  است : بسم  الله  الرحمن  الرحيم 
انالله  و انااليه  راجعون 
دست  گنهكار و پليد مزدوران  استكبار فاجعه  بزرگ  آفريد و شخصيت  ارزشمندي  را كه  در برابر اشغالگران  عراق ، سنگر مستحكمي  به شمار مي آمد، از مردم  عراق  گرفت  و اين  سنگر را ويران  كرد.
امروز در جوار حرم  ملكوتي  مولاي  متقيان  عليه  آلاف  التحيه  والثناء، آيت الله  سيد محمد باقر حكيم  به همراه  دهها نفر از مردان  و زنان  با ايماني  كه  از زلال  ذكر و خشوع  نماز جمعه  بهره مند شده  بودند شربت  شهادت  نوشيدند و به  حريم  امن  رحمت  و فيض  خاص  الهي  عروج  كردند.
اين  شهيد عزيز، عالم  مجاهدي  بود كه  سالهاي  متمادي  براي  احقاق  حق  ملت  عراق  با رژيم  خبيث  صدام  مبارزه  كرد و پس  از سقوط آن مجسمه  شر و فساد در مقابله  با اشغالگران  آمريكايي  و انگليسي  همچون  سد مستحكمي  ايستاد و مبارزه اي  دشوار را با نقشه هاي  شوم  آنان  آغاز كرد و خود را براي  شهادت  در راه  اين  جهاد بزرگ  و پيوستن  به  خيل  شهيدان  خاندان  معظم  آل حكيم  و ديگر شهيدان  علم  و فضيلت  در عراق  آماده  كرده  بود.
فاجعه  نجف  اشرف  و شهادت  اين  سيد بزرگوار و عالم  مجاهد بي شك  درخدمت  هدفهاي  آمريكا و صهيونيستهاي  غدار انجام  يافته  است .
شهيد آيت الله  حكيم  مظهر خواستهاي  بحق  ملتي  بود كه  دين  و استقلال  و آينده  كشور خود را در معرض  تهديد و خانه  خود را در زير چكمه  اشغالگران  مي بيند و مي خواهد از هويت  ديني  و ملي  خود در برابر متجاوزان  دفاع  كند.
شهادت  اين  سيد بزرگوار مصيبت  جانكاهي  براي  ملت  عراق  و سند ديگري  بر جرم  اشغالگران  است  كه  ناامني  و هرج  و مرج  را با حضور نامشروع  خود بر عراق  تحميل  كرده اند.
اما دشمنان  عراق  مستقل  و مسلمان  بدانند كه  با اين  شهادت  مظلومانه ، عزم  و مقاومت  ملت  عراق  در برابر نقشه ها و هدفهاي  استكبار و صهيونيسم  و ايمان  و وفاداري  آنان  به  خط اسلام  و رهبري  ديني  ضعيف  نمي گردد و برعكس  خواسته هاي  آنان ، پايدارتر خواهد گشت .انشاءالله .
به  ملت  مومن  و غيور عراق  يادآوري  مي كنم  كه  تنها راه  سربلندي  ملت  و نجات  كشور از شر نقشه هاي  خطرناك  استكبار و صهيونيسم ، وحدت  كلمه  آنان  در زير پرچم  پرافتخار اسلام  است  و امروز آنان  مي توانند با تمسك  به  اين  ريسمان  مستحكم  الهي  آينده  را براي  كشور خود و نسل هاي  بعدي  رقم  بزنند كه  در آن  عراق  اسلامي  و مستقل  همچون  ستاره  درخشاني  در دنياي  اسلام  نمايان  گردد. بزرگان  و نخبگان  ديني  و سياسي  عراق  تنها با تمسك  به  اسلام  و وحدت  كلمه  خواهند توانست  وظيفه  بزرگي  را كه  در اين  روزگار استثنايي  برعهده  دارند، انجام  دهند و اميد است  كه  در اين  راه  ثابت  قدم  و موفق  باشند.
اينجانب  اين  فقدان  مصيبت بار را به  حضرت  بقيه الله  الاعظم  روحي  فداه  و عموم  ملت  عراق  و ايران  و به  حوزه  علميه  و مراجع  اعلام  نجف  و قم  و مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  و به خصوص  به  خاندان  معظم  و شهيدپرور حكيم ، بالاخص  به  برادر مكرم  ايشان  جناب  آقاي  سيدعبدالعزيز حكيم  و به  خانواده  و فرزندان  معزز اين  شهيد محراب  تسليت  و اين  شهادت  بزرگ  را تبريك  مي گويم  و همچنين  براي  خانواده هاي  محترم  ساير شهيدان  اين  حادثه  مصيبت بار صبر جميل  و اجر جزيل  مسئلت  مي كنم  و علو درجات  همه  آن شهيدان  مظلوم  و شفاي  عاجل  مجروحان  اين  حادثه  را از خداوند متعال  خواهانم  و به  منظور بزرگداشت  ياد آن سيد شهيد عزيز و ساير همرزمانش  سه  روز عزاي  عمومي  اعلام  مي دارم .
و سيعلم  الذين  ظلموا اي  منقلب  ينقلبون
 سيد علي  خامنه اي
اول  رجب  ۱۴۲۴
همچنين، رئيس جمهوري و رئيس مجلس ايران و دبيركل سازمان ملل با صدور بيانيه ترور آيت الله حكيم را محكوم كردند.

مقام  معظم  رهبري  به مناسبت  شهادت  آيت  الله  حكيم  سه روز عزاي عمومي اعلام كردند
آيت الله حكيم به شهادت رسيد صدام متهم اصلي است
در اين بمب گذاري حدود ۹۰ نمازگزار نيز به شهادت رسيدند و بيش از ۲۰۰ تن زخمي شدند
يك مسجد اهل تسنن در بغداد مورد حمله قرار گرفت و يكي از مقامات امنيتي كردها در اربيل كشته شد
دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي در بغداد مورد حمله قرار گرفت
011890.jpg
عراق ديروز يكي از ناآرام ترين و خونين ترين روزهاي خود را از زماني كه رئيس جمهوري آمريكا پايان جنگ در اين كشور را اعلام كرد، پشت سر گذاشت.
بزرگترين و در عين حال تكان دهنده ترين حادثه ديروز ترور آيت الله سيدمحمدباقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي بود.
به گزارش خبرگزاري ها از نجف اشرف به نقل از نزديكان آيت الله حكيم و شاهدان عيني، زماني كه آيت الله حكيم پس از نماز جمعه قصد داشت از صحن نجف اشرف خارج شود انفجار دو اتومبيل باعث شهادت وي و حدود ۹۰ نمازگزاروزخمي شدن بيش از۰۰ ۲نفر ديگر شد.
واكنش اوليه خبرگزاري ها به اين خبر آميخته با حيرت و بهت زدگي بود. همه خبرگزاري ها از آيت الله حكيم به عنوان مشهورترين و يكي از بزرگترين رهبران سياسي - مذهبي شيعيان ياد كردند و تأثير اين ترور را بر آينده سياسي عراق مهم ارزيابي كردند.
مقام هاي سياسي كشورهاي مختلف جهان، سازمان ها و انجمن هاي سياسي - مذهبي و شخصيت هاي گوناگون نيز در نخستين ساعاتي كه خبر ترور آيت الله حكيم منتشر شد، اقدام تروريستي بمب گذاران را محكوم كردند.همچنين در پي اين انفجار مهيب كه ساعاتي پس از يك رشته اقدام هاي تروريستي ديگر در عراق روي داد، گمانه زني ها درباره عاملان آن آغاز شد و نخستين انگشتان اتهام به سوي بقاياي رژيم بعثي صدام حسين، اشاره رفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دقايقي پس از انفجار و پيش از آن كه جمعيت نمازگزار بدانند كه آيت الله حكيم نيز در شمار شهيدان حادثه است، اين شعار در ميان جمعيت شكل گرفت كه انفجار كار بعثي هاست. شماري از هواداران آيت الله حكيم نيز طرفداران مقتدي صدر را به ارتكاب ترور متهم كردند، اما ديگر هواداران آيت الله حكيم و گروه مقتدي صدر بلافاصله اين اتهام را رد كردند و گفتند چنين جنايتي فقط از بقاياي رژيم صدام حسين برمي آيد.
برخي شخصيت هاي سياسي نيز در تحليل هاي اوليه گفتند تنها بازماندگان رژيم صدام حسين از اين ترور نفع مي برند.
سيدعبدالعزيز حكيم، برادر آيت الله محمدباقر حكيم به شبكه تلويزيوني المنار لبنان گفت: ما شهادت آيت الله سيدمحمد باقر حكيم را به محضر ولي عصر(عج) و مراجع عظام تسليت مي گوييم و براي ايشان آمرزش و مغفرت الهي را خواستاريم.
وي افزود كه انفجار نجف به دست مزدوران رژيم پيشين عراق روي داد كه علاوه بر شهادت آيت الله حكيم چند تن از محافظان وي نيز شهيد و يا زخمي شدند.
احمد چلبي عضو شوراي حكومت انتقالي عراق نيز با محكوم كردن حمله به شبكه خبري الجزيره گفت: اين انفجار و قتل عام مردم نمازگزار كار بازماندگان حزب بعث صدام حسين است. دكتر اكرم حكيم از مؤسسان مجلس اعلاي انقلاب اسلامي به خبرنگار ايرنا در لندن گفت: بيشترين احتمالي كه داده مي شود اين است كه اين انفجار كار بقاياي رژيم بعثي باشد.
وي اين تحليل را كه شهادت آيت الله حكيم به درگيري بين شيعيان منجر خواهد شد، رد كرد و گفت: حتي ترور عبدالمجيد خويي نيز ناشي از اختلافات داخلي شيعيان عراق نبود. پس از ترور خويي گفته شد كه وي به دست هواداران مقتدي صدر به قتل رسيده است اما صدر اين اتهام را رد كرد.
شوراي حكومت انتقالي عراق نيز ديروز با صدور اطلاعيه اي ترور آيت الله حكيم را محكوم كرد اما به نام عامل يا عاملان اين حادثه اشاره اي نكرد.
پل برمر حاكم آمريكايي عراق نيز انفجار نجف را محكوم كرد
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، پل برمر با انتشار بيانيه اي اعلام كرد انفجار نجف نشان از اين دارد كه دشمنان عراق جديد به هيچ دستاوردي نخواهند رسيد، آنها عراقي هاي بي گناه را به قتل مي رسانند و به اماكن مقدس اسلام تجاوز مي كنند.
برمر خاطرنشان كرد: آنها بار ديگر چهره اهريمني و تروريستي خود را نشان دادند.
برمر افزود: من از طرف حكومت انتقالي عراق، مردم آمريكا و تمامي دوستان عراق همدردي عميق خود را به خانواده هاي كشته شدگان و زخمي شدگان اين انفجار ابراز مي كنم.
حاكم آمريكايي در عراق گفت: پليس عراق در زمينه تحقيقات در اين زمينه با ما همكاري كامل دارد و من قسم مي خورم كه ائتلاف براي مجازات كردن عاملان اين انفجار تمامي تلاش خود را به كار گيرد.
در همين حال، ساعاتي پيش از انفجار تروريستي در نجف اشرف يك مقام مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از حمله مسلحانه به مقر اين گروه در بغداد خبر داد.
به گزارش ايسنا، سيدمحسن حكيم زمان حمله را چهارشنبه گذشته ذكر كرد اما گفت در اين حمله به كسي آسيبي نرسيده است.
همچنين خبرگزاري فرانسه ديروز از سليمانيه گزارش داد، معاون سازمان امنيت اين منطقه به دست اعضاي گروه انصارالاسلام ترور شده است.
برپايه اين گزارش، يك مقام اتحاديه ميهني كردستان عراق گفت مقام امنيتي كرد كه به ضرب گلوله چهار عضو انصارالاسلام كشته شد، حما حسين نام داشته و عضو اتحاديه ميهني كردستان عراق به رهبري جلال طالباني بوده و هنگامي كه براي مذاكره با اعضاي انصارالاسلام نزد آنها رفته بود ترور شد. حسين براي مذاكره درباره رهايي شماري از نيروهاي امنيتي سليمانيه كه در اسارت انصارالاسلام بودند نزد آنها رفته بود.
علاوه بر تحولات خونبار ديروز عراق، يك بقعه اهل تسنن نيز ديروز مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت و خسارت ديد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه بر اثر انفجاري كه در بقعه مسعود جمال الدين و مسجد كنار آن در خليجيه واقع در۸۰ كيلومتري غرب بغداد روي داد بخش هايي از بقعه ويران شد و شيشه هاي مسجد شكست.

اطلاعيه دولت ايران به مناسبت شهادت آيت الله حكيم
دولت جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در پي شهادت آيت الله سيدمحمد باقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اطلاعيه اي صادر كرد.در اين اطلاعيه آمده است: دولت جمهوري اسلامي ايران شهادت روحاني مجاهد آيت الله محمد باقر حكيم را كه عمري در مبارزه و جهاد براي آزادي ملت مظلوم عراق از استبداد داخلي و استعمار خارجي سپري كرده بود و به همراه جمعي از مؤمنين نمازگزار به شهادت رسيد، به محضر مقام معظم رهبري، بيت بزرگ و مجاهدپرور حكيم، ملت شريف و مظلوم عراق و همه مسلمانان آزاده تبريك و تسليت مي گويد.
او كه تربيت شده بيت علم، جهاد و شهادت بود، به شهيدان بزرگ خانواده خود پيوست و همچون مولايش علي(ع) در محراب نماز به شهادت رسيد.
دولت جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاد است كه شهادت اين روحاني بزرگوار موجب گسترش حركت آزاديخواهانه و استقلال طلبانه ملت بزرگ عراق خواهد بود.
دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوم كردن اين اقدام كور و خشونت بار مسئوليت اين امر را مستقيما متوجه نيروهاي اشغالگر عراق مي داند كه براساس كليه موازين بين المللي مسئول حفظ امنيت عراق مي باشند و انتظار دارد كه نيروهاي اشغالگر پاسخگوي افكار عمومي جهان در اين زمينه باشند.

سولانا در تهران
011845.jpg
گروه سياسي: خاوير سولانا مسئول  سياست  خارجي  و امنيت  اتحاديه  اروپا در چارچوب يك سفر منطقه اي ديروز به ايران آمد.
در بيانيه  مطبوعاتي  كه  پنجشنبه  شب  از طرف  دفتر سولانا در بروكسل  پايتخت بلژيك  انتشار يافت ، آمده  است  كه  وي در تهران با مقامهاي جمهوري اسلامي درباره  مسايلي  مانند رابطه  اتحاديه  اروپا با ايران و ساير مسايل  مورد نظر دو طرف  با مقامهاي  ايراني  ديدار و گفت  وگو كند.
در بيانيه  مذكور همچنين  آمده  است  كه  روند صلح  خاورميانه ، مساله  مربوط به  فعاليت  هسته اي  و وضعيت  عراق  از جمله  موضوعات  مورد بحث  سولانابا مقامهاي ايراني  خواهد بود.
اين  نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا امروز ايران  را ترك  خواهد كرد.
در بيانيه  دفتر سولانا آمده  است  كه  وي  پس  از ترك  ايران  به  فلسطين اشغالي ، اردن ، سوريه  و لبنان  سفر كرده  و براي  ايجاد حركت  و شتاب  مثبت  جديدي  در روند صلح  خاورميانه  كه  مبتني  بر طرح  «نقشه  راه» نيز باشد با شخصيتهاي  كليدي  اين  كشورها همكاري  مي كند.
اين  بيانيه  در پايان  به  اين  نكته  اشاره  مي كند كه  سولانا در ديداردوره اي  خود به  خاورميانه  با توجه  به  وقوع  خشونتهاي  اخير در اين  منطقه ،بار ديگر تعهد اتحاديه  اروپا را نسبت  به  روند صلح  در خاورميانه  و به  ويژه اجراي  نقشه  راه  مورد تأكيد قرار خواهد داد.
در همين حال سخنگوي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد، خاوير سولانا در ديدارش از چهار كشور خاورميانه قصد دارد به ايران فشار بياورد تا بازرسي هاي سرزده از تأسيسات هسته اي اش را بپذيرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي اي.يو.بيزنس، خاوير سولانا، با ايران درباره همكاري هاي تجاري تهران با اتحاديه اروپا نيز بحث و مذاكره خواهد كرد.
سفر سولانا به ايران چند روز پيش از برگزاري جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد بود.
اين گزارش حاكي است كه سخنگوي سولانا در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه ادعا كرد: مذاكرات تجاري اتحاديه اروپا با ايران مشروط به قبول سيستم نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي، همكاري در مبارزه عليه تروريسم و ايجاد ثبات منطقه خاورميانه و هم چنين احترام گذاشتن به حقوق بشر است.
در اين خبر به نقل از يك مقام ديگر كه نامي از او برده نشده، آمده است: آنها درباره هر موضوعي كه به روابط بين اتحاديه اروپا و ايران مربوط باشد، مذاكره خواهند كرد كه به اين ترتيب موضوع فن آوري هسته اي و حقوق بشر در صدر موضوعات قرار مي گيرند.
در اين گزارش به نقل از سخنگوي سولانا تصريح شده است: سولانا هم چنين در مذاكراتش با تهران به بحث درباره عراق و وضعيت خاورميانه خواهد پرداخت، اما هنوز مشخص نيست كه قرار است رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا با چه مقاماتي از ايران مذاكره و ديدار كند.
درباره اين سفر يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: سفر سولانا به ايران در تلطيف مواضع اروپا و موضع شوراي حكام نسبت به فعاليت هاي هسته اي ايران نقش مؤثري خواهد داشت و بايد به اين سفر خوش بينانه نگاه كرد.
حميدرضا حاجي بابايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: حضور خاويرسولانا را در ايران فرصت مغتنمي مي شماريم، تا بتوانيم مواضع و استدلالات حقوقي خودمان و مسايل مختلفي كه در رابطه با موضع گيري هاي اروپا در رابطه با بحث تكنولوژي هسته اي در ايران مطرح است، را به ايشان ارائه كنيم.
حاجي بابايي با اشاره به اين كه اروپا مي خواهد با ايران ارتباط تجاري داشته باشد، گفت: حضور اروپا در منطقه بدون ايران از نظر اقتصادي و امنيتي امكان پذير نيست و اروپا كاملاً به اين قضيه واقف است.
وي افزود: به دليل اين كه آمريكا در جهت محدود كردن ما حركت مي كند، ما هم به اروپا نياز داريم و در حقيقت نياز ايران و اروپا يك نياز دوجانبه است.

خرازي در گفت وگو با سي.ان.ان:
قطعات وارداتي ايران آلوده به اورانيوم غني شده بود
011850.jpg
گروه سياسي: كمال خرازي در توكيو اعلام كرد كه كشف آثار اورانيوم غني شده در ايران از سوي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در نتيجه آلودگي قطعات وارداتي به مواد راديواكتيو بوده است، نه نشانه اي مبني بر اين كه ايران برنامه توليد سلاح هاي هسته اي دارد.
به گزارش ايسنا خرازي در مصاحبه با شبكه خبري سي.ان.ان با بيان اين مطلب اظهار داشت: اين حقيقت دارد كه بازرسان در ايران نشانه هايي از اورانيوم غني شده در تأسيسات نطنز پيدا كرده اند، اما اين امر به دليل قطعاتي است كه ما از خارج وارد كرده ايم؛ چرا كه آنها آلوده به مواد راديواكتيو بوده اند.
وي افزود: آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنان در حال تحقيق در اين باره است.
وزير امور خارجه ايران همچنين گفت: آنها در حال فعاليت هاي گسترده اي هستند تا منبع اين آلودگي را پيدا كنند و دقيقاً  به همين دليل است كه گفته اند هيچ كس نبايد در قضاوت و نتيجه گيري عجله كند.
خرازي ادامه داد: برنامه ما توليد انرژي از طريق غني سازي اورانيوم است و اين حق مشروع ايران است كه به تكنولوژي هسته اي براي اهداف صلح آميز تحت نظارت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي دست پيدا كند.
وي افزود: ما آماده همكاري كامل و نزديك با آژانس هستيم تا همه را مطمئن سازيم كه فعاليت هاي هسته اي ما صلح آميز است و براي توليد سلاح هاي هسته اي نمي باشد.
وي در ادامه گفت: ايران به بازرسان اجازه داده است كه از مكان هاي مختلف هسته اي ايران ديدن كنند و نمونه هاي محيطي بگيرند كه البته اين به معناي اطاعت بدون قيد و شرط ايران نمي باشد.
خرازي افزود: اين همكاري فقط براي اطمينان سازي بيشتر است و قطعاً  ما آماده همكاري بيشتري با آژانس بين المللي انرژي اتمي هستيم.
وي ادامه داد: قبل از امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران مسلماً ابهاماتي بايد برطرف شوند و ما براي اطمينان از اين كه حقمان در اجراي برنامه هاي صلح آميز هسته اي و شأنمان در اين خصوص مورد احترام قرار گيرد؛ قطعاً بايد با  آژانس وارد مذاكره شويم.

انتقاد رئيس انجمن خبرنگاران خارجي در ايتاليا از بازداشت مستندسازان ايراني
رئيس انجمن خبرنگاران خارجي در ايتاليا بازداشت دو مستند ساز ايراني در عراق به دست نظاميان امريكايي را نقض آشكار حقوق خبرنگاران دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر از رم «اريك ژوزف» رئيس انجمن خبرنگاران خارجي در ايتاليا با بيان اين مطلب افزود: تمامي خبرنگاران در عراق با هر مليت و مذهبي مي بايست آزادانه واقعيات را به گوش جهانيان برسانند.
ژوزف با ابراز تاسف از ادامه بازداشت خبرنگاران ايراني در عراق توسط اشغالگران امريكايي اين عمل امريكا را مغاير موازين بين المللي عنوان كرد.
رئيس انجمن خبرنگاران خارجي در ايتاليا در پاسخ به اين پرسش خبرنگار صدا و سيما در رم كه چرا نهادها و مدافعان حقوق بشر در كشورهاي غربي با بي اعتنايي و بي توجهي به دستگيري مستندسازان ايراني نگاه مي كنند گفت: متاسفانه اين واقعيتي تلخ است كه وجود دارد. وي افزود: اگر اين واقعه براي خبرنگاران اروپايي و يا امريكايي در يك كشور جهان سومي رخ مي داد تمامي سازمانهاي بين المللي مدافع حقوق بشر براي آزادي آنان بسيج مي شدند و رسانه هاي گروهي نيز بطور گسترده به آن مي پرداختند.

البرادعي:
ايران بايد شفاف تر عمل كند
گروه سياسي: محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه برنامه هسته اي ايران بيش از آن حدي كه آژانس در جريان بوده، پيش رفته است از تهران خواست در همكاري با آژانس مذكور فعال تر باشد و شفافيت بيشتري در پيش گيرد.
البرادعي در گفتگو با شبكه خبري بي.بي.سي با بيان اين نظر گفت: اين مسئله كه آيا ايران به دنبال يك برنامه مخفي سلاح هاي هسته اي است يا خير، يك چالش جدي براي امنيت منطقه است.
وي گفت: ايران مواد هسته اي را از بازار سياه خريداري كرده و آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند حدس بزند چه كشور يا كشورهايي اين مواد را در اختيار ايران قرار داده اند.
البرادعي گفت: اين هفته در اين مورد با كشورهاي مربوطه صحبت خواهد كرد، اما حاضر نشد نام اين كشورها را اعلام كند.
رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: ايران به ما گفته است كه مقدار زيادي مواد هسته اي از بازار سياه تهيه كرده است. اين كار از طريق واسطه ها انجام شده است. اين مواد به طور مستقيم از يك كشور تهيه نشده است.
در ادامه گزارش بي.بي.سي آمده است: البرادعي ايران را به دروغگويي به آژانس بين المللي انرژي اتمي متهم نكرده، اما گفت كه ايران تصوير كاملي از برنامه هسته اي خود در اختيار اين آژانس قرار نداده است.

وزير خارجه پاكستان در ديدار با خرازي:
بهانه هاي غرب درباره فناوري هسته اي ايران بي اساس است
گروه سياسي: سيد كمال  خرازي  وزير امور خارجه ديروز  در ديدار با خورشيد محمود قصوري  همتاي  پاكستاني  خود روابط دوجانبه ، تحولات  منطقه  و همكاريهاي  منطقه اي  و بين المللي  را مورد بحث  و گفت وگو قرار داد.
به گزارش ايرنا در اين  ملاقات  كه  در اسلام آباد انجام  شد وزير خارجه  پاكستان  گفت : ايران  عامل  ثبات  در منطقه  است  و ايران  و پاكستان  مي توانند در تمام  زمينه ها همكاري  كنند. قصوري  گفت : اكنون  كشورهاي  غربي  به  بهانه هاي  بي اساس  كشورهاي  اسلامي  را مورد هجوم  قرار مي دهند و آنچه  كه  در خصوص  فن آوري  هسته اي  ايران  و همكاري  ساير كشورها مطرح  مي كنند در همين  چارچوپ  ارزيابي  مي شود.
وزير خارجه  پاكستان  با ابراز خرسندي  از پيشرفت  روابط دو كشور گفت : پاكستان  در گسترش  همكاري  اقتصادي ، فرهنگي  و سياسي  تأكيد دارد و لازم  است  از همه  ظرفيت هاي  دو كشور استفاده  شود.
خرازي  نيز در اين  ديدار گفت : ايران  براي  روابط با پاكستان  ارزش  قايل  است  و هر دو كشور بايد در كنار روابط دوجانبه  گامهاي  موثر براي  تامين  امنيت  منطقه  بردارند. وي افزود: كمك  به  دولت  افغانستان  براي  تلاش  جهت  ايجاد ثبات  و امنيت  درآن  كشور بايد در سرلوحه  دستور كار همسايگان  افغانستان  باشد.
وزير خارجه  گفت : سلاح  هسته اي  براي  منطقه  صلح  نمي آورد بلكه  آنرا به  انبار خطرناك  مهمات  تبديل  مي كند.
برهمين  اساس  ايران  پيشنهاد خاورميانه عاري  از اسلحه  هسته اي  را ارائه  كرده  است .

آيت الله اميني: عملكرد دولت اميدواركننده است
قم - خبرگزاري جمهوري اسلامي: امام  جمعه  مـوقت  قم  گفت : عملكـرد دولت  خدمتگزار در ابعـاد مختلف  رونداميدواركننده  را نشان  مي دهد.
آيت الله اميني در خطبه هاي  نماز جمعه  ديروز قم  افزود: ارايه  گزارش هاي وزرا و مسئولان  دولت  درخصـوص  عملكرد قوه  مجريه  و افتتاح  پروژه هاي  مختلف اقتصادي  در سراسر كشور، حركت  رو به  توسعه  كشور را نمايان  كرده  است .
وي  با گراميداشت هفته  دولت  و تشكر از خدمات  مسئولان  اجرايي  كشور گفت :اگر اين  روند همچنان  ادامه  پيدا كند بزودي  اكثر مشكلات  مردم  رفع  خواهد شد.
وي  دربخش  ديگري  ازسخنان  خود دولت  رافقط وزرا و معاونين  ندانست  و افزود:مجموعه  كارگزاران  و كارمندان  اعم از استانداريها، فرمانداريها،وزارتخانه هاو شهـرداريها جزو دولت  مي باشند.
آيت الله اميني  گفت : شغل  اداري  در نظام  جمهوري  اسلامي محترم  است  و همه مسئولان  وكارمندان  بايد بدانند كه  اين  پست هابه  بركت  خون  شهدا و فداكاريهاي مردم  دراختيار آنان  قرار گرفته است ، پس  بايد قدر آن را بدانند و به  خدمتگزاري  مشغول  باشند.
وي  افزود: اگر مردم  از كارمندان  جديت  در كار ببينند به نظام  جمهوري اسلامي خوشبين  مي شوند و اگر خداي  ناكرده  كم  كاري  يا رشوه خواري  و حيف  وميل  اموال عمومي را ببينند، نسبت  به  نظام  بدبين  خواهند شد.

آيت الله جنتي :
امكانات و سرمايه كشور صرف درگيريها و اختلافات جناحي نشود
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و خطيب جمعه تهران ديروز در خطبه دوم نماز تأكيد كرد كه نبايد امكانات و سرمايه كشور صرف درگيريها و اختلافات جناحي شود.
وي با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي هيأت دولت با ايشان، گفت: جامعه بايد آرام باشد تا هر چيزي در جاي خود قرار گيرد.زماني كه تنش به وجود مي آيد، بسياري از امكانات كشور صرف اين برخوردها مي شود و مثل جنگ همه چيز به فراموشي سپرده مي شود و از رسيدگي به مسائل اصلي غفلت خواهيم كرد.
دبير شوراي نگهبان فهرست وار فرمايشات مقام معظم رهبري را يادآور شد و ابراز اميدواري كرد كه دولت آقاي خاتمي در دوره باقي مانده عمر خود موفق شود آنگونه كه شايسته ملت فداكار ايران است، خدمات ارائه دهد.
امام جمعه موقت تهران مشكلات مردم را مشكلاتي لاينحل ندانست و گفت: براي حل مشكلات مردم فقط خلوص،  قصد خدمت، توكل به خدا، مشورت و هماهنگي، تلاش و پيگيري، استفاده هر چه بيشتر از امكانات موجود و رفع موانع سر راه نياز است. وي با تأكيد بر لزوم صرفه جويي گفت: ما مي بينيم پولهايي هزينه مي شود كه واجب نيست، اگر نگوييم بعضي هزينه ها نبايد صورت گيرد حداقل بايد گفت كه ضرورتي براي هزينه كردن آنها وجود ندارد.

ريچارد پرل:
جنگ عليه ايران بهترين راه براي تهديد اين كشور نيست
گروه سياسي: مشاور وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) با تكرار ادعاهاي آمريكا گفت كه ايران در حال تلاش براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه  الوطن چاپ كويت ريچارد پرل، مشاور وزارت دفاع آمريكا در گفت وگو با روزنامه فرانسوي فيگارو در ادامه ادعاهايش افزود كه دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي تهديد بزرگي براي آمريكا به شمار مي رود؛ به همين دليل بايد به دنبال راهي براي همكاري با اين كشور بود تا اين سلاح ها در اختيار سازمان هاي تروريستي قرار نگيرد. وي گفت كه جنگ عليه ايران جزء بهترين راه ها براي تهديد اين كشور به شمار نمي رود. پرل مدعي شد: به اعتقاد دولت، كنگره و مجلس سناي آمريكا نظام فعلي ايران تهديدي جدي عليه امنيت ما محسوب مي شود.

روسيه همكاري اتمي با ايران را متوقف نمي كند
وزارت انرژي اتمي روسيه احتمال قطع همكاري با ايران در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را رد كرد.
خبرگزاري اينترفاكس به نقل از يك مقام مسئول در وزارت انرژي اتمي روسيه نوشت:روسيه هيچگونه دليل قا نع كننده اي براي پايان  دادن به همكاري خود با ايران نمي بيند و دو كشور هم اكنون در حال كار بر روي طرح ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر هستند.
وي با بيان اينكه ايران درزمينه فعاليت هاي هسته اي خود حسن  نيت نشان داده است، احتمال هرگونه نتيجه شگفت انگيز و ناخوشايند از اجلاس آتي هيأت اجرايي آژانس بين المللي انرژي اتمي را كه قرار است ۱۷ شهريور آغاز شود، رد كرد.

براي نخستين بار پادشاه اردن به ايران مي آيد
گروه سياسي: روزنامه الحيات از سفر پادشاه اردن طي هفته  آينده به ايران جهت گفت وگو درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه ايران- اردن خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه الحيات، يك منبع آگاه از نزديكان ملك عبدالله پادشاه اردن اظهار داشت: وي براي اولين بار جهت ديدار از ايران سه شنبه آينده عازم اين كشور خواهد شد.
اين منبع افزود: سفر ملك عبدالله با دعوت ايران انجام مي  گيرد و محور گفت وگوي وي با مقامات ايراني بر تحولات منطقه و به ويژه عراق و سرزمين هاي اشغالي متمركز خواهد بود.
اين روزنامه همچنين نوشت كه يك هيات بلندپايه كه در راس آن ابوراغب، وزير امور خارجه اردن قرار دارد به همراه ملك عبدالله عازم ايران خواهد شد.

ساخت آزادراه كنار گذر غربي استان اصفهان آ غاز شد
نخستين پروژه راه سازي شبانه روزي كشور امروز با حضور وزير راه و ترابري آغاز مي شود.
احداث آزادراه كنار گذر غربي اصفهان به طول يكصد كيلومتر اولين پروژه راه سازي در ايران است كه عمليات اجرايي آن طي دو شيفت و به صورت بيست و چهار ساعته انجام خواهد شد.
نيك كار مجري طرح مذكور با بيان اين خبر افزود: ساخت اين راه كه ادامه آزادراه كاشان به اصفهان است، باعث مي گردد تا دسترسي بسياري از كارخانجات و مؤسسات توليدي بزرگ منطقه نظير ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مباركه به شبكه شرياني شمالي-جنوبي كشور تسهيل شود.
برآورد اوليه ساخت اين آزادراه ۷۰۰ ميليارد ريال اعلام شده و براي ساخت و تكميل آ ن چهار سال پيش بيني شده بود كه با توجه به فعاليت ۲۴ ساعته در اين پروژه، زمان مذكور به حدود ۳ سال كاهش يافته است.در ساخت آزادراه مذكور مشاركت ۵۰ درصدي بخش خصوصي جلب شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |