|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
«دولت سبز» بايد با رعايت استانداردهاي زيست محيطي ايزو ۱۴۰۰۰ بگيرد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : «دولت سبز» بايد با رعايت استانداردهاي زيست محيطي و كاهش مصرف انرژي در سيستم خود، ايزو ۱۴۰۰۰ دريافت كند.
دكتر «معصومه ابتكار» در گفت و گو با ايرنا، افزود: بر اساس بودجه سال ۸۲،براي اولين بار،دولت سبز تعريف شد و دولت ملزم شد تا اول خود مسائل زيست محيطي را رعايت كند.
وي افزود:بدنبال اين تعهد دولت بايد مصرف سوخت وآب رانيزدرساختمانهاي خود كاهش دهد و الگوي مصرف را رعايت كند.
وي ادامه داد: بدنبال اجباري شدن معاينه فني خودروها، تمامي خودروهاي دولتي برگه معاينه فني دريافت كردند و موظف به ارايه گزارش به اين سازمان شدند.
ابتكار افزود: يكي از عمده ترين وظايف سازمان حفاظت محيط زيست ،كاهش آلودگي هواي تهران است و علاوه بر نظارت بر حمل و نقل درون شهري ، نظارت بر منابع ثابت نيز بر عهده اين سازمان است .
وي ادامه داد: منابع ثابت اطراف شهر تهران و فعاليتهاي صنعتي اقتصادي از منابع توليد آلاينده هاي هواي تهران است ، كه طبق دستور العمل جدي تحت نظارت ، كنترل و پايش هستند.
اين مقام مسئول گفت : در زمينه كاهش آلودگي هوا،فعاليت خط مترو تاثيربسزايي در رواني ترافيك و كاهش آلودگي هوا داشته است ،اما در زمينه وسعت و گسترش شبكه اتوبوسراني خوب عمل نشده است .
ابتكار افزود: هم اكنون خط توليد اتوبوسهاي گاز سوز منظم است كه باآماده شدن كافي جايگاههاي سوخت رساني گاز طبيعي ،اين مشكل نيزحل مي شود.
وي ادامه داد: خروج خودروهاي فرسوده واصلاح الگوي حمل ونقل درشهرهاي بزرگ ، از راهكارهاي ديگري است كه در حال اجراست .
وي با اشاره به اينكه دو سوم حمل و نقل درون شهري توسط خودروهاي شخصي صورت مي گيرد، جايگزيني حمل و نقل عمومي را بجاي خودروي سواري موثرترين راهكار دانست .
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : براي اينكه بتوان در يك كلان شهرزندگي كرد،بايد يكسري سخت گيريها را انجام داد، در غير اينصورت وضعيت به همين شكل باقي مي ماند.
|
|
|
۶۳درصد جنگلهاي شمال و ۵۸ درصد درختان كيفيتي نامطلوب دارند
سال ۱۴۱۰، جنگلهاي شمال را فراموش كنيد
|
|
گروه شهري: در ۳۰ سال اخير سطح جنگلهاي كشور از ۱۸ ميليون هكتار به ۴/۱۲ ميليون هكتار كاهش يافته و پيش بيني مي شود با ادامه روند فعلي در سال ۱۴۱۰ چيزي از ميراث طبيعي جنگلهاي شمال باقي نمانده باشد.
اين در حالي است كه براساس اصل پنجاهم قانون اساسي، حفاظت محيط زيست وظيفه اي عمومي تلقي شده و فعاليتهاي اقتصادي و غير از آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن ملازمه پيدا كند، ممنوع است. اما آنچه كه در طول سالهاي گذشته رخ داده نقض اين قانون بوده است.
به گزارش ميراث خبر، صدها هزار هكتار از جنگلهاي شمال كشور به دليل بهره برداري هاي غيرمجاز و صنعتي، چراي بي رويه دام هاي اهلي و استفاده بوميان جنگل نشين و مهمتر از همه سياستگزاري هاي پراكنده دستگاه هاي مسئول تخريب شده است.
براساس آخرين گزارش ارائه شده از سوي سازمان جنگلها و مراتع كشور، هم اكنون ۶۳درصد جنگل هاي شمال و ۵۸ درصد از درختان كيفيتي نامطلوب دارند.
به گفته كارشناسان و متخصصان محيط زيست اين آمار نشان دهنده كاهش توده جنگلهاي شمال است.
با اين وجود به رغم هشدارهاي متعدد كارشناسان محيط زيست در مورد كاهش توده جنگلي و تنك شدن جنگلهاي شمال، بهره برداري صنعتي از باقيمانده ميراث طبيعي خطه سبز شمال كشور همچنان ادامه دارد.
فرهاد دبيري مدير دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست در اين مورد مي گويد: براساس قانون سازمان جنگل ها و مراتع كشور مي تواند از جنگلهايي كه در اختيار دارد بهره برداري كند اما براساس همين قانون اين سازمان موظف به نگهداري و احياء جنگل است. اما به نظر مي رسد بيش از آن كه احياء و نگهداري از جنگلهاي شمال مد نظر باشد موضوع بهره برداري صنعتي در سالهاي گذشته مورد توجه قرار گرفته و اين در حالي است كه سازمان حفاظت محيط زيست معتقد است بهره برداري صنعتي از باقي مانده جنگل شمال چيزي از اين ميراث طبيعي ارزشمند باقي نمي گذارد.
براساس آمار رسمي ارائه شده از سوي سازمان جنگلها و مراتع طي سالهاي ۳۸ تا ۵۷ ، ۱۱ ميليون مترمكعب چوب از جنگل هاي شمال برداشت شده است. ميزان استحصال چوب در دهه اول انقلاب حدود ۱۱ ميليون مترمكعب و طي دو دوره برنامه اول و دوم توسعه، حدود ۳/۱۷ ميليون متر مكعب بوده و به گفته كارشناسان محيط زيست اين رشد سريع ناشي از بهره برداري هاي رسمي سازمان جنگلها و مراتع بوده است.
|
|
|
يك مدرس دانشگاه:
نصب پل معلق بر روي درياچه اروميه امكان پذير نيست
|
|
گروه شهري: بزرگراه شهيد كلانتري در درياچه اروميه به دليل وجود بستر لجني درياچه، هرساله حدود ۱۲-۱۰ متر نشست مي كند.
دكتر بهروز دهزاد، بوم شناس و مدرس دانشگاه شهيد بهشتي با اعلام اين مطلب به قلم سبز ايران، پيامدهاي احداث جاده در داخل پارك ملي درياچه اروميه را در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و اكولوژيكي بسيار منفي ارزيابي كرد و افزود: «عمق لجن در بستر درياچه اروميه به حدود ۱۰۰۰ متر مي رسد كه همين امر علاوه بر اين كه هر ساله باعث نشست خاكريز جاده مي شود عملاً امكان نصب پل معلق براي ارتباط دو طرف اين بزرگراه را با مشكل مواجه ساخته است.»
وي افزود: «احداث اين جاده هيچ توجيه اقتصادي ندارد و در صورت اتمام، جاده فعلي تبريز -اروميه كه دسترسي شهرها و روستاهاي اطراف به مراكز استاني را امكان پذير مي ساختند تعطيل مي شود و همين امر روند مهاجرت به دو شهر تبريز و اروميه را افزايش خواهد داد.»دكتر دهزاد خاطرنشان ساخت: «چند سال قبل وقتي از يك شركت هلندي خواسته شد تا در نصب پل معلق همكاري كند آنها به دليل وضعيت خاص بستر درياچه اروميه با اين عمل مخالفت كردند و همكاري نكردند اما متأسفانه ديدگاه هاي تك بعدي و بي پايه اقتصادي برخي مسئولان، مبني بر اصرار بر احداث اين جاده باعث شد تا ضمن طولاني شدن روند ساخت اين جاده، اكوسيستم آبي درياچه اروميه نيز با مشكل مواجه شود.»
|
|
|
تسهيلات ويژه
شهرداري منطقه ۱۷ تهران به منظور استفاده بهينه شهروندان از امكانات فرهنگي، تسهيلات ويژه اي را ارائه مي دهد.
مهندس فاضل - شهردار منطقه ۱۷ تهران گفت: در راستاي توصيه شهردار تهران مبني بر ارائه تسهيلات ويژه به شهروندان جهت استفاده از امكانات اجتماعي و فرهنگي، كليه شهروندان اين منطقه مي توانند با ۲۰ درصد تخفيف ويژه از امكانات مجموعه فرهنگي، ورزشي اين شهرداري استفاده كنند.
|
|
|
شهرداري تهران ۲۹ توقفگاه طبقاتي خودرو احداث مي كند
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: با مشاركت بخش خصوصي حدود ۲۹ محل براي احداث توقفگاه طبقاتي خودرو در نظر گرفته شده است كه تعدادي در حال ساخت و برخي نيز در مرحله طراحي قرار دارند.
بهبهاني در مصاحبه با واحد خبر راديو تهران، ساخت توقفگاه طبقاتي را يكي از وظايف مهم شهرداري به منظور ساماندهي ترافيك شهر ذكر كرد و افزود: كميسيوني متشكل از نماينده املاك، نماينده حقوقي، نماينده سازمان ترافيك، نماينده معاونت فني و عمراني شهرداري، نماينده معاونت شهرسازي و شهرداري منطقه مربوط به عنوان ميهمان تشكيل شده است كه كار نظارت بر ساخت و اجراي توقفگاهها را بر عهده دارد.
وي تصريح كرد: به كساني كه زمين خود را براي ساخت توقفگاه در اختيار شهرداري قرار دهند و خود نيز در ساخت آن مشاركت كنند امتيازات ويژه اي تعلق مي گيرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ابراز اميدواري كرد در برنامه اي كوتاه مدت يك تا پنج ساله تعداد توقفگاه هاي طبقاتي به تعداد قابل توجهي برسد.
|
|
|
توسط شهرداري منطقه ۴
خانه فرهنگ نوفل لوشاتو افتتاح شد
گروه شهري: خانه فرهنگ «نوفل لوشاتو» توسط شهرداري منطقه ۴ تهران و با حضور جمع كثيري از شهروندان شمال شرق تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، به منظور ارتقاء سرانه فضاهاي فرهنگي، خانه فرهنگ نوفل لوشاتو با صرف هزينه اي بالغ بر دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال در محل بلوار دلاوران مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين روابط عمومي مي افزايد: هدف از ساخت اين مجموعه فرهنگي، برگزاري كلاس هاي فرهنگي - هنري، نمايش فيلم و ديگر فعاليت هاي فرهنگي - اجتماعي است. خانه فرهنگ نوفل لوشاتو داراي مهد كودك و محل بازي كودكان است.
|
|
|
محدوديت هاي ترافيكي در اتوبان شهيد زين الدين
روابط عمومي شهرداري منطقه چهار تهران اعلام كرد به علت عمليات عمراني در تقاطع اتوبان زين الدين - خيابان مجيد افشاري رانندگاني كه قصد تردد در اين محدوده را دارند بايد تغيير جهت داده و از مسيرهاي خيابان هاي گلستان، گيلان و فرخي عبور كنند.
همچنين رانندگاني كه قصد دارند از مسير ميدان بني هاشم به سمت شمال و غرب ادامه مسير دهند بايد از طريق خيابان هاي فرزانه، قادري، اديب، امير كيانوش، پل گلزار گلستان پنجم حركت كنند.
|
|
|
هزار پروژه در تهران به بهره برداري مي رسد
استاندار تهران، اعلام كرد: تا پايان سال جاري يك هزار و ۱۳۲ پروژه عمراني و خدمات رساني در استان تهران به بهره برداري مي رسد.«علي اكبر رحماني» در گفتگو با ايرنا افزود: اين پروژه ها به غير از طرحهاي شركت هاي دولتي، تعاوني ها و شهرداري هاي استان تهران است.وي تصريح كرد: در سال جاري شهرداري ها ۲۰۰ ميليارد ريال، تعاوني ها ۵۰ ميليارد ريال، شركت هاي دولتي يك هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال و دستگاه هاي اداري ۴۳۰ ميليارد ريال براي پروژه ها در استان تهران هزينه مي كنند.
|
|
|
باربران بازار بزرگ تهران ساماندهي شدند
در راستاي ساماندهي محدوده بازار بزرگ تهران، باربران محدوده اين بازار ساماندهي شدند.
قائم مقام شهردار منطقه ۱۲ تهران ديروز به ايرنا گفت: نظم و انتظام اين گروه با هماهنگي و مشاركت شهرداري، نيروي انتظامي و باربرها انجام شد.
«علي محمدنژاد» اظهار داشت: براي شناخت باربران اين محدوده، شناسنامه كاري به آنان داده شد و از بين اين باربران، مسئولي براي رسيدگي به اين امور انتخاب شده است.
وي تصريح كرد: چرخ هاي دستي باربران نيز شماره گذاري شده و افراد باربر با پوشيدن لباس فرم، در نقاط مشخص مستقر شده اند.
محمدنژاد از گسترش و توسعه اين طرح در ديگر مناطق خبر داد و افزود: اين كار به منظور شناخت باربرها توسط كسبه و مردم منطقه انجام شد.
به گفته وي، باربران اين محدوده مشكلات بسياري را در تردد افراد به وجود مي آوردند و سبب نارضايتي عابرين مي شدند كه با اين كار اين مشكل حل مي شود.
|
|
|