يكشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۹- Oct. 19, 2003
جرج بست: مي خواهم زنده بمانم
013104.jpg

آزاده قاضي- «جرج بست»  كه سنش بيش از ۵۵ به نظر مي رسد، با لباسي عادي كه انگا ربر جثه او آويزان است، به آرامي و لنگ لنگان به سالن پذيرايي هتل بسيار مجللي در حومه شهر «بلفاست» وارد مي شود. به نظر خسته و بي رمق مي رسد و مشخص است كه هنوز در دوره نقاهت بيماري مزمني به سر مي برد كه سال گذشته زندگي او را تهديد مي كرد. «بست» افسانه اي مدتهاست كه رفته است. جاي ريش هاي مشهورش را ته ريشي خاكستري رنگ گرفته و موهايش حالا كم پشت و به سمت عقب شانه شده و پوست صورتش رنگ زرد ناراحت كننده اي به خود گرفته است. اما برق چشم هايش هنوز بي فروغ نشده است. زيركي، شوخ طبعي، جذابيت بي تكلفش و قدرت شمارش و بيان داستانهاي زندگي جالب و جذابش هنوز آنجا، در او، هستند.
او همان اعجوبه بزرگ دهه شصت سرخپوشان الدترافورد است. بست با منچستر يونايتد قهرمان جام باشگاههاي اروپا شد و ناگهان شهرتي جهاني پيدا كرد.
امروز در وضعيت خوبي است. با ماشين ميني كه به تازگي خريده (به قول همسرش «الكس» با اسباب بازي جديدش) از خانه اش در گوشه اي دور افتاده از شهر رانندگي كرده است. در حالي كه اين بعد از ظهر هيچ چيزي پرشورتر از يك پيغام در مركز تفريحي هتل در بر ندارد! او مي  گويد: «هيچ وقت به اين اندازه خوشحال نبوده ام. همانطور كه هيچ وقت فكر نمي كردم بدون فوتبال بازي كردن و جدا از فوتبال باشم. من در حال حاضر عاشق زندگيم هستم چرا كه به كمال نزديك مي شود!»
* كيت مون، اوليور ريد، يا شما؟ كداميك بيشتر جهنم به پا مي كرد؟
- اگر خوب دقت كنيد كار آن دو به كجا ختم شد مي فهميد كه آنها كمي بيشتر از من جهنم به پا كرده اند!  چرا كه از اين سه فقط من زنده  مانده ام!
* آيا از اين كه زماني شما در جواني شيطنت هاي خاصي داشتيد هيچ وقت احساس پوچي كرديد يا اين كه با من موافقيد كه آن زمان اين كارها تفريح خوبي بودند؟
- آه، نه، مطمئن باش كه هميشه تفريح خوبي بوده است. اين چيزي بود كه من هيچ وقت با آن مشكل نداشته ام. چطور مي توانستم احساس پوچي كنم؟ من هميشه از اين كه در دهه ۶۰ و ۷۰ زندگي كرده ام خوشحال هستم. دوران هيجان انگيزي بود. زندگي در آن زمان آزاد و آسان بود و هيچ يك از بيماريهاي امروز وجود نداشتند. زندگي در ميان هواداران فوتبال و موسيقي و شيطنت خلاصه مي شد!  آن هم قسمتي از زندگي من بود و من عاشق هر لحظه آن بودم. هيچ وقت از ارتباط با هواداران ناراحت نشدم. مثل فوتبال است، اگر بازي خوبي داشته باشيد مي خواهيد ادامه دهيد!
* آيا كسي هست كه شما فكر كنيد از شما فوتباليست بهتري است؟
- در تحقيق اخير از طرفداران منچستر يونايتد، اريك كانتونا بهترين بازيكن شناخته شد اما من فكر مي كنم اينها حرفهاي بچگانه اي است. اگر از نسل هاي قديمي تر پرسيده بوديد احتمالاً من برنده مي شدم. از من مانند كرايف، پله و مارادونا ياد مي شد در حالي كه من هرگز در جام جهاني بازي نكرده ام. اين افتخار بزرگي است كه خود اين بازيكنان دنيا هم از من اين چنين ياد مي كنند. مارادونا در يكي از مصاحبه ها با ناميدن و تعريف از من همه را متحير ساخت. البته پله در باره من گفته است كه من براي هميشه بهترين بازيكن هستم. من خودم هرگز به بازيكن ديگري نگاه نكرده ام كه احساس كرده  باشم از او پايين ترم!
013098.jpg

* آيا خود را براي افت منچستر در ابتداي دهه ۷۰ كه تو آنجا را ترك كردي مقصر نمي دانستي؟
- نه، من اصلاً  خودم را مقصر نمي دانستم. آنها افت كردند به اين علت كه به اندازه كافي بازيكن خوب نداشتند و شما نمي توانيد تقصير را به گردن من بيندازيد!  من بازيكن ها را خريداري نكرده بودم، آنها بازيكنان عادي را به جاي بازيكنان بزرگ آوردند، در حالي شانس خريد بازيكناني عالي مثل آلن بال و مايك اينگلند را رد كردند. ضمناً  فكر نمي كنم در دوران تامي داكرتي مدير خوبي داشته اند. من تمام تلاش خودم را كردم اما بازيكنان با من نبودند.
* كدام بازيكن بهتري است؟ رايان گيگز يا ديويد بكهام؟
- رايان گيگز، چرا كه او در بازي با توپ هيجان انگيزتر كار مي  كند، وقتي گيگز از ميان مدافعان عبور مي كند من از هيجان تا لبه صندليم جلو مي آيم. ديويد بكهام بازيكن بزرگي است،  بايد ديوانه باشيد اگر جور ديگر فكر كنيد. اما من عقيده دارم كه او مي توانست بهتر هم باشد. مثلاً مي توانست گلهاي بيشتري را به ثمر برساند و از پاي چپش بيشتر استفاده كند، اما فكر مي كنم كه واقعاً  نيازي به اين كارها ندارد.
* آيا سرمت باسبي به شما اجازه داد تا به راحتي تيم را ترك كنيد؟
- نه اصلاً ، او درست مثل فرگوسن بود؛  اگر پايت را از گليم ات بيشتر دراز مي كردي سريعاً  بيرونت مي كرد اما او هميشه اين كار را پشت درهاي بسته انجام مي داد. بايد به ياد داشته باشيد كه او مرا جريمه كرده بود.
* دوست داشتيد با كداميك از مهاجمان كنوني يونايتد بازي مي كرديد؟ كول، سولشاير، يورك يا فون نيستلروي؟
- خوب،  اون شخص اندي كول نيست. اما بازيكن بزرگي است، اما به نظر دمدمي مزاج است. انگار از بازيش لذت نمي برد و فوتبال براي او فقط يك شغل است. من شيوه بازي «دي وايت يورك» را با آن لبخند روي صورتش دوست داشتم ، افسوس او از منچستر رفت.
013101.jpg

سولشاير بيشتر وقت روي نيمكت نشسته است اما زماني كه به زمين وارد مي شود اعجاب انگيز است. به هر حال اگر قرار بود من يكي را از اين ميان انتخاب كنم آن شخص «فون نيستلروي» بود، به اعتقاد من با هم خوب جفت مي شديم. او مهاجم بسيار بزرگي در يونايتد خواهد شد و من منتظر هستم تا شكوفايي او را ببينم. او گلهاي بسيار زيادي را به ثمر خواهد رساند. من واقعاً  اميدوارم همين طور شود، او در تيم رويايي من جاي دارد!
* كداميك مدير برجسته تري است؟ «سرمت» يا «سرالكس»؟
- خوب، من آدم متعصبي هستم. از آنجايي كه من همه آن سالها تحت نظر «سرمت»  بازي مي كردم نسبت به او تعصب دارم. «سرمت» نه تنها مدير برجسته اي بود بلكه حقيقتاً  مرد بزرگي هم بود. فرگوسن منتقدان خودش را دارد، اما من در مورد آدمها بر اساس رفتارشان با خودم قضاوت مي كنم و او هميشه با احترام فراوان با من رفتار كرده است.
* اگر مانند دنيس لاو بر ضد يونايتد امتياز كسب مي كرديد و آنها را در جدول پايين مي آوردي چه واكنشي داشتي؟
- شايد واكنش من هم مثل او بود، البته موقعيت دنيس متفاوت بود چون او قلباًً در بازي كرده بود و مي خواست كه در منچستر كه محل سكونت خانواده اش بود بماند. اما دنيس كه قبلاً طرفدار يونايتد است، او اين باشگاه را حمايت مي كند و دخترش دايانا نيز در آنجا كار مي  كند. در هر حال او هنوز درباره آن گل مسأله دارد.
* اگر دوباره مي توانستيد به عقب بازگرديد چه چيزي را تغيير مي داديد؟
- هيچ چيز را! من زندگي بسيار خوبي داشته ام. بله درست است كه من نمي خواستم به زندان بروم، نمي خواستم از رانندگي منع شوم و نمي خواستم داخل جنگها شوم، اما تمام اينها جزء فرآيند يادگيري است كه بايد آن را طي كرد.
* آيا از مرگ مي ترسيد؟
- نمي ترسم، بلكه نمي  خواهم بميرم!  من ترسي از مرگ ندارم،  هرگز نمرده ام!  من حتي در حال برنامه ريزي يك پرش با چتر هستم! همسرم الكس يك بار اين كار را كرده است. من هم مي خواهم بار ديگر همراه او باشم.
* چرا گاهي ريش مي گذاري، اما هرگز سبيل نگذاشته اي؟
- من براي مدتي سبيل هم گذاشتم اما افتضاح بود. هميشه در اين موارد مردد بوده ام. شما يا همه را مي گذاريد و يا اصلاً  نمي گذاريد يك بار كه در دهه ۶۰ سبيل را امتحان كردم اصلاً جالب نبود. اين به زماني برمي گردد كه من مي خواستم يك قنادي باز كنم و آنها مرا مجبور به سر كردن آن كلاههاي مسخره كردند و با آن سبيل،  من خيلي وحشتناك مي شدم. فرداي آن روز همين كه عكسم را ديدم سريعاً سبيلم را تراشيدم!
* چه كسي از بازيكنان كنوني بيشترين شباهت را به شما دارند؟
-احتمالا ً گيگز نزديكترين بازي را به من دارد، همين كه توپ به او مي افتد سراغ بازيكنان ديگر مي رود. گيگز در سالهاي اخير بهتر و بهتر شده است و بدون شك در اوج كار خود بسر مي برد. «تيري هانري» هم همينطور است. البته او اين كار را در ميانه ميدان انجام مي دهد، مارادونا هم همين كار را انجام مي داد. جمع كردن توپ، نگاه انداختن به روبه رو و رفتن به سمت دروازه براي زدن گل!
* آيا اين صحت دارد كه شما در سال ۱۹۶۰ توسط گروهي از دانش آموزان گروگان گرفته شديد.
-آه بله! شيرين كاري محبت آميزي بود. آنها بعد از اين كه مرا به سمت يك ماشين راهنمايي كردند، من را گروگان گرفتند. بعد مرا در اتاقي انداختند و در را قفل كردند. من از آنها شكايت نكردم. اين كار آنها خجالت آور بود بايد مرا آزاد مي كردند.

سايه روشن ورزش
هفته تربيت بدني
اسامي روزهاي هفته تربيت بدني از سوي معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني اعلام شد.
روز شنبه ۲۶ مهرماه، روز ورزش همگاني، نشاط، سلامتي و مبارزه با اعتياد معرفي شد.
امروز ۲۷ مهرماه، روز ورزش جوانان و افتخار آفرينان
دوشنبه ۲۸ مهرماه، روز ورزش، اوقات فراغت و خانواده
سه شنبه ۲۹ مهرماه، روز ورزش، رسانه ها و پيام هاي فرهنگي
چهارشنبه ۲۰ مهرماه؛ روز ورزش، آموزش و پژوهش
پنجشنبه اول آبان ماه، روز ورزش، بهره وري، برنامه ريزي و توسعه فرهنگي- اجتماعي
جمعه ۲ آبان ماه، روز ورزش، اخلاق، فرهنگ اسلامي و نهضت خدمات رساني نام گرفت.
013095.jpg

رئيس كميته توسعه و ارتباطات «فيبا» به ايران سفر مي كند
«جان لورن گودريچ» مربي فرانسوي بسكتبال، براي برپايي يك دوره كلاس تخصصي مربيگري ۳۰ مهرماه به ايران سفر مي كند.
«گودريچ» به مدت ۱۵ روز در ايران اقامت خواهد داشت و در استان هاي اصفهان، شيراز، مازندران و تهران به آموزش مربيان مي پردازد. همچنين در طول مدت اقامتش در ايران، با بررسي عملكرد وي، زمينه همكاري در آينده فراهم خواهيم كرد.
همچنين «زوران رادويچ» رئيس كميته توسعه و ارتباطات فدراسيون جهاني به ايران خواهد آمد. وي امروز وارد ايران خواهد شد و در طول ۳ روز اقامتش در كشور، ضمن نشست با مسئولان سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و فدراسيون بسكتبال از امكانات بسكتبال ايران نيز بازديد خواهد كرد.
حضور «زوران رادويچ» در ايران، زمينه بسيار خوبي است، تا بتوانيم ميزباني برگزاري مسابقات آسيايي و جهاني را كسب كنيم و راه هاي مرتفع شدن برقراري ارتباطات با كشورهاي دنيا با هدف جذب بازيكن، مربي خارجي و اعزام تيم ها به كشورهاي صاحب بسكتبال را بررسي نماييم.
ضمناً يك گروه كارشناسي بسكتبال به تركيه اعزام خواهند شد اين گروه متشكل از مهندس بهاالدين ادب، نايب رئيس فدراسيون، رضا مشحون، مدير سازمان تيم هاي ملي بسكتبال و مهندس صفاعلي ماليان، مدير روابط بين الملل فدراسيون مي باشد، كه براي ايجاد همكاري بيشتر در زمينه آموزش، برگزاري مسابقات، اردوهاي تداركاتي، جذب مربي، بازيكن و بهره گيري از آخرين متون و پيشرفت هاي بسكتبال تركيه پنج شنبه شب عازم تركيه خواهند شد و به مدت ۲ روز با مسئولان فدراسيون بسكتبال اين كشور بحث و گفت وگو خواهند كرد.
تا پايان  سال  جاري  ۱۲۰۰ پروژه  ورزشي  به  بخش  غيردولتي  واگذار خواهد شد
معاون  توسعه  اشتغال  و مشاركــت هاي  سازمان  تربيت  بدني  گفت : تا پايان  سال جاري  يك  هزار و ۲۰۰ پروژه  ورزشي  دولتي  به  بخش  غيردولتي  واگذار خواهد شد.
«جمشيد تقي زاده » گفت: سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور براي  سال  جــاري  ۵۰۰ پروژه  ورزشي  را براي  واگذاري  به  بخش  غيردولتي  در نظر گرفته  است .
به  گفته  وي  تا پنج  ماه  نخست  سال  ۸۱ تعداد پروژه هــاي  واگذار شده  به  بخش  غيردولتي ۴۹۲ بوده  است .
وي  با بيان  اين  كه  سازمان  تربيت  بدني  برنامه ريزي  خاصي  در اين  مورد انجام  داده  است ، تصريح  كرد: براساس  اين  برنامه ريزي  تعداد اين  واحدها ۷۰۰ پروژه  بيشتر از برنامه ريزي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  است .
وي  خاطر نشان  كرد: اين  پروژه ها بر اساس  ماده  ۸۸ به  صورت  اجاره  و اجاره  به  شرط تمليك  واگذار خواهد شد و بعضي  ديگر نيز بر اساس  ماده  ۱۵۵ به  فروش  خواهد رسيد.
تقي زاده  ادامه  داد: در سال  گذشته  ۱۸۱ مكان  ورزشي  دولتي  به  بخش  غيردولتي  واگذار شده  است .
معاون  توسعه  اشتغال  و مشاركت هاي  سازمان  تربيت  بدني  گفت : اين  سازمان  ۱۰درصد از بودجه  عمراني  خود را به  عنوان  بودجه  اداره  شده  براي  اين  بخش  در نظر گرفته  است .
به  گفته  وي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  از رديف  بودجه  اداره  شده  و با مشاركت هاي  بانكهاي  عامه  رقم  خوبي  را به  اين  امر اختصاص  داده  كه  تاكنون ۲۴۰ ميليارد ريال  به  بخش  خصوصي  واگذار كرده  است .
وي  هدف  از طرح  واگذاري  اماكن  ورزشي  به  بخش  غيردولتي  را در جهت  سياستهاي  استراتژيك  دولت  بر كاهش  تصدي گري  اعلام  كرد و افزود: كاهش  هزينه هاي  جاري ، توسعه  اشتغال  پايدار و توسعه  مشاركتهاي  مردمي  در جهت  واگذاري  به  بخشهاي  غيردولتي  و آماده  كردن  بستر سرمايه گذاريها توسط مردم  از اهداف  خاصي  است كه  اين  حوزه  به  آن  مي پردازد.
وي  ادامه  داد: معاونت  اشتغال  و توسعه  سازمان  تربيت  بدني  بر چهار محور، امكانات  ورزشي ، ساماندهي  و سازماندهي  امور باشگاهها، سرمايه گذاريها در ورزش  و توليدكنندگان  لوازم  ورزشي  اماكن  ورزشي  را به  بخش  غيردولتي  واگذار خواهد كرد.
وي  در خصوص  بخش  امكانات  ورزشي  تصريح  كرد: واگذاري  اماكن  ورزشي  چه  دربخش  امكانات  و چه  در بخش  مديريتي  بر سه  روش  اجاره ، اجاره  به  شرط تمليك  و فروش  واگذار خواهد شد.
به  گفته  وي  در آينده اي  نــــــه چندان  دور كليه  توليدات  ورزشي  بر مبناي  استانداردهاي  مورد قبول  بين المللي  خواهد بود.

نگاه ها و خبرها
تراپ، مالديني را مي خواهد
مسيح فرزانه- در ايتاليا و در روزنامه هاي ورزشي اين كشور هنوز هم بحث بر سر ماندن و يا رفتن «پائولو مالديني» است. اين مدافع ۳۵ ساله كه در كارنامه خود ۱۲۶ بازي ملي را جاي داده است چندي پيش تصميم گرفت از ديدارهاي ملي خداحافظي كند اما با اصرار مقامات فدراسيون فوتبال ايتاليا منصرف شد، اما گويا، اين بار تصميم وي فوق العاده جدي است و كار به صحبت «تراپاتوني» نيز كشيده شده است.
«تراپ» در اين باره مي گويد: ما جلوي دست و پاي او را نگرفته ايم، اما چند ماه گذشته، نيز وي چنين تصميمي گرفته بود، من با او صحبتهاي فراواني كردم. مالديني كه از سال ۱۹۸۸ تاكنون در خدمت تيم ملي فوتبال ايتاليا است، در طي اين سالها ۵ بار قهرمان ليگ ايتاليا و ۳ بار فاتح جام قهرمانان شده است.
حمله «دي بياجو» به كوپر
اوضاع در «اينتر» جالب نيست. ماسيمو موراتي از بازيكنانش حمايت مي كند و بازيكنان نيز به راحتي به مربي حمله مي كنند.
«دي بياجو» مي گويد:  كوپر گفته است كه به من احتياجي ندارد، اما من با تمام احترامي كه براي وي قائلم بايد بگويم كه براي پوشيدن اين پيراهن زحمت كشيده ام، جنگيده ام و به اين راحتي ها از دستش نمي دهم و جالب اينجاست كه هر گاه من در فرم ايده آل نبودم او مرا وارد زمين كرده است و هر گاه در اوج هستم مرا روي نيمكت مي نشاند. حتي شنيده ام كه كوپر گفته  است: هر گاه تمام هافبكهام مصدوم شدند، از «جي جي»  استفاده مي كنم و من حس مي كنم اين تصميمات او براي تغيير دادن تاكتيك تيم نباشد.
013107.jpg

۶ آرسنالي در آستانه محروميت

فدراسيون فوتبال انگلستان به دليل بروز مسائل غيراخلاقي در بازي ماه گذشته آرسنال و منچستر به احتمال فراوان، مارتين كيتون، لورن، ري پارولور، پاتريك ويرا، اشلي كل و ينس لمان را با محروميت بلندمدتي روبه رو خواهد كرد.
برخي از محافل خبري از يك مجازات ۱۱ جلسه اي نام برده اند، اما «آرسن ونگر» در اين باره گفته است كه همه مشكلات آن بازي را «رود فان نيستلروي» به وجود آورده است، او بي دليل جو بازي را متشنج كرد و همه را به جان هم انداخت و به جاي بازيكنان ما او بايد مجازات شود، تيم ما به هيچ وجه خشن نيست.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |