شنبه ۵ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۸- Sep, 27, 2003
فاصله از روزهاي بحراني
گريز از قهقرا
زير ذره بين
ميلان، استام را مي خواهد؟ بسيار خوب، من هم خيلي چيزها را مي خواهم اما اين به معناي به دست آوردنشان نيست! لوكا با رالدي، مدير ارشد لاتزيو چنان با صلابت برابر پيشنهاد ميلان رفتار كرد كه هيچ ترديدي باقي نماند آبي پوشان قصه فروش مدافع هلندي خود را ندارند. درواقع آنها نمي خواستند هيچيك از ستاره هاي خود را از دست بدهند تا مانچيني را در شرايطي اسف بار، تنها، رها كنند. تشكيلات قدرتمند لاتزيو با تصميماتي هدفمند نويد روزهاي پرفروغي را براي تيم مي دهد.
011890.jpg
اشكان نعمت پور - تيم  هاي باشگاهي در سراسر كشورهاي قاره سبز، آرام آرام لايه هاي متراكم حضيض مالي را به كناري مي زنند و دوباره راه آرامش را در پيش مي گيرند. در اين ميان فوتبال ايتاليا نيز به تدريج از روزهاي بحراني گذشته فاصله مي گيرد و باشگاه ها بار ديگر اعتماد سرمايه گذاران را جلب مي كنند. فوتبال، با گذار از دوره ركود، دوباره در راه تبديل صنعتي پرهياهو و درآمدزا است. فراتر از سايرين لاتزيو را مي توان سرسلسله تيم هايي دانست كه از قهقرا گريخته اند.
سال دو هزار، آغاز هزاره جديد، آبي پوشان رمي گام به عصر جديدي مي نهادند. مردان سون گوران اريكسون پس از آن كه در آخرين لحظات سال پيش از آن، اسكودتو را از كف داده بودند با ارائه نمايش هايي تحسين برانگيز، همزمان قهرماني سري A و جام حذفي را به خانه بردند. در اين سال كسب مدال زرين آخرين دوره جام برندگان جام اروپا به سال ۹۹ نيز با درهم كوبيدن منچستريونايتد در سوپرجام اروپا همراه شد تا هزاره جديد با نام لاتزيو درهم تنيده شود. هواداران باشگاه در رويا سير مي كردند. لاتزيو پس از مدت ها به يكي بزرگان اروپا تبديل شده بود و با ستارگان خود قصد يكه تازي در ايتاليا را داشت و همه اينها مديون صرف مبالغ هنگفت براي جذب بازيكناني با دستمزدهايي زياد بود - كه آن هنگام در فوتبال ايتاليا همه گير شده بود - البته سهم چهره هاي شاخص خارجي نيز در رسيدن به جام هاي گوناگون بيش از ديگران بود. فورملو - زمين تمرين تيم - سرشار از بازيكناني بود كه به اميد كسب افتخار راهي ايتاليا شده بودند. نام پاول ندود، مارچلو سالماس، دژان استانكوويچ، سينيشا ميهايلوويچ، سرجيو كونسه سائو، ماتياس آلميدا، ايوان دلاپنا، آلن بوكسيچ، خوان سباستين ورون و سپس هرنان كرسپو، مي توانست روحيه هر حريفي را درهم بشكند.
اما روزهاي پرفروغ در رم ديري نپاييد... واژه هايي نظير «بحران مالي» و «ورشكستگي» چونان تندبادي سهمگين فوتبال ايتاليا را درنورديد و لاتزيو را تا آستانه انحلال - سرنوشت شومي كه فيورنتينا را به مانند سياه چاله اي به كام خود كشيد - پيش برد. رفته رفته ستاره هاي بزرگ و نام آشناي ديروز، به مهره هاي كارآمد امروز حريفان تبديل شدند و لاتزيو بهترين هاي خود را از دست مي داد اما شايد فروش هيچيك، به مانند از دست دادن الساندرو نستا قلب هواداران تيم را جريحه دار نساخت. بحران چنان عميق بود كه حتي «آقاي لاتزيو» هم رم را ترك كرد و به ميدان پيوست. در خلال تنها دو سال، «بينكوچلستي» از ستيغ قدرت به ورطه اي پردردسر فروافتاد كه بسياري از كارشناسان اقبالي براي رهايي از آن متصور نمي شدند. اما لاتزيو در برابر نشيب ها گامي واپس ننهاد و ديگرباره به صف اول بازگشت.
جاي گرفتن در ميان صدرنشينان سري A و يك برد خارج از خانه در جام قهرمانان، بهترين شروع براي پايتخت نشينان در فصل ۴-۲۰۰۳ بود. درحالي كه بسياري گمان نمي كردند لاتزيو اين چنين بدرخشد و راهي مهم ترين مسابقات باشگاهي جهان شود، چگونه اين اتفاق صورت پذيرفت؟ و به ناگاه چه چيزي اين چنين چهره تيم رمي را دگرگون ساخت؟
مي توان استعفاي سرجيو كرانيوتي - رئيس پيشين لاتزيو - را نقطه عطفي در شكل گيري دوران نوين باشگاه دانست اما به سادگي مي توان عمده موفقيت تيم را به جايي فراتر از درون زمين به گروه مربيگري رده هاي بالاتر باشگاه نسبت داد. در روزگاري كه حتي تماشاگران در رم، بيشتر دلبسته قرمزپوشان شهر هستند تا لاتزيو، روبرتو مانچيني، مانند موهبتي الهي بود كه به بينكو چلستي اعطا شد. مردي كه در موفقيت هاي تيم در اواخر دهه نود نقشي پررنگ ايفا كرده بود، به خانه پيشين خود بازگشت. مانچو در شرايطي كه در آخرين روز نقل و انتقالات كرسپو و نستا را از دست داده بود. بازيكنانش را به اهتمامي دوچندان واداشت. با تمام وجود مشكلات، به تعويق افتادن پرداخت حقوق بازيكنان و شايعات بيشماري كه ستاره هاي تيم را دربرگرفته بود، او آبي پوشان را به سوي كسب مقام چهارم فصل قبل سري A رهنمون شد. در حقيقت، با در نظر گرفتن آنچه پيرامون باشگاه را فراگرفته بود اين عنوان يكي از بهترين افتخارات تاريخ
لاتزيو به شمار مي رفت كه حضور آنها در ليگ قهرمانان امسال - كه درآمدي بسيار حياتي را براي تيم در پي داشت - را به ارمغان آورد.
ديگر دگرگوني جالب توجه در باشگاه بهره بردن از جواناني بود كه مراحل ترقي را در رم پشت سر نهاده بودند. البته هنوز هم مي توان چهره هاي خارجي را در تيم ديد اما به نسبت چند سال قبل كه مي شد تيم ملي دوم آرژانتين را در تركيب آنان ديد، تغييرات محسوسي صورت گرفته. تقريبا مانچو در هر بازي دست كم از هشت بازيكن ايتاليايي استفاده مي كند و بيشتر مردان نيمكت نشين تيم نيز از سرزمين چكمه اي هستند كه در ايتاليا كم نظير است. شايد تنها يوونتوس از اين ديد قابل قياس با مردان مانچيني باشد اما ليپي با وجود نيمي از ملي پوشان ايتاليا در تورين، چاره اي جز سود جستن از بازيكنان بومي ندارد. به هر روي حضور سه ملي پوش و آميزه اي از ستاره هاي ديروز و فرداي ايتاليا نشان مي دهد لاتزيو در مسير صحيحي گام برمي دارد.
از ديگر شاخصه هاي موفقيت پايتخت نشينان مي توان به مديريت شايان توجه آن اشاره كرد. هنوز مدت زيادي از تغييرات در رأس هرم لاتزيو نمي گذرد كه شرايط قراردادها مشخص و حقوق هاي عقب افتاده پرداخت شده است اما آنچه سبب شده همه عملكرد مديران تيم را بستايند، حمايتي است كه همواره از مربي به عمل آورده اند و قاطعيتي كه در قبال شايعات پيرامون ياپ استام، برناردو
كورادي و دژان استانكوويچ از خود نشان دادند.
«ميلان استام را مي خواهد؟ بسيار خوب، من هم خيلي چيزها را مي خواهم اما اين به معناي به دست آوردنشان نيست!» لوكا با رالدي، مدير ارشد لاتزيو چنان با صلابت برابر پيشنهاد ميلان رفتار كرد كه هيچ ترديدي باقي نماند آبي پوشان قصه فروش مدافع هلندي خود را ندارند. درواقع آنها نمي خواستند هيچيك از ستاره هاي خود را از دست بدهند تا مانچيني را در شرايطي اسف بار، تنها، رها كنند. تشكيلات قدرتمند لاتزيو با تصميماتي هدفمند نويد روزهاي پرفروغي را براي تيم مي دهد.
مدد گرفتن از تجربه ديگر ركن كامكاري باشگاه بود انگار مانچيني مهارت ويژه اي در بازي گرفتن از ستاره هايي دارد كه تاريخ انقضايشان گذشته است. آنجلو پروتزي، ديميتريو آلبرتيني و سينيشا ميهايلوويچ زندگي دوباره اي را در رم شروع كرده اند.
در روزگاري كه همگان سخن از بهترين دروازه بانان كنوني دنيا، جانلوييجي بوفون بر زبان مي رانند آنجلو پروتزي در حراست از دروازه تيمش بي مانند نشان مي دهد. او اكنون نشان از دروازه بان آماده اي دارد كه در يووه با چالاكي ضربات حريفان را مهار مي كرد. در سن و قامت پروتزي، اگر بتوانيد كماكان سريع و آماده باقي بمانيد، دست به كاري خارق العاده زده ايد، مانند اين كه در نيم ثانيه مي تواند ذهن مهاجم جوان رقيب را بخواند، چيزي شبيه به پيتر اشمايكل كبير در سال ۱۹۹۹.
آلبرتيني و ميهايلوويچ
شرايطي مشابه پروتزي دارند. چند نفر هت -تريك آلبرتيني براي ميلان را به خاطر دارند يا به ياد مي آورند مدافع صرب در يك بازي روي سه ضربه ايستگاهي، سه بار تور دروازه رقيبان را به لرزه درآورده باشد؟
آن روزهاي خوش - كه كارشناسان انتظار داشتند هريك در هر فصل دست كم يازده گل به ثمر برسانند، چيزي بيشتر از خيلي از مهاجمان فعلي سري A - ديگر سپري شده بودند و دو بازيكن كهنه كار آخرين روزهاي بازي خود را به انتظار نشسته بودند اما آنچه مانچو با آنان انجام داد باورنكردني است. آلبرتيني چنان در خط مياني لاتزيو تابناك ظاهر شده كه تراپاتوني گفته است نام او را فراموش نكرده و شوت هاي سهمگين ميهايلوويچ يكبار ديگر زوزه كشان به سوي دروازه ها روان مي شود.
در چنين اوضاعي انتظار مي رود اگر لاتزيو فصل را بهتر از سال پيش به پايان نرساند، حداقل همانند فصل قبل بر رتبه چهارم سري A تكيه بزند. بازي هاي زيبا و هجومي اي كه آبي پوشان با به كارگيري سياق ۲-۴-۴ از خود به نمايش مي گذارند به فوتبال بسته و دفاعي باشگاه هاي ايتاليايي روحي تازه دميده، فوتبالي كه قادر است تا مراحل نهايي جام قهرمانان - شايد تا مرحله نيمه پاياني - پيش رود.

مجارها قهرمان بلامنازع واترپلو جهان
FINA WATER POLO WORLD LEAGUE 2003
011892.jpg
ليگ جهاني واترپلو
بهرام توكلي: مسابقات ليگ جهاني واترپلو امسال با حضور هشت تيم منتخب جهان در قالب دو گروه چهار تيمي A و B برگزار گرديد. مسابقاتي كه با قوانين جديد آغاز شد. هر وقت بازي از ۷ دقيقه به ۹ دقيقه افزايش يافته بود و زمانهاي استراحت نيز بدين صورت تغيير كرده است كه بين وقت اول و دوم و نيز بين وقت سوم و چهارم ۳ دقيقه و بين وقت دوم و سوم كه دروازه ها تعويض مي شود ۱۰ دقيقه منظور شده است. براي هر برد ۳ امتياز و براي هر باخت ۱ امتياز در نظر گرفته شده است. هر بازي مي بايست برنده داشته باشد بدين ترتيب مساوي در بازيها صورت نخواهد گرفت. در صورت وجود تساوي در پايان چهار وقت بازي، هر تيم ۵ پنالتي از فاصله ۵ متري دروازه پرتاب خواهد كرد و پنالتي ها بصورت يك به يك توسط تيم ها زده خواهد شد. و هر نفر يكبار ضربه پنالتي را خواهد زد.
بدين ترتيب ۸ تيم حاضر درگروه هاي A و B ديدارهاي مقدماتي خود را انجام داده و رده بندي گروه ها بدين صورت اعلام گرديد.
گروه :A ۱- ايتاليا ۲- يونان ۳- هلند ۴- برزيل
گروه :B ۱- مجارستان ۲- آمريكا ۳- يوگسلاوي ۴- استراليا
مسابقات گروه A در سائوپولو برزيل برگزار گرديد و مسابقات گروه B در بوداپست مجارستان. اما از نكات جالب توجه در دور مقدماتي بايد به روياروئي دو حريف ديرينه يعني مجارستان و يوگسلاوي اشاره نمود كه بازي فوق العاده زيبايي را به نمايش گذاشتند كه با برتري ۱۱ بر ۷ مجارها به پايان رسيد.
اما فينال مسابقات با حضور ۳ تيم برتر هر گروه در نيويورك آمريكا برگزار شد كه در اولين ديدارها هلند در مقابل يوگسلاوي (صربستان و مونته نگرو) قرار گرفت و يونان در مقابل آمريكا كه در پايان پس از باخت تيم هاي هلند و يونان اين دو تيم بازي نهايي براي كسب مقامهاي پنجم و ششم را برگزار كردند كه يونان با نتيجه ۸ بر ۷ هلند را شكست داد و مقام پنجم را بدست آورد.
اما در بازيهاي ماقبل فينال دو بازي زيبا برگزار شد ابتدا مجارستان در يك ديدار نزديك و تماشايي با نتيجه ۶ بر ۵ آمريكا را شكست داد و به فينال رفت و در بازي ديگر ايتاليا بار ديگر از يوگسلاوي يك مغلوب ساخت. بدين ترتيب ديدار نهايي را دو تيم ايتاليا و مجارستان برگزار كردند و ديدار رده بندي را آمريكا و يوگسلاوي. در بازي رده بندي شگفتي ديگري رقم خورد و اين بار آمريكا كه يكماه قبل در مسابقات قهرماني جهان مقام را بدست آورده بود يوگسلاوي را با نتيجه ۱۲ بر ۹ شكست داد و مقام سوم را بدست آورد.
بازي فينال: اما در فينال مسابقات بار ديگر همانند بازيهاي قهرماني جهان ايتاليا و مجارستان در مقابل يكديگر قرار گرفتند. مجارستان كه به واقع پر افتخارترين تيم واترپلوي جهان است در يك بازي تا حدودي يك طرفه، توانائي هاي بازيكنان خود را به نمايش گذاشت و با نتيجه ۱۳ بر ۸ از ايتاليا يك مغلوب ساخت، در پايان اين بازي توماس كاشاش بهترين بازيكن اين ديدار گفت: «خيلي ها مي خواستند تا تيم ما در خانه بماند و تمام تلاش خود را بر روي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن متمركز نمايد. زيرا ما به تازهگي قهرمان جهان شده بوديم و ممكن بود تكرار اين قهرماني مشكل باشد.» اما كيش يكي ديگر از بازيكنان مطرح تيم مجارستان از حمايت مجارستاني ها تشكر كرد و اين حمايت را مايه مباهات و سرافرازي و خوشحالي دانست او گفت «ما دوباره قهرمان شدن خود را از همبستگي بازيكنان داريم و در اين بازي ايتاليايي ها در واقع پس از دو وقت اول همه چي را باختند. در حقيقت بازي ماقبل نهايي در مقابل آمريكا يك دستگرمي بود تا براي بازي فينال آماده شويم.» وقت اول بازي فينال ۲ بر ۲ به پايان رسيد اما در وقت دوم به يكباره مجارستان طوفاني برپا كرد و با نتيجه ۵ بر ۲ اين وقت را به پايان رساند. در وقت سوم نيز بار ديگر مجارستان نتيجه دور از انتظاري بدست آورد و ۴ بر ۲ ايتاليا را شكست داد و در وقت چهارم و آخرين وقت اين بازي بار ديگر ۲ بر ۲ به پايان رسيد و در مجموع مجارستان ۱۳ بر ۸ از ايتاليا يك مغلوب بزرگ ساخت. در پايان مسابقات جوائز نقدي از سوي فدراسيون جهاني شنا Fina به تيم هاي حاضر در مرحله فينال بدين ترتيب پرداخت گرديد.
۱- مجارستان ۰۰۰/۱۰۰ دلار
۲- ايتاليا ۰۰۰/۷۰ دلار
۳- آمريكا ۰۰۰/۵۰ دلار
۴- يوگسلاوي ۰۰۰/۳۵ دلار
۵- يونان ۰۰۰/۳۰ دلار
۶- هلند ۰۰۰/۲۵ دلار
همچنين توني آزودو از آمريكا با ۱۲ گل عنوان بهترين گلزن مسابقات را بدست آورد و پس از او الكساندر ساپيچ از يوگسلاوي با ۱۱ گل و پيتر بيروش از مجارستان با ۱۰ گل قرار گرفتند. مجارستان همچنان بهترين تيم واترپلوي جهان است.

فوتبال باشگاهي در قاره سبز
روز شلوغ فوتبال در اروپا
شنبه ها هميشه يك روز شلوغ در فوتبال باشگاهي به شمار مي رود. يك روز قبل از تعطيلي در كشورهاي قاره سبز موجب مي شود تا بازي هاي زيادي در اين روز برگزار شود. امشب انگليس، آلمان، ايتاليا و اسپانيا شاهد بازي هاي حساسي است.
گروه ۷
011894.jpg

با پايان هفته سوم كالچو ۵ تيم ۷ امتيازي شدند تا بازي ها در اين هفته براي صدرنشيني مطلق تيم ها حساستر شود.
البته ايتاليا امروز شاهد دو بازي از گروه ۷ امتيازي ها است.
بينكونري ها اولين بازي از هفته چهارم را امروز در زمين رجيانا آغاز مي كنند. يك لشكر بازيكن مصدوم مشكل عمده بوده در اين بازي است كه سرآمد آنها الكس مي باشد.
علاوه بر دل پيرو، جيان لوكا پسوتو، آنتونيو كونته و السيوتاكنياردي نيز در اين بازي غايب اند. گازتا دلا اسپورت با انتشار تركيب يوونتوس در اين بازي سيستم اين تيم را (۲-۱-۳-۴) اعلام كرد و به جاي دل پيرو قرار است مارك دي وايو در تركيب اصلي جاي  گيرد و در خط مياني نيز داويدز جانشين تاكنياردي خواهد شد. از سوي ديگر رجيانا اكنون (۲۷۰) دقيقه را بدون شكست سپري كرده است و با ۳ امتياز در مكان دهم قرار دارد.
رجيانا فصل پيش در ديدار برگشت دو بر يك حريف را مغلوب كرد تا به دومين پيروزي اين تيم بعد از ۴ سال برابر يووه رقم بخورد. البته در ديدار رفت در دل آلپي اين تيم پنج بر صفر برابر يوونتوس مغلوب شده بود.
رجيانا يك بار در سال ۲۰۰۲ در دل آلپي يك بر صفر برابر اين تيم ،برنده ميدان را ترك كرده بود.
در تيم رجيانا آندريا سوتي بدليل آسيب ديدگي از ناحيه زانو غايب است.
يوونتوس مدافع عنوان قهرماني براي غلبه بر رجيانا برنامه هاي ويژه اي دارد ليپي در اين باره مي گويد: شايد براي ما اين بازي حكم صدرنشيني را داشته باشد در حال حاضر رقابت نزديكي بين ما و ساير رقبا وجود دارد و ما براي جدا شدن از ساير تعقيب كنندگانمان بايد در اين گونه بازي ها پيروز شويم.
اينتر يكي ديگر از تيم هاي (گروه هفت) امشب در خارج از خانه بازي سختي را برابر اودنيزه در پيش رو دارد.
كوپر در اين باره مي گويد: ما براي پيروزي به مصاف اودنيزه مي رويم اما حريف ما نيز بواسطه بازي در خانه خودش تيم بسيار خطرناكي به حساب مي آيد. با بررسي بازي هاي دو تيم در سه سال اخير به اين نتيجه مي رسيم كه اودنيزه همواره سد محكمي برابر نرآتزوري ها بوده است. در مجموع ۹ بازي كه دو تيم از سال ۲۰۰۰ با يكديگر انجام داده اند سهم اودنيزه ۵ پيروزي بوده و اينتر فقط در ۲ مسابقه به برتري رسيده است.
اودنيزه فصل پيش در هر دوبازي رفت و برگشت فاتح نبرد باشمالي ها بود. در اين بازي كوپر با سيستم ۲-۴-۴ با حريف روبرو مي شود. كوكو، ويري و كريستيانو زانتي ۳ غايب سرشناس اينتر هستند.
چلسي بدنبال ادامه موفقيت
011896.jpg

ليگ برتر انگليس تحت الشعاع بازي آرسنال و نيوكاسل بود كه ديروز در هايبوري انجام شد. اين بازي ها امروز با دو بازي مهم ديگر پيگيري مي شود و طي آن چلسي كه به تيم ميليونرها در اين فصل شهرت يافته به مصاف آستون ويلا مي رود. چلسي اكنون ۵ بازي بدون شكست را سپري كرده و با ۱۳ امتياز و تفاضل گل كمتر در مكان دوم ايستاده است.
رانيري اكنون خوشبخت ترين مربي دنياست زيرا مجموعه اي كه در اختيار دارد شامل كلكسيوني ارزشمند براي موفقيت در اين فصل است. در طول ساليان اخير چلسي هيچگاه تا اين اندازه پر مهره نبوده است. اما ناكام بزرگ هفته ششم يعني منچستر بعد از تساوي بدون گل برابر آرسنال به مكان سوم سقوط كرد. پنالتي كه در دقايق پاياني نيستلروي هلندي از دست داد بزرگترين لطمه اي بود كه به اين تيم وارد شد و مانع از صدرنشيني شياطين سرخ شد. منچستر امروز به مصاف تيم لستر مي رود كه در ۶ بازي گذشته خود تنها يك پيروزي بدست آورده است. در ساير بازي هاي امروز بيرمنگام با پورتموث، موبولتون، باولووز و ساوتهمپتون با ميدلزبرو ديدار مي كنند.

معادلاتي كه در بوندس ليگا بهم خورد
در بوندس ليگا اكنون تمامي معادلات بر هم خورده و تيم هايي مانند اشتوتگارت و وردربرمن جايگزين تيم هاي سرشناسي چون بايرن مونيخ و دورتموند در صدر جدول شده اند. در هفته هفتم اشتوتگارت در پيشتاز اين بازي ها برابر مونيخ ۱۸۶۰ به ميدان مي رود و لوركوزن با وولفسبورگ ديدارمي كند. تساوي هفته پيش ياران اوگن تالر باعث شد تا اين تيم همچنان در بالاي جدول در بين قدرت هاي اين فصل باقي بماند. اين هفته وردربرمن با اف ث كلن و بايرن مونيخ با هانزا روستوك ديدار مي كنند.

موناكو در انديشه صدرنشيني
در فرانسه تيم موناكو پيشتاز فوتبال فرانسه كه هفته پيش بواسطه شكست مارسي در صدر قرار گرفت امشب در زمين خود با تولوز ديدار مي كند دشان در ادامه موفقيت هاي اخيرش با اشاره به ضعيف بودن حريف امشب تيمش گفت: ما با روشي تهاجمي به ديدار تيم ته جدولي تولوز خواهيم رفت تا بتوانيم موقعيت خود را در جدول حفظ كنيم. در همين راستا مارسي يك بازي دشوار با نيس تيم سوم جدول دارد كه اين بازي مي تواند تكليف تيم دوم جدول را مشخص كند.

خبرها و نگاهها
درك بالاي ژي هونگ
011900.jpg

علي شاكري- ژي هونگ رئيس چيني كنفدراسيون واليبال آسيا يكي از تماشاگران پروپاقرص دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه در شهر «تيان جين» چين بود. ژي هونگ برخلاف جثه نحيف اش از صدايي رسا برخوردار بود. وي در سرموني آغاز بازيها كه با حضور سرپرستان و مربيان تيم ها در محل هتل اسپورت «تيان  جين» برپا شده بود، طي سخناني از تحول در واليبال قاره كهن و نزديك شدن قدرت هاي جديد همانند ايران، هند و تايپه به تيم هاي مطرح قاره چون كره، چين و ژاپن گفت، رئيس كنفدراسيون واليبال آسيا در شرايطي كه هنوز بازيها به طور رسمي آغاز نشده بود، به مدعيان سنتي هشدار داد كه به خود آيند وگرنه در گردباد حوادث غرق خواهند شد. بسياري از حاضرين در آن جلسه صحبت هاي «ژي هونگ» را چندان جدي نگرفتند، اما شكست كره برابر هند و باخت هاي دردناك ژاپن مقابل ايران و پاكستان نشانه درستي از درك بالاي رئيس چيني كنفدراسيون از تحولات آغاز شده در واليبال آسيا حكايت مي كرد. با همه اين اوصاف بايد اين واقعيت را نيز پذيرفت كه در دوران صدرات چيني ها بر كنفدراسيون آسيا اين كنفدراسيون به لحاظ مالي و تأثيرگذاري در فدراسيون بين المللي واليبال، هرگز قابل قياس با دوران مديريت «ماتسودايرا» نيست. نكته اي كه همه كارشناسان حاضر در «تيان جين» هم روي اين مسئله اتفاق نظر داشتند.
عاشق ايران
011898.jpg

«عرفان نواز» كاپيتان تيم ملي پاكستان روابط صميمانه اي با گروه سرپرستي و بازيكنان ايران داشت. او كه سالهاي پيش دو فصلي را با تيم هاي اروميه و ساپكو در ليگ ايران گذرانده بود، با تسلط به زبان فارسي در ميان بازيكنان ايران بيش از همه با «محمود افشار دوست» گرم مي گرفت و به يادآوري خاطرات سالهاي حضورش در ايران مي پرداخت.
عرفان نواز در گفت وگو با نگارنده گفت: هرگز خاطرات خوبم را با غلامعباس در ايران فراموش نمي كنم. من عاشق ايرانم و دوست دارم در صورتي كه باشگاهي از من دعوت به عمل آورد يكبار ديگر بازي در ليگ ايران را تجربه كنم.
عرفان نواز ضمن اظهار شگفتي از پيشرفت واليبال ايران آن را ثمره علاقه مندي جوانان به اين ورزش و استقبال تماشاگران دانست.
كاپيتان تيم ملي واليبال پاكستان در مورد موقعيت واليبال اين كشور گفت: هم اكنون رئيس پليس پاكستان مسئوليت فدراسيون واليبال را برعهده دارد و با علاقه مندي و سياست جوانگرايي در انديشه سر و سامان دادن به اين ورزش است. عرفان پيرامون غلامعباس همبازي قديمي خود گفت: اين بازيكن به دليل آسيب ديدگي و عمل جراحي واليبال را كنار گذاشته است.
شكست فراموش نشدني
011902.jpg

«جون يوراتي» سرمربي آرژانتيني تيم ملي استراليا پس از شكست مقابل ايران در بازي رده بندي گفت: اين باخت را به اين زودي ها فراموش نمي كنم. وي در
گفت و گو با خبرنگاران چيني افزود: ما خود را آماده يك پيروزي مطلق در برابر ايران ساخته بوديم ولي واقعيت آنكه در ميدان با يك تيم سخت كوش و با انگيزه مواجه شديم كه فقط در جستجوي پيروزي مقابل ما بود.
يوراتي در خاتمه گفت: حالا همه تلاش ما در ماههاي آينده اين خواهد بود تا با كسب موفقيت در مسابقات انتخابي المپيك آتن در ژاپن جواز حضور در المپيك را دريافت داريم.
چراغ سبز «اليف»
«اليف هريستوف» سرمربي بلغاري تيم ملي هند اگرچه نتوانست تيمش را در جمع چهار تيم برتر رقابت هاي آسيايي جاي دهد، اما تأثير او در نوع بازيهاي اين تيم كاملاً به چشم مي خورد. هند براي هر بازي برنامه خاصي داشت. هندي ها در جام دوازدهم زنگ خطر را براي همه تيم هاي مدعي به صدا درآوردند و به زودي بايد شاهد صعود آنها در روي سكوهاي برتر آسيايي باشيم.
«اليف هريستوف» در جمع سه نفره با نگارنده، حسين حسيني و عباس برقي سرپرست و مربي تيم ملي واليبال ايران از علاقه اش به حضور در ايران و كار با تيم هاي ملي كشورمان گفت و ضمن صحبت هايش يادآور شد كه تنها يك ماه ديگر از قراردادش با فدراسيون واليبال هند باقي مانده است. از «هريستوف» راجع به «گالا بينوف» پرسيديم كه قبل از «پارك كي ون»، سرمربي كره اي نامزد اول تصدي تيم ملي ايران بود. «اليف» با جابجا شدن در روي صندلي اش از اين سؤال ابتدا جا خورد، اما با گذشت لحظاتي با كشيدن آهي بلند كه نشان از دل پر او از «گالابينوف» داشت گفت: او يك مربي جاه طلب است و برايش پول از هر چيز ديگر بيشتر اهميت دارد. وي افزود: هنگامي كه من سرمربي تيم ملي بلغارستان بودم وقتي با رئيس فدراسيون واليبال كشورم درگير شدم او جانشين من شد.
ژاپن به دنبال مربي خارجي
011904.jpg

ژاپني ها بدون شك مغموم ترين تيم حاضر در بازيهاي قهرماني آسيا و اقيانوسيه بودند كه سقوط وحشتناكي داشتند. تيمي كه هنوز با پنج بار فتح مسابقات واليبال دو قاره آسيا و اقيانوسيه در صدر تيم هاي مدعي است. به نظر مي رسد كه با ترويج هرچه بيشتر فوتبال و گرايش نوجوانان ژاپني به اين ورزش، واليبال ديار آفتاب تابان رو به افول گذاشته است. ژاپني ها در چند سال اخير با ميزاني انواع و اقسام مسابقات جهاني و بين المللي به نوعي درصدد احياي دوباره واليبال برآمدند، اما مثل اينكه همه تمهيدات بكارگرفته تاكنون ثمري در پي نداشته است. «تاناكا» يكي از ستاره هاي بزرگ دهه هفتاد واليبال ژاپن و برنده مدال طلاي المپيك مونيخ در «تيان جين» تلاش بسياري كرد تا ژاپني ها در گرداب بازيها غرق نشوند، اما نه تلاش هاي او ونه آمدن «سي جي اوكو» هيچكدام نتوانست مانع از غرق شدن كشتي به گل نشسته ژاپني ها در اين دوره از بازي شود.«سي جي اوكو» همدوره «تاناكا» در گفتگوي مطبوعاتي با نمايندگان رسانه ها از تجديدساختار واليبال ژاپن گفت و اينكه اين كشور در انديشه استخدام چند مربي سرشناس خارجي براي تيم ملي اين كشور است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |