شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۵
استراتژي ميان مدت يونسكو
توسعه آموزش عالي؛ ديدگاههاي نوين
دستاوردهاي كنفرانس جهاني آموزش عالي در سال ۱۹۹۸ با تأكيد بر چهار محور؛ التزام اجتماعي، كيفيت، مديريت و امور مالي و همكاريهاي بين المللي، در واقع زيربناي اعلاميه جهاني آموزش عالي براي قرن بيست و يكم را رقم زد.
۱-التزام اجتماعي:
- اصولي كه راهنماي تدوين خط مشي هايي در زمينه آموزش عالي و جامعه اند.
- آموزش عالي، صلح و توسعه اجتماعي و انساني.
- آموزش عالي و شهروندي.
- دستيابي به آموزش عالي شامل شرايطي كه دانشجويان و زنان با آن مواجهند.
- آموزش عالي و دنياي كار.
- تنوع آموزش عالي.
- آموزش عالي و كل سيستم آموزشي.
- يكپارچگي منطقه اي.
۲- كيفيت آموزش عالي:
- بهبود تدريس، پژوهش و يادگيري مادام العمر.
- ارزشيابي، سنجش، اعتبار بخشي.
- تجديد نظر در برنامه درسي.
- فناوري هاي جديد براي اهداف تعليم و تربيت.
- بهبود كاركنان، شامل دوره هاي آموزشي تعليم و تربيت.
- بهبود فضاهاي آموزشي و زير ساختارهاي دانشگاهي (آزمايشگاهها، كتابخانه ها، تجهيزات و...)
۳- مديريت و امور مالي:
- تنوع تأمين منابع مالي از منابع مالي و خصوصي.
- به كارگيري فناوري هاي جديد در مديريت.
- آموزش كاركنان براي مديريت.
- ارتباط با دولت شامل استقلال نهادي(دانشگاهي) و آزادي علمي.
۴- همكاري هاي بين المللي:
- جابه جايي (نقل و انتقال) دانشگاهي و به رسميت شناختن مدارك تحصيلي.
- مديريت و راهكارهاي بين المللي.
- فرار مغزها.
- شبكه سازي شامل برنامه دانشگاههاي همزاد.
- ارزيابي طرح هاي همكاري بين المللي.
بر اين اساس و در پي برگزاري گردهمايي جهاني آموزش در آوريل سال ۲۰۰۰ ميلادي، استراتژي ميان مدت شش ساله يونسكو (۲۰۰۷-۲۰۰۲) در حوزه آموزش رقم خورد و سه راهبرد اصلي اين نهاد آموزشي، علمي و تربيت ملل متحد، شامل: پيشبرد آموزش به عنوان حق اساسي انسانها، بهبود كيفيت آموزش از طريق تنوع، محتوا و روش هاي آموزش و پيشبرد تجربه گرايي و نوآوري و اشاعه و مشاركت در اطلاعات و در يك كلام مشاركت اعضا در دانش، به عنوان برنامه كاري اين سازمان انتخاب شد.

آشنايي با فعاليت هاي دانشجويي (ويژه ورودي هاي جديد)-۲
امروز كه  آمدم
000046.jpg
براي آشنايي دانشجويان ورودي جديد در سال تحصيلي ۸۲، فعاليت هاي جنبي و فوق برنامه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي دولتي در هر شماره معرفي مي شود. اين هفته كانون هاي فرهنگي هنري دانشگاهها معرفي خواهد شد.
كانون فرهنگي- هنري
نهادهاي مدني مكاني براي گردآوري و هدايت استعدادهاي جامعه در جهت پيشرفت و تكامل محسوب مي شوند. ضرورت ايجاد و فعاليت اين گونه نهادها در عرصه دانشگاهي به عنوان مهمترين مراكز تربيت نيروي انساني بيش از ساير بخشهاي جامعه مشهود است و تأسيس كانونهاي فرهنگي- هنري در دانشگاهها را مي توان گامي در اين جهت دانست.
زمينه فعاليت  كانونهاي موجود در دانشگاهها عبارتند از: قرآن و عترت، صنايع دستي، موسيقي، اجتماعي و فرهنگي، (شامل انديشه، محيط زيست، آسيب هاي اجتماعي، گردشگري، امداد و هلال احمر و...)، هنرهاي تجسمي، شعر و ادب، فيلم و عكس، تئاتر و هنرهاي نمايشي و گفتگوي تمدنها.
فكر نظام مند كردن و ساماندهي كانونها در قالب تشكلي كارآمد و فراگير با كاركردهاي فرهنگي و اجتماعي گسترده و ساختاري مدني، از سال ۷۶ در مجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قوت يافته است و در سال ۷۹ طرح ساماندهي آنها به صورت (آيين  نامه تشكيل كانونهاي فرهنگي و هنري) به دانشگاهها ابلاغ شد.
كانونها تحت نظارت و با مجوز مديريت فرهنگي دانشگاه مطابق آيين نامه كانونهاي فرهنگي دانشجويان تشكيل مي شود بالاترين مرجع تصميم گيرنده آن مجمع عمومي و مديريت كانون بر عهده شوراي مركزي آن است كه از طريق انتخابات مجمع عمومي از ميان اعضا تعيين مي شود.
مجموعه اهداف ، شرح وظايف، تشكيلات، دستورالعملها و مقررات اجرايي يك كانون در اساسنامه آن توسط هيأت مؤسس تدوين شده و مورد تأييد مديريت فرهنگي و مصوب مجمع كانون است مكتوب و مندرج گشته است و كليه دانشجويان مي توانند با پذيرش مفاد اساسنامه به عضويت كانون دلخواه خود در آيند. در ضمن در هر دانشگاه دبيران كانونها، شوراي هماهنگي را تشكيل داده و مديريت فرهنگي دانشگاه يك نفر از ايشان را براي يك سال به عنوان دبير منصوب مي كند كه شوراي مذكور مسئوليت  سياستگذاري هماهنگي و نظارت بر عملكرد كانونها را عهده دار مي باشد.
مجامع كانون هاي فرهنگي دانشجويان كشور نيز نهادي دانشجويي است كه متشكل از كانون هاي فرهنگي- هنري دانشجويان دانشگاه هاي كشور مي باشد و به تفكيك زمينه  هاي اختصاصي فعاليت  كانون ها، مطابق اساسنامه هاي رسمي مورد تأييد اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري به فعاليت مي پردازد. اركان مجمع عبارتند از: شوراي عمومي، شوراي مركزي، كميته هاي مجامع، ناظرين و دبيرخانه. شوراي مركزي مجامع نيز در انتخابات سالانه اي كه به همت دبيرخانه مستقر در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار مي شود انتخاب مي شوند.
در حال حاضر تعداد كانون هاي فرهنگي- هنري موجود در دانشگاه هاي تابعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به شرح زير مي باشد:
تعداد
عنوان
۳۸
كانون قرآن و عترت
۵۶
تئاتر
۵۵
فيلم وعكس
۲۰
صنايع دستي
۴۳
گفتگوي تمدن ها
۱۱۳
اجتماعي فرهنگي
۵۴
موسيقي
۶۰
شعر و ادب
۴۳
هنرهاي تجسمي

راه اندازي مركز آموزش هاي مجازي در همدان
دانشگاه بوعلي سيناي همدان براي اولين بار اقدام به راه اندازي مركز آموزش هاي مجازي خواهد كرد.
به گزارش «همشهري»، دكتر «منصور غلامي» رييس دانشگاه بوعلي سيناي همدان با اعلام اين مطلب، افزود: «به دنبال فراهم آمدن زمينه هاي راه اندازي مراكز آموزش مجازي به منظور ايجاد تنوع در نوع و نحوه تحصيلات دانشگاهي، دانشگاه بوعلي در طول امسال مجوز راه اندازي مركز آموزش مجازي خود را دريافت مي كند و براساس آيين نامه و قوانين موضوعي پس از راه اندازي، دانشجويان و علاقه مندان مي توانند از اين امكان تحصيل نيز برخوردار شوند.»
دكتر غلامي همچنين از برنامه هاي جذب و پذيرش دانشجويان خارجي براي تحصيل در دانشگاه بوعلي خبر داد و گفت كه براي جذب دانشجويان خارجي مصمم هستيم ولي مجموع امكانات و تسهيلات لازم چه در بخش دانشگاهي و چه در موارد تجهيزات شهري و فرهنگ سازي بايد فراهم شود.

در گفت و گو با مديركل دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف مطرح شد
سه پيشنهاد براي رفع مشكلات خوابگاهي
000044.jpg
مديركل امور دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف ظرفيت سنجي براي پذيرش دانشجويان را يكي از عوامل مهم در كاهش ازدحام خوابگاه هاي دانشجويي و رفع مشكلات خوابگاهي ذكر كرد.
دكتر حسن حبيبي در گفت وگو با «همشهري دانشجو» گفت: براي رفع مشكلات خوابگاهي پيش از افزايش ظرفيت سالانه دانشگاه ها مي بايست ظرفيت دانشگاه ها براي پذيرش دانشجو بررسي شود تا هر سال با آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها شاهد آغاز مشكلات خوابگاهي نباشيم.
دكتر حبيبي افزود: متاسفانه هنوز اين باور در ميان مسئولان به وجود نيامده است كه ايجاد زمينه هاي رفاهي براي دانشجويان بايد در اولويت فعاليتهاي بخش آموزش عالي قرار گيرد. چرا كه افزايش فضاهاي خوابگاهي و ايجاد امكانات و تجهيزات در خوابگاه ها تاثير مستقيمي بر كارايي تعداد زيادي از دانشجويان كشور خواهد داشت. وي با اشاره به اين كه هر سال شاهد اوج تقاضاي كمبود وسايل رفاهي و خوابگاهي براي دانشجويان هستيم گفت: رفع مشكلات خوابگاهي دانشجويان نيازمند يك عزم قوي و همت والا دارد. در غير اين صورت نمي توانيم نسبت به رفع كمبودهاي خوابگاهي اقدام كنيم. وي ادامه داد: اقدام براي رفع مشكلات خوابگاهي بايد به مرور زمان انجام شود و كارهاي مختلفي در دستور كار قرار گيرد.
دكتر حبيبي تصريح كرد: براي رفع مشكل رفاهي دانشجويان اعم از مشكلات خوابگاهي، رفاهي و ساير موارد در وهله نخست بايد اهميت اين مسئله در سطح مديران ارشد روشن شود تا انگيزه لازم را پيدا كنند، چون بعضا مشاهده مي شود بودجه هاي عمراني ساخت و سازهاي خوابگاهي را در جاي ديگري هزينه مي كنند.
وي در ادامه سخنانش براي رفع مشكلات خوابگاهي پيشنهاد كرد: اگر فرض را بر اين بگذاريم كه باورهاي مسئولين در تخصيص بودجه خوابگاهي در همين حد باقي بماند و هيچ تغييري در بهبود آن صورت نگيرد به سه روش مي توانيم همزمان با يك سرمايه گذاري اوليه از توانمنديهاي دانشگاه و وزارت علوم براي رفع مشكلات خوابگاهي استفاده كنيم.
مديركل امور دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در اين رابطه اظهار داشت: اگر بخواهيم يك جهش در بخش بودجه تخصصي براي بهبود وضعيت خوابگاه ها داشته باشيم مي توانيم يارانه هاي دانشجويي را به اين امر اختصاص دهيم. يعني خوابگاه ها به صورت دولتي اداره  شوند و هزينه ها طبق سنوات گذشته و قانون وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از طريق يارانه به دانشجويان واجد شرايط پرداخت شود. وي راه ديگر را اداره كردن خوابگاه به صورت پانسيون ذكر كرد و توضيح داد: شايد يكي از راه هاي مناسب اداره خوابگاه ها به صورت پانسيون و به عبارتي پيمانكاري باشد؛ يعني خوابگاه ها به بخش خصوصي واگذار شود و در مقابل هزينه ها به صورت مشترك بين دانشجو و دانشگاه يا وزارت علوم تقسيم شود. دكتر حبيبي ادامه داد: راه ديگر مي تواند اداره خوابگاه ها به صورت صددرصد خصوصي باشد. در اين روش هزينه هاي خوابگاه تنها توسط دانشجويان غيرواجد شرايط دانشگاه پرداخت شود.مديركل امور دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در اين رابطه توضيح داد:  موارد بسيار زيادي مشاهده مي شود كه دانشجويان غيرواجد شرايط خوابگاه نيازمند خوابگاه هستند. يعني ممكن است دانشجوياني در نزديكي دانشگاه محل تحصيل خودشان سكونت داشته باشند و مايل به اقامت در خوابگاه باشند.
مثلا ممكن است مشكلاتي در خانواده داشته باشند كه روي تحصيل شان تاثير بگذارد. از اين رو سكونت در خوابگاه را ترجيح بدهند.

آغاز سال تحصيلي دانشگاهها
000042.jpg
سال تحصيلي جديد طي هفته گذشته در دانشگاههاي سراسر كشور آغاز شد و همزمان با آغاز سال تحصيلي وقايع و رويدادهاي دانشگاهي بروز پيدا كرد. سال تحصيلي جديد دانشگاهها در حالي وارد دومين هفته مي شود كه ورودي هاي جديد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، شور و نشاطي ويژه به محيط دانشگاهي بخشيده اند و مسئولان برخي از دانشگاهها نيز به ابتكار هاي جالبي براي اين تازه واردها دست  زده اند.
مسئولان دانشگاه اروميه براي استقبال از دانشجويان ورودي جديد كميته استقبال از دانشجو تشكيل داده  اند و اعضاي اين كميته با استقرار در فرودگاهها و ترمينال هاي اين شهر به صورت شفاهي و يا با ارائه بروشور، دانشجويان را به محل هاي ثبت نام راهنمايي مي كنند.
همچنين دانشگاه شهيد بهشتي براي ورودي هاي جديد اين دانشگاه، كتابي ۷۵ صفحه اي و در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه چاپ و منتشر كرده است كه در آن به تاريخچه دانشگاه شهيد بهشتي، معرفي قسمت هاي مختلف معاونت دانشجويي و فرهنگي خدمات دانشجويي، امور فرهنگي و فوق برنامه، مديريت امور خوابگاهها، اداره بهداشت و درمان دانشگاه، اداره تربيت بدني، كميته انضباطي، تقويم آموزشي دانشگاه،  نام و شماره تلفن هاي خوابگاهها و قسمت هاي مختلف اداري دانشگاه آمده است.
آغاز سال تحصيلي
اما با آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاهها، اعتراض هاي صنفي دانشجويان نيز آغاز شد، اولين اعتراض ها از سوي شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم نسبت به اوضاع اين دانشگاه ابراز شد.
اعتراض دانشجويان اين دانشگاه بيشتر حول مسائل خوابگاهي مطرح شد و دريافت مبلغ ۲۰ هزار تومان بابت شهريه خوابگاه در تابستان امسال و اسكان افراد متفرقه در خوابگاههاي اين دانشگاه از عواملي بود كه منجر به صدور بيانيه اي اعتراض آميز شد.
دانشجويان دانشگاه تربيت معلم از رئيس اين دانشگاه خواسته اند به مسائل خوابگاهها، تغذيه و تربيت بدني رسيدگي  كنند. اما شوراي صنفي دانشگاه اروميه هم با انتشار بيانيه اي به عملكرد مسئولان اين دانشگاه در افزايش نرخ برخي از خدمات دانشجويي و پولي شدن سرويس هاي اياب و ذهاب اعتراض كرد. در اين بيانيه آمده است، دانشگاه اروميه، دانشگاهي است كه بر خلاف ساير دانشگاهها در يازده كيلومتري شهر اروميه واقع شده و بنا بر نظر شوراي صنفي دانشگاه اروميه،  وظيفه دانشگاه ارائه سرويس هاي رايگان و منظم دانشجويي است. اين در حالي است كه دكتر اسماعيلي آين معاون اداري و مالي دانشگاه اروميه هرگونه تغيير در سياست هاي مديريت اين دانشگاه در رابطه با استفاده از سرويس هاي پولي اياب و ذهاب را منتفي دانست. از طرفي مهرداد متقيان مدير كل امور دانشجويان دانشگاه اروميه از افزايش ۵۰ درصدي نرخ ويزيت درمانگاه دانشجويي اين دانشگاه و پانزده درصد افزايش نرخ فروش غذايي خبر داد. اعلام اين خبر با اعلام بروز ناآرامي در دانشگاه اروميه كه برخي سايت هاي اينترنتي منتشر كردند همراه بود.
ولي دكتر گودرز صادقي رئيس دانشگاه اروميه ادعاي برخي سايت هاي اينترنتي مبني بر بروز ناآرامي در اين دانشگاه به علت افزايش قيمت غذا را تكذيب كرد. وي با تأكيد بر آرام بودن جو دانشگاه اروميه اظهار داشت، در مورد غذا هيچ مشكلي در دانشگاه اروميه به وجود نيامده است. اما در دانشگاه تبريز و در پي واگذاري تعيين ميزان شهريه هاي دوره هاي شبانه كارشناسي ارشد به دانشگاهها و بالا بودن ميزان شهريه تعيين شده از طرف دانشگاه تبريز نسبت به دانشگاههاي همرديف، جمعي از دانشجويان كارشناسي ارشد پذيرفته شده در اين دانشگاه نسبت به بالا بودن ميزان شهريه اعتراض كردند. دانشجويان دانشگاه تبريز با تجمع مقابل ساختمان هيأت رئيسه دانشگاه، خواستار تعديل شهريه تعيين شده از سوي دانشگاه تبريز شدند.
دكتر رضايي مقدم، رئيس تسهيلات تكميلي دانشگاه تبريز با اعلام اينكه دانشگاه تبريز ميزان شهريه در نظر گرفته شده را به سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرده بود، افزود: متأسفانه به دليل درج نشدن ميزان شهريه اين دانشگاه در دفترچه هاي ثبت نام و انتخاب رشته از طرف سازمان سنجش، اين مشكل بوجود آمد.
باز هم دختران بيشتر هستند
سال گذشته وقتي آمار پذيرفته  شدگان دانشگاههاي كشور به تفكيك مرد و زن اعلام شد، تعداد پذيرفته شدگان زن در بسياري از دانشگاهها بيشتر از پذيرفته شدگان مرد بود.
ظاهراً  امسال نيز اين روند ادامه دارد. چرا كه دكتر جودتي رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز در مراسم معارفه دانشجويان ورودي سال ۸۲ از پذيرفته شدن ۹۵۰ دانشجوي جديد در هشت رشته در مقاطع مختلف كارداني تا دكترا خبر داد و گفت: از نظر جنسيتي ۷۰ درصد پذيرفته شدگان، زن هستند. اما نكته جالب اينكه پذيرش دختران نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد كاهش داشته است.
دانشگاه علوم پزشكي زاهدان نيز شرايطي مشابه دانشگاه تبريز دارد. امسال ۸۰ درصد پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه علوم پزشكي زاهدان را دختران تشكيل مي دهند. دكتر طباطبايي رئيس اين دانشگاه در اين رابطه گفت، اگر چه تخصيص سهميه براي رشته هاي تخصصي ظلم به هر دو جنس است اما با اين حال سياستگذاري و برنامه ريزي بايد به گونه اي باشد تا همزمان با ايجاد تعادل و توازن، نياز مناطق محروم نيز رفع شود.
آغاز مشكلات خوابگاهي
همزمان با آغاز سال تحصيلي،  مشكلات خوابگاههاي دانشجويي نيز مانند سالهاي گذشته آغاز شد. به طوري كه دكتر غلامرضا حاتم معاون امور دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، كمبود خوابگاه دختران را عمده ترين مشكل اين دانشگاه برشمرد.
اين مسئول دانشگاهي در اين باره توضيح داد. به دليل عدم توازن در پذيرش دانشجويان پسر و دختر با تراكم دانشجويان دختر روبه رو شده ايم. از اين رو در تأمين خوابگاه براي دختران دانشجو در مضيقه هستيم.
اما در مقابل جواد حيدري پور مدير خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از حضور چهار هزار و پانصد دانشجو در دو مجموعه خوابگاهي اين دانشگاه خبر داد و گفت: دو مجموعه خوابگاهي فجر(ويژه پسران) و يرديس (ويژه دختران) تدارك ديده شده و قرار است يك خوابگاه جديد براي دختران دانشجو ساخته شود.در همدان نيز مسئولان دانشگاه اين شهر با مشكل كمبود فضاي خوابگاهي مواجه هستند. دكتر عباديان معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي همدان در اين رابطه گفت: در اين دانشگاه به لحاظ فضاي فيزيكي با مشكلات جدي كمبود خوابگاه، مواجه هستيم، ضمن اينكه متأسفانه در حال حاضر بخش عمده اي از فضاهاي فيزيكي دانشگاه كه به عنوان خوابگاه پيش بيني شده است در اشغال افراد غيردانشجو و به اصطلاح مهاجران است كه به صورت غيرقانوني در اين فضاها سكونت دارند. مشكلات خوابگاهي دامنگير مسئولان دانشگاه اروميه نيز شده است و اداره امور خوابگاههاي دانشگاه اروميه اعلام كرده كه در سال تحصيلي جديد حداكثر به ۶۰ درصد دانشجويان ورودي جايگاه خوابگاه تعلق مي گيرد. اداره امور خوابگاهي دانشگاه اروميه مقرر كرد، دانشجويان شبانه اين دانشگاه در حد ظرفيت خوابگاههاي خودگردان و پانسيون هاي دانشجويي با پرداخت كرايه نقدي به مبلغ ۱۴ هزار تومان به صورت ماهانه اسكان داده مي شوند.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
دانشجو-۶
دانشجو-۷
دانشجو-۸
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |  دانشجو-۶  |  دانشجو-۷  |  دانشجو-۸  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |