مذهب و عرفان تركمن
علي آرخي مسئول حوزه علميه عرفان آباد
حمد بي حد و ثناي بي عد پادشاهي را كه وجود هر موجود نتيجه جود اوست، آن خداوندي كه از بديع فطرت و منبع حكمت به قلم كرم، نفوس را بر صحيفه عدم رقم فرمود و آب حيات معرفت را در ظلمات خلقت بشريت تعبيه كرد و درود بسيار و آفرين بيشمار بر ارواح مقدس نبوت و عنصر فتوت باد، كه سالكان حقيقت و مقتدايان ممالك شريعت بودند، خصوصاً بر سرور انبياء و قافله سالار اوليا محمد مصطفي(ص).
مذهب تركمنها- تركمنها مسلمان و اهل سنت و جماعت مي باشند و از چهار فرقه آن يعني حنبلي، حنفي، مالكي، شافعي بيشتر پيرو مذهب حنفي هستند و نيز علاوه بر آن پيرو فرقه نقشبنديه اند كه موسس آن خواجه بها ءالدين نقشبند بخارايي متوفي به سال هفتصد و نود و يك (۷۹۱) هـ.ق مي باشد. اين فرقه در ميان گوگلانها بر خلاف يموتها كه از مدتها پيش ده نشين شده اند پيروان بيشتري دارد. به نظر مي رسد تبليغ و اشاعه موازين يك فرقه مذهبي كه محتاج درس و بحث و كتاب و دفتر است در ميان مدرسه هاي ديني دهات گوگلان علاوه بر تعليم اصول دين و قرائت قرآن و صرف و نحو به تبليغ طريقت نقشبندي نيز مي پردازند. آنها پيروان نقشبند را (صوفي) و مبلغان را (مرشد) و تعاليم مربوط به آن را (علم باطن) مي دانند. البته از فرصتهايي به مناسبتهاي مختلف، مجالس هم داير مي كنند كه با اشعار و اذكار پرشور و التهابي به آن مي افزايند.
تركمنهاي دشت كمتر از گوگلانها وابسته به اين فرقه و حديث آن شدند. زندگي در صحراي يموت با آن كوچهاي ييلاق و قشلاق مجال چنان اذكار و جهريه هايي را فراهم نمي كرده است اما اكنون چهره زندگي در ميان تركمنهاي دشت و فعاليتهايي كه در نحوه معيشت آنان فراهم آمده آسانتر و زودتر از زندگي تركمنهاي كوه نشين گوگلان تغيير كرده است. چرا كه اين ماشين اصلاح جديد و پرتوان توليد در دشت بيشتر بكار رفته و در كوه كمتر.
در سالهاي قبل از تسلط كمونيستها بر آسيا ميانه آخوندهاي تركمن براي ادامه تحصيل علوم ديني به خيوه و بخارا مي رفتند، آنهايي كه در بخارا تحصيل مي كردند زبان فارسي را هم ياد مي گرفتند ولي در خيوه زبان تركي و ازبكي رايج بود.
يكي از بزرگترين اعياد مذهبي كه در بين تركمنها رواج دارد (عيد قربان) است. سه روز مانده به عيد تدارك آغاز مي گردد. روز اول را «گرگون» يا روز خانه تكاني مي گويند و به نظافت مي پردازند. روز دوم را «فوفن» مي نامندو در اين روز به پخش شيريني هاي روغني مي پردازند. در روز فوفن، اين شيريني ها را بين مردم روستا تقسيم مي كنند. شب قبل از عيد حمام مي گيرند كه به آن «قربان شورا» مي گويند و هنگام استحمام اين اشعار را مي خوانند «قربان شورا، من شوار- گيد دا قربان آفا سورا، كلام سوسرنورا».
روز عيد در نماز جماعت شركت مي كنند و آخوندمحل آنان را به امر به معروف و نهي از منكر دعوت مي كند. بعد همه به هم مي گويند عيدت مبارك باشد، عيد همگي مبارك باشد، به اميد خدا همه عيد ديگر را هم ببينيم؛ بعد هر فرد تركمن چه زن و چه مرد به فراخور حال خود قرباني در راه خدا مي دهد كه ممكن است هر نفر يك گوسفند قرباني كند و يا بطور اشتراكي گاوي را قرباني مي كنند و آن را به هفت قسمت مساوي تقسيم مي كنند كه در زبان تركمني به اين عمل «اوله» مي گويند. در موقع سر بريدن حيوان قرباني، محلي را كه مي خواهند سر حيوان را ببرند مقداري گود مي كنند و در آن مقداري ذغال، نمك و گندم مي گذارند كه مربوط به دوران تئتمي و كشت و زرع تركمنها است.
در روزهاي عيد دختران تركمن با لباس زيبا و رنگارنگ به ميان ده مي آيند. همچنين در اين روزها با چند تير چوب و قطعه هاي طناب، تاب درست مي كنند كه در زبان محلي به آن «چالامن- سالانچاق» مي گويند و نيز كودكان مسابقه تخم مرغ شكني مي دهند.
در تركمن صحرا نيز مانند نقاط ميهن ما زيارتگاههايي قرار دارد كه عده اي از تركمنها به ديدار آن مي روند و مهم ترين زيارتگاهها عبارتند از:
۱- امامزاده دانشمند(داليشمان)- اين امامزاده ملاعلي بوده و علاوه بر فضل و دانش سرشاري كه داشته نسبت او به اولاد و احفاد يكي از چهار يارپيامبر مي رسيده است.
اينچه برونيها مي گويند ملاعلي دانشمند در همان محلي كه اينك مقبره اش قرار دارد شهيد شده و تا مدتي قبرش بي حفاظ بوده تا اينكه گنبدي از آجر برويش درست كردند و اكنون داراي متولي است.
۲- خالد نبي- در قله كوه گوكچه داغ مرقدي است كه زيارتگاه عموم تركمنهاست.
۳- بها ءالدين نقشبندي- يكي ديگر از زيارتگاههايي كه هر تركمن آرزوي ديدار آن را دارد مقبره خواجه بها ءالدين نقشبند بخارايي است كه مقبره اش در بخارا است. مريدان او هنوز در ايران، چين و عربستان و هند زندگي مي كنند. او در سال ۱۳۸۸ ميلادي/ ۷۹۱ قمري فوت كرده و صومعه و مسجد و مقبره محصوري دارد كه در قريه (بها ءالدين) است و كتب خطي بسيار دارد و در مقبره او سنگ مزاري وجود دارد كه از بس پيشاني بر آن ساييده اند، اين سنگ در حال از بين رفتن است. در بالاي مقبره چند شاخ قوچ و يك پرچم آويزان است. اجداد بها ءالدين به عدد هفت علاقه مخصوص دارند زيرا هفت ماهه بدنيا آمدند، در هفت سالگي قرآن را حفظ كرده و در هفتاد سالگي از دنيا رفتند. بنابراين هداياي روي قبر را بايد قابل تقسيم به هفت يا مضربي از اين عدد كرد.
|
|
در شرق بندر تركمن نزديك روستاي خواجه لر يادبودي از بهاءالدين ساخته اند و گويا خواجه در سفر به مكه در اينجا استراحت كرده است. زنان بيشتر از مردان به زيارتگاه متوسل مي شوند مخصوصاً زنان نازا، بز يا بزغاله اي را نذر مي كنند و تريشه يا پارچه اي به شاخه هاي درخت كنار زيارتگاه دخيل مي بندند و گاهي از يك قطعه تركه نخ، كماني مي سازند و به درخت مي آويزند كه اين به معناي خواستن فرزند پسر است. روزهاي جمعه كنار زيارتگاه ها پر از جمعيت است.
در ده كيلومتري شرق بندر تركمن زيارتگاهي است كه به آن قدمگاه خواجه بهاءالدين مي گويند و زائران تركمن روزهاي جمعه در آن گرد مي آيند.
فرهنگ تركمنها
مايسا ايري،دانش آموز
تركمنها قومي از تركان بودند كه در حوزه شرقي درياي سيحون مي زيستند. امروز، تركمنها در كشورهاي همجوار ايران، تركمنستان، چين، عراق، سوريه، لبنان، تركيه و افغانستان سكونت دارند و در ايران در سمت شمال شرقي در استان خراسان و استان گلستان در شهرهايي چون بندرتركمن، آق قلا، گنبد و... زندگي مي كنند.
اغزخان سركرده تركان غز ۲۴ پسر داشت و تركمنان امروز ادامه نسل آنها هستند. امروز جمع تركمنهاي ايران حدوداً يك ميليون نفر است و همگي شان مسلمان و بيشتر پيرو مذهب حنفي هستند.
تركمنها در طول تاريخ پيوسته در خدمت پادشاهان ساساني، ساماني، سلجوقي، افشارها، زنديه و قاجارها بودند و در به قدرت رسيدن آنان نقش عمده داشته اند.
فرهنگ و رسوم تركمنها اكثراً در قبايل ديگر مشاهده نمي شود و تقريباً دست نخورده باقي مانده است.
مراسم عروسي تركمنها پر از راز و رمز است و جذابيتهاي بسياري دارد. عروسي در ميان تركمنها سه يا چهار روز به طول مي انجامد و چندين مرحله دارد:
۱- اولي قده، ۲- پذيرايي، ۳- مصائب (مصاحب)، ۴- كجاوه (عروس كشي)، ۵- اوجه، ۶- اللش درمه (عقدكنان)
مراسم عزاداري: اين مراسم هفت روز طول مي كشد و در طول اين هفت روز فاميلها و آشنايان براي تسليت و همدردي با عزاداران مي آيند و براي بازماندگان طول عمر مي خواهند. مراسم چهلم و صدم در سال اول برگزار مي شود و در سالهاي بعد نيز مراسمي دارند. فاميلهاي نزديك مرده به مدت يك سال لباس خود را عوض نمي كنند و در جشنها و عروسي ها شركت نمي كنند.
اعياد و جشنها-جشنهايي كه از گذشته در ميان تركمنها بوده: عيد قربان، عيد فطر و جشن آق آش است.
از بزرگترين اعياد مذهبي مسلمانان از جمله تركمنها عيد قربان است كه در آن گوسفندي را در راه خدا قرباني مي كنند و پس از سي روز ماه مبارك رمضان، مسلمانان جشن عيد فطر را برپا مي كنند.
هنگامي كه زنها و مردهاي تركمن به سن پيامبر(ص) يا ۶۳ سالگي مي رسند جشن و ضيافتي ترتيب مي دهند كه به جشن آق آش معروف است.
سنتهاي اجتماعي در آثار شفاهي تركمنها بيشتر نمايان است. اين آثار عبارتند از:
۱- آواز دسته جمعي دختران (لاله)، ۲- لالايي مادران (هودي)، ۳- سويدقازان (مراسم تمناي باران)، ۴- نيمه رمضان (يارم رمضان)، ۵- چيستانها (ماتال لار)، ۶- بازي كودكان (اوين لار)، ۷- آواز و موسيقي (آيدم لار)، ۸- ذكر خنجر، ۹- اسطوره.
لباس مردان و زنان تركمن از پارچه هاي مخصوص با نقش و نگارهايي زيبا دوخته مي شود و كلاه مردان را از پوست بره درست مي كنند و زنان، وسايل زينتي را كه از نقره و طلا ساخته و با نگين تزئين شده بر روي لباسهاي خود مي دوزند.
تركمنها در شكوفايي هنري كه يادگارهاي فراواني از آن بجا گذاشته اند، تأثير عميقي داشته و با الهام از محيط خود، آفرينشهاي مادي فراواني را به دوران ما منتقل كرده اند، مانند: نمدهاي زيبا كه از پشم گوسفندان درست مي شود و قالي هايي كه داراي نقشهايي بسيار زيبا هستند و اساس آرايش دروني خانه تركمنها مي باشند.
در مورد فرهنگ تركمنها در مقايسه با گذشته امروز با نفوذ فرهنگ غربي، فرهنگ سنتي رو به اضمحلال است و لازم است با همايش سالانه در احياي فرهنگ سنتي اقدام اساسي صورت بگيرد.
ايل هاي تركمن
زهرا كريم آبادي
در شمال شرقي ايران، در استان گلستان و بخشي از استان خراسان، ايلات تركمن با ويژگي هاي فرهنگي درخور بررسي زندگي مي كنند. اين مجموعه قومي، از چند دهه گذشته تاكنون مورد مطالعه پژوهشگران فرهنگي بوده اند، اما هنوز هم جنبه هاي ناشناخته اي دارند.
در اينجا به منشأ نژادي و خاستگاه جغرافيايي- تاريخي اين قوم مي پردازيم.
نياكان اين قوم در هزاره هاي گذشته در جنوب كوه هاي آلتايي در آسياي ميانه زندگي مي كردند، شيوه زيست آنها، كوچندگي بوده و پژوهشگران تاريخ، دامنه كوچ آن ها را از كرانه هاي درياچه روشن- ايشيق گول- در قرقيزستان كنوني تا مغولستان مي دانند.
دشواري هاي طبيعي، ستيزهاي بين گروهي و چيرگي امپراطوري چين بر اين گروه هاي كوچنده، شالوده مهاجرت تاريخي اين قوم به غرب آسياي ميانه را فراهم كرد. اين مهاجرت از سده دوم هـ .ق آغاز و تا قرن سيزدهم ادامه داشت.
كوچندگان مهاجر، گروهي در مرو در شمال افغانستان كنوني و گروهي در شرق درياي خزر مستقر شدند. گروه سوم، درياي خزر را دور زده تا شبه جزيره بالكان پيشروي كردند و با ساكنان بومي آن درآميخته و سرشت نژادي خود را از كف دادند.
اكنون تركمن ها در شمال افغانستان و جمهوري تركمنستان و در شرق درياي خزر و در استان هاي گلستان و خراسان ايران زندگي مي كنند.
فدراسيون ايلات تركمن در قرن هفتم تا هشتم هـ.ق با ويژگي هاي اساسي خود شكل گرفت.
ويژگي هاي اساسي اين قوم عبارتند از: ۱- نياي مشترك- اغزخان نياي همه گروه هاي تركمن، ۲- زبان تركمني، ۳- پيروي از مذهب سني حنفي(۱) قوم تركمن با اين ويژگي ها، شامل ۹ ايل است: چاودور- ارساري- آل علي- قره- سالور- ساريق- تكه- گوكلان- يموت
تركمن هاي ايران عمدتاً شامل ايلات «يموت»، «گوكلان» و «تكه» هستند. گروهي هم در بخش جرگلان واقع در غرب خراسان زندگي مي كنند كه «نخورلي» نام دارند. نخورلي ها منشأ نژادي ناشناخته اي دارند، اما جالب آن كه كاملاً آشنا به آداب و رسوم تركمني هستند و اكنون تركمني انگاشته مي شوند.
اسب تركمن
حاجي گرگان كلته
ما در ايران ثروتي داريم با سابقه اي به طول تاريخ تمدن جهان به نام اسب بومي ايران با ويژگي هاي منحصر به فرد كه به گواه تاريخ جد تمام اسبان اصيل و خوب جهان امروزي است و به صورت تنوعي كم نظير در سرتاسر ايران به عنوان حيوان بومي يافت مي شود. اين كه در هر نقطه اي از جهان كه نامي از سواركاري برده مي شود نام ايرانيان و اسب ايراني در اذهان تداعي مي شود به اين علت است كه اهلي كردن اسب، ساخت زين و افسار گوناگون، ابداع فنون جنگي، اصلاح سم و نعلبندي، ساخت ارابه هاي جنگي، ابداع ورزش هاي مختلف سواركاري، تأسيس چاپارخانه ها، ابداع روش هاي علمي دامپزشكي، مديريت اسب داري و اصلاح نژاد همگي براي اولين بار در دنيا توسط پدرانمان انجام گرفته است.
اجداد اسبان تركمني ابتدا در اصطبل هاي سلطنتي قوم ماد پرورش يافته اند و سپس به خراسان منتقل شده اند. ويژگي هاي منحصر به فرد اسب تركمن در جنگ و گريزها همانند سرعت، استقامت، شجاعت و يكه شناس شدن اسب نسبت به صاحبش در فتح الفتوحات هخامنشيان و اشكانيان تا دوران افشار و زند، تأثير به سزايي داشته است. اما مهم ترين وجه تمايز اسب تركمن با ساير اسبان دنيا، استفاده از آن در اصلاح نژاد ساير اسبان جهان است كه در جهان به زيبايي، چابكي و سرعت معروف است.
پراكندگي فعلي اسب تركمن ايران تقريباً از بندر تركمن در غرب، استپ هاي مرز روسيه در شمال و منطقه بجنورد در جنوب و حوالي قوچان در شرق است كه بيشترين تعداد آن ها در شهرستان هاي آق قلا و گنبد مي باشد.
اسبان تركمن در طوايف مختلف آن با توجه به مناطق مختلف زيست محيطي و موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي اين مناطق ويژگي هاي متفاوتي از لحاظ اندام شناسي، خالص بودن و... دارند كه به گونه هاي مختلف قابل تقسيم اند و در اين ميان قديمي ترين و خالص ترين آنها مربوط به اسب تركمن آخال تكه است. اين گونه اسب تركمن به دليل دارا بودن اندامي ظريف و باريك با پاهاي بلند، سم هاي كوچك نرم و شكننده، طويل بودن بدن و ضعيف بودن كمر، براي مسيرهاي صعب العبور و كوهستاني و فعاليت هاي قدرتي و حمل و نقل مناسب نبود. لذا مردم كوچ نشين طايفه يموت براي تقويت توانايي اسبانشان در كوچ ها و نقل و انتقالات در مسيرهاي دشوار در اصلاح نژاد اسب خود از اسبان عرب و فلات ايران استفاده كردند. اسبان يموت از نظر رفتاري شباهت زيادي به اسبان عرب داشته و به راحتي رام و دستي شده و كله شقي و يكه شناس شدن اسبان آخال تكه را ندارند.
از آنجا كه اسبان تركمن جرگلاني (نوع ديگري از اسب تركمن) ساليان متمادي براي باربري و حمل و نقل، گاري كشي، كار در زمين هاي كشاورزي و مسيرهاي صعب العبور استفاده شده اند لذا در اصلاح اين اسبان بيشتر، فاكتورها و معيارهاي قدرتي و اطاعت پذيري مدنظر بوده است. به همين دليل اسبان تركمن جرگلاني تنومند و نسبتاً سنگين و در عين حال مطيع و سربه راه بوده اما چابكي و سرعت و جسارت ساير اسبان تركمن را ندارند.
گونه ديگر اسب تركمن، اسب تركمن چناراني مي باشد كه براي اولين بار توسط نادرشاه افشار از آميزش بهترين نوع اسب عرب با ماديان هاي آخال تكه در منطقه چناران خراسان بوجود آمد كه بسيار سريع و دونده بوده و همچنين براي حمل تجهيزات جنگي و سواران مسلح در مسيرهاي سنگلاخ و كوهستان ها مناسب مي باشد. همچنين اين اسب ها به عنوان اسبان همه فن حريف و بهترين اسبان بومي براي ورزش هاي سواركاري در قاره آسياست.
از آنجا كه شناخت نژادهاي اسب تركمن در مطالعات مختلف مردم شناسي، ژنتيك اسب و... اهميت فراواني دارد و حتي مي تواند در برنامه هاي اقتصادي نيز مورد بهره برداري قرار گيرد. اسب تركمن بايد به عنوان اسبي معرفي شود كه مدت ها در جهان بهترين بوده اما متأسفانه در دو دهه اخير توجه چنداني به آن نشده است. لذا بايد آن را با ساير نژادهاي مختلف جهان مقايسه كنيم و برتري ها و استعدادهاي درخشان آن را بازگو نماييم.
پي نوشت:
۱- اين قوم تا پيش از مهاجرت فرايند اعتقادي طبيعت پرستي ، جان گرايي شمنيسم و .... را طي كردند.