يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۳ - Aug. 31, 2003
در قالب طرح دولت سبز:
بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان هاي دولتي اجباري مي شود
گروه شهري: معاون  آموزشي  و برنامه  ريزي  سازمان  محيط زيست  با تاكيد بر تدوين  طرح دولت  سبز گفت : براي  تعديل  و بهينه سازي  مصرف  انرژي  در كشور ، دولت  بايدپيشگام  باشد.
حسن  صدوق  ديروز در گفت  و گو با ايرنا، طرح  دولت  سبز را بهترين  گزينه  براي  كاهش  مصرف  مواد زايد در ادارات  خواند و افزود: اگر دولت  و دستگاه هاي  اجرايي  در امر مصرف  انرژي  بي رويه  عمل  كنند، نبايد از مردم  انتظار داشت  موارد لازم  در تعديل  مصرف  را رعايت  كنند.
وي  اظهار داشت : رعايت  استانداردهاي  مصرف  انرژي  در زمينه هاي  مختلف  بايدابتدا از دولت  شروع  شود و سپس  در فرهنگ  عمومي  جامعه  گسترش  يابد.
به گفته  وي ، طرح  دولت  سبز، سال گذشته  توسط سازمان  حفاظت  محيط زيست  براي تعديل  و بهينه سازي  مصرف  انرژي  در دستگاه هاي  دولتي  تدوين  شده است .
معاون  آموزشي  و برنامه ريزي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : بر اساس  اين طرح ، تمام  دستگاه هاي  دولتي  براي  جلوگيري  از مصرف  بي رويه  انرژي  به  رعايت استانداردهاي  مصوب  موظف  مي شوند.
وي  اظهاراميدواري  كرد اين  طرح  كه  به  تازگي  در سيستم  اداري  كشور تعريف شده ، تصويب  و در سطح  جامعه  فراگير شود.
صدوق  تصريح  كرد: براي  تدوين  نهايي  اين  طرح ، ادارات  بايد پس  از شش  ماه ميزان  تمام  هزينه ها، مصرف  انرژي  و موادزايد خود را برآوردكرده  وبه  سازمان حفاظت  محيط زيست  اعلام  كنند.
به  گفته اين  مقام  مسئول  در محيط زيست ، طرح  دولت  سبز براساس  ميزان  مصرف در كشور تنظيم  و از كشورهاي  آمريكا و كانادا الگوبرداري  شده  است .
صدوق  اضافه  كرد: دراين  طرح  استانداردهاي  لازم  براي  استفاده  مناسب  ازكاغذ، بازيافت ، آب ، برق  و ديگر مصارف  انرژي  در ادارات  لحاظ شده  است .
وي  ، هدف  از اجراي  اين  طرح  را كاهش  اعتبارات  اضافي  در ادارات  خواند وگفت : براي  آغازاين  طرح  اعتباري  اندك  در نظر گرفته  شده  كه  پيش  بيني  مي شودبا اجراي  آن ، بسياري  از هزينه هاي  غير ضروري  در ادارات  حذف  شود.

رباط كريم ، گزينه مناسب براي نمايشگاه هاي بين المللي تهران
شهرداري و استانداري : محل نمايشگاه حتما تغيير مي كند
شركت سهامي نمايشگاه ها:فعلا همين جا هستيم
011975.jpg

گروه شهري: در شرايطي كه مديريت شهرداري تهران و كارشناسان بر ضرورت انتقال نمايشگاه بين المللي تهران به مكان ديگري تاكيد دارند، مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه ها اظهار مي دارد كه فعلا همين جا هستيم و برنامه اي براي تغيير اين نمايشگاه تدوين نشده است.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اظهار مديران شهري تهران، وجود نمايشگاه در محل فعلي داراي عوارض و تبعات بسياري از جمله ايجاد بار ترافيكي سنگين در بخش وسيعي از شهر شده و از اين رو ضمن هدر رفت ميليونها ساعت از وقت شهروندان، هزينه هاي بسيار سنگيني را بر دوش شهر، مديريت شهري و شهروندان تحميل مي كند.
چندي پيش دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران با بيان نظرات كارشناسي، از ضرورت انتقال نمايشگاه بين المللي به مكان ديگري خبر داد و تاكيد كرد بررسي تاثيرات وجودي نمايشگاه بين المللي در مكان فعلي نشان مي دهد با انتقال اين نمايشگاه به مكان ديگر، مي توان از بار ترافيكي ناخواسته در معابر عمومي شهر كاست.
خبرنگار ما مي نويسد: عموما با برپايي نمايشگاه هاي عمومي و غيرتخصصي آمد و شد در معابر عمومي دچار بن بست ترافيكي شده و هزينه هاي آشكار و ناآشكاري را بر شهر و شهروندان تحميل مي كند و اين در حالي است كه با يك برنامه مدون مي توان عمليات انتقال نمايشگاه را به مورد اجرا درآورد.
اخيرا نيز دكتر رحماني - استاندار تهران بر ضرورت انتقال نمايشگاه تهران به شهر رباط كريم تاكيد كرد و افزود: وجود اين نمايشگاه ها در داخل شهر تهران بسيار مشكل ساز و باعث ايجاد مزاحمت براي شهروندان تهراني است.
وي افزود: زماني وجود نمايشگاهها در تهران معقول بود كه مكان نمايشگاه ها خارج از شهر قرار داشت و امروزه وجود نمايشگاه ها در داخل تهران به هيچ وجه مناسب نيست.
011980.jpg

وي موقعيت شهرستان رباط كريم را به دليل همجواري فرودگاه بين المللي اكسپو، جاده هاي دسترسي و ظرفيت هاي خوب صنعتي براي انتقال نمايشگاه هاي بين المللي تهران مناسب خواند.
گزارشگر ما مي افزايد: جاي بسي شگفتي است كه در شرايطي كه مديريت شهر تهران و كارشناسان با تكيه به بررسي هاي علمي و توجيهات كارشناسانه و از سويي درخواست عموم شهروندان بر ضرورت انتقال نمايشگاه بين المللي تهران تاكيد و آن را اجتناب ناپذير مي خوانند، برخي افراد و دستگاه ها بي اعتنا به اين ضرورتها، بي تفاوتي نشان داده و در مقابل خواست شهروندان و مديريت شهري مي ايستند.
آقاي اسفهبدي - مدير عامل شركت سهامي نمايشگاه ها در اين باره مي گويد: برنامه اي براي تغيير محل دائم نمايشگاه بين المللي تهران تدوين نشده است.

هواي تهران در شرايط هشدار است
011990.jpg
گروه شهري: مركز هماهنگي  اطلاع  رساني  آلودگي  هوا اعلام  كرد: هواي  تهران  در حال حاضر(شنبه ) در شرايط هشدار است .
به  گزارش   اين  مركز به  دليل  استقرار شرايط ناپايدار جوي  در چند روز گذشته ، ميزان  آلاينده  مونوكسيدكربن  افزايش  چشمگيري  يافته  است .گزارش   اين  مركز مي افزايد در حال  حاضر غلظت  مونوكسيد كربن  در برخي نقاط پر رفت  و آمد به  بيش  از دو برابر حد مجاز رسيده  و شاخص  كيفيت  هوا هم اكنون  در شرايط هشدار است . گزارش  سازمان  هواشناسي  نيز از آسماني  صاف  تا قسمتي  ابري  در بعدازظهر با افزايش  ابر و در ارتفاعات  رگبار و رعد و برق  است  كه  به   اين  ترتيب  پيش  بيني  مي شود از ميزان  مونوكسيد كربن  كاسته  شود اما شاخص كيفيت  هوا در شرايط هشدار باقي  بماند. مركز هماهنگي  اطلاع  رساني  آلودگي  هوا به  كودكان  و بزرگسالان  فعال  و بيماران  قلبي  و تنفسي  توصيه  كرد از فعاليت  در هواي  آزاد خودداري  كنند.

پاكساز قله سبلان
011985.jpg
پاسداران و بسيجيان در جريان همايش بزرگ صعود ۱۴ هزار نفري به قله سبلان، قله و مناطق اطراف سبلان را پاكسازي كردند.
پاسداران و بسيجيان ضمن جمع آوري زباله هائي كه به دليل نبود امكانات كافي، ساليان متمادي در اطراف قله سبلان باقي مانده بود، پناهگاه مقدس اردبيلي در قله سبلان را پاكسازي و براي كوهنوردان قابل استفاده شد.

انتصاب در شهرداري تهران
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمود احمدي نژاد شهردار تهران در حكمي علي الله وردي را براي سه سال به سمت مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران منصوب كرد.

رديابي يوزپلنگ آسيايي در بافق يزد
با تلاش انجمن يوزپلنگ ايراني، مسيرهاي عبور احتمالي يوزپلنگ ايراني در منطقه بافق يزد به طول ۱۰ كيلومتر علامت گذاري شد.
كاوه حاتمي، كارشناس ارشد محيط زيست و عضو شوراي مركزي انجمن يوزپلنگ ايراني در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت: «تعيين محدوده هاي مشخص با فواصل محدود در زيستگاه وحوش كه در اصطلاح علمي «ترانزيكت» نام دارد، يكي از روش هاي اجرايي در مديريت حيات وحش است و به ما اين امكان را مي دهد تا بتوانيم در مناطقي كه احتمال حضور و تردد يوزپلنگ در آن بيشتر است، رد آن را دنبال كنيم.»
وي افزود: «در حال حاضر انجمن يوزپلنگ ايراني با مساعدت اداره كل محيط زيست استان يزد و همكاري دفتر طرح حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در حال اجراي عمليات ترانزيكت در منطقه حفاظت شده بافق در محدوده اي به طول ۱۰ كيلومتر و عرض ۷ متر است كه براي تعبيه اين مسيرها نيز از عوارض طبيعي موجود در زيستگاه استفاده مي شود.»
اين كارشناس محيط زيست با اشاره به اين كه در حال حاضر تخمين زده مي شود تنها ۵۰-۴۰ قلاده يوز آسيايي باقي مانده باشد، افزود: بعد از گذشت ۹ سال از واقعه كشتار يوزپلنگ ها در بافق در روز ۹ شهريور ۱۳۷۳، باز هم هر چند سال يكبار شاهد تكرار اين قبيل فجايع هستيم كه انتظار مي رود مسئولان پروژه به طور جدي تري به اين قضيه توجه داشته باشند.»

كمك ۲ ميليون دلاري سازمان ملل براي نجات درياچه اروميه
صندوق تسهيلات جهاني محيط زيست وابسته به سازمان ملل مبلغ ۳ ميليون دلار براي نجات پارك ملي درياچه اروميه و تالاب بين المللي ارژن و پريشان در فارس اختصاص داد. انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت زيست در گفتگو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت:« اين صندوق با اختصاص ۲ ميليون دلار براي اجراي طرح هاي مديريتي در پارك ملي درياچه اروميه و نيز ۱ ميليون دلار براي تالاب هاي بين المللي ارژن و پريشان در فارس موافقت كرده است و ما اميدواريم همچنان با كمك مجامع جهاني و مفاهمه و همكاري عمومي دستگاه هاي مسئول بتوانيم جاده شهيد كلانتري را با حداقل عوارض زيست محيطي مديريت كنيم.»
وي خاطرنشان ساخت: «متأسفانه اين جاده در مقطعي از دوران سياسي كشور احداث شد كه در آن دوران محيط زيست هيچ جايگاهي در تصميم گيري ها نداشت و سعي ما اين است تا بتوانيم عوارض سوء اين قبيل اقدامات پيشين را تا حد امكان براي محيط زيست كاهش دهيم.»

كاهش شيوع بيماري گواتردركودكان
گروه شهري: معاون اشتغال وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد بيماري گواتر در كودكان كاهش يافته است. نوري در مصاحبه با شبكه خبر سيما اقدامات وزارت بهداشت را براي ريشه كني بسياري از بيماري ها موفقيت آميز دانست و گفت: با تلاش كاركنان وزارت بهداشت بيماري هاي مالاريا، حصبه، جذام، فلج اطفال، كزاز و بيماري هاي ناشي از اختلالات كمبود يد در كشور به شدت كاهش يافته است.

تردد خودروهاي بالاي ۱۵ سال از نيمه دوم شهريور ممنوع مي شود
گروه شهري: مدير كل  حمل  و نقل  و ترافيك  سازمان  شهرداريهاي  كشور گفت : تردد خودروهاي بالاي  ۱۵ سال  از نيمه  دوم  شهريور ماه  جاري  در شهرهاي  بزرگ  كشور به  ويژه كلان  شهرها ممنوع  مي شود.
مهندس  عبادالله  فتح  اللهي  در گفت وگو با ايرنا افزود: اين طرح  با مشاركت  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  در سطح  شهرها به  اجرا در مي آيد.
وي  تصريح  كرد: در اجراي  اين  طرح  از تردد تاكسي هاي  بالاي  ۱۵ سال  نيز جلوگيري  شده  و در صورت  تردد، اين  خودروها با همكاري  نيروي  انتظامي  متوقف و به  توقفگاه  منتقل  مي شوند.
وي  در ادامه  افزود: به  منظور جايگزين  كردن  تاكسي هاي فرسوده  ظرف  يك  ماه آينده  ۱۵ هزار خودروي  سمند به  ناوگان  تاكسيراني  كشور وارد مي شود.
وي  گفت : اين  خودروها به  صاحبان  تاكسي هاي  فرسوده  و از رده  خارج  واگذار مي شود و قيمت  هرخودرو جديد كه  ۹۸ ميليون  ريال  است  در قالب  اقساط بلندمدت  از صاحبان  تاكسي ها اخذ مي شود و آنان  ۱۰ ميليون  ريال  نيز به  عنوان پيش  قسط پرداخت  مي كنند.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |