ركن چهارم دموكراسي سرگردان بين قوه قضاييه و مجريه
بااستانداردهاي جهاني فاصله داريم
زير ذره بين
در بحث مشكلات سياسي، مهمترين چيزي كه آزار دهنده است و اغلب اصحاب مطبوعات را نگران مي كند، بحث فقدان امنيت شغلي است و نبود احساس آزادي بين اصحاب مطبوعات و نگاه امنيتي به حوزه مطبوعات .
|
|
شاتا بهاري- گرچه به طحث درباره عملكرد دولت در حوزه مطبوعات، بدون بحث درباره عملكرد قواي ديگر، عملاً ناكار آمد است و نقش و تأثير قواي مقننه و قضاييه بسيار فراتر از قوه مجريه در اين عرصه است، اما به هر حال، اهالي قلم در كنار ديگر مسايل گريبانگير نشريات، چشم به تدوين نظام اطلاع رساني كشور براي روشن شدن تعاريف و مفاهيم و حاكميت قانون بر حوزه كاري خود دوخته اند. مقولاتي كه در وزارتخانه اي به بزرگي فرهنگ و ارشاد اسلامي دستخوش «ايست بازرسي هاي» متعدد شده و گاه ركن چهارم دموكراسي را درگير بازي هاي پشت پرده كرده است. سالي گذشت و باز هم دولت در كوتاه مدتي به طول يك هفته، به بازگو كردن عملكرد خود پرداخت و ما يك هفته بعد از اين هفته به گفت وگو با سيدمحمد صحفي معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشستيم، گفت وگويي كه در نهايت به يك جمله ختم شد: «هنوز با استانداردهاي جهاني فاصله داريم.»
* روند صدور مجوز براي نشريات در سال گذشته به چه صورت بوده است؟
- سال ۸۱ براي مطبوعات كشور از لحاظ تعداد مجوزهاي صادر شده براي متقاضيان انتشار نشريات يك سال استثنايي بود. وزارت ارشاد در سال ۸۱، با رقم ۴۴۵ پروانه جديد براي نشريات، شاهد يك ركورد تازه در زمينه صدور مجوزها بود و ما شاهد رشد ۱۴ درصدي نسبت به سال ۸۰ بوديم. بنابراين، از لحاظ تعدد عناوين مطبوعات و مجوزهاي صادره به مرز ۲ هزار عنوان رسيديم. البته از اين ۲ هزار عنوان، تعدادي در حال تدارك انتشار هستند و هنوز منتشر نشده اند و در حال حاضر ۱۳۰۰ عنوان نشريه فعال و در حال انتشار داريم.
* شمارگان اين نشريات چگونه است؟
- بر اساس آماري كه داريم شمارگان روزنامه ها حدود ۲ميليون است كه اگر نشريات ديگر از جمله هفته نامه ها، ماهنامه ها و فصل نامه هاي سراسري، محلي و استاني را هم به آن اضافه كنيم، رقمي بالغ بر ۵/۳ ميليون نسخه خواهد شد. البته ما با استانداردهاي جهاني همچنان فاصله داريم.چيزي كه در برنامه سوم توسعه بر عهده وزارت ارشاد گذاشته شده تلاش براي رسيدن به مرز ۶ميليون نسخه در روز بود. اما بايد بگوييم مجموعه مشكلات و شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و برخوردهايي كه با مطبوعات و روزنامه نگاران صورت گرفت و نيز به سبب عوامل اقتصادي و نبود ساختار كارشناسي براي توزيع يارانه و دلايل ديگر، ما هنوز به تيراژ مورد نظر دست نيافته ايم.
* به مجموعه مشكلات اشاره كرديد، آيا اين مجموعه كه مانع افزايش شمارگان روزنامه ها مي شود، خارج از مسايل و شرايط اجتماعي، سياسي و فرهنگي است؟
- ما در معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي، سرفصلي را تحت عنوان آسيب شناسي مطبوعات مورد بررسي و كارشناسي قرار داديم. اگر بخواهيم وارد اين مقوله شويم، تنها مثنوي هفتاد من كاغذ مي شود. اما اين مشكلات، از مسايل اقتصادي و فقدان استقلال اقتصادي مطبوعات شروع مي شود. علاوه بر اين، در آسيب شناسي مطبوعات عناصر و زيرمجموعه هاي متعددي وجود دارد كه فعلاً جاي بحث نيست.
در بحث مشكلات سياسي، مهمترين چيزي كه آزاردهنده است و اغلب اصحاب مطبوعات را نگران مي كند، بحث فقدان امنيت شغلي است.
در بحث مشكلات و مسائل حرفه اي، مي توان از كمبود نيروهاي آموزش ديده در صحنه مطبوعات ياد كرد، چرا كه بسياري از مشكلاتي را كه ما در عرصه فرهنگي و حرفه اي روزنامه نگاري مشاهده مي كنيم، به كمبودهاي نيروي آموزش ديده در بخش مطبوعات برمي گردد. به دليل مجموعه برخوردهاي صورت گرفته و نبود امنيت شغلي، بسياري از نيروهاي كيفي و كارآزموده از اين حوزه ها رانده شدند و عمدتاً افرادي كه جذب شده اند، تازه كار هستند و خيلي از آنها حتي آموزش هاي ابتدايي روزنامه نگاري را هم طي نكرده اند و صرفاً بر اساس عشق و احساسات درخور تقدير، جذب كاررسانه اي شده اند كه به نظر من اين مشكل با جذب فارغ التحصيلان روزنامه نگاري در مطبوعات و هدفمند كردن آموزش هاي آكادميك در زمينه مطبوعات مي تواند رفع شود. البته با افزايش انگيزه هاي مادي هم در اين زمينه مي توان به هدف رسيد.
* منظور شما از افزايش انگيزه هاي مادي در بين قشر روزنامه نگار چيست؟
- متأسفانه، ما در صحنه مطبوعات شاهد يك بيگاري فكري هستيم. روزنامه نگاران با دستمزدهاي نازل به كار گرفته مي شوند و بدون هيچ پشتوانه و آينده اميدبخشي در اين حرفه و بدون وجود يك سازمان تأمين اجتماعي براي افراد و نبود حمايت هاي مادي و اقتصادي، كار مي كنند. به هر حال اينها مجموعه مشكلاتي است كه در بخش مسائل حرفه اي مطرح است.
يكي ديگر از مسائل، مسئله رواني و سوءسياست هايي است كه در بخش اعمال حاكميت بايد از آن ياد كنيم و آن، اين است كه متقاضيان زيادي پشت درهاي هيأت نظارت بر مطبوعات در انتظار صدور پروانه نشر هستند.
* آماري از اين افراد متقاضي نشر در دست است؟
- اين تعداد بالغ بر ۲۸۰۰ درخواست است، ولي سازوكار قانوني كه در قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۷۶ آمده است، كار را سخت مي كند. هيأتي مركب از نمايندگان قوه قضاييه، مجلس شوراي اسلامي، حوزه علميه قم، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نماينده مديران مسئول مطبوعات و وزارت آموزش عالي زير نظر وزير ارشاد انجام وظيفه مي كنند و اين هيأت تنها هفته اي يك بار تشكيل جلسه مي دهد و در اين يك جلسه ۳ الي ۴ ساعته هم زمان به دو قسمت تقسيم مي شود. بخشي از زمان به امر نظارت بر محتواي مطبوعات و ملاحظه تخلف هاي احتمالي اختصاص مي يابد و نيمي از آن براي رسيدگي به درخواست ها، كه قطعاً اين فرصت، تكافوي پاسخ به آن نياز انبوه را نمي دهد و ما با يك شكاف معني دار بين نيازهاي فرهنگي و مطبوعاتي جامعه و آنچه در عمل به آن پاسخ داده مي شود، مواجه هستيم كه خود اين شكاف، نشان دهنده ناكارآمدي آن سازوكار قانوني است كه بايد جوابگوي اين نياز باشد.
بحث ديگر كه به تعاملات حاكميت و مطبوعات يعني نسبت بين دولت و مطبوعات برمي گردد، بحث يارانه ها است. اين يارانه به ترتيبي نيست كه مؤسسات بخش خصوصي را كه با سرمايه و همت خود اصحاب مطبوعات به وجود آمده، زير پوشش قرار دهد بلكه بخش مهمي از اين يارانه ها دوباره به روزنامه هايي كه به نوعي به دولت و بخش هاي عمومي متصل هستند، سرازير مي شود. كه اين شيوه اجرايي از گذشته پايه گذاري شده و در حال حاضر نيز تغيير دادن آن بسيار دشوار است. ولي مطالعات كارشناسي براي تغيير اين رويه در دست اجرا است و درصدديم نحوه اعطاي يارانه را مورد بازنگري قرار دهيم.
همچنين به لحاظ حقوقي بسياري از آيين نامه ها، دستورالعمل ها، ضوابط و معيارهايي كه بايد بر حرفه روزنامه نگاري حاكم باشد، از موضوع ظاهراً ساده اي مثل اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري تا نبود چارچوب ها و ضوابطي براي نحوه ارتقاي يك روزنامه نگار در يك مؤسسه مطبوعاتي كه بايد چه مراحلي را پشت سر بگذارد، چه حمايت هايي شامل حالش مي شود و در موقع بروز مشكل چه چتر حمايتي او را محافظت خواهد كرد و چه تضمين و امنيتي خواهد داشت، اينها نيز مباحث كلي و حقوقي هستند كه بايد در چارچوب هاي خاص خود مورد بررسي قرار بگيرد.
* براي حل اين معضلات و قراردادن آنها در چارچوب ها و معيارهاي حقوقي و قانوني، وزارت ارشاد چه برنامه هايي را در دست اجرا يا در حال بررسي دارد؟
- وزارت ارشاد براي حل مجموعه معضلاتي كه به حقوق روزنامه نگاران و به ارتقاي سطح كيفي مطبوعات برمي گردد مطالعه بر روي ۴ طرح مهم را در دستور كار دارد كه دو طرح از آنها، تا آخر امسال يا اوايل سال آينده به نتيجه خواهد رسيد. يكي طرح پژوهشي تشكيل شوراي مطبوعات است و ديگري طرح ميثاق اخلاق حرفه اي روزنامه نگاران كه به اعتقاد ما، با به انجام رسيدن اين طرح هاي پژوهشي قادر خواهيم بود كه لوايح يا پيش نويس هاي لازم را براي تصويب تهيه و تقديم دولت كنيم. اين طرح ها توسط دكترمعتمدنژاد پيگيري و رسيدگي مي شود و اميدواريم كه نتيجه كار، هم به لحاظ آكادميك و هم به لحاظ حرفه اي، بتواند مورد قبول جامعه مطبوعاتي واقع شود و مشكلات موجود را بر طرف كند. به هر حال، در اين راستا قدم هايي برداشته شده و كارهايي را دنبال مي كنيم.
* بررسي اين طرح ها در چه مرحله اي است و به صورت دقيق، چه اهدافي با پيگيري اين طرح ها دنبال مي شود؟
- يك طرح طراحي نظام جامع مطبوعات كشور است، كه زيرمجموعه هاي متعددي وجود دارد. طرح ديگر، طرح تشكيل شوراي مطبوعات است كه با هدف رسيدگي به اختلافات و خطاهاي احتمالي اين ضعف تدوين شده است و ديگري، طرح ميثاق اخلاق روزنامه نگاري است كه براي رعايت حقوق مدني مبتني بر هنجارهاي بومي آماده مي شود. طرح ديگر، طرح پيمان كار دسته جمعي روزنامه نگاران است كه هدف قانوني كردن شرايط استخدامي و حقوقي روزنامه نگاران را دنبال مي كند. همچنين طرح ديگري داريم درباره تدوين مناسبات آموزش و ارتقاي روزنامه نگاران و استقلال اقتصادي روزنامه ها كه با هدف ضابطه مند كردن كار در اين حرفه و آموزش ها و استقلال روزنامه نگاران طراحي مي شود.
اين چهار طرح كه چهار لايحه قانوني يا آيين نامه اجرايي از آنها استخراج مي شود، در دستور كار معاونت ما قرار دارد. دو طرح تشكيل شوراي مطبوعات و طرح ميثاق اخلاق روزنامه نگاري ۵۰ درصد پيشرفت داشته اند و اميدواريم تا پايان سال به نتيجه برسند.
* درباره فعاليت خبرنگاران خارجي، ورود آنها به ايران و مجموعه اقداماتي كه براي فعاليت هاي آنها در كشور انجام شده است، توضيح دهيد.
- فعاليت خبرنگاران خارجي و مؤسسات خبري و رسانه هاي خارجي در ايران به دو نوع صورت مي گيرد: يكي تأسيس دفاتر ثابت است كه بعضي مطبوعات و ژورنال هاي معتبر خارجي يا شبكه هاي تلويزيوني و خبرگزاري هاي معتبر بين المللي كه متقاضي تأسيس دفاتر رسمي در تهران هستند، مراحل خاص خود را طي مي كنند و پس از بررسي صلاحيت ها و قبول شرايط فعاليتشان در ايران به آنها اجازه تأسيس دفتر داده مي شود. اما فارغ از اين نوع تعامل و فعاليت رسانه هاي خارجي، همه ساله مواجه با درخواست فراواني از سوي مراكز خبري اعم از خبرگزاري ها، روزنامه ها، مطبوعات، شبكه هاي راديووتلويزيوني براي سفر به ايران و تهيه گزارش در مقاطع خاصي از سال هستيم كه بعضي از اين درخواست ها به شرايط خاص سياسي، اجتماعي برمي گردد و ديگر اينكه گروهي از خبرنگاران به عنوان همراهان ميهمانان عالي رتبه هستند كه براي فعاليت هاي اقتصادي يا گفت وگوهاي سياسي در سطح سران نظام يا سطوح ديگر، اين هيأت را همراهي مي كنند.
اين گروه با ارتباطات كنسولي كه از قبل با وزارت امور خارجه هماهنگ مي شود، رواديد دريافت مي كنند. در۴ماهه ابتداي سال جاري ۲۴۰ خبرنگار و روزنامه نگار از ايران بازديد كرده اند.
* آمار ورود خبرنگاران خارجي به ايران نسبت به سال هاي قبل چه روندي را نشان مي دهد؟
- بنا به گزارش اداره كل مطبوعات خارجي اين رقم نسبت به سال هاي قبل افزايش داشته است.
* مهم ترين چالشي كه حوزه معاونت مطبوعات و تبليغات وزارت ارشاد با آن مواجه است، چيست؟
- مهمترين چالش، مربوط به برخوردهايي است كه با روزنامه نگاران صورت گرفته و فقدان امنيت شغلي براي آنها و بحث هايي كه به داخل مجموعه وزارت ارشاد مربوط نمي شد، ولي فشارهايي بود كه به گونه اي ما را هم درگير مي كرد، مثل ماجراي نظرسنجي كه چند ماهي وزارت ارشاد را متوجه خود كرد و مركز پژوهش افكارسنجي كه آقاي گرانپايه آن را به عنوان يك مؤسسه غيردولتي مديريت مي كرد، ولي به دليل اينكه با حمايت هاي وزارت ارشاد تأسيس شده بود، نتايج آن بر روي ما هم بي تأثير نبود.
بحث ديگر، بحث آزادسازي كاغذ بود كه يكي از چالش هاي مورد توجه در برابر ما بود، طرحي بود كه وزارت بازرگاني آن را تهيه كرده بود و مصالح اقتصادي روزنامه ها در آن پررنگ نبود و تلقي ما اين بود كه تصويب آن، يك شوك به فعاليت اقتصادي روزنامه ها وارد مي كند.
* براي رويارويي با اين چالش ها چه اقدامات و سازوكارهايي را انجام داديد؟
- در خصوص امنيت شغلي روزنامه نگاران و چتر حمايت هاي قانوني؛ مجموعه طرح هايي را در دست اقدام داريم، براي اينكه اين وضعيت به اصطلاح نسبتاً توام با هرج و مرج كه وجود دارد، با تدوين قوانين، مقررات و آيين نامه هايي، ضابطه مند شود. اگرچه بعضي از صاحبنظران مطبوعاتي بر اين باورند كه به صرف تدوين قانون و طراحي ضوابط براي فعاليت هاي روزنامه نگاري، قبل از آنكه ديدگاه ها و نگرش هاي مسئولان عالي رتبه نظام و خود اصحاب مطبوعات براي يك نگاه حرفه اي و اخلاقي محور نسبت به اين بخش فراهم شود، بهترين قوانين و ضوابط هم دستخوش تفسير و تعبيرها و يا ناديده انگاري مي شود. كمااينكه حتي بايد بررسي شود مجريان چه ميزان به قانون مطبوعات وفادار هستند و اگر نيستند دلايل و ريشه هاي آن در كجا است. بنابر اين ما در اين بخش مبادرت به تهيه سازوكارهاي قانوني كرده ايم. در خصوص توقيف ها و برخوردهايي كه با روزنامه نگاران پيش آمده، در تعامل و گفت وگو با مقامات قضايي بوديم و سعي كرديم با گفت وگوهاي سازنده، ابهامات را بر طرف كنيم، اگر موانع قانوني باعث بوجود آمدن اين تصميمات بوده، آن مانع را بشناسيم و بعد با سازوكارهاي درست و منطقي به رفع آن كمك كنيم. هم اكنون اين تعاملات برقرار است و گفت وگوهايي را داريم كه اميدواريم در مجموع به نفع مطبوعات كشور اين اقدامات منجر شود.
ادامه دارد
|