شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۹- Sep, 6, 2003
جام ملت هاي اروپا
تپش فوتبال
009465.jpg

اشكان نعمت پور ـ مرحله مقدماتي جام ملت هاي اروپا- جام جهاني كوچكي كه به قاره سبز محدود مي شود- اين هفته وارد دور جديدي خواهد شد. كشورهاي حاضر در گروه هاي ده گانه امروز (شنبه) و چهارشنبه به مصاف رقيبان خود خواهند رفت تا چهره تيم هاي حاضر در پرتغال ۲۰۰۴ تا حدود زيادي آشكار شود. با وقفه اي يك هفته اي در رقابتهاي باشگاهي كشورهاي گوناگون اروپا- كه روزهاي پرتب و تابي را تجربه مي كند- قلب فوتبال ملي يكبار ديگر در اروپا به تپش درخواهد آمد.
گروه اول
بي ترديد فرانسه بخت اول صعود از اين گروه است. اسلووني، اسراييل، قبرس و مالت، هيچ يك توان برابري با مدافع عنوان قهرماني بازيها را ندارند. مردان ژاك سانتيني تاكنون هر پنج بازي گذشته خود را با پيروزي پشت سر گذارده اند و فاصله اي پنج امتيازي با اسلووني، نزديك ترين رقيب خود، يجاد كرده اند. آنها امروز در پاريس برابر قبرس به ميدان مي روند و اسلووني پذيراي اسراييل خواهد بود. روز چهارشنبه نيز اسراييل پذيراي مالت است و فرانسه به اسلووني سفر خواهد كرد تا جشن صعود به مرحله نهايي يورو ۲۰۰۴ را در خاك اين كشور برگزار كند. از اين رو ژاك سانتيني بيست و يك بازيكن را به اردوي فرانسه فراخوانده. در اين جمع دگرگوني محسوسي نسبت به تيمي كه چندي پيش در ديداري دوستانه سوييس را با دو گل شكست داد، ديده نمي شود: «اساس انتخاب من بر گزينش مرداني بود كه مقابل سوييس به ميدان رفتند، دوست ندارم تيم را برهم بريزم.» سانتيني سپس با اشاره به شرايط امانوئل پتي و ويليام گالاس كه به تازگي از بند مصدوميت رها شده اند مي افزايد: «هيچيك از بازيكنان مصدوم نيستند در غير اين صورت به تيم دعوت نشده اند. من امانوئل را از نزديك ديدم، او شروع به تمرين كرده اما مانند گالاس، در شرايط روبر پيرس يكسال قبل است. به هر جهت بازيكنان خوب زيادي در خط مياني در اختيار داريم كه رقابت شاياني را براي پوشيدن پيراهن اصلي تيم به نمايش گذارده اند.»
او سپس راجع به فابين بارتز- كه اكنون در من يو به يك نيمكت نشين تبديل شده- گفت: «او در بازي با سوييس نشان داد سزاوار حضور در دو بازي بعدي است؛ ولي نبايد تنها به بازي در تيم ذخيره هاي منچستر اكتفا كند.»
سانتيني از اين بازيكنان براي ديدارهاي اين هفته فرانسه دعوت كرده است:
دروازه بانان: فابين بارتز (منچستر يونايتد)، گرگوري كوپه (ليون)
مدافعان: ژان آلن بومسانگ (اوسر)، مارسل دسايي (چلسي)، بيزنته ليزا رازو (بايرن مونيخ)، فيليپ مكسز (اوسر)، ويلي ساينول (بايرن مونيخ)، ميكائيل سيلوستره (منچستر يونايتد)، ليليان تورام (يوونتوس).
بازيكنان مياني: اوليويه داكور (رم)، لادويچ گيلي (موناكو)، كلودماكه له له (چلسي)، نبوت پدرتي (سوشو)، روبرپيرس (آرسنال)، پاتريك ويرا (آرسنال)، سيلوين ويلتورد (آرسنال)، زين الدين زيدان (رئال مادريد).
مهاجمان: جبرئيل سيسه (اوسر)، تيري آنري (آرسنال)، استيو مارله (مارسي)، ديويد ترزگه (يوونتوس).
گروه دوم
مردان اسكانديناويايي مدعيان اصلي صعود از گروهي هستند كه دانمارك، نروژ، روماني، بوسني و لوكزامبورگ در آن حضور دارند. روماني، كه هميشه به سادگي از رقابتهاي مقدماتي صعود مي كرد اين بار پس از گذشت شش هفته با امتياز كمتر از دانمارك و يك امتياز پايين تر از نروژ در رتبه سوم جدول جاي گرفته است. مردان يوردانسكو ديدارهاي خود در اين وهله را در خلال هفته آتي به پايان خواهند برد و بايد به انتظار نتايج دو رقيب توانمند خود بنشينند. اگر چه حضور شش بازيكن اصلي روماني از جمله كونترا، مدافع كناري اتلتيكو مادريد به دليل آسيب ديدگي در اين رويارويي ها در هاله اي از ابهام قرار دارد، اما با وجود ستاره هاي پرآوازه اي چون كريستين چيوو و آدريان موتو مي توان به نتيجه گيري اين تيم اميدوار بود.
به هر روي وايكينگ ها جدي ترين مدعي صعود از اين مجموعه هستند. پيروزي پنج بر دو در خاك روماني و برتري با يك گل مقابل نروژ، نشان از قابليت هاي والاي دانماركي ها دارد كه مي خواهند پرتغال را نيز همچون سوئد ۹۲ به محلي براي كامكاري خود تبديل كنند. آنها روز چهارشنبه در ديداري حساس پذيراي روماني خواهند بود و لوكزامبورگ و بوسني هم ديداري تشريفاتي را برگزار خواهند كرد. امروز هم نروژ در هرزگوين به ميدان مي رود و روماني در خانه برابر لوكزامبورگ صف آرايي مي كند.
گروه سوم
009450.jpg

يكي از حساس ترين ديدارهاي اين هفته ميان چك و هلند برگزار خواهد شد. پس از گذشت پنج ديدار هر دو تيم با به دست آوردن سيزده امتياز شانه به شانه هم در صدر جدول به انتظار كوچكترين لغزشي از رقيب نشسته اند تا خود به عنوان تيم اول به طور مستقيم به مرحله نهايي بازيها راه پيدا كنند. چهارشنبه هلند در خاك چك ستيزي تمام عيار را تجربه مي كند تا سرانجام اين گروه آشكار شود. مردان ميزبان با سود جستن از ستاره هايي چون ولاديمير اسميچر، يان كولم و البته ابر ستاره دورتموند، روسيچكي اميد دارند سد دفاعي هلند را درهم بشكنند و از حريف خود پيشي بگيرند. در سوي ديگر ديك ادودكات چندان خوش اقبال نيست. بخت مغلوب ساختن چك در آمستردام با كسب تساوي يك بر يك هدر رفته است، احتمال حضور رونالد دي بوئر و كلارنس سيدورف در رقابتهاي اين هفته بسيار كمرنگ شد. رد وان نيستلروي در بازيهاي ملي، هيچ گاه آن گلزن برجسته منچستر يونايتد نبوده است؛ با اين وجود همواره مي توان از زوج نيستلروي- كلايورت انتظار گلزني داشت و ادودكات به همين امر دل بسته است. به هر جهت ادودكات بايد براي مهار خط آتش مهلك ميزبان تدبيري بينديشد چه، آنان در سه بازي خانگي قبلي خود يازده بار دروازه ميهمانان نگون بخت خويش را گشوده اند. ديگر بازي روز چهارشنبه اين گروه ميان مولداوي و اتريش برگزار مي شود. امروز نيز اتريش در آمستردام به ميدان مي رود و بلاروس به استقبال چك خواهد شتافت.
گروه چهارم
سوئد روزگار خوشي را در اين گروه مي گذراند. اين تيم با يك بازي كمتر نسبت به مجارستان با امتيازي برابر با آنها صدرنشين است و با در نظر گرفتن ديدارهاي ساده تري كه نسبت به مجارها در پيش روي دارد، احتمال صعود مردان ناحيه اسكانديناوي بسيار افزون تر است مگر اينكه لتوني دست به خلق شگفتي بزند و از بزرگان اين گروه، پلكاني براي ترقي خويش سازد.
در اين مجموعه، سوئد، مجارستان با يازده امتياز بالانشينان رده بندي هستند و لتوني با يك امتياز كمتر در تعقيب آنها است. اگر لتوني بتواند در ديدارهاي خود برابر اين دو تيم به پيروزي دست يابد- كه دور از ذهن مي نمايد- عنوان سرگروه را برازنده خود خواهد ساخت. آنان امروز پذيراي لهستان هستند و سوئد نيز در خانه با سن مارينو روياروي مي شود. چهارشنبه هم اروپاي شرقي شاهد نبرد لهستان افول كرده با سوئد و لتوني با مجارستان است.
گروه پنجم
پيش از آغاز بازيها هيچ يك از كارشناسان نمي توانستند تصور كنند آلمان اين چنين در حصار ايسلند و اسكاتلند گرفتار آيد، ولي اكنون ژرمن ها براي فرار از مسابقات پلي آف و صعود مستقيم به پرتغال كار بسيار دشواري در پيش روي دارند.
مردان رودي فولر اكنون با يك بازي و يك امتياز كمتر از ايسلند به رتبه دوم جدول تكيه زده اند درحالي كه اسكاتلند با تنها سه امتياز اندك تر و مربي فرصت طلبي چون برتي فوگتس براي به زير كشيدن ژرمن ها لحظه شماري مي كند. امروز جزاير فارو به بريتانيا خواهد رفت و ايسلند در خانه با آلمان روبه رو مي شود. سپس چهارشنبه آلمان در ديداري حساس ميزبان اسكاتلند خواهد بود و جزاير فارو و ليتواني با هم روبه رو مي شوند. از اين رو رودي فولر بيست و دو بازيكن را به اردوي تيم ملي آلمان دعوت كرده است. در ميان اسامي فراخوانده شده اسم سباستين دايسلر نيز ديده مي شود كه از مه ۲۰۰۲ تا به حال به دليل مصدوميت پيراهن كشورش را بر تن نكرده. فولر در اين خصوص گفت: «در هر دو مسابقه براي راهيابي مستقيم به مرحله نهايي جام ملتها مبارزه خواهيم كرد. بنابراين مي خواهم بهترين بازيكنان، از جمله سباستين دايسلر را براي اين ديدار، در اختيار داشته باشم.»
گروه ششم
شاگردان سائس با وجود پذيرش شكست باورنكردني برابر يونان در اسپانيا يك امتياز از رقيب خود كمتر اندوخته اند و تنها دو مسابقه براي جبران زمان دارند. ماتادورها چهارشنبه پذيراي اوكراين خواهند بود. مجموعه ستاره هاي اسپانيا برابر آندري شوچنكو و يارانش كار دشواري پيش روي نخواهد داشت. از سوي ديگر مردان اتوره هاگل امروز در ارمنستان به ميدان مي روند. نتيجه اين دو ديدار مي تواند تا حدود زيادي سرنوشت گروه را مشخص كند همان گونه كه پيروزي هاي احتمالي هر دو تيم آينده تيم صعود كننده را به روز پاياني ديدارها موكول خواهد كرد كه در آن صورت با توجه به ديدار ساده يونان مقابل ايرلند شمالي، شگفتي بزرگي خلق خواهد شد و اسپانيا نخواهد توانست عنوان تيم نخست را به دست بياورد و ناچار به انتظار بازيهاي پلي آف خواهد نشست.
009455.jpg

امروز در ديگر ديدار گروه ششم اوكراين در خانه با ايرلند شمالي بازي مي كند و چهارشنبه نيز ايرلند شمالي در بريتانيا به ديدار با ارمنستان برخواهد خاست.
گروه هفتم
آتيه گروه هفتم بسيار غامض تر از آن است كه در ابتدا گمان مي رفت. اكنون تركيه با پانزده امتياز از شش بازي صدرنشين است و انگليس با يك ديدار كمتر، دو امتياز از حريف خود عقب تر است. در حقيقت ديدارهاي ليختن اشتاين- تركيه و مقدونيه- انگليس كه امروز برگزار مي شوند و پس از آن انگليس- ليختن اشتاين و اسلواكي- مقدونيه از حساسيت چنداني برخوردار نيستند و نتايج آنها قابل پيش بيني است. ديدار حياتي اين گروه به نبرد بزرگ تركيه و انگليس كه در استانبول برگزار مي شود باز خواهد گشت. مسابقه اي كه همچون تمامي ديدارهاي گذشته دو تيم جنجال آفرين و پرهيجان خواهد بود.
به هر روي سنول گونش امروز تمامي توان خود را به جز نيهات، مهاجم مصدوم سوسيداد در اختيار دارد. در مقابل اريكسون بدون پل اسكولز، بهترين هافبك حال حاضر فوتبال انگليس كه به خاطر آسيب ديدگي بايد يك ماه از فوتبال دور باشد اين هفته را به پايان خواهد رساند. اكنون اين نفرات در اردوي تيم ملي انگليس حاضر هستند: ديويد جيمز، پل رابينسون، يان واكر، فيل نويل، گري نويل، اشلي كول، وين بريج، دني ميلز، ريو فرديناند، سول كمپل، جان تري، ديويد بكهام، فرانك لمپارد، جوكول، اوون هارگريوز، نيكي بات، كايرون داير، دني مورفي، استيون جرارد، ترور سينكلر، مايكل اوون، جيمز بيتي، وين روني و اميل هسكي.
البته ريو فرديناند به تازگي از بند مصدوميت رها شده و حضور او در اين بازي در هاله اي از ابهام قرار دارد. در اين صورت جان تري، مدافع جوان و مستحكم چلسي زوج سول كمپل در قلب دفاع انگليس خواهد بود.
گروه هشتم
جدا از استوني و آندورا، سه تيم ديگر اين گروه بخت فراواني براي صعود دارند. بلغارستان و كرواسي با يازده و ده امتياز از پنج بازي و بلژيك با ده امتياز از شش مسابقه، به راهيابي به مرحله نهايي يورو ۲۰۰۴ خوشبين هستند. در ميان هر سه مدعي، كرواسي كار دشوارتري براي صعود در پيش رو دارد زيرا ناچار است دو بازي نهايي خود را برابر بلژيك و بلغارستان برگزار نمايد. از ديگر سو بلغارستان پس از گذشت مدت زمان مديدي كه از صف اول فوتبال اروپا فاصله گرفته بود يكبار ديگر به جمع بزرگان پيوسته. آنان امروز ميزبان استوني هستند و كرواسي هم در آندورا كار ساده اي در پيش خواهد داشت. چهارشنبه نيز بلژيك در ديداري حساس پذيراي كرواسي است (كرواتها در ديدار رفت با چهار گل ميهمان خود را ويران كرده بودند) و بلغارستان با انديشه دستيابي به بردي پرگل راهي آندورا خواهد شد.
گروه نهم
هنگامي كه ولز با نتيجه دو بر يك ايتاليا را به زانو درآورد، خيلي ها گمان كردند ولز پس از گذشت پنجاه سال عاقبت در مسابقات مهمي حاضر خواهد شد اما شاگردان مارك هيوز به يكباره مقابل صربستان و مونته نگرو نگون بخت شكست خوردند تا از اقبال تيم براي صعود مستقيم به مرحله بعد كاسته شود. اكنون حساس ترين ديدار هفته در ايتاليا برگزار مي شود و طي آن ولز به ستيز با آتزوري برمي خيزد. لاجوردي پوشان براي پيروزي محكوم به كسب سه امتياز اين بازي هستند تا فاصله دو امتيازي خود با ولز را پوشش دهند. شايد غيبت فرانچسكو توتي مصدوم كه در بازي دوستانه با آلمان در كنار آلكس دل پيرو و بوبو ويري مثلث مرگباري را تشكيل داده بود براي تراپاتوني بسيار سنگين تمام شود. ديگر غايب ايتاليا برابر ولز فابريتزيو ميكولي است كه روز يكشنبه در مسابقه با آمپولي به شدت آسيب ديد و به سرعت مورد جراحي قرار گرفت. فقدان اين دو ستاره تراپاتوني را در نهايت ناچار به دعوت از فيليپو اينزاگي و جنارو گاتوزو كرد. گاتوزو ده ماه از اردوي تيم ملي ايتاليا دور بوده است. نفراتي كه تراپاتوني براي برتري مقابل ولز- كه حتي كسب يك امتياز آنها را به روياي ديرينه شان خواهد رساند.
گروه دهم
ايرلند كه در جام جهاني درخششي خيره كننده داشت، ديگر هيچ گاه نتوانست نمايش هاي آن تيم سخت كوش و جنگنده هميشگي را ارائه دهد. شكست چهار بر دو مقابل روسيه در اولين گام آغاز تيره بختي هاي ويك مك كارتي بود كه در نهايت به استعفاي او منجر شدند. حالا ايرلند قصد دارد تحت هدايت برايان كر شروعي دوباره را، بار ديگر مقابل روسيه تجربه كند. دوبلين بار ديگر مي تواند شاهد هنرنمايي هاي فراوان اين تيم باشد. در حال حاضر سبزپوشان با ده امتياز- دو امتياز كمتر از سوييس- در رده دوم جدول جاي گرفته اند و روسيه با هفت امتياز سوم است. شكست براي هر يك از دو تيم حتي مي تواند به معناي وداع با كسب عنوان دومي گروه و راهيابي به بازيهاي پلي آف تلقي شود، بنابراين جدال امروز ايرلند- روسيه براي هر يك ارزشي مصادف مرگ يا زندگي خواهد داشت. گرجستان و آلباني هم در مسابقه اي تشريفاتي به ديدار هم مي شتابند. چهارشنبه نيز روسيه با سوييس ديدار مي كند كه توقف هر يك مي تواند به سود ايرلند خاتمه يابد. آلباني و گرجستان نيز تنها با فاصله سه روز دوباره با هم روبه رو مي شوند.

سايه روشن ورزش
به حميد باوفا بي وفايي نكنيد
009460.jpg

مهدي خرمي - حميد باوفا فرنگي كار جوان و بسيار مستعد تيم ملي كشتي فرنگي جوانان كشورمان مدال طلاي وزن ۵۵ كيلوگرم را در كارزار استانبول و در مسابقات قهرماني جوانان جهان از دهان شير بيرون كشيد. كشتي دوستان و علاقمندان به اين ورزش كهن به خوبي از سختيها و دشواريهاي مبارزات كشتي در تركيه واقفند و اين ارزش كار باوفا را چند برابر مي كند.
شيربچه خراساني كشتي فرنگي كشورمان كه كشتي فرنگي آسيا و جوانان جهان را عرصه تاخت و تاز خودش كرده است نياز به يك حمايت ويژه دارد.
با فلاش بكي به گذشته به ياد بهنام طيبي مي افتم، ستاره مسابقات كشتي آزاد اميدهاي جهان در وزن ۵۲ كيلوگرم كه در سال ۱۹۹۵ با كشتي هاي فني و تكنيكي خودش سالن ۱۲ هزار نفري آزادي را به آتش كشيد و تمامي حريفان ريز و درشت را با ضربه فني و اجراي فنون بكر و مختلف كشتي از سر راه برداشت.
از بخت بد اين نوستاره كشتي در وزني بود كه چهره شاخص كشتي سبك وزن ما يعني غلامرضا محمدي هم در اين وزن كشتي مي گرفت. بدين خاطر بهنام طيبي كه يك استعداد ناب و خالص در كشتي به شمار مي رفت و چه بسا مي توانست به نوابغ كشتي جهان بپيوندد به تدريج زير سايه بلند غلامرضا محمدي محو شد. آن زمان علاوه بر آنكه خود بهنام طيبي و اطرافيانش بدرستي نتوانستند راه صواب را تشخيص دهند، در سطح ملي هم مربيان و تيم ملي با يكسويه نگري و بي تفاوتي و عدم حمايت از اين كشتي گير مازني و خوابيدن در باد قهرماني هاي غلامرضا محمدي اين جوان لايق را به يك كشتي گير منفعل و معمولي تبديل كردند.
و اينك سرنوشت حميد باوفا كشتي گير جوان تيم ملي هم بي شباهت به بهنام طيبي نيست و باوفا هم در وزني كشتي مي گيرد كه ستاره كشتي فرنگي جهان يعني حسن رنگرز فني ترين فرنگي كار دنيا حضور دارد.
هرچند حضور اين دو جوان مستعد و قابل ممكن است به ارتقاي سطح كشتي ديگري در اين وزن و كسب مدالهاي جهاني كمك كند ، ولي برخلاف خيلي ها اعتقاد داريم اين مسئله به هدر رفتن و سوخت شدن ديگري منتهي مي شود و با توجه به فقر استعداد كشتي فرنگي در كشورمان به هيچ عنوان قابل قبول نيست. حالا اين وظيفه خطير به عهده مربيان تيم ملي بزرگسالان و همچنين راهنمايان و خبرگان فن اين رشته است كه با ارائه بهترين راهكار و صعود يكي از اين دو جوان به وزن بالاتر اسباب بزرگي هر دو كشتي گير نخبه كشورمان را فراهم سازيم و از حميد باوفا به عنوان آلترناتيوي براي رنگرز استفاده نكنيم.
نه به آن شوري شور نه به اين بي نمكي
پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۲ استارت بازيهاي ليگ برتر باشگاههاي ايران بازي پاس و استقلال، تيم پاس با دو گل محسن بياتي نيا و جواد نكونام ۲ بر صفر از حريف قدر خود پيش افتاده است. با توجه به بازي بي برنامه و سردرگم  آبي پوشان چنين به نظر مي رسد كه سبزقباهاي پاس ۳ امتياز شيرين از افتتاحيه ليگ امسال كادو خواهند گرفت.
غافل از اينكه يار دوازدهم تيم استقلال كه روي نيمكت پاس حضور دارد آنهم كسي نيست به جز مجيد جلالي مربي فهيم و مجهز به دانش و علم روز فوتبال و مسلح به انواع كامپيوترهاي ماركهاي مختلف به داد استقلالي ها خواهد رسيد.
جلالي تصميم به تعويض خداداد عزيزي موثرترين مهره تيمش و حميد هدايتي پيستون راست جوان و فعال و انرژيك خودش مي گيرد ورق برمي گردد و نيكبخت واحدي آزاد مي شود و جناح چپ استقلال سمت راست پاس را عرصه تاخت و تاز خود قرار مي دهد و با خروج خداداد عزيزي استقلالي ها نفسي به راحتي مي كشند. تازه واردان به ميدان يعني رهبري فرد ناآماده با كيلوهاي اضافي و ابوالقاسم پور هم كاري را از پيش نمي برند و به همين سادگي برد ۲ بر صفر به تساوي ۲ بر ۲ تبديل مي شود. چه بسا اگر ديدار ادامه مي يافت پاسي ها گلهاي بيشتري هم دريافت مي كردند و اميرقلعه نوعي سه امتياز اين ديدار را به كام مي ريخت.
بلافاصله به ياد نمايش ساختگي و بي محتواي مجيد جلالي سرمربي پاس در مقابل دوربين برنامه تلويزيوني ۹۰ مي افتم كه چه ساده انگارانه TV.Game و بازي تفريحي نوجوانان را به عنوان علم روز فوتبال و دانش مربيان ايراني به خورد بيننده داد.
چند لحظه اي از كرده خودمان و انتقادهاي خبرنگاران نسبت به دانش گريزي مربيان وطني پشيمان مي شوم كه آنقدر از سيستم هاي علي اصغري مربيان كشورمان و تمرينات قرن بوقي آنان نوشتيم كه دچار يك نوع آنارشيست رفتاري و فكري شده اند و آن آش بي نمك تبديل به اين آش شور شده است.
به آقاي جلالي يادآور مي شويم فوتبال خيلي هم فرآيند پيچيده و يا عجيب و غريبي نيست، به قول بكن بائر فوتبال بازي بچه هاست كه با تاكتيك هاي پيچ در پيچ آن را سخت نكنيم.
آقاي جلالي عزيز اين مطالب به هيچ عنوان غرض ورزي نيست حداقل مسئله اين است كه نگارنده اين مطالب شاگرد شما در مدرسه ابوريحان منطقه ۱۴ بوده است. پس جناب آقاي جلالي فوتبال صرفا در دفتر و دستك و وايت برد و ژست فيلسوف واري نيست كه اگر غير از اين بود لوئيس ون گال هلندي استاد مسلم اين سبك از مربيان مي بايستي دنيا را قبضه مي كرد حال آنكه اين اواخر باعث حذف تيم ملي توانمند هلند در رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۲ شد.
منظورمان از ترغيب و تشويق مربيان ايراني براي مسلح شدن به علم روز فوتبال بدست گرفتن انواع مختلف كامپيوتر نبوده و نيست بلكه از فراگرفتن علوم روز بدنسازي فوتبال و تغذيه و روانشناسي و در كنار آنها مسائل فني فوتبال و سيستم هاي تيمهاي موفق فوتبال دنيا گرفته تا ارنج مناسب، ديد خوب و تصميم گيري هاي به موقع و خونسردي كامل در هنگام مسابقه و لحظات حساس و... مي باشد.

آشنايي با باشگاه هاي اسپانيا
رئال سوسيداد
نام رسمي: رئال سوسيداد
009470.jpg

سال تاسيس: ۱۹۰۹
رئيس باشگاه: خوسه لوئيس آسيتاساران ايرنيوندو
سرمربي: رينالد دئو ئيكس
آدرس سايت: www.Realsociedad.com
ورزشگاه اختصاصي: آنوئتا (۳۲ هزار نفر)
لباس اصلي: سفيد با راه راه آبي
لباس دوم: قرمز
حاملي مالي: Fiatc
طراح لباس: Astore
بودجه: ۳۴ ميليون يورو
افتخارات داخلي
قهرمان لاليگا: ۲ بار در سالهاي (۱۹۸۱-۱۹۸۰)، (۱۹۸۲-۱۹۸۱)
نايب قهرمان لاليگا: ۲ بار در سالهاي (۲۰۰۳-۲۰۰۲)، (۱۹۸۰-۱۹۷۹)
قهرمان سوپرجام: يك بار -(۸۲-۱۹۸۱)
قهرمان جام حذفي:  يك بار (۸۷-۱۹۸۶)
قهرمان جام آلفونسو: يك بار (۱۹۰۹-۱۹۰۸)
قهرمان رقابت هاي دسته دوم: يك بار (۴۹-۱۹۴۸)
مقام فصل پيش: نايب قهرمان
پيش بيني مقام اين فصل: بين اول تا سوم
009475.jpg

بازيكنان رئال سوسيداد
دروازه بان: البرتو، ساندرو وسترولد  (هلند)
مدافعان: آگوستين آرانزايال، سرجيو بوريس گونزالس گارايدو، زوهاتيز گوراوتكسگا، يورگي، بيورن توري كاوارمي (نروژ)، آتيور لوپز ركاري، گابريل اسكورير (آرژانتين)
هافبك ها: بيتور آلكيزا، آرانبوري، فرانسيسكو دي پدرو، ايگور گابلوندو، والري كارپين، مايكل آلونسو، ژاوي آلونسو، ژابير پريتو
مهاجمان: خوزه خاوير باركرو، اسكاردي پائولا، لي چانك سو (كره جنوبي) نيهات قهوچي (تركيه) داركو كواچويچ (صربستان و مونته نگرو)
فوتبال فرانسوي رئال
سوسيداد در شمال اسپانيا و در كنار خليج بيسكاي شهر سن سباستين قرار دارد. اين شهر يكي از مهمترين بنادر بزرگ اسپانيا به حساب مي آيد كه در سواحل جزاير اقيانوس آرام جاي گرفته است و از نظر اقتصادي اهميت ويژه اي دارد. در سالهاي اخير اين شهر ديگر به واسطه موقعيت اقتصادي اش مشهور نيست بلكه تيم فوتبال سوسيداد بعد از اينكه فصل پيش عنوان نايب قهرماني را از آن خود كند نامش بر سر زبانها افتاد.
در ماه مه سال ۲۰۰۲ رينالدو دينوكس فرانسوي به جاي روبرتو اولابي رهبري سوسيداد را بر عهده گرفت. در همان سال اين تيم در لاليگا با تنها يك شكست قهرمان نيم فصل شد و در ۱۹ بازي خانگي اش شكستي در پرونده نداشت. اقتدار اين تيم و فاصله اش با رئال در چند هفته به پايان لاليگا حفظ شد، اما حادثه بدي در شهر ويگو اتفاق افتاد تا همه چيز به سود رئالي ها تغيير كند. در حالي كه با پيروزي سوسيداد مقابل سلتاويگو احتمال قهرماني اين تيم تا حدود زيادي مشخص مي شد در دقيقه ۲۰ بازي داركو كواچويچ يكي از بهترين مهاجم سوسيداد در فصل پيش از ناحيه زانو مصدوم شد و همين امر لطمه بزرگي را به سوسيداد وارد كرد و در نتيجه بازي را با نتيجه چهار بر دو واگذار كردند تا رئال فرصت يابد تا به اين تيم برسد.
همواره در غياب نيهات قهوچي و داركو كواچويچ انسجام تيمي و همكاري گروهي سوسيداد كاهش مي يابد. در آن بازي نيز همين امر باعث شد تا سن سباستيني ها فرصت طلايي را براي قهرماني از دست بدهند.
سوسيداد اگرچه در هفته نخست با اسپانيول به تساوي يك بر يك رسيد اما قصد دارد تا سير صعودي فصل قبل را همچنان حفظ كند. سوسيداد در رقابت هاي ليگ قهرماني اميد چنداني ندارد زيرا در گروه D با تيم هاي يوونتوس، گالاتاسراي و المپياكوس قرار دارد و تيمهايي كه سابقه حضور چندين دوره را در اين جام دارند. براي تيمي كه سالها از رقابتهاي اروپايي دور بوده بازي در چنين سطحي آسان نخواهد بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |