شنبه ۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۸ - Sep.27, 2003
مذاكرات بوش و پوتين درباره ايران ديروز آغاز شد
دور تازه فشار بر برنامه هسته اي ايران
015880.jpg
* آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام آژانس بين المللي انرژي اتمي از كشف آثار اورانيوم غني شده در جنوب تهران خبر داد
* وزير امور خارجه موافقت اصولي ايران را با پيوستن به پروتكل الحاقي اعلام كرد
با توجه به وقايع اخير درباره و پيرامون جمهوري اسلامي ايران، سخنراني كمال خرازي وزير خارجه ايران در سازمان ملل از اهميت ويژه اي برخوردار بود. چرا كه همزمان با اين سخنان اعلام شد كه سفر بازرسان آژانس به ايران به تعويق افتاده است و نيز آسوشيتدپرس خبر از كشف آثار اورانيوم غني شده در جنوب تهران داد.
اگر چه مواضع ايران در زمينه هاي مختلف سياسي، به عنوان كشوري مهم در منطقه هميشه حائز اهميت است اما آنچه مستمعين مجمع عمومي بيش از همه منتظر آن بودند، سخنان خرازي به عنوان نماينده رسمي جمهوري اسلامي ايران درباره فعاليت هاي هسته اي بود.
ازاين روي وقتي وي در ميان جملات خود گفت: ما در اصول مشكلي با پروتكل الحاقي نداريم، بازتاب گسترده رسانه اي پيدا كرد.
خرازي اين بخش از سخنان خود را درپي انتقاد به رفتار دوگانه جهاني در مواجهه با فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران و فعاليت هاي نظامي هسته اي اسرائيل بيان داشت.
خرازي در اين باره گفت: فشار سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران جهت كنار گذاشتن حقوق لاينفك خود براي توسعه فن آوري صلح آميز هسته اي به گونه اي تأسف انگيز در شرايطي تشديد مي شود كه برخي كشورهاي دارنده تسليحات هسته  اي، سلاحهاي هسته اي تاكتيكي پيشرفته را آزمايش كرده و گسترش مي دهند و رژيم صهيونيستي با بي اعتنايي و رد فراخوان بين المللي عضويت در پيمان منع اشاعه سلاح هسته اي بدون واهمه از هيچگونه مجازاتي به توسعه مخفيانه برنامه سلاحهاي هسته اي پيشرفته و تجهيزات پرتابي اقدام مي نمايد.
وي تصريح كرد: ايران مصمم است برنامه صلح آميز هسته اي خود را ادامه دهد و به درخواستهاي غيرمنطقي كه تبعيض آميز، گزينشي و فراتر از الزامات مربوط به عدم گسترش سلاحهاي هسته اي براساس قراردادهاي موجود با آژانس بين المللي انرژي اتمي مي باشند، تن درنخواهد داد.
وزير امور خارجه ايران در عين حال بار ديگر تأكيد كرد: ايران برنامه اي براي توليد سلاح هسته اي را نداشته و قصد طراحي چنين برنامه اي را هم ندارد و بنابراين ما چيزي براي پنهان كردن نداريم.
وي افزود: ما در اصول مشكلي با پروتكل الحاقي نداريم. ما مي خواهيم اطمينان پيدا كنيم كه هدف از اين اقدام، صرفا افزايش اعتماد و از بين بردن تمامي شك و ترديدها نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هاي هسته اي ما خواهد بود.
همزمان با سخنان خرازي در سازمان ملل در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران دو خبر ديگر در اين زمينه در صدر اخبار رسانه اي قرار گرفت.
خبر نخست، اعلام تعويق سفر بازرسان سازمان بين المللي انرژي اتمي به تهران بود.
مليسا فلمينگ سخنگوي آ ژانس مذكور ديروز با اعلام اين خبر گفت: اين تعويق به درخواست ايران صورت گرفته است. به گفته فلمينگ بازرسان مذكور قرار است اواخر هفته جاري به ايران سفر كنند.
در همين حال آسوشيتدپرس نيز گزارش داد، بازرسان آژانس بين المللي انرِژي اتمي در بررسي هاي خود در ماه آگوست (مرداد) آثار جديدي از اورانيوم غني شده در ايران را كشف كردند.
به گزارش سرويس ايلنا، به نقل از خبرگزاري AP، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در جنوب تهران، آثاري از عنصر اورانيوم غني شده پيدا كرده اند.
اين در حالي است كه مقامات ايراني اين منطقه را به عنوان منطقه اي عاري از تسليحات اتمي معرفي كردند.
آسوشيتدپرس همچنين ادعا كرد كه چندي پيش نيز در نطنز آثاري از اورانيوم غني شده كشف شد كه البته ايران اعلام كرد كه تسليحات خريداري شده از اروپا، آلوده به اين عنصر بوده اند.
واشنگتن - آسوشيتدپرس: جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديروز در حالي نشست دو روزه خود را در واشنگتن آغاز كردند كه اين دو رهبر سياسي هنوز در خصوص ارتباطات هسته اي روسيه با ايران اختلاف نظر دارند و اختلاف نظر گذشته آنها بر سر مسئله عراق نيز هنوز به پايان كامل نرسيده است.
بوش روز پنج شنبه در كاخ سفيد اعلام كرد كه برنامه هاي هسته  اي ايران در دستور كار نشست آمريكا و روسيه در استراحتگاه رياست جمهوري در كمپ ديويد قرار دارد.
وي افزود: «براي جهان مهم است تا براي ايران روشن سازد كه در صورت ادامه برنامه تسليحات هسته اي با محكوميت جهاني مواجه خواهد شد.»
به موازات افزايش سوء ظن هاي غرب نسبت به اقدامات ايران، آمريكا بر روسيه فشار آورده است تا قرارداد مربوط به آغاز به كار اولين نيروگاه هسته اي ايران - كه توسط روسيه ساخته مي شود - امضاء نشود.
اما لابي قدرتمند صنايع هسته اي روسيه تصميم گرفته است كار احداث نيروگاه ۸۰۰ ميليون دلاري بوشهر را كه انتظار مي رود تا سال ۲۰۰۵ آماده بهره برداري شود، ادامه دهد.
در مورد مسئله عراق، پوتين در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل به طور مشخص از طرح انتقادات شديد عليه تهاجم آمريكا به يك كشور نفت خيز عرب پرهيز كرد. اين امر در حالي صورت گرفته كه روسيه همچون فرانسه و آلمان به شدت مخالف جنگ بوده است.
يك مقام كاخ سفيد گفته است كه به نظر مي رسد مسكو مايل به حمايت از يك قطعنامه پيشنهادي آمريكا به سازمان ملل است كه هدف آن تقسيم هزينه هاي مالي و نظامي اشغال تحت رهبري آمريكا از طريق ايجاد يك نيروي بين المللي حافظ صلح است.
اين مقام كاخ سفيد گفته است «من معتقدم كه پرزيدنت بوش معتقد است كه پرزيدنت پوتين تمايل دارد در خصوص هدف مشتركمان كه افزايش جذب كمك تعداد بيشتري از كشورها در فرايند كمك به بازسازي و نيز به مردم عراق است همكاري كند.
وي افزود: «پرزيدنت بوش معتقد است كه پرزيدنت پوتين به اين هدف پايبند خواهد بود.»
ايگور ايوانف، وزير امور خارجه روسيه براي اولين بار موضع روسيه در خصوص اين قطعنامه را اعلام كرد و گفت:  بايد يك چارچوب زماني براي انتقال قدرت به دولت عراقي وجود داشته باشد.
رهبران فرانسه و  آلمان نيز خواستار تحويل هر چه سريع تر قدرت به عراقي ها شده اند، اما واشنگتن گفته است كه اين خواسته غيرواقع بينانه است.
ناظران در مسكو بر اين باورند كه روسيه در واقع با آمريكايي ها بر سر بدست آوردن سهمي از قراردادهاي نفتي عراق براي شركت هاي روسي مذاكره مي كنند.
مدير يك مركز تحقيقاتي در مسكو پيش بيني كرده است كه «موضع روسيه در قبال مسئله عراق به موضع آمريكا نزديكتر مي شود و چنانچه روسيه از قطعنامه سازمان ملل حمايت كند منافع نفتي اين كشور مورد توجه
قرار خواهد گرفت.»

با ياد ادوارد سعيد
عباس ملكي
وقتي كه وارد اتاق ساختمان يك نويسنده آلماني در شهر كوچك بث هامبورگ شدم، تعداد كمي دور يك ميز گرد نشسته بودند. يكي از آنان با خوشامدگويي صندلي خالي را نشانم داد و گفت براي آنكه بداني تا چه اندازه احترام ايراني ها را داريم، صندلي شما را در كنار يكي از معروفترين نويسندگان جهان يعني ادوارد سعيد قرار داده ايم. من با سر تشكري كردم و در كنار او نشستم. هيكلي بي اندازه لاغر، كشيده و همراه با موهاي سفيد. صحبت هاي جلسه راجع به جهاني شدن بود و تأثير ادبيات بر همگرايي و يا واگرايي جوامع در دوران نظم نوين جهاني. سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴) بود و به تدريج گرايش فرهنگ آمريكايي براي گسترش در سراسر جهان و از بين بردن فرهنگ هاي متنوع مردمان ديگر نقاط آشكار مي گرديد. سعيد در سخنانش به صورت مستقيم تسلط خواهي فرهنگ امپرياليسم جديد را نشانه گرفته بود. در آن جلسه اصلاً حرفي از فلسطين نزد و به نوعي مدافع فرهنگ هاي ديگر در برابر تمامت خواهي مجموعه روش هايي بود كه آمريكا با پشتيباني اقتصاد، تكنولوژي و نيروي نظامي در حال جا انداختن آنها به عنوان فرهنگ جهاني بود.
015878.jpg
آخرين تصوير
در پشت كتاب خاطرات

در انتهاي جلسه اول، فرصت مصافحه رخ داد و او از اينكه يك ايراني را در كنار خود مي بيند، اظهار خوشحالي كرد. من دو سئوال از او كردم: اول با توجه به آشنايي ايرانيان با برخي از كتب او آيا امكان ترجمه تمامي آنها با اجازه و همكاري او و شايد نوشتن مقدمه اي خاص فارسي زبانان امكان پذير است يا خير؟ او در جواب گفت كه من ۱۷ كتاب و حدود ۷۰ مقاله دارم دوستاني ايراني من در نيويورك به من گفته اند كه از اين بحث ها در جامعه ايران استقبال مي شود. آنگاه از او پرسيدم كه آيا دعوت ما را براي آمدن به ايران و آشنايي با متفكران ايراني مي پذيرد؟ در پاسخ گفت كه يكي از آرزوهاي او آمدن به تهران است و مايل است كه در باقيمانده عمر كوتاه خود اين كار را انجام دهد. با شگفتي از عمر كوتاه پرسيدم و پاسخ داد كه از ۱۹۹۲ متوجه شده است كه داراي سرطان خون از نوع پيشرفته است و تاكنون سه دوره شيمي درماني شده است. بارها خون او را عوض كرده اند و براي مسافرت نمي تواند سريع تصميم بگيرد. با اين حال گفت كه در مورد سفر به تهران وقتي را معين خواهد نمود.
***
ادوارد سعيد در سال ۱۹۳۵ در بيت المقدس بدنيا آمد. خانواده او مسيحي بودند و مادرش اهل ناصره. در جريان جنگ هاي منتهي به ۱۹۴۸ و تسلط يهوديان بر بخشي از بيت المقدس، خانواده او به قاهره رفتند. ادوارد براي تكميل تحصيلات دبيرستاني و راه يابي به دانشگاه به ايالات متحده فرستاده شد. او در دانشگاه پرينستون زبان انگليسي و تاريخ خواند. سپس به دانشگاه هاروارد رفت و دوره دكتراي ادبيات تطبيقي را برگزيد. پايان نامه دكتراي خود را درباره ژوزف كنراد نوشت. سپس به تدريس در دانشگاههاي مختلف اما از همه بيشتر در دانشگاه كلمبيا پرداخت . او در عين حال يك موسيقيدان برجسته بود. پيانو مي نواخت و تئوري موسيقي را در پرينستون آموخته بود و مقالاتي در مورد موسيقي دارد كه در كتاب ، شرح موسيقايي برخي از آنان جمع آوري شده است. گرچه او پديده اي خاص در جهان انديشه بود،اما در اين فرصت كوتاه من به دو بعد از ابعاد متعدد او خواهم پرداخت.
۱- ادوارد سعيد بزرگترين و معروفترين شخصيت فلسطيني معاصر است. نام او با فلسطين و دفاع از مردم فلسطين آميخته است. در جايي مي گويد كه در سراسر جهان به هركجا كه رفتم، مردم نسبت به آينده خودشان مأيوس بودند و با ترديد در مورد فردا صحبت مي كردند، تنها در يك جا تمام وجود مردم اميد به آينده است و آن فلسطين است. او در مورد فلسطين كتب متعدد و مقالات بي شماري را به رشته تحرير درآورده است، اما بي ترديد مهمترين اثر او مسئله فلسطين است.
015876.jpg
ادوارد با خواهرش رزي
در بيت المقدس۱۹۴۱،

به قول خودش، مسئله فلسطين تاريخچه ايست از تلاش و مبارزه بين ساكنان بومي عرب، و عمدتاً  مسلمان سرزمين فلسطين با حركت صهيونيستي. اين حركت صهيونيستي كشوري به نام اسرائيل را ايجاد نموده كه زادگاه و منشأ اصلي آن مغرب زمين است و شيوه درگيرشدنش با حقايق و واقعيات شرقي فلسطين نيز عمدتاً به سبك غربي است. «مطالعه من در مورد فلسطين، به گونه اي صريحتر از شرق شناسي، كوشش مي كند تا به شرح و بيان آن چيزي كه در سطح زيرين ديدگاه غرب نسبت به شرق قرار داشته و همچنين تلاش و مبارزه ملي فلسطينيان براي كسب حق تعيين سرنوشت خويش بپردازد.»
ادوارد سعيد با گروه هاي فلسطيني نيز همكاري داشت. او عضو شوراي ملي فلسطين بود و تا ۱۹۹۱ با سازمان آزادي بخش فلسطين همكاري داشت. در اين سال او از اين شورا به خاطر ناديده گرفتن حقوق فلسطيني ها در جريان مذاكرات مابين عرفات و رابين استعفا نمود. او پس از انعقاد قرارداد صلح اسلو در ۱۹۹۳ از منتقدان جدي ياسرعرفات شد.اين قرارداد را «پيمان ورساي فلسطين» ناميد. در يكي از مقالات خود، او با اشاره به ادعاي عرفات كه تمامي مسئوليت هاي اداره فلسطين با اين قرارداد به حكومت خودگردان منتقل شده است خاطرنشان ساخت كه بله مسئوليت جمع آوري زباله در شهر رام الله به حكومت خودگردان سپرده شده است. او قلم خود را همواره براي مردم فلسطين بكار برد. با آنكه از بيماري سرطان رنج مي برد، پس از عقب نشيني نيروهاي اسرائيل از جنوب لبنان و آزادسازي اين مناطق به جنوب لبنان رفت و همچون ساير مردمان عادي از سراسر جهان كه براي ديدن نشانه هاي زوال يك حكومت غاصب به آن منطقه آمده بودند، در برابر دروازه فاطمه به سوي يك پست نگهباني اسرائيلي چند سنگ پرتاب نمود. حركت نمادين او موجب خشم لابي اسرائيل در آمريكا شد و چند گروه از دانشگاه كلمبيا خواستند كه وي را از اين دانشگاه اخراج نمايند.
۲- سعيد خالق نظريه جديد در شرق شناسي است. شرق شناسي، اثر عظيم او به گفته خود وي تاكنون به ۲۵ زبان ترجمه شده است. اين كتاب به فارسي توسط عبدالرحيم گواهي ترجمه و در دفتر نشر فرهنگ اسلامي چاپ شده است. او در اين كتاب با ارائه نظريات خود مبني بر اين واقعيت كه آنچه كه در غرب شرق شناسان راجع به شرق و خصوصاً خاورميانه مي نويسند، واقعيت نيست، بلكه درك آنان از شرق است، دگرگوني بزرگي در ديدگاه هاي فرهنگي غرب و شرق پديد آورد. او معتقد بود كه درك غرب از خاورميانه تمام و كمال بر توهمات امپرياليستي و نژادپرستانه استوار است. آنان كه با اين كتاب آشنا هستند مي دانند كه دامنه وسيع مطالعات و مراجعات ادوارد سعيد براي نوشتن اين كتاب بي سابقه است. او در اين كتاب به بيشتر از پانصد مؤلف از شرق و غرب و حدود پانصد كتاب خواننده را ارجاع مي دهد. او با زبان هاي عربي، فرانسه و آلماني بي نهايت آشنا بود. اما در مورد زبان انگليسي بايد گفت كه او تسلط عجيب و باور نكردني به زبان انگليسي داشت. نگاه او در شرق شناسي در برخي اوقات با نگاه جلال آل احمد در خدمت و خيانت روشنفكران و علي شريعتي در بحث اليناسيون فرهنگي قرابت مي يابد. وي خود در مقدمه كتاب پوشش خبري اسلام در غرب كه به فارسي نيز ترجمه شده است، به تسلسل ذهني خود از نوشتن شرق شناسي، و سپس مسئله فلسطين و آنگاه پوشش خبري اسلام در غرب اشاره دارد. او سعي داشت كه با نوشتن اين سه كتاب رابطه جديد جهان اسلام، اعراب و مشرق زمين با غرب و به خصوص آمريكا را مورد بحث قرار دهد. او معتقد است كه درونمايه شرق شناسي خويشاوندي دانش با قدرت است. مسئله فلسطين، نمونه اي از اين خويشاوندي غرب با يك كشور دست نشانده خود را نشان مي دهد و در كتاب سوم يعني پوشش خبري اسلام در غرب، به عكس العمل هاي غرب و بويژه آمريكا به جهان اسلام كه از اوايل قرن هفدهم به عنوان موضوعي كاملاً مطرح و ليكن به طور نفرت آميزي پر از مشكل و مسئله تصور شده است مي پردازد.

اين هفته و پس از پايان تعطيلات مجلس
۱۹ طرح و لايحه در صحن علني و كميسيونهاي مجلس بررسي مي شود
با پايان تعطيلات سه هفته اي مجلس شوراي اسلامي از فردا جلسات علني مجلس برگزار مي شود.ادامه رسيدگي به گزارش شور دوم طرح نظام صنفي، طرح اصلاح قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵، اعاده شده از شوراي نگهبان و لايحه معاهده اساس روابط متقابل و اصول همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و اوكراين به عنوان سه دستور كار اول مجلس در هفته جاري است.اين هفته، همچنين طرح جلوگيري از خرد شدن اراضي كشاورزي و ايجاد قطعات مناسب اقتصادي از كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي، لايحه استفساريه ماده ۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، طرح ايجاد اشتغال و توسعه صنعتي حوزه هاي توسعه نيافته و لايحه الحاق يك ماده به عنوان ماده ۹ به قانون هيأت امناء صرفه جويي ارزي در معالجه بيماران از كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مورد بررسي نمايندگان قرار خواهد گرفت.
دستور كميسيونها
هفته جاري همچنين تعدادي از كميسيونهاي مجلس فعال خواهند بود. در اين هفته كميسيون قضايي و حقوقي مجلس طرح الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون منع شكنجه و هر نوع مجازات يا رفتار خشن غيرانساني و تحقيرآميز را بررسي مي كند. همچنين كميسيون مذكور ادامه رسيدگي به لايحه مجازات نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را در دستور كار خود دارد. كميسيون مذكور سه شنبه هفته جاري با ارائه بررسي لايحه مجازات نيروهاي مسلح، بررسي اصلاح موادي از قانون مدني، بررسي طرح استفساريه تبصره ۵ الحاقي؛ ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضي موقوفه را نيز در دستور خود دارد. كميسيون فرعي اين كميسيون نيز رسيدگي به طرح حل اختلافات خانوادگي و رسيدگي به طرح تضمين امنيت ملي را پي خواهد گرفت.
در اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طرح هاي يك فوريتي ممنوعيت شنود و استراق سمع و نيز حمايت از حقوق متهمان و محكومان را بررسي خواهد كرد.در روز چهارشنبه هفته جاري وزير خارجه نيز براي پاسخ به سئوال تعدادي از نمايندگان به كميسيون مذكور خواهد آمد.
كميسيون تدوين آيين نامه داخلي مجلس در اين هفته بررسي شور اول طرح نحوه تشخيص مصلحت نظام را در دستور كار خود دارد. هيأت تحقيق و تفحص چاي نيز در روز دوشنبه جاري بررسي تحقيق و تفحص خود درخصوص چاي را پي مي گيرند. در همين روز گزارش كميسيون ويژه بررسي عملكرد دادگستري و دادستاني عمومي و انقلاب تهران نيز تشكيل خواهد شد.
كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي مجلس نيز رسيدگي به پرونده شكايتي مربوط به زهرا كاظمي را در دستور خود دارد.
همچنين بررسي طرح، استقرار در محل مسئوليت، دستور بعدي اين كميسيون است.
در جلسات هفته هاي مجلس گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات درباره سئوال تعدادي از نمايندگان از وزير آموزش و پرورش و وزير علوم، تحقيقات و فناوري براي بررسي قرائت خواهد شد. كميسيون اجتماعي نيز در اين هفته لايحه اصلاح ماده ۶ قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي را مطرح مي كند.
رسيدگي به گزارش نهايي كميسيون مشترك در مورد لايحه تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارش كميسيون تدوين آيين نامه داخلي در مورد طرح اصلاح ماده ۱۱۵ آيين نامه داخلي مجلس نيز براي تصميم گيري نمايندگان در اين هفته مطرح خواهد شد.
گزارش كميسيون اقتصادي مجلس درباره لايحه موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل سرمايه گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فرانسه و گزارش شور دوم كميسيون فرهنگي در مورد لايحه تأسيس و نحوه نگهداري اداره كتابخانه هاي عمومي نيز دراين هفته ارائه خواهد شد.
همچنين در اين هفته سئوال دو نماينده از وزراي امور اقتصاد و دارايي و نيرو بررسي خواهد شد.و آخر اينكه، در هفته جاري گزارش كميسيون انرژي در مورد عملكرد شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در اجراي بند ۵ ماده ۳۲ آيين نامه داخلي بررسي مي شود. مجلس شوراي اسلامي اين هفته طي روزهاي يكشنبه تا چهارشنبه جلسه علني خواهد داشت.

رييس  مجلس  عوام  انگليس  آمريكا را از حمله  به  ايران  برحذر داشت
مجله   نيواستيزمن  ديروز نوشت : رييس  مجلس  عوام  انگليس ، آمريكارا از هرگونه  حمله اي  به  ايران  برحذر داشت .
گزارش  خبرگزاري  رويترز از لندن  به  نقل  از اين  نشريه  حاكي  است  كه پيتر هين  همچنين  از آمريكا خواسته  است  كه  درارتباط با كشورهايي  كه او آنها را به اصطلاح  محور شرارت  برشمرده  است ، محتاطانه  عمل  كند.
ايرنا با مخابره اين خبر به نقل از
رييس  مجلس  عوام  انگليس  افزود: من  تصور نمي كنم  كه  در دولت  بريتانياكسي  براين  باور باشد كه  ما بايد سناريوي  عراق  را در كشورهايي  چون  سوريه، ايران  ويا كره  شمالي  تكرار كنيم .
به  نوشته  نيواستيتزمن ، هين  به  توني بلر نخست  وزير بريتانيا توصيه كرده  است  كه  نسبت  به  سخنان  آن دسته  از مشاوران  محافظه  كار رييس جمهوري  آمريكا كه  همواره  سخناني  را درزير گوش  جرج  بوش  زمزمه  مي كنند، هشيار باشد.
در همين حال وزير امور خارجه  انگليس  ابراز اميدواري  كرد كه  روابط خوب  و همكاري ثمربخشي  ميان  جمهوري  اسلامي  ايران  و انگليس 
برقرار شود.

آيت الله امامي كاشاني:
ادعاي سلاح اتمي بهانه دشمنان براي فشار به ايران است
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: خطيب  نمازجمعه  تهران ، ادعاي  قدرتهاي  خارجي  مبني  بر تلاش  تهران  براي دستيابي  به  سلاح  اتمي را بهانه اي  از سوي  دشمنان  براي  اعمال  فشار بيشتر به  جمهوري  اسلامي  ايران  دانست .
آيت الله  محمد امامي كاشاني  ديروز در خطبه هاي  نمازجمعه  تهران  گفت : فشار دشمنـان  عليه  ايران  به اين  دليل  است  كه  آنان  نمي توانند قدرت  علمي فرزندان  اين  مرز و بوم  را تحمل  كنند.
خطيب  نمازجمعه  تهران ، هجمه  تبليغاتي  و فرهنگي  دشمنان  براي  به  انحراف  كشاندن  جوانان  را يادآور شد و گفــت : دشمنان ، خلاقيت  جوانان  و ارزشها را هدف  قرار داده اند و به  لطف  امام  عصر(عج )، دشمنان  مايوس  خواهند شد و به  دهن  همه  آنان  كوبيده  خواهد شد. آيت الله  امامي كاشاني  افزود: ملت  ايران  همانطور كه  تاكنون  با سرفرازي به  راه  خود ادامه  داده  است ، از اين  پس  نيز راه  خود را سرفرازتر، بهتر و بالنده تر ادامه  خواهدداد. وي  در بخش  ديگري  از سخنانش ، پرونده  كاخ  سفيد و صهيونيست ها در خصوص  مساله  فلسطين  را سياه  توصيف  كرد و گفت : به  رغم  اين پرونده  انتفاضه  و فداكاري ملت  فلسطين  در راه  دفاع  از سرزمين  و آرمان  خويش ، مي درخشد.
خطيب  نماز جمعه  تهران  همچنين  ابراز اميدواري  كرد مردم  عراق  از شر اشغالگران  رهايي  يابند. وي  از سه  عامل  ايمان  ملت ، رهبري  حضرت  امام  راحل  و وحدت  كلمه  به  عنوان  راز پيروزي  ملت  در طول  دوران  دفاع  مقدس  در برابر دشمنان  ياد كرد و گفت : امروز دشمنان  اين  عوامل  را هدف  قرار داده اند و مي كوشند فرزندان  ما را در دانشگاهها و مدارس ، از ايمان  و علم  تهي  كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شوراها
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شوراها   |   شهري   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |