گفت وگو با پريچهر خلوتي و پروانه حاجي غلامحسين؛ خواننده و سرپرست گروه پريشاد
زحمات فراوان و بهره اندك
درآمد:
در پنجمين جشنواره گل ياس (موسيقي بانوان) كه همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و روز هفته زن برگزار شد، گروههاي مختلف موسيقي بانوان به اجراي برنامه پرداختند، ازجمله اين گروهها، گروه «پريشاد» به خوانندگي بانو پريچهر خلوتي بود كه به سرپرستي پروانه حاجي غلامحسين و با نوازندگاني چون مينو قاسم پور (قانون)، ژاله عابر (بربط)، الهام فرشچيان (تنبك)، سيما مستفشار (دف)، ريحانه حق دوست (تارباس)، مهسا نوري، مژگان آقازماني، سحر زينلي و گلريز گرگاني (تار) و نيوشا بريماني (كمانچه) به اجراي برنامه پرداختند كه با استقبال خوب بانوان علاقه مند روبرو شد. گفت وگوي ما را با پريچهر خلوتي و پروانه حاجي غلامحسين (سرپرست گروه) بخوانيد.
* چرا در اكثر اجراهاي بانوان، ما شاهد اجراي دوباره آهنگ هاي قديمي هستيم و هيچ كار جديدي ارائه نمي شود؟
حاجي غلامحسين: به نظر من با توجه به اينكه خانم ها هم مادر هستند و هم مسئوليت خانه را به دوش دارند، فعاليت خوبي دارند. از طرف ديگر آنقدر كارهاي قديمي زيبا و جاودانه هستند كه فكر مي كنم ما بايد با اجراي آنها به بقاي شان كمك كنيم و تكرار آنها باعث زنده نگه داشتن شان مي شود. به خصوص آهنگ هاي زيباي استاد تجويدي با صداي خانم دلكش!
* رسيديم به بحث آواز، خانم خلوتي! آيا شما با اتكاء به همان شيوه و تكنيك هاي بانواني چون دلكش و پريسا و... به ارائه كار مي پردازيد؟
خلوتي: خانم دلكش و كارهاي ايشان هميشه سرمشق كارهاي آوازي موسيقي من بودند. اين علاقه به صداي ايشان در دوره تحصيل در دبيرستان هم با من بود و اين كارهايي كه ما ارائه داديم، بسيار كارهاي ظريف و لطيفي است كه من با صداي خودم به بازخواني ترانه هايي مي پردازم كه نام خانم دلكش و اساتيد آهنگساز را جاويد كرده است. البته به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه ما اجازه نداريم نوار و كاستي ضبط شده از اجراي خودمان را بگيريم، تا دست كم با شنيدن آن، به ضعف ها و ايرادهاي كارمان پي ببريم. از سوي ديگر ساختن آهنگ هاي جديد هم هزينه بردار است، در صورتي كه نتوانيم آن هزينه را جايگزين كنيم- دست كم با فروش نوار كاست!- پس بهتر است به بازخواني كارهاي اساتيد گذشته بپردازيم. البته اين امكانات براي آقايان فراهم است و آنها مي توانند به سوي كارهاي جديدتر بروند و به عنوان مثال اجرا و بازخواني آثار خانم پروين و يا بانو دلكش را به ما واگذار كنند، اما مي بينيم كه آقايان هم با وجود امكاناتي كه دارند، به اجراي دوباره آهنگ هاي خانم هاي خواننده قديمي رو مي آورند. ولي به طوركلي، اين كارها با خاطرات بسيار زيبايي توأم است، ضمن اينكه خانم ها هم بسيار استقبال مي كنند. البته گرفتن مجوز براي اجراي اين قطعات هم كار بسيار مشكلي است.
* بسياري از تماشاگراني كه در سالن هاي اجراي موسيقي بانوان حضور دارند، اجراي بسياري از قطعات را با دست زدن و ابراز شادي هايي از اين قبيل همراهي مي كنند، در حاليكه امكان دارد آن قطعات اصلاً هماهنگي با آن نوع برخورد نداشته باشند.
حاجي غلامحسين: من هميشه از اين مسئله ناراحت بودم، چون شادي مي تواند دروني باشد و من اگر به عنوان يك بيننده براي ديدن اجراي يك اركستر مي روم بايد تك تك سازها و آهنگ ها را ارزيابي كنم و... اما متأسفانه به دليل فقر فرهنگي كه وجود دارد خانم ها نواري را كه براي رقصيدن مي گذارند را با آنچه كه در كنسرت مي شنوند اشتباه مي گيرند. فكر مي كنم جاذبه هاي خاص اجراي كنسرت با شادي هاي ديگر براي خانم ها عوض شده است. بارها ديده ام كه ساز ديگري سلو مي نوازد و ضرب در حال انجام وظيفه خودش است، اما خانم ها همراه آن دست مي زنند. بسياري از مواقع خودم، دست زدن هاي آنها را متوقف كرده ام. ما هنوز متوجه نشده ايم كه هنرنمايي با مطربي متفاوت است. ما هميشه اين گله را از مخاطبان مان داشته ايم كه به جاي اين رفتارها، به موسيقي فكر كنند و به يك لذت دروني برسند.
خلوتي: به هر حال موسيقي از هنرهاي ديگر شادي آفرين تر است. موسيقي با طرب و شادي همراه است و فرمايش خانم حسيني در مورد بعضي از آهنگ هاست. ما در گروه پريشاد سعي كرده ايم تا زيباترين و سنگين ترين قطعات را در كنار شادترين قطعات ارائه دهيم و البته بانوان هم نياز به شادي دارند و گاهي اين شادي ها با دست زدن ها هم همراه مي شود و بهتر است اين طور نگاه كنيم كه هر كسي به نحوي احساساتش را بروز مي دهد. البته حفظ حرمت موسيقيدان و خواننده و به طوركلي گروه اجراكننده به عهده برگزاركنندگان جشنواره است.
* خانم حسيني! از كارهاي قبلي گروه تان بگوئيد و چندمين بار است كه در جشنواره حضور يافته ايد؟
حاجي غلامحسين: البته به عنوان گروه پريشاد، اين اجراي ما بر روي صحنه است. اما به جز اين من حدود بيست و پنج سال است كه در اين زمينه فعاليت دارم. از دوره هنرستان و بعد هم دانشگاه، الان هم مدرس موسيقي هستم. پيش از اين اجراهاي اركستري زيادي داشتم و فكر مي كنم نسبت به گذشته كم كارتر شده ام. با بسياري از اساتيد و هنرمندان قديمي ازجمله شهرام ناظري و خاطره پروانه همكاري داشته ام و از شاگردان علي اكبرخان شهنازي بودم و در اركستر خانم پريسا بودم و پيش از همكاري با خانم خلوتي، در اجراهاي موسيقي بانوان با خانم اخوان همكاري داشتم. ولي اركستر پريشاد يك اركستر مستقلي است كه من سرپرستي آن را به عهده دارم و اعضاي گروه از فارغ التحصيلان هنرستان و دانشگاه هاي هنر هستند و افرادي هستند كه به طور حرفه اي وارد اين كار شدند.
* با توجه به اجراهاي مختلفي كه داشته ايد، جشنواره هاي موسيقي بانوان، چه فجر و چه گل ياس را چطور مي بينيد؟
حاجي غلامحسين: كار ما يك كار حرفه اي است و من به عنوان سرپرست گروه، موسيقي را تنها حرفه خودم مي دانم، درنتيجه انتظارات من از مسئولين جشنواره هم در همين راستا است و آن انجام وظيفه هايي را كه ما به عنوان افراد حرفه اي از مسئولين و دست اندركاران داريم، نمي بينيم و اين كمبودها، شايد باعث مي شود كه خانم ها در جشنواره ها كمتر شركت كنند. يعني زحمت پنج، شش ماهه گروهي، با مبلغي كه اين آقايان پيشنهاد مي دهند، اصلاً برآورده نمي شود. به هر حال همه مدرك موسيقي دارند و نتيجه اي كه بعد از كار مي بينند، حتي هزينه كمترين مخارج آنها را هم پاسخگو نيست. در نتيجه به سمت كارهايي مي روند كه دست كم نيازهاي مالي آنها را برطرف سازد و از طرف ديگر آن حرمتي كه بايد براي هنرمند قائل شوند، ديده نمي شود.
پريچهر خلوتي: به هر حال زن پايه يك جامعه است و هنرمندان خانم هم بايد از طرف مسئولين همراهي شوند تا بتوانند در اجراي برنامه ها به ارضاي روحيه خانم هاي تماشاگر بپردازند. البته هر هنرمندي با عشق به روي صحنه مي رود. ولي مسائل مادي هم غيرقابل انكار است. در طول مدت تمرين، هزينه هايي به وجود مي آيد، از جمله مسئله اجاره بهاي مكاني كه براي تمرين اجاره مي شود. در مقابل همه اين هزينه ها و زحمت ها، مبلغ هاي پيشنهادي هيچ است. در عين حال تعداد زن هاي هنرمند زياد نيست، پس دست كم همين گروه هاي معدود بايد حمايت شوند تا بتوانند فعاليت هايشان را گسترش دهند و احترام به هنرمند و حفظ زندگي اش توقع زيادي نيست.
|