شنبه ۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۸ - Sep.27, 2003
دستاوردهاي يك پژوهش
نگرش به مدرسه
015816.jpg
اشاره :
در پژوهشي كه بين نزديك به ۶ هزار نفر از جوانان ۱۴ تا ۲۹ ساله تهراني صورت گرفته است، نگرش و طرز تلقي جوانان به مسائل متعددي چون خانواده، شغل، فرهنگ، اوقات فراغت، سياست و حكومت مورد بررسي قرار گرفته است.
مطلب زير گزيده اي از نتايج و يافته هاي اين پژوهش در مورد نگرش جوانان و دانش آموزان به مدرسه و نظام آموزش و پرورش است كه همزمان با آغازين روزهاي سال تحصيلي از نظرتان مي گذرد.
موضوع نگرش به مدرسه و آموزش و پرورش داراي ۳۸ سوال و پنج خرده مقياس است. كه سوالات هر خرده مقياس به طور جداگانه مورد بررسي قرار گرفته و ارقام درصدي فشرده پاسخ هاي موافق و مخالف مربوط به هر سوال ارائه شده است.
امكانات و تجهيزات مدرسه
۱- ساختمانها و حياط و فضاي مدارسي كه من در آنها درس خوانده ام مناسب بوده است. (پاسخ هاي موافق ۶۲ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۸ درصد)
۲- تعداد شاگردان در هر يك از كلاسهاي درسي زيادتر از حد معقول است.(پاسخهاي موافق ۷۷ درصد؛ پاسخهاي مخالف ۲۳ درصد)
۳- امكانات و تجهيزات آموزشي (كتابخانه، آزمايشگاه و كارگاه) در مدارسي كه من در آنها درس خوانده  ام كافي و مناسب بوده است. (پاسخهاي موافق ۴۳ درصد؛مخالف ۵۷ درصد)
۴- فضاها و امكانات ورزشي مدارسي كه من درآنها درس خوانده ام ناكافي و نامناسب بوده است. (پاسخهاي موافق ۷۷ درصد؛ پاسخهاي مخالف ۲۳ درصد)
ميزان رضايت جوانان در مورد وضعيت فيزيكي، امكانات و تعداد دانش آموزان در كلاسهاي مدارس در محدوده ۲۳ تا ۷۷ درصد است. به بيان ديگر، روي هم رفته ۶۲ درصد جوانان استان تهران از وضعيت ساختمانها و حياط و فضاي مدارس، از زياد بودن تعداد دانش آموزان در هر كلاس و از محدوديت امكانات و تجهيزات علمي و آموزشي و ورزشي مدارسي كه در آنها درس خوانده اند ناراضي هستند. بيشترين نارضايتي جوانان، از تعداد زياد دانش آموزان در هر يك از كلاسهاي درس است كه به دليل اهميت اين موضوع در تعليم و تربيت شاگردان، بايد نسبت به آن كاملاً توجه شود.
روابط انساني مثبت در مدرسه
۵- وقتي درباره مدرسه فكر مي كنم از روابطي كه با همكلاسي هاي خود داشته ام احساس خوشحالي مي كنم.(پاسخهاي موافق ۸۴ درصد؛ پاسخهاي مخالف ۱۶ درصد)
۶- روابط معلم و شاگرد و فضاي حاكم بر كلاسهاي درس همراه با سخت گيري و فشار بوده است. (پاسخ هاي موافق ۶۳ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۷ درصد)
۷- خاطراتي كه از رفتار مدير و ناظم در مدرسه دارم احترام قلبي مرا نسبت به آنان بر مي انگيزد. (پاسخ هاي موافق ۶۳ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۷ درصد)
۸- معلماني كه من داشته ام افراد محترم و داراي شخصيت خوبي بودند. (پاسخ هاي موافق ۷۹ درصد؛ مخالف ۲۱ درصد)
۹- رفتار معلمان در كلاس درس طوري است كه به يك فرمانده و رئيس بيشتر شباهت دارند تا به يك معلم و راهنماي دانش آموز. (پاسخ هاي موافق ۵۴ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۶ درصد)
۱۰- معلماني كه من داشته  ام فهم درستي از مسائل نوجوانان و جوانان داشته  اند و وضعيت دانش آموزان خود را درك مي كرده اند. (پاسخ هاي موافق ۶۲ درصد؛ پاسخهاي مخالف ۳۸ درصد)
۱۱- مشاوريني كه در مدرسه كار مي كنند راهنماي مؤثري در امور زندگي و تحصيلي و شغلي من نبوده اند. (پاسخ هاي موافق ۶۵ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۵ درصد).
۱۲- معلمان عموماً در مدرسه و كلاس ازوضعيت اجتماعي و زندگي خود گله مي كنند و ارزش شغل معلمي را پايين مي آورند.(پاسخ هاي موافق ۶۲ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۸ درصد)
۱۳- در مجموع مي توانم بگويم، مدير و ناظم و معلمان مدرسه، راهنماي خوبي براي زندگي تحصيلي و شغلي و اجتماعي من نبوده اند. (پاسخ هاي موافق ۵۴ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۶ درصد)
۱۴- در سال هايي كه من در مدرسه درس خوانده ام ارتباط مفيد و مؤثري بين مدير، معلمان و مربيان با خانواده من وجود نداشته كه به پيشرفت درسي و رفتاري من كمكي كرده باشد. پاسخ هاي موافق ۶۱ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۹ درصد)
تا آنجا كه به روابط جوانان با دانش آموزان و همكلاسي هاي آنان مربوط مي شود، ميزان رضايت جوانان استان تهران ۸۴ درصد است اما وقتي جوانان به تجارب خودشان در رابطه با معلمان و مديران و ناظم هايي كه در طي دوران تحصيل خود داشته اند نگاه مي كنند ميزان رضايت آنان به سطح ۴۴ درصد كاهش مي يابد. پاسخ جوانان به سوالات ۶ تا ۱۴ حاكي از نارضايتي ۵۱ درصد از جوانان از روابط اولياي مدرسه با دانش آموزان است. مثلاً بيش از نيمي از جوانان (۵۴ درصد) بر اين باورند كه اولياي مدارسي كه در آنها درس خوانده اند راهنماي خوبي در زندگي تحصيلي و شغلي آنان نبوده اند و ۶۳ درصد جوانان معتقدند كه روابط معلم و شاگرد و فضاي حاكم بر كلاسهاي درس همراه با سخت گيري و فشار بوده است. در بخش هاي بعدي اين گزارش اهميت روابط اولياي مدرسه با دانش آموزان و علل و نتايج روابط نامناسب با آنان تشريح شده است.
تدريس معلمان
۱۵- معلماني كه من داشته ام در درس هايي كه به ما مي دادند از سطح دانش خوبي برخوردار بودند.(پاسخ هاي موافق ۷۱ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۲۹ درصد)
۱۶- از روش تدريس معلمان در مدرسه رضايت ندارم.(پاسخ هاي موافق ۵۸ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۲ درصد)
۱۷- تدريس دروس در كلاس هاي مدرسه به گونه اي است كه باعث بروز خلاقيت و ابتكار در شاگردان نمي شود. (پاسخ هاي موافق ۶۹ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۱ درصد)
۱۸- روش تدريس معلمان مدارس طوري است كه پاسخگوي نيازهاي آموزشي تك تك دانش آموزان نيست. (پاسخ هاي موافق ۷۶ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۲۴ درصد)
۱۹- معلماني كه من داشته ام آموزش هاي معلمي را ديده بودند و كار خود را بر اساس روش هاي درست تعليم و تربيت انجام مي دادند.(پاسخ هاي موافق ۶۵ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۵ درصد)
۲۰ - كلاس هاي درس در مدارس ما خسته كننده و ملال آورند.(پاسخ هاي موافق ۶۵ درصد؛ مخالف ۳۵ درصد)
۲۱- روش تدريس معلماني كه من داشته  ام به قدري خوب بوده است كه باعث شده شور و شوق من به يادگيري بيشتر شود . (پاسخ هاي موافق ۵۷ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۳ درصد)تصويري كه جوانان از معلمان مدارس خود ارائه مي دهند داراي اين ويژگي ها است كه معلمان اگرچه روي هم رفته مورد احترام نوجوانان هستند اما ۵۴ درصد آنان از جوانب مختلف روش تدريس آنان ناراضي هستند. مثلاً ۶۹ درصد آنان معتقدند كه تدريس دروس در كلاسهاي مدرسه به گونه اي است كه باعث بروز خلاقيت و ابتكار در شاگردان نمي شود؛ ۷۶ درصد از جوانان معتقدند كه روش تدريس معلمان مدارس طوري است كه پاسخگوي نيازهاي آموزشي تك تك دانش آموزان نيست؛ و ۶۵ درصد آنان كلاسهاي درس در مدارس را خسته كننده و ملال آور مي دانند. اين سطح از نارضايتي جوانان استان تهران از عملكرد  مدارس و معلمان واقعاً هشدار دهنده است و مي تواند نوجوانان و جوانان را بي نظم وبيسواد و فرصت طلب بار آورد و جا دارد كه نسبت به اين موضوع مهم با حسساسيت بيشتري برخورد شود . قاعدتا همه مردم ، و خاصه نوجوانان و جوانان ، از محيط هاي آموزشي و تربيتي انتظارات بسيار بيشتري دارند و اگر قرار باشد كه محيط هاي تربيتي چنين سطحي از نارضايتي را ايجاد كنند مسلماً نمي توان انتظار داشت كه جوانان در محيط زندگي اجتماعي و شغلي آتي خود عملكردهاي درستي داشته باشند.
برنامه هاي آموزشي و پرورشي
۲۲- حجم دروسي كه ما در مدرسه خوانده ايم و تكاليفي كه به ما محول شده، به اندازه مناسبي است. (پاسخ هاي موافق ۵۷ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۳ درصد)
۲۳- معلمان من كوشش نكرده اند تا زندگي را آن طور كه هست به ما بشناسانند و ما را براي يك زندگي خوب آماده كنند.(پاسخ هاي موافق ۶۱ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۹ درصد)
۲۴- محتواي دروس مدرسه آموزنده و جالب است و براي زندگي مفيد است. (پاسخ هاي موافق ۶۴ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۶ درصد)
۲۵- دانش آموزان معمولاً درسها را براي گرفتن نمره مي خوانند و به استفاده هاي علمي محتواي دروس فكر نمي كنند. (پاسخ هاي موافق ۸۳ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۱۷ درصد)
۲۶- يادگيريهاي دانش آموزان در مدرسه از نوع حفظياتي است كه پس از مدت كوتاهي فراموش مي شود. (پاسخ هاي موافق ۷۷ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۲۳ درصد)
۲۷- از امتحانات درسي و روشهاي نمره دادن در مدارس راضي هستم.(پاسخ هاي موافق ۵۴ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۶ درصد)
۲۸- هر وقت به ياد امتحانات و كنكور مي افتم دچار ناراحتي و اضطراب مي شوم. (پاسخ هاي موافق ۶۶ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۴درصد)
۲۹- آموزش هاي ديني و قرآني در مدارس به گونه اي نيست كه باعث تقويت هويت مذهبي و روحي ديني در شاگردان بشود.(پاسخ هاي موافق ۶۸ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۲ درصد)
۳۰- آموزش هاي تاريخ و جغرافيا و ادبيات فارسي در مدارس به گونه اي نيست كه باعث تقويت هويت ملي و روح ايران دوستي در شاگردان بشود.(پاسخ هاي موافق ۶۷ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۳ درصد)
۳۱- در مدارسي كه من درس خوانده  ام آگاهي هاي لازم درباره مسائل دوران بلوغ را به ما نياموخته اند.(پاسخ هاي موافق ۶۷ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۳ درصد)
۳۲- در مدرسه نسبت به پوشش و وضع ظاهري دانش آموزان سخت گيري مي شود. (پاسخ هاي موافق ۶۹ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۱ درصد)
۳۳- دانش آموزان آزادي كافي براي بيان ديدگاهها و دخالت در امور مدرسه را دارند.(پاسخ هاي موافق ۴۹ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۵۱ درصد)
در دوازده سؤال فوق كه از جوانان استان تهران پرسيده شده است، روي هم رفته ۶۱ درصد از جوانان نارضايتي خود از آموزشهاي مدارس را به شكل هاي مختلف ابراز كرده اند. اين درصد بالاي نارضايتي از كاركردهاي مدارس واقعاً نگران كننده است. درباره هر يك از سؤالات فوق و كم و كيف اهميت آنها در زندگي جوانان و در رشد و پيشرفت علمي كشور مطالب فراواني را مي توان گفت. متأسفانه، به دليل اجتناب از اطاله كلام، چنين مجالي نداريم اما مي توانيم به يكي دو نكته اشاره كنيم. مثلاً يك اكثريت عظيم ۷۷ درصدي از جوانان استان تهران اظهار مي دارند كه «يادگيريهاي دانش آموزان در مدرسه ازنوع حفظياتي است كه پس از مدت كوتاهي فراموش مي شود» و به اين طريق نشان مي دهند كه مهمترين هدف آموزش و پرورش ، مدرسه و تدريس، كه همان يادگيري معني دار و يادگيري براي زندگي و يادگيري براي حل مسأله است، در مدارس ما واقعاً مورد غفلت است. اين موضوع يك مشكل اساسي آموزشي است كه آموزش و پرورش ما بايد به درمان آن بپردازد. در پاسخ به سؤالات ديگر نيز شاهد هستيم كه مثلاً و با كمال تأسف ۸۳ درصد از نوجوانان و جوانان مي گويند كه «دانش آموزان معمولاً درسها را براي گرفتن نمره مي خوانند و به استفاده هاي علمي محتواي دروس فكر نمي كنند.» در مقوله امتحانات نيز شاهد نارضايتي عميق نوجوانان و جوانان هستيم و در دو سوال ۲۷ و ۲۸ شاهد هستيم كه اكثريت (يعني ۵۶ درصد) نوجوانان و جوانان نارضايتي عميق خود را آشكار مي سازند. حتي در مقوله هايي چون تقويت هويت ديني و تقويت هويت ملي، نارضايتي جوانان از مدرسه در سطح
۵/۶۷ درصد است كه حاكي از عملكرد بسيار ضعيف مدارس در اين موارد است. در يك كلام، آموزش و پرورش ما اگر بر موازين علمي و درست تعليم و تربيت عمل مي كرد شاهد چنين حجم وسيعي از نارضايتي هاي نوجوانان و جوانان نبوديم و به همين جهت، به نظر بيش از هر نهاد ديگري در كشور ما نيازمند اصلاحات است.
رضايت عمومي از آموزش و پرورش
۳۴- از تغييرات و اصلاحاتي كه در چند سال اخير در برنامه هاي آ موزشي و درسي داده شده است راضي هستم.(پاسخ هاي موافق ۶۰ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۰ درصد)
۳۵- تا آنجايي كه از آموزش و پرورش و فعاليت هاي آن اطلاع دارم، از عملكرد آن رضايت دارم. (پاسخ هاي موافق ۵۴ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۴۶ درصد)
۳۶- برنامه هاي درسي مدرسه كمكي به ايجاد آمادگي هاي شغلي در دانش آموزان نوجوان و جوان كشور نمي كند. (پاسخ هاي موافق ۶۹ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۳۱ درصد)
۳۷- به نظر من برنامه هاي آموزشي ودرسي مدارس پاسخگوي نيازهاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي ما نيست و بايد اصلاحات اساسي در آن صورت گيرد.(پاسخ هاي موافق ۸۱ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۱۹ درصد)
۳۸- به نظر من آموزش و پرورش كشور در كار خود موفق نيست و دانش آموزان را به اهداف تعليم و تربيت نمي رساند(پاسخ هاي موافق ۷۱ درصد؛ پاسخ هاي مخالف ۲۹ درصد)
پاسخ هاي جوانان استان تهران به سوالات فوق نيز بيانگر ۶۱ درصد نارضايتي عمومي جوانان از آموزش و پرورش و ضرورت اصلاحات در چگونگي تعليم و تربيت در مدارس است. وقتي كه مي بينيم ۸۱ درصد نوجوانان و جواناني كه خود محصول آموزش و پرورش كشور هستند مي گويند «برنامه هاي آموزشي و درسي مدارس پاسخ گوي نيازهاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي ما نيست و بايد اصلاحات اساسي در آن صورت گيرد»،  آيا نبايد چاره اي اساسي براي حل مشكلات گوناگون اين نهاد عظيم فرهنگي و اجتماعي كشور جست وجو كنيم؟ به نظر مي رسد كه يك شوراي عالي اصلاحات در آموزش و پرورش متشكل از تمام متخصصان برجسته تعليم و تربيت و صاحب نظران فرهيخته و مجرب و شجاع كشور، كه از جانب عالي ترين مسئولان كشور حمايت شوند و اساس كار خود را بر يافته هاي محكم پژوهش علمي قرار دهند، بايد مسئوليت اصلاحات در آموزش و پرورش و مطالعه و چاره جويي براي رفع مشكلات اين نهاد سرنوشت ساز در رشد و توسعه ملي را بر عهده گيرد و اين معضل عظيم ملي را حل و فصل نمايد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
ايران بزرگترين ناشر كتاب هاي قرآني در جهان است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جشنواره تجليل از نخبگان قرآني و در بيستمين دوره از مسابقات بين المللي قرآن كريم گفت: از ميان هر ۱۰ مؤلف آثار قرآني در جهان اسلام چهار شخصيت ايراني وجود دارد.
به گزارش ايرنا، «احمد مسجدجامعي» روز پنج شنبه در اين مراسم، افزود: ايران در حوزه نشر علوم قرآني تنها كشوري است كه سه شهر بزرگ آن بيشترين كتب قرآني را در ميان ۱۰ كشور بزرگ اسلامي در جهان منتشر كرده است.
وي با اشاره به اينكه جامعه ديني و اسلامي جامعه اي خردورز، آزاد و دانش محور است، ادامه داد: آنچه اهميت تاريخي، ترويجي دارد جايگاه ويژه قرآن و در نهايت رجوع به قرآن است.
وزير ارشاد، تشكيل تشكلهاي مذهبي را براي ترويج دين حول محور قرآن ضروري دانست و گفت: هم اكنون در ايران و بنا بر داده هاي آماري شناخت علوم قرآني ميان نسل جوان و ميانسال كشور از جايگاه خوبي برخوردار است و با افزايش تحصيلات به نسبت قرآن خواني در كشور افزوده شده است.
مسجدجامعي افزود: با توجه به افزايش حافظان قرآني زن نسبت به مردان بايد زمينه اي ايجاد شود تا حضور اين قشر از جامعه پررنگ تر شود.

تجمع، حق مسلم جامعه پرستاري است
ايسنا: دبيركل خانه پرستار اعلام كرد: با توجه به اين كه جامعه پرستاري تمام راههاي موجود را براي وصول مطالبات خود طي كرده، اعتقاد داريم تجمع حق مسلم جامعه  پرستاري براي احقاق حقوق خود است.
محمد شريفي مقدم در گفتگو با «ايسنا» با اشاره به پيگيريهاي مداوم و گذراندن تمام راهكارهاي موجود براي حل مشكلات پرستاري اظهار داشت: به رغم ارائه طرح هاي كارشناسي طي سالهاي گذشته متأسفانه نه تنها هيچ گام عملي در اين زمينه برداشته نشد بلكه با تضييع حقوق پرستاران موجب عميق تر شدن شكاف و فاصله طبقاتي در ميان كاركنان وزارت بهداشت شده است. از سوي ديگر خبرگزاري كار ايران (ايلنا) به نقل از معاون توسعه مديريت، منابع و امور مجلس وزارت بهداشت اعلام كرد مشكلات حقوقي پرستاران ظرف دو ماه آينده رفع مي شود.

تردد خبرنگاران با كارت خبرنگاري در محدوده طرح ترافيك ممنوع شد
ممنوعيت  تردد خبرنگاران  در محدوده  طرح  ترافيك  در پايتخت  چند روزي  است كه  موجب  ايجاد اختلال  در فعاليت خبرنگاران  در نقاط مختلف  شهر شده  است .
به گزارش ايرنا پيش  ازاين  خبرنگاران  تنها با ارائه  كارت  خبرنگاري  و بدليل  ضرورت  شغلي خود مجاز به  ورود در محدوده  طرح  ترافيك  بودند و هيچگونه  نيازي  به  استفاده از بر چسب  طرح  مخصوص  ورود به  محدوده  ترافيك  نبود.اين  تسهيلات  بدون  اطلاع رساني  قبلي ، حذف  و خبرنگاران  براي  تردد در اين محدوده  موظف  به  داشتن  مجوز طرح  ترافيك  شده  اند.سال  گذشته  نيز بر سر اجرايي  كردن  اين  طرح ، بين  برخي  ارگان ها اختلافاتي بروز كرد و در پايان  خبرنگاران  با ارائه  كارت  توانستند وارد اين  محدوده شوند.يك  مقام  مسئول  كه خواست  نامش  ذكر نشود، با تاييد اين خبر گفت : خبرنگاران از اين  پس  باارائه  كارت  خبرنگاري  مجاز به  ورود به  محدوده  طرح  ترافيك نيستند و بايستي  اقدام  به  دريافت  برچسب  طرح  ترافيك  كنند.

دكتر عارف مسئول رسيدگي به حفاري هاي جيرفت شد
رييس جمهور معاون اول خود را مامور رسيدگي جدي به مشكلات شهرستان جيرفت براي جلوگيري از حفاري هاي غير مجاز كرد.
به گزارش «ميراث خبر»، «رحمت الله رئوف» مدير حفاظت فيزيكي سازمان ميراث فرهنگي كشور با اعلام اين مطلب افزود: «رييس جمهور ۱۵ روز پيش طي ابلاغي به دكتر «محمد رضا عارف» معاون اول خود، وي را مامور رسيدگي جدي براي جلوگيري از حفاري هاي غيرمجاز كرده است.
دكتر عارف نيز طي ابلاغ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي كشور، اين سازمان را مامور كرده تا طرح ويژه اي براي حفاظت از
محوطه هاي تاريخي جيرفت پيشنهاد دهد.»
رئوف گفت: «هم اكنون سازمان ميراث فرهنگي كشور با توجه به جلسه هاي مختلفي كه در مورد محوطه هاي تاريخي جيرفت داشته است، مشغول تهيه طرح ويژه اي براي جلوگيري از حفاري هاي
غير مجاز در اين منطقه است.»

بازتاب
درسي كه از زلزله ژاپن بايد آموخت
شهر بي دفاع  تهران  باز هم  ۲۸ شهريور ماه  شاهد زلزله هاي  كوچك  بود، ساعت ۳۱/۲۱زلزله اي  به قدرت  ۸/۳ در شرق  تهران  رخ  داد و متعاقب  آن دو پس لرزه  ديگردر ساعت هاي  ۵۷/۲۱ و ۲۳/۲۲ در همين  منطقه  به  وقوع  پيوست .
ساكنان  شرق  تهران  تا حدود منطقه  رسالت  اين  لرزه ها را احساس  كردند.
اگر اين  زلزله  با قدرت  بالاتري به  وقوع  مي پيوست  بزرگترين  فاجعه مرگبار تاريخ  به  دليل  بافت  فرسوده  پايتخت  در تهران  به  ثبت  مي رسيد.
اين  در حالي  است  كه  زمين  لرزه  ۸ درجه  ريشتري  ديروز(جمعه ) درشرق  جزيره «هوكايدو» در شمال  ژاپن  با تخريب  بيش  از ۲۰ هزار واحد مسكوني  تاكنون تنها يك  كشته  و بيش  از ۲۳۰ زخمي داشته  است .ژاپن  سالانه  بطور ميانگين  شاهد ۹۰۰
زمين  لرزه  محسوس  است ، اما ميزان تلفات  و خرابي هاي  ناشي  از آن به  علت  مقاومت  ساختمان ها و آموزش  مردم  براي مقابله  با پيامدهاي  زلزله  در پايين ترين  حد قرار دارد.
حال  باتوجه  به  اينكه  فلات  ايران  بر روي  يكي  از دو كمربند فعال 
زمين  لرزه درجهان  قرار گرفته  و نقشه هاي  زلزله  شناسي  نشان  مي دهد كه تمامي
 مناطق  ايران به  جز محدوده  كوچكي  از آن لرزه خيز هستند، در صورت  وقوع  زلزله آيا در مقابل آن  آماده ايم ؟زلزله اي  كه  بر اساس  دوره هاي  قبلي  آن ، كارشناسان  معتقدند در آمدنش  اين بار كمي تاخير داشته  است ، بنابر اين  مي توان  اين  لرزه هاي  كوچك  را پيام  رسانان  پديده  بزرگ  زمين  لرزه  دانست .
يكي  از كارشناسان  زلزله  مي گويد ۹۰ درصد ساختمان هاي  تهران  در صورت  وقوع زلزله  آسيب  خواهند ديد و با توجه  به  اين  نكته  كه  هر دو يا سه  سال  شاهدرخداد زلزله اي  مهيب  در يكي  از نقاط كشور هستيم ، آيا مراكز و فعالان  علم
 ساخت  و ساز و مديريت  بحران  در مورد اين  مقوله  چاره اي  انديشيده اند؟
زلزله ، پديده اي  است  طبيعي  كه  هر لحظه  ممكن  است  رخ  دهدو بايد مسئولين شهرداري ، ستادهاي  حوادث  غير مترقبه ، هلال  احمر و... كه  بيش  از هر سازمان ديگري  مي دانند در هنگام  زلزله  چه  برسر تهران  و تهراني ها خواهد آمد، به اين  موضوع  فكر كنند تا از بروز خطرات  ناشي  از آن بكاهند.
يك  استاد دانشگاه ، با بيان  اينكه  اكثر گسل هاي  تهران  فشرده  هستند،گفت : هر ۱۵۰ سال  يكبار در تهران  زلزله هاي  بسيار بزرگي  روي  داده  است  كه  باوجود ۱۸۵ سال  از آخرين  زلزله ، تاكنون  زلزله اي  اتفاق  نيفتاده  است .
مرتضي  اميني : افزود: كشور زلزله خيز ايران  برروي  كمربندآلپ  - هيمالياقرار گرفته  است .اين استاد دانشگاه  در همايش  تعاوني هاي  مسكن  استان  تهران  تصريح  كرده  بودبه  دليل  زلزله هايي  كه  در رودبار و منجيل  رخ  داد، فشار وارد بر گسل هاي تهران  كاسته  شده  و در نتيجه  تاكنون  زلزله اي  در تهران  اتفاق  نيفتاده  است ،ولي  هر لحظه  امكان  اين  زلزله ها وجود دارد.
وي  گفت : كساني  كه  دست اندركار و مسئول ساخت  وسازها هستند، بايد مسايل  سازه  را مورد توجه قرار داده  و زلزله  را فراموش  نكنند.
اميني  بابيان  اينكه  باطرح هاي  دقيق  و علمي مشكل  زلزله  حل  مي شود، افزود:ساخت  و ساز تا پنج  طبقه  شايد با زلزله  مشكل  حادي  را ايجاد نكند، اما ازاين طبقه  تاطبقه  ۳۰ ( ۳۰ متر) كه  ارتفاع  حساسي  براي  زلزله  است ، مساله  حادترمي شود.وي  تأكيد كرد: براي  حل  مشكل  زلزله  در تهران  تنها مقداري  به  تمهيدات  وامكانات  و مطالعه  و بررسي  نيازمنديم  و اين  را بايد باور داشت  كه  هر لحظه امكان  زلزله  وجود دارد.
يك  كارشناس  گروه  جايكا ژاپن  كه  وضعيت  زمين  لرزه  در تهران  را بررسي 
مي  كند نيز گفت : كودكان  از ظرفيت  فراگيري  بالايي  در بحث  رويارويي  در برابرزلزله  برخوردارند و كودكان  تهراني  بايد آموزش هاي  لازم  را دراين  زمينه  فراگيرند.
ناهوكو ناكازاوا گفت : كمك  رساني  دولت  ايران  در شرايط بحران  بسيارمحدود خواهد بود و جوامع  محلي  بايد بتوانند پس  از مدت  زمان  كوتاهي ، روي پاي  خود بايستند و از خود دفاع  كنند.وي  ادامه  داد: اين  آگاهي  بايد از طريق  رسانه ها و آموزش  در سطح  مدارس و به  صورت  گسترده  انجام  شود.
اين  كارشناس  گفت  كه  در ژاپن  نيز از طريق  مدارس ، گروه هاي  خودجوش  وباشگاههاي  ورزشي  دوره هاي  آموزشي  مقابله  زلزله  برگزار مي شود.

همشهري دانشجو منتشر شد
015864.jpg
همشهري دانشجو امروز با طرح مطالبي درباره مسائل دانشگاهي منتشر شد. همشهري دانشجو كه از اين پس هر شنبه در قالب ضميمه هفتگي منتشر مي شود در نظر دارد با پردازش و ترويج مباحث دانشجويي، علمي و دانشگاهي به بازنمايي نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالي ايران بپردازد.
همشهري دانشجو را امروز در صفحات ۷ ، ۸ ، ۹ و ۱۰ بخوانيد.

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شوراها   |   شهري   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |