سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Oct.21, 2003
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي:
شهرداري بايد در مدت تعيين شده تكليف املاك واقع در طرح را مشخص كند
شهرداري و يا هر دستگاه اجرايي موظف به تعيين تكليف املاك واقع در طرح هاي اجرايي خود ظرف مدت زماني مشخص است.
ميرطاهر موسوي عضو كميسيون عمران مجلس در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهارداشت: درصورت عدم تعيين تكليف املاك واقع در طرح، شهرداري ها موظف به صدور پروانه ساختماني براي املاك واقع در طرح هستند و صاحبان اين املاك نيز مانند سايرين از حقوق مالكيت برخوردار خواهند بود.
وي تصريح كرد: اگر چنانچه پس از ۱۸ ماه از تاريخ تصويب طرح هاي اجرايي، شهرداري و يا دستگاه هاي اجرايي ملك موردنظر را خريداري نكرده و طرح مصوب خود را به اجرا نگذارند، مالك مي تواند با مراجعه به شهرداري و با تعهد مبني بر علم به وجود چنين طرحي، پروانه ساختماني دريافت كند.
به گفته عضو كميسيون عمران، اگر چنانچه مالك ظرف ۱۸ ماه نخواهد كه چنين كاري صورت دهد، شهرداري موظف است ظرف مدت ۱۸ ماه، محدوده زماني املاك مورد تملك خود را مشخص كند كه اين زمان در قانون مصوب اول ۱۰ سال پيش بيني شده بود و در سال گذشته به ۵ سال تقليل يافت.
وي تصريح كرد: شهرداري ظرف مدت ۵ سال پس از تصويب طرح موظف است ملك موردنظر را خريداري كند، در غير اين صورت مكلف است بدون اخذ هيچ گونه تعهد پروانه ساختماني مالك را برابر ساير ملك هايي كه در طرح قرار ندارند،  صادر كند، و مالك مي تواند براساس اين پروانه، ساخت و ساز خود را انجام دهد، و شهرداري در زمان اجراي طرح خود بايد هم قيمت ملك و هم قيمت ساختمان احداث شده را به قيمت روز بپردازد؛ در شرايطي كه شهرداري املاك واقع در طرح را خريداري نكند و پروانه ساخت نيز به مالكان اين املاك ارايه نكند، ديوان عدالت اداري، مسئول رسيدگي به تخلفات نهادها و ازجمله شهرداري است و مالكين املاك واقع در طرح براي احقاق حقوق خود مي توانند به آن مراجعه كنند.

ديروز اعلام شد:
مهلت ۴۵ روزه شهردار براي ساماندهي جمع آوري زباله در تهران
017430.jpg
گروه شهري: در چارچوب سياست بهينه سازي و ساماندهي بخش هاي خدماتي در شهرداري تهران، كار جمع آوري زباله در تهران بزرگ با تكيه بر انجام مطالعات علمي، روند مطلوبي به خود خواهد گرفت.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران با تعيين يك مهلت ۴۵ روزه دستور داد تا كار جمع آوري زباله در سطح شهر، پس از انجام مطالعات علمي و بررسي راهكارهاي مناسب و همچنين لحاظ كردن اصل صرفه جويي،  ساماندهي و به مرحله اجرا در آورده شود.
شهردار تهران اهميت و ضرورت بررسي طرح هاي مربوط به بازيافت زباله و دفن زباله را به معاون خدمات شهري گوشزد كرده است.

نگاه
سخنگوي دولت با جوانان چت كرد.
017428.jpg
افشين سبوكي

اراضي جنگلي براي كاشت صنوبر به مردم واگذار مي شود
گروه شهري - امسال در قالب طرح طوبي، كار زراعت چوب صنوبر در سطح كشور صورت مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما، مناطق مستعدي در سطح كشور در دست شناسايي است تا با اختصاص آن به كاشت صنوبر، علاوه بر تأمين نيازهاي سلولزي ميزان برداشت بي رويه از جنگل هاي شمال را كاهش داد.
به گفته محمد صمدي - رئيس سازمان جنگل ها و مراتع اين زمين هابه افراد مايل به سرمايه گذاري تنها با كاربري زراعت چوب، به طور قطعي واگذار مي شود.ولي در شمال كشور مالكيت واگذار نمي شود و فقط در قالب مديريت و ارايه تسهيلات و منابع اراضي جنگلي و به منظور كاشت صنوبر به مردم واگذار مي شود.
وي كاشت و زراعت صنوبر را فراتر از يك حركت ملي و اقدامي جهاني ناميد.
وي كه در مراسم جشنواره ملي صنوبر در آستانه اشرفيه سخن مي گفت ادامه داد: امروز درصدد هستيم كه از انرژي و پتانسيل نهفته در طبيعت براي كمك به آن استفاده كنيم كه همانا جلوگيري از تأمين مستقيم منابع سلولزي از جنگل و آغاز به كار نهضت دست كاشت يا زراعت چوب در اراضي جنگلي به شكل فراگير درهمين راستا است.
وي هشدار داد: چنانچه كار حفاظت از آب و خاك محقق نشود، بزرگترين لطمه به كشاورزي كه استمرار و اقتصادي بودن از ويژگي هاي آن است، خواهد بود.
صمدي تأكيد كرد كه اين مهم تنها درصورت كاشت صنوبر در كشور محقق خواهد شد.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا با شهروندان منطقه ۱۴ و ۱۷ تهران ديدار و گفتگو خواهند داشت.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران، دكتر زياري و دكتر مهنوش معتمدي آذري در منطقه ۱۴ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني نيز در منطقه ۱۷ با شهروندان ديدار خواهند كرد.
شهرونداني كه مايل به طرح مشكلات خود در اين جلسات هستند از ساعت ۹ تا ۱۲ روز چهارشنبه به ساختمانهاي اصلي شهرداريهاي مناطق ۱۴ و ۱۷ مراجعه كنند.

سر محيط بان پناهگاه ميانكاله آزاد مي شود
رياست قوه قضاييه صدور حكم حبس براي سر محيط بان پناهگاه حيات وحش ميانكاله را ظلم و اجحاف در حق يك مامور دولتي عنوان كرد.علي سميعي، معاون دفتر حقوقي و پارلماني سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين مطلب به قلم سبز ايران گفت: حاج كريم عموزاد رييس پناهگاه حيات وحش ميانكاله، به دليل جلوگيري از ساخت و ساز غيرمجاز و تخريب اكوسيستم منطقه وبه دنبال شكايت يك شاكي خصوصي از سوي قاضي دادگاه به ۳ ماه و يك روز حبس محكوم شد كه اين حكم در دادگاه تجديد نظر هم تاييد شده بود.وي افزود: با پيگيري هاي انجام شده سازمان حفاظت محيط زيست رياست قوه قضاييه در نامه اي به رياست دادگستري استان مازندران در خواست رسيدگي به پرونده در شعبه ويژه را ابلاغ كرده اند و خواستار آزادي كارمند مذكورتا زمان بررسي هاي مجدد شده اند.

صدور شناسنامه ايمني لرزه اي براي بناها ضروري است
گروه شهري:  رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: با توجه به اينكه ضريب وقوع زلزله در تهران بالا است، صدور شناسنامه ايمني لرزه اي همانند صدور گواهي پايان كار براي ساختمانها ضروري و اجتناب ناپذير است.
وي افزود: با وجود آنكه سال هاست آئين نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملي ساختماني ايران براي رعايت اصولي فني در طرح مقاوم سازي سازه ها، تدوين و رعايت آن الزامي شده است اما وجود كاستي ها در اجراي اين آئين نامه ها سبب شده است تا رابطه منطقي و مطلوب ميان دست اندركاران ساخت و ساز با مهندسان و شهرداري به عنوان ناظر نهايي ايجاد نشود. دكتر مازيار حسيني گفت: رفع اين مشكل نيازمند بازنگري شيوه هاي اعمال اين آئين نامه ها از سوي وزارت مسكن، شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي است. همچنين بايد دوره هاي آموزشي براي مشاغل مرتبط با ساختمان سازي از سوي سازمان آموزش فني و حرفه اي برگزار و مهارت هاي ويژه به كارگران اين بخش آموزش داده شود.به اين ترتيب در اجراي سازه ها اصول مقاوم سازي و استانداردهاي موجود رعايت مي شود.
حسيني تاكيد كرد كه پيش بيني صدور شناسنامه ايمني لرزه اي براي تمامي ساختمان ها ضروري است و بايد همچون صدور پايان كار مورد توجه قرار گيرد. در اين صورت مردم به دارا بودن اين ويژگي در ساختمان ها حساس خواهند شد و بتدريج فرهنگ مقام سازي رايج مي شود.وي گفت: بايد به دور از بزرگنمايي تلفات جاني و مالي ناشي از زلزله در شهر تهران به آگاه سازي و آموزش شهروندان و ايجاد انگيزه كافي براي ارتقاء فرهنگ ايمني در جامعه پرداخت.

۵۰ ميليارد ريال به ساماندهي بافت هاي فرسوده شمال تهران اختصاص يافت
گروه شهري: شهردار تهران به منظور ساماندهي بافت هاي فرسوده شهري و اجراي چندين طرح عمراني در منطقه يك تهران، مبلغ ۵۰ ميليارد ريال اختصاص داد.
تصميم به اختصاص اين مبلغ در نشست شوراي هفتگي معاونين شهرداري تهران كه با حضور مهندس بمانيان شهردار منطقه يك و استماع گزارش وي درباره مسائل اين منطقه همراه بود، صورت گرفت.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در ادامه بازديدهاي خود از مناطق مختلف شهر تهران، روز پنجشنبه گذشته از منطقه يك تهران بازديد كرد و از نزديك با مشكلات منطقه آشنا شد.
احمدي نژاد در نشست شوراي معاونين شهرداري تهران بر اين نكته تاكيد كرد كه پيوستن روستاهاي مناطق شمال تهران به بافت شهري و بهاي سنگين زمين و مسكن در اين مناطق سبب فعاليت شديد سودجويان و تخريب باغ ها به عنوان ريه هاي تنفسي شهر شده است و بايد به ديده يك مشكل فرامنطقه اي به حل اين معضل توجه شود.
كمك مالي اختصاص يافته از سوي شهرداري تهران براي تسريع در اجراي طرح هاي مربوط به تعريض خيابان هاي شهيد باهنر (نياوران)، شهيد واعظي (بوعلي) و شهيد سليماني (حكمت) و ساماندهي بافت هاي فرسوده دركه، امامزاده قاسم، قيطريه و چند نقطه ديگر اين بخش از تهران هزينه خواهد شد.

۲۰۰ ميليارد تومان بودجه براي ترميم ناوگان اتوبوسراني تهران
گروه شهري: يك  كارشناس  ارشد ترافيك  و حمل  و نقل  با اشاره  به  اينكه  بايد به  تقويت ناوگان  حمل  و نقل  عمومي شهرهاي  بزرگ  پرداخت  گفت: براي  ترميم  ناوگان اتوبوسراني  شهر تهران  به  ۲۰۰ ميليارد تومان  بودجه  نياز است.
صرافين  در مصاحبه  با شبكه  دو سيما گفت: تجربه و آمار نشان  مي دهد كه  هرسال  تعداد خودروهاي  شماره  شده  در تهران افزايش  مي يابد.وي  افزود تداوم  روند كنوني  تعداد خودروهاي  شماره  شده  تا پايان  سال ۸۷ به  تعداد كل  خودروهاي  فرسوده  در سراسر كشور مي رسد.صرافين  يادآور شد براي  پذيرفتن  خودروهاي  جديد تا سال  ۸۷ بايد يك تهران  ديگر با تمام  معابر عمومي در كنار تهران  ساخته  شود.
وي  اضافه  كرد:  ترافيك  در تمام  شهرهاي  بزرگ  كشور ديده  شده  و به  تهران محدود نمي شود.
اين  كارشناس  ارشد ترافيك  و حمل  ونقل  اظهار داشت : سهم  اتوبوسراني  درحمل  و نقل  عمومي ۲۱ تا ۲۴ درصد و بسيار ناچيز است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |