۱- مقدمه
به رغم تلاش هاي وسيع دولت براي كاهش موانع فعاليت اقتصادي در سالهاي اخير، رتبه ريسك ايران به ويژه طبق مطالعات، محاسبات و برآوردهاي مؤسسه تجارت بين المللي (BMI) بهبود مؤثري را نشان نمي دهد و بعضاً در ارزيابي هاي خود به بدتر شدن رتبه ريسك ايران پرداخته اند. جديدترين گزارش سالانه مؤسسه BMI كه به صورت ويژه براي ايران تدوين شده است، بيانگر بدتر شدن ريسك ايران حداقل در شاخص رتبه ريسك سياسي كوتاه مدت است. همچنين رتبه ريسك اقتصادي كوتاه مدت، تغيير قابل توجهي نكرده است.
بايد توجه داشت كه هر يك از مؤسسات معتبر و مهمي كه وظيفه رتبه بندي ريسك كشوري را به عهده دارند، از ديدگاه هاي خاص خود به ارزيابي مي پردازند و نيز هر يك، مشتريان مخصوص به خود را دارند. اكثر شركت هاي بزرگ به ويژه شركت هاي تجاري و بازرگاني، نفتي، بيمه و ضمانتي و بانك ها از رتبه هاي محاسبه شده توسط مؤسسات طرف قرارداد خود، براي بررسي مخاطرات تبادل اقتصادي با كشور هدف استفاده مي كنند. مهم ترين شاخص اقتصادي كه حساس به نرخ هاي ريسك كشوري است، سرمايه گذاري خارجي است كه به ريسك كشوري به صورت مستقيم واكنش نشان مي دهد.
برخي از اين مؤسسات رتبه بندي و به عنوان نمونه مؤسسه اعتباري «فيچ»، بيشتر به ساختارهاي داخلي اقتصادي و بررسي موانع داخلي فعاليت اقتصادي مي پردازد. برخي ديگر نيز به احتمالات بازگشت اصل و سود سرمايه خارجي توجه بيشتري نشان مي دهند و اغلب اين مؤسسات، مسائل سياسي داخلي و خارجي را نيز به صورت مستقيم و با ضرايب بالا در رتبه بندي خود وارد مي كنند.
در سالهاي اخير سياست گذاران و تصميم سازان اقتصادي كشور، برنامه جامعي را براي اصلاحات اقتصادي در دستور كار خود قرار داده اند. اين اصلاحات اگرچه به علت رقابت هاي جناحي كند پيش مي رود، ولي به هر شكل موفق شده اند چشم انداز مناسب تري را نسبت به قبل ارائه دهند. شدت اثر اختلافات سياسي بر مسائل اقتصادي چنان قوي است كه مؤسسات اعتباري محاسبه كننده ريسك كشوري، ايران را از نظر اقتصادي در رتبه هاي مناسب قرار مي دهند ولي در رتبه بندي نهايي و تركيبي با اعمال تأثير متغيرهاي سياسي، رتبه نهايي كاهش چشمگيري مي يابد.
جدول شماره ۱- ريسك كشوري ايران- BMI - ۲۰۰۱
متوسط كشورهاي نوظهور
|
متوسط منطقه(خاورميانه)
|
نمره قبلي
|
رتبه (از بين ۴۳ كشور)
|
جديدترين نمره
|
|
۶۰/۲
|
۵۸/۴
|
۵۴/۷
|
۳۰
|
۵۳/۲
|
ريسك تركيبي
|
۶۵/۳
|
۶۸/۴
|
۵۲
|
۳۵
|
۵۲
|
ريسك بلندمدت سياسي
|
۶۵/۲
|
۶۴/۴
|
۵۳
|
۳۶
|
۵۰
|
ريسك كوتاه مدت سياسي
|
۵۲/۵
|
۵۰/۴
|
۴۵/۲
|
۳۲
|
۴۵
|
ريسك بلند مدت اقتصادي
|
۵۶/۳
|
۵۳/۶
|
۵۶/۵
|
۲۱
|
۵۶
|
ريسك كوتاه مدت اقتصادي
|
۵۵/۱
|
۵۵/۱
|
۴۵/۵
|
۳۰
|
۴۵/۵
|
نمره محيط تجاري
|
|
مهمترين اصلاحات اقتصادي را مي توان در يكسان سازي نرخ ارز، تدوين و تصويب قوانين مناسب اقتصادي مانند قانون تجميع عوارض، اصلاح قانون ماليات ها و قانون سرمايه گذاري خارجي بر شمرد. اين اصلاحات اگرچه به برخي از اهداف موضعي خود دست يافته اند ولي تنها در صورتي توفيق مؤثري خواهند داشت كه با اصلاحات ديگر از قبيل رفع موانع غيرتعرفه اي، كاهش موانع تعرفه اي، اصلاح قانون كار، اصلاحات بودجه اي و تسريع خصوصي سازي همراه شوند.
اصلاً سنجش مخاطرات اقتصادي حداقل براي كشورهاي در حال توسعه- كه نيازمند ورود سرمايه هستند- توسط مؤسسات خارجي و به صورت نگاه از بيرون انجام مي شود و هيچ مؤسسه يا مركز آكادميك داخلي در ايران به محاسبه يا ارزيابي و نقادي رتبه بندي ها نمي پردازد. در سالهاي قبل مؤسسه معتبر موديز به دليل فشار آمريكا، ايران را از فهرست كشورهاي مورد مطالعه خارج كرد ولي برخي مؤسسات در سال ۲۰۰۲ بهبودهاي نسبي و اندكي را گزارش كردند. براي بسياري از كشورها به ويژه آنهايي كه با بازار وسيع پولي و مالي و سرمايه اي ارتباط وسيع دارند تغيير هر درجه رتبه ريسك، عوارض هزينه اي يا درآمدي قابل توجهي دارد ولي براي كشور ما اثرات اين تغييرات به جز در مورد سرمايه گذاري خارجي و نرخ هاي ضمانت ها اثرات كمتري دارد. از آنجا كه روند جهاني شدن و تلاش ايران براي آزادسازي اقتصادي در حال انجام است، توجه به اين گونه رتبه بندي اهميت مي يابد.
مؤسسه تجارت بين المللي (BMI) در دو بعد اساسي، ريسك كشوري را طبقه بندي مي كند. يكي از اين ابعاد، ريسك سياسي و بعد ديگر ريسك اقتصادي است. برآيند اين دو نوع ريسك، يك ريسك تركيبي است كه دو محور مختصات را دربردارد و هر نقطه داخل اين فضا مكان هندسي برآيند هر دو نوع ريسك است. تقسيم بندي ساير مؤسسات متفاوت است و بسته به نوع محاسبه، مشتريان و اهداف خود، تقسيمات آنها تغيير مي نمايد.
نتايج و يافته هاي مؤسسه BMI حداقل براي بخشي از جهان اقتصاد مورد استناد قرار مي گيرد. بيش از دهها شركت بزرگ بين المللي طرف قرارداد BMI هستند و رتبه بندي آن را در محاسبات اقتصادي خود به كار مي برند. از مهمترين اين شركت ها مي توان به شركت اكزان موبيل آمريكا، شركت نستله هلند، صنايع هوايي عربستان، شركت آلستوم ايتاليا، اشاره كرد. ارزيابي نتايج اعلام شده توسط BMI از جهاتي قابل اهميت است. تحليل و آناليز علل تغيير اين رتبه بندي ها و مقايسه با ساير كشورها و استفاده هاي علمي و آكادميك مي تواند به ارزيابي هاي داخلي از اقتصاد ملي، ياري رساند؛ به ويژه از جهت توجه به نگاه هاي خارجي به اقتصاد ايران و اثر متغيرها و تعامل و چالش هاي سياسي بر اقتصاد، حامل درس هايي باشد.
براي ارزيابي جديدترين گزارش BMI، ابتدا گزارش هاي سالانه، ۳ سال قبل را بررسي و سپس مقايسه تطبيقي اين سه سال و تغييرات آن تبيين خواهد شد.
۲- گزارش ۲۰۰۱
در سال ۲۰۰۱ ميلادي،با حملات تروريستي به مركز تجارت جهاني نيويورك و به دليل پيگيري نظامي دولت آمريكا كه عمدتاً در منطقه خاورميانه بود، ريسك سرمايه گذاري در اين منطقه افزايش يافت. هم از نظر مقايسات تطبيقي و هم طبقه بندي منطقه اي ريسك ايران عمدتاً با كشورهاي خاورميانه مورد بررسي و محاسبه قرار مي گيرد. دولت آمريكا پس از حوادث يازدهم سپتامبر، ايران را در شمار كشورهاي حامي تروريسم قرار داد و به عنوان يكي از سه كشور محور شرارت اعلام نمود؛ اين اقدام ريسك كوتاه مدت سياسي ايران را بدتر كرد. اگرچه به طور كلي، منطقه خاورميانه جذابيت ها و كشش هاي پاييني براي جلب سرمايه هاي خارجي دارد ولي اتهامات تروريستي به اين منطقه، اوضاع را بدتر كرد. البته نرخ هاي ريسك اقتصادي در سال ۲۰۰۱ نيز هم به لحاظ ارتباط با متغيرهاي سياسي و هم اوضاع سياست هاي اقتصاد داخلي كشورها متغير بود.
جدول شماره(۲)- ريسك ايران در سال ۲۰۰۲
متوسط كشورهاي نوظهور
|
متوسط منطقه
|
نمره قبلي (۲۰۰۱)
|
رتبه در بين ۵۱ كشور
|
آخرين نمره
|
|
۵۹/۷
|
۵۷/۱
|
۵۳/۲
|
۴۵
|
۵۱/۴
|
ريسك تركيبي
|
۶۶/۵
|
۶۵/۲
|
۵۲
|
۴۳
|
۵۲
|
ريسك بلندمدت سياسي
|
۶۶/۶
|
۶۱/۵
|
۵۰
|
۴۹
|
۵۰
|
ريسك كوتاه مدت سياسي
|
۵۰/۹
|
۴۹/۶
|
۴۵/۲
|
۳۸
|
۴۳/۹
|
ريسك بلند مدت اقتصادي
|
۵۴/۰
|
۵۳/۸
|
۵۶/۵
|
۳۰
|
۵۲/۹
|
ريسك كوتاه مدت اقتصادي
|
۵۴/۰
|
۵۳/۹
|
۴۵/۵
|
۳۸
|
۴۵/۵
|
نمره محيط تجاري
|
|
ارتباط نرخ هاي كلي ريسك و به خصوص ارتباط ريسك ميان كشورها با روابط سياسي و اقتصادي اين كشورها با آمريكا براي بسياري از مؤسسات رتبه گذاري امري قابل توجه است. گذشته از همبستگي اقتصادي كشورها با آمريكا و نزديكي سياسي- اقتصادي اين كشورها به اقتصاد آمريكا به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان و نفوذ آمريكا در اين گونه مؤسسات در نتايج رتبه بندي ها بي تأثير نيست.
در جدول شماره ۱، ريسك كشوري ايران در ابعاد كوتاه و بلندمدت و با اجراي ريسك سياسي و اقتصادي ملاحظه مي شود.
در جدول فوق نمرات، بيشتر به مفهوم رتبه و نمره بهتر و مخاطرات اقتصادي كمتر است و ارقام كمتر به مفهوم جايگاه و نمره بدتر و مخاطرات اقتصادي بيشتر است. چنانچه در جدول فوق ملاحظه مي شود نمره نهايي ايران در سال ۲۰۰۱ با ۵/۱ درجه كاهش، بدتر شده است و در اين سال نمره ايران ۲/۵ درجه از كشورهاي منطقه و ۷ درجه از متوسط كشورهاي نوظهور بدتر است. همچنين در سال ۲۰۰۱، ايران از بين ۴۳ كشور رتبه ۳۰ را كسب كرده است.
نكته قابل توجه اين است كه از نظر نمره ريسك كوتاه مدت اقتصادي، ايران تقريباً همطراز متوسط كشورهاي نوظهور است ولي از نظر رتبه ريسك كوتاه مدت سياسي، به شدت با متوسط كشورهاي نوظهور اختلاف دارد و بيش از ۲/۱۵ درجه از متوسط اين كشورها عقب تر است.
در سال ۲۰۰۱ همچنين محيط تجاري ايران از ميان ۴۳ كشور در جايگاه ۳۰ قرار دارد و نسبت به كشورهاي نوظهور ۴/۹ نمره بدتر و با كشورهاي منطقه برابر است.
تحليل ريسك كوتاه مدت سياسي توسط BMI به طور خلاصه شامل موارد زير است:
- رئيس جمهور خاتمي براي اجراي اصلاحات بخصوص در حوزه اقتصاد با دشواري هاي جدي روبه روست.
- ايجاد موازنه بين جناح هاي سياسي به ويژه گروه هاي افراطي جناح ها، محدوديت هايي را براي رئيس جمهور ايجاد كرده است.
- رئيس جمهور ايران تأكيد كرده است تمركز اصلي اصلاحات در بخش هاي اقتصادي خواهد بود اما اين مسأله با شرايط داخلي و خارجي و توانمندي ها، سازگاري كمي دارد.
- درگيري هاي ديپلماتيك با ايالات متحده به ويژه در مقوله تروريسم شدت يافته است.
تحليل ريسك كوتاه مدت اقتصادي نيز به طور خلاصه شامل موارد زير است:
- تحقق اهداف اقتصادي به طور اساسي به تغييرات قيمت هاي جهاني وابسته است و قيمت هاي بين المللي نفت نيز به نوبه خود به فعايت هاي سياسي و نظامي غيرقابل پيش بيني وابسته است.
- سرمايه گذاري هاي داخلي به هنگام كاهش قيمت نفت از اولويت خارج شده و دچار اختلال مي شوند.
- نرخ هاي بالاي بيكاري همچنان مشكل اساسي به شمار مي رود. يك ميليون بيكار جوان در سال ۲۰۰۱ به جمع بيكاران قبلي مي پيوندند و ايجاد اشتغال كمتر از نيمي از جمعيت جوان وارد شده به بازار كار را پوشش مي دهد.
- اصلاحات در نظام مالياتي ادامه خواهد داشت به ويژه ماليات بر ارزش افزوده، در دست مطالعه است.
- رشد شتابنده نقدينگي، فشارهاي تورمي را تشديد مي كنند، اما براي سال ۲۰۰۲،در سال ۲۰۰۱ پيش بيني هاي بهتري وجود دارد.
- ارزيابي ها از نتايج برنامه پيشنهادي يكسان سازي نرخ(پيشنهاد شده در سال ۲۰۰۱ براي ۲۰۰۲) در سال بعد مشخص مي شود.
- دولتمردان ايراني تصور مي كنند قانون جديد سرمايه گذاري خارجي، جذابيت هايي را براي سرمايه گذاري خارجي به وجود آورد.
- در كنار ايجاد جذابيت براي سرمايه گذاران خارجي در بخش هاي نفت، تلاش هايي براي باز كردن درها در بخش هاي مالي و خودرو در حال انجام است.
- ايران قراردادهاي بيع متقابل را ادامه خواهد داد.
- شركت هاي آمريكايي تلاش مي كنند تا نظر دولتمردان خود را در اعمال تحريم ها تعديل كنند، روابط اقتصادي ايران و آمريكا پس از حملات يازدهم سپتامبر چشم انداز بدتري يافته است.
۳- گزارش ۲۰۰۲
اكنون به تحليل ريسك محاسبه شده BMI براي ايران در سال ۲۰۰۲ مي پردازيم.
جدول شماره ۲ در رتبه بندي، ۵۱ كشور را مد نظر دارد، در حالي كه جدول قبلي ۴۳ كشور رتبه بندي شده بودند. تفاوت فقط در ستون رتبه بين ۵۱ كشور وجود دارد و ساير ستونها قابل مقايسه است.
در سال ۲۰۰۲، ريسك تركيبي كشور ايران نسبت به سال قبل بدتر شده و ۸/۱ درجه كاهش يافته است. اين ريسك همچنين در ستون كشورهاي منطقه ۷/۵ درجه و از متوسط كشورهاي نوظهور ۳/۸ درجه كمتر است و از اين نظر از بين ۵۱ كشور داراي رتبه ۴۵ است.
- ريسك كوتاه مدت سياسي تغييري نداشته است. ريسك بلندمدت نيز بدون تغيير مانده است و رتبه ۴۹ از ۵۱ كشور بوده است.
- ريسك بلند مدت اقتصادي ۳/۱ درجه كاهش يافته است و ريسك كوتاه مدت اقتصادي ۶/۳ درجه بدتر شده است.
- از نظر ريسك بلند مدت اقتصادي، از ميان ۵۱ كشور، ايران در رده ۳۸ و ريسك كوتاه مدت در رده ۳۰ كشور بوده است.
نمره محيط تجاري ايران نيز بدون تغيير مانده است و از ميان ۵۱ كشور در رده ۳۸ جاي گرفته است. ملاحظه مي شود ريسك ها و رتبه هاي ايران در اجزاي سياسي بسيار بدتر از اجزاي اقتصادي است و اين نه تنها به تنزل جايگاه ايران در كشورهاي مورد مقايسه انجاميده است بلكه ريسك تركيبي نهايي را نيز بدتر كرده است.
جدول شماره ۳ - نتايج گزارش ۲۰۰۳ مؤسسه BMI
كشورهاي نوظهور
|
متوسط كشورهاي منطقه
|
نمره قبلي(۲۰۰۲)
|
رتبه در بين ۸۵ كشور
|
جديدترين نمره(۲۰۰۳)
|
|
۵۹
|
۵۶/۷
|
۵۱/۴
|
۶۷
|
۵۱/۹
|
ريسك تركيبي
|
۵۶/۶
|
۵۶/۶
|
۵۲
|
۶۶
|
۴۳/۳
|
ريسك بلندمدت سياسي
|
۶۴/۸
|
۵۹/۴
|
۵۰
|
۷۲
|
۴۹
|
ريسك كوتاه مدت سياسي
|
۵۲/۹
|
۵۲
|
۴۳/۹
|
۶۸
|
۴۵/۵
|
ريسك بلند مدت اقتصادي
|
۵۴/۶
|
۵۴/۷
|
۵۲/۹
|
۵۳
|
۵۵
|
ريسك كوتاه مدت اقتصادي
|
۵۵/۳
|
۵۳/۶
|
۴۵/۵
|
۷۰
|
۴۳/۹
|
نمره محيط تجاري
|
|
نكات قابل ملاحظه در گزارش ۲۰۰۲ مؤسسه BMI در ريسك سياسي به شرح زير است:
- شواهد نشان مي دهد ايران گام هاي مؤثري براي بهبود روابط با غرب (اروپا) برمي دارد.
- پيروزي مجدد رئيس جمهور خاتمي، پشتوانه هاي سياسي خوبي براي اصلاحات فراهم آورده است.
- ناآرامي هاي خياباني و فشارهاي اجتماعي، علامت هاي نامساعدي براي پايداري ساختارهاي اجتماعي نشان مي دهد.
- چشم انداز مثبت قابل توجهي براي بهبود روابط با آمريكا و رفع تحريم ها ديده نمي شود.
- دولتمردان ايراني سعي مي كنند كه دولت جديد افغانستان را به رفتار مساعد با شيعيان ترغيب كنند زيرا حضور بيش از ۳/۲ ميليون افغاني شيعه در ايران و جريان بازگشت آنها، حركت مهمي به شمار مي رود.
در تحليل ريسك كوتاه مدت اقتصادي در گزارش ۲۰۰۲ مؤسسه BMI موارد زير به چشم مي خورد:
- اگر تنزل قيمت هاي جهاني نفت اجازه دهند، متغيرهاي اقتصادي حركت مناسبي خواهند داشت.
- در دومين دوره رياست جمهوري خاتمي، تلاش او براي بهبود اوضاع اقتصادي و انجام اصلاحات در اين حوزه همراه است.
- اگر تنزل قيمت هاي نفت ادامه يابد، رشد اقتصادي كاهش خواهد يافت اما به هرحال چشم انداز كلي اقتصاد مثبت است.
- به نظر مي رسد با توجه به يكسان سازي نرخ ارز، تورم كاهش چنداني نيابد اما انتظار مي رود روند افزايش قيمت ها در پايان سال ميلادي كمي كندتر شود.
- جريان ايجاد محيط اقتصادي و تجاري مناسب به كندي پيش مي رود.
- ايجاد مديريت صندوق ذخيره ارزي، به تثبيت اوضاع اقتصادي كمك مي كند.
- جريان سرمايه گذاري خارجي به نظر مي رسد هنوز كم باقي بماند ولي نقش و سياست هاي دولت در آينده شفاف تر خواهد شد.
- بازپرداخت اصل و فرع بدهي هاي ايجاد شده در دهه ۹۰ ميلادي، ادامه خواهد يافت و بخشي از پرداخت هاي دولتي را به خود اختصاص خواهد داد.
- بخش نفت همچنان موتور محرك اصلي اقتصاد است و به نظر نمي رسد محدوديت نفت به اين زودي ها از بين برود اما بحث گاز در حال يافتن جايگاه هاي بهتري است، توسعه صنعت گاز ادامه دارد و شركت هاي خارجي به اين بخش توجه دارند.
- تقاضاي جهاني نفت و پاسخ اوپك به اين تقاضا يك چالش اساسي است و روسيه تلاش مي كند رقيب دومي براي اوپك شود.
- پس از تلاش هاي فراوان، صادرات گاز از طريق لوله به تركيه در حال آغاز است ولي به نظر مي رسد تركيه در پرداخت هاي آن مشكلاتي ايجاد كند.
- تصور مي شود كه بانك مركزي ايران نقش مستقل خود را در آينده بيشتر كند.
- نرخ هاي ارز يكسان مي شوند (مارس سال ۲۰۰۲)، اين نرخ، تك نرخي و با تصميم بانك مركزي خواهد بود و احتمالاً در سال آينده تغيير نكند.
۴- گزارش ۲۰۰۳
چنانچه از ملاحظه جدول شماره ۳ مشخص مي شود نمره ريسك تركيبي (نهايي) ايران با اندكي بهبود (۵/۰ نمره افزايش) نسبت به سال قبل همراه بوده است. در ريسك بلند مدت سياسي نمره ايران ۷/۸ نمره بدتر شده است و در ريسك كوتاه مدت سياسي نيز يك درجه تنزل را مشاهده مي كنيم. نكته قابل توجه اين كه در نمره ريسك تركيبي، ايران همچنان از كشورهاي منطقه و نوظهور عقب تر است. فاصله ايران تا كشورهاي منطقه ۷/۴ درجه و از كشورهاي نوظهور ۱/۸ نمره كمتر است و از اين جهت در بين ۸۵ كشور در سال ۲۰۰۳ مورد بررسي واقع شده اند رتبه ۶۷ به ايران اختصاص يافته است.
در ريسك بلندمدت اقتصادي، نمره ايران ۶/۱ درجه بهبود نشان مي دهد. فاصله ايران در اين شاخص در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه ۵/۶ درجه كمتر است و از كشورهاي نوظهور نيز ۴/۷ درجه پايين تر است. در بين ۸۵ كشور، ايران در جايگاه ۶۸ قرار دارد.
از نظر ريسك كوتاه مدت اقتصادي وضع ايران ۱/۲ نمره بهبود داشته است و به متوسط كشورهاي منطقه و نوظهور نزديك شده است. از نظر نمره محيط تجاري اوضاع ايران ۶/۱ نمره كاهش داشته و بدتر شده است و از اين نظر با متوسط كشورهاي منطقه ۳/۱۰ درجه و با متوسط كشورهاي نوظهور ۴/۱ درجه اختلاف داشته و از آنها پايين تر است و در بين ۸۵ كشور در رده هفتادم قرار دارد.
نتايج تحليلي ريسك سياسي گزارش سال ۲۰۰۳ مؤسسه BMI در مورد ايران به طور خلاصه شامل مطالب زير است:
- دولت خاتمي همچنان در چالش كانون هاي قدرت جناح ها گرفتار است. اين چالش ها هم روند اصلاحات سياسي و هم روند اصلاحات اقتصادي را كندتر كرده است.
- تا انتخاب مجلس هفتم در سال ۲۰۰۴، انتظار مي رود چالش ها فزوني يابد و توازن قدرت و ثبات سياست داخلي بستگي به نتايج اين انتخابات دارد.
- داده هاي سياسي و تحليل هاي متخصصين BMI حاكي از آن است كه تعارض تصميم گيران سياسي و رقباي سياسي آنان در ايران، تهديدي جدي براي سياست هاي اقتصادي دولت به خصوص نتيجه بخشي تلاش ها براي اصلاح محيط و فضاي اقتصادي است.
- از منظر سياست خارجي، تحولات سياسي وسيعي در خاورميانه در حال وقوع است. اين تحولات از سال ۲۰۰۱ با فشار سياسي- نظامي آمريكا آغاز شده و ادامه دارد.
عمده ترين نتايج تحليل ريسك اقتصادي گزارش ۲۰۰۳ مؤسسه BMI در مورد كشور ايران نيز شامل تحليل اوضاع اقتصادي در زير بخش هاي سياست هاي پولي، سياست هاي نرخ ارز، سياست هاي مالي، فعاليت هاي اقتصادي، تراز تجاري، سرمايه گذاري خارجي و بدهي هاي خارجي است.
۵- ارزيابي مقايسه اي ۳ ساله
چنانچه از جدول شماره ۴ ملاحظه مي شود، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ روند درجه ريسك تركيبي ايران متغير بوده است. اين درجه از ۲/۵۳ در سال ۲۰۰۱ به ۴/۵۱ در سال ۲۰۰۲ تنزل يافته است ولي در سال ۲۰۰۳ با اندكي بهبود به ۹/۵۱ (۵/۰ درجه بهبود) بالغ شده است ولي تا رقم سال ۲۰۰۱ هنوز فاصله دارد.
از نظر نمره ريسك بلندمدت سياسي، اوضاع بدتر شده است و پس از يك ثبات دوساله در دوره (۲۰۰۳-۲۰۰۱) با ۷/۸ درجه تنزل به ۳/۴۳ در سال ۲۰۰۳ كاهش يافته است.
- نمره ريسك كوتاه مدت سياسي نيز با يك درجه تنزل به ۴۹ رسيده است. درحالي كه اين نمره براي دو سال قبل در حد ۵۰ نمره ثابت مانده بود.
جدول شماره ۴ - ريسك كشوري ايران- نتايج سه ساله، BMI
نمره سال ۲۰۰۱
|
نمره سال ۲۰۰۲
|
نمره سال ۲۰۰۳
|
|
۵۳/۲
|
۵۱/۴
|
۵۱/۹
|
ريسك تركيبي نهايي
|
۵۲
|
۵۲
|
۴۳/۳
|
ريسك بلندمدت سياسي
|
۵۰
|
۵۰
|
۴۹
|
ريسك كوتاه مدت سياسي
|
۴۵
|
۴۳/۹
|
۴۵/۵
|
ريسك بلند مدت اقتصادي
|
۵۶
|
۵۲/۹
|
۵۵
|
ريسك كوتاه مدت اقتصادي
|
۴۵/۵
|
۴۵/۵
|
۴۳/۹
|
نمره محيط تجاري
|
|
- ريسك بلند مدت اقتصادي بهبود نشان مي دهد. نمره اين ريسك از ۴۵ در سال ۲۰۰۱ به ۹/۴۳ در سال ۲۰۰۲ كاهش يافته بود كه در سال ۲۰۰۳ با ۱/۱ نمره بهبود به ۵/۴۵ رسيد.
- ريسك كوتاه مدت اقتصادي هم با ۲/۱ درجه بهبود از ۹/۵۲ در سال ۲۰۰۲ به ۵۵ نمره در سال ۲۰۰۳ رسيد ولي هنوز به سطح نمره سال ۲۰۰۱ نرسيده است.
نمره تركيبي محيط تجاري كه در دو سال قبل ثابت مانده بود در سال جديد (۲۰۰۳) با ۶/۱ درجه تنزل بدتر شده و به ۹/۴۳ درجه رسيد.
ملاحظه مي شود كه در سال ۲۰۰۳ هر دو رتبه ريسك اقتصادي بهبود نشان مي دهد ولي بهبود نرخ ريسك تركيبي بسيار كمتر از اينهاست. نتيجه گيري مي شود كه ضريب نفوذ ريسك سياسي در ريسك تركيبي بالاست و كاهش قابل ملاحظه ريسك سياسي اثر بهبود شرايط اقتصادي را از بين برده است.
مهمترين دلايل افت ريسك سياسي به شرح زير است:
- اثرات چالش هاي گروهي و جناحي.
- احتمال عدم موفقيت برنامه هاي دولت به لحاظ تنش هاي سياست داخلي.
- تعارض خارجي با آمريكا و تشديد درگيري هاي لفظي در كشور پس از ۱۱ سپتامبر و اعلام ايران در محور شرارت.
مهمترين دلايل بهبود (هرچند اندك) ريسك اقتصادي:
- يكسان سازي نرخ ارز
- اقدامات اصلاحي در حوزه اقتصاد به ويژه در امور مالياتي
- اثرات مثبت صندوق ذخيره ارزي در تثبيت اوضاع اقتصادي
با عنايت به آن چه گفته شد، ارزيابي گزارش هاي اقتصادي مؤسسات معتبر بين المللي به عنوان «نگاه از بيرون» به مسايل اقتصاد ايران حاوي نكات آموزنده اي است. اين گزارش ها هم كاربردهايي در عرصه عملي بازيگران اقتصاد بين المللي دارد و هم به نوعي تلاش هايي براي جهت دهي و تأثيرگذاري بر روندهاي هدف گذاري شده اقتصاد ايران است. در مورد دوم بايد با نگاه هوشمندانه مسايل تحليل شده را مورد بازبيني و ارزيابي مجدد قرار داد. ولي به هرحال به نظر مي رسد كه نگاه از بيرون به اقتصاد ايران در كنار تحليل هاي داخلي مي تواند مفيد واقع شود.
به نقل از مؤسسه تدبير اقتصاد