پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۰ - Sep.18, 2003
گفت وگو با دكتر سيدمصطفي ميراكبري كارشناس امور درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر
شادي به هر قيمتي
014950.jpg
اشاره:
اين روزها مواد مخدر ديگر در ترياك، هروئين، حشيش و غيره خلاصه نمي شود، بلكه پديده نوظهور موادمخدر صنعتي از جمله «اكستازي» يا همان «قرصهاي شادي آور» افكار بسياري از مردم را به خود مشغول كرده. برخي از جوانان به واسطه حس كنجكاوي و ماجراجويي، برخي ديگر به دنبال راهي براي كاهش هيجانات و اضطرابهاي حاصل از زندگي ماشيني به سراغ اين قرصها مي روند و اين خانواده ها و در نهايت جامعه است كه مي بايست عوارض ناشي از مصرف اين مواد را بر دوش بكشد. كارشناسان معتقدند: مهمترين عامل براي كاهش مصرف اين مواد و فراورده هايي نظير آن ، بالا بردن سطح آگاهي جوانان و جامعه در مورد خسارات زيانبار مصرف اين قبيل مواداست. به همين منظور گفت وگويي با دكتر سيدمصطفي ميراكبري كارشناس امور درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
* آقاي دكتر! عليرغم اينكه مسئولين در صحبتها و مصاحبه هاي خود تعداد افرادي را كه از قرصهاي اكستازي استفاده مي كنند خيلي قابل توجه نمي دانند، اما درصفحه حوادث روزنامه ها هر روز بحثهاي زيادي در ارتباط با مصرف اين ماده و جواناني كه به آن گرفتار شده اند وجود دارد. ابتدا مي خواستم بفرمائيد ستاد مبارزه با مواد مخدر آماري از چند و چون شيوع اين قرص ها دارد؟
- در مورد ماده شيميايي اكستازي مطالعات چنداني در ايران انجام نشده و ما به صورت مستدل هيچ آماري در مورد داروهايي از دسته آمفيتامين ها و از جمله اكستازي نداريم. اميدواريم با طرح ساماندهي اورژانسهاي حاد مواد مخدر بتوانيم به آمار دقيق سوءمصرف مواد برسيم. در حال حاضر چون ساماندهي در اين ارتباط وجود ندارد، نمي توانيم آمار و ارقام مستندي در اين زمينه ارائه كنيم و همه چيز در حد حدس و گمان هايي است كه در جامعه وجود دارد ولي مستند نيست.
* اين قرص كه دستاورد جديد شبكه هاي توزيع مواد مخدر است به ظاهر در ميان برخي از جوانان جذابيتهايي ايجاد كرده، تاريخچه شيوع اين قرص و دلايل گرايش به آنها را چگونه تحليل مي كنيد؟
- قرصهاي شادي  بخش از دسته مواد آمفيتامين هستند. اين مواد از دهه ۱۹۴۰ در بازار مصرف وارد شد. اولين بار كارخانه داروسازي «Merk» آلمان در سال ۱۹۴۲ داروهاي از دسته آمفيتامين ها را ساختند و وارد بازار كردند. در پي جنگ جهاني دوم نيروهاي متحدين در پي غلبه بر نيروهاي متفقين به وفور از اين داروها براي افزايش نيرو استفاده كردند. در طي دهه هفتاد كم كم ديده شد كه اين داروها يكسري اختلالات جسمي ايجاد مي كند و از آن زمان تحقيقات در اين مورد شروع شد. در دهه ۱۹۸۰ بود كه از طرف مجامع علمي مصرف و توليد اين داروها رسماً ممنوع اعلام شد. شاخص ترين اين داروها «اكستازي» يا «MDMA» است كه اين كلمه در لغت نامه آمريكانا به معناي شادي عميق معنا شده است، ولي برخلاف نامگذاري آن، اين ماده بعد از چندين بار مصرف منجربه افسردگي و كاهش هيجانات لذت بخش در فرد مي شود. مصرف اين داروها با دو نوع عارضه همراه است. عوارض حاد كه به صورت افزايش فشارخون، تپش قلب، سردرد، استفراغ، خود را نمايان مي كند و در موارد بسياري هم باعث سرخوشي مي شود. به طوري كه برخي از افراد كه از اين ماده قدري بيشتر استفاده مي كنند، نيازمند مراجعه به اورژانسهاي حاد مي شوند و نياز به مراقبت هاي پزشكي پيدا مي كنند.
* در مورد اثرات و پيامدهاي مختلف اين قرص ها در بين مردم داوريهاي منفي و مثبت وجود دارد، شما از منظر علمي اين پيامدها را چگونه مي بينيد؟
- تحقيقات نشان مي دهد كساني كه از اين مواد استفاده مي كنند در طول يكسال حداقل يك بار به دپارتمانهاي پزشكي مراجعه كرده اند. مصرف طولاني مدت اين مواد بصورت كاهش هيجانات، افسردگي، كاهش توانايي جنسي و مهمتر از همه اختلال در حافظه است و اين اختلال مي تواند، بصورت عدم به ياد آوردن مطالب گذشته و يا اختلال در يادگيري مطالب جديد باشد. اينكه اين اختلالات دائمي است يا خير؟ هنوز مورد بحث و جدل است ولي طبق آزمايشها و تحقيقات صورت گرفته حداقل به مدت ۶ تا ۷ سال عوارضش را بر روي فرد مصرف كننده به جا مي گذارد، حتي بعد از قطع مصرف آن. در مورد علل گرايش جوانان بايد بگويم كه سن مصرف جوانان از سنين ۱۶ تا ۳۰ سالگي است.
اين داروها به دليل اينكه داراي بسته بندي هاي شكيلي هستند و استفاده از آن در مجالس و ميهماني ها به راحتي صورت مي گيرد، از سوي برخي جوانها استفاده مي شوند، علاوه بر اين، مصرف اين داروها در كوتاه مدت اختلالات جسمي چنداني كه فرد را با افراد عادي متمايز بكند،ندارد و قيمتش آنچنان بالا نيست. بديهي است كه جهت پيشگيري از مصرف اين مواد ما بايد در مرحله اول آگاهي به مردم بدهيم و جوانان را در مورد عوارض بالقوه و اختلالاتي كه مصرف اين مواد به وجود مي آورد، هشيار سازيم.
* آقاي دكتر! آگاهي دادن به خانواده ها بايد به چه شكلي باشد كه مثمرثمر واقع شود و خانواده چه نوع برخوردي بايد با نوجوان و جوانش داشته باشد؟
- در درجه اول همه و بخصوص خانواده ها بايد بدانند كه اين مواد چه عوارضي ايجاد مي كند. خانواده اي كه خودش اطلاعات كافي در اين مورد نداشته باشد، بديهي است كه نمي تواند فرزندش را ارشاد بكند و يا حتي متوجه اين عوارض در فرد مبتلا بشود. اطلاع رساني از طريق جرايد، صدا و سيما و از طريق چاپ بروشورها و كتابچه هاي آموزشي و توزيع آن در مدارس و دانشگاهها گام بعدي است. آگاهي دادن به مسئولين و دست اندركاران گمرك براي شناسايي و توقيف محموله هاي اين مواد كه از مرزها وارد كشور مي شود نيز يك گام است. گام بعدي اجراي برنامه هاي پژوهشي در مورد علل گرايش جوانان به مصرف اين مواد است و لازم است در اين زمينه ها سرمايه گذاري بيشتري شود تا راههاي پيشگيري مفيدتري كشف شود.
* آيا ستاد مبارزه با مواد مخدر پژوهشي در اين زمينه انجام داده يا در دست انجام دارد؟
- در حال حاضر چنين كاري انجام نشده ولي اميدواريم با ساماندهي اورژانسهاي موادمخدر كه ما بر روي آن در حال كار كردن هستيم و اقدامات اوليه كه با همكاري وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته، بتوانيم منبع اطلاعاتي مهمي براي برنامه هاي بعدي تهيه و تدارك ببينيم.
* اورژانسهاي موادمخدر كه به آن اشاره داشتيد، دقيقاً چه كاري انجام مي دهند؟
- در حقيقت مي خواهيم بدانيم كه چند درصد از مصرف كنندگان اين مواد در طي يكسال بخاطر عوارضي كه اين مواد بر روي جسمشان مي گذارد، به اورژانسها مراجعه كرده و مورد مداوا قرار گرفته اند. همانطور كه قبلاً هم گفتم اكثر مصرف كنندگان اين مواد در سال گذشته به اورژانسها مراجعه كرده اند و اگر بخواهيم آماري تهيه كنيم اين يكي از بهترين و مستدلترين راههاست.
* فردي كه از اين مواد استفاده مي كند پس از گذشت چه مدت نياز به مراجعه به اورژانس يا مداوا پيدا مي كند؟
- طبق برآوردي كه انجام گرفته مصرف كنندگان اين مواد در طول يكسال حداقل يكبار به اين مراكز مراجعه مي كنند. به دليل عوارضي كه براي آنها ايجاد مي شود. اصولاً براي بدست آوردن آمار بايد به جاهايي كه مراجعه بيشتري وجود دارد استناد كرد. به عنوان مثال براي بيماريهاي پوستي به مطبها و كلينيك هاي مرتبط با پوست مراجعه مي شود و درمورد اينها نيز مي توان از اورژانسها كمك گرفت. چنانكه آماري كه در كشورهاي آمريكايي و اروپايي ارائه مي دهند از اورژانسهاي بيمارستاني است.
در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت هماهنگ  شدن اين موضوع با معاونت سلامت وزارت بهداشت مكاتباتي انجام داده است كه بتوانيم در آينده اي نزديك از طريق اين هماهنگي و آماري كه از اورژانسها بدست مي آوريم به نتايج قابل قبولي دست پيدا كنيم.
* كدام افراد و با چه ويژگيهايي گرايش بيشتري به اين مواد دارند؟
- به نظر من كساني كه دچار اضطراب و يا افسردگي هستند و فشارهاي زندگي بر روي آنها زياد است و نمي توانند خودشان را با مشكلات سازگار كنند، به موادي كه بتوانند اينها را تا حدودي به صورت كاذب از واقعيات زندگيشان دور كند، پناه مي برند. من فكر مي كنم مشكلاتي كه دوران تحصيل و چند سال پس از فراغت از تحصيل براي جوانان ايجاد مي شود، نقش اساسي در گرايش جوانان به اين مواد دارد.
* در برخي مواقع كساني كه از اين قرصها استفاده مي كنند، دست به اعمالي ناخوشايند نظير خودكشي يا كارهاي غيرعادي مي زنند، علت در چيست؟
- مصرف اين مواد به ميزان زياد باعث توهم مي شود، اين توهمات مي تواند در شنوايي يا بينايي موثر باشد. بديهي است كه بعضي از اين توهمات حتي ممكن است به فرد دستور بدهد كه خودش را از جايي پرت كند و فرد به اين ترتيب ممكن است به جاهاي بلند، نظير پشت بام برود و خودش را به پايين بيندازد و منجربه مرگ وي شود.
درحقيقت، توهمات يكي از عوارض مهم مصرف اين مواد است. در آخر مي خواستم بگويم، كه اميدواريم ما بتوانيم منابع مهم اطلاعاتي اين مواد را در سراسر كشور شناسايي و براساس آن پژوهشهايي را ارائه كنيم و تعداد واقعي و ميزان مشكل زايي را استخراج و برنامه ريزي هاي دقيقي براي حل آن داشته باشيم.
گفت وگو از: ليلا خاكسار

توصيه و هشدار به خانواده ها
آستانه خطر
«چندان كه صدراعظم پوشالي در منقبت منقل گفت، ما را بر آن داشت تا دستور داديم ذغالي آوردند و منقلي و حقه اي و اندك ترياكي، چون حقه گرم شد اندازه اي از افيون روي آن گذاشتيم و فوت كرديم. خاكستر از ذغال برخاست و بر سرمان نشست فهميديم ترياكي خاك بر سر است.» از گفته هاي ناصر الدينشاه يا منتسب به او...
014945.jpg

آنقدر در زمينه اعتياد سخن گفته شده كه از هر زاويه اي مي توان مقاله اي، نوشته اي، خاطره اي را پيدا و مطالعه كرد. در اين نوشته باز هم سعي شده مسئله اعتياد به صورت هشدار به خانواده هايي كه جوانان در سن بلوغ دارند، مطرح شود.
خوانندگان عزيز بدانند مواد مخدر يا به صورت گياهي است يا شيميايي، تا دو دهه پيش تنها درباره حشيش، گراس و ترياك از خانواده مواد افيوني گياهي و هروئين، كوكائين از خانواده شيميايي افيوني اطلاعاتي به مردم مي رسيد اما با توجه به پژوهشهاي دارويي در آزمايشگاهها، پژوهشگران به موادي دست يافتند كه ۱۰۰۰ مرتبه از هروئين اعتيادآور تر بود. موادي كه از آزمايشگاهها بيرون آمد و گاه اسامي غريبي نيز به خود مي گرفت عبارتنداز: آمفتامين، كرك (جوشانده كوكائين)، آيس، خاك فرشته، ايكس، مورفين بيس و...
متأسفانه خطرناكترين سن براي آنكه به دام اعتياد بيفتي، دوران بلوغ است ۱۵ تا ۱۹ سالگي. يعني زماني كه غرور كاذب باعث عدم تشخيص واقعيات در جوانها مي شود. نا آگاهي از حس مسئوليت، نوعي بي خيالي در آنها ايجاد مي كند و اگر خانواده ها در اين محدوده سني مواظب رفت و آمدهاي جوانان خود نباشند يا نتوانند با تغييرات شخصيتي جوانانشان كنار بيايند يا آنكه مداوم پند و اندرزهاي خسته كننده به گوش جوانان شليك كنند، كجراه  ها آماده پذيرش اولادشان خواهند بود و واقعيت زماني بروز مي كند كه كار از كار گذشته است. بدون تعارف بايد گفت بعضي افراد خود را گول مي زنند كه مثلاً مواد را به  دو دسته مكيف و مخدر تقسيم مي كنند و ادعا دارند آنها كه مكيفند اعتيادآور نيستند. اين خيالي بيش نيست هر عنصر مكيفي مخدر است و بالعكس.
آستانه خطر
مواد مخدر دو مؤلفه را مورد هجوم قرار مي دهد: جسمي يا فيزيكي، روحي يا رواني. هرچند تا زماني كه روح يك معتاد به مواد مخدر آلوده نشده باشد فرصت نجات هست ولي هيچ كس نمي داند چه موقع روح آلوده شده، تنها زماني متوجه اين مسئله مي شود كه مدتهاست تخريب رواني شروع شده است. مادر همه اين بيچاره گي ها سيگار است. با نيكوتين شروع مي شود با مرفين تداوم مي يابد تا آنجا كه ديگر مرفين هم جوابگو نيست بلكه مقدار تحمل دارو در معتاد آن قدر بالا مي رود كه هزينه هاي متعارف كفاف مخارج اعتياد وي را نمي دهد. آستانه خطر اعتياد آنجاست كه براي اولين بار چيزي درون وجودت نهيب مي زند: نكند معتاد شوم؟ اين شك اولين هشدار است اگراين شك را جدي گرفتي راه نجاتي هست وگرنه به گرداب اعتياد افتاده اي.
توصيه به جوانان 
اگر به هر علتي ، از جمله دوست ناباب يا رهايي موقتي از فشارهاي زندگي،به استفاده از مواد افيوني دست زديد، بدانيد كه از لحاظ علمي حتي مصرف يك بار اين مواد، باعث مي شود بدن هيچ گاه آن  را فراموش نكند. حال اگر به دلايل گوناگون وقفه اي در استفاده از مواد برايتان پيش آمد، علائم زير هشدارهاي اوليه اي هستند كه آشكارا مي گويند جوان! داري معتاد مي شوي.
- اگر روي شانه هايت انگار با سوزن پياپي ضربه بزنند.
- اگر ساق پاهايت سرد شوند.
- اگر با چشم هاي قي كرده دير از خواب بيدار شوي.
- اگر كشيدن سيگار را تا نيمه ادامه دهي بعد خاموش كني.
- اگر عطسه هاي پياپي و بدون كنترل بزني.
- اگر سردرد هاي خفيف به ويژه در پشت كاسه سر آزارت دهد.
- اگر از موسيقي لذت وافر ببري.
هشدار به خانواده ها
خانواده هايي هستند كه به دليل عدم اطلاع از مواد مخدر نمي توانند تشخيص دهند كه فرزندشان در آستانه خطر واقع شده يا معتاد است. اگر در فرزندانتان موارد زير را شاهد بوديد كنترل خود را بيشتر كنيد زيرا به احتمال قوي معتاد شده است.
- تنظيم خواب بهم مي خورد.
- سيگارها با تناوب كم مصرف مي شوند.
- مدت زمان ماندن در دستشويي زياد و غيرمتعارف است.
- اگر گوشه گيري را پيش گرفته است.
- اگر با دوستاني مراودت دارد كه بيرون از خانه هستند و قرارهايشان را با تلفن به صورت رمز مي گذارند.
- اگر تغييرات ناگهاني اخلاقي در آنها به وجود آيد، شادمان شوند يا ناگهان غمگين شوند.
- عدم تمايل به خوردن غذا، به ويژه غذاهاي آبكي، ترشيجات.
- استفاده بيش از حد چايي شيرين.
- عدم توجه به بهداشت شخصي و گاه تا هفته ها حمام نمي روند و بدنشان هم بو نمي دهد.
- عطسه هاي پياپي بين ۵ تا ۱۰ بار.
- بيرون رفتن از منزل در ساعات غيرمتعارف.
- تغييرات رفتاري و بي احترامي به والدين.
- استفاده از موسيقي هاي تند با صداي بلند.
- عدم توجه به آرامش ديگران.
- استفاده از داروهاي آرام بخش.
- ايزوله كردن وسايل شخصي و قفل كردن كمد.
- وجود اجسام بي مصرف در جيب آنها: خودكارهاي بدون مغز، قطعات كوچك نايلوني ، كش...
- يبوست هاي هفتگي.
014955.jpg

ترك اعتياد
- اگر همان طور كه اشاره شد روح جوان به مواد افيوني آلوده نشده باشد، معالجه او ساده است اما بعد از معالجه فيزيكي بايد تحت نظر روانپزشك قرار گيرد.
- اگر هم جسم و هم روح آلوده شده باشند، اطمينان داشته باشيد با مصرف هزينه هاي هفتگي كه بعضي از پزشكان و اخيراً عطاران يا حتي افراد بي تخصص با تبليغ در روزنامه ها، ادعاي ترك دارند آب در هاون مي كوبيد. ترك اعتياد هيچ گاه اجباري پاسخ نمي دهد، بلكه اگر پيشگيري ها جواب نداد و جواني آلوده شد، بايد در او انگيزه  ترك ايجاد شود. اگر انگيزه ترك به هر علت در او ايجاد شود ۵۰ درصد قضيه حل شده است. داروهايي كه پزشكان توصيه مي كنند تنها كمكي است براي كم كردن حالات استثنايي مثل خماري، كم بنيه اي و...
ترك موفق بين ۱۰ الي ۱۴ ماه طول خواهد كشيد. آن هم پس از كم كردن تدريجي مواد مصرفي و جايگزيني آن با مواد طبيعي مغزي، البته شايد با استفاده از علم پزشكي مدتي بتوان جوان را از دسترسي به مواد دور نگاهداشت اما اگر روح جوان معالجه نشده باشد همچون آنتن رادار همواره در چرخش است تا به اولين ايستگاه دست يابد.
مهدي شاملو

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس:
تفكيك معتادان از ساير زندانيان ضروري است
014960.jpg
ايسنا: تفكيك وجداسازي معتادان از ساير زندانيان ضروري است. عابدين پور عضو كميسيون قضايي مجلس ضمن اعلام اين مطلب در گفت وگو با ايسنا افزود: اين جداسازي بايد در جهت مداوا و بهبود معتادان صورت بگيرد نه براي بازداشت و سركوب و تخريب آن ها، در حقيقت،  هدف از تفكيك اين افراد از مجرمان و ساير زندانيان بايد تغيير فكر و روش در زندگي آن ها باشد نه بر باد دادن خانواده هايي كه به آن ها وابسته اند.
وي خاطرنشان كرد: صراحت قانون اين است كه زنداني از نظر سن، معلومات و جرمي كه مرتكب شده جدا از ساير افراد نگه داشته شود.
عابدين پور، افزايش زياد زندانيان و پر بودن زندان ها را عاملي درجهت عدم تفكيك زندانيان از يكديگر دانست.
وي پيشنهاد رئيس سازمان بهزيستي درخصوص سپردن معتادان غير مجرم را به بهزيستي را به جاي زندان مؤثر ندانست و افزود: در حقيقت اگر بهزيستي قادر به انجام اين كارها بود،  بايد تاكنون كودكان و زنان خياباني را از سطح شهر جمع مي كرد و امكاناتي در اختيار آن ها قرار مي داد.
وي اصلاح و بازنگري در قانون مبارزه با موادمخدر را لازم ندانست و بيان كرد: در واقع اراده اجراي قانون نياز به بازنگري دارد، يعني مجريان ما بايد كساني باشند كه قانون را اجرا كنند در حالي كه اين مسأله به درستي صورت نمي گيرد. وقتي در برخي زندان هاي ما موادمخدر به راحتي بين زندانيان ردوبدل مي شود،  تغيير قانون دردي را دوا نمي كند.
عابدين پور معتقد است: از جمله خساراتي كه اكنون در رابطه با زنداني كردن معتادان ايجاد مي شود هزينه كردن از بيت المال است و اين براي يك كشور فاجعه است كه زنداني دارد ولي زندان ندارد. شعار ما اين بود كه زندان هاي ما تبديل به دانشگاه شود ولي اين مسأله صورت نگرفت و همه اين ها دست به دست هم داده و نمي توانيم با اين وضعيت كاري انجام دهيم.
محمد كاظمي، مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي نيز در همين زمينه به ايسنا، گفت: در آيين نامه امور زندان ها بحث طبقه بندي زنداني ها بر اساس نوع جرم و وضعيت سني آنها مطرح است و اين يك تكليف قانوني است كه مسئولين زندان هاي كشور، زندانيان سابقه دار و شرور، حرفه اي و مجرمين را از زندانياني كه براي بار اول به دلايل غير ارادي به اين مسير كشيده شده اند از يكديگر تفكيك كنند.
وي ادامه داد: اين كار بسيار ضروري است اما به دليل وضعيت زندان هاي ما در سراسر كشور و تراكم جمعيت در اين مراكز و به دليل رشد و افزايش جرايمي كه در جامعه اتفاق مي افتد و ناهنجاري هاي متعددي كه باعث مي شود تعدادي از هموطنان ما راهي زندان شوند ،در شرايط حاضر اين امكان براي سازمان زندان ها فراهم نيست.
نماينده ملاير خاطرنشان كرد: اعتياد جرم نيست بلكه يك بيماري حاد است كه به درمان ريشه اي، مرحله اي و مستمر نياز دارد و اين مساله را بايد به وزارت بهداشت و درمان و بهزيستي و مراكز مسئول در بحث آسيب هاي اجتماعي محول كرد.
وي با بيان اين كه بازداشت و محكوميت معتادان در جهت كنترل اين پديده هيچ تأثير مثبتي نداشته است، تصريح كرد: بايد راه هاي جايگزيني اعتياد را مد نظر قرار داد و در جهت انتخاب راه كارهاي مناسب براي درمان معتادان قدم برداشت.
در واقع ممنوعيت ورود معتادان به زندان ها نتيجه اي دربر ندارد حتي قبلا مراكزي در استان ها به نام مراكز بازپروري معتاد داير شده بود كه متأسفانه اين مراكز نيز به دليل عدم توفيق به بهزيستي سپرده شده اند.
كاظمي معتقد است: بهزيستي نيز براي نگهداري معتادان امكانات لازم را در اختيار ندارد.
اگر دولت اعتبار كافي را به بهزيستي اختصاص دهد و مراكز بازپروري معتادان را كه در استان هاي مختلف كشور ساخته شده به بهزيستي واگذار كند، مي توان اميدوار بود كه در جهت مبارزه با مواد مخدر و ترك اعتياد افراد قدم مثبتي برداشته شود.
وي درباره تأثير بازنگري قانون مبارزه با مواد مخدر در مقابله با اين معضل گفت: هر اندازه مجازات قاچاق مواد مخدر را افزايش دهيم و سخت تر با اين مساله برخورد كنيم، نتيجه مطلوبي به دست نمي آوريم.
در واقع نتيجه مطلوب زماني حاصل مي شود كه به جاي درمان،  به فكر پيشگيري باشيم و راه پيشگيري نيز ممنوعيت ورود مواد مخدر به داخل كشور است .

تأكيد وزير آموزش و پرورش بر بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان گفت: در برنامه چهارم توسعه به امر معيشت فرهنگيان توجه كافي خواهد شد.
مرتضي حاجي كه روز چهارشنبه پس از جلسه هفتگي هيأت دولت با خبرنگاران گفتگو مي كرد، افزود: در اين برنامه محور توسعه كشور توسعه مبتني بر دانايي تعيين شده كه طبيعي است در توليد دانايي، دستگاهها و سازمانهاي متولي امر تعليم و تربيت بيشترين نقش را خواهند داشت.
خبرنگاري سئوال كرد، آيا در برنامه چهارم توسعه برنامه اي براي بهبود وضعيت معيشت فرهنگيان در نظر گرفته شده است كه وي پاسخ داد: مصوبه اي اخيرا در هيأت دولت تصويب شده است با عنوان «تدوين نظام پرداخت مشاغل آموزشي» كه اين بخش عمدتا مربوط به معلمان شده و سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف شده است كه تا نيمه آبان ماه سال جاري اين نظام را به دولت تقديم كند تا در برنامه  چهارم اجرا شود.

۱۲۳ ميليون  كودك  در جهان  از مدرسه  محرومند
ايرنا: صندوق  بين المللي  حمايت  از كودكان  سازمان  ملل « يونيسف»  اعلام كرد كه  حدود ۱۲۳ ميليون  كودك  كه  بيشتر از كشورهاي  فقيرند، امكانات  رفتن به  مدرسه  را ندارند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ژنو ، يونيسف  با انتشار بيانيه اي  با بيان اين  مطلب ، افزود: حدود ۴۶ ميليون  كودك  در سال  جاري  ميلادي  در آفريقا هرگزبه  مدرسه  نرفته اند.

رشته مطالعات جوانان در دانشگاه ها ايجاد مي شود
گروه اجتماعي :مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان گفت: هم اكنون جامعه قضاوت صحيحي در مورد جوانان ندارد و اين وظيفه نخبگان و دانشگاهيان است كه با نگاهي علمي و به دور از تعلقات سياسي به جامعه در زمينه درك صحيح مسائل جوانان كمك كنند.رحيم عبادي كه در نخستين جلسه شوراي هماهنگي مراكز خدمات مشاوره اي كشور سخن مي گفت افزود: جوانان ما احساس تنهايي مي كنند و بيش از هر زمان ديگر به تكيه گاهي مطمئن نياز دارند زيرا از كاركردهاي مؤثر نهادهايي چون مراكز آموزشي و خانواده كاسته شده است و جوانان براي مشاوره به نهادهاي ديگري نياز دارند و در اين زمينه نخبگان دانشگاهي به عنوان يكي از سه گروه مرجع و مورد علاقه جوانان مي توانند در مسائل جوانان كشور نقشي مؤثر، كارآمد و مكمل داشته باشند. وي با بيان اينكه با كاهش نقش گروههاي مرجع سنتي در جامعه جوانان به سراغ مراجع غيررسمي مي روند و اين موضوع زمينه بروز آسيب هاي اجتماعي را در آنان فراهم مي سازد افزود: تغييراتي كه در دهه هاي اخير در جامعه ايران و نظام بين المللي رخ داده است باعث بلوغ زودرس جوانان در مسائل اجتماعي و فرهنگي و عقب ماندن نهادهايي چون خانواده و مدرسه از امور جوانان شده است و گرفتاريهاي اقتصادي و مشغله خانواده ها هم اجازه نقش آفريني مؤثر آنان در حوزه جوانان را نمي دهد. بنابراين جوانان با آزمون و خطا به سراغ مؤلفه هاي ديگري براي تكيه و ارضاء نيازهاي خود مي روند كه اين موضوع خود آغازي بر بسياري از آسيب هاست.
رئيس سازمان ملي جوانان نرخ رشد تعداد جوانان كشور را ۶۸/۳ درصد در سال دانست و گفت: در سالها ي آينده نرخ رشد جوانان به
۱/۴ درصد مي رسد و از اين رو در دهه آينده مسأله جوانان مسأله اساسي كشور و جهان است و به همين دليل هم در برنامه چهارم توسعه كه هم اكنون در دست تدوين است جوانان به عنوان محور برنامه انتخاب شده اند.
وي با اعلام اينكه مقدمات تأسيس رشته مطالعات جوانان در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران فراهم شده است، از اعلام آمادگي دانشگاه علامه طباطبايي براي ايجاد اين رشته خبر داد و گفت: سازمان ملي جوانان قصد دارد ضمن فعال كردن مراكز خدمات مشاوره اي جوانان در كشور، با همكاري جمعي از اساتيد دانشگاه پژوهشكده مسائل جوانان را راه اندازي نمايد.
عبادي با بيان اينكه دانشگاهيان كشور بيش از همه صلاحيت اظهار نظر در حوزه جوانان را دارند افزود: نبايد گذاشت مسائل جوانان كشور در كشمكش هاي سياسي و مديريتي محدود شود و جوانان قرباني نگاههاي تنگ نظرانه و مقطعي و جناحي شوند بلكه بايد هر اظهارنظري در مورد جوانان فقط با نگاه علمي و كارشناسي و مستند بر پژوهش و تحقيق باشد. عبادي افزود: ما مجاز نيستيم كه براي خو شايند مسئولين در مورد جوانان اطلاعات خوش بينانه و غيرواقعي در اختيار آنان قرار دهيم زيرا اين لطف به مسئولين نيست بلكه ارائه آدرسهاي غيرواقعي است و وظيفه سازمان ملي جوانان بيان واقعيات است.
مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه گروه نخبگان جوان بيش از ساير اقشار اجتماعي به حمايت و متولي نياز دارند، مسأله مهاجرت و فرار مغزها در اين گروه سني را ناشي از عدم حمايت از اين قشر خواند و گفت: گروه ديگري هم كه بايد مورد توجه خاص قرار بگيرند جواناني هستند كه به لحاظ اجتماعي آسيب ديده محسوب مي شوند و بدون پناه رها شده  اند.
عبادي تعداد جوانان آسيب ديده اجتماعي در كشور را ۵/۱ ميليون نفر برشمرد و گفت اين جوانان معلول مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در جامعه هستند و مشكلاتي چون ترك تحصيل، مسائل معيشتي و بيكاري آنان را به سوي بزه كاري سوق مي دهد و اين در حالي است كه اين جوانان، قرباني شرايطي مي  شوند كه خود در آن نقشي ندارند.

نرخ  سرويس  مدارس  در محدوده  منطقه  يك  تهران
مسئول  روابط عمومي  آموزش  و پرورش  منطقه  يك  تهران ، نرخ  سرويس  اياب  و ذهاب  مدارس  در سال  تحصيلي  جديد در اين  منطقه  را اعلام  كرد.
خسرو گودرزي  روز چهارشنبه  در گفت  وگو با ايرنا افزود: براساس  مصوبه  ستاد سرويس  مدارس ، نرخ  سرويس  رفت  وآمد مدارس  در سال  تحصيلي جديد نسبت  به  سال  گذشته  حدود ۱۰ درصد افزايش  يافته ، به طوري  كه  نرخ  كرايه ساليانه  ميني بوس  در محدوده  داخلي  شميرانات  در مقطع  ابتدايي  ۵۵۰ هزار ريال و در مقاطع  راهنمايي  و دبيرستان  ۶۵۰ هزار ريال  تعيين  شده است . وي  نرخ  سواري  در مقطع  ابتدايي  در داخل  محدوده  را يك  ميليون  و ۱۰۰ هزارريال  اعلام  كرد و افزود: اين  نرخ  در خارج  از محدوده  به ازاي  هر كيلومتر ۲۵هزار ريال  افزايش  مي يابد. گودرزي  ادامه  داد: نرخ  سرويس  سواري  مقاطع  راهنمايي  و دبيرستان  در داخل محدوده  شميرانات  يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار ريال  است  كه  اين  ميزان  در خارج  ازمحدوده  به  ازاي  هر كيلومتر ۴۰ هزار ريال  افزايش  مي يابد.

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد اعلام كرد:
تلاش وزارت ارشاد براي كاهش شكايت از مطبوعات در دادگاهها
چندي پيش معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي نامه اي به تمامي دستگاههاي دولتي به آنها پيشنهاد كرد تا قبل از اقدام قضايي عليه مطالب انتشار يافته در نشريات كشور با آن معاونت رايزني كنند.
سيدمحمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي در گفت وگو با ايسنا، طرح شكايت هاي فراوان و وارد كردن ايرادهاي جزيي و بي مورد را باعث زمين گير شدن مطبوعات دانست . وي اظهار داشت: شايسته است كه دستگاهها و نهادهاي دولتي پيش از طرح شكايت از نشريات به شيوه اقناعي با مديران مسؤول مطبوعات تعامل كنند و يا با مسؤولان ذي ربط در اين معاونت رايزني نمايند.
وي با بيان اين كه مي توان با طراحي سازوكار اداري و اجرايي براي به حداقل رساندن شكايت دستگاهها از مطبوعات اقدام كرد تا بدين وسيله فشار بر مطبوعات كاهش يابد، گفت :ما معتقديم در قلمرو مطبوعات حق پاسخگويي مقدم بر حق شكايت است و توصيه ما اين است كه دستگاهها مشكلات و اختلاف ها را براساس حق پاسخگويي به مطالب مطبوعات پيگيري نمايند.
صحفي در ادامه اظهار داشت: به وزيران، مقامات ارشد دولت و مديران مسؤول مطبوعات اطلاع داده شده است كه به موجب قانون مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هيأت نظارت بر مطبوعات، مسؤول نظارت بر جريان اطلاع رساني نشريات كشور و اتخاذ تدابير قانوني در صورت مشاهده موارد تخطي از قانون مطبوعات پيش از ارجاع به مراجع قضايي هستند.
دبير هيات نظارت بر مطبوعات با تاكيد بر اينكه استفاده از ساز و كارهاي رسانه اي در برابر مطالب انتقادي نشريات ضمن آن كه در افكار عمومي نفوذ و تاثير بيشتري دارد و دستگاههاي دولتي و مطبوعات را از درگيري هاي غير ضروري و نفس گير مصون نگه مي دارد، تصريح كرد: هيات نظارت بر مطبوعات از طريق تذكر و راهنمايي مي تواند نشريات را از درگيري هاي نامطلوب دور نگه دارد و البته در چنين شرايطي وظايف روزنامه نگاران و مديران مسؤول در رعايت حدود قانوني و توجه به اخلاق حرفه اي سنگين تر خواهد شد.وي گفت: بر همين اساس از دستگاهها و نهادهاي دولتي خواسته شده در صورت برداشت تخلف از قانون در درج خبر به وسيله يك روزنامه، تصويري از سوابق موضوع يا پاسخ و توضيح هاي خود را جهت بررسي و پيگيري هاي قانوني در كوتاه ترين زمان ممكن به اداره كل مطبوعات داخلي اين معاونت ارسال نمايند. صحفي در پايان ابراز اميدواري كرد كه در صورت رعايت اين پيشنهاد بخشي از شكايت هاي طرح شده در مراجع قضايي قبل از تشكيل محكمه از طريق مصالحه حل و فصل و از بروز مشكلات بعدي نيز كاسته شود.

بسيج اطلاع رساني براي پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز
گروه اجتماعي: دبير اجرايي  بسيج  اطلاع رساني  پيشگيري  از رفتارهاي  مخاطره آميز گفت : در اين  طرح كه  همزمان  با هفته  بسيج  برگزار مي شود، در ارتباط با رفتارهاي مخاطره آميز به  مردم  اطلاعات  و بسته هاي  آموزشي  ارائه  مي شود. اين  رفتارهاي  پرخطر «روابط جنسي  غيرايمن  و ايدز»، «عدم  تحرك  جسماني كافي »، «مصرف  دخانيات »، «اعتياد»، «تغذيه  ناسالم »، «حوادث  و سوانح » و«خشونت » هستند.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، «هوشمند سفيدي » با ذكر اينكه  اين  بسيج  در نوع  خود در جهان  منحصر به  فرد است ، افزود: اين  اقدامات  در روستاها بصورت  چهره  به  چهره  و مراجعه  بسيجيان  آموزش ديده  به خانه هاي  مردم  و در شهرها در قالب  پايگاههاي  اطلاع رساني  از جمله  مراكز مختلف  فرهنگي  هنري  انجام  مي شود. دبير بسيج  اطلاع رساني  گفت : به منظور اجراي  مناسب  اين  طرح  طي  روزهاي آينده  در تمامي  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  و خدمات  بهداشتي  درماني  ستاد اجرايي  استاني  با مشاركت  نهادهاي  دولتي،  سازمانهاي  غيردولتي ، انجمنهاي  علمي  و افراد خير تشكيل  خواهد شد. وي  گفت : تمامي افراد حقيقي  و حقوقي  كه  علاقه مند به  مشاركت  در اين  بسيج  همگاني  هستند، مي توانند با دبيرخانه  اين  ستاد با شماره  تلفن  ۶۷۰۵۴۳۶ تماس برقرار كرده  يا درخواست  خود را به  شماره  ۶۷۰۱۷۱۴ نمابر كنند.

۶ نفر در سانحه  رانندگي  محور ساوه - تهران  كشته  و زخمي  شدند
گروه اجتماعي: طي  دو سانحه  رانندگي  كه  ديروز در محور ساوه  ـ تهران  رخ  داد، سه نفر كشته  و سه  نفر مجروح  شدند.
به  گزارش  روابط عمومي  فرماندهي  انتظامي  شهرستان  ساوه ، در سانحه  نخست  كه در آزاد راه  ساوه - تهران  رخ  داد، سه  دستگاه  خودرو بايكديگر برخورد كردندكه  طي  آن  دو نفر كشته  و دو نفر ديگر مجروح  شدند.
در اين  سانحه  يك  دستگاه  خاور به شماره  انتظامي  ۲۱۱۸۵ شيراز ۹۲،يك  دستگاه كاميون  داف  به  شماره  ۱۸۷۷۸ تهران  و يك  دستگاه  كاميون  ماك  به  شماره  ۳۳۷۷۶ تهران  ج  با يكديگر برخورد كردند.
در اين  سانحه  راننده  خاور به  نام  محمد رضايي  و راننده كاميون  داف  به نام  غلامحسين  سبزواري  در دم  جان  باخته  و راننده  كاميون  ماك  و يك  سرنشين كاميون  داف  زخمي  و به  بيمارستان  مدرس  ساوه  اعزام  شدند.
بر اساس  گزارش  اين  روابط عمومي ،در سانحه  رانندگي  ديگري  كه  در جاده  قديم ساوه  به  تهران  رخ  داد بر اثر واژگوني  يك  دستگاه  پيكان  به  شماره  ۱۵۱ د ۷۹تهران  راننده  و سرنشين  اين  خودرو مجروح  شدند.
پس  از اعزام  مجروحين  به  بيمارستان  شهرستان  رباط كريم  سرنشين  اين  خودروبه نام  حجت  احمدوند بر اثر شدت  جراحات  وارده  جان  باخت .
علت  وقوع  اين  سوانح  رانندگي  هنوز مشخص  نشده  و كارشناسان  راهنمايي  ورانندگي  شهرستان  ساوه  در حال  بررسي  علت  وقوع  اين  سوانح  مي باشند.
محورهاي  ارتباطي  شهرستان  ساوه  به  دليل  عرض  كم  و نداشتن  شانه  خاكي  مناسب و حجم  بالاي  تردد يكي  از خطرناكترين  و سانحه خيزترين  محورهاي  ارتباطي  كشور محسوب  مي شوند.
بر اساس  آمار ارايه  شده  از سوي  اين  روابط عمومي ، طي  پنج  ماهه  اول  امسال در محورهاي  ارتباطي  شهرستان  ساوه  ۱۹۹ فقره  سانحه  رانندگي  رخ  داده  كه  اين تعداد نسبت  به  مدت  مشابه  در سال  گذشته  ۱۱ درصد افزايش  يافته  است .
در اين  سوانح  رانندگي  ۱۱۴ نفر جان  باخته  و ۳۸۸ نفر از آنان  مجروح  شده اندكه  تعداد جان  باختگان  و مجروحين  نيز نسبت  به  مدت  مشابه  در سال  گذشته  به ترتيب  ۶۷ و ۴۱ درصد افزايش  يافته  است .
روابط عمومي  فرماندهي  انتظامي  شهرستان  ساوه  اعلام  كرده  است :در سال  گذشته نيز در محورهاي  ارتباطي  شهرستان  ساوه  ۳۲۱ فقره  سانحه رانندگي  رخ  داد كه  دراين  سوانح  ۱۴۹ نفر فوت  و ۵۵۴ نفر مجروح  شدند.

۳۱۰ رأس دام در انديمشك تلف شد
ايرنا: معاون بخشدار الوار گرمسيري انديمشك اعلام كرد: ۳۱۰ رأس دام بر اثر استفاده از سم دامي «به سيدول» در هفته جاري تلف شدند.
«مرتضي گلشاهي» ديروز در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي با بيان اين مطلب گفت: برخي از دامداران اين منطقه اين سم را كه مصارف كنه زدايي دارد از داروخانه هاي بخش خصوصي اين شهرستان تهيه كرده بودند.
وي افزود: با از بين رفتن اين تعداد دام، دامداران اين منطقه متحمل ۲۰۰ ميليون ريال خسارت شدند.
هم اكنون بيش از ۹۵ درصد جمعيت عشايري بخش الوار گرمسيري انديمشك در بخش كشاورزي و دامداري اشتغال دارند.بخش الوار گرمسيري كه داراي ۳۰۰ هزار رأس دام است ،در ۲۵ كيلومتري شمال غربي انديمشك واقع است.

جشن عاطفه ها امروز در سراسر كشور برگزار مي شود
015170.jpg
كمك مقام معظم رهبري به جشن عاطفه ها
در آستانه شركت ملت شريف و نوعدوست ايران در جشن عاطفه ها و كمك به دانش آموزان محروم، رهبر معظم انقلاب اسلامي مبلغ پنجاه ميليون ريال به اين امر خير اختصاص دادند.

گروه اجتماعي : ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني (ره) اعلام كرد: جشن عاطفه ها امروز پنجشنبه ۲۷ شهريور با شعار «مهر در انتظار مهر، همه كودكان را فرزندان خود بدانيم» در بيش از ۷ هزار پايگاه برگزار مي شود.
ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني (ره) همچنين ضمن دعوت از مردم سخاوتمند كشورمان براي شركت در جشن عاطفه ها، اعلام كرد: حساب شماره ۳۳۳۳ كميته امداد امام خميني (ره) نزد بانك ملي ايران شعبه پيام انقلاب اسلامي آماده دريافت وجوه نقدي ريالي و حساب ۳۳۳ نيز جهت دريافت كمكهاي ارزي دستگاههاي مختلف و افراد خير در جشن عاطفه ها اختصاص يافته است.
اين ستاد افزوده است به منظور اطلاع رساني هر چه بيشتر، سايت اينترنتي www.atefeha.com در اختيار هموطنان داخل و خارج از كشور قرار دارد.
بر اساس اعلام ستاد احسان و نيكوكاري، ۴۵۰ پايگاه كميته امداد در استان تهران هداياي مردم نيكوكار تهران را جمع آوري خواهند كرد و هنرمندان و ورزشكاران با حضور در پايگاههاي اصلي اين نهاد در حسينيه ارشاد، مسجد النبي، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب و امامزاده صالح به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
همچنين علاوه بر رئيس جمهوري و رئيس قوه قضائيه كه با اختصاص ۴۰ ميليون و ۳۰ ميليون ريال در اين بخش شركت كرده اند ،آيات عظام سيستاني و نوري همداني، به ترتيب با اختصاص ۳۰ ميليون ريال و ۱۰ ميليون ريال براي كمك به دانش آموزان نيازمند در جشن عاطفه ها شركت كردند.
شركت شهرداري تهران
در جشن عاطفه ها
شهرداري تهران مبلغ ۵۰ ميليون ريال به جشن عاطفه ها كمك كرد.بنا بر اين گزارش با دستور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، مبلغ ۵۰ ميليون ريال جهت جشن عاطفه ها دراختيار كميته امداد امام خميني(ره) قرار گرفت.

مردم اسپانيا براي تماشاي تاريخ و هنر ايران كنجكاوند
نمايشگاه هفت هزار سال هنر و تاريخ ايران در اسپانيا افتتاح شد
015175.jpg
نمايشگاه دوره اي هفت هزار سال هنر ايران پس از برگزاري در پنج كشور اروپايي در موزه هنرهاي زيباي شهر والنسيا در اسپانيا افتتاح شد.
كمي قبل از افتتاح نمايشگاه، فرناندو بنيتو دومنك رئيس موزه هنرهاي زيباي والنسيا در يك گفتگوي تلفني به «ميراث خبر» گفت اين نمايشگاه حدود يك ماه در والنسيا برپا خواهد بود و سپس دو شهر زاراگوزا و سويل مهمان هفت هزار سال هنر ايران خواهند بود.
آلساندرو كومپويي مدير بازاريابي بانك لاكايشا كه هزينه برگزاري نمايشگاه هفت هزار سال هنر ايران را برعهده دارد نيز ابراز اميدواري كرد كه اسپانيايي ها از برگزاري نمايشگاه استقبال خواهند كرد.
كومپويي گفت: «با احتساب تعداد بازديدكنندگان نمايشگاه هفت هزار سال هنر ايران در ديگر كشورهاي اروپايي، احتمال مي رود حدود ۴۵ هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كنند.»
كومپويي در توضيح علت استقبال اسپانيايي ها از اين نمايشگاه گفت: «تا كنون هيچ گونه نمايشگاه راجع به ميراث فرهنگي ايران در اسپانيا برگزار نشده است.»
به همين خاطر احتمال مي رود كه اسپانيايي ها براي ديدن اين مجموعه كنجكاو باشند.
براي برانگيختن كنجكاوي اسپانيايي ها چنانچه كومپويي مي گويد، تبليغات گسترده اي در رسانه هاي مختلف اسپانيا انجام شده است.
تا كنون دو كنفرانس مطبوعاتي درباره نمايشگاه برگزار شده است. همچنين در يك برنامه تلويزيوني، هفت هزار سال هنر ايران به اسپانيولي ها معرفي شده است.
نمايشگاه هفت هزار سال هنر ايران روز سه شنبه ۲۶ شهريور با حضور برخي از مقامات اسپانيولي و ايراني در شهر والنسيا افتتاح شد.
اين نمايشگاه تا دوم نوامبر (كمي بيش از يك ماه) در موزه هنرهاي زيباي والنسيا ۱۸۰ شي ء تاريخي ايران را به معرض نمايش خواهد گذاشت.
بليت نمايشگاه رايگان است و هزينه هاي نمايشگاه از سوي بانك لاكايشا تأمين مي شود.
كومپويي مي گويد تمام اشياي عرضه شده در نمايشگاه بي نظير و زيبا هستند. اما شير بالدار بيش از ساير اشيا توجه او را به خود جلب كرده است.
ريتون هخامنشي طلا يكي از ارزشمندترين اشيايي  است كه در چند سالي كه دور از خانه به سر مي برد، توجه اروپاييان را به خود جلب كرده است.
نمايشگاه هفت هزار سال هنر ايران پس از نمايش در اتريش، ايتاليا، آلمان، بلژيك و سوئيس در اسپانيا برگزار مي شود.
دنيا كنسوئلو فيسكا وزير فرهنگ ناحيه خود مختار والنسيا به همراه مدير كل بنياد فرهنگي لاكايشا در مراسم افتتاح نمايشگاه حضور يافت.
مرتضي الويري سفير جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا، سيد محمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور و محمد كارگر رئيس موزه ملي ايران نيز به نمايندگي از ايران در مراسم افتتاح نمايشگاه كه در شهر ساحلي والنسيا در شرق اسپانيا قرار دارد، شركت دارند.

به زودي آغاز مي شود
واكسيناسيون ۳۳ ميليون ايراني در برابر سرخك و سرخجه
گروه اجتماعي: دبير كار گروه  تامين  اجتماعي  استانداري  تهران  گفت : براي  حذف  بيماري سرخك  و سرخجه ، گروه هاي  سني  ۵ تا ۲۵ ساله  كشور كه  در حدود ۳۳ ميليون  نفر هستند، به  زودي  واكسينه  مي شوند.
دكتر «قندي » ديروز پس  از برگزاري  جلسه  كارگروه  بهداشت  دراستانداري  تهران ، افزود: به واسطه  انجام  واكسيناسيون  به  صورت  روتين  بيماري سرخك  در كودكان  تقريبا از بين  رفته  است .
وي  اظهار داشت : بنابراين ، بيماري  سرخك  در ايران  امروزه  به  دوره  سني  بالاتر منتقل  شده  است  و بايد مقدمات  ريشه  كني  آن فراهم  شود.
وي  با اشاره  به اينكه  پوشش  واكسيناسيون  در كشور بالااست ، افزود: بنابراين كشور در موقعيت  هجوم  سرخك  قرار ندارد.
وي  گفت : در هرجامعه اي  با توجه  به  نحوه  واكسيناسيون  و به  دليل  نوع  اثرگذاري  كه  در بدن  اتفاق  مي افتد، سرخك  از سنين كودكي  به سنين  بزرگسالي  انتقال  پيدا مي كند.
قندي  با اشاره  به  افزايش  عوارض  بيماري  در سنين  بالا، افزود: در سطح جهان  با توجه  به  اين  شرايط و ويژگي هايي  كه  در حذف  اين  بيماري  به  دليل  طبيعت  آن وجود دارد، بر مسئله  حذف  آن سرمايه گذاري  شده  است  و در ايران  هم  مرحله  حذف  پيش  رو است .
وي  گفت : در اين  جلسه  با توجه  به  نزديكي  زمان  واكسيناسيون ، همكاري هاي  بين  بخشي  مورد بررسي  و تصويب  قرار گرفت .
وي  همچنين  از بررسي  اولويت هاي  پژوهشي  بهداشت  و درمان  استان  و بررسي  چشم اندازهاي  بخش  بهداشت  و درمان  استان  تهران  خبر داد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |