سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۸۸- Oct, 7, 2003
نقش ورزش در سلامت دانش آموزان
012462.jpg
براي تحقق رسالت و مأموريت آموزش و پرورش و براي جهت دهي به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پايه تعاليم و اهداف تربيتي دوره هاي تحصيلي در زمينه هاي اخلاقي، علمي، آموزشي، فرهنگي و هنري، اجتماعي مي توان آنها را در مقاطع مختلف تحصيلي تقسيم نمود. تعاليم تربيت و ورزشي در دوره ابتدايي شرايط خاص خود را دارد، در دوره راهنمايي فاكتورهاي ديگري در نظر گرفته مي شود و در دوره متوسطه با درس هاي تازه بايد امر تربيت بدني را انجام داد. كل اين مجموعه در ساختار نظام تربيت بدني و ورزش آموزش و پرورش بايد به بهترين شكل گنجانده شود. معاونت تربيت بدني و تندرستي آموزش و پرورش عهده دار اين نقش هاست كه در پنج دفتر تقسيم شده است. تربيت بدني پسران، تربيت بدني دختران، تحقيقات و توسعه منابع، بهداشت و تغذيه پيشگيري از سوءمصرف و...
در اين ساختار شرح وظايف معاونت تربيت بدني و تندرستي به وضوح آمده است و انجمن هاي ورزشي مجاز نيز اجازه فعاليت در رشته هاي خود را در بهترين شكل دارند.
امروز در مطلب زير موقعيت و شرايط تربيت بدني در آموزش و پرورش منطقه شميرانات را ارزيابي كرده ايم كه مي خوانيد.
«ورزش » به  عنــوان  عاملي  در تامين  و حفظ سلامت  رواني  و جسمي  انسان  و تقويت  و رشد آن  در توسعه يافتگي  جوامع  و پيشرفت  آنها، به  ويژه  براي  نسل جوان  توجه  بيشتر مسوولان  را مي طلبد.
سهم  «ورزش » در برنامه هاي  دولت  باتاكيد بر «انسان  سالم ، محور توسعه  است »، سهمي  است  كه  در ساختن  آينده  جامعه  مي تواند بسيار ميسر باشد.
كارشناسان  ورزشي ، اجتماعي ، فرهنگي  و حتي  اقتصادي  ضمن  آنكه  بر اين باورند «انسان  سالم ، محور توسعه  است » ، از كمبود امكانات  ورزشي  به ويژه  براي  قشر پرتحرك  نوجوان  و جوان  كشور گلايه مندند.
اين  عده  معتقدند دانش  آموزان  بيشترين  وقت  خود را در مدارس  كه  خانه  دوم  آنها محسوب  مي شود، مي گذرانند و اين  در حالي  است  كه  اكثــر اين  مدارس  فاقد امكانات  ورزشي  مورد نياز هستند.
قشري  كه نام  «دانش  آموز» به  خودگرفته  و در عين  حال  كه  مي تواند آينده ساز و سرنوشت  ساز مملكت  باشد، آسيب پذيرترين  قشر جامعه  نيز محسوب  مي شود و نياز به  تفريحات  سالم  از جمله  فعاليت هاي  ورزشي  بيشتر دارد.
يك  محقق  دانشگاه  علوم  پزشكي  شهيد بهشتي  گفت : مي توان  با تكيه  بر فعاليت  بدني  و ايجاد شرايط مناسب  و رعايت  برخي از استانداردها، محيط مناسبي  براي  رشد ذهني  و جسمي  كودكان  فراهم  كرد.
دكتر«محمد جعفر قانبيلي » افزود: برنامه هاي  ورزشي  در حد طبيعي  و نرمال ، دانش آموز را در طول  سال  تحصيلي  در يادگيري  و حفظ مطالب  درسي  كمك  مي كند.
وي  اظهار داشت : مطالعات  علمي  نشان  داده  محروميت  دانش آموز از بازي  و ورزش  نه  تنها براي  او مفيد نخواهد بود حتي  مي تواند اثرات  سوء زيادي  به همراه  داشته  باشد.
وي  ادامه  داد: متاسفانه  دربرخي  مواقع  مشاهده  مي شود كه  اين  ذهنيت  درجامعه  شكل  گرفته  كه  پرداختن  به  «ورزش» و «تربيت  بدني» باعث  افت  تحصيلي  دانش آموزان  خواهد شد.
دكتر قانبيلي  اظهار داشت : اين  تفكر باعث  خواهد شد كه  موانع  متعددي  در برابر ورزش  دانش  آموزان  بوجود بيايد و يا حداقل  تلاشي  در جهت  رشد و تقويت  آن  انجام  نشود.
وي  تصريح  كرد: در حالي كه  بايد تحصيل  دانش  و ورزش  در يك  سمت  و سو قرار داده  شوند تا زمينه هاي  رشد و شكوفايي  و تندرستي  دانش آموزان  فراهم  شود.
اين  محقق  همچنين  با اشــــــاره  به  نقش  رسانه ها در آگاهي  رساني  به  مردم  نسبت  به  شناساندن  جايگاه  ورزش  در زندگي  افراد ، توصيه  كرد: بايد تلاش  شود تا امكانات  ورزشي  براي  پيشگيري  از آسيب هاي  احتمالي  در جوانان  و نوجوانان  تقويت  و گسترش  يابد.
كارشناس  مسئول  تربيت  بدني  آموزش  و پرورش  منطقه  يك  تهران  نيز با اشاره  به  آمارهاي  موجود ، به  خبرنگار ايرنا گفت  : متاسفانه  فضاي  ورزشي  سرپوشيده  دانش آموزي  اين  منطقه ، به  ازاي  هر دانش آموز فقط ۵/۳ سانتي  متر است .
«محمد طاهري » افزود: اين  در حالي  است  كه  سرانه  فضاي  ورزشي  سرپوشيده  براي  دانش آموزان  در كشورهاي  اروپايي ، ۸۰ سانتي متر تا يك  متر در نظر گرفته  شده  است .
وي  تصريح  كرد: منطقه  يك  به  ظاهر، بهترين  نقطه  در كلان  شهر تهران  محسوب  مي شود كه  از امكانات  مناسب  برخوردار است  اما از لحاظ سرانه  فضاي  ورزشي  و مراكز تخصصي  ورزشي  كه  بايد در اختيار آموزش  و پرورش  منطقه  باشد، متاسفانه  در محدوديت  و فقر بسيار شديدي  به سر مي برد.
وي  كمبود فضاي  ورزشي  منطقه  يك  تهران  را بيشتر ناشي  از محدوديت هاي  مربوط به  زمين  و ملك  در اين  منطقه  دانست  و گفت : متاسفانه  به دليل  كمبود فضاي  مناسب  و گراني  زمين ، نه  تنها آموزش  و پرورش  بلكه  شهرداري  و اداره تربيت  بدني  اين  منطقه  نيز با مشكلات  متعددي  براي  تامين  فضاي  ورزشي  مواجه  هستند.
طاهري  با اشاره  به  اينكه  فضاي  ورزشي  مناسب  بستر و زمينه  ساز رشـد و توسعه  ورزش  است ، اظهارداشت : فضاهاي  ورزشي  نقش  فزاينده اي  در جذب  مستقيم  و غيرمستقيم  جوانان  به ويژه  دانش آموزان  دارد و بها دادن  و سرمايه گذاري  در راستاي  توسعه  ورزش  در مدارس ، مي تواند تاثيرات  مفيدي  بر هويت  شخصيتي  و رشد جسمي  و ذهني  دانش آموزان  داشته  باشد چرا كه  ورزش ، زمينه  سلامتي ، رشدو بهره وري  فرد و جامعه  را فراهم  مي كند.
طاهري  درباره  تجهيزات  و لوازم  ورزشي  موجود در مدارس  منطقه  يك  گفت : اين  امكانات  و ابزارهاي  كمك آموزشي  به  لحاظ كمي  و كيفي  در حدي  نيستند كه  پاسخگوي  نياز دانش  آموزان  باشند.
وي  اظهار داشت : متاسفانه  امكانات  و تجهيزات  كنوني  موجود در مــدارس  منطقه  يك  صرفا جنبه  سرگرمي  براي  دانش آموزان  دارد تا جنبه  آموزشي  چرا كه  اصول  به كارگيري  تجهيزات  و نحوه  ساخت  فضاي  اكثر مدارس  از لحاظ ايمني  به درستي  رعايت  نمي شود.
طاهري  افزود: عدم  برخورداري  دبيران  ورزش  ازفضاي  مناسب  و ايمن  جهت  آموزش رشته  ورزش  و كمبود امكانات  و تجهيزات  كمك  آموزشي  استاندارد از جمله  مسايلي  هستند كه  ضمن  آنكه  به  صورت  مستقيم  بر روند آموزشي  تاثير منفي  داشته ، به صورت  غيرمستقيم  با ايجاد دلزدگي  و بي انگيزگي  در بين  مربيان  ورزش ، فعاليت  ورزشي  دانش آموزان  را با مشكل  روبه رو مي كند.
وي  درخصوص  ساعات  اختصاص  يافته  به  درس  ورزش  در سطح  مدارس  گفت : كلاس  ورزش  در مدارس  كشور ما هفته اي  ۵/ ۱ تا دو ساعت  است  كه  اين  زمان  در مقايسه  با استانداردهاي  بين المللي  و به كارگيري  آن  در كشورهاي  اروپايي  كه  هفته اي  شش  ساعت  را به  درس  ورزش  اختصاص  داده اند ، ناچيز است .
طاهري  تاكيد كرد: براي  افزايش  ساعات  درس  ورزش  در بين  مقاطع  مختلف ، مي بايست  نيروي  آموزشي  متخصص ، امكانات  و نيازهاي  شغلي  آنان  نيز تامين  شود.
وي  ادامه  داد: البته  در اين  ارتباط دفتر مديران  كل  تربيت  بدني  دختران  و پسران ، دفتر توسعه  و تجهيز لوازم  ورزشي  وزارت  آموزش  و پرورش  و معاونت تندرستي  اين  وزارتخانه ، درصدد افزايــش  ساعات  اختصاص  يافته  به  ورزش  در مدارس  هستند و قرار است  اين  مهم  در آينده اي  نه  چندان  دور تحقق  يابد.
وي  بي توجهي  به  جايگاه  ورزش  در بين  مسئولان  مدارس  و والدين  دانش آموزان  را از ديگر مشكلات  «ورزش  در مدارس » عنوان  كرد و گفت : بي توجهي  والدين  و مسئولان  مدارس  به  درس  ورزش  و تلقي  آنان  از اين  درس  به  عنوان  درس  غيرضروري  از مشكلاتي  است  كه  مربيان  ورزش  را رنج  داده  و تاثيرات  منفي  بر كيفيت  كار آنان  مي گذارد.
وي  همچنين  از نبود مربي  متخصص  ورزش  در سطح  مدارس  ابتدايي  منطقه  يك تهران  گلايه  كرده  و از آن  به  عنوان  يك  معضل  و نارسايي  آموزشي  در زمينه  «ورزش» ياد كرد.
وي  با اشاره  به  اينكه  كمبود نيروي  متخصص  و حرفه اي  فقط در سطح  مدارس  ابتدايي  اين  منطقه  مشاهده  مي شود، افزود: خوشبختانه  ازنظر تعداد دبير متخصص  ورزش  در مقاطع  راهنمايي  و دبيرستان ، مشكلي  نداريم .
معاون  فني  ورزشي  اداره  تربيت  بدني  شهرستان  شميرانات  نيز با تاكيد برضرورت  ترويج  فرهنگ  ورزش  در مدارس  گفت : مي بايست  نگرش  مسئولان  و مردم  را نسبت  به  توسعه  ورزش  همگاني  و اثرات  مثبت  و مفيد آن  برزندگي  فردي  و اجتماعي  مردم  آگاه  سازيم .
«محمدرضا صاحب الزماني» تصريح  كرد: متاسفانه  مطبوعات  و رسانه هاي  همگاني ما به  درستي  توان  حرفه اي  را در انجام  وظيفه  و رسالت  خود براي  شناساندن  جامعه شناسي  ورزش  و جايگاه  و ضرورت  آن  به كار نمي گيرند.
وي  در پايان  ابراز اميدواري  كرد: سازمانها و نهادهاي  دولتي  و غيردولتي  با همكاري  و مساعدت  تربيت  بدني  نسبت  به  تخصيص  بودجه  و امكانات  به  ورزش  دانش آموزي  و شناسايي  استعدادهاي  ورزشي ، گامهاي  موثري  بردارند.

روباه جاده هاي باسك
012460.jpg
نام: روبرتو هراز
سال تولد: يك فوريه۱۹۷۴
نام باشگاه: Post U.S.A
قد: ۱۷۲ سانتي متر
وزن: ۶۰ كيلوگرم
عنوان ها در «تور اسپانيا»: سال ۱۹۹۷ (پنجم)- ۱۹۹۸ (ششم)- ۱۹۹۹ (سوم)- ۲۰۰۰ (اول)- ۲۰۰۱ (دوم)- ۲۰۰۲ (چهارم)
عنوان ها در «توردوفرانس»: ۲۰۰۰ (پنجم)- ۲۰۰۱ (پانزدهم)- ۲۰۰۲ (نهم) و ۲۰۰۳ (سي وچهارم)

مسيح فرزانه- مسابقات قهرماني دوچرخه سواري «تور اسپانيا» با قهرماني «روبرتو هراز» دوچرخه سوار ۲۸ ساله اسپانيايي به پايان رسيد. مرحله آخر از اين مسابقات در كوهستان و در مسافتي ۲/۱۱ كيلومتري برگزار شد. اما پس از «روبرتو هراز»، ديگرشركت كننده اسپانيايي يعني «ايزيدرو نوزال» نايب قهرمان شد و «الساندرو پتاكي» دوچرخه سوار نامدار ايتاليايي به مقام سوم رسيد. «پتاكي» در حالي به اين مقام دست يافت، كه با زمان ۳ ساعت و ۵۱ دقيقه و ۱۹ ثانيه تنها چند صدم ثانيه جلوتر از «اريك زابل» آلماني و «فرد رودريگوئز» قرار داشت و خود وي در اين باره گفت: قهرماني در اين مسابقات دور از دسترس نبود، اما حريفان من از قبل قدرتمندتر شده بودند و اين نشان از رشد سطح كيفي اين مسابقات داشت. «روبرتو هراز» قهرمان «تور اسپانيا» نيز در ابتداي سخنانش گفت: كسب مقام اولي در اين دور و در مجموع دورها برايم سخت و طاقت فرسا بود، من سال گذشته به عنوان قابل توجهي دست پيدا نكرده بودم. امسال تمام رقبا شانه به شانه هم ركاب مي زدند و همين امر رشته را جذاب و ديدني كرده بود. به عقيده من گاهي اوقات آسانترين كارها، البته از نظر شما در زندگي تبديل به سخت ترين مي شود و اين قهرماني از آن نوع بود. «هراز» كه سال گذشته پدرش را از دست داد در ادامه صحبت هايش اضافه كرد: من سال گذشته براي قهرماني پاي به «تور اسپانيا» گذارده بودم، اما آن اتفاق بد، روحيه ام را به كلي خراب كرد و من تنها به عنوان نهمي رسيدم ولي امسال همه چيز را جبران كردم و توانستم پس از ۳ هفته تلاش مزد زحماتم را بگيرم. «ايزيدرو نوزال» نايب قهرمان اين رقابت ها نيز در مصاحبه مطبوعاتي گفت: اصلاً از اين عنوان راضي نيستم، اما به هر صورت در بين اين همه شركت كننده و رقباي قدر مكان دومي مرا به آينده اميدوار كرد. «هراز» نيز در مورد هموطنش «نوزال» گفت: به هيچ وجه انتظار چنين عملكرد ضعيفي را از او نداشتم و در ابتداي مسابقه فكر مي كردم رقابت با او كار بسيار دشواري خواهد بود. سال گذشته من تا روزهاي پاياني مسابقات هم بسيار عالي كار مي كردم اما دقيقاً در روز پاياني، زمان زيادي را به «آتيورگونزالز» اسپانيايي دادم، ولي امسال تابلوي نتايج به كلي تغيير كرد و من تنها با ۲۸ ثانيه اختلاف نسبت به «نوزال» قهرمان شدم. در ادامه «ايزيدرو نوزال» در مورد جو حاكم بر مسابقات اضافه كرد: من به هيچ عنوان فشاري را احساس نمي كردم و تنها مسأله حاشيه اي كه برايمان بوجود آمد حمله مدير تيم ما «مانولو سايز» به يكي از فيلمبردارها بود ،كه مطبوعات و رسانه ها به طرز عجيبي آن را بزرگ كردند!!! اما خود من دقيقاً ۳ هفته پاياني و قبل از شروع مسابقات را كه مي بايست تمام انرژيم را صرف تمرين مي كردم، از دست دادم و نتوانستم ذهنم را بر روي تمريناتم معطوف كنم. از ورزشكاران بدشانس اين رقابت ها نيز مي توان به «الساندرو پتاكي» اشاره كرد كه در كارنامه اش، ۴ قهرماني «تور دوفرانس» و ۶ قهرماني در «جيرو ديتاليا» ديده مي شود. در پايان «روبرتو هراز» و در تكميل صحبت هايش گفت: من عضو تيم فوق العاده اي هستم و هم تيمي هاي بسيار خوبي دارم، در اين روز از مسابقه ۱۰۰ درصد توانم را صرف كردم و مطمئن بودم كه تمام مراحل را به درستي و به راحتي پشت سر خواهم گذاشت. من در طول مسابقه حتي حساب متر به متر مسافتي را كه طي مي كردم داشتم. وي همچنين در مورد «لانس آرمسترانگ» نيز گفت: او دوچرخه سواري بزرگ و يك هم تيمي خوب براي من است. هر دوي ما براي قهرماني ركاب مي زديم و فكر مي كنم حالا با اين عنوان «لانس» نيز خوشحال شده باشد. به عقيده من براي قهرماني در چنين مسابقات بزرگي بايد به سختي تمرين كرد و از لحاظ فيزيك بدني، آمادگي روحي و تغذيه در شرايط ايده آلي قرار داشته باشيد. «روبرتو هراز» كه در سال ۲۰۰۰ نيز به چنين عنواني (قهرماني در تور اسپانيا) دست پيدا كرده بود، در اين باره گفت: در آن سال شرايط خود من و كل مسابقات كاملاً متفاوت بود، حس مي كنم قهرماني در «آنگ ليرو» داراي شاخص ها و شرايط خاص خودش بود و امسال در «ووئلتا» نيز با ساير رقابت ها فرق داشت، من امسال گام به گام به قهرماني نزديك شدم.

سايه روشن ورزش
پاشاي فوتبال
012466.jpg

مهدي پاشازاده از روزي كه به جمع مردان بزرگ فوتبال ايران وارد شد، مخالفان و موافقان قاطعي داشت و هميشه در اين كه او بايد بازي كند و يا اين كه در اندازه هاي تيم ملي نيست، بحث هاي زيادي شكل گرفت.
در آن زمان كه بازيكن تيم اميد ايران بود، حسن حبيبي و دستيارانش نحوه بازي او را قبول نداشتند اما بالاتر از كادر فني او را مي پسنديد و در نهايت بازي كرد. از زمان مربيگري مايلي كهن هم در تيم ملي بازي به او نرسيد اما از روزي كه مايلي كهن كنار گذاشته شد تا آخرين بازي تيم ملي در جام جهاني فيكس به ميدان رفت، بعدها نيز اين مسأله براي پاشا وجود داشت. حتي زماني كه به باير لوركوزن و فورتوناكلن رفت و حتي به تيم منتخب جهان دعوت شد و ثابت بازي كرد و حالا پس از اين كه سال گذشته از سوي پورحيدري بازيكن غيرمفيد تشخيص داده شد و از فهرست استقلال نام او را خارج كردند، اكنون مهره ثابت تيم راپيد وين صدرنشين ليگ حرفه اي اتريش است. راستي مشكل كجا بود؟ آيا مربيان ايراني توانايي او را درك نمي كردند و يا اين كه او خود قدر خود را نمي دانست. به هر صورت پاشازاده اكنون يكي از لژيونرهاي موفق فوتبال ايران است.

جدايي عليرضا واحدي نيكبخت از استقلال
012464.jpg

معراج مژده:سايت نداي فوتبال كه اولين سايت اختصاصي در ارتباط با فوتبال ايران و جهان است از حضور قريب الوقوع «عليرضا واحدي نيكبخت» در تيم الوحده ابوظبي امارات خبر داد. تيم الوحده قهرمان دو فصل گذشته ليگ حرفه اي امارات در فصل جاري با هدايت «لورن كوربي» مربي سابق المپيك مارسي تدارك فراواني ديده و پس از فروش مهاجم نيجريه اي و همچنين محمد سالم الغنزي قطري، هم اكنون خواهان عليرضا واحدي نيكبخت شده است. الوحده در ابتدا خواهان علي دايي بود اما آسيب ديدگي دايي باعث شد تا الوحده در صدد جذب عليرضا نيكبخت واحدي باشد. نيكبخت در ابتداي فصل قرار بود به فنر باغچه تركيه بپيوندد اما با توجه به مسائلي كه دلال ايراني براي انتقال او ايجاد كرده بود، مسئولان استقلال با انتقال وي به فنر باغچه مخالفت كردند. نيكبخت در حالي راهي امارات مي شود كه به دليل اخراج در بازي استقلال و سايپا ممكن است دچار محروميت شود.

چه خبر است؟
در اينكه در هر رسانه اي از صدا و سيما گرفته تا نشريات تخصصي و غيرتخصصي بايد به تمام تيم هاي ورزشي- از صاحب نام ها و داراي تماشاگر تا تيم هاي رده دومي- پرداخت ترديدي نداريم. اما از اين كه در يك برنامه پربيننده تلويزيوني با ۳ دوربين به سراغ يك تيم دسته اولي- اگر اسم ليگ برتري نبود در حقيقت دسته دومي- مي روند و مصاحبه هاي جورواجور انجام مي دهند بد جوري ترديد ايجاد مي كند. راستي در تلويزيون چه خبر است؟ بعد از اين كه مسافرت خانوادگي به دوبي از طريق مشهد جور مي شود بايد منتظر اين روزها هم بود. راستي در رسانه ها چه خبر است؟

سرپرست تيم ملي هم مي آيد
هشت ماه فرصت سوزي زمان زيادي بود كه تيم ملي از دست داد تا سازمان تربيت بدني وارد عمل شود و تيم ملي فوتبال ايران كه بسيار كوچك انگاشته شده بود، هويت اصلي اش را بازيابد. اما آيا اين تيم تنها با هدايت يك مربي صاحب نام و آگاه به مقصد مي رسد؟ به نظر بايد تيم ملي را از هر جهت تقويت كرد. در اين تيم برانكو تنهاست و سازمان تربيت بدني اين را به خوبي مي داند و درصدد است تا يك سرپرست مقتدر را نيز در تيم ملي بگمارد.
مي گويند در دفتر مديران طراز اول سازمان تربيت بدني نام هاي زيادي مطرح و در حال بررسي است. نفراتي مانند حسن حبيبي، جعفر كاشاني، حسين فرزامي، جواد قراب، محمدرضا زاد مهر، حميد فرزام نيا و ...

تيم فوتبال اميد - المپيك- كجاست؟
بحث تيم فوتبال اميد و حضور اين تيم در تورنمنت بزرگ آسيا- آفريقا تمام شده است و فدراسيون فوتبال بايد شرايط سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك را بپذيرد. اين مسابقه ها از ابتداي سال ۲۰۰۳ در تقويم شوراي المپيك آسيا گنجانده شده و طبق قرار و توافق قبلي، ايران بايد در سه رشته فوتبال، دووميداني و وزنه برداري شركت كند و تيم اميد- المپيك- ايران هم مي بايست در هندوستان- محل برگزاري بازيها- حضور پيدا كند. البته نمي دانيم تيم اميدي داريم يا خير؟ آن روز كه همه مي گفتند در هيچ جاي دنيا مربيان تيم ملي همزمان مربي باشگاهي نيستند فكر اين روزها را مي كرديم، هر چند كه نويسندگان فوتبال همه در آن زمان متهم بودند و دشمن.

جام جهاني در قاره سياه
012468.jpg

مريم دري منش:بلاتر گفت: «سعي من هميشه اين بوده كه قاره آفريقا بتواند ميزباني جام جهاني را به عهده بگيرد. احساس مسئوليت و نيز انگيزه آنها نشان دهنده علاقه شديد آفريقا به فوتبال بوده و فيفا را در عزم خود راسخ تر مي كند.»
رئيس گروه بازرسان فيفا، يان پترز نيز با بيان فعاليتهاي انجام شده توسط نامزدهاي فعلي، تمامي آنها را واجد شرايط ميزباني دانست. وي گفت: «فيفا از هفتم تا چهاردهم اكتبر شروع به بازديد از اين كشورها خواهد كرد. بازرسي ها تا آغاز سال آينده طول كشيده و سپس گزارش دقيقي تهيه مي شود. اعضاي كميته اجرايي فيفا براي انتخاب ميزبان مرحله پاياني جام جهاني به آن استناد خواهند كرد و نتايج به احتمال زياد تا روز ۲۰ مه در پاريس اعلام خواهد شد.»

توصيه هاي پزشكي ورزشي
محمدرضا منصوريان
دنياي ناشناخته مكمل ها
فدراسيون پزشكي ورزشي كشور در راستاي اهميت اطلاع  رساني مسائل و موارد پزشكي ورزشي با انتشار دومين بروشور اطلاع رساني خود آخرين يافته هاي علمي در زمينه دنياي ناشناخته مكمل ها را به اطلاع ورزشكاران و علاقه مندان به ورزش رسانده است.
متأسفانه در كشور ما مصرف مكمل ها و مواد نيروزا از رشد فزاينده اي برخوردار شده و جالب اينجاست كه اكثريت افرادي كه از چنين موادي استفاده مي كنند از نسبت ضرر و زيان هاي آن ها اطلاع چنداني ندارند و به همين دليل خيلي زود آسيب پذير شده و از جريان صحيح ورزش كنار مي روند.
به دليل اهميت اين موضوع موارد مندرج در اين بروشور را به چاپ مي رسانيم تا عزيزان علاقه مند به استفاده از مكمل ها و مواد نيروزا به صورت علمي تري بتوانند دست به اين كار بزنند:
مكمل چيست؟
مكمل ها يا موادغذايي نيروزا به موادي گفته مي شود كه معمولاً با هدف بهبود عملكرد توسط ورزشكاران مصرف مي شود. غالباً شواهد علمي كافي به نفع مصرف اين مواد وجود ندارد و اكثر افراد انتظار مشاهده تغييراتي غيرمعمول را از آنها دارند.
دنيايي از عوارض
با اينكه شمار پژوهش هاي انجام شده بر روي موضوع مكمل ها و مواد نيروزا نسبتاً زياد است اما طراحي كلي اكثر اين مطالعات به دلايل مختلف داراي نقايصي مي باشد. با اين همه برخي از عوارض متعدد اشاره شده در متون علمي شامل موارد زير است:
*ناراحتي هاي گوارشي
* اختلالات كليوي
* افزايش وزن ناخواسته
* عفونت هاي گوناگون
* گرفتگي هاي عضلاني
* تداخل با جذب مواد غذايي مفيد در دستگاه گوارش
* به هم زدن وضعيت تعادل آب در بدن
* ائوزينوفيلي (افزايش غيرطبيعي بعضي از سلول هاي خون)
* مرگ هاي ناگهاني در جريان ورزش
* و دهها مورد ديگر....
دوپينگ غيرعمدي و مصرف مكمل ها
012470.jpg

اگرچه ميزان شيوع دوپينگ غيرعمدي چندان معلوم نيست اما موارد نسبتاً زيادي از موارد ابتلا به اين نوع دوپينگ گزارش شده است:
۱- دوچرخه سوار حرفه اي آلماني - مثبت شدن دوپينگ به علت وجود افدرا در مكمل گياهي مصرف شده (راس و همكاران ۱۹۹۹).
۲- ورزشكار نروژي - مصرف مكمل كراتين - مثبت شدن نتيجه  آزمايش دوپينگ به علت وجود ناندرولول (گزارش IOC، بازيهاي المپيك سيدني ۲۰۰۰).
سازوكارهاي احتمالي مثبت شدن غيرعمدي آزمايش دوپينگ بر اثر مصرف مكمل ها بر سه دسته است:
۱- نام ماده ممنوعه در مواد سازنده مكمل توسط كارخانه سازنده ذكر شده باشد اما ورزشكار از ممنوع بودن مصرف آن ماده بي اطلاع بوده است.
۲- مكمل داراي يك نوع ماده ممنوعه در ساختار خود است كه كارخانه سازنده به آن اشاره كرده، ولي ورزشكار از رابطه بين فرآورده هاي موجود در مكمل بي خبر است.
مثلاً اكثر ورزشكاران نمي دانند مكمل هاي Guarana، كافئين فراواني دارند يا مكمل هاي ماهوانگ، افدرين دارند.
۳- مكمل محتوي ماده ممنوعه است، ولي كارخانه سازنده به آن اشاره اي نكرده است كه اين عمل يا عمدي بوده است يا به طور غيرعمدي با توليد فرآورده هاي فرعي طي فرايند توليد صورت گرفته است (مثل فرآورده هاي گياهي حاوي افدرا يا محرك هاي آلكالوييدي گياهي در منابع گياهي رايج يا وجود پيش هورمونهاي استروييدي در مواد گياهي).
موارد احتياج
۱- بسياري از ورزشكاران از مكمل هاي مختلف براي بهبود عملكرد و سلامت خود استفاده مي كنند. اما لازم است ورزشكاران در مصرف اين مواد احتياط كنند.
۲- مكمل هاي غذايي موادي استاندارد شده نيستند، بنابراين تضميني در مورد قدرت و خلوص آنها وجود ندارد. به علت اينكه بعضي از سازندگان اين مواد كنترل كيفيت اندكي بر محصولات خود دارند، ممكن است مقادير واقعي مكمل كمتر يا بيشتر از مقدار ادعا باشد. مواد موجود در بعضي از مكمل ها خطرناك يا مرگ آور باشد.
۳- اينكه ادعا مي شود مواد سازنده يك مكمل طبيعي است هميشه به معناي ايمن بودن آن نيست.
۴- مراقب مواد ممنوعه موجود در مكمل هاي غذايي باشيد موادي مثل افدرين يا اندروستن ديون باعث مثبت شدن آزمايش دوپينگ مي شوند.
۵- از مكمل هاي تأييد شده داخلي يا خارجي استفاده كنيد (مثلاً ال كارنيتين ساخت داخل). كارخانه هايي كه به شكايت ها يا پرسش هاي شما پاسخ ندهند احتمالاً  كارخانه هاي معتبري نيستند.
۶- شركت هاي معتبر معمولاً پژوهش هاي با ارزشي در زمينه مكمل هاي خود اجرا مي كنند.
۷- كودكان،نوجوانان،زنان باردار و زنان شيرده بايد تا حد امكان از مصرف مكمل ها پرهيز كنند.
آگاهي و ارزيابي
۸- لازم است پيوسته اطلاعات مربي و ورزشكار روزآمد شود. براي دستيابي به اين هدف مي توان:
الف) به دنبال مقالات چاپ شده درباره مكمل هاي جديد بود.
ب) مي توان از اينترنت و پايگاه هاي اينترنتي معتبر سود جست. البته، گاهي اطلاعات ارائه شده در اينترنت گمراه كننده است. بويژه وقتي كه از منابع ارائه شده توسط كارخانه هاي توليدكننده يا شركت هاي بزرگ توزيع كننده مكمل ها (كه غالباً هم از طراحي هاي بسيار زيبايي برخوردارند) سود مي جوييد، بايد مراقب هرگونه اغراق و يا اطلاعات گمراه كننده بود.
ج) با افراد معتبر و دانشمند يا مجامع معتبر علمي ارتباط برقرار نمود.
۹- بعضي از سازندگان مكمل ها معتقدند فرآورده آنان اثراتي مثل داروها دارد، اما هيچگاه آزمايش هاي مشابه بر روي اين مكمل ها صورت نداده اند. در مورد بعضي از مكمل ها عوارض و اثرات دارو تنها در يك دوره ۶ هفته اي بررسي شده است كه البته مدت بسيار كمي است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |