نفت آسياي مركزي ، تعهد قزاقستان
ولاديمير اشكولنيك وزير انرژي قزاقستان در كنفرانس بين المللي محيط زيست ،اكولوژي درياي خزر در سال ۲۰۰۳،برنامه توسعه منابع هيدروكربني موجود در سهم اين كشور از درياي خزر را طرح و تأييد كرد و گفت: از اين پس قوانين جديدي در مورد استفاده از منابع درياي خزر براي حفظ محيط زيست اجرا خواهد شد و متخلفان تحت پيگيري هاي قانوني قرار خواهند گرفت. وي افزود: مطالعه روي گياهان و جانوران دريايي موجود در منطقه در كنار كشف چاه هاي نفتي جديد در درياي خزر در برنامه كار دولت قزاقستان قرار دارد.
دراين كنفرانس ازطرف ايران فعاليتي قابل توجه صورت نگرفت .
سرمايه گذاري خارجي در ايران
يكي از مقامات عالي رتبه صنعت نفت ايران اعلام كرد: به زودي براي كساني كه تمايل به سرمايه گذاري در طرح هاي مربوط به منابع انرژي موجود در درياي خزر دارند راهكارهاي بهتري ارائه خواهد شد. وي گفت: بهبود بستر سرمايه گذاري خارجي در ايران باعث ترغيب كشورهاي ديگر براي سرمايه گذاري در ايران مي شود. حمدالله محمدنژاد معاون وزير نفت و گاز در مورد درياي خزر در مصاحبه اي با يكي از خبرنگاران خارجي گفت: وزارتخانه پيشنهادهايي به سرمايه گذاران خارجي خواهد داد كه به نفع ايران و صنعت نفت اين كشور باشد و براي جذب سرمايه گذاران خارجي هرگز قول استفاده آنها از سهمي از توليدات نفتي كشور را نخواهد داد زيرا اين كار به اقتصاد داخلي لطمه بزرگي خواهد زد.
وي افزود: ايران از استفاده شخصي هريك از سرمايه گذاران از منابع ملي كشور جلوگيري خواهد كرد. اما هريك از شركت هاي بين المللي كه در اجراي پروژه هاي نفتي با ايران همكاري مي كنند در درآمد نفتي ايران سهيم خواهند بود. البته سهمي كه پيش از انعقاد پيمان همكاري به تأييد طرفين قرارداد رسيده باشد.
چين در خزر
مركز تحقيقات بازارهاي جهاني اعلام كرد شركت ملي نفت چين سهمي از نفت خام خود كه از شمال حوزه بوزاچي در قزاقستان به دست آورده است را از طريق ايران به ديگر كشورهاي جهان صادر خواهد كرد. در اجراي اين طرح، شركت ملي نفت چين در مقابل ارسال ميزان مشخصي از نفت از بندر خارك، نفت حوزه بوزاچي را به بندر نكا در شمال ايران انتقال خواهد داد. به نظر مي رسد چين به دنبال يافتن يك مسير امن براي انتقال نفت خام خود به ديگر كشورهاي جهان است. به گزارش روزنامه «آذر» اگر ايران از ادامه ارتباط نفت با چين امتناع كند، حمل محموله هاي نفتي به آذربايجان نيز متوقف خواهد شد. اما اگر اجراي برنامه ادامه پيدا كند مسئولان اقدام به احداث خط لوله قزاقستان چين خواهند كرد.
در اواخر ماه آگوست شورون تگزاكو و نيمر توافق كردند كه به ترتيب ۶۵ و ۳۵ درصد از سهمشان را به شركت ملي نفت چين بفروشند . آنها در مقابل فروش اين سهم از منابع حوزه نفتي بوزاچي شمالي ۲۱۰ ميليون دلار آمريكا طلب كردند .
ايران پيش بيني كرده است كه استخراج نفت از منابع درياي خزر را در آينده اي نزديك افزايش مي دهد و براي اين منظور اجراي يك پروژه پانصد ميليون دلاري را براي ارتقاي وضعيت پالايشگاههاي نفتي خود و افزايش ظرفيت آنها آغاز كرده است .
خط لوله نكا -تهران نيز با ۱۵۰ هزار بشكه ظرفيت احداث شده است . در حال حاضر ۵۰ هزار بشكه نفت خام از اين طريق حمل مي شود . شركت نفت تركمنستان و شركاي خارجي اش در نظر دارند براي احداث يك خط لوله نفتي ۸/۵۹ ميليون دلار هزينه كنند. با راه اندازي اين خط لوله سالانه ۳ ميليون تن نفت از يك حوزه وسيع نفتي كه در منطقه غربي تركمنستان قرار دارد به پالايشگاهها تركمن باشي انتقال مي يابد.
طبق برآوردها ، احداث اين خط لوله در ژانويه سال ۲۰۰۵ به پايان خواهد رسيد وتركمن نفت كستروي ۵۵ درصد ويك شركت ثبت شده در ليختن اشتاين ، ۴۵ درصد در اجراي اين پروژه سهيم هستند . علاوه بر آن ۳ شركت ديگر از اوكراين و ليختن اشتاين و آلمان در اجراي پروژه با آنها همكاري مي كنند.
احتمال ركود بازار خودرو در آمريكا
رنك واگنر، مدير عامل شركت جنرال موتور گفت: بازار اتومبيل آمريكا با روند افزايش روبه رو شده است. اين كشور به زودي شاهد رشد درآمد حاصل از توليد خودرو خواهد بود. اما پس از يك قله، سقوطي چشمگير انتظار دست اندركاران صنعت اتومبيل آمريكا را مي كشد. وي ضمن تأكيد روي اشتباه آمريكا به دليل افزايش بيش از حد قيمت خودروهاي توليدي خود گفت: من فكر مي كنم آمريكا به زودي بازارش را از دست خواهد داد. اگر پيش بيني هاي من در مورد اقتصاد آمريكا و جهان درست باشد، صنعت خودروسازي آمريكا اول شاهد رشدي چشمگير و بلافاصله بعد از آن سقوطي وحشتناك خواهد بود.
وي افزود: اميدوارم قله صنعت خودروسازي آمريكا، وضعيت كنوني آن باشد.
واگنر با اظهار تأسف از اينكه آلمان در رقابت با آمريكا نتوانست بازار اتومبيل خود را حفظ كند گفت: وضعيت بازار اتومبيل هاي آمريكايي تا پايان سال ۲۰۰۴ شاهد رشد چشمگيري خواهد بود. وي افزود: مسئولان صنعت اتومبيل سازي آمريكا انتظار دارند تا پايان سال ۲۰۰۳ معادل ۹/۱۶ ميليون اتومبيل تازه را وارد بازار كنند و به فروش برسانند. اما اين كار بدون استفاده از محرك براي ترغيب مصرف كنندگان اروپايي امكان پذير نخواهد بود. واگنر ضمن توضيح اينكه محرك هاي خريداران براي خريد اتومبيل هاي آمريكايي كارايي بالاي آنها، ضمانت نامه طولاني مدت و خدمات پس از فروش آن است، گفت: حتي اگر انگيزه لازم براي خريد اتومبيل هاي آمريكايي در اروپا ايجاد شود، باز هم توليدكنندگان نخواهند توانست سطح توليدشان را افزايش دهند زيرا آنها انگيزه لازم براي افزايش سطح توليد خود را ندارند. وي در توضيح اين مطلب گفت: قيمت اتومبيل هاي آمريكايي در اروپا كمتر از آمريكا است. بنابر اين توليدكنندگان آن تمايل به صدور محصولاتشان به كشورهاي ديگر ندارند. همين مسئله باعث ركود بازار اتومبيل آمريكا پس از يك دوره شكوفايي خواهد شد.