الف
مريم تاجيك: نگاه زنانه به زندگي
|
|
در مجموعه «تا تقاطع خطوط موازي...» كنار هر قطعه شعر يا هر دو، سه قطعه شعر طرحي سياه قلم به چشم مي خورد كه حاصل كار شاعر است. اين كتاب نخستين دفتر شعر مريم تاجيك است كه همين امسال منتشر شده است. براي گفت و گو همين بهانه كافي است.
* آنچه در دنياي شاعري شاعران امروز نمود بيشتري دارد همانا ناديده گرفتن عنصر شعر به معناي متعارف آن است. به گمان شما شعر امروز با اين رويكردي كه در پيش گرفته نفعي براي ذات شعر دارد يا خير؟
- شعرامروز بيشتر از تجربيات شخصي شاعر شكل گرفته و من هم از اين امر مستثني نبوده ام كه بالطبع به ذات شعر لطمه هاي زيادي زده است.
چيزي كه بيشترين لطمه را به شعر امروز وارد كرده پيچيده گويي و فقدان موسيقي در شعر جديد است همين طور جدايي و فاصله شاعران امروز با ادبيات كلاسيك در صورتي كه پايه گذار شعر امروز ادبيات قديم بوده و ناديده گرفتن اين اصل به شعر ما لطمه مي زند. مثلاً شاملو و اخوان از پشتوانه شعر كلاسيك غني بوده و با تسلط به آن توانسته اند شاهكارهايي اينچنين خلق كنند كه امروز از آن خبري نيست.
* فكر مي كنيد شعر رايج امروز از كدام منبع الهام مي گيرد. يعني آن درد شاعرانه كه شاعر را مجبور به سرايش مي كند چيست. بسياري از دوستان شعر امروز را شعر بي درد و بي دغدغه قلمداد مي كنند. اين حرف تا چه اندازه پايه اصولي دارد؟
- فكر مي كنم بيشتر شاعران امروز سرگرم جمع و جور كردن دفتر عاشقانه هايشان هستند. البته من شعر عاشقانه را رد نمي كنم. اين گونه شعر پيشينه محكمي در ادبيات ما دارد كه امروز متأسفانه با يك سري هجويات عاشقانه اشتباه گرفته شده و به تعبير شما همان شاعران بي درد بدون در نظر گرفتن وضعيت اجتماعي سياسي و اقتصادي روز شعر مي گويند.
* برگرديم به شعرهاي خود شما، شما كار نقاشي مي كنيد و با رنگ همان كاري را انجام مي دهيد كه كلمه با شعر. چه عاملي باعث شد كه دنياي شاعري را هم كنار نقاشي تجربه كنيد؟
- به نظر من شعر و نقاشي دو مقوله جدا از هم نيستند. مي توانم بگويم كه نقاشي شعر مجسم است.
دنياي رنگ در نقاشي حيرت انگيزترين چيزي است كه متأسفانه هنوز به درستي آن را درك نكرده ام. ولي در ادبيات كهن ما رنگ بيداد مي كند. مثلاً در شاهنامه، فردوسي به قدري زيبا با رنگ هاي درخشان بازي هاي حيرت انگيز مي كند كه تصور مي كني هيچ نقاشي تاكنون نتوانسته آن را به تصوير بكشد و يا نقاشان قديم ايران كه از خالص ترين رنگها و بازي با رنگها چنان اثري بوجود آورده اند كه در غرب با اين همه پيشرفت در عرصه نقاشي هنوز به درستي به آن نرسيده اند.
به جرأت مي توانم بگويم. چيزي كه ما در دسترس داريم و مي توانيم به آن استناد كنيم و به كار بريم، ديگران زودتر از ما به سرقت برده اند ما فقط به سايه آن اكتفا كرده ايم.
در نقاشي قديم شعر با نقاشي هميشه همراه بوده و نقاشي جنبه روايتگري شعر را برعهده داشته كه امروزه اثري از آن همراهي نيست.
* در كتاب شما طرح هايي در كنار اشعار به چاپ رسيده كه به نظر مي رسد دو زبان خاص دارند. يعني حس نقاشي در اين جا هم نفوذ دارد. به گمان شما شعرها بيشتر با مخاطب ارتباط برقرار مي كنند يا طرح ها؟
-به نظر من اين سئوال را بايد از مخاطب پرسيد. بالطبع عده اي با طرح هاي من مي توانند ارتباط برقرار كنند و عده اي با شعرهايم ولي به طور دقيق و با قطعيت نمي توانم به اين سئوال شما جواب بدهم.
* آنچه بيشتر در اشعار و طرح هاي شما نمود دارد نوع نگاه خاص شما به شخصيت زن است. آيا شما هم به ادبيات زنانه يا مردانه اعتقاد داريد؟
-به قول فروغ كه «خوشبختانه من زن هستم» من هم زنم و بنا به احساس زنانه ام نگاهم به زندگي بسيار زنانه است؛ با تمام قيود زندگي زنانه. با اين وصف، آنچه مي نويسم خود به خود متفاوت خواهد بود با آنچه مردان مي سرايند.
* با كداميك از شاعران پيشكسوت بيشتر از ديگران احساس يگانگي مي كنيد و ترجيح مي دهيد چه كسي شعرهايتان را ببيند و نظر بدهد؟
- احساس خويشاوندي ام با فروغ و آنا آخماتوم و نرودا و از شاعران امروز اخوان و شاملو است.
اما نظر هر كسي را در مورد شعرم مي پرسم. از مادرم و خواهرم گرفته تا دوستاني كه با شعر آشنا نيستند همه برايم مهم هستند.
ولي مي خواهم از اين فرصت استفاده كنم و از استاد بسيار عزيزم جناب آقاي بهمن صمدي كه در تصحيح اشعارم و قرار دادن من در مسير درست شعر تشكر كنم. همين طور از آقاي عليرضا بابايي.
*و حرف آخر؟
-اميدوارم بتوانم دفتر شعر جديدم را پربارتر و متفاوت با آنچه در مجموعه اولم عرضه كردم منتشر كنم؛ خالي از نواقص كه امروز در شعرم مي بينيد.
|