شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۲ - Aug. 30, 2003
سومين دوره رقابت هاي ليگ حرفه اي فوتبال ايران
پرسپوليس با دايي دوره نويني را آغاز كرد
011865.jpg
گروه ورزشي: دوره تازه اي در فوتبال پرسپوليس آغاز مي شود تحولات اخير در اين باشگاه در اولين روز مسابقات ليگ برتر به خوبي متبلور شد.
حال ديگر عصر فوتبال سنتي به پايان رسيده است. علم روز فوتبال در چهره فوتبال حرفه اي ايران نيز نمايان شد. بگوويچ به اتفاق علي دائي و بازيكنان پرسپوليس نشان دادند كه فوتبال روز را چگونه بايد بازي كنند و هماهنگي تاكتيكي را چگونه در زمين ارائه دهند. بگوويچ با تمرينات پيوسته و حساب شده پرسپوليس را در حد نام و سابقه اش در اولين بازي خود به تماشاچيان نشان داد اين پرسپوليس با كاپيتان تيم ملي ايران و پرافتخارترين بازيكن باشگاه هاي ايران سوداي قهرماني دارد.
روز گذشته تماشاگران پرسپوليس با غرور و احساس شور و شعف ورزشگاه را ترك كردند.
بگوويچ قصد دارد با ارائه بازي هاي زيبا دوباره تماشاگران را با ورزشگاه ها آشتي دهد. ۸ گل در اولين ديدار نشان از توانايي و قدرت تيمي دارد. پرسپوليس با علي دائي دوره نويني را آغاز مي كند. روز گذشته فوتبال باشگاه هاي ايران با پرسپوليس به روزهاي آفتابي رسيد. رقابت هاي ليگ برتر از روز پنج شنبه هفته پيش با ديدار تيم هاي استقلال و پاس آغاز شد.
در اين بازي پاس ابتدا روي اشتباه دروازه بان استقلال توسط بياتي نيا و نكونام به دو گل دست يافت اما در ادامه بازي استقلال با تعويض هاي آگاهانه قلعه نويي موفق شد نتيجه را به تساوي دو بر دو تغيير دهد. عليرضا نيكبخت واحدي و يدالله اكبري گل هاي اين تيم را به ثمر رساندند.
تيم فوتبال سپاهان قهرمان فصل پيش نيز در مصاف با شموشك تيم تازه وارد ليگ برتر به تساوي دو بر دو رسيد.
درمجموع رقابت هاي هفته نخست ۳۱ گل از خط دروازه ها گذشت كه معدل ۵/۴ گل در هر بازي را به ثبت رسانده است.
اميدواريم با ادامه اين روند بار ديگر اسباب آشتي تماشاگران با ورزشگاه ها فراهم شود.
نتايج هفته نخست مسابقات فوتبال باشگاه هاي برتر ايران
* پيكان ۱ - سايپا صفر
گل تيم پيكان: مرتضي كاشي در دقيقه ۳۸
* ذوب آهن اصفهان ۲ - فجر شيراز ۱
گل هاي ذوب آهن: امير وزيري در دقيقه ۴۳ و ابراهيم تقي پور در دقيقه ۵۲
گل فجر: مهرزاد معدنچي در دقيقه ۳۵
بازيكنان اخراجي: سياوش اكبرپور بازيكن تيم فجر شيراز در دقيقه ۵۱ و وحيد رضايي بازيكن تيم ذوب آهن در دقيقه ۶۳
* شموشك نوشهر ۲ - سپاهان اصفهان ۲
گل هاي شموشك: بهروز پاك نيت در دقيقه ۵ و مهدي غيبي در دقيقه ۷۶ از روي نقطه پنالتي
گل هاي سپاهان: سعيد بيات در دقيقه ۳۶ و محمود كريمي در دقيقه ۴۵
* فولاد خوزستان ۲ - ابومسلم خراسان صفر
گل هاي تيم فولاد خوزستان: ميثم سليماني در دقيقه ۱۰ و احمد مؤمن زاده در دقيقه ۵۰
* پرسپوليس تهران ۸ - پگاه گيلان ۲
گل هاي تيم پرسپوليس: علي دائي در دقايق ۴۳، ۷۰ از روي نقطه پنالتي، ۸۷ و ۹۳، جواد كاظميان در دقايق ۶۷ و ۷۹، علي سلماني ۱۶ و افشين پيرواني در دقيقه ۵۷
گل هاي تيم پگاه گيلان: فليكس خوجويان در دقيقه ۱۹ و پژمان نوري در دقيقه ۶۸
* برق شيراز ۳ - استقلال اهواز ۴
گل هاي تيم برق شيراز: عليرضا عباس فرد در دقيقه ۷۳، غلامرضا عباس فرد ۸۸ و محمد منصوري در دقيقه ۹۲
گل هاي تيم استقلال اهواز: آندريانو آلويز در دقايق ۳۶ و ۸۳ و عليرضا رضايي در دقايق ۶۲ و ۸۱
محمد مطوري بازيكن تيم برق شيراز در دقيقه ۷۹ اين ديدار از بازي اخراج شد.
* استقلال تهران ۲ - پاس تهران ۲
گل ها: عليرضا نيكبخت واحدي ۶۵، يدالله اكبري ۷۰ براي استقلال بياتي نيا ۳و جواد نكونام ۵۴ براي پاس.

پايان پيكارهاي كشتي فرنگي جوانان جهان
ايران در مكان دهم ايستاد
011855.jpg
گروه ورزشي: حميد باوفا جوان دلاور فريماني با مدال طلايي كه در مسابقه هاي كشتي فرنگي قهرماني جوانان جهان در شهر استانبول تركيه گرفت شاخص ترين نماينده اعزامي كشتي ايران در اين پيكارها بود. اما افسوس و صدافسوس كه شكست هاي پياپي ديگر نمايندگان ما و كسب مقام دهم تيمي هرگز نمي تواند به نوعي اثرگذار موضوعي قابل دفاع براي ارزيابي مردان جوان كشتي فرنگي ايران و مربيان آنها باشد.
البته اين ناكامي بزرگ مي تواند نقطه تحولي براي كنارگذاشتن تعصب هاي خشك و دورماندن از حاشيه هاي غيرمفيد در كنار اين ورزش باشد.
تك مدال طلاي باوفا و مدال برنز ميرزاده در حقيقت نشان دهنده اين واقعيت است كه كشتي فرنگي ايران نيازمند تحولي همه جانبه و استفاده از مربيان روز دنيا است. تنگ نظري ها را كنار بگذاريم، اين جوانان درحقيقت به همان چيزي رسيده اند كه به آنها داده شده است اگر چيزي فراتر از اين مي خواهيم، بايد راهمان، روشمان و از همه مهم تر عقايدمان در رابطه با كشتي فرنگي را اصلاح كنيم.
پيروزي (۰-۸) باوفا در فينال جهاني
حميد باوفا كشتي گير جوان وزن ۵۵ كيلوگرم ايران در رقابتهاي جهاني اين رشته به مدال طلا دست يافت. باوفا براي كسب مدال طلا به مصاف جاگنيل هرناندز كشتي گير كوبايي رفت و در نهايت با حساب هشت بر صفر اين كوبايي را برد تا تك مدال كشتي فرنگي ايران در قهرماني فرنگي جوانان سال ۲۰۰۳ را به ارمغان بياورد. تيم ايران در دوره گذشته در ازبكستان صاحب دو مدال طلا و يك برنز شده بود. در پايان پيكارهاي امسال تيم تركيه با ۵۲ امتياز اول شد و تيم هاي گرجستان و روسيه نيز به ترتيب با ۴۹ و ۴۲ امتياز دوم و سوم شدند. ايران با ۱۸ امتياز دهم شد!

براي نخستين بار در تاريخ دووميداني ايران
مهاجر شجاعي به دور دوم ۸۰۰ متر قهرماني جهان رسيد
011860.jpg
مهاجر شجاعي با شماره۶۵۷ در رقابتهاي دو و ميداني جهان
گروه ورزشي: در پايان ششمين روز از نهمين دوره مسابقات جهاني دووميداني سنت دنيس پاريس، مرحله ي مقدماتي رشته ۸۰۰ متر با حضور احسان مهاجر شجاعي، تنها نماينده  ايران برگزار شد.مهاجر شجاعي كه با شماره ۶۵۷ در خط ۲ گروه سوم، ضعيف ترين ركورد را در بين همگروهي هاي خود داشت، پس از شروع مسابقه، در يك چشم به هم زدن از ساير دوندگان پيشي گرفت ودر دور آخر خطاي دونده مراكشي بر روي مهاجر شجاعي و رابينسون آمريكايي، باعث شد تا مهاجر شجاعي به عنوان سومين نفر از خط پايان بگذرد. در اين صورت دونده مراكشي توسط داوران از دور رقابت حذف شد تا مهاجر شجاعي پس از دونده اي از آفريقاي جنوبي در جايگاه دوم گروه خود قرارگيرد و به عنوان اولين ايراني در تاريخ دووميداني كشور بتواند از گروه مقدماتي مسابقات جهاني دووميداني صعود كند.

آغاز پيكارهاي كشتي آزاد
مسابقه هاي كشتي آزاد جوانان جهان از عصر پنجشنبه گذشته در سالن باغچلار شهر استانبول تركيه آغاز شد و در شروع اين پيكارها در وزن ۶۶ كيلوگرم «عباس رنجبر» در نخستين كشتي خود به مصاف «ميخائيل طالايي» از بلاروس رفت كه با اجراي فنون مختلف موفق شد در دقيقه ۲۰/۵ با اختلاف ۱۰ امتياز حريف خود را شكست دهد. در اين كشتي بالاي ابروي چپ رنجبر دچار شكافتگي شد كه از سوي پزشكان ۵ بخيه خورد. در وزن ۹۶ كيلوگرم: محمدحسين خالقي فر در كشتي نخست خود به مصاف «باچنا كارانادزه» از گرجستان رفت كه با سه خاك و كسب سه امتياز اين حريف را ۳ بر صفر مغلوب كرد. در وزن ۵۰ كيلوگرم: فرزان بهرامي نماينده ايران بعد از پيروزي (۰-۱۰) مقابل «والري ريكادزه» از گرجستان در دومين كشتي به مصاف «اندري يشنكو» از اوكراين رفت. وي كه بسيار سرحال نشان مي داد در سه دقيقه دوم با اجراي فنوني مانند زير يك خم و بارانداز و پيش انداز توانست حساب امتيازهاي خود را به هشت در برابر صفر برساند و با همين نتيجه به پيروزي برسد. در وزن ۶۰ كيلوگرم مصطفي آخوندي ابتدا مقابل والري ريكادزه از گرجستان (۰-۱۰) به پيروزي رسيد اما با قبول شكست مقابل حريف اوكرايني خود از دور رقابت ها حذف شد. در وزن ۷۴ كيلوگرم نيز ميثم اميني با دو پيروزي سر گروه شد. وي ابتدا كشتي گير پورتوريكو را (۰-۹) برد و سپس با نتيجه (۵-۹) بر مجيد يلديريم از تركيه غلبه كرد.

دعوت از ۲۳ بازيكن به اردوي تيم ملي فوتبال
گروه ورزشي: فدراسيون فوتبال اسامي ۲۳ بازيكن را براي تشكيل اردوي پنج روزه تيم ملي فوتبال بزرگسالان كشورمان اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون فوتبال اين اردو به منظور كسب آمادگي بيشتر تيم كشورمان براي مسابقه با تيم ملي اردن در چارچوب مسابقات مقدماتي جام ملت هاي آسيا ۲۰۰۴ چين است كه بازيكنان دعوت شده بايد ساعت ۳۰/۹ صبح نهم شهريور خود را به مربيان تيم ملي فوتبال در كمپ تيم هاي ملي معرفي كنند.
براساس اين گزارش، ابراهيم ميرزاپور، مهدي رحمتي، نادر غبيشاوي، يحيي گل محمدي، رحمان رضايي، محسن بنگر، محمد نصرتي، جلال كاملي، حسين كعبي، مهدي اميرآبادي، نيكبخت واحدي، مهرزاد معدنچي، جواد نكونام، محرم نويدكيا، ايمان مبعلي، جواد كاظميان، پژمان نوري، علي دائي، علي كريمي، فرهاد مجيدي، علي سامره، ادموند بزيك و امير وزيري بازيكنان دعوت شده به اين اردوي پنج روزه هستند.

واليبال جوانان جهان
لهستان، بلغارستان، برزيل و كره جنوبي در نيمه نهايي
گروه ورزشي: دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال جوانان جهان در تهران با پيمودن بيش از نيمي از راه خود تنها دو گام با شناسايي تيم هاي برتر خود فاصله دارد. ديروز در حساس ترين مرحله اين بازي ها كه چهره چهار تيم راه يافته به ديدارهاي نيمه پاياني مشخص شد، سالن ۱۲ هزار نفري هم جوابگوي اشتياق دوستداران واليبال نشد و جالب آن كه قبل از پايان نيمه اول ديدار فوتبال دو تيم پرسپوليس و پگاه درهاي سالن به روي تماشاگران بسته شد و هزاران تماشاگر راهي به سالن واليبال پيدا نكردند. واليبال ايران ديروز را هرگز فراموش نخواهد كرد.
روز شگفتي ها
ديروز روز شگفتي ها بود، هيچكس فكر نمي كرد كه روسيه و صربستان و مونته نگرو به عنوان دو مدعي بزرگ قهرماني در اين دوره در مرحله يك چهارم نهايي در سد بلغارستان و لهستان متوقف شوند. پيكار داغ و تماشايي كره و آلمان هم نفس را در سينه ۱۲ هزار تماشاگر سالن آزادي حبس كرد و در خاتمه اين كره اي ها بودند كه مزد سرعت و جسارت خود را با پيروزي ميلي متري در برابر آسمان خراش هاي آلماني گرفتند.
برزيل ۳ - ايران صفر
گيم ها (۲۱-۲۵، ۲۰-۲۵، ۲۰-۲۵)
داور اول: وري كه (فرانسه)، داور دوم: روكوف (سوئد)
تماشاگر: بيش از ۱۲ هزار نفر
برخورد ايران و برزيل در مرحله يك چهارم نهايي بدترين قرعه ممكن براي تيم ما بود و تيم ايران كه پس از چند پيروزي در شرايط خوب قرارگرفته بود در مصاف با مدعي شماره يك قهرماني و تيم مدافع عنوان قهرماني از راهيابي به جمع چهار تيم برتر بازماند.
برزيل با توپ رساني خوب و درخشش پاسورش «مارگريدو» كه انواع و اقسام پاس ها را در روي تور تدارك مي ديد روي آبشارهاي بدون بازگشت «فوچز» و به خصوص «والسي مارتين» بختي به تيم بدون دفاع ايران نداد و توانست راحت تر از تصور به برتري كامل سه بر صفر دست پيدا كند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |