مواظب باشيد نفتي نشويد
* خبر: با هدف بهينه سازي و كاهش مصرف سوخت در مدارس كشور، وزارت خانه هاي نفت و آموزش و پرورش، تفاهم نامه اي را با هم امضا كردند.
* نظر: بي گمان آموزش و پرورش به عنوان كارخانه «آدم سازي»، مي تواند در تمامي زمينه ها به مراكز و سازمان هاي دولتي فرهنگ سازي كند. به همين خاطر بايد اين نوع تفاهم نامه را به فال نيك گرفت، چون به هر حال، هم متوليان انرژي كشور مي توانند با تربيت نيروي انساني آتي در كاهش مصرف سوخت مؤثر واقع شوند و هم متوليان آموزشي از اين وضعيت نفتي در ساخت و ساز مدارس بهره اي ببرند.
اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه قبل از هر نوع بهينه سازي لازم است، متوليان انرژي كشور راهكارهاي مناسبي را براي استفاده بهينه از نفت و گاز مصرفي در مدارس ارائه كنند. چون اغلب بخاري هاي نفتي مدارس به خاطر هرز رفت سوخت، هزينه گزافي را بر بودجه آموزش و پرورش تحميل مي كنند. بنابراين اگر در آينده «متوليان بخاري نفتي» در مدارس حضور پيدا كردند، نبايد تعجب كرد. اما از سوي ديگر، مي توان اميدوار بود كه در كتابهاي درسي هم در مورد مصرف بهينه نفت و انرژي مطالبي بيابيم.
۱۰ هزار معلم جديد و نيازهاي استاني
*خبر: به گفته مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش كردستان، اين استان با كمبود ۵ هزار و ۱۲۲ معلم در دوره هاي مختلف تحصيلي مواجه است.
*نظر: اخيرا وزير آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت مدرسه شوكتيه بيرجند اظهار كرده بود كه در سال تحصيلي جديد حدود ۱۰ هزار معلم جديد جذب اين وزارتخانه خواهد شد كه اغلب آنان را دانشجويان تعهد خدمتي و معلمان نهضت سوادآموزي تشكيل مي دهند.
حال، با توجه به اين كه صرفا يك استان تقاضاي نصف معلمان جديدالاستخدام را كرده است، مشخص نيست كه در تمامي استان هاي كشور به چه تعداد معلم جديد نياز خواهد بود؟ البته چندي قبل يكي از مسئولان آموزشي استان آذربايجان غربي طي بخشنامه اي اعلام كرده بود كه از معلمان دوره ابتدايي به خاطر كاهش جمعيت دانش آموزي اين دوره، در مقاطع ديگر استفاده خواهد شد. چون طبق آمارها، هم اينك موج جمعيت دانش آموزي از دوره ابتدايي به متوسطه انتقال پيدا كرده است. عليرغم مشكلات فعلي بر سر راه جذب معلمان جديد، باز وزير آموزش و پرورش قول داده است با خريد خدمت حدود ۴۰ هزار نفر كاركنان آموزشي، مشكل كمبود معلم را برطرف سازد، اميد است با اين رويه، بتوان نسبت به كاهش معلم در ساير استان ها هم اميدوار بود.
۶ درصد گم شده در نرخ قبولي دوره راهنمايي
*خبر: بنابر اعلام مدير كل آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي، در سال تحصيلي ۸۲-۸۱، ۸۹ درصد دانش آموزان اين دوره قبول شدند و به پايه هاي بالاتر راه يافتند. آمار اعلام شده از ميان فراواني ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار دانش آموز دوره راهنمايي استخراج شده است.
*نظر: به باور كارشناسان آموزشي، دست يابي به اين آمار نسبت به سال ۸۰-۷۹ حدود ۵/۲ درصد افزايش و موفقيت را نشان مي دهد، با اين حال معلوم نيست آمار اعلامي از سوي كارشناسان آموزشي، چرا با آمارهاي اعلام شده از سوي وزير آموزش و پرورش در مقابل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي متفاوت است.
به گفته مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در هنگام پاسخگويي به استيضاح نمايندگان مجلس، نرخ قبولي در دوره راهنمايي از ۹/۷۸ درصد به ۹۴/۸۱ درصد رسيده است. حال اگر آمار اعلام شده توسط مدير كل راهنمايي را با نرخ آمار مقام ارشد نظام آموزشي ارزيابي كنيم، حدود ۶ درصد تفاوت دارد و بايد بررسي كرد آماري كه توسط كارشناسان اين اداره كل به وزير آموزش و پرورش اعلام شده، چرا حدود ۶ درصد كاهش را نشان مي دهد.