دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۴- Sep, 1, 2003
به بهانه شركت دانشجويان ايران در المپياد ورزش
يونيورسياد دانشجويان
008765.jpg
دكتر سيدعبدالحميد احمدي- دير زماني است كه خون ورزش در رگ هاي دانشگاهها و مراكز آموزشي جاري است. به گواه تاريخ، تأسيس دارالفنون (سال ۱۲۷۷ شمسي)، كه آغاز سامان يافتن تعليم و تربيت در ايران است، تصويب قانون فرهنگ و به دنبال آن تأسيس سازمان فرهنگ، كه در آن به «محفوظ بودن حيثيت علمي و صنعتي و نشو و نماي بدني»تأكيد شده بود، نقطه آغاز ورود ورزش به فضاي تعليم و تربيتي به حساب مي آيد. در سال ۱۳۰۶ بنا به پيشنهاد وزير فرهنگ وقت و تصويب مجلس شوراي ملي، درس تربيت بدني و ورزش به صورت رسمي در برنامه هاي درسي همه مقاطع تحصيلي گنجانده شد. در سال ۱۳۱۲ اولين تشكيلات ستاد تربيت بدني و ورزش در وزارت معارف تشكيل شد. يعني مي توان گفت كه ورزش در كشور ما از نهاد فرهنگ، معارف و تعليم و تربيت برآمده است.
فعاليت هاي ورزشي دانشجويان در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور گونه هاي متفاوتي دارد. گذراندن واحدهاي اجباري تربيت بدني براي كليه دانشجويان، شركت در فعاليت هاي ورزشي به منظور كسب سلامتي و آمادگي جسماني و حضور در تيم هاي ورزشي دانشجويي و رقابت هاي قهرماني از انواع حضور دانشجويان در عرصه هاي ورزشي دانشگاهها به شمار مي رود. به اقتضاي اين فعاليت ها، بخشهاي مختلف عهده دار مديريت تربيت بدني در دانشگاهها هستند. يكي از چالش هاي عمده در حوزه مديريت ورزشي مراكز آموزش عالي، كه اخيراً  نيز بسيار مورد سئوال واقع شده است، حضور دانشجويان در رقابت هاي برون مرزي و يونيورسيادهاي جهاني است.
چند پارگي مراجع تصميم گيري در نظام آموزش عالي كشور و عدم هماهنگي و تعامل در ميان اين مراجع معضل بزرگي را براي ورزش دانشگاهها ايجاد كرده است. پيش از تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۱۳۶۶ و قبل از انفكاك دانشگاههاي علوم پزشكي در سال ۱۳۶۷، تربيت بدني وزارت علوم به عنوان متولي ورزش دانشجويي كشور مسئوليت هرگونه فعاليت و اقدام برون مرزي در حوزه ورزش دانشجويي را عهده دار بوده است.
با ورود دانشگاه آزاد اسلامي به عرصه ورزش دانشجويي و فعاليت گسترده آن در ورزش قهرماني، اين مجموعه با به رخ كشيدن ميزان فعاليت خود و در اختيار داشتن تعداد كثيري از دانشجويان، در كنار وزارت علوم به فعاليت پرداخت.
رفت و آمدها و ملاقات هاي پي در پي با مقامات فيزو(فدراسيون ورزشي دانشجويان جهان) و تشكيل تيم هاي ورزشي دانشجويي موازي جهت حضور در
يونيورسيادهاي جهاني، اعزام تيم هاي ورزشي و ورزشكاران به مسابقات مختلف برون مرزي و محقق دانستن خود براي عضويت و نمايندگي ايران در فدراسيون جهاني ورزش دانشجويان از جمله فعاليت هاي اخير دانشگاه آزاد اسلامي در عرصه بين المللي است. از سوي ديگر، وزارت بهداشت به عنوان متولي دانشگاههاي علوم پزشكي نيز به حق براي خودخواهان جايگاه مناسبي در تصميم گيري هاي كلان ورزشي دانشجويي است. هرچند كه اين وزارتخانه و دانشگاههاي تحت پوشش آن هيچ گاه رأساً و بدون هماهنگي ادعاهايي مشابه دانشگاه آزاد اسلامي نداشته اند.
در اين ارتباط چند نكته حائز اهميت است:
اول آن كه؛ساختار ورزش دانشجويي با توجه به گستردگي كمي و كيفي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور نيازمند بازنگري و تحول اساسي است. به يقين امروزه تشكيلاتي در قالب يك اداره كل در حوزه دانشجويي وزارت علوم نمي تواند پاسخگوي نياز امروز ورزش دانشجويي باشد. امروزه ورزش دانشجويي نيازمند بازنگري در نظام سياستگذاري، برنامه ريزي و هدايت است و طبعاً  ساختار جديد بايد ساختاري فراگير، كلان نگر و ملي باشد.
نكته دوم؛  آنچه كه دانشگاه آزاد اسلامي در حوزه ورزش و با اتكاي به تعداد بيشتر دانشجويان و فعاليت در عرصه ورزش قهرماني ادعا مي كند از لحاظ قانوني مورد پرسش است. بديهي است هيچ  دانشگاهي در هيچ كجاي دنيا به استناد وسعت امكانات، تعدد فعاليت ها و تعداد دانشجويان آن نمي تواند مدعي مجموعه سياستگذاري نظام آموزش عالي در كشور خود باشد، از سوي ديگر آيا انعكاس مشكلات داخلي ورزش دانشجويي به مقامات جهاني ورزش دانشجويان (فيزو) راه حل معقولي براي كاهش يا رفع مشكلات است؟ و آيا جلوگيري از حضور برخي دانشجويان در تيم هاي دانشجويي اعزامي به يونيورسيادهاي جهاني اقدام معقول و قابل قبولي است؟
نكته سوم؛ تجربه موجود در اغلب كشورهاي دنيا نشانگر آن است كه به موازات توسعه و گسترش مراكز دانشگاهي ساختارهاي مناسبي براي اداره ورزش دانشجويي شكل گرفته است. اتحاديه ورزش هاي دانشگاهي در انگلستان با عضويت بيش از ۱۴۸ دانشگاه و مركز آموزش عالي، فدراسيون ورزش قهرماني دانشگاهي در استراليا و فدراسيون هاي ورزشي دانشجويي در كشورهاي شرقي و ساير كشورهاي اروپايي مسئوليت ورزش دانشجويي را عهده دار هستند.
آمارهاي موجود بيانگر آن است كه امروزه در حدود ۶/۱ ميليون دانشجو در دانشگاههاي كشور به تحصيل اشتغال دارند و چشم انداز آتي توسعه مراكز آموزش عالي نيز به گونه اي است كه اين رقم همچنان سير صعودي خواهد داشت. بنابراين ضرورت ايجاب مي كند كه با مكانيزمي مناسب و با مشاركت همه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دولتي و غيردولتي، ساختاري مناسب و فراگير در قالب فدراسيون  ورزشي دانشجويي جمهوري اسلامي ايران با اساسنامه و شرح وظايف مشخص شكل بگيرد. در راه تشكيل اين فدراسيون، مسئوليت تربيت بدني وزارت علوم به عنوان متولي آموزش عالي كشور بسيار محوري و تعيين كننده است و از مديران اين حوزه انتظار مي  رود با درايت و دورانديشي كامل شرايط تحقق اين تحول ساختاري را هر چه سريعتر و از مجاري قانوني آن و بويژه شوراي عالي ورزش فراهم كنند.

دمين داف
مرد هفده ميليون پوندي
008785.jpg
اشكان نعمت پور- چيزي راجع به پسرك موطلايي شنيده ايد كه همه او را مي خواستند، اما هيچ كس نمي توانست رقم درخواستي وي را بپردازد؟ اگرچه «سبا ورون»، جوكول و آدريان موتو نام هاي بزرگ تري در دنياي فوتبال هستند، اما «دمين داف» هدف شماره يك كلوديو رانيري و رومن آبراموويچ در تابستان بود و همين او را به گران ترين بازيكن چلسي تبديل كرد. حالا هافبك ايرلندي ناچار است تا با تمام توان تلاش كند تا بتواند جوابي درخور به اين اعتماد بدهد.
چپ پاي تكنيكي آبي پوشان، از يكماه گذشته، روزهايي كه در استمفورد بريج سپري كرده چنين ياد مي كند: «همه گاه به مرداني نظير مارسل دسايي با احترام مي نگرم. هر روز در تمرينات نظاره گر تلاش بي وقفه او هستم و با خود فكر مي كنم در دوران بازيگريش به قهرماني جام جهاني و جام هاي اروپايي رسيده اما حالا او هم تيمي من است، براي انجام بازي هاي بيشتردر كنار بازيكناني نظير دسايي لحظه شماري مي كنم.»
داف پيشتر گفته بود بلكبرن را دوست دارد و تمايل چنداني به ترك روورپارك از خود نشان نمي داد، اما درونمايي كه رومن آبراموويچ از آينده آبي ها پيش روي باشگاه لندني ترسيم كرده، خيلي از بازيكنان را براي پيوستن به اين باشگاه ترغيب مي كند و داف نيز از اين قاعده مستثني نبود: «پيوستن به چلسي تصميم بزرگي بود، مهم ترين تصميمي كه در دوران بازيگريم گرفته بودم. خيلي ساده مي توانستم در بلكبرن بمانم، با اين اطمينان كه هر هفته به ميدان خواهم رفت و بر همان روال سابق - همان طور كه قبلاً پيش مي رفت- به كارم ادامه دهم؛ بلكبرن را دوست مي داشتم و نمي خواستم از آن جدا شوم، اما گاهي راه شما از هم جدا مي شود. زمان جدايي فرا رسيده بود و خوشبختانه بهترين راه ممكن را برگزيدم. اكنون مي خواهم ثابت كنم ارزش رقمي كه بابت من پرداختند، دارم.» از اين رو داف كمي از ترك بلكبرن- جايي كه در آن طعم شهرت را چشيد- نادم است اما خب، در ازاي فروش او مبلغ چشمگيري نصيب بلكبرن شد: «آنها ۱۷ ميليون پوند بابت بازيكني دريافت كردند كه به خاطر او هيچ چيز نپرداخته بودند، بنابراين شرايط آنان چندان هم بد نيست.» داف تأكيد مي كند: «اگر باشگاه قصد فروش من را نداشت مي توانست پيشنهاد چلسي را رد كند. من هم مشكلي با ماندن در بلكبرن نداشتم، اما واقعيت اين است كه مديران تيم پيشنهاد آنان را پذيرفتند و در نهايت همه چيز بسته شد و خوشحالم در اوضاع بحراني تيم را ترك نكردم. شايد يك روز به روورز برگردم.» دلبستگي داف به بلكبرن نتيجه سالها بازي در اين تيم است. داف در مارس ۱۹۷۹ چشم به جهان گشود. سراسر كودكيش را با عشق به سلتيك سپري كرد، اما تنها سه روز پس از جشن تولد هفده سالگي اش پاي برگه قرار دارد با بلكبرن روورز را امضا كرد. او در سال ۹۷ برابر لستر براي نخستين بار با پيراهن تيم اصلي به ميدان رفت؛ پس از آن اقبال به داف جوان رو كرد و با درخشش در تيم ملي ايرلند، عنوان سوم جام جهاني جوانان را از آن خود كرد.
حالا داف با چالشي جديد در زندگي خود روبه رو شده، بازي در چلسي بخت تبديل شدن به يكي از برترين هافبكهاي چپ دنيا را براي او فراهم آورده، اما علاوه بر اين، زندگي در لندن نيز جذابيت هاي خودش را دارد: مردي كه به خاطر خوابيدن بيش از حد در وقتهاي آزادش شهرت دارد بر اين باوراست كه زندگي در لندن نسبت به جايي كه پيش از اين مي زيسته و «نزديك بسياري از مردمان پير» با آرامشي وحشتناك بوده، بسيار ديگرگون است: «لندن بسيار شبيه به دابلين است، با شكافي عظيم نسبت به بلكبرن. واقعاً گيج كننده است اما خب، من براي فوتبال اينجا هستم نه براي زندگي شبانه. زندگي خصوصي من به همراهي با نامزدم و يا استراحت محدود مي شود. شما در اين حرفه تنها يك كار داريد و من با تمام توان آن را انجام مي دهم.» در اختيار داشتن بازيكني با كيفيتي چنين بالا ولي كاملاً آرام و بي حاشيه آرزوي هر مربي است. او هم اكنون تا مشخص شدن شرايط مجموعه استنفوردبريج در هتل زندگي مي كند ولي داف از معدود افرادي است كه از اين رويه خشنود نيست. «نمي توانم بيشتر در هتل بمانم.»
بازيكنان بزرگ اخلاق ويژه خود را دارند و انگار داف نيز در زمره آنان جاي مي گيرد. به هر جهت رانيري- كه معتقد است او مي تواند به يكي از برترين هاي دنيا تبديل شود- عقيده اي چنين دارد: «دمين بازيكني باهوش است كه مي تواند همه جاي زمين بازي كند.» رانيري مي افزايد: «او درك بالايي از بازي دارد و اين قابليت را دارد كه بهترين كار را در شرايط دشوار انجام دهد. به همين دليل است كه به چنين بازيكن ويژه اي بدل شده.» رانيري حتي گاهي اوقات از وي- كه يك هافبك چپ كلاسيك است- در سمت راست زمين بهره  مي گيرد: «اصلاً مهم نيست كه پاي راست چندان پرقدرتي ندارد، وقتي با پاي چپ چنين عالي عمل مي كند، اطمينان مي يابم در چلسي مي تواند تواناييهايش را بهبود ببخشد؛ ضربات سر، آمادگي و... مي توانيم به او كمك كنيم جنبه هاي مختلف بازيش را ترقي دهد.» همين خوشبيني نسبت به داف بود كه پس از ورود آبراموويچ به استمفورد بريج رانيري عنوان كرد اولين و مهم ترين خريد او تك خال بلكبرن است: «هميشه دمين را ستوده ام. حتي وقتي كه كالين هاچنيون مسايل مالي اينجا را در دست داشت، هميشه با گرام سونس درباره دمين به گفتگو مي نشست. البته، تا زماني كه اخيراً پول زيادي به باشگاه تزريق شد امكان جذب او وجود نداشت.»
در شرايط مالي امروزه فوتبال، هفده ميليون پوند رقم هنگفتي به شمارمي رود، اما ديري نخواهد پاييد كه منتقدان رانيري ناچار مي شوند برگ تأييدي بر آنچه او در قبال داف انجام داد، بگذارند.

سايه روشن ورزش
دانشجويان و ورزش
008770.jpg

معراج مژده - تيم فوتبال دانشجويان ايران به مقام پنجم مسابقات دانشجويان جهان رسيد. چهار پيروزي و يك شكست محصول تلاش گروهي فوتبال دانشجويان ما بود. يك شكست كه انصافا حق دانشجويان ما هم نبود در مقابل چك اتفاق افتاد. پس از سالها دوري از مسابقات و انزوا در مسابقات دانشجويان، در اين دور، ورزشكاران به ويژه بازيكنان فوتبال توانستند در حركت كلي كه در ورزش ما آغاز شده است سهيم شوند. مقام پنجم، در بين مدعيان مختلف از پنج قاره مقام كمي نيست. اين حضور را بايد به فال نيك بگيريم و اميدوار باشيم دانشجويان ما قادرند در صورت يكپارچگي و هماهنگي به مقامهاي بالاتري دست پيدا كنند زماني كه تيمهاي دانشجويان ما در تمام رشته ها به شرايط آرماني برسند، انگيزه حضور ورزشكاران ملي در دانشگاهها نيز افزايش پيدا خواهد كرد. با تصويب آموزش عالي كه قهرمانان ملي مي توانند بدون آزمون در دانشگاهها حضور پيدا كنند از سالهاي آينده، شاهد تيمهاي قويتري در المپياد دانشجويان خواهيم بود.
اگر در زمينه دانش آموزان و دانشجويان ورزش را جدي بگيريم نيمي از راه پايه گذاري علمي در ورزش را پيموده ايم. همكاري دانشگاه ها در ورزش پيوند محكمي بين اقشار دانشجويان ايجاد خواهد كرد كه برآيند آن را در موفقيت تيمهاي ورزشي در ميادين بين المللي به زودي خواهيم ديد.
نشان بهترين مديريت ورزش
در ورزش مديران كارآمد و نمونه چه كساني مي توانند باشند. دكتر رضا قره خانلو طراح اصلي و مجري طرح جامع ورزش به عنوان مدير نمونه اداري سال ۸۱ برگزيده شد. قره خانلو از جمله تحصيلكرده هاي ورزش است كه هميشه دنبال نوآوري و علم روز ورزش بود، و هست. او با بررسي ورزش كشورهاي پيشرفته و پتانسيل اجتماعي جامعه ما طرح پيشنهادي قره خانلو به دولت ارائه شد. اين طرح مي خواهد در برگيرنده كليت ورزش ما در يك مديريت مركزي باشد، در واقع تمام ارگانهايي كه در ارتباط با ورزش اند در اين طرح تابع يك مديريت مركزي مي شوند. اگر اين اتفاق بيفتد كه كمي بعيد به نظر مي رسد، بافت كلي جامعه طبق عادت ۵۰ ساله ورزش بايد با اين طرح هماهنگ شود و اين حركت بسيار مهم و كلاني است كه زمان مي برد. طرح جامع ورزش اين ويژگي دارد كه در يكپارچگي ورزش و هماهنگي مديريت آن كليه نيروها را به خدمت بگيرد. اين طرح دكترين ورزش ايران است كه بنام رضا قره خانلو صادر و بنام او به ثبت رسيده است. همين طرح او را به عنوان بهترين مدير سال ۸۱ ورزش معرفي كرد.
واليبال جوانان و...
008780.jpg

واليبال جوانان ايران شايستگي آن را داشت تا در جمع چهار تيم برتر جهان قرار گيرد. دلايل شكست در مقابل برزيل كه جزو سه تيم برتر جهان و شايد به نوعي بهترين تيم جهان است بيشتر شامل مسائل حاشيه اي و بحث روانشناسي ورزش مي شود. علمي كه در ورزش از آن غافل مانده ايم.
در اكثر رشته هاي ورزشي كمتر به اين علم توجه شده است بازيكنان جوان واليبال ايران از نظر فيزيك و تجربه كمتر از برزيلي ها نبودند، اما قبل از آمدن به ميدان به نظر مي رسيد بازي را خواهند باخت. توانمندي يك تيم در چنين شرايطي به عوامل اصلي تيمداري برمي گردد. تاكتيك، تكنيك، روانشناختي خود و حريف و آمادگي جسماني به نظر مي رسيد ما سه ركن اصلي را دارا بوديم و در خانه خود نتوانستيم از امتياز تماشاگر و ارتباط آنها با تيم و تقويت روحي بازيكنان خود بهره ببريم. آن واژه مهم كه هميشه تكرار مي كنيم در واليبال نيز خود را نشان داد. علم روز ورزش كه بخش مهمي از آن به مسئله روانشناختي بازمي گردد.
جام شهداي خبرنگار
008795.jpg

ايران نيوز قهرمان و همشهري نايب قهرمان شدند

تيم ايران نيوز با پيروزي مقابل تيم همشهري فاتح نخستين دوره مسابقات فوتبال جام شهداي خبرنگار گراميداشت (شهيد صارمي) شد.
در اين مسابقات كه با شركت ۲۲ تيم و با همت مجتمع فرهنگي هنري ورزشي رازي زير نظر شهرداري تهران برگزار شد، پس از تيم ايران نيوز كه بر سكوي نخست ايستاد، تيمهاي همشهري، شهيد صارمي و جهان اقتصاد عناوين دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.در ديدار پاياني اين رقابت ها كه در مجتمع فرهنگي هنري رازي برگزار شد، تيم ايران نيوز با نتيجه ۲ بر يك از سد تيم همشهري گذشت.
ديدار رده بندي را دو تيم شهيد صارمي و جهان اقتصاد برگزار كردند كه اين ديدار با نتيجه ۳ بر صفر به سود تيم شهيد صارمي خاتمه يافت.
اسامي بازيكنان تيم همشهري: منصور دلايي، رضا فرهنگ زاده، كاظم كشاورز، محسن حسيني، محمد منصوري، سعيد شعباني، مهدي افراش، حسين ارزشمند، حسين جعفري، بهادر اسلامي، افشين اميرشاهي، مهدي رضايي، ابوالفضل كشاورز (كاپيتان) ولي الله خلوجيني
مربيان: حسين اقبالي - حسين ارزشمند
مدير تيم: محمدحسين پوررشيدي.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
والنسيا
نام رسمي: والنسيا سي.اف
008760.jpg

سال تاسيس: ۱۹۱۹
رئيس باشگاه: خامينه اورتي ريوز
سرمربي: رافائل بنيتس
آدرس سايت: www.valenciacf.es
ورزشگاه اختصاصي: مستايا (۴۹ هزار نفر)
زمين تمرين: سيودا دپورتيوا، پترنا
لباس اصلي: پيراهن سفيد شلوارك مشكي
لباس دوم: سراسر نارنجي
حامي مالي: تويوتا كمپاني اتومبيل سازي
طراح لباس: نايك
بودجه: ۹ ميليون يورو
افتخارات داخلي
قهرمان لاليگا: ۶ بار اولين بار در سال (۴۲-۱۹۴۱)
آخرين بار در سال (۲۰۰۲-۲۰۰۱)
سوپر جام اسپانيا: يك بار در سال ۱۹۹۹ قهرمان جام حذفي: ۶ بار ( ۹۹ ۷۹، ، ۶۷ ، ۵۴ ، ۴۹ ، ۱۹۴۱)
افتخارات خارجي
قهرمان جام يوفا: ۲ بار در سالهاي
قهرمان جام برندگان اروپا: يك بار در سال (۱۹۶۳، ۱۹۶۲)
قهرمان سوپر جام اروپا: يك بار در سال ۱۹۸۱
نايب قهرمان جام باشگاه هاي اروپا (ليگ قهرمانان): ۲ بار در سالهاي (۲۰۰۱ - ۲۰۰۰) ،(۲۰۰۲-۲۰۰۱)
پيش بيني مقام اين فصل: بين اول تا چهارم
مقام فصل پيش: سوم
مردان سرزمين باله آريك
008775.jpg

والنسيا از شرق اسپانيا كه در سال ۱۹۱۹ فعاليت خود را به صورت آماتوري آغاز كرد. اين تيم سپس به رقابتهاي دسته دوم راه يافت و در سال ۱۹۲۸ به دسته اول لاليگا راه يافت.
والنسيا يكي از مهمترين بنادر اروپا و اسپانيا محسوب مي شود و يكي از ۵ منطقه اين كشور محسوب مي شود.
اين منطقه در كنگره نمايندگان اسپانيا نيز حزب اتحاديه والنسيا (UV) را دارد كه يك كرسي را در پارلمان اين كشور از آن خود كرده است. اين حزب در مجلس «سنا» نيز يك كرسي را در اختيار دارد.
بعد از پايان جنگ هاي داخلي اسپانيا در زمان فرانكو اين تيم موفق شد ۳ قهرماني در ليگ اسپانيا و ۲ قهرماني در جام حذفي به دست آورد و همين امر باعث شد تا اين تيم به نوعي در فوتبال اين كشور پيشرفت كند.
اين تيم با ۶ قهرماني در لاليگا و ۶ عنوان قهرماني در جام حذفي يكي از ۱۰ تيم پرافتخار اين كشور به شمار مي رود.
مرد افسانه اي والنسيا در دهه اخير هكتوركوپر بود كه اين تيم را دو بار به عنوان نايب قهرماني اروپا رساند تا مردان جزاير «باله آريك» در حسرت لمس اين جام بمانند.
سپس در ژوئن سال ۲۰۰۱ رافائل بنيتز جانشين كوپر شد. او مربيگري را از تيم B رئال مادريد آغاز كرد و سپس به تيم هاي والادوليد و اوساسونا رفت. در سال ۹۸ او موفق شد اكسترمادورا را به دسته اول لاليگا رهنمون كند كه اين بزرگترين افتخار مربيگري او به حساب مي آيد.
والنسيا هم مثل بارسلون با كسب عنوان پنجم فرصت حضور در جام يوفا را به دست آورد.
بنيتز در سومين فصل حضورش در والنسيا در آرزوي كسب يك عنوان قهرماني است تا بار ديگر تيم شگفت انگيز چند سال پيش كه تا فينال جام باشگاه هاي اروپا صعود كرد ظهور كند.
008790.jpg

اسامي بازيكنان والنسيا
دروازه بانان: خوزه مانيتاكوكانيزارس، اندرياس پائولوپ، ديويد پاستور رانخل
مدافعان: مائوريزيو پلگرنيو، روبرتو فابين آيالا، امادئو كاربوني، كريستوبال كوريوتورس، ديويد ناوارو، لوئيز گارديو، فابيو اوريلو رودريگرز، آماريالا، يونلوهنس، دورتي.
هافبك ها: پابلو آيمار، يورگ لوپز، ديويد آلبلدا، دي لوس سانتوز، روبن باراخا، فرانسيسكو روفتي، رودريگرز جوبين، وينسته، ميگوئل آنخل آنگولو، امادئو كاربوني .
مهاجمان: بالستا سالوا، جان كاريو، خوان سانچز، ريكاردو الويرا، آنجل مارتينز ميستا.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |