چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۶- Sep, 3, 2003
بانوي پيركالچو
اسكودتو
009135.jpg

اشكان نعمت پور - سري A بار ديگر از سر گرفته شد، رقا بتهايي كه با روياهاي تيفوس هاي ايتاليايي در هم تنيده شده و نزد آنان معنايي فراتر از مرگ و زندگي يافته است مسابقات بي بديل فوتبال در ايتاليا كه هر ساله با ستيز هجده تيم، بي هيچ واهمه اي از مشكلات گوناگون به راه خود ادامه مي دهد. از اين رو محبوب ترين رقابتهاي از اين دست به شمار مي رود كه برخلاف رويه مرسوم تمامي كشورهاي صاحب سبك، همواره شاهد نبرد دست كم چهار تيم در هفته هاي پاياني آن براي تصاحب «اسكودتو» است. از رويكردي ديگر، در فوتبال ايتاليا، همه گاه مي  توان انتظار ظهور پديده اي جديد را داشت. همانگونه كه كيدو به يكباره چهره شد و نمايشهاي بديع و به يادماندني از خود ارائه داد.
به هر روي تيم هاي مدعي بار ديگر تمام اهتمام خود را براي پيشي گرفتن از ديگر رقبا به كار بسته اند و از اكنون خيال قهرماني را در سر مي پرورانند. سزاوارترين آنان براي تكيه زدن بر صدر جدول ليگ به اين قرارند: 
يوونتوس
بانوي پيرفوتبال ايتاليا ديگرباره از بيشترين بخت براي دستيابي به اسكودتو برخوردار است؛ ظاهرا پسران دل آلپي در ايتاليا، حريفان را يكي پس از ديگري به افسون خود گرفتار مي آورند چه، حتي ميلان- برترين تيم اروپا- نيز نتوانست در سري A رقيب پرقدرت خود را كنار زند. حالا ليپي دوباره به يكه تازي در ايتاليا و اروپا مي انديشد؛ در اين ميان بر مربي افسانه اي بينكونري خرده گرفته مي شود كه در عرصه نقل و انتقالات، آنگونه كه سزاوار راه راه پوشان بوده به جذب چهره هايي شاخص نپرداخته اما در حقيقت يووه سال پيش آن چنان پرقدرت ظاهر شد كه هيچ گاه كاستي نزد مردان بينكونري ديده نشد، علاوه بر اين چند خريد «ليپي» هم جاي هيچ انتقادي را بر جاي نمي  گذارد. خط دفاع يووه، نقطه قوت تيم به شمار مي رود و در شيوه كاتنا چيو ايتاليايي يك مزيت بزرگ به شمار مي رود. تجربه بالاي بازيكناني چون مونته رو، فررا كيفيت والاي بازي يوليانو، پسوتو، تورام و شور جواني نگرو تاليه كه از كيدو راهي تورين شده با صلابت ترين خط دفاعي فصل قبل ايتاليا را قدرتي فزاينده بخشيده است.
با به كارگيري سياق (۱-۳-۲-۴)، يووه مي تواند با چهار مهاجم و يا پنج بازيكن مياني، رقيبان را ناگزير به هزيمت كند.
در هر شكلي ليپي همواره دو هافبك را در ميانه ميدان به كار خواهد گرفت؛ بسته به ميزان آمادگي و يا نياز تيم، او مي تواند از مهره هايي چون تاكينا ردي، تودور، مارسكا، كونته و يا ادگار داويدز سود جويد. به اين جمع بايد «استيفن آپيا» را نيز افزود. قلب خط مياني بينكونري در اختيار ستاره هايي است كه در زمره برترين هاي دنيا جاي مي گيرند، اما اين پاول ندود است كه روحي تازه به حركت هاي يووه مي دهد. بهترين بازيكن مياني اروپا از ديد يوفا در كنار نفوذ هاي ويرانگر زامبروتا مي تواند افتخاري ديگر را براي حاميان يوونتوس به ارمغان بياورد. با تكيه بر چنين مهره هاي گرانقدري است كه جانلوييچي بوفون- برترين بازيكن قاره سبز در سالي كه گذشت- با اطمينان از موفقيت هاي آتي خبر مي دهد: «بازيهايي پيش از آغاز فصل مارا نگاه كنيد، قدرتمندتر از پيش به نظر مي رسيم. چند بازيكن جديد نيز به تركيب تيم افزوده شده اند كه پيش تر  توان روحي و كيفيت بازي خود را اثبات كرده اند.
به زودي قدرت حقيقي يووه را به نمايش خواهيم گذارد. شايد تنها دغدغه ليپي، معضلي باشد كه با اندكي درنگ، در خط آتش تيم به چشم مي آيد. ديويد ترزگه، هنوز تنها مهاجم كامل تيم به شمار مي آيد. انگار پيوستن ميكولي به اردوي تيم هم نتوانسته اين نقيصه را مرتفع سازد؛ اگر چه با وجود تك خالي چون دل پيرو گمان نمي رود مشكل عديده اي گريبانگير ليپي شود. آلبرتو زاكه روني چهره يوونتوس در اين فصل را چنين ارزيابي مي كند: يووه دست به تقويت تيم در تمام نقاط زمين زده، خصوصا با حضور نيكلا نگرو تاليه در دفاع، استيفن آپيا در خط مياني و فابر تيزيو ميكولي در خط حمله، تواني دو چندان يافته اند، خصوصا آپيا كه آينده اي درخشان در انتظار او است. وي را از زماني كه به عنوان بازيكني جوان به اودنيزه پيوست مي شناسم. به هر جهت يووه، رقابتها را با قرار گرفتن در بالاي جدول به پايان خواهد رساند، مسأله تنها قرار گرفتن در جايگاه اول يا دوم، آن هم در قبال اختلافي اندك درحد تك امتيازها است. يوونتوس به خوبي سازمان يافته است و مربي تنها بايد نكات تاكتيكي را تشريح كند.
009105.jpg

مربي پيشين ميلان و لاتزيو مي افزايد: «با اين وجود آنها روي يك نكته تساهل ورزيدند و آن نيافتن جايگزيني براي ديويد ترزگه بود. البته ماركودي وايو مي تواند نقش يك مهاجم را بازي كند اما او بيشتر به عنوان پوشش دهنده الكس دل پيرو ايفاي نقش مي كند. ميكولي هم جانشين دل پيرو يا كامورانزي در سمت راست خواهد بود.
ليپي مهاجم ديگري با توان بدني و شم والاي گلزني ترزگه در اختيار ندارد و درپي مصدوم شدن او ناچار است سياق بازي تيم خود را دگرگون سازد.
البته آنها سال قبل بدون ترزگه هم بازيهاي چشم گيري ارائه دادند و ليپي  نشان داد قابليت وفق مردانش با شيوه  هاي گوناگون را داراست. او مي گويد: قدرتمندترين يوونتوس دوران مربيگريش را هدايت مي كند، فكر مي كنم اين تيم دست كم از مجموعه دو سال گذشته پرتوان تر است.»
ميلان
ميلان در سالي كه گذشت براي دوستدارانش نويدبخش بود. پس از گذر ساليان بسيار بار ديگر هواداران روسونري غريو شادي سر دادند، عليرغم ناكامي در سري A، قهرماني در اروپا براي تمامي آنان بسيار دلپذير بود. با اتكا بر همين كامكاريها، كارلو آنجلوتي اميدوار است اين بار در شكستن حصاري كه يووه گرداگرد خود فراهم آورده موفق عمل كند و ميلان را به افتخاري ديگر رهنمود شود. هنگامي كه پس از جذب كافو، از او راجع به خريدهاي اندك ميلان پرسيده شد، لبخندي زد و به آرامي گفت: «ما بهترين تيم اروپا هستيم، هيچ نيازي به بازيكن جديد احساس نمي كنيم.» اما نتايج ضعيف تيم در خلال ديدارهاي تداركاتي پيش از فصل، مديران باشگاه را نگران كرده تا جايي كه گالياني لب به انتقاد از آنجلوتي گشود. در حقيقت ميلان عليرغم گردآوردن مجموعه اي از بهترين مردان هجومي و بازيسازان فوتبال زيبا، همواره دغدغه گشودن دروازه حريفان را دارد. كلارنس سيدورف، آندره پيرلو، روي كاستا و حتي ريوالدوي افول كرده مي توانند بارها و بارها براي مهاجمان باشگاه فرصت فراهم آورند و يا خود يك تنه دروازه حريفان را تا آستانه فروپاشي پيش برند. زوج رويايي شوچنكو- فيليپو اينزاگي نيز به سادگي مي تواند سامان دفاعي هر تيمي را بر هم بزند اما با وجود چنين آميزه اي، روسونري حتي در ديدارهاي دوستانه هم عاجز از گشودن دروازه رقيبان بوده است و يا در بهترين شرايط، به ثبت يك گل بسنده كرده است. شايد هنرنمايي هاي كاكا در خط مياني و نفوذ هاي بي امان پانكارو و كافو از دو سوي زمين، سرانجام بتواند اين معضل را از ميان بردارد. فيليپواينزاگي، كه با به ثمرساندن ۴۵ گل اروپايي به ثبت ركوردي تاريخي نزديك مي شود به اين امر بسيار خوشبين است: «وقتي چند بازيكن با تجربه را به تيمي كه چنين افتخاراتي را بدست آورد مي افزاييد، و هيچ يك از ستارگان آن را نمي فروشيد، بي ترديد پرقدرت تر، به انتظار برآوردن رؤياهايتان مي نشينيد. اميدواريم دوباره قهرمان ليگ شويم. ميلان بسيار زورمند و با انگيزه است، پيروزي هاي فصل قبل به ما نشان داد چه تيم بزرگي هستيم.»
009110.jpg

با وجود تمام فراز و نشيب هايي كه در نمايشات ميلان ديده مي شود، بايد اذعان داشت خط دفاع روسونري نيز از برجسته ترين گونه هاي قدرت تيم به شمار مي رود. پسران سان سيرو در دفاع از وجود تك خالي چون الساندرو نستا سود مي برند، رخنه به سد دفاعي كه نستا و مالديني شكل مي دهند بسيار دشوار است. به هر روي اميد مي رود ميلان با گذر از فصلي پرفروغ، به تدريج بيش از پيش قوام يابد. زاكه روني بر چنين انديشه اي پافشاري مي كند. از ديد تاكتيكي آنان قدرتمندترين تيم ايتاليا هستند و با رئال مادريد يا بايرن مونيخ برابري مي كنند اما در ليگ، پيش روي تيم هايي چون بولونيا يا امپولي انگيزه خود را از دست مي دهند و اين براي روسونري دردسرساز مي شود. مشكل ديگر، شوت هاي در چارچوب كمي است كه روانه دروازه حريفان مي شود و اين، پيرامون مردان مياني تيم كه بايد براي مهاجمان فرصت زدن گل را مهيا سازند. شبهه ايجاد مي كند. در خط حمله هم فيليپو اينزاگي و شوچنكو، به هنگام تصاحب توپ عالي هستند، هريك از آنان توانايي زدن بيست گل در طول فصل را دارند، هيچيك، در فضاسازي موفق نيستند. به هر روي خطوط مياني و دفاع ميلان آنچنان توانمند است كه مي توان با ديده اغماض به تمام اين مسائل نگريست.
اينتر
«نفريني سياه گريبانگر اينتر است» اين وهم آنچنان در تار و پود انديشه طرفداران اينتر تنيده شده كه رؤياي رسيدن به اسكودتو براي آنان، خيال پردازي واهي بيش نيست. نه نگراني هاي بوبو ويري، نه خريدهاي بزرگ و نه حتي آموزه هاي هكتور كوپر، هيچ يك جامي را براي سياه و آبي پوشان در پي نداشته است. مربي آرژانتيني - كه همواره با لبخندي تلخ بر لب به ياد آورده مي شود - به خوبي آگاه است كه اگر سومين فصل حضور او در سانسيرو با توفيق در كسب جام همراه نشود، واپسين سال حضور وي روي نيمكت نراتزوري خواهد بود.
با اين وجود كوپر، بازيكنان مورد نياز خود براي به كارگيري حربه موردنظرش را به سانسيرو آورده تا شايد اقبال به اينتر روي كند. اندي ون درميده، لوچيانو و كيلي گونزالس سه بازيكن كناري، با مهارت هاي فني بي نظيرند كه قادر به تحمل فشار طاقت فرساي حاكم بر سري آ هستند.
كوپر همه گاه بر عقيده خود براي نفوذ از كناره هاي زمين و ارسال سانتر پابرجا مانده و اكنون اين سه تن مي توانند خواسته او را برآورده سازند، بي ترديد برترين ستاره تيم، بوبو ويري بازيكني كه ناچار است يك تنه بار گلزني تيم را بردوش بكشد - امسال پاس هاي بسيار بهتري دريافت خواهد كرد. اما درحالي كه اميدواري ها براي بهروزي تيم افزون تر مي شد، به يكباره ماسيمو موراتي اقدام به فروش هرنان كرسپو كرد تا دلبستگان تيم، رؤياهاي خود را برباد رفته ببينند.
اين عمل حتي خشم كريستين ويري را نيز برانگيخت: «باشگاه بايد بازيكنان خوب را بخرد نه اين كه آنها را از دست بدهد. فروش كرسپو به معناي حركت ما در جهتي اشتباه است بنابراين ترجيح مي دادم من به جاي هرنان فروخته شوم. براي چه اينجا بمانم، تا دوباره سوم يا چهارم شويم؟» كوپر هم چنين فقدان بازيسازي بزرگ به مانند پاول ندود، فرانچسكو توتي و يا حتي الكس دل پيرو را به خوبي احساس مي كند. زاكه روني در توصيف نراتزوري نگون بخت مي گويد: «ازفروش هرنان كرسپو شگفت زده شدم. استعداد زيادي در مارتينز نيجريه اي نهفته است و محمد كالون هم بازيكن خوبي است اما فكر نمي كنم قادر باشند آمار گلزني كرسپو را تكرار كنند. اين دو بازيكنان خوبي هستند اما هنوز تبديل به ستاره نشده اند.»
مطمئنم باشگاه دلايل خاصي براي فروش كرسپو داشته ولي اميدوارم بتوانند راه حل مناسبي براي پر كردن جاي خالي او بيابند. فصل گذشته در خط مياني اينتر نيز استمرار كافي ديده نشد. با جدايي لوئيجي دي بياجو احتمالا كريستيانو زانتي و امره به اين منطقه سامان خواهند داد. با اين حال تمام رؤياهاي هواداران اينتر به ساق هاي هنرمند بوبو ويري بسته است تا شايد پس از چهارده سال، يكبار ديگر اسكودتو از آن مردان ميلاني شود.
ساير مدعيان
رم نخستين تيمي است كه توان رخنه به ميان مثلث قدرت كالچو را دارا است. بي ترديد اگر سنسي،  رئيس اين باشگاه اين چنين رم را گرفتار حاشيه ها نسازد و يكسره با كاپلو درگير نشود، آينده روشن تري براي مردان پايتخت نشين رقم خواهد خورد. با جذب كريستين چيرو، مدافع خوش آتيه رومانيايي، مي توان اميد داشت رم حداقل فصل را در ميان چهار تيم برتر ليگ به پايان برساند و با جبران نتايج وحشتناك دوره قبل، به ليگ قهرمانان راه پيدا كند.
زاك درباره رم مي گويد: فكر مي كنم آنها با وجود اوليويه داكور، امرسون و فرانچسكو توتي، بهترين خط مياني ليگ را دارند، فكر نمي كنم تيمي بتواند خود را از اين ميان با قرمزپوشان قياس كند. در مقابل روزنامه ها سرشار از درگيري ميان فرانكو سنسي و فابيو كاپلو هستند، اين سبب تشويش در تيم مي شود. با وجود كريستين چيرو در دفاع، آنتونيو كاسانو جوان كه احتمالا امسال چهره خواهد شد و مونته لا، مي توان به آتيه رم دل بست.»
ديگر تيم پايتخت، لاتزيو هم اقبال بلندي براي كامروايي دارد آبي پوشان با فائق آمدن بر تمام بحران هاي مالي بر رتبه چهارم جدول پيشين تكيه زدند و حالا كمترين غايت خود را، تكرار نتايج گذشته قرار داده اند. با وجود مربي هنرمندي چون مانچيني، آنها براي هر تيمي خطرساز خواهند بود.

جو كول از باشگاه وستهام
درس هايي از ستارگان فوتبال
009125.jpg
ليلا مصلح صدري- الگوها در ورزش هميشه با رفتار خود ايجاد انگيزه در نسل جوان مي كنند.نوجوانان و جواناني كه اين روزها به سوي فوتبال گرايش پيدا كرده اند به سمبل ها و قهرمانان خود مي نگرند. اين مسأله كه قهرمانان محبوب هر نسل نمونه هايي از رفتارها و برنامه هاي خود را براي جوانترها بيان كنند در جوامع صاحب فوتبال هميشه مطرح بوده است. اينكه يك قهرمان چگونه شروع مي كند، چگونه رشد مي كند و چگونه يك قهرمان مي شود براي نوجوانان هميشه سئوال بوده است. در فوتبال جزيره نمودارهاي مهمي از قهرمانان ترسيم مي شود كه در آن مسائل اخلاقي و رفتاري در درجه اول قرار مي گيرد. از امروز قهرمانان فوتبال انگليس در سه سئوال به شما پاسخ مي گويند كه چگونه يك قهرمان شدند.
* چه نكته مهمي براي هافبك هاي جوان داري؟
- نااميد نشويد وقتي كه ۴ يا ۵ بر صفر بازي را باخته ايد همه چيز در فوتبال اتفاق مي افتد. بايد هر بازي را چنان انجام دهيد كه فكر كنيد آخرين بازي شماست. هيچگاه نااميد نشويد چرا كه ممكن است در آخرين لحظه گل سرنوشت سازي را وارد دروازه كنيد. حتي ممكن است اين گل بهترين گل تمام دوران بازي حرفه اي تان باشد. هميشه از بازي لذت ببريد و از تلاش بازننشينيد و آن موقع است كه بهترين بازي خود را ارائه داده ايد.
* اگر با پيشنهاد خوبي روبه رو شويد چه مي كنيد؟
- وقتي جوان هستيد هيچ وقت به بازي حرفه اي فكر نمي كنيد، اما اين خطر بزرگي است. بعضي از نوجوانان ممكن است كه يك بار در زندگيشان به اين فكر كنند كه وارد فوتبال باشگاهي بشوند، حق چنين پيشرفتي را هم دارند ولي اين تنها با تلاش فراوان امكان پذير است. وقتي كه براي اولين بار قرارداد بازي در فوتبال حرفه اي را امضاء كرديد، ديگر روزهاي پرتلاش و كوشش شروع مي شود.
* از بازي هايي كه انجام داده اي چه نكاتي را آموخته اي؟
- در فوتبال، هميشه مي توان لحظات ناخوشايندي داشت، مهمترين مسأله اين است كه چگونه با آنها مقابله كنيد. در هر زماني ممكن است به طور كامل به خواست هاي خود دست نيابيد، پس نبايد چنين نكاتي باعث تضعيف روحيه شما بشود.
* روابط كول با مربي تيم چگونه است؟
- در تيم همه تابع برنامه هاي مربي اند. او تعيين مي كند كدام بازيكن براي كدام بازي مناسب است. معمولاً  طي يك هفته فاصله هر بازي در تمرينات روي تاكتيك مورد نظر تمرين مي كنيم، تنها مربي و دستيارانش مي گويند چه بكنيم. در فوتبال انگليس نقش مربي بسيار مهم است و وظايف بازيكنان نيز در مقابل آن روشن.
من خوب گوش مي كنم، تمرينات را كامل انجام مي دهم و سعي مي كنم حس كلي و گروهي تيم را كه مربي توضيح مي دهد درك كنم. يك بازيكن شاخص هميشه بدون غرور بايد حرفهاي مربي خود را گوش كند. بزرگترين بازيكنان هم تابع خواسته هاي مربي هستند. هر بازيكن جوان هم براي اين كه خوب ترقي كند بايد به عنوان يك شاگرد به حرفهاي مربي خود عمل كند.

سايه روشن ورزش
بگوويچ: براي هر بازي برنامه خاص دارم
009120.jpg

معراج مژده- جمعه براي وينكو بگوويچ و ۴۰ هزار هوادار پرسپوليس يك شب فراموش نشدني بود. پرسپوليس با مربي جديدش در اولين بازي همان پرسپوليس دوست داشتني بود. پرسپوليسي كه با فاصله گرفتن از دنياي سنتي فوتبال، يك فوتبال مدرن را به نمايش گذاشت يعني همان بازي تك ضرب، سرعت، تكنيك و... توانست ۸ بار دروازه شماليها را باز كند و همه اينها را در حركات ريتميك و زيباي وينكو با شال قرمز مشاهده كرديد. حالا او مربي محبوب قرمزهاي پايتخت است و توانست يك شبه مهر خود را در دل هزاران نفر بياندازد. وينكو شادمان از اين پيروزي گفت: چيزي كه تماشاگران پرسپوليس انجام دادند، زيباترين اتفاق عمرم بود. آنها بزرگترين كمك براي اين تيم بودند و من هم از تك تك هواداران تشكر مي كنم.
پروين را هم بايد تشويق كنند چون بايد به پيشكسوت احترام بگذارند اما توهين كردن به تيم كاري است ناپسند كه خوشبختانه تماشاگران ما اينگونه نيستند.
من بغير از كارم و پيروزي تيمم به هيچ چيز ديگري فكر نمي كنم. اين تازه يك پله است و راه زيادي در پيش داريم تا به چيزي برسيم كه همه خواهانش هستند يعني قهرماني در ليگ و جام باشگاههاي آسيا.
حتي بزرگترين تيم هاي جهان روزهاي افت دارند. تلاش مي كنيم روزهاي بد را كاهش دهيم و مغرور نشويم تا روزهاي زيبايي مثل جمعه داشته باشيم.
تعطيلي ليگ اگر بخاطر تيم ملي باشد خوب ناچاريم به آن تن بدهيم چون پاي تيم ملي در ميان است ولي اي كاش هميشه اينها براساس يك برنامه ريزي صحيح و منظم باشد.
ما در بازي با پگاه روي يك سيستم كد متكي به اعداد كار نكرديم. سيستم حرف است و به آرايش و جايگيري بازيكنان مربوط مي شود. اما سيستم ما در طول بازي بسته به شرايط تغيير مي كند.
خوب ما قبل از بازي توافقي كرديم كه دايي به بهترين شكل به اين توافق عمل كرد و نقش و وظايفي هم كه مي خواستيم انجام داد و بايد دانست كه دايي يك بازيكن باتجربه است و بازيكن بزرگي است و فوتبال را كاملا مي داند. ما اين هفته نيز براي حريف خود برنامه داريم. نبايد به ذخيره ۸ گل نگاه كنيم. بازي با ابومسلم شرايط خود را دارد. من براي هر بازي فكري خاص دارم و اين هفته تنها به ابومسلم مي انديشم. ما هنوز در اجراي كار گروهي به حد كمال نرسيده ايم. اين تيم كار دارد، اما اميدواريم.
تداوم راه واليبال
واليبال ما پيشرفت داشته، واليبال ما رشد كرده است. واليبال ما موقعيت آسيايي و جهاني بهتري را بدست آورده است. نوجوانان مقامهاي دوم و سوم جهان را دارا هستند. جوانان ما قهرمان آسيا شده اند، بزرگسالان ما دهم شده اند. حالا در واليبال بازيكن صادراتي داريم. مربيان تحصيلكرده و جوان داريم. داوران مرد و زن موفق داريم. اين پيشرفت ها به شهادت آمار و ارقام تاريخي ورزش ما يك حركت عظيم در اين رشته است. تعارف هم نداريم اين حركت را عاملي به وجود آورده است به نام رئيس فدراسيون.
شايد يزداني خرم تنها رئيس ورزشي باشد كه مديريت هوشمندانه اي در كار خود دارد. او نگاه صاف و روشني به واليبال دارد، آدمها را خوب مي شناسد، به نقش اقتصادي در ورزش به خوبي آگاه است و در تقسيم بندي و برنامه ريزي رده هاي مختلف سني مهره هاي خوبي فراهم نموده است. واليبال با اين مديريت به مقام ششم جوانان جهان  رسيد. مقامي كه در خواب هم نمي ديديم، رؤيايي كه واقعيت پيدا كرد و بايد آنرا ادامه داد.
009115.jpg

به دنبال مربي
بحث تيم ملي فوتبال با تأكيد رئيس تربيت بدني بر گزينش يك مربي خارجي تمام شده است. فدراسيون فوتبال شرايط سازمان را كاملاً پذيرفته است و پس از بازي با اردن سرمربي خود را معرفي خواهد كرد. مسائل برانكو ايوانكوويچ كمي پيچيده شده است. بالاخره كساني كه برانكو را در جريان امور قرار مي دهند به گونه اي او را وادار كرده اند تا نخست ريزخواسته هاي خود را اعلام و در قرارداد قيد و سپس جواب مثبت دهد. در واقع برانكو با زرنگي از فضاي موجود سوء استفاده كرده، قصد دارد با فرصت طلبي مازاد بر بندهاي قبلي قرارداد خواسته هاي ديگري را مطرح كند. مسلماً  فدراسيون فوتبال زير بار اين قضيه نخواهد رفت و نگاه خود را متوجه ديگر كشورها خواهد كرد. مسائل مطرح شده بين فدراسيون و رئيس سازمان تربيت بدني هم بر اين محور استوار بود و مهرعليزاده استدلالهاي مطرح شده را پذيرفت. آنچه مد نظر سازمان ورزش است داشتن يك سرمربي خارجي براي تيم ملي در برنامه هاي درازمدت است اما براي بازيهاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا فعلاً بايد با همين كادر پيش رفت و شرايط بهتر را براي آنها مساعد كرد.
قهرماني يك ايراني در رقابتهاي پرورش اندام كانادا
پس از قهرماني افتخارآفرينان برومندي همچون رضا امين ترابي، رضا زرين و پيروز وارسته در زمينه پرورش اندام، اينك جواني خوش آتيه با نام آناتول شارويان كه از جوانان شايسته ارامنه ايران است، قصه هاي شيرين قهرماني هايش هر روز به گوش مي رسد كه اين خود مايه مباهات و غرورآفريني جامعه ما شده است.
او اينك با كسب قهرماني زيبايي اندام طبيعي در انتاريوكانادا خاطره قهرماني پيشقراولان تاريخ پرورش اندام ايران را زنده كرده تا افزون بر آن ياد قهرماناني از زادگاه خويش شهر رشت را همچون نام هاي زنده ياد محمود نامجو و خانواده ذات پرور تداعي كند.
جالب اينجاست كه قهرمان امروز پرورش اندام كانادا تنها ۶ ماه است زير نظر پيروز وارسته بطور جدي و مستمر تمرينات خود را در كشور كانادا آغاز كرده و مي خواهد يك ايراني شايسته و افتخارآفرين در آن سوي مرزها باشد.

لاليگا در فصل جديد
آتلتيكو بيلبائو
نام رسمي: آتلتيكو بيلبائو
009155.jpg

سال تأسيس: ۱۸۹۸
رئيس باشگاه: ناچواو گارته
سرمربي: ارنستو بال ورده
آدرس سايت: www.athletic-club.es
ورزشگاه اختصاصي: سن ماميس (۴۰ هزار نفر)
زمين تمرين: انيستالا سيوسين دپورتيواي لزاما
لباس اصلي: راه راه سفيد و قرمز
لباس دوم: پيراهن آبي
حامي مالي: بيلبائو نيز بواسطه قداست پرچم منطقه باسك از درج آگهي روي پيراهنش خودداري مي كند.
طراح لباس:
بودجه: ۳۸ ميليون يورو
افتخارات داخلي
قهرمان لاليگا: ۸ قهرماني،اولين بار فصل (۱۹۳۰-۱۹۲۹)
آخرين بار در فصل (۱۹۸۴-۱۹۸۳)
قهرمان جام حذفي اسپانيا: ۹ قهرماني ،ا ولين بار در فصل (۴۳-۱۹۴۲)
آخرين بار فصل (۱۹۸۴-۱۹۸۳)
قهرمان سوپرجام اسپانيا (۱۹۸۴-۱۹۸۳)
قهرمان جام آلفونسو: ۱۳ بار، اولين بار در سال (۱۹۰۲-۱۹۰۱)
آخرين بار در سال (۱۹۳۲-۱۹۳۱)
مقام فصل پيش: هفتم
پيش بيني مقام اين فصل: بين چهارم تا هفتم
اسامي بازيكنان:
دروازه بانان: دانيل آرنزابال، اسكولينا، اينكايالافونتي
مدافعان: سزار فرناندز، آسير دل هورنو، آندوني ايرولا، آتيور كارانكا، فوزس ماريا لاكروز، آتيور لارزابال، لوئيس پريتو، اندري مورلو، اسكار والاس وارلا،
هافبك ها: ايندكاباردوس، فيليپ گورندز، فولين گوئه ررو، كارلوس گارپگي، فواي گونزالس، خوان آنتونيو گارسيا پابلو اوربايز، تيكو و فرانسيسكو يستي
مهاجمان: آرتيز آدوريز، جوزپه آراگيا، جوزبه اچه بريا، سانتياگو اين گوئه رو و اسماعيل اورازيز
اميدوار به گلزني
009130.jpg

در آغاز فصل قرار بود اسماعيل اورازير به رئال مادريد برود اما با تلاش مسئولين بيلبائو كه سخت درگير مرگ رئيس باشگاه بودند موجبات ماندگاري او در بيلبائو فراهم شد.
او اكنون در سن ۳۰ سالگي يك مهاجم مطمئن براي بيلبائو و تيم ملي اسپانياست.
او از سال ۱۹۹۶ به عضويت تيم بزرگسالان بيلبائو درآمد و اكنون ۷ سال است كه در اين تيم عضويت دارد. او فصل پيش ۱۴ بار دروازه  حريفان را گشود تا در ميانه جدول گلزنان اسپانيا قرار گيرد.
اورازير تاكنون ۶۸ گل براي باسكي ها به ثمر رسانده است. بيلبائو در اين فصل هدف اصلي اش جهش به سمت بالاي جدول است تا بتواند باز هم در صحنه اروپايي ظهور كند اين تيم اگرچه در هفته نخست در برابر بارسلونا يك بر صفر شكست خورده اما هنوز اين تيم در ابتداي راه قرار دارد.
بيلبائو كارخانه بازيكن سازي
آتلتيك در زبان اسپانيايي از نام معدنچيان و ريخته گران گرفته شده است. اين تيم در حال حاضر قديمي ترين باشگاه اسپانيا در لاليگا به شمار مي رود.
اين باشگاه كارخانه بزرگ بازيكن سازي است زيرا در منطقه باسك باشگاه بيلبائو تنها از بازيكنان بومي استفاده مي كند. آخرين بازمانده خارجي اين باشگاه يوپ هانكس بود كه جايش را به دستيارش «ارنستو بال ورده» داد.
بيلبائو فصل پيش با ۵۵ امتياز مقام هفتم فصل را به دست آورد.
بزرگترين نقيصه اين تيم در فصل پيش دفاع متزلزل آتلتيكو بود كه با دريافت ۶۱ گل خورده در بين ضعيف ترين خطوط دفاعي فصل قرار گرفت.
اين باشگاه در فصل نقل و انتقالات هيچ بازيكن نامداري را به خدمت نگرفت و تنها به جذب چند تن از جوانان تيم دوم باشگاه بسنده كردند.
نقطه قوت اين تيم در ميانه ميدان نهفته شده است اچه بريا، گارپگي و گوئه ررو كمربند مياني اين تيم را تشكيل مي دهند.
اچه بريا علاوه بر بازي هوشيارانه در خط مياني يك فرمانده واقعي در داخل ميدان است. برادر او در خط حمله نيز يكي از نوابغ بيلبائوست. او توانست چهارده گل براي بيلبائو به ثمر برساند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |