پنج شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۷- Sep, 4, 2003
موج سوم حمله ويروس هاي رايانه اي در دو هفته اخير
Sobig سريعترين كرم دنيا!
زير ذره بين
نسخه سوبيگ اف كاربران خانگي را به شدت بمباران مي كند و وقتي توسط كاربر ضميمه آن اجرا مي شود به طور تصادفي (random) براي آدرس هاي كاربر و آدرس هاي اتفاقي، خود را ارسال مي كند و سورس خود و مسير خود را نيز پنهان مي كند تا گير نيفتد.
009275.jpg

سامان مسعودي - كاربران اينترنت در جهان در دو هفته گذشته دست كم با سه ويروس و كرم اينترنتي دست و پنجه نرم كردند. در نخستين روزها از آخرين هفته مردادماه كرم «بلاستر» (Biaster)ميليونها كامپيوتر متصل به اينترنت را آلوده كرد. سيستم هاي آلوده به اين كرم با هر بار متصل شدن به اينترنت با پيام خطايي مواجه شدند كه اعلام مي كرد براي بستن برنامه ها و فعاليت هاي انجام شده ۶۰ ثانيه فرصت دارند و پس از آن كامپيوتر خاموش مي شد. بسياري از كاربران در ابتدا تصور مي كردند اين خطا ناشي از خطا يا نقصي در سيستم عامل كامپيوترشان است اما به زودي معلوم شد اين كرم بسيار سريع گسترش مي يابد قصد انجام يك حمله گسترده به سايت مايكروسافت از طريق كامپيوترهاي آلوده شده را دارد. مايكروسافت با اطلاع از اين موضوع با تغيير دادن آدرس سايت خود از اين اتفاق جلوگيري كرد و به سرعت بسته نرم افزاري امنيتي اي را براي مبارزه با اين ويروس منتشر كرد.
پس از گذشت چند روز در حالي كه هنوز اين كرم در حال انتشار بود خبر از ظهور كرم جديد به نام «ولچي» (Weichi)يا «ناچي» (Nachi)آمد كه به «ضدبلاستر» مشهور شد. اين كرم جديد دقيقاً از همان نقص امنيتي اي بهره مي برد كه بلاستر براي انتشار خود از آن استفاده كرده بود. با اين حال اين كرم در نقش عجيب يك نيكوكار ظاهر شده و اگر در يك كامپيوتر با كرم بلاستر مواجه مي شد آن را از روي دستگاه پاك كرده و بسته نرم افزاري مايكروسافت براي مبارزه با بلاستر را روي سيستم آلوده اجرا مي كرد. گراهام كلولي، مشاور ارشد فن آوري شركت نرم افزارهاي ضدويروسي سوفوز مي گويد: نويسنده كرم ناچي ممكن است بخواهد خود را رابين هود عالم اينترنت جلوه دهد و ويروس پليد ام  اس بلاست را هر جا مي يابد نابود كند. گفته مي شود با اين كه هدف اين كرم خيرخواه پاك سازي و رفع نقايص امنيتي سيستم عامل ويندوز بود، ممكن است به سبب نقايص خود سبب مشكلاتي از جمله ناسازگاري با سيستم عامل يا افزايش ترافيك شبكه شود. ريچارد كلارك سزار سابق امنيت سيستم ها و مشاور بوش مي گويد: اينك بحث بر سر اين است كه اگر كرم بدي بخواهد كل اينترنت را آلوده ساخته و بدان ضربات جبران ناپذيري بزند آيا وجود كرم خوب مورد تأييد قرار مي گيرد يا نه؟ وي افزود: در اذهان عمومي اين كار هنوز غيرقانوني است و از نظر حقوقدانان نيز جرم محسوب مي شود. شركتهاي فعال در زمينه امنيت شبكه و سازنده هاي آنتي ويروس خطر اين دو كرم را متوسط ارزيابي كردند.
در حالي كه كاربران اينترنت در حال مبارزه با مشكلات ناشي از دو كرم فوق بودند نسخه  جديدي از كرمي به نام Sobig كه ماه گذشته منتشر شده بود شروع به انتشار گسترده خود روي اينترنت كرد. گزارش شده كه اين كرم جديد كه W32.SoBig.F نام دارد، سريع ترين سرعت انتشار در تاريخ اينترنت رادارد و در چند روز اول گسترش خود صدها ميليون نسخه از خود را در بيش از صد و پنجاه كشور جهان منتشر كرده است. بر اساس گزارش هاي خبرگزاري هاي مهم دنيا تاكنون وزارت دفاع آمريكا كمپاني ام اي تي و هواپيمايي كانادا از جمله مراكزي بودند كه براثر انتشار اين ويروس از حركت باز ماندند. بر اساس گزارش سايت ZDNET تنها در يك روز شركت America Online تعداد ۵/۱۱ ميليون ايميل آلوده به اين ويروس را دريافت كرده و messagelab هم در ۲۴ ساعت يك ميليون نسخه از ويروس را دريافت كرده است و به همين ترتيب به گزارشMilwaukee Journal Sentinel كمپاني CSX- بزرگترين كمپاني راه آهن آمريكا به علت آلودگي به ويروس فوق دچار به تعويق افتادن سفرهاي درون شهري در واشنگتن شد. سرويس  خبري CNN نيز با انتشار خبر لغو پرواز هاي هواپيمايي كانادا بر اثر آلودگي اين كمپاني به ويروس سوبيگ تأكيد مضاعفي بر صدمات وارده توسط اين ۳ ويروس منتشر شده در روزهاي اخير داشت. به گفته Luis Corrons مسئول واحد لابراتوار ويروس شناسي شركت بين المللي Panda Software با توجه به سرعت بسيار بالاي انتشار ويروس هاي اخير، كاربران و كمپاني ها مي بايست به طور مداوم نرم افزارها و سخت افزارهاي ضد ويروس و همچنين ديوار آتش (Firewall) خود را به روز نگه دارند و در رابطه با مسائل امنيتي آگاهي بيشتر و به روزتري داشته باشند. بنا به تحقيقات «سوفون» شركت نرم افزارهاي ضدويروسي، تعداد ويروس هاي ساخته شده در نيمه اول سال جاري ميلادي در مقايسه با همين دوران در سال گذشته ۲۰ درصد افزايش است. گزارشگر علمي بي بي سي مي گويد: برنامه ريزان رايانه اي به جاي خلق ويروس هاي جديد با دستكاري ويروس هاي قديمي نسخه هاي موفق تري از آنها را مي سازند.
009265.jpg

در همين حال متخصصان رايانه اي از احتمال وقوع موج دوم حمله ويروس سوبيگ خبر داده اند. نسخه سوبيگ اف كاربران خانگي را به شدت بمباران مي كند و وقتي توسط كاربر ضميمه آن اجرا مي شود به طور تصادفي (random) براي آدرس هاي كاربر و آدرس هاي اتفاقي، خود را ارسال مي كند و سورس خود و مسير خود را نيز پنهان مي كند تا گيرنيفتد. سوبيگ همزمان ويروس و اسپم را در آرشيتكت خود دارد كه سريع تر نيز خود را منتشر مي كند.
ارسال كنندگان اسپم در جنگ بزرگي كه پيش گرفته اند سورس خود را به برنامه هاي ضدويروس نشان نمي دهند و ردپاي خود را كاملاً پاك مي كنند. وقتي كاربر روي آن كليك مي كند يك نسخه به ايستگاه هاي تقويت كننده اسپم (Spam relays) مي رود و از آنجا به طور تصاعدي دوباره پخش مي شود و به صورت اسب تروا درآمده و به صورت كنترل از راه دور سيستم ها را تحت تأثير خود قرار مي دهد. نسخه سوبيگ اف حجم ضميمه اش ۷۰ كيلوبايت است و از ليست Master ۲۰ ميزبان كه از قبل تعريف شده، بهره  مي گيرد. اين ويروس كه به صورت اسپم يا ايميل مزاحم و ناخواسته عمل مي كند از پروتكل SMTP كه براي ارسال ايميل به كار مي رود بهره برده و با نام ها و موضوعات مختلفي به سرويس  ايميل هاي دنيا حمله ور شده و بار ترافيكي بسيار زيادي را به اينترنت متحمل مي كند. گفته مي شود هدف سازندگان اين ويروس مبارزه و از كار انداختن نرم افزارهاي ضد ويروس و ضد اسپم بوده است.
SoBig.F از طريق پروتكل SMTP مستقيماً روي DIS فعال شده و بارها خود را اجرا مي كند. اين ويروس  از آدرس هاي اتفاقي ارسال مي شود و عنوان ايميل ارسالي معمولا يكي از اين گزينه هاست:
Your details
Tank you!
Re: Tank you!
Re: Details
Re: Re: My details
Re: Approved
Re: Your application
Re: Wicked screensaver
Re: That movie
Re: That movie
در متن ايميل ارسالي عبارت See the attached file for details يا Please see the attached file details ديده مي شود و فايل ضميمه حدود ۷۰ كيلوبايت حجم دارد و معمولاً داراي پسوند pif يا scr بوده و پسوند zip نيز بعضاً مشاهده شده است. نام فايل ضميمه عموماً يكي از عناوين زير است:
Your- document.pif
Document-all.pif
Thank-you.pif
Your-details.pif
Details.pif
Document-9446.pif
Application.pif
Wicked-ser.scr
Movie0045.pif
از نشانه هاي آلوده شدن به اين كرم اينترنتي وجود فايل WINPPR32.EXE در شاخه ويندوز است. اين ويروس همچنين در رجيستري ويندوزتغيير زير را ايجاد مي كند:
TrayX= ز%Windows%/ Winppr32.exe/sincز
براي حذف اين ويروس از سيستم آلوده شده بايد فايل WINPPR32.EXE و كليدهاي رجيستري گفته شده را حذف كرد. بيشترين آلودگي كامپيوترها توسط اين ويروس در ايالات متحده و پس از آن در دانمارك، نروژ و آلمان مشاهده شده است. شيوع كرم مذكور طبق گفته كارشناسان و كدهاي درون ويروس، ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۳ به اتمام مي رسد.
نگاه دقيق تر به اين ويروس و بررسي تاريخي سلف آن نتيجه اي به اين صورت را در اختيارمان قرار خواهد داد.
باتوجه به شيوع گسترده ويروسها و كرمهاي اينترنتي لزوم استفاده از برنامه هاي آنتي ويروس به روز شده و دريافت جديدترين وصله هاي نرم افزاري از سايت مايكروسافت بيشتر از پيش احساس مي شود. در حالي كه عموماً كاربران عادي اينترنت نسبت به روز سازي نرم افزارهاي ضدويروسي بي توجه هستند و يا اين كار عملاً در شيوع بيشتر اين گونه ويروسها نادانسته همكاري مي كنند. كرم بلاستر كه آسيب هاي فراواني به كاربران اينترنت وارد نمود از نقص هاي امنيتي بهره برد كه مايكروسافت يك ماه پيش آن را كشف كرده بود و بسته نرم  افزاري رفع آن را در سايتش قرار داده بود اما اين هشدار مورد توجه بسياري از كاربران قرار نگرفت و در نتيجه خسارتهاي بسياري را به بار آورد.
منابع و مراجع مفيد:
۱- http://WWW.trendmicro.com
۲-http://WWW.F-secure.com
۳-http://us.mcafee.com
۴-http://WWW.symamtec.com
۵-http://WWW.pandasoftware.com
۶- http://WWW.antivirusworld.com

رايانه ها تب دار شده اند
009255.jpg
مصطفي قوانلو قاجار
رايانه ها دو هفته اي است كه تب دار شده اند. حمله سه ويروس در عرض دو هفته باعث مي شود تا به چيز ديگري فكر نكني. امنيت رايانه مسئله بزرگي است كه به حيات و ممات آن بستگي دارد.
بلاستر، لاوسان، سوبيگ و چندين وچند كرم ديگر امروز جان رايانه ها را تهديد مي كنند. فردا مشخص نيست كدام ويروس گريبان رايانه ها را بگيرد. امنيت و حفظ اطلاعات ارزشمند رايانه  اين قدر ارزش دارد كه وقتي را هم به امنيت رايانه تان اختصاص دهيد.
حداقل اگر در اين چند روز رايانه تان آلوده نشده حتماً از دوست وآشنا شنيده ايد كه رايانه شان ويروسي شده و آنها مجبور شده اند كه رايانه شان را فرمت كنند و وقت بسياري صرف راه اندازي دوباره رايانه كنند.
متأسفانه هيچ گونه آماري در دست نيست تا بر طبق آن بتوان تعداد رايانه هاي آلوده به ويروس را در ايران اعلام كرد.
در بيشتر كشورهاي دنيا مراكزي به عنوان مركز تحقيقات و اطلاعات اينترنتي وجود دارد كه به صورت آن لاين اطلاعاتي را از وضعيت اينترنت در كشور خود ارائه مي دهند. به طور مثال در كشور چين مركز تحقيقات اطلاعات اينترنتي چينه كه(CNNIC) يك مركز دولتي است اعلام كرد كه ۳۰ درصد رايانه ها در چين به ويروس سوبيگ آلوده شده است.
فقدان چنين مركزي در ايران علاوه بر آن كه اجازه تحقيق و پژوهش واقعي را از محققان مي گيرد، باعث مي شود تا هيچ گاه اطلاعات اينترنتي شفاف بيان نشود و خبرنگاران به منابع خارجي براي استخراج آمار مراجعه كنند، چه خوب بود در طرح تكفا كه ميلياردها تومان براي آن سرمايه گذاري شده به راه اندازي يك مركز تحقيق و پژوهشي اينترنت در ايران توجه مي شد.
اشكالي ندارد اگر بيل گيتس و مجريان طرح تكفا به فكر امنيت رايانه ها نيستند، حداقل هر كاربري مي تواند امنيت رايانه اش را تضمين كند. به راستي كاربران براي جلوگيري از حملات ويروسي چه كار بايد بكنند. اولين نكته اي كه كاربران بايد رعايت كنند نصب يك آنتي ويروس مطمئن و با امنيت بالاست. شركت Symantec يك محصول بسيار خوب و كامل را عرضه كرده است.
Norton system works 2003تمام نيازهاي امنيتي شما را برآورده مي كند. اين محصول به طور خودكار تمامي اعمال شما را زير نظر دارد واگر فعال باشد اجازه نفوذ هيچ ويروسي را به رايانه  شما نمي دهد.
چه از طريق ايميل و چه از طريق سي دي يا فلاپي هيچ ويروسي جرات نزديك شدن به رايانه شما را نخواهد داشت. به شرط آن كه هر بار به هشدارهاي اين برنامه نرم افزاري جهت به روز كردن آن توجه كنيد.
Norton system worls 2003 به اين دليل برنامه كاملي است كه تا حد ممكن حتي به رفع  عيب هاي سخت افزاري و نرم افزاري شما هم مي پردازد. ضمن اين كه سر زدن به سايت اين نرم افزار WWW.Symantec.com به هر كاربري توصيه مي شود.
دومين نكته بازنكردن ايميل هاي مشكوك و با عناوين نامشخص است گرچه بعضي از ويروس ها مثل ورم بلاستر اصلي كاري به باز كردن يك فايل آلوده ندارد و در صورت اتصال به اينترنت جان رايانه تان را تهديد مي كنند.
پس سومين نكته سر زدن به سايت هاي امنيت رايانه اي مانند antivirusworld.com ومطالعه به روز در اين زمينه است.

لينكستان
كوبا پارازيت نمي فرستد
ارسال مستقيم پارازيت از كوبا به سمت ماهواره باعث مختل شدن كليه تصاوير دريافتي از ماهواره مي شود، در حالي كه تصاوير ماهواره اي در برخي نقاط ايران قابل دريافت است. به گزارش ايسنا محمد سليماني استاد دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت با بيان اين مطلب، درخصوص امكان ارسال پارازيت ماهواره اي از كوبا توسط سفارت ايران و علمي بودن اين قضيه اظهار داشت: اگر اين كار در جايي كه ذكر شده است، انجام گيرد، نيازمند تجهيزات و آنتني با حداقل قطر ۱۰ متر و در فضايي باز است، لذا قابل رؤيت و انكارناپذير است.
وي افزود: حال اگر صورت مسأله صحيح باشد، با توجه به ارسال پارازيت به سمت ماهواره، بايد كليه سيگنال هاي دريافتي مختل شود، در حالي كه تصاوير ماهواره اي در برخي نقاط ايران قابل دريافت و در برخي نقاط غيرقابل دريافت است كه با اصل پارازيته شدن مستقيم به سمت ماهواره مغايرت دارد.
وي تصريح كرد: با توجه به مختل نشدن كليه تصاوير ماهواره اي، مي توان اين گونه تجزيه و تحليل كرد كه ارسال پارازيت ها از سوي كوبا نبوده و احتمالاً مكانيسم ديگري براي ارسال پارازيت اعمال مي شود و پديده ديگري دركار است.
سليماني در پايان گفت: ارسال مستقيم پارازيت به سمت ماهواره از كوبا با توجه به موارد ياد شده، توجيه علمي ندارد. روز پنج شنبه هفته گذشته رسانه هاي بين المللي به نقل از خانم «جوان پركوچوويچ» اعلام كردند كه كوبا پذيرفته از يك مكان ديپلماتيك متعلق به ايران در هاوانا پارازيتهايي روي موج تلويزيونهاي ايراني كه از لس آنجلس پخش مي شود مي فرستد.
تجارت الماس
۳۳ نفر از مراجعه كنندگان به سايت تجارت الماس به عنوان كلاهبرداران اينترنتي به دادسراي كرج شكايت كردند.
اين شاكيان كه بيشتر جوان بودند، به بازپرس شعبه شش دادسراي كرج گفتند، مسئول سايت الماس قول داده بود يك قطعه الماس به عنوان جايزه به آنها بدهد، اما پس از گرفتن ۴۸۰ دلار از هر كدام، هيچ چيزي به آنها نداده است.
مريم يكي از شاكيان پرونده دراين باره گفت: سال گذشته روي اينترنت تبليغ سايتي را ديدم كه در آن نوشته شده بود: برنده جايزه الماس ما باشيد. وارد سايتي كه آدرسش داده شده بود شدم و ديدم وعده داده اند اگر هر كس هشت دلار به عنوان حق عضويت به اين سايت پرداخت كند و شش نفر را به عضويت سايت درآورد، مبلغ ۵۰ دلار دريافت خواهد كرد. سعي كردم بيشتر با اين سايت آشنا شوم. در تحقيقاتي كه انجام دادم، متوجه شدم اين سايت توسط فردي به نام هوشنگ از شهر كيمبرلي اتريش راه اندازي شده است. ضمناً وعده داده شده بود اگر تعداد اعضايي كه معرفي مي كنيم به حد نصاب برسد، يك قطعه الماس برايمان ارسال خواهد شد.
اين دختر ادامه داد: من هم تصميم گرفتم به عضويت اين سايت درآيم. هر ماه مبلغ هشت دلار به عنوان حق عضويت پرداخت مي كردم ضمن اين كه شش نفر از دوستان و آشنايانم را هم به عنوان عضو جديد معرفي كردم. مدت يك سال عضو سايت بودم اما نه تنها هيچ پولي به عنوان سود دريافت نكردم، بلكه از الماس هم خبري نشد.
وي گفت: بعد از يك سال وقتي تقاضاي انصراف كردم و از آنها خواستم تا پولم را برگردانند، ابتدا مخالفت كردند؛ اما وقتي ديدند كه من اصرار مي كنم، گفتند ۷۵ درصد پول را بازنمي گردانند و بقيه را هم به صورت قسطي پرداخت خواهند كرد. علاوه بر من، شش نفري هم كه معرفي كرده ام، پولهايشان را از دست داده اند و خودشان هم از من شكايت كرده اند و من در اين پرونده هم شاكي هستم و هم متهم، در صورتي كه سايت دياموند همه ما را گول زده است.
هفته گذشته، فرج اللهي، رئيس شعبه شش بازپرسي كرج دستور بازداشت هوشنگ الف دايركننده سايت اينترنتي الماس را به اتهام كلاهبرداري صادر كرد و از پليس بين الملل (اينترپل) خواست تا وي را دستگير كند و براي بازجويي به دادسراي كرج انتقال دهد.
در پي شدت گرفتن فعاليت هاي قضايي عليه اين گروه و دستگيري سران آن در ايران سه سايت اينترنتي فارسي مربوط به اين گروه كه از اين طريق با مشتريان تماس برقرار مي كرد، از يك هفته قبل غيرقابل دسترسي شد. سايت هاي از كار افتاده عبارتنداز:
Diamond- iran. Com
Diamond- iran. Net
MY 7 diamonds.net
دعوت متخصصين به مشاركت در تكفا
شوراي عالي اطلاع رساني براي مشاركت در تدوين دستور العمل هاي مورد نياز مرتبط با ICT از متخصصان دعوت به همكاري مي كند.
به گزارش ايسنا دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني اعلام كرد: از تمامي اساتيد، محققان و پژوهشگران، شركت هاي خصوصي و كليه اشخاص حقيقي و حقوقي علاقه مند به همكاري، دعوت مي شود تا پيشنهاد خود را به همراه سوابق و تجربيات اجرايي و پژوهشي مرتبط و همچنين خلاصه طرح پيشنهادي، حداكثر تا تاريخ ۱۵/۶/۱۳۸۲ به آدرس سازمان مديريت و برنامه ريزي، ساختمان شماره ۲، طبقه نهم، ستاد اجرايي تبصره ۱۳ (تكفا) و يا به آدرس پست الكترونيكي Takfa @ iran-jct.org ارسال كنند.
براي مشاهده ليست دستور العمل ها همچنين مي توان به آدرس www. Iran. Ict. Org/ takfa مراجعه كرد.
ويروسي براي ايرانيها
ويروس W32-nolor از طريق پست الكترونيكي كه در قسمت موضوع آنها از اسامي فارسي استفاده شده، وارد سيستم ها مي شود.
محمد محمدي، يكي از بررسي كنندگان ويروس مذكور مي گويد: اين ويروس بعداز آن كه روي سيستمي مي نشيند و خود را ثبت مي كند، راه را براي ورود كرم هاي اينترنتي ديگر باز مي كند و هم اكنون تلاش ما، پيدا كردن راهي براي سد كردن ويروسهاي بعدي است كه به دنبال اين ويروس وارد رايانه مي شود. وي ادامه داد: اين ويروس بعد از ثبت شدن در سيستم، پنجره Internet Explorer را به صورت خودكار مي بندد.
وي افزود: اين ويروس طبق بررسي ها، حدود ۱۶۴ سيستم را مورد حمله قرار داده و به جز دو سيستم كه نتوانسته به عللي وارد آنها شود بقيه سيستم ها را آلوده كرده است.

سايه روشن اينترنت
جذابيت چت
009285.jpg

رئيس دانشگاه بايلور روبرت سالون و جف بران وب مستر سايت دانشگاه بدون آنكه كلامي رد و بدل كند به پرسشهاي رئيس دانشگاه از طريق اينترنت پاسخ مي دهد. به گزارش آسوشيتد پرس: اينترنت باعث شده تا بسياري از انسانها حتي از فاصله اي نزديك از طريق متن تايپي با هم گفتگو كنند. چت يا گفتگوي اينترنتي به عنوان يكي از جذابترين پديده هاي اينترنتي شناخته شده است.
009280.jpg

لاوسان بلاي جان كاربران شبكه اي
پاول جانسون مهندس شبكه در اتاق سرور كارخانه بارتون مالو قرار دارد. به گزارش آسوشيتدپرس: ويروسهاي لاوسان و بلاستر به طور ديوانه كننده اي صدها هزار كامپيوتر را در هفته گذشته مورد تهاجم قرار داد. بسياري از شبكه هاي بزرگ رايانه اي راه احتياط را در پيش گرفتند و فعاليتهاي امنيتي خود را گسترش دادند. واكنش بسياري از شبكه هاي بزرگ به اين حمله بسيار سريع بود. پاول جانسون ساعتها به طور مرتب از اصلاحيه هايي (پچ) كه سايتهاي ضد ويروس براي مقابله با اين ويروسها تدارك ديده بودند را تست مي كرد. اين شبكه كامپيوتري ۱۳۰۰ رايانه را پشتيباني مي كرد.
009260.jpg

دفاع در مقابل بلاستر
به گزارش خبرگزاري فرانسه گسترش ويروس بلاستر به طور خيره كننده اي در تمامي كشورهاي دنيا مشاهده شده است. ضريب نفوذ اين كرم ويروسي در كشور ايران ۲/۰درصد محاسبه شده است.
009300.jpg

كتابخانه هاي اينترنتي
دو دانشجو در كتابخانه دانشگاه رم مشغول كار با كامپيوتر هستند. به گزارش خبرگزاري فرانسه در بسياري از كتابخانه هاي دانشگاهها در جهان اينترنت وجود دارد. به نظر مي رسد اينترنت به عنوان يك منبع مرجع براي تحقيق در هر كتابخانه پذيرفته شده است. در حدود ۷۳ درصد از دانشجويان ايتاليايي از اينترنت براي پژوهشهاي دانشگاهي خود استفاده مي كنند.
كاربران چيني به اندازه جمعيت ايران
009295.jpg

كاربران اينترنت در شانگهاي چين مشغول استفاده از رايانه هستند. براساس تحقيقات مركز اطلاعات اينترنتي، چين داراي بيش از ۷۰ ميليون كاربر اينترنتي است. اين تعداد به نسبت  سال گذشته افزايش چشمگيري نشان مي دهد. تعداد كاربران اينترنت در سال ۲۰۰۲ در چين ۴۵ ميليون و در سال ۲۰۰۱ تعداد كاربران ۲۸ ميليون نفر بوده است.
كافي نت هاي چيني از محبوبيت فراواني در ميان جوانان برخوردارند، اين كافي نت ها بايد ساعت كاري مصوب از ۸ صبح تا نيمه شب را رعايت كنند. براساس قوانين حاكم در چين كاربران حق انتشار مطالب خرافي، شايعات، هجو و طنز را نخواهند داشت و تبليغ براي گروه ها و فرقه هاي مذهبي نيز ممنوع است. همچنين قمار، خشونت، پورنوگرافي و رواج نفرت خلاف قانون محسوب مي شود و با اين موارد به شدت مقابله مي شود.
009290.jpg

راه مقابله
اين تصوير گرافيكي راه مقابله با ويروس بلاستر را در پنج مرحله نشان مي دهد. بسياري از كارشناسان وب به اين دليل كه راههاي مقابله با اين ويروس به طور گسترده و قبل از آن كه تمامي رايانه ها گرفتار ويروس شوند، دست اندركاران سايتهاي بزرگي همچون مايكروسافت را مورد سرزنش قرار داده اند. انتشار گسترده بلاستر بيشتر از آنكه به شبكه هاي بزرگ كامپيوتري آسيب برساند كاربران معمولي را هدف قرار مي دهد. بسياري از كاربران به به روز كردن آنتي ويروسهاي خود توجهي نمي كنند. ويروس بلاستر هر ثانيه ۳۰ هزار رايانه را آلوده مي كند.
محصولات سيسكو هم از بلاستر در امان نماند
كاربران محصولات شركت سيسكو از اين كه آنان هم از شر كرم مخرب اينترنتي بلاستر در امان نمانده اند، شگفت زده شده اند. برخي شركتهاي محلي استراليا به اين مسأله معترض هستندكه نه تنها سرويس هاي اطلاعاتي آنان دچار اشكال شده، بلكه حتي سرويس هاي صوتي آنها مانند سيستم هاي تلفن نيز از سوي اين كرم تخريب گرديده است. در حال حاضر سازمانهايي كه از سرويس تلفني سيسكو با عنوان Ciscos Voice Over IP telephony Solution استفاده مي كنند نيز دچار مشكل شده اند. زيرا اين سرويس ها از روي سرورهاي مبتني بر ويندوز اجرا مي شوند.
اولين كافي نت در عراق
اولين كافي نت شخصي در تكريت بغداد راه اندازي شد. به گزارش آسوشيتد پرس چهار سرباز مأمور حفاظت از اين كافي نت شده اند. اين كافي نت در پستخانه شهر تكريت در ۱۸۰ كيلومتري بغداد دائر شده است. در حال حاضر همه مي توانند از اين كافي نت استفاده كنند. دستمزد يك ساعت كار با اينترنت يك دلار است. در زمان جنگ عراق و آمريكا تمامي زيرساختهاي ارتباطي از بين رفت. اكنون اينترنتهاي بي سيمي كه تكنولوژي روز جهان است در عراق به كار گرفته مي شود. در زمان رژيم صدام دسترسي به اينترنت براي تمامي مردم عراق ممكن نبود.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
مدارا
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  مدارا  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |