سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Oct.21, 2003
محمدعلي نجفي:
آماري از خروج نخبگان از كشور نداريم
گروه اقتصادي: برخي اظهار نظرها و رفتارها از سوي مسئولان ارشد سياسي و اقتصادي در سالهاي اخير نشان مي دهد، توجه به «مديريت» و «منابع انساني» به عنوان برترين عامل توليد به مرور جاي خود را در مباحث اقتصادي باز كرده است. آمارهاي ارائه شده از سوي بانك جهاني مؤيد اين است كه «منابع انساني» ثروت اصلي در كشورهايي مثل ژاپن، سنگاپور و كشورهاي پيشرفته است و بدون استفاده كارآمد از آنها «توسعه» دست نيافتني مي شود.
محمدعلي نجفي، مشاور عالي وزير صنايع و معادن و رئيس نخستين همايش توسعه منابع انساني كه روز سوم آبان ماه در تهران برگزار مي شود، ضمن تاكيد بر نكات يادشده، افزود:بسياري از تبعات  اجتماعي  مانند مهاجرت  نخبگان  يا فرار مغزها از موضوع  منابع  انساني  سرچشمه  مي گيرد،از اين  رو توجه  به  سرمايه  انساني  و بهره وري ، حائز اهميت  است .
وي  در مورد آمار فرار مغزها توضيح  داد: به  دليل  نداشتن  تعريف  علمي  و استاندارد از نخبگان ، آمارهاي  پراكنده اي  گفته  مي شود كه  صحت  ندارد، هر چند كه  ايران  در اين  مورد وضعيت  مطلوبي  ندارد.
وي  گفت : در بين  ۹۱ كشور توسعه يافته  و در حال  توسعه  كه  بر اساس  مدارك تحصيلي  و يا توان  كارآفريني  بررسي  شده ، ايران  رتبه  نخست  را در فرار مغزها دارد.
نجفي  با بيان  اينكه  احتمال  دارد كه  موضوع  فرار مغزها در يكي  از ميزگردهاي  همايش  به  بحث  و بررسي  گذاشته  شود، افزود: اكنون  هيچ  مرجعي  در كشور نيست  كه  آمار تعداد نخبگان  ايراني  در خارج  از كشور و يا تعدادي را  كه  هر ساله از كشور خارج  مي شوند ، ارائه  دهد.
علي محمد گودرزي مدير آموزش  و توسعه  منابع  انساني  سازمان  گسترش  و نوسازي  صنايع  ايران نيز  از افتتاح  رسمي  انجمن  ملي  مديران  منابع  انساني  صنعت  كشور در روز سوم  آبان ماه  ۸۲ خبر داد.
وي  در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: در نخستين  همايش  توسعه  منابع  انساني  كه  روزهاي  سوم  و چهارم  آبان  ماه  امسال  در تهران  برگزار مي شود، تعداد ۳۰ مقاله  ارائه  مي شود كه  هفت  مقاله  از كشورهاي  كانادا، آمريكا، اندونزي ، هند، مالزي  و بلژيك  است .
در اين  همايش  دو ميزگرد تخصصي  در مورد توسعه  مديريت  و نقش  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  و پنج  كارگاه  آموزشي  با موضوع هاي  مختلف  برگزار خواهد شد.

بازار برق ايران پس فردا راه اندازي مي شود
گروه اقتصادي: آئين نامه خريد و فروش برق در كشور كه روش و شرايط اين كار را در بازار ايران مشخص كرده تصويب شده و از اول آبان ماه اجرا خواهد شد.
حبيب الله بيطرف وزير نيرو ديروز در هجدهمين كنفرانس برق در تهران با اعلام اين خبر افزود: براساس اين آيين نامه نوعي رابطه مبادله ميان شركت هاي برق منطقه اي به عنوان خريدار يا فروشنده برق با شركت توانير به عنوان ركن اصلي بازار و مسئول مراكز توزيع و هدايت «ديسپاچپنگ» برقرار مي شود.وي تأكيد كرد با راه اندازي بازار برق در آينده، امكان خريد مستقل برق به وسيله متقاضيان كوچك از نيروگاه ها ممكن خواهد شد.وزير نيرو همچنين اعلام كرد: كل قدرت اسمي نيروگاه هاي كشور در حال  حاضر بيش از ۳۲ هزار مگاوات و سطح عملي آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات است.
با احتساب اين آمار، رتبه ايران در خانواده جهاني برق نوزدهم است.وزير نيرو افزود: در حال  حاضر صادرات برق ايران به تركمنستان، ارمنستان و آذربايجان به صورت مبادله فصلي جريان دارد و صدور كالا و خدمات مهندسي به اين كشورها نيز انجام مي شود.
وي درباره ساخت نيروگاه توسط بخش غيردولتي گفت: ساخت نيروگاه «پره سر» با يك كنسرسيوم درحال نهايي شدن است و مذاكرات در مرحله صدور ضمانت توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي متوقف شده است.وي اظهار اميدواري كرد هرچه زودتر مشكلات برطرف شود.
وزير نيرو در حاشيه كنفرانس بين المللي برق در گفتگو با خبرنگاران با تأكيد بر اينكه قيمت برق يارانه اي است، گفت: نرخ فروش برق به مصرف كنندگان كاهش نمي يابد.

يادآوري
ديده شويم
۱- آمارهاي قطعي گمرك نشان مي دهد، ايران در ۱۳۸۱، معادل ۴/۱۳ ميليون تن انواع كالاهاي غيرنفتي به ارزش ۴۶۰۸ ميليون دلار از طريق مبادي گمركات كشور به خارج صادركرده است. از اين ميزان صادرات، ۳/۲۱ درصد آن را كالاهاي كشاورزي (پسته و مغزپسته و كشمش با بيشترين سهم)، ۲/۱۳ درصد آن را كالاهاي معدني و ۴/۱۳ درصد آن را فرش و صنايع دستي تشكيل داده است. كمتر از ۴۵ درصد از صادرات ايران كالاهاي صنعتي است كه سهم فولاد و فرآورده هاي نفتي نيز در اين بخش سهم قابل ملاحظه اي دارد.
۲- امروز، روز صادرات است. براساس سنت چندين ساله، مسئولان ارشد سياسي و اقتصادي در روز ملي صادرات، توصيه هاي هميشگي را ارائه و از دستاوردها سخن خواهند گفت.
۳- سهم ايران در تجارت جهاني (به ويژه صادرات) به اندازه اي ناچيز است كه مي توان گفت در تجارت جهاني «ديده نمي شويم». اميد است به مناسبت برپايي روز صادرات «تصميم جدي» و «همه جانبه» در «سياست» و «اقتصاد» گرفته شود تا دست كم «ديده شويم».

گفت و گوي امروز
دبيركل بورس فلزات: شركت هاي خصوصي هنوز تصميم نگرفته اند
گروه اقتصادي: شنبه گذشته برخي رسانه ها گزارش دادند كه داد و ستد در بورس فلزات با ركود مواجه شده است و به طور مثال در اين روز فولادي به فروش نرسيد. در اين باره با احمد صادقي دبيركل بورس فلزات گفتگو كرديم.
* گفته مي شود، فولاد و مس روز شنبه در بورس فلزات داد و ستد نشده است.
- داد و ستد انجام شد. البته روزهاي شنبه هر هفته بازار هميشه با ركود مواجه است ولي شنبه همين هفته بيش از سه ميليارد تومان داد و ستد انجام شد و تقريبا همه آمده بودند.
* با گذشت بيش از يك ماه از راه اندازي بورس فلزات، هنوز شركت هاي خصوصي براي پيوستن به بورس اقدامي نكرده اند، چرا؟
- تعدادي درخواست از شركت هاي خصوصي به بورس رسيده كه در هيات پذيرش تحت بررسي است. ولي در مورد بقيه شركت هاي توليدكننده، خود شان بايد تصميم بگيرند و ما از آنها براي پيوستن به بورس دعوت كرده ايم.
* استقبال خريداران از بورس فلزات چگونه بوده است؟
- ما به دو برابر پيش بيني ها در يك ماه گذشته دست يافته و تاكنون ۷۲ ميليارد تومان فروش داشته ايم.
* برخي از توليدكنندگان توليدات خاص فولادي از جمله فولاد آلياژي مي گويند، با وجود تمايل و تسليم درخواست خود به هيات پذيرش، بورس شرايط حضور آ نان را در اين بازار مهيا نكرده است؟
- فولاد آلياژي، كالاي قابل عرضه در بورس نيست، چون مصرف آن در كشور كم است و مشتريان خاص دارد.به علاوه اين محصول در هيچ يك از بورس هاي فلزات دنيا داد و ستد نمي شود و بورس هم نمي تواند براي آنها كاري انجام دهد.
* آيا بازار سنتي پيش از راه اندازي بورس، توانسته طي اين مدت خود را با شرايط بورس فلزات تطبيق دهد.
- اگر مشكلي هم وجود داشته طبيعي است و در حال حاضر همه از شرايط بورس راضي هستند.

فروش ۴ ميليون ريال سهام ارزان به كارگران
گروه اقتصادي: معاونت امور اجتماعي وفرهنگي وزارت كار وامور اجتماعي با صدور اطلاعيه  اي اعلام كرد: كليه كارگران سهامدار بر اساس مصوبه هيات وزيران مي توانند تا سقف ۴ ميليون ريال از سهام ترجيحي خريداري كنند.در اين اطلاعيه آمده است:به اطلاع كليه كارگران سهامدار كه از طريق سازمان مالي گسترش مالكيت واحد هاي توليدي با توجه به مقررات قبلي و تسهيلات مقرر از سهام كارگري برخوردار شده اند، مي رساند: طبق آخرين اصلاحيه مصوبه هيات محترم وزيران كه در تاريخ ۲۷/۵/۸۲ ابلاغ شده است، كارگران واحد هايي كه از تاريخ فوق به بعد سهام دولتي آن واگذار شود مي توانند برابر ماده ۷ آيين نامه اجرايي ماده ۱۶ برنامه سوم توسعه «تا۴ ميليون ريال» از سهام ترجيحي استفاده كنند.

تعداد توليدكنندگان فولاد افزايش مي يابد
۲۲ درخواست تازه براي توليد فولاد ارائه شد
گروه اقتصادي: طرح فولاد زاگرس با مشاركت ۵۱ درصد بخش خصوصي و ۴۹ درصد دولتي به زودي به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، توليد فولاد براساس اين طرح به روش كوره بلند بوده و تاكنون ۹۸ درصد طرح پيشرفت فيزيكي داشته است.
كارشناسان اقتصادي معتقدند امروزه توليد فولاد به روش كوره بلند از رده خارج شده و روش احياي مستقيم با استفاده از انرژي گاز در بسياري از كارخانه هاي توليدكننده فولاد اجرا مي شود.
مسئولان طرح فولاد زاگرس دليل استفاده از اين روش را كوچك بودن طرح با ظرفيت سالانه ۷۰ هزار تن عنوان مي كنند، به طوري كه در اين طرح از روش هاي اجرايي در كشور چين و برزيل كپي برداري شده است.
تاكنون بيش از ۲۲ تقاضا براي احداث كارخانه فولاد و توليدات جانبي آن به وزارت صنايع و معادن ارسال شده است كه ۸ طرح آ ن به تصويب رسيده و در مراحل اجرايي قرار گرفته است.

وام بانك توسعه اسلامي به ايران
گروه اقتصادي: در آخرين نشست هيأت رئيسه بانك توسعه اسلامي، پرداخت ۵/۵۵ ميليون يورو وام به جمهوري اسلامي ايران تصويب شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، اين ميزان وام براي تأمين مواد اوليه در اختيار ۷ شركت ايراني قرار خواهد گرفت.براساس اين گزارش، شركت هاي ايران تاير ۱۰ ميليون يورو، پتروشيمي فارابي ۸ ميليون يورو، ايران خودرو ۱۰ ميليون يورو، تيزرو ۴ ميليون يورو، سوليران ۵/۳ ميليون يورو، گلبافت ۱۰ ميليون يورو و كابل ابهر ۱۰ ميليون يورو از كل وام اعطائي را دريافت خواهند كرد.

يادداشت
احتياط
گروه اقتصادي:براساس آمار گمرك ايران، در سال ۱۳۸۱ از ۱۱۲ كشور جهان كالا وارد كرده ايم. فرانسه، آلمان و ايتاليا جزو ۱۰ كشور اولي هستند كه ايران از آنها كالا وارد كرده است. سهم آلمان از كل واردات ايران ۱۷ درصد، فرانسه ۶ درصد و انگليس ۵/۳ درصد بوده است. ۳ كشور ياد شده در مجموع ۵/۲۶ درصد از كل واردات ايران را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر اين، شركتهاي بزرگ اين كشورها مثل توتال، پژو،  شل و... در بخش هاي مختلف اقتصادي از مزيت هاي مختلفي برخوردار شده و قراردادهاي «نان و آب داري» در شرايط خاص با ايرانيها منعقد كرده اند. در روزهاي حساس سياسي كشورمان، مسئولان اين ۳ كشور به ايران خواهند آمد تا درباره مسايل گوناگون مذاكره كنند. تجربه نشان داده است،  احتمال اينكه اين كشورها بخواهند از موقعيت فعلي ايران بهره برداري كرده و ايران را تشويق به پذيرش قراردادهاي اقتصادي كنند، وجود دارد. اين شروط ممكن است پذيرش «ريسك بيشتر سرمايه گذاري» از سوي ايران يا پذيرش برخي انحصارهاي احتمالي در قراردادها و... باشد. به نظر مي رسد، مسئولان سياسي كشور بايد توجه كنند،  هرگونه پيشنهاد انعقاد قرارداد جديد اقتصادي در شرايط فعلي از سوي اروپايي ها را با احتياط كامل بررسي كرده و از دادن پاسخ فوري اجتناب كنند.
قراردادهايي كه در شرايط اضطراري منعقد شود،  غيراقتصادي بوده و لزوما به نفع كشور نيست.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامعله شده
نام شركت
۲۰
۳۱۸۰
۱۰۰۰۰
تأمين ماسه ريخته گري
۲۶-
۴۶۳۷
۱۲۷۳۰
شهد ايران
۹۶-
۵۴۶۸
۳۵۴۶۴
مارگارين
۲۵
۴۴۰۲
۳۱۸۹۰۲
صنعتي بهشهر
۷۲
۲۳۶۹
۱۹۰۱۰
قند ثابت خراسان
۳۲
۳۶۰۳
۱۵۰۴۷
قند مرودشت
۴۹-
۳۶۵۱
۵۹۸۰۵
پارس مينو
۱۵۹-
۵۸۰۸
۱۰۰۱۰
بهنوش ايران
۱۰۸-
۳۱۲۴
۱۲۷۵۴
ايران مرينوس
۱۹۷
۴۱۵۵
۱۲۵۰۰
كارتن ايران
۲
۱۷۶۸۶
۱۴۹۱۶
نفت پارس
۱۵۲-
۱۸۹۹۹
۴۶۲۲۶
پتروشيمي اصفهان
۱۷-
۵۹۵۹
۱۹۹۶۲۲
پتروشيمي اراك
۱۰-
۸۵۱۹
۱۱۱۲۸
پتروشيمي آبادان
۶۲۶-
۱۲۱۷۷
۲۲۶۷۴
داروسازي جابرابن حيان
۲۹۸
۶۲۹۰
۷۹۲۴۲
كيميدارو
۱۲۷-
۸۵۶۴
۲۰۵۵۹
داروسازي كوثر
۵۱
۸۹۰۴
۱۳۹۸۱
پارس دارو
۱۸
۲۳۵۴
۵۴۲۸۸
كف
۶۹۰
۱۴۵۰۳
۱۹۳۰۰
دوده صنعت پارس
۱۸-
۵۰۹۸
۲۰۰۱۰
فرآورده هاي نسوز ايران
۲۵-
۵۳۰۱
۵۴۸۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۲۸
۹۱۷۸
۱۰۰۱۰
كاشي اصفهان
۳۹-
۳۸۹۳
۹۱۸۱
كاشي تكسرام
۱۱۰۵-
۳۰۲۲۲
۸۹۱۹۰
سيمان تهران
۳۲۵-
۲۱۸۲۸
۱۲۹۹۲۷
سيمان فارس و خوزستان
۱۰۹
۱۵۲۰۲
۸۰۹۶۷
سيمان شرق
۱۷-
۳۴۴۵۷
۹۳۹۱۵
سيمان سپاهان
۶
۳۴۲۶
۱۳۷۰۱
نورد آلومينيوم
۲۹
۳۸۸۳
۱۹۰۹۵
مس شهيد باهنر
۳-
۳۹۳۹
۴۷۲۶۹
ماشين سازي اراك
۱۵۵-
۷۶۲۱
۲۳۹۶۵
صنايع آذرآب
۲۳
۱۴۱۸
۲۵۰۰۵
بسته بندي ايران
۴۶-
۷۸۶۱
۳۲۵۹۸۳
تراكتورسازي ايران
۲۱-
۳۷۵۸
۳۸۰۵
موتوژن
۹۹
۶۸۰۳
۲۲۰۰۶
ايران ترانسفو
۱-
۷۲۱۱
۱۱۶۵۰
پارس سويچ
۳-
۱۵۰۱۴
۳۰۷۹
كابل البرز
۱۳-
۸۰۲۸
۳۶۳۴۲۱۱
ايران خودرو
۱۰۷-
۱۷۳۰۴
۶۱۱۶۵
سايپا ديزل
۲۱-
۲۲۱۰۰
۲۱۳۷۶۳
سايپا
۴۹۵-
۱۴۵۵۸
۴۳۵۵۵
زامياد
۴-
۶۷۲۹
۲۳۸۷۸
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳۹۲
۱۱۷۵۹
۲۰۴۷۲
سايپا آذين (سهامي عام)
۱۷
۱۶۷۷
۱۶۹۱۵
شركت ساختمان اصفهان
۶-
۷۵۰۲
۳۲۳۳۰
بانك كارآفرين
۱۹-
۳۵۹۴
۱۴۶۶۹۵
توسعه صنايع بهشهر
۸-
۴۲۰۸
۲۶۶۹۶۸۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۱-
۲۳۱۴
۱۵۹۸۵۳
سرمايه گذاري سپه
۱۲
۱۶۸۲
۲۹۰۷۲
سرمايه گذاري ملت
۱۳
۳۲۹۰
۱۸۹۸۸
سرمايه گذاري پارس توشه
۸-
۳۲۶۶
۸۹۳۵۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۹
۳۴۷۶
۳۸۶۱۸
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۲۸-
۱۵۶۶
۱۵۳۰۸۶
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۰۲
۱۲۷۹۴
۲۲۵۷۳
داروپخش
۱۴۵
۳۰۶۱
۷۵۰۰۰۰۰
معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام)
۱۸۳
۱۲۲۵۳
۵۱۰۷
ويتانا
۱۶۷
۵۶۸۷
۴۰۱۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۳۵-
۴۹۶۵
۲۹۵۷
معدني املاح ايران
۱۳۹-
۲۸۹۱
۴۴۶۸
ايتالران
۵۹
۱۴۴۸
۱۱۳۱۵۸۳
كارخانجات سپيدرود (سهامي عام)
۳۳
۲۱۱۱
۱۱۸۷۰
نورد و لوله اهواز
۸۴
۴۴۴۱
۱۰۱۲۹
سپنتا
۵۱
۱۴۱۸
۲۰۴۸۵۱
ايران پويا
۹
۴۱۹۴
۷۴۹۴۹
حق تقدم پارس خودرو
۲۵۵-
۸۵۸۲
۴۵۱۰
كمك فنر ايندامين
۱۹-
۲۶۲۱
۱۰۳۵۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰
۱۰۰۰
۸۸۲۹۳
كارخانجات صنعتي پيام
۱۵۵
۸۵۸۶
۲۰۲۲۲۰۷
ايران خودرو
۲۰۷
۶۸۱۹
۵۶۶۸۸۳
گروه بهمن
۳۰
۱۷۴۷۱
۳۵۱۳۲
سايپا ديزل
۱۱
۲۲۳۳۰
۳۳۳۱۶۶
سايپا
۵-
۱۵۵۱۵
۵۲۵۴
زامياد
۱۴۹
۱۳۷۹۸
۲۶۲۸۰۸
حق تقدم زامياد
۱
۴۸۹۷
۲۷۷۲
لنت ترمز ايران
۳۲
۳۷۶۱
۶۶۷۹۷
محورسازان ايران خودرو
۱۸
۷۳۲۰
۱۴۸۳۰
كاربراتور ايران
۰
۶۷۵۷
۵۰۵۶۹۰
آهنگري تراكتورسازي ايران
۲۲۴-
۱۲۵۸۰
۳۷۱۹۳
سايپا آذين (سهامي عام)
۱-
۱۶۵۱
۴۷۱۸۳
شركت ساختمان اصفهان
۸۹-
۱۶۹۷
۷۲۲۶۴
سامان گستر اصفهان
۳۳۸
۷۱۱۳
۵۱۲۶۰۷
بانك كارآفرين
۱۱۲-
۲۳۰۸
۱۳۳۱۴۹
سرمايه گذاري البرز
۵۹
۳۴۵۳
۱۴۰۴۳۰
توسعه صنايع بهشهر
۲۳-
۳۴۲۴
۱۱۹۴۹۲۹
سرمايه گذاري ملي ايران
۸
۲۱۶۹
۱۰۷۳۶۸
سرمايه گذاري سپه
۷۷
۲۴۴۹
۵۰۲۴۳۱
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱-
۴۱۷۴
۶۱۹۳۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۳-
۴۳۷۴
۳۳۹۶۸۵۶
سرمايه گذاري غدير
۲
۳۲۰۰
۶۴۳۳۱
سرمايه گذاري پارس توشه
۱۳۹
۳۰۳۲
۴۰۱۷۱۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴
۳۱۴۳
۵۰۹۲
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۳۷
۱۷۱۳
۸۳۷۹۳۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱
۲۰۰۵
۱۳۰۳۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۱۲۱۹۷
۴۰۰۰
داروپخش
۱۱۲-
۲۱۹۱
۳۱۰۲۲۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲-
۳۳۴۷
۱۱۰۰۰
بهپاك
۳-
۹۵۶۱
۱۲۸۸۱
ويتانا
۰
۳۴۶۳
۴۰۶۶
شهد
۱-
۹۹۵
۱۱۰
نساجي قائمشهر
۶
۴۶۲۵
۲۱۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۶۷
۳۳۰۰
۶۴۰۲
كارتن مشهد
۰
۸۵۰۰
۲۷۲
بين المللي محصولات پارس
۳
۱۰۰۳
۶۷۹۵
پلي اكريل
۰
۲۱۵۰۰
۴۶۰
ايران ياسا تاير و رابر (سهامي عام )
۰
۷۱۶۳
۵۱۰
فرآورده هاي نسوز پارس
۶
۶۰۱۳
۳۳۶۱
ايران گچ
۱۶۲۶-
۳۱۱۵۳
۴۰۰۵۵
سيمان دورود
۰
۱۹۶۲۲
۳۲۰۵
سيمان خاش
۱۰۴
۲۸۸۹
۳۶۰۰
ايتالران
۲۶-
۲۳۴۹
۷۷۹۲
نورد و لوله اهواز
۳
۹۰۲
۱۸۶۷۴
حق تقدم نورد و لوله اهواز
۱۰۰
۴۲۸۵
۱۳۰۱۰
سپنتا
۲-
۲۱۴۹
۳۰۴
جام دارو
۷۰
۱۴۷۴
۵۶۷۱
توليدي پارس قوطي
۲۳۱
۴۶۶۰
۳۷۳۶۵
كمباين سازي ايران
۵۳
۱۱۲۵
۳۸۱۲۱
ايران پويا
۵۳
۵۸۵
۸۰۰۰
كابلسازي تك
۰
۲۰۸۰
۱۹۱۰
لامپ پارس شهاب
۲-
۷۶۴۷
۵۱۸۰
مرتب
۳۷-
۷۴۶۸
۱۰۷۶۱
پارس خودرو
۲۰۰
۴۸۰۱
۱۲۷۷۳۲۲
حق تقدم پارس خودرو
۱۳۹-
۲۶۴۷
۲۵۰۰۰
فنرسازي زر
۳
۹۱۳۳
۳۹۳۷
كمك فنر ايندامين

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۶۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۷۰۷

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |