شنبه ۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۸ - Sep.27, 2003
كُلُّ مُقْتَصَرٍ عَلَيْهِ كَافٍٍ.
هر آنچه بتوان به آن بسنده كرد، همان بس است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه تا يكدم بياسايم ز دنيا و شر و شورش
شراب تلخ مي خواهم كه مرد افكن بود زورش
مذاق حرص و آز اي دل بشو از تلخ و از شورش
سماط دهر دون پرور ندارد شهد آسايش
دكتر محمد جعفر ياحقي در انتقاد از وضعيت زبان فارسي در ديگر كشورها
خوب عمل نكرده ايم
دكتر محمد جعفر ياحقي استاد شناخته شده زبان و ادبيات فارسي با انتقاد از وضعيت تبليغ و توجه به زبان فارسي و چگونگي گسترش آن در ديگر كشورها گفت: به اين زبان و فرهنگ كم توجهي فراواني صورت گرفته است، به نحوي كه در برخي از كشورها، رايزنان فرهنگي و مسئولان ايراني حاضر در آن نقاط با طرح مسائل نامربوط ضربات جبران ناپذيري را به زبان فارسي زده  اند.
دكتر ياحقي كه به عنوان داور آثار ارسالي به چهارمين گردهمايي استادان زبان و ادبيات فارسي با ستاد خبري اين گردهمايي گفت وگو مي كرد، با اشاره به موانع موجود بر سر راه گسترش زبان فارسي، از كم كاري كتابخانه هاي بزرگ ايران در ارسال آثار مرتبط با زبان و ادبيات فارسي انتقاد كرد و گفت: پيش از انقلاب براي تمامي كتابخانه هاي شاخص دنيا در اروپا و آمريكا و شرق دور، آثار و تحقيقات مرتبط با زبان فارسي ارسال مي شد،اما امروزه اين ارتباط برقرار نيست و تنها كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي است كه فهرست و يا آثار شاخص مرتبط با اين حوزه را براي محققان و كتابخانه هاي بزرگ دنيا ارسال مي  كند.
وي به گستره حضور زبان فارسي در ديگر نقاط دنيا و توجه اروپا و آمريكا به اين حوزه زباني اشاره كرد و گفت: در حالي كه زبان فارسي اين قابليت را دارد كه در صورت عبور كردن علاقه  مندان ديگر كشورها از سطح اين زبان و رسيدنشان به عمق آن، خود زبان به جهت محتواي عميقش، اين افراد را به مبلغاني نيكو براي زبان فارسي تبديل كند، مسئولان و سفيران فرهنگي ايران با كارهاي ضد تبليغ خود در علاقه مندان عادي اين زبان هم يك نگاه منفي ايجاد كرده  اند، كه زدودن اين نگاه و آسيب شناسي آن مي تواند از جمله وظايف اصلي چهارمين همايش سراسري استادان زبان و ادبيات فارسي باشد.
دكتر ياحقي افزود: اگر در اين سمينار بتوانيم از استاداني كه از اروپا و آمريكا و شرق دور مي آيند استفاده مطلوب را ببريم و از اين فرصت استفاده كنيم، مي توانيم اين همايش را به بستري مناسب براي رشد و گسترش جدي و بدون تعصب اين زبان تبديل كنيم.
وي به سفر اخير خود به تركيه و سوريه اشاره كرد و گفت: حتي در اين دو كشور نيز رايزنان فرهنگي و مسئولان حاضر از سوي ايران در آنجا نتوانستند از فرهنگ كهن فارسي و ويژگيهاي آن وجه مثبتي را ارائه كنند.
در چهارمين گردهمايي استادان زبان و ادبيات فارسي كه ۲۹ و ۳۰ مهر در تهران برگزار مي شود، حدود ۱۱۰ مقاله ارسالي از نقاط مختلف جهان بررسي و از ميان آنها مقالات برگزيده ارائه خواهد شد.

فرمان آرا «در آستانه» را مي سازد
015844.jpg
بهمن فرمان آرا فيلم جديدي به نام «در آستانه» مي سازد.
به گزارش ايسنا وي در گفتگويي اعلام كرد اين فيلم، همان داستان«يك بوسه ي كوچولو» است كه در آن تغييراتي بوجود آورده ام.
قصه  فيلم درباره يك نويسنده  ۷۶ ساله است كه بعد از ۳۵ سال به خاطر خودكشي پسرش به مملكت بر مي گردد و در نهايت مسايلي برايش در اينجا پيش مي آيد.
اين كارگردان در پاسخ به اينكه آيا به زندگي نويسنده خاصي نظر داشتيد، گفت: نه خير و تاكنون نيز فيلمنامه «در آستانه» را شخص خاصي نخوانده است.
وي درباره  زمان فيلمبرداري گفت: چون مي خواهم از نظر زماني فيلم در فصل بهار باشد اوايل سال آينده فيلمبرداري را شروع خواهم كرد.
بهمن فرمان آرا، از حضور رضا كيانيان، جمشيد مشايخي، مهدي صفوي و فخري خوروش در اين فيلم خبر داد و گفت: همكاري محمود كلاري به عنوان فيلمبردار و عباس گنجوي به عنوان تدوينگر در اين فيلم تاكنون قطعي شده است.وي كه هنوز پروانه  ساخت فيلم جديدش را نگرفته است گفت: با صحبت هايي كه با مسوولين ارشاد داشتم هيچ مشكلي براي پروانه ساخت وجود ندارد.او تأكيد كرد تهيه كننده اين فيلم نخواهد بود.بهمن فرمان آرا هم اكنون مشغول ساخت فيلم مستندي به نام «سرخ و سياه» است كه تاكنون قسمت هايي از آن فيلمبرداري شده است. وي اطلاعات بيشتري از اين فيلم مستند ارائه نكرد.

نيكي كريمي داور جشنواره بيروت
نيكي كريمي به عنوان داور بخش مسابقه در جشنواره فيلم خاورميانه اي بيروت كه از ۹ تا ۱۶ مهر ماه در كشور لبنان برگزار مي شود، حضور خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره رقابتي، چندين فيلم كوتاه و بلند ايراني را در اين دوره انتخاب كرده است.
فيلم مستند «داشتن يا نداشتن» به كارگرداني كريمي نيز يك نمايش ويژه در بخش خارج از مسابقه اين جشنواره خواهد داشت.
فيلم هاي افغانستان حقيقت گمشده ساخته ياسمين ملك نصر، المپيك در كمپ ساخته مجيد مجيدي، نور ساخته بهمن كيارستمي ، طلاي سرخ ساخته  جعفر پناهي ،  بهشت جاي ديگري است ساخته عبدالرسول گلبن حقيقي ، سكوت بين دو فكر ساخته بابك پيامي و صابئين ايران ساخته  عباس تحويلدار در بخش مسابقه اين جشنواره حضور دارند.

تجليل از طائر پور
هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان از كوشش هاي فرشته طائرپور تهيه كننده فيلم هاي كودكان و نوجوانان تجليل مي كند.
به گزارش ايسنا، طائرپور متولد ۱۳۳۱ كارشناس ادبيات انگليسي دارد و فعاليت خود را پس از انقلاب به عنوان نويسنده و عضو هيات تحريريه مجله «زن روز» آغاز كرده است. او در سال هاي بعد به همكاري با گروه كودك و نوجوان شبكه هاي ۱ و ۲ سيما پرداخت و سرپرستي مركز نگارش و ويرايش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را به عهده داشت. وي سپس كار خود را در حوزه سينما و در خانه ادبيات و هنر كودكان متمركز كرد.
طائرپور بعدها به دليل نوع فعاليتش در عرصه سينما، در سازمان هاي صنفي مربوط به اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران و نيز خانه سينما حضور يافت. وي اولين تهيه كننده و نخستين زني است كه به عنوان رئيس هيات مديره خانه سينما (سال هاي۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱) انتخاب شد.
وي همچنين نخستين سينماگر ايراني است كه به عنوان عضو هيات رئيسه سازمان سيفژ (مركز بين المللي فيلمسازان كودك) برگزيده شده است.

ادوارد سعيد درگذشت
گروه علمي فرهنگي: ادوارد سعيد نويسنده شهير فلسطيني تبار، روز پنجشنبه پس از سالها مبارزه با بيماري سرطان خون در ۶۷ سالگي درگذشت. سعيد، استاد ادبيات تطبيقي در دانشگاه كلمبيا در نيويورك، منتقد ادبي و يك فعال برجسته حقوق فلسطينيان بود.
به اعتقاد مفسران عرب، سعيد يك ميهن پرست فلسطيني و روشنفكري بلندپايه بود كه در نظريه ادبيات و مطالعات شرق شناختي واضع موضعي جديد بود. به گفته حميد دباشي، رئيس گروه زبانهاي آسيايي و خاورميانه دانشگاه كلمبيا، سعيد در خلال سه دهه گذشته بي باكترين صداي رنج مردم فلسطين بود.
دفاع فصيح وي از حقوق فلسطينيان در برابر جنايات اسرائيل باعث شده بود تا وي دائما تحت فشار محافل صهيونيستي باشد. درحالي كه اسرائيل و طرفداران آن مناقشه اسرائيل - فلسطين را ناشي از خودداري اعراب از پذيرش موجوديت اسرائيل مربوط مي دانند، سعيد همواره مشكل را جنايات تل آويو عليه فلسطينيان مي دانست.
مشهورترين كتاب ادوارد سعيد شرق شناسي است كه در آن وي خاطرنشان مي كند تصاوير مخدوشي از خاورميانه و آسيا جهت توجيه امپرياليسم و استعمار غربي جعل شده است.
سعيد در بيت المقدس به دنيا آمد،  اما بيشتر دوران كودكي خود را در قاهره گذراند. وي تحصيلات خود را در پرينستون و هاروارد به اتمام رساند و علاوه بر كلمبيا در دانشگاه هاي هاروارد، جانز هاپكينز و ييل تدريس كرده بود.
فرد اكهارت سخنگوي كوفي عنان دبيركل سازمان ملل ضمن اعلام تأسف دبيركل از درگذشت سعيد وي را شخصي خواند كه عنان همواره از همنشيني وي و تيزبيني او لذت مي برد. عرفات رئيس دولت خودگردان فلسطيني نيز در بيانيه اي گفت مردم وي با تاسف و رنج مرگ روشنفكر بين المللي و پسر مردم فلسطين ادوارد سعيد را به سوگ نشسته اند.

خداحافظي ملاقلي پور
در دومين شب يادمان سينماي دفاع مقدس فيلم سينمايي هيوا، با حضور كارگردان آن رسول ملاقلي پور در محل پارك كوهسنگي مشهد به نمايش درآمد و در پايان جلسه نقد و بررسي فيلم برگزار شد.
به گزارش ايسنا، رسول ملاقلي پور در پايان اين برنامه گفت: پس از ساخت آخرين فيلمم با نام مزرعه پدري، از سينماي جنگ خداحافظي خواهم كرد.
وي اضافه كرد: سينماي جنگ، نيازمند انديشه و تفكر جديد نسل جوان در اين زمينه است. مشكلات متعددي از قبيل مميزي، اعمال سليقه و تعصبات بيجا، سينماي جنگ را به جايي رسانده است كه مخاطب كمتري نسبت به گذشته دارد.
وي علت گريز نسل جديد را از سينماي دفاع مقدس، تصوير و تعريف نادرستي دانست كه رسانه ها و برخي افراد نامسئول در جامعه از فرهنگ و رزمنده بر جاي گذاشته اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تشويق
معلم گفت: بهترين نمره مال شاگرديه كه درستكار باشه.
و شاگرد املائي رو كه همين چند دقيقه پيش نوشته بود و نمره بيست گرفته بود دست كاري كرد، پيش معلم برد و معصومانه گفت: من اين كلمه رو غلط نوشتم!
پوران حجت انصاري

روزنگار
داستان نان
اوضاع ايران پس از جنگ جهاني اول، آشفته تر از هميشه بود. ازجمله قحطي نان بيداد مي كرد و مردم گرسنه و خشمگين بودند. بحران نان علاوه بر دلايل اقتصادي از سوءمديريت مسئولان هم ناشي مي شد. كابينه صمصام السلطنه در برابر اين بحران يكساله تاب نياورد و سقوط كرد. در آن آشفته بازار همه درپي رئيس الوزرايي قدرتمند بودند كه ساماني به اوضاع دهد. احمدشاه، وثوق الدوله را انتخاب كرد و او در چنين روزي در سال ۱۲۹۷ با گماردن موليتور بلژيكي به رياست اداره نان، موفق شد بحران را حل و قدرت خود را تحكيم كند. وثوق الدوله در همين رئيس الوزرايي، قرارداد جنجالي ۱۹۱۹ را با بريتانيا امضاء كرد.
تأمين نان و ارزاق عمومي براي سالهاي طولاني از مهمترين امور كشور و دشوارترين وظايف به حساب مي آمد. بسياري از سياستمداران بلندپرواز، از اين موضوع به عنوان وسيله اي براي پيش بردن اهداف خود استفاده مي كردند. مثلا چند سال پس از ماجرايي كه توسط وثوق الدوله حل شد، كمبود نان و ارزاق عمومي بازهم اعتراض مردم را برانگيخت. گروه بزرگي از زنان در اطراف مجلس تجمع كردند و حتي هنگامي كه نمايندگان مجلس براي دادن اطمينان خاطر نسبت به حل شدن مشكل درميانشان حاضر شدند، ايشان را كتك زدند (ميرزا حسن خان مشير الدوله يكي از كتك خورده ها بود.) بعد مردم ناراضي به خانه علما رفتند كه چاره جويي كنند. روز بعد از آن، يعني چهارم مهرماه ۱۳۰۴ گروهي از مردم مجددا در ميدان بهارستان جمع شدند و آهنگ ورود به مجلس را كردند كه موتمن الملك، رئيس مجلس از سردار سپه، وزير جنگ و فرمانده كل قوا كمك خواست. نظاميان مسلح با مسلسل مجلس را در احاطه گرفتند و به سوي مردم تيراندازي كردند. عده اي از معترضان در اين حادثه كشته يا زخمي شدند. همان روز سرلشكر عبدالله خان امير طهماسبي، حاكم نظامي تهران به دستور سردار سپه عده زيادي را به اتهام اختلال در نظم عمومي دستگير كرد كه گروهي از درباريان و اطرافيان محمدحسن ميرزا (وليعهد) درميانشان بودند. به اين ترتيب و با اين بهانه سردار سپه بسياري از مخالفان خود را سركوب كرد.
باز در چنين روزي در سال ۱۳۲۲ مستشار آمريكايي خواروبار ايران، شريدان، اعلام كرد نانواهاي تهران آرد دولتي را قاچاقي مي فروشند و به جاي آن مواد كثيفي به عنوان نان به مردم مي دهند. او هشدار داد كه با اين وضع دولت ناچار خواهد بود نانواخانه دولتي برپا كند و از آن  طريق نان را مستقيما به دست مردم بدهد. البته دو روز بعد گروهي از نانوايان شهر ادعاي او را رد كردند و گفتند آرد دولتي آنقدر مخلوط دارد كه ديگر نمي شود چيزي قاطي آن كرد، حتي اگر خاك رس باشد.
ركورد كنكورد
015846.jpg
در چنين روزي در سال ۱۹۷۳، براي نخستين بار يك هواپيماي جت كنكورد در پروازي بدون توقف فاصله قاره آمريكا تا اروپا را پيمود و ركورد زمان اين پرواز را شكست. اين هواپيماي مافوق صوت از واشنگتن پرواز كرد و در فرودگاه اورلي پاريس به زمين نشست. اين پرواز اندكي بيش از سه ساعت و نيم به طول انجاميد و ميانگين سرعت پرواز در نيمه دوم سفر به هزار و پانصد و سي و پنج كيلومتر در ساعت رسيد. هواپيماي مذكور دومين نمونه پيش توليد كنكورد بود كه صنايع هواپيماسازي بريتانيا و فرانسه به طور مشترك آن را توليد مي كردند. پس از ورود رسمي كنكورد به خطوط هواپيمايي، پرواز با اين هواپيماي سريع و ايمن بسيار مورد استقبال مسافراني قرار گرفت كه ميان دو قاره پرواز مي كردند. موقعيت برجسته كنكورد تا سال ها محفوظ ماند اما در سال ۲۰۰۰ نخستين سقوط اين نوع هواپيما در فرانسه بيش از ۳۰۰ كشته برجا گذاشت كه اين حادثه لطمه جبران ناپذيري به حسن شهرت كنكورد وارد كرد. ايرفرانس هواپيماهاي كنكورد خود را از رده خارج كرده است و شركت هوايي بريتيش ايرويز نيز درنظر دارد به زودي اين نوع هواپيما را بازنشسته كند.
نخستين قطار مسافربري
روز ۲۷ سپتامبر سال ۱۸۲۵ نخستين لوكوموتيو ويژه حمل قطارهاي مسافربري آغاز به كار كرد. اين لوكوموتيو در نخستين سفرش ۳۵ واگن را مي كشيد. مبداء اين سفر ۲۱ مايلي شيلدون بود و مقصدش استوكتون در دورهام انگليس.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي كارمندان
اگر شغلي داريد كه ناچارتان مي كند مدام با كامپيوتر سروكار داشته باشيد، بايد مواظب چشم هايتان باشيد. هنگام كاركردن صندلي را طوري تنظيم كنيد كه چشمان شما در فاصله مناسبي از مانيتور قرار گيرد و وضعيت بدن و دستهايتان هم راحت باشد. چشمانتان بايد تقريباً هم سطح قسمت بالاي صفحه مانيتور باشد. اگر همزمان با صفحه مانيتور و متن هاي چاپي سروكار داريد، آنها را در فاصله مساوي با چشمتان قرار دهيد كه عدسي چشم ناچار شود مدام براي تنظيم وضوح وضعيت خود را تغيير دهد. نوع فونت و اندازه حروف را به گونه اي انتخاب كنيد كه به راحتي ديده شود. تلاش براي تشخيص حروف ريز باعث مي شود فشار خون در چشم افزايش يابد. نور مانيتور را متناسب با محيط تنظيم كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
فرودگاه بدحساب
لاگوس: روز پنج شنبه شركت برق نيجريه، برق فرودگاه اصلي اين كشور را قطع كرد. علت اين اقدام پرداخت نشدن قبوض برق اين فرودگاه اعلام شده است.
در پي قطع برق، كليه پروازهاي داخلي و خارجي اين فرودگاه دچار اختلال شد و مسافران دچار هراس شدند.
به هر حال مسئولان فرودگاه بلافاصله به استفاده از برق اضطراري روي آوردند و هم اكنون مشغول مذاكره با مسئولان اداره برق هستند.
هتل لوكس براي سگ ها
پاريس: يك هتل ۴ ستاره كه در مجاورت قصر ورساي شهر پاريس واقع است براي جذب مشتري دست به ابتكار جالبي زده است.
اين هتل براي سگ هاي مسافران خود امكانات بسيار لوكس از جمله اتاق خصوصي، سرويس ۲۴ ساعته مقابل در اتاق، استقبال رسمي و زمين بازي در نظر گرفته است.
همچنين حمام ها و صندلي هاي ويژه اي براي سگهاي مسافران در نظر گرفته شده است.
علاوه بر اين ناهار و شام و شامپوي ويژه سگ ها در اين هتل موجود است كه قيمت هر وعده غذاي سگ ۱۵ يورو است.
درازگوش ترين سگ جهان
لندن: يك سگ انگليسي به عنوان درازگوش ترين سگ جهان معرفي شد. براساس گزارش كتاب ركوردهاي گينس، گوش هاي اين سگ در حدود ۲/۲۹ سانتي متر طول دارد كه درازگوش ترين سگ جهان به شمار مي آيد.
نكته جالب اينكه صاحب سگ گوش هاي حيوان خود را ۴۷۸۰۰ دلار بيمه كرده است.
حمايت از مادران كارمند
واشنگتن: برخي شركتهاي آمريكايي خدمات مفيدي را به زنان كارمند خود كه مادر مي شوند ارائه مي دهند. برخي از اين خدمات عبارتند از:
- ارائه غذاهاي بسته بندي شده با ۲۰درصد تخفيف به مادران كارمند تا پس از بازگشت به خانه مجبور به آشپزي كردن نباشند.
- برگزاري كلاسهاي ورزش براي مادران كه در اين كلاسها ماساژورهاي مجرب به ماساژدادن مادران مي پردازند تا خستگي از بدنشان خارج شود.
- اعزام مددكار به منازل بستگان سالمند مادران كارمند جهت بررسي سلامت و تغذيه اين سالمندان و برگزاري كلاس هاي تقويتي براي فرزندان مادران كارمند.
استفاده بهينه از وقت
آنكارا: چهار ماه قبل، پليس دريايي آمريكا يك كشتي باربري را كه از مصر به سوي كانادا در حال حركت بود به جرم فعاليتهاي اقتصادي غيرقانوني صاحب كشتي توقيف كرد اما چون خدمه كشتي براي ورود به خاك آمريكا فاقد رواديد بودند، به همين دليل كارگران مجبور شده اند اين مدت زمان طولاني را داخل كشتي، كنار بندر سپري كنند.
با اين حال، خدمه كشتي وقت خود را به بطالت سپري نكرده اند بلكه آنها طي اين ۴ ماه موفق به فراگرفتن زبان انگليسي و طرز تهيه پنير فيلادلفيا و همچنين پيراشكي و شيريني هاي مختلف شده اند. آنها همچنين براي حفظ آمادگي خود در سالن هاي بار كشتي به بازي فوتسال (فوتبال سالني) مي پردازند.
مار كبرا دور پا
پرث: مسئولان گمرك استراليا يك مرد سوئدي را كه ۸ مار بسيار خطرناك به دور پاهايش پيچيده شده بود، دستگير كردند. او كه از تايلند وارد استراليا شده بود، توسط ماموران گمرك بازرسي بدني شد. ماموران در اين بازرسي متوجه شدند كه ۸ مار بسيار خطرناك از جمله چهار مار كبرا به دور پاهايش پيچيده است. اين مارهاي كبرا قادر هستند يك فيل بزرگ را بلافاصله از بين ببرند.
در صورتي كه اين مرد سوئدي در دادگاه محكوم شود بايد ۷۵ هزار دلار جريمه بپردازد و يا ۱۰ سال حبس را تحمل نمايد.
قطع برق خانه برمر
واشنگتن: در حال حاضر يكي از مشكلاتي كه مردم بغداد با آن مواجه هستند، قطع مكرر آب و برق است و اغلب شهروندان بغدادي پل برمر حاكم نظامي آمريكا را مقصر اين مشكلات معرفي مي كنند.
اما نكته جالب اينكه هفته قبل هنگامي كه برمر به خانه خود در واشنگتن بازگشت، متوجه شد كه توفان شديد باعث قطع شدن برق منزل او شده است.
برمر پس از مواجهه با اين صحنه گفت: زندگي در اين دنياي مدرن بدون برق پايدار، غيرممكن است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۵ و۵۶ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شوراها   |   شهري   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |