اشاره: قرار است از سال تحصيلي جديد درس تربيت بدني به مجموعه كتابهاي درسي دوره ابتدايي افزوده شود. در طي اين سال ها مسئولان آموزشي از موضوع ورزش دانش آموزان ابتدايي غافل بوده اند و اين غفلت پيامدهاي جسمي و رواني خاصي را دربرداشته است.
مطلبي در زمينه بازخوردهاي مثبت ورزش دانش آموزان در مدارس توسط خانم اعظم بشيرنژاد از اينترنت ترجمه شده است كه مي خوانيم.
روانشناسان ورزش در پژوهش هايي دريافته اند كه پرداختن كودكان به ورزش و فعاليت هاي بدني، علاوه بر تغيير شكل و استحكام عضلات و ايجاد هماهنگي بهتر در چشم و دست، پيامدهاي رواني مثبتي را نيز در برخواهد داشت. شركت كودكان در ورزش هاي سازمان يافته و فعاليت هاي جسماني منظم، عزت نفس را در آنان افزايش داده و موجب بروز انگيزه و اشتياق آنان مي شود.
«پروفسور مارين ويس»، روانشناس ورزش و علم تمرين، در مطالعات گسترده خود در دهه گذشته، متوجه شد بين افزايش عزت نفس و ايجاد انگيزه و حضور كودكان در فعاليت هاي منظم ورزشي، ارتباط وجود دارد. او به همراه دانشجويان خود در دانشگاه «اورگون» با بررسي بيش از ۶۰ مطالعه دريافت كه فعاليت هاي منظم جسماني، تأثيري شگرف بر ابعاد مختلف رواني و اجتماعي افراد گذاشته و موجب افزايش عزت نفس مي شود.
وي در پژوهش هاي خود به سه نكته مهم اشاره كرد: ۱- ادراك از توانمنديها و قابليت هاي جسماني تأثيرات مطلوبي را به همراه خواهد داشت و مي تواند سبب بروز رفتارهاي موفقيت آميز و انگيزه شود. مثلاً كودكاني كه توانمندي هاي بدني خود را دست كم مي گيرند در مقايسه با افرادي كه توانمندي هاي خود را باور دارند و به طور صحيح از آن بهره مند مي شوند، انگيزه و علاقه كمتري دارند و در برخورد با مسايل، بيشتر از خود اضطراب و نگراني نشان مي دهند.
۲- ادراك خويشتن از يك فعاليت ورزشي ويژه، تنها موجب پيشرفت در همان فعاليت ورزشي مي شود و نمي توان اين پيشرفت را به ديگر فعاليت هاي ورزشي تعميم داد.
۳- چگونگي برخورد با مسايل به طور مستقيم به عزت نفس و انگيزه افراد بستگي دارد. تجربيات تلخ و شيرين كسب شده در اماكن ورزشي مي تواند راهنماي خوبي در مواجهه با مشكلات آينده باشد.
نقش ورزش مدارس در ابعاد رواني كودكان
پروفسور رونالد. ام. جزيرسكي، نويسنده كتاب «اهميت ورزش مدارس»، معتقد است نوجواناني كه در فعاليت هاي ورزشي شركت مي كنند، نمرات بهتري را در دروس خود كسب مي كنند،همچنين رفتارهاي پسنديده اي را در داخل و خارج از مدرسه از خود بروز مي دهند.
او در پايان بررسي يك نظرسنجي از كارگران، مأموران اجراي قانون و مربيان مدارس سراسر كشور درباره تأثيرات ورزش مدارس ابراز داشت: «همه افراد در نظريات خود اعلام كرده اند: كودكاني كه در فعاليت هاي منسجم ورزش مدارس خود شركت مي كنند، نمرات بهتري كسب كرده اند، علاوه بر آن از خود رفتارهاي معتدل و مطلوبي در كلاس نشان مي دهند.
همچنين خارج از كلاس، مشكلات رفتاري كمتري دارند و به طور چشمگيري از تنبلي و سستي گريزان هستند، مضاف بر آن به حضور به موقع در كلاس درس اهميت مي دهند و غيبت هاي غيرموجه كمتري نسبت به ديگران دارند.
نقش مربيان ورزش در آموزش مهارت هاي زندگي
پروفسور تارا اسكن لان، روانشناس ورزشي از دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: «ورزش مي تواند عرصه پيشرفت را براي جوانان فراهم آورد. كودكان و نوجوانان مي توانند در اين عرصه گسترده، مهارت هاي زندگي مانند چگونه ارتباط برقرار كردن، قاطعانه اظهار نظر كردن و تشريك مساعي و همكاري كردن را بياموزند البته نمي توان از نقش مؤثر مربيان دلسوز و والدين صرف نظر كرد.
مهارت هاي زندگي آموخته شده بايد تقويت شوند تا بتوان از آنها در صحنه هاي مختلف زندگي استفاده كرد و از آنها بهره جست.»
وي بر اين باور است كه: بايد به نوجوانان بياموزيم مهارت هاي زندگي را كه از عرصه هاي مختلف ورزشي آموخته اند، در زندگي روزمره مي توانند به كار ببرند. بايد به آنان ياد بدهيم كه در برخورد با همسالان خود و والدين و مربيان چگونه عمل كنند و اگر به عنوان يك مربي ورزش مجرب عمل كنيم مي توانيم شاهد لذت آنها در به كارگيري اين مهارت ها در برخوردهاي اجتماعي باشيم.
لذا با سازمان دهي ورزش هاي گروهي، دانش آموزان در مدارس مي آموزند كه چگونه مهارتها را فراگيرند، به ديگران كمك كنند و به خودباوري و اعتماد به نفس دست يابند. جوانان بايد بدانند كه چگونه تعهد و احساس مسئوليت در فعاليت هاي گروهي ورزشي موجب مي شود تا آنان توانايي لازم را براي پذيرش مسئوليت در زندگي به دست آورند.