پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۰ - Sep.18, 2003
طي يك ماه آينده متكديان سامان مي گيرند
شهرداري تهران موظف به تأسيس پنج مركز نگهداري و ساماندهي موقت متكديان شد
گروه شهري: شهرداري تهران براساس تصميم ستاد هماهنگي و ساماندهي متكديان تهران، موظف شد، طي يك ماه آينده پنج مركز نگهداري و ساماندهي موقت در جنوب، شمال، شرق، غرب و مركز تهران تأسيس كند.
استاندار تهران با اعلام اين مطلب، گفت: در مرحله بعدي اجراي اين طرح با هماهنگي سازمان هاي مسئول، كار جمع آوري، نگهداري و ساماندهي متكديان بايد به نحو مطلوب صورت گيرد.
به گزارش ايرنا، «علي اكبر رحماني» همچنين از اختصاص ۲۲ ميليارد ريال براي جمع آوري، طبقه بندي و ساماندهي متكديان در استان تهران خبر داد.
وي گفت: ۱۰ ميليارد ريال اعتبار از بودجه سال ۸۲ شهرداري تهران، به ساماندهي متكديان اختصاص يافته است.
وي افزود: علاوه بر اين و با توجه به موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، هفت ميليارد از محل بودجه عمراني نيز براي ساماندهي متكديان اختصاص يافته است.
استاندار تهران با اشاره به تخصيص پنج ميليارد ريال از بودجه جاري كشور براي ساماندهي متكديان تهران، افزود: در نهايت ۲۲ ميليارد ريال براي جمع آوري، نگهداري و ساماندهي متكديان و كودكان خياباني تهران اختصاص يافته است.
رحماني گفت: وظايف تمامي دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط براي جمع آوري و ساماندهي متكديان در كشور دقيقا مشخص شده است.
وي اظهار داشت: به دليل عدم هماهنگي و همكاري لازم از سوي برخي از دستگاه ها طرح ساماندهي و جمع آوري متكديان در تهران موفق نبوده است.
استاندار تهران با اشاره به تشكيل جلسات ستاد هماهنگي و ساماندهي متكديان تهران طبق برنامه زمانبندي شده هر دو ماه يكبار، افزود: متكديان و كودكان خياباني براي ساماندهي بايد از هم جدا شده و براي نگهداري آ نان مراكز مخصوص مهيا شود.

بستر رودخانه دربند سنگفرش مي شود
015165.jpg
بستر رودخانه قديمي و تاريخي دربند در محدوده كاخ سعدآباد پس از پاكسازي از زباله هاي شهري، سنگفرش شده و ديواره هاي جانبي آن بازسازي مي شود. به گزارش «ميراث خبر»، اين رودخانه در گذر زمان دچار فرسودگي شده و در برخي مناطق ديواره هاي آن ريزش كرده است، ضمن اين كه بستر رودخانه ارتفاع طبيعي خود را از دست داده و بايد ارتفاع پيشين احيا شود.»
رودخانه دربند يكي از عناصر حياتي و هويت بخش مجموعه تاريخي سعدآباد محسوب مي شود كه در سال هاي گذشته به دليل ورود فاضلاب و زباله هاي شهري تا حدود زيادي زيبايي هاي بصري و طبيعي خود را از دست داده و اين روند موجب آلودگي محيط زيست حاشيه آن شده است.
بازسازي و احياي رودخانه دربند، مسير اين رودخانه را از ميدان دربند تا منطقه جعفرآباد در محدوده كاخ سعدآباد دربر مي گيرد كه با در نظر گرفتن ديواره هاي جانبي كه نياز به مرمت اساسي دارند، طول اين مسير حدود ۱۱۰۰ متر تخمين زده شده است.

با حضور شهردار تهران جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي فردا گشايش مي يابد
گروه شهري : نخستين جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي، فردا در جنوب شرقي تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مهندس محمود صرافين مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در گفت و گوي تلفني با خبرنگار ما، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي ويژه اتوبوس هاي شهري كه در روز جمعه طي مراسمي با حضور شهردار و ساير مديران شهري افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد، در جاده ورامين واقع است.وي افتتاح جايگاه  ياد شده را حركتي در جهت كاهش آلاينده هاي هواي تهران عنوان كرد و افزود: به رغم سهم ۱ درصدي ناوگان اتوبوسراني تهران در آلودگي هوا، ما موظف هستيم با اجراي طرح هاي زيست محيطي و استفاده از سوخت هاي با آلايندگي كم، در كاهش آلودگي هواي تهران قدم برداريم.اگرچه نبايد حتماً گاز باشد.زيرا در كشورهاي توسعه يافته از سوخت ديزلي استفاده مي شود و به گفته صاحبنظران حتي از گاز آلايندگي كمتري دارد. به گزارش خبرنگار ما، براساس اظهار يك مقام مسئول در سازمان حفاظت از محيط زيست و برنامه امسال وزارت نفت مقرر شده است ۱۵ جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي از نيمه دوم شهريور ماه جاري تا پايان سال ساخته و مورد بهره برداري قرار گيرد.

براي تأمين مطلوب نظافت شهر
ناوگان حمل زباله در تهران نوسازي مي شود
015155.jpg
گروه شهري: به منظور نظافت به موقع، مطلوب و متناسب با رضايت شهروندان ناوگان حمل زباله در تهران نوسازي و روزآمد مي شود.
به گفته مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران بخش قابل توجهي از عرضه مطلوب خدمات شهري به شهروندان در حوزه رفت و روب و جمع آوري زباله به امكانات، تجهيزات و خدمات مطلوب در اين بخش گره خورده است كه چنانچه نقصي در اين زمينه وجود داشته باشد. به معناي تضييع حقوق شهروندان خواهد بود.
مهندس كاظم پوردهكردي همچنين خاطرنشان كرد: در گذشته حدود ۱۸۰ تريلر براي جمع آوري و انتقال زباله در شهر تهران فعال بوده است كه متأسفانه اكنون اين مقدار به ميزان يك سوم كاهش يافته و خدمات مربوط به جمع آوري و انتقال زباله را مختل كرده است.
وي با اشاره به اينكه افزودن نيسان هاي حمل زباله و خودروهاي ميچكا به ناوگان حمل زباله تنها بخشي از نارسايي ها را برطرف مي كند، گفت: شهرداري تهران در تلاش است روند نوسازي و تجهيز ناوگان را تا رسيدن به استاندارد مورد قبول دنبال كند تا از اين رهگذر كاستي هاي مربوط به موضوع حمل زباله به حداقل رسيده و خدمات متناسب به شهروندان عرضه شود.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه همكاري و مشاركت شهروندان نقطه عطف موفقيت مديريت شهري در عرضه خدمات است، گفت: اگر شهروندان به موقع زباله را در جلو منازل و مجتمع هاي مسكوني قرار دهند و از ديگر سو پيمانكاران خدمات شهري نيز كار جمع آوري زباله را با دقت و ظرافت به انجام رسانند اين اميدواري در آينده اي نه چندان دور وجود دارد كه خدمات شهري در كلان شهر تهران به سوي استانداردها حركت كند.
دهكردي مكان يابي و جانمايي سطل هاي زباله در شهر را در برخي از موارد نامناسب اعلام كرد و گفت: با مطالعه و بررسي همه جانبه كارشناسان و با تكيه بر نظرات شهروندان در برخي از مكان ها ممكن است سطل هاي زباله جمع آوري و در برخي ديگر از نقاط بعد از جانمايي كارشناسان به تعداد سطل هاي زباله افزوده شود.

سربازان  تحت  پوشش  بيمه   خدمات  درماني  قرار مي گيرند
گروه شهري: سازمان  بيمه  خدمات  درماني  ديروز اعلام  كرد: تمامي  سربازان ، بارعايت  شرايط خاص ، توسط اين  سازمان  تحت  پوشش  بيمه  قرار مي گيرند.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  بيمه  خدمات  درماني ، همه  سربازان  مي توانندبا رعايت  اين  شرايط در صندوقهاي  مختلف  اين  سازمان  اعم  از كارمند دولت ،خويش فرما و ساير اقشار ، بيمه  شده  از مزاياي  دفترچه هاي  درماني  استفاده كنند.
با توجه  به  مقررات  هر صندوق ، چنانچه  فرزندان  پسر كاركنان  دولت  اعم  از تبعي  يك  ( پسران  كاركنان ) و يا تبعي  دو (برادران  كاركنان ) از طريق  سرپرست  خود تا قبل  از ۱۸ سالگي  تحت  پوشش  بيمه  قرار داشته  باشند، مي توانند پس  از رسيدن  به  سن  قانوني  نيز باپرداخت  حق  بيمه  كامل ، بيمه  خود را استمرار بخشند.
اين  افراد مي توانند تا هنگام  اشتغال به  كار و يا ورود به  شمول  تعهدات  صندوق  و يا سازمان  بيمه اي  ديگر، كماكان از مزاياي  دفترچه  بيمه  خدمات  درماني  خود بهره مند شوند.

هشدار نسبت به افزايش بيماريهاي آسم و آلرژي به خاطر آلودگي هواي تهران
015160.jpg
ايرنا: كارشناسان  با نزديك  شدن  به  فصل  پاييز و شروع  آرام  آرام  پديده  خطرناك  زيست  محيطي  به  نام  «وارونگي» هوا، از احتمال  افزايش  بيماري هاي آسم  و آلرژي  در شهر تهران  خبر مي دهند.
افزايش  آلودگي  هوا و ناتواني  بخشهاي  مختلف  در مقابله  با آن ، نگراني هاي  والدين  و شهروندان  را در آستانه  بازگشايي  مدارس ، دوچندان  كرده  است .
پزشكان  و متخصصان  از جمله  متخصصان  كودكان ، ريه  و آسم  و آلرژي  و برخي دست  اندركاران  امور بهداشتي ، معتقدند در صورت  عدم  توجه  جدي  به  امر مبارزه با آلودگي  هوا بطور قطع در سال  تحصيلي  پيش  رو با بحران  جدي  آلودگي  هوا روبروخواهيم  شد.
به  عقيده  آنان  علاوه  بر مسئولان ، شهروندان  بايد بطور جدي  در امرمبارزه با كاهش  آلودگي  هوا مشاركت  جدي  داشته  باشند.
دكتر «مسعود موحدي» يك  پزشك  فوق  تخصص  آسم  و آلرژي  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهارداشت : با بازگشايي  مدارس  و افزايش  سفرهاي درون  شهري ، بر شدت  آلودگي  هوا و متعاقب  آن بيماريهاي  تنفسي  افزوده  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد كه  درپي  افزايش  آلاينده ها در سطح  شهر، بيماريهاي  ريوي ، آلرژي  و آسم  افزايش  يافته  و در صورت  عدم  توجه  جدي  بر شدت  اين  بيماريهادر فصول  پائيز و زمستان ، افزوده  خواهد شد.
دكتر موحدي  رئيس  مركزطبي  كودكان ،گفت : درفصول  پائيز و زمستان  با سردي هوا، پديده  وارونگي  ايجاد شده  و آلاينده هايي  چون  ذرات  معلق  در هوا افزايش مي يابد.
وي  خاطرنشان  كرد: درمواقع  ايجاد وارونگي  هوا، گرد و غبار موجود درهوا افزايش  مي يابد و اين  امر موجب  افزايش  بيماريهاي  ريوي  در بين  گروههاي آسيب  پذير جامعه  مي شود.
وي  از كودكان ، زنان  باردار و افراد مسن  به عنوان  مهمترين  گروههاي  آسيب پذير جامعه  ياد كرد و گفت : اين  افراد همچنين  درمعرض  خطرناشي  از آلاينده هايي چون  تركيبات  گوگرددار، اكسيژن  دار چون  «ازن» و تركيبات  نيتروژن  دارخطرناك  در هوا (ناكس ) قراردارند كه  بشدت  مضر هم  هستند.
اين  پزشك  فوق  تخصص  آسم  و آلرژي  خاطرنشان  كرد كه  درپي  افزايش  آلاينده هادر سطح  شهر، بيماريهاي  ريوي ، آلرژي  و آسم  افزايش  يافته  است .
دكتر موحدي ، گفت : سوزش  چشم ، سردرد، احساس  خستگي  از اوايل  صبح ، تنشهاي روحي  و عصبي  شدن  افراد از جمله  علايم  بيماريهاي  ناشي  از آلودگي  هوا محسوب مي شوند.
وي  در ادامه  افزود: علاوه  بر عوارض  ريوي  و عصبي ، افزايش  آلاينده هاي  هوامي توانند به  عوارض  قلبي  و عروقي  منجر شوند كه  در سالمندان  و بيماران  قلبي و عروقي  بسيار خطرناك  است .
رئيس  مركزطبي  كودكان  به آلودگي  افراد با سرب  اشاره  و تصريح  كرد: آلودگي با سرب  در اطفال  بيشتر بر روي  تكامل  عصبي  آنان  اثر مي گذارد.
دكتر موحدي  گفت : با توجه  به اينكه  قد كودكان  كوتاهتر از بزرگسالان  است و سرب  نيز هميشه  در حد پايين  تري  از سطح  زمين  قرار مي گيرد، بنابر اين  سرب بيشتري  وارد ريه  كودكان  مي شود و آنها بيشتر در معرض  خطر قرار دارند.
وي  در ادامه  توصيه  كرد: شهروندان  تهراني ، در صورتي  كه  الزامي ندارند،در ساعات  آلوده  هوا بخصوص  ساعات  شلوغ  و پر ترافيك ، حتي المقدور كمتر درمناطق  آلوده  تردد كنند و در صورتي  كه  الزام  به  اين  تردد است ، اگر درداخل اتومبيل  هستند، شيشه هاي  اتومبيل  را بالا بكشند.

دكتر احمدي نژاد:
۷۰۰ ميليارد ريال  براي  تكميل  كل  پروژه  ميلاد لازم  است
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : ۷۰۰ ميليارد ريال  ديگر براي  تكميل  كل  پروژه  مركز ارتباطات  بين الملل  تهران  (ميلاد) لازم  است .
محمود احمدي  نژاد در گفت  وگو با ايرنا، افزود: طبق  برنامه  پيش بيني  مي شود برج  كه  قسمت  اصلي  و اولويت دار اين  پروژه است ، تا پايان  سال  آينده  به  بهره برداري  برسد.
وي  مجموعه  پروژه  ميلاد را مجموعه اي  از كاربري هاي  متفاوت  دانست  كه  يكي از آنها برج  ميلاد است . شهردار تهران  ، اظهار داشت  : برج  اصلي  ، فضاي  رستوران  گردان بالاي  برج ،فضاي  تجاري  و چند پروژه  بزرگ  چون  پارك  فناوري  اطلاعات ، هتل  پنج  ستاره  و يك مجتمع  تجاري  بزرگ  طراحي  شده  در پاي  برج  از قسمت هاي  مختلف  اين  پروژه  است .
در نشست  مطبوعاتي  هفته  جاري  هزينه  كل  مجموعه  مركز ارتباط بين الملل  ۲۷۱ميليارد تومان  عنوان  و اعلام  شد: كار بالابري  قسمت  دوم  راس  برج  ميلاد پايان مهرماه  انجام  مي شود.

پايانه بزرگ بين شهري در شرق تهران احداث مي شود
گروه شهري: مدير پروژه  «ترمينال  شرق » گفت : يكي  از بزرگترين  پايانه هاي  بين  شهري  در منطقه  خاورميانه  در شرق  تهران  در حال  احداث  است .
«ويگن  تاوانيان » ديروز در گفتگو با ايرنا، افزود: عمليات  اجرايي  اين  پايانه  از اواخر سال  ۸۰ آغاز شده و تاكنون  عمليات  خاكي  و بتوني  سطح  ترمينال  انجام  شده  است .
وي  گفت  كه  ديوارهاي  پيش ساخته  پايانه  نيز درحال  نصب  است  و كانال  بتوني براي  انتقال  مسيل  سرخه حصار نيز ساخته  شده  است .
مديرپروژه  «ترمينال  شرق »، وسعت  اين  پايانه  را ۳۰ هكتار ذكر كرد كه  با ساخت  آن امكان  جابجايي  ۱۲۰ هزار مسافر در روز از اين  پايانه  وجود خواهد داشت .
اين  پايانه  در جاده  دماوند بعد از تقاطع  سه  راه  آزمايش  و محل  ورود وخروج  بزرگراه  همت ، بزرگراه  لشگرك ، بزرگراه  سرخه حصار و بزرگراه  دماوند در حال  احداث  است .
تاوانيان ، گفت  كه  براي  ساخت  اين  پايانه  مسافربري ، «مدرنترين  و آخرين  دستگاه هاي  هدايتي ، مديريتي  و كنترلي » در نظر گرفته  شده  و مترو نيز در زير ساختمان  چند طبقه  اين  پايانه ، ايستگاه  خواهد داشت . مدير اين  پروژه  از هزينه  شدن  ۱۱ ميليارد و ۳۱۰ ميليون  ريال  براي  اجراي اين  پروژه  تاكنون  خبر داد و گفت : به  دليل  اينكه  عمليات  اجرايي  اين  پروژه  در چند مرحله  انجام  مي شود، هزينه  نهايي  آن را نمي توان  برآورد كرد.

نمايشگاه دستاوردهاي انجمن علمي ايران
انجمن هاي علمي كشور با همكاري كميسيون انجمن هاي علمي ايران دستاوردهاي خود را در معرض ديد عموم دانش پژوهان قرار مي دهند. در اين نمايشگاه كه با هدف آشنايي پژوهشگران و محققان با فعاليتهاي انجمن هاي علمي كشور از ۳۱ شهريور جاري به مدت يك هفته در محل ساختمان حوزه معاونت پژوهشي اين وزارتخانه برگزار مي شود ۱۱۵ انجمن علمي فعاليتهاي خود را در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار خواهند داد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |