حمايت خطرناك
چگونگي حمايت از خودروسازان در ۱۰ سال گذشته توسط دولتهاي مختلف و نتيجه اين حمايت ها، همواره در كانون بحث هاي مربوط به اين صنعت قرار دارد. تعداد پرشماري از مديران صنعتي معتقدند اين حمايت ها نتيجه مثبت داشته و برخي كارشناسان نظري عكس اين دارند
سليمي رئيس دانشكده صنايع دانشگاه اميركبير گفته است حمايت بي چون و چراي دولت در سال هاي گذشته و نداشتن واردات خودرو سبب شده است كه صنعت خودروي ايران نه احساس رقابت كند نه خطر پيوستن به سازمان تجارت جهاني را درك كند.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: دولت بايد به گونه اي عمل كند كه صنايع داخلي از جمله صنعت خودرو احساس خطر كنند، ولي حمايت هاي دولت از صنايع مختلف از جمله صنعت خودرو سبب سستي در اين صنايع شده است. خودروسازان از حمايت دولت و فرصت هايي كه داشتند سوء استفاده كردند.
وي گفت: نبود رقيب قوي و وجود فضاي بسته سبب شده است كه مديران صنعت خودرو يا مناسب اين پست نباشند يا اگر نيز مناسب انتخاب شده اند، بدنه اين خودروسازان ميل به تحول و فرار از فضاي سنتي خود را نداشته باشند.
او با اشاره به اينكه حمايت بيش از اندازه دولت از خودروسازان خطرناك است، ادامه داد: براي اصلاح صنعت خودرو در كنار اصلاح سخت افزاري احتياج به اصلاح نرم افزاري نيز داريم كه در اين صنعت به كندي پيش مي رود.
وي تأكيد كرد: اگر مديران صنعت خودرو نيز خطر پيوستن WTOرا حس مي كردند، به اصلاحات نرم افزاري روي مي آوردند.
اتحاديه اروپا و حمايت از عربستان
در حالي كه عربستان از نظر آزادي اقتصادي در مرتبه هاي پايين قرار دارد و سيستم تجاري آن نيز فاقد آزادي كافي است، اعضاي اتحاديه اروپا مايلند اين كشور به عضويت سازمان جهاني تجارت درآيد.
پاسكال لامي، سخنگوي هيأت تجارت اروپا گفت: اتحاديه اروپا، موافقت خود را در حمايت از نامزدي عربستان سعودي براي پيوستن به تجارت جهاني اعلام كرد.
به گزارش گلف نيوز همراه با پيدايش شرايطي مناسب براي پيوستن عربستان به سازمان تجارت جهاني لامي براي امضاي آني توافق روز يكشنبه وارد عربستان خواهد شد.
اتحاديه اروپا با ۱۵ عضو، بزرگترين شريك تجاري عربستان است.
بنابراين گزارش تحت قوانين سازمان تجارت جهاني، هر كشوري كه قصد پيوستن به اين سازمان را دارد رضايت ساير كشورهاي مهم عضو اين سازمان را بايد جلب كند.
همچنين عوارض گمركي در مورد كالاهاي مورد توافق بايد برداشته شود، بنابراين يك كشور براي عضويت سازمان تجارت جهاني بايد در قوانين خودش بازنگري كند تا با قوانين WTO مغايرت نداشته باشد.
در پايان اين گزارش آمده است كه بعداز اتحاديه اروپا آمريكا بزرگترين شريك تجاري عربستان است.
مجوزهاي يك برگي باطل مي شود
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران ، از ابطال مجوزهاي يك برگي واحدهاي صنعتي در سطح استان تهران خبر داد.
«مختار قانون » در بازديد از شهرك صنعتي شمس آباد گفت : اين مجوزها كه داراي محل توليد و ماشين آلات نمي باشد، از درجه اعتبار ساقط است .
وي تصريح كرد: اين سازمان مجوزي را معتبر مي داند كه دارنده آن اقدام به تهيه زمين طرح و يا ساخت و ساز صنعتي كرده و اين فعاليت مورد تاييدكارشناسان اين سازمان قرار گرفته باشد.
قانون ، مشكل زيست محيطي يا استقرار كارخانجات در شهرك هاي صنعتي مصوب استان تهران را مستلزم تاييد كلي اداره كل محيط زيست استان تهران دانست وگفت : با اين تاييديه كلي ، اين سازمان ديگر نيازي به كسب استعلام محيط زيست نخواهد داشت ، ولي رعايت ساير ضوابط زيست محيطي در همه جا الزامي است .
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران در مورد كارگاه هاي انتقالي به شهرك هاي صنعتي نيز گفت : به محض انتقال اين واحدها به شهرك هاي صنعتي ، محل سابق آنها در داخل شهر تعطيل و اجازه فعاليت اين كارگاه ها توسط ساير مراجع ذيصلاح استاني به هيچكس داده نمي شود.
سازمان غله تهران قوانين صنفي را رعايت نمي كند
رئيس اتحاديه نانوايان تهران ، گفت : سازمان غله تهران ، قوانين صنفي را رعايت نمي كند.
«حسين نظري » افزود: طبق قوانين صنفي اتحاديه ، اقدامات و بررسي هاي لازم براي صدور مجوزفعاليت نانوايان بايد ازطريق اين اتحاديه صورت گيرد، اما اداره غله تهران با دخالت در اين خصوص ، مشكلات اتحاديه را دوچندان كرده است .
وي اظهار داشت : درحال حاضر اداره غله خود به طور مستقيم به گرفتن درخواست هاي متقاضيان احداث نانوايي و بررسي و تعيين مكان آن پرداخته و سپس از اتحاديه مي خواهد مجوز فعاليت آنها را صادر كند.
وي تصريح كرد: در برخي از موارد متقاضيان مجوز فعاليت نانوايي مكان هاي نامناسبي از جمله توقفگاه و مغازه را با تغييراتي براي احداث نانوايي در نظر مي گيرند كه اداره غله توجهي به اين موضوع نكرده و خواستار صدور مجوز براي فرد متقاضي است .
وي خاطرنشان كرد: «زماني كه اداره غله به قوانين صنفي توجهي ندارد، چگونه مي توان انتظار داشت ديگران اين قوانين را رعايت كنند.»