پنج شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۵۷
فرمان ايست  به پول هاي كثيف
پول هاي سياه بدون كمترين واهمه اي وارد فضاي اقتصادي ايران مي شوند و هر از چندي تكانه هاي اقتصادي شديدي در بخش هاي مختلف ايجاد مي كنند
برخي معتقدند تصويب لايحه مبارزه با پولشويي فضاي اقتصادي كشور را ناامن مي كند اين در حالي است كه اين لايحه با هدف ايجاد شرايط مناسب و برقراري امنيت در اقتصاد به تصويب هيأت دولت رسيده و به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد
لايحه مبارزه با پولشويي در شرايطي تدوين و به تصويب دولت رسيد كه بسياري هنوز واژه پولشويي را نشنيده بودند و در محفل هاي مختلف اولين پرسشي كه مطرح مي شد اين بود كه معنا و مفهوم پولشويي چيست.
001215.jpg

حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پيش بسياري از فعالان بخش هاي زيرزميني و غيرقانوني اقتصاد كه پول هاي خود را از قبل خريد و فروش مواد مخدر و اسلحه، قاچاق انسان و بهره كشي هاي جنسي و... در آمريكا و اروپا به دست مي آوردند امكان سرمايه گذاري براي توليد و ازدياد سرمايه هاي خود را نداشتند.
همين مسأله سبب شد فعالان اين بخش به فكر يافتن راهي براي به گردش انداختن پول هاي خود بيفتند.
نمي توان گفت تمامي، اما اغلب رختشويخانه هايي كه طي اين سال ها در غرب و آمريكا تشكيل شد با استفاده از همين پول هاي كثيف شكل گرفت.
ثروتمنداني كه پول هاي خود را از تجارت هاي غيرقانوني و سياه كسب كرده بودند، رختشويخانه هايي را راه اندازي كردند اما در همه آن سال ها همواره مردم عادي از خود مي پرسيدند چگونه صاحبان رختشويخانه هاي سكه اي چنين ثروتي را بر هم زده اند؟
به اين ترتيب بود كه واژه پولشويي به ادبيات اقتصادي، سياسي جهان راه يافت و بعدها قوانين متعددي براي جلوگيري از پولشويي در مجامع بين المللي به تصويب رسيد.
پول سياه
آمار نشان مي دهد بيشترين حجم پول كثيف در گردش اقتصاد جهان حاصل از خريد و فروش مواد مخدر و اسلحه است. افغانستان سرزمين كوه ها ، دره ها و جنگ هاي قومي و منطقه اي، مركز كشت خشخاش،  توليد هروئين و ترياك محسوب مي شود. هرچند مواد مخدر افغانستان سهم عمده اي از ۵۰۰ ميليارد دلار پولي كه در اقتصاد غيرقانوني و كثيف جهان رد و بدل مي شود، دارد اما اين كشور سهم مالي چنداني از اين بازار را از آن خود نكرده است. افغان ها سال هاست باد مي كارند و طوفان درو مي كنند. يك كيلو ترياك در افغانستان شايد كمتر از ۲۰۰ هزار تومان قيمت داشته باشد اما همين كالا وقتي به مرزهاي اروپا برسد بيشتر از هزاران دلار قيمت خواهد داشت كه اين مابه التفاوت نيز تنها سرازير جيب هاي گشاد دلالاني مي شود كه از مسيرهايي نه چندان مخفي، محصول گل هاي خشخاش را به اروپا مي رسانند.
كم نيستند ناظران بين المللي كه معتقدند مافياي تجارت سياه سهم عمده اي در معادلات جهاني را از آن خود كرده است و آمد و رفت بعضي ها به عرصه سياست جهان چندان بي ارتباط با تصميم آنها نيست.
ايران در چهارراه پولشويي
بالاخره پس از سه دهه مبارزه قاطع با پولشويي از طريق تصويب قوانين، تنظيم معاهدات بين المللي و... ايران هم سه سال پيش دست  به كار شد و بررسي شرايط تدوين چنين قانوني را آغاز كرد.
وزارت امور اقتصادي و دارايي مسؤوليت بررسي اين مهم را عهده دار شد و به اين ترتيب ايران كه بدون ترديد در چهارراه پولشويي واقع شده است نيز بحث پولشويي را وارد ادبيات سياسي اقتصادي خود كرد.
مي توان چنين نتيجه گرفت كه بخش قابل توجهي از قدرت اقتصادي ايران آلوده به تجارت پنهان است. اقتصاد زيرزميني به گفته بسياري از كارشناسان سال هاست اقتصاد ايران را زمين گير كرده است؛ هرچند وضعيت كسب درآمد با استفاده از تجارت غيرقانوني با وضعيت كسب درآمد غيرقانوني درساير كشورها متفاوت است.
از سوي ديگر حدود دو ميليارد دلار در بازار غيرقانوني ارز كه در حاشيه ميدان فردوسي و اطراف خيابان استانبول و... تشكيل شده است جريان دارد. ارز حاصل از خريد و فروش مواد مخدر نيز كه چنان پنهان است و در هزار توي زيرزمين هاي عميق اقتصادي تزريق مي شود كه كسي را ياراي محاسبه آن نيست.
از كجا آورده اي؟
001235.jpg

وقتي لايحه  مبارزه با پولشويي پس از بررسي هاي فراوان و نامه نگاري هاي متعدد و دست به دست شدن هاي بسيار به مجلس شوراي اسلامي رسيد، خيلي از نمايندگان مجلس بر طبل مخالفت با آن كوفتند و اعلام كردند مگر ما قوانين مدوني براي مبارزه با پولشويي نداريم؟
برخي معتقدند تصويب اين لايحه فضاي اقتصادي كشور را ناامن مي كند. اين در حالي است كه اين لايحه با هدف ايجاد شرايط مناسب و برقراري امنيت در اقتصاد به تصويب هيأت دولت رسيده و به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
مخالفان اين لايحه اصول قانون اساسي را استناد مخالفت خود با تصويب قانوني جديد قرار مي دهند. در قانون اساسي ايران پيش بيني شده است كه افراد بايد در برابر اموال خود پاسخگو باشند. مسؤولان كشور با صورت برداري قبل و بعد از قبول مسؤوليت بايد به اين پرسش مهم پاسخ دهند كه اموالت را از كجا آورده اي؟
اما تجربه نشان داده است كه اين پرسش ابزار چندان مطمئني براي رسيدگي به معضلات متعدد و مفاسد اقتصادي نبوده است، چرا كه در طول دو دهه گذشته همواره سهم اقتصاد زيرزميني از كل اقتصاد ايران بيشتر شده و فضاي زندگي براي اقتصاد سالم تنگ تر شده است.
كشوري پر از قانون
جرم پولشويي عبارت است از فعاليتي كه براي تطهير پول كثيف صورت مي گيرد. هرچند ايران ده ها قانون و آيين نامه مختلف براي مقابله با پولشويي و فعاليت هاي سياه اقتصادي دارد، اما هنوز نتوانسته است «پولشويي» را به عنوان يك جرم در نظام قضايي خود تلقي كند.
قانون مبادلا ت اسعار خارجي مصوب سال ۱۳۱۴، قانون تشويق صادرات و توليد مصوب سال ۱۳۳۳، قانون بانكي و پولي كشور مصوب سال ۱۳۳۹ و همچنين قانون پولي و بانكي كشور مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحيه هاي آن در سال ۱۳۵۴ و ۱۳۵۸، قانون ضبط اسكناس هايي كه به طور غيرقانوني از كشور خارج مي شوند مصوب ۱۳۵۹ و قانون تشديد مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخيص مصلحت نظام همگي از جمله قوانيني هستند كه در همين راستا به تصويب رسيده اند.
قانون تشديد مجازات جاعلان اسكناس و واردكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان اسكناس مجعول و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي، به علاوه مواد ۲۸ و ۲۹ قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۵۷ نيز در همين قالب مي گنجد.
هرچند مقامات اقتصادي كشور سعي دارند بسيار با احتياط درباره مفاد پيش بيني شده در قانون مبارزه با پولشويي صحبت كنند اما آنچه مسلم است اين كه در صورت تصويب اين قانون جرايم اقتصادي، تعريف جديدي را در ادبيات اقتصادي ايران از آن خود خواهند كرد.
پول هاي كثيف مي آيند
در حال حاضر يكي از عمده ترين مشكلات اقتصادي ايران نبود ابزارهاي مناسب براي جلوگيري از به جريان افتادن پول هاي كثيف است. پول هاي سياه بدون كمترين واهمه اي وارد فضاي اقتصادي ايران مي شوند و هر از چندي تكانه هاي اقتصادي شديدي در بخش هاي مختلف ايجاد مي كنند.
طلا و سكه، خودرو، مسكن، ارز و اخيراً بورس همواره متأثر از همين تغييرات ايجاد شده در اثر رفت و آمد پول هاي كثيف بوده اند. جابه جايي اين پول ها در فضاي اقتصادي كشور چنان عرصه را بر پول هاي غيرآلوده تنگ مي كند كه ديگر امكان سرمايه گذاري درچنين شرايطي فراهم نيست. در حال حاضر در بازارهاي آزاد وغيررسمي ايران سود پول بيش از ۴۰ درصد پرداخت مي شود درحالي كه در بهترين شرايط تواناترين اقتصادهاي جهان هم نمي توانند سودي بيش از ۵ الي ۱۰ درصد بپردازند. شايد علل عدم تمايل بخش خصوصي به سرمايه گذاري را در رفت و آمد پول هاي كثيف به فضاي اقتصادي ايران بايد جست وجو كرد، چرا كه در شرايطي كه بازار آزاد كشور بيش از ۴۰ درصد سود مي پردازد، ديگر توليد و فعاليت صنعتي با بازده ۱۰ الي ۱۲ درصد فاقد صرفه و صلاح اقتصادي خواهد شد.
بررسي ها نشان مي دهد طي همه اين سال ها پول هاي كثيف همواره درصدد يافتن مأوا و مكاني براي تطهير خود و ورود به عرصه اقتصادي بوده اند.
آخرين مأوا
اگر پول هاي باد آورده حاصل از تجارت غيرقانوني مواد مخدر، قاچاق كالا و... از اقتصاد ايران براي هميشه بيرون بروند، شايد واژه «رانت» هم اهميت پيشين خود را از دست بدهد. در صورت تصويب لايحه مبارزه با پولشويي كه شور دوم آن هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، بانك ها مكلف خواهند شد از سپرده گذاران خود منشأ پول هايي را كه نزد بانك به امانت مي گذارند بپرسند. ميزان درآمد و وضعيت شغلي هر شخص مشخص خواهد كرد كه اين پول رنگ سياه دارد يا خير؟
در اين صورت پرسش از منشأ پول در زمان انجام معاملات باب خواهد شد. به اين ترتيب ديگر كسي نخواهد توانست با جابه جا كردن ۲ كانتينر كالا به صورت غيرقانوني سود كلاني را سرازير جيب ها كرده و سپس نسبت به اخلال در نظام اقتصادي ايران اقدام كند. پليس مالي با اشنايي و احاطه كامل بر قوانين اقتصادي و قضايي فعاليت خود را در ايران آغاز خواهد كرد و ناامني تجارت هاي غيرقانوني سرمايه هايي را كه سال هاست پنهان شده اند كم كم آشكار خواهد كرد و چرخ هاي شكسته و خسته صنعت در ايران را به حركت درخواهد آورد.
اگر پول ها شسته شود
اتحاديه اروپا مدت هاست جلسات مستمري براي بررسي راهكارهاي گسترش همكاري هاي اقتصادي و امضاي يك موافقتنامه را با مقامات ايراني برگزار مي كند. جلساتي كه به دليل پاره اي حساسيت ها هنوز به نتيجه مشخصي نائل نشده است.
چندي پيش وقتي هيأت كارشناسي اتحاديه اروپا به ايران رسيد و دوباره بحث مبارزه با پولشويي پيش كشيده شد، يكي از اين كارشناسان تأكيد كرد اگر ايران بخواهد از كنار جرم پولشويي عبور كند مسلماً پس از مدتي از سوي بانك هاي فعال اروپايي تحريم خواهد شد. در اين صورت براي نقد شدن هر يك دلار پول ايران نياز است ۴۰ سنت حداقل هزينه شود چرا كه بانك هاي فعال در اتحاديه اروپا حاضر نيستند پول هاي بدون منشأ را بدون هزينه نقد كنند.
بي شك مبارزه با پولشويي نيز نظير تمامي اقدامات ديگر نيازمند پيش زمينه هاي فراواني است و امكان اجراي ضربتي آن فراهم نيست، اما بي شك هر روز كه بگذرد شرايط اجراي اين قانون سخت تر خواهد شد.در حال حاضر تمامي مقامات اقتصادي همچون فعالان بخش هاي زيرزميني اقتصادي و ناظران بين المللي منتظر هستند مجلس شوراي اسلامي با يك قيام و قعود تكليف اين لايحه را روشن كند.

سال ۸۲ آخرين سال پرداخت جايزه  به صادركنندگان محصولات نساجي و چرم
رئيس سازمان بازرگاني استان بوشهر گفت: سال ۸۲ آخرين سال پرداخت جايزه به صادركنندگان محصولا ت نساجي و چرم است.
مهدي اصفهاني اضافه كرد: به كليه صادركنندگان متناسب با ارزش افزوده كالا هاي صادارتي از ۵/۰تا ۳درصد قيمت پايه صادراتي جايزه تعلق مي گيرد.
رئيس سازمان بازرگاني استان بوشهر افزود: اين جوايز براساس ارزش افزوده كالا و خدمات صادراتي، صادرات كالا و خدمات به بازارهاي جديد و صادرات كالا و خدمات جديد پرداخت مي شود. متقاضيان بايد به سازمان بازرگاني استاني كه كارت بازرگاني دريافت كرده اند مراجعه كرده و نسبت به تكميل و تحويل مدارك لازم برابر آيين نامه اجرايي بند «پ» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور اقدام كنند.
او ادامه داد: صدور كالا و يا خدمات به بازارهاي جديد مشمول ۲درصد جايزه صادراتي و صدور كالا و يا خدمات جديد مشمول ۳درصد جايزه صادراتي علاوه بر جوايز ارزش افزوده خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان بوشهر اظهار داشت: صادركنندگان خدمات فني و مهندسي مي توانند براي دريافت جوايز صادراتي خود مدارك لازم را به مديريت توسعه صادرات و خدمات مركز توسعه صادرات ايران تحويل نمايند، ضمن اين كه صدور دانش فني مشمول ۸ درصد جايزه صادراتي خواهد بود.
او گفت: به واحدهاي توليدي- صادراتي محصولات نساجي و چرم نيز براي سومين سال پياپي در چارچوب ضوابط و دستورالعمل اجرايي اعلام شده در ابتداي سال معادل ۱۰ درصد قيمت پايه صادراتي جايزه تعلق مي گيرد.
اصفهاني افزود: اين صادركنندگان براي تكميل پرونده و دريافت جوايز صادراتي خود در سال ۱۳۸۲ مي توانند به ستاد پرداخت جوايز صادراتي محصولات نساجي و چرم مستقر در مركز توسعه صادرات ايران مراجعه كنند.
وي گفت: نظر به اين كه دولت طي سه سال اخير ۱۰۰۰ ميليارد ريال به صادركنندگان محصولات صنايع نساجي و چرم در قالب جوايز صادراتي و به منظور تقويت بنيه اقتصادي اين قيمت و بالا رفتن توان رقابت آن در بازارهاي جهاني كمك بلاعوض كرده و مي كند و سال ۱۳۸۲ آخرين سال پرداخت جايزه به صادركنندگان محصولات نساجي و چرم است، بديهي است از سال ۱۳۸۳ صرفاً آن دسته از توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات نساجي و چرم كه كالاهاي آنها از مزيت رقابتي در بازارهاي هدف برخوردار باشد قادر به صادرات خواهند بود.
رئيس سازمان بازرگاني استان بوشهر در پايان گفت: به علت محدوديت قانوني كليه صادركنندگان تلاش كنند مدارك مربوط به صادرات خود در سال ۱۳۸۲ را به طور كامل تا پايان سال جاري تحويل دهند تا در پرداخت جوايز صادراتي به آنها خللي وارد نشود.

فهرست ۱۷ طرح سازمان گسترش و نوسازي  براي جذب سرمايه
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، فهرست طرح هاي پيشنهادي خود براي جذب سرمايه را اعلام كرد.
اين فهرست شامل ۱۷ طرح پيشنهادي است كه اكثريت قريب به اتفاق آنها را توليد مواد اوليه و صنايع شيميايي تشكيل مي دهد.
براين اساس، سازمان گسترش و نوسازي صنايع، طرح توليد گليسرين و اسيدهاي چرب به ظرفيت ۵/۴ هزار تن و سرمايه گذاري به ارزش ۱۴۰ ميليارد ريال را از جمله طرح هاي مجاز براي سرمايه گذاري اعلام كرده است.
همچنين توليد پلي وينيل بويترال به ظرفيت ۷ هزار تن با سرمايه گذاري به ارزش ۴۵۳ ميليارد ريال و توليد ايزوپروپانول به ظرفيت ۶۰ هزار تن با سرمايه گذاري به ارزش ۲۱۵ ميليارد ريال از ديگر طرح هاي معرفي شده است.
توليد فنل با فرآيند بنزن و پروپيلن به ظرفيت ۹۰ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۳۵۲ ميليارد ريال و همچنين توليد فنل با فرآيند هيدروكسيداسيون بنزن به ظرفيت ۹۰ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري ۲۶۰ ميليارد ريال از ديگر طرح هايي است كه در اين قالب، سرمايه گذاري براي آن صورت خواهد گرفت.
توليد لاستيك بوتيل به ظرفيت ۴۰ هزار تن و با جذب سرمايه گذاري به ارزش ۳۶۰ ميليارد ريال و توليد اتيلن پروپيلن (EPDM) به ظرفيت ۲۵ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۴۲۵ ميليارد ريال نيز در فهرست طرح هاي اعلامي جا دارد.
توليد اكسيد پروپيلن به ظرفيت ۱۰۰ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۱۰۶۰ ميليارد ريال و ايندريد مالئيك به ظرفيت ۳۰ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۵۶۳ ميليارد ريال و ميتل آمين ها به ظرفيت ۱۲ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۱۰۰ ميليارد ريال از ديگر طرح هاي اعلامي از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
توليد كاتاليزورهاي متالورسين به ظرفيت ۵ تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۳۱/۷ ميليارد ريال و توليد كاتاليزورهاي ژئوليتي و انواع بهبود يافته آن (Rey) به ظرفيت ۵ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۱۰۱ ميليارد ريال نيز در همين قالب جا دارد.
براساس اين گزارش توليد رزين هاي نفتي (DCPD) به ظرفيت ۱۱ هزار تن و ميزان سرمايه گذاري به ارزش ۱۰۰ ميليارد ريال نيز در اين راستا براي جذب سرمايه معرفي شده است.
توليد اسيداكريليك و پلي ايزوبوتلين و استرهاي اكريلات نيز در همين راستا براي جذب سرمايه معرفي شده اند.

رويداد
آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
بيمه
بين الملل
حمل و نقل
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |