يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۳ - Aug. 31, 2003
طرح هاي توسعه اشتغال در حوزه فرهنگ اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان تابعي از شرايط حاكم بر مناسبات و اوضاع اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور، بي شك افت و خيزها و فراز و نشيب هاي مختلفي را تجربه كرده و با مسائل و مشكلات خاص خود دست به گريبان است. در حالي كه از عده شاغلين در حوزه فرهنگ هيچ آمار و رقم مشخصي در دست نيست و در حالي كه سهم فرهنگ در اقتصاد ملي و توليد ناخالص داخلي نامشخص است، بنا به تصويب هيات وزيران طي يكي دو سال اخير تلاش هايي در جهت توسعه اشتغال در اين حوزه مهم آغاز شده است و در راس تمامي نهادهاي فعال در حوزه فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اصلي برنامه ريزي ها و سياستگذاريهاي خاص را در قالب طرح تشكيل شوراي اشتغال اعمال داشته است.
به گفته سيد كمال الدين هاديان، دبير شوراي اشتغال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همگرايي در سياست ها و برنامه هاي وزارتخانه در خلق فرصت هاي شغلي جديد، بسترسازي لازم جهت سرمايه گذاري در فعاليت هاي حوزه فرهنگ، بازنگري و رفع موانع قانوني، ايجاد شرايط ثبات در قوانين و مقررات و ايجاد فضاي مناسب در تبيين و تثبيت مقوله اقتصاد فرهنگ از جمله ماموريت هاي اصلي اين شورا محسوب مي شوند.
هاديان در تشريح عملكرد اين شورا انجام طرحهاي پژوهشي، برنامه ريزي دوره هاي آموزشي و اعطاي تسهيلات مالي را از جمله فعاليتهاي انجام شده ذكر كرد و اظهار داشت: در سال ۸۱ براساس شيوه نامه اي مدون تا سقف ۲۰۰ ميليارد ريال وام به طرح هاي اشتغالزا در حوزه فرهنگ موافقت و مورد تصويب قرار گرفت كه نيمي از اين اعتبار در قالب وجوه اداره شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي و مابقي توسط بانك عامل به عنوان آورده تامين مي گردد كه به حدود ۲۲ طرح تصويب شده معرفي شده به صندوق تعاون اعطا مي شود.
هاديان همچنين اضافه كرد: با اعطاي تسهيلات يادشده و سرمايه گذاري به عمل آمده در اين حوزه، ۴۹ هزار و ۲۰۵ نفر اشتغال مستقيم در حوزه فرهنگ و هنر طي فرايندي سه ساله ايجاد خواهد شد و با اين حساب ميانگين نرخ اشتغال در دامنه اي معادل ۲۱ تا ۵۶ ميليون ريال برآورد مي شود كه خود مؤيد اين نكته است كه ايجاد اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است.
وي سقف تسهيلات پيش بيني شده در سال ۸۲ را رقمي معادل ۵۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: در حال حاضر در حال انجام مذاكرات تكميلي با بانك هاي عامل هستيم تا به عنوان دستگاه اجرايي در حوزه فرهنگ، يك خط اعتباري از يكي از اين بانك ها بگيريم و بعد از تعيين اعتبار يارانه سود كارمزد آن خط اعتباري (از محل تبصره ۳) توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي، فراخوان لازم را براي معرفي طرح هاي حوزه فرهنگ از سوي فعالان اين حوزه بدهيم.
وي گفت: در صورت مساعدت سازمان مديريت در تخصيص اعتباري مناسب براي يارانه سود كارمزد خط هاي اعتباري، سقف تسهيلات مالي طرح هاي اشتغالزا در حوزه فرهنگ به دو و نيم برابر افزايش يافته و طبعا ما شاهد رونق بيشتري در اين بخش خواهيم بود.
وي از طرح توسعه آموزش هاي كارآفريني در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي شوراي اشتغال نام برد و گفت: در قالب اين طرح دوره هاي علمي - عملي ۷۰ ساعته به منظور آشنايي با كارآفرينان با مفاهيم اقتصادي در حوزه فرهنگ و هنر برگزار مي شود.
هاديان، با تاكيد بر ضرورت تدوين برنامه جامع اشتغال در حوزه فرهنگ اظهار داشت: وزارت ارشاد در صدد است تا با گسترش برنامه هاي پژوهشي و آموزشي و نيز توسعه تسهيلات سرمايه گذاري در اين بخش، نسبت به ايجاد محيطي ايمن براي سرمايه گذاري در حوزه فرهنگ، توسعه مشاركت بخش غيردولتي در اين حوزه، بسترسازي براي استفاده از فناوري جديد در جهت توسعه اشتغال فرهنگي و هنري، برنامه ريزي جهت توسعه صادرات فرهنگي، اختصاص يارانه به هنرمندان، بهبود وضع معافيت هاي مالياتي مشمول فعاليتهاي فرهنگي و هنري و ... گام برداشته و سياست هاي لازم را اتخاذ نمايد.
* هنوز مشخص نيست كه تا چه اندازه وعده هاي داده شده توسط اين مقام دولتي جامه عمل خواهد پوشيد.

دانشگاه اصفهان بدون كنكور دانشجو مي پذيرد
گروه علمي فرهنگي: دكتر «ايرج  نحوي»، معاون  آموزشي  دانشگاه  اصفهان  از پذيرش  دانشجو در اين دانشگاه  بدون  كنكور خبر داد.
وي  روز شنبه  با ارسال  نمابري  به  ايرنا اعلام  كرد: اين  دانشگاه  از ميان دانشجويان  ممتاز و دانش آموزان  برگزيده  جشنواره ها و مسابقات  علمي ،در مقاطع كارشناسي ، كارشناسي  ارشد و دكترا دانشجو مي پذيرد.
وي  افزود: برگزيدگان  آزمون  سراسري  كارشناسي  ارشد در هر رشته  با معرفي سازمان  سنجش ، دانشجويان  ممتازي  كه  تا پايان  دوره  تحصيلي  اين  درجه  را حفظ كرده  باشند، دانشجويان  دوره  كارشناسي  ارشد داراي  دو مقاله  در مجلات  علمي -پژوهشي  و رتبه هاي  اول  تا سوم  المپيادهاي  علمي ، دانشجويي  جشنواره هاي  بين المللي  خوارزمي ،جوان  خوارزمي و رازي  مي توانند بدون  گذراندن  آزمون  در دوره هاي  فوق  ادامه  تحصيل  دهند.

آئين نامه نحوه فعاليت شوراهاي صنفي دانشجويان ابلاغ شد
گروه علمي فرهنگي: وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  آئين نامه  جديد نحوه  فعاليت  شوراهاي  صنفي  دانشجويان  را در ۲۸ ماده  و ۱۶ تبصره  تصويب  و براي  اجرا به  دانشگاههاي  كشور ابلاغ  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  علوم ، تقويت  حضور و مشاركت  قانونمند دانشجويان  در نظام  تصميم سازي ، برنامه ريزي  و نظارت  بر امور صنفي و رفاهي  دانشگاه  و ساماندهي  بيشتر امور از جمله  اهداف  اين  آئين نامه  جديد عنوان  شده است . بهبود وضعيت  امور صنفي  و رفاهي  و كمك  به  ايجاد شرايط و فضاي  مناسب تر براي  تحصيل ، فعاليت  و سكونت  دانشجويان  از ديگر اهداف  تدوين  اين  آئين نامه  است .
براساس  اين  آيين نامه  شوراي  صنفي  دانشجويان  هر واحد دانشگاهي ، از ۴ تا۱۲ عضو اصلي  و علي البدل  تشكيل  مي شود كه  از طريق  انتخابات  و با راي  مستقيم  دانشجويان ، حداكثر براي  مدت  دوسال  تعيين  مي شوند.
مطابق  ماده  ۱۱ اين  آيين نامه ، اشتغال  به  تحصيل  و باقي ماندن  حداقل  سه ترم  از تحصيل  براي  دانشجويان  كارشناسي  و دو ترم  براي  دانشجويان  دوره هاي  كارداني ، كارشناسي ارشد و دكتري  از جمله  شرايط نامزدهاي  انتخابات  شوراي صنفي  است .

كنفرانس مطالعات تحليلي نوسانات ستاره اي در تبريز
گروه علمي فرهنگي: كنفرانس  مطالعات  تحليلي  نوسانات  ستاره اي  روز شنبه  در رصدخانه  دانشگاه تبريز گشايش  يافت .
دبير كنفرانس  در گفتگو با ايرنا هدف  از برگزاري  اين  كنفرانس را بالا بردن  سطح  علمي دانشجويان  در خصوص  تازه هاي  علم  اخترشناسي ، فيزيك  وموضوعات  جديد درباره  نوسانات  ستارگان  و قرار دادن  نتيجه  مشـاهدات  تجربي و تئوري  در معرض  ديد ساير افراد عنوان  كرد. علي  عجب  شيري زاده ، مقدمه اي  برنوسانات  ستاره اي ، نگرشي  برستارگان  نووا و نواختر، بررسي طيف  سنجي  يك  سامانه  دوتايي  گرفتي  از نوع  كنتاكت  و ناپايدارهاي  لوله اي  شار مغناطيسي  دوار و تشكيل  ستارگان  رااز جمله  مقالات  ارائه  شده  در اين  كنفرانس عنوان  كرد. در اين  كنفرانس  دو روزه  ۳۵ نفر از متخصصين  و دانشجويان  كشور حضور دارند.

علمي فرهنگي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |