فروزان آصف نخعي
انسان هاي بزرگ، از ادعاهايشان شناخته نمي شوند، بلكه مسايل و دغدغه هاي آنان بيانگر وسعت روح و انديشه آنان است. با اين رويكرد آيا امام موسي صدر را مي توانيم در جرگه انسان هاي بزرگ عصر خويش قرار دهيم؟ امام موسي صدر در زمانه اي كه همه گروه هاي سياسي، رهايي را در نبرد مسلحانه ديدند، به دانش، حكمت و فرهنگ رجوع كرد.
براي اين منظور مسئوليت مجله «مكتب اسلام» را به عهده گرفت و همزمان در قم يكي از مدارس ملي اين شهر را مديريت مي كرد. اما مهمترين اقدام وي در آخرين سال اقامت در شهر قم، تدوين طرحي گسترده جهت اصلاح نظام آموزشي حوزه علميه بود كه با همفكري حضرات آيات دكتر بهشتي، مكارم شيرازي و برخي ديگر از بزرگان صورت پذيرفت، روح بلند صدر با ديدن اساتيد بزرگ حوزه هاي نجف و قم و درك مسايل زمانه، به آينده نگري ويژه اي دست يافته بود.
اين روح بلند، مرزهاي جغرافيايي را براي امام صدر بي معنا ساخت تا جايي كه در اواخر سال ۱۳۳۸، به دنبال توصيه هاي حضرات آيات بروجردي، حكيم و شيخ مرتضي آل ياسين سرزمين مادري خود ايران را به سوي لبنان ترك كرد. در لبنان سه مسأله اساسي پيش روي وي قرار گرفت: اول بازسازي هويت تاريخي شيعيان، دوم با توجه به شرايط قومي و طايفه اي و حضور اديان مختلف، پرچمداري گفت وگوي اديان و تقريب مذاهب و در آخر با توجه به خطر اسرائيل، احياء مقاومت شهروندان لبناني در برابر تجاوزات اسرائيل. هوشياري و تيزبيني صدر نسبت به واقعيات جامعه لبنان وي را به سه هدف فوق كشانده بود.
وي براي تحقق سه هدف فوق ابتدا اصول حاكم بر جمع را تدوين كرد. اين اصول چه بودند؟ ابتدا حفظ و بقاي لبنان. اين موضوع اقتضاء مي كرد كه گروه ها و طوايف لبناني ضمن حفظ تفكر و ميراث فرهنگي خود به حداقل اصولي كه منجر به بقاي لبنان مي شود، پايبند باشند. اما قبل از همه بايد اعتماد و اطمينان ميان گروه ها جاري مي شد تا لبنان بماند و مقاومت كند.
او بايد نشان مي داد كه براي حل مسايل بزرگتر بايد، چپ ها، لائيك ها، ماروني ها و اهل سنت و شيعيان در كنار يكديگر قرار بگيرند. از اين رو امام موسي صدر در بهار سال ۱۳۴۸ و بلافاصله پس از افتتاح مجلس اعلاي اسلامي شيعه، از شيخ حسن خالد مفتي اهل سنت لبنان دعوت كرد تا با همفكري يكديگر براي رسيدن به وحدت طوائف اسلامي تدابيري بينديشند.
وي در زمستان سال ۱۳۵۳ در اقدامي بي سابقه، خطبه هاي عيد موعظه روزه را در حضور شخصيت هاي بلند پايه مسيحي لبنان در كليساي «كبوشيين» بيروت ايراد كرد و اگر آتش جنگ داخلي شعله ور نمي شد، برآن بود تا كاردينال ماروني لبنان را براي ايراد خطبه هاي يكي از نمازهاي جمعه شهر بيروت دعوت كند. اين شيوه به زعم استاد امين امام صدر را از يك رهبر سياسي صرف به يك مقام اصلاح طلب واقعي، ارتقاء مي داد. استاد امين در اين باره مي گويد: حقيقت آن است كه خط مشي امام صدر ماهيتي صلح آميز داشت، نمي توانست ماهيت افراطي و راديكال داشته باشد. به همين سبب بود كه نهضت شيعيان در ميان مسيحيان ماروني به آرامي راه و محبوبيت يافت.
امام صدر براي نيل به اهداف خود، روش آشتي جويانه را انتخاب كرده بود، اوج موفقيت ايشان در اين بود كه خشونت، انحصارگري، افراطي گري و نفرت را به مشاركت و همبستگي تبديل كرد. به همين دليل بود كه حتي شهروندان ماروني، سني، دروزي و ساير اقليت هاي مذهبي لبنان به ماجراي اعتصاب عمومي بيروت كه از طرف امام صدر برگزار شده بود، پيوستند. همين محبوبيت بود كه امام موسي صدر را قادر ساخت تا با هوشياري خود از تجزيه لبنان به سه دولت مسيحي، اهل سنت و شيعه جلوگيري كند. او براي همه فرقه ها از لائيك گرفته تا خداپرست احترام قائل بود. او مي گفت تنوعات مي تواند وسيله اي براي برخورد آرا، تبادل معلومات و افزايش تجربه ها و در نتيجه تكوين تمدن انساني باشد، اما اين امر جز با اطمينان و اعتماد به يكديگر و اعتماد نيز جز با احترام عملي به اخلاق و قواعد حقوقي حاصل نمي شود.
|
|
تحقير، احترام باقي نمي گذارد، تحقير باعث مي شود كشور به دسته هاي غيرمفيد تقسيم شود. از نظر امام موسي صدر احترام، منجر به تعاون و همياري مي شود و نيروها را از سازش هايي كه مردم در آن هيچ مشاركتي ندارند و يكي را به ناحق بر ديگري غلبه مي دهد، دور مي سازد. با آنكه اسرائيل خطر عمده به شمار مي رفت با اين وجود امام موسي صدر معتقد بود كه يك ملت امكان ندارد با وجود خطرات و دشمنان بسيار از بين برود، اما براي عدم غلبه دشمن بايد تنوع قومي و احترام را همبسته نگاه داشت، وي معتقد بود مشكل اصلي لبنان تحقير و عدم احترام گروها نسبت به يكديگر است.
امام موسي صدر مي گفت هيچ ديني پيروانش را به كنار نهادن و حقير شمردن دين ديگر فرا نخوانده است. او با تفكر و روش مشروع خود شيعيان لبنان را در كنار ديگر گروه ها عزت داد و آنان را به مركز مقاومت عليه اسرائيل تبديل نمود. هر چند يكي از هدف هاي اصلي امام موسي صدر در تشكيل مجلس اعلاي اسلامي لبنان رفع بي سوادي، فقر و... از شيعيان بود، اما مشي امام موسي صدر همين گفته عارف بزرگ اسلامي خرقاني است كه هر كس در اين سرا وارد شد، نانش دهيد و دينش مپرسيد. آيا پس از شدت جنگ هاي داخلي، لبنان يكپارچگي و عدم تجزيه خود را مديون انديشه ها و دم مسيحايي امام موسي صدر نمي داند؟
ولادت، هجرت و...
امام موسي صدر در روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۰۷ هجري شمسي در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پدر ايشان مرحوم آيت الله سيد صدرالدين صدر، جانشين مرحوم آيت الله شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود. جد پدري ايشان مرحوم آيت الله سيداسماعيل صدر، جانشين مرحوم آيت الله ميرزا حسن شيرازي و مرجع مطلق زمان خود و جد مادري ايشان مرحوم آيت الله حاج آقا حسين قمي، جانشين مرحوم آيت الله ميرزا حسن شيرازي و مرجع مطلق زمان خود، و جد مادري ايشان مرحوم آيت الله حاج آقا حسين قمي، جانشين مرحوم آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني و رهبر قيام مردم مشهد عليه رضاخان بود. جد اعلاي امام موسي صدر مرحوم آيت الله سيد صدرالدين صدر، مرجع بزرگ حوزه اصفهان و استاد فرهيختگاني چون شيخ مرتضي انصاري و شيخ هاشم چهار سوقي بود. در طول هزاره گذشته زماني نبوده است كه عرصه مرجعيت شيعه، از حضور نياكان امام موسي صدر خالي باشد. نسب امام موسي صدر با ۳۲ واسطه به امام موسي كاظم(ع) مي رسد و دانشمنداني چون شهيد اول و شهيد ثاني تنها دو تن از اين وسايط هستند.
تحصيلات حوزوي و دانشگاهي
آيت الله سيدموسي صدر پس از اتمام سيكل اول و بخش مقدمات علوم حوزوي، در خرداد سال ۱۳۲۲ رسماً به حوزه علميه قم پيوست و طي مدتي كوتاه، ضمن بهره گيري از محضر حضرات آيات سيد محمدباقر سلطاني طباطبايي، شيخ عبدالجواد جبل عاملي، امام خميني و سيد محمد محقق داماد، دروس دوره سطح را به پايان رسانيد. وي از ابتداي بهار سال ۱۳۲۶ وارد مرحله درس خارج گرديد و تا اواخر پاييز سال ۱۳۳۸، يعني قريب ۱۳ سال تمام، از مدرسين بزرگ حوزه هاي علميه قم و نجف كسب فيض نمود. اساتيد اصلي دروس خارج ايشان در قم، حضرات آيات سيد حسين طباطبايي بروجردي، محقق داماد، صدر و سيد محمد حجت و در نجف، حضرات آيات سيد محسن حكيم، سيد ابوالقاسم خويي، شيخ حسين حلي و شيخ مرتضي آل ياسين بودند. امام موسي صدر دروس فلسفي را نزد حضرات آيات سيد رضا صدر و علامه سيد محمد حسين طباطبايي در قم و نزد آيت الله شيخ صدرا بادكوبه اي در نجف فرا گرفت. دوستان اصلي هم بحث امام موسي صدر را در قم، حضرات آيات سيد موسي شبيري زنجاني، سيد مهدي روحاني، شهيد دكتر بهشتي، سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي و شيخ ناصر مكارم شيرازي و در نجف آيت الله شهيد سيد محمدباقر صدر تشكيل مي دادند. اما موسي صدر در طول زندگي حوزوي خود شاگردان برجسته اي را تربيت كرده است. معروفترين آنان در ايران آيت الله شيخ يوسف صانعي از مراجع معظم امروز و در لبنان شهيد سيدعباس موسوي دبير كل سابق حزب الله هستند.
اما موسي صدر در كنار تحصيلات حوزوي، دروس دبيرستان خود را به اتمام رساند، در سال ۱۳۲۹ به عنوان اولين دانشجوي روحاني در رشته «حقوق در اقتصاد» به دانشگاه تهران وارد و در سال ۱۳۳۲ از آن فارغ التحصيل گرديد. امام موسي صدر قبل از عزيمت به نجف اشرف، از سوي علامه طباطبايي مسئوليت نظارت بر نشريه «انجمن تعليمات ديني» را بر عهده گرفت. وي همزمان با تحصيل در حوزه علميه نجف، به عضويت هيأت امناء جمعيت «منتدي النشر» درآمد و پس از بازگشت به قم ضمن اداره يكي از مدارس ملي اين شهر، مسئوليت سردبيري مجله تازه تأسيس «مكتب اسلام» را عهده دار گرديد. از مهمترين اقدامات امام موسي صدر در آخرين سال اقامت در شهر قم، تدوين طرحي گسترده جهت اصلاح نظام آموزشي حوزه علميه بود كه با همفكري حضرات آيات دكتر بهشتي، مكارم شيرازي و برخي ديگر از بزرگان امروز صورت پذيرفت.
هجرت به لبنان: اهداف و فعاليت ها
امام موسي صدر در اواخر سال ۱۳۳۸ و به دنبال توصيه هاي حضرات آيات بروجردي، حكيم و شيخ مرتضي آل ياسين، وصيت مرحوم آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين رهبر متوفي شيعيان لبنان را لبيك گفته و به عنوان جانشين آن مرحوم، سرزمين مادري خود ايران را به سوي لبنان ترك نمود. اصلاح شئون اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شيعيان آن روز لبنان از يكسو و استفاده از ظرفيت هاي منحصر به فرد لبنان جهت نماياندن چهره عاقل، عادل، انساندوست و سازگار با زمان مكتب اهل بيت به جهان از سوي ديگر، اهداف اصلي اين هجرت را تشكيل مي داد.
ربوده شدن امام موسي صدر در ۳ شهريور سال ۱۳۵۷و در آخرين مرحله از سفر دوره اي خود به برخي كشورهاي عربي، بنابر دعوت رسمي معمر قذافي به كشور ليبي وارد و در روز ۹ شهريور در آنجا ربوده گرديد. رژيم ليبي در ۲۷ شهريور ۱۳۵۷ و به دنبال التهاب فوق العاده مردم لبنان، حوزه هاي علميه و مطبوعات منطقه با انتشار بيانه اي رسماً اعلان نمود كه امام موسي صدر و دو همراه ايشان با پرواز شماره ۸۸۱ مورخ ۹ شهريور هواپيمايي آليتاليا، طرابلس را به سوي رم ترك كرده اند.
مسئوليت رژيم ليبي
كميته تحقيق دولت لبنان پس از يك ماه تحقيق و بررسي اسناد و مدارك ذي ربط در كشورهاي ليبي و ايتاليا، در مهر ۱۳۵۷ به دولت متبوع خود گزارش نمود كه امام صدر و دو همراه وي نه تنها به رم نرسيده اند، بلكه در تاريخ مقرر و با پرواز نام برده شده در بيانيه رژيم نيز خاك طرابلس را ترك نكرده اند. قاضي تحقيق دادستاني شهر رم در خرداد ۱۳۵۸ با صدور حكمي اعلام كرد كه امام موسي صدر و دو همراه وي نه تنها از هيچ طريقي وارد خاك ايتاليا نشده اند، بلكه با پرواز شماره ۸۸۱ مورخ ۹ شهريور ۱۳۵۷ شركت آليتاليا نيز خاك ليبي را ترك نكرده اند.