يكشنبه ۴ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۶ - Oct. 26,2003
معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور :
رشد متوسط ۸ درصدي و تورم يك رقمي مهمترين هدفهاي كمي برنامه چهارم هستند
گروه اقتصادي: كار بررسي برنامه چهارم توسعه كشور در كميسيون هاي تخصصي هيأت دولت آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما لايحه برنامه چهارم توسعه در ۱۲ محور اصلي تدوين شده است. رشد سريع ،مستمر و پايدار، توسعه دانش مبتني بر دانايي، تعامل فعال با اقتصاد جهاني، رقابت  پذير كردن اقتصاد، امنيت انساني و عدالت اجتماعي، امنيت ملي، ارتقاي سلامت و بهبود كيفيت زندگي، حفاظت از محيط زيست در راستاي مديريت كيفيت، توسعه فرهنگي، كارآمد كردن اداره امور شركتها و ارتقاي مديريت، توسعه فناوري و تعادل و توازن منطقه اي براساس آمايش سرزمين، محورهاي ۱۲ گانه اي است كه در برنامه چهارم به عنوان اهداف اصلي و راهبرد توسعه كشور در نظر گرفته شده است.
محمدرضا واعظ مهدوي معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين باره به خبرنگار ما گفت: محورهاي ۱۲ گانه براساس محورهاي چشم انداز ۲۰ ساله دولت تدوين شده و تكيه اصلي اين برنامه با توجه به حركت اقتصاد جهاني و توجه به وضعيت موجود است.
او افزود: براي هر كدام از اين محورها، راهبردهايي در نظر گرفته شده و هر راهبرد سياستهاي اجرايي در بر دارد كه در كميته هاي مشترك در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مورد بررسي قرار گرفته است.
به گفته وي، ۱۲ محور ياد شده پيشنهاد برنامه چهارم است كه هفته گذشته از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به دولت تقديم شد.
واعظ مهدوي با اشاره به اينكه شعار اصلي برنامه چهارم توسعه بر مبناي «رشد مستمر و پايدار» در نظر گرفته شده، خاطرنشان ساخت: در اهداف اقتصادي اين برنامه رشد متوسط اقتصادي سالانه ۸ درصد پيش بيني شده كه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده هر سال بايد به اين حداقل دست يابيم.
او گفت: كنترل نرخ تورم و كاهش آن به عدد تك رقمي هدف ديگري است كه در برنامه چهارم بر آن تأكيد شده است.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تصريح كرد: دولت تلاش خود را براي حفظ قدرت خريد گروههاي حقوق بگير و با درآمد ثابت متمركز كرده است تا با كاهش نرخ تورم قدرت خريد اين افراد حفظ شود.
واعظ مهدوي توزيع مناسب درآمدها، توجه به واحدهاي كوچك صنعتي و اقتصادي، حمايت از شكل گيري و تبديل واحدهاي كوچك به واحدهاي بزرگ را از ديگر هدفهاي پيش بيني شده در برنامه چهارم ذكر كرد و اظهار داشت: رقابت پذير كردن بنگاههاي اقتصادي و فراهم كردن زمينه رقابت آزاد براي واحدهاي اقتصادي و توليدي به عنوان اصل مهم برابر سازي فرصت ها در نظر گرفته شده است.
او اضافه كرد: در برنامه چهارم علايق سرمايه گذاران مورد تأكيد قرار گرفته تا فرصت هاي شغلي بيشتري از اين طريق فراهم شود.
به گفته وي در لايحه برنامه چهارم توسعه طرحهاي مربوط به اشتغال زايي با تنوع بيشتري پيش بيني شده است.
معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور همچنين از تدوين «نظام جامع مديريت اطلاعات ايرانيان» در برنامه چهارم توسعه خبر داد و گفت: اين نظام تمام سازمان هاي بيمه اي را تحت پوشش قرار مي دهد به طوري كه تمام گروههاي داراي درآمد پائين تحت پوشش اين سيستم يكپارچه قرار خواهند گرفت.
او با اشاره به طرح هدفمند كردن يارانه ها در برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: اين طرح در برنامه چهارم به صورت جد ي تر دنبال خواهد شد به گونه اي كه قرار است يارانه ها به سمت گروههاي هدف با درآمد ثابت و پائين هدايت شوند.

گفت و گوي امروز
معاملات آتي
در تالار بورس فلزات تهران معاملات سلف برخي از كالاها از جمله تيرآهن، ميلگرد، مس و... توليد شركت هاي فعال در بورس براي ماه هاي اسفند سال جاري به فروش رسيده و معامله براي فروش سلف فروردين سال آينده در جريان است. با توجه به اينكه در بورس هاي فلزات دنيا معاملات سلف داير نيست، در اين رابطه با غلامعباس زنگي آبادي ناظر تالار معاملات بورس فلزات تهران گفت وگو كرديم:
* كارشناسان مي گويند در بورس هاي فلزات دنيا معاملات به شكل سلف رايج نيست، دليل اجراي اين نوع معامله در بورس فلزات چيست؟
- در بورس هاي دنيا معاملات به شكل آتي انجام مي شود به طوري كه حاشيه بازار از طرف خريدار و فروشنده در اتاق پاياپاي گذاشته شده و هر روز نسبت به قيمت روز تغيير مي كند. در اين روش، توليدكنندگان از سوي بانكها و ساير منابع مالي تأمين اعتبار مي شوند و توليدكننده ديگر نيازي ندارد كه از خريدار سلف بگيرد.
* با اين اوصاف گويا هيچ كدام از شرايط فوق در ايران اجرا نمي شود؟
- طرح اجراي معاملات آتي و نسيه در دستور كار بورس فلزات قرار دارد كه چندي پيش مجوز اجراي شرعي آن از برخي مراجع عظام گرفته شده و به زودي اين نوع معامله هم در بازار معاملات بورس اجرا مي شود.
* با اجراي اين روش، فروش به صورت سلف كنار گذاشته مي شود؟
- اگر بانكها بتوانند اعتبار مورد نياز توليدكنندگان را در اين روش تأمين كنند، اجراي آن به نفع توليدكنندگان است، زيرا در معامله آتي نرخ ها در مقايسه با معاملات سلف كه ثابت است، در اين معامله نسبت به شرايط روز تغيير مي كند.
* آيا بانكها براي اجراي اين روش اعلام آمادگي كرده اند؟
- بورس در حال رايزني است، برخي هم اعلام آمادگي كرده اند.
* به اجراي معاملات نسيه اشاره كرديد، اين معامله به چه شكلي اجرا مي شود؟
- بورس هنوز معاملات نسيه را در دستور كار قرار نداده است، زيرا تضمين هاي لازم براي اجراي اين روش پيش بيني نشده و موضوع در بررسي كارشناسي قرار دارد، البته اين روش هم در بورس هاي دنيا رايج نيست.

يادداشت
دولت بزرگتر
دولت كوچك، نيرومند و چابك استراتژي جامعه هاي مختلف در دو دهه اخير بوده و امروز نيز بر آن پا فشاري مي شود. دولتهاي آقايان هاشمي رفسنجاني و خاتمي نيز در همه سالهاي پس از جنگ اين هدف را تعقيب مي كرده و مي كنند. با اين همه، آمارهاي موجود نشان مي دهد، از ۱۳۶۷ تاكنون دولت نه تنها كوچك نشده، بلكه بزرگتر نيز شده است.
شاخص نسبت هزينه هاي دولتي به توليد ناخالص داخلي كه يك شاخص اندازه گيري بزرگ يا كوچك بودن دولت است، نشان مي دهد اين نسبت از ۳۶درصد در سال ۱۳۶۸ به ۴/۷۰ درصد در سال ۱۳۸۰ رسيده است. نسبت بودجه جاري به بودجه عمومي دولت از ۵۵ درصد به ۶۵ درصد در سال ۱۳۸۲ افزايش يافته است. به اين ترتيب دولت فقط مي رسد كه «كاركنان» خود را سير كند و بس.

۷ بند از سياستهاي كلي برنامه چهارم در مجمع تشخيص مصلحت تصويب شد
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: بررسي  سياستهاي  كلي  برنامه  چهارم  توسعه  در خصوص  امور فرهنگي ، علمي وفناوري  روز شنبه  در نشست  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  كه  با حضور اكثريت  اعضاتشكيل  شد، ادامه  يافت  و با تصويب  ۷ بند ديگر اين  سياستها، در مجموع  ۱۱بند به  تصويب  اعضا رسيد.به  گزارش  دفتر رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، در ابتداي  اين  جلسه  آقاي سيد محمدخاتمي رئيس  جمهور و رئيس  شوراي  عالي  امنيت  ملي ، نتايج  مذاكرات چهارجانبه  در جمهوري  اسلامي و بيانيه  تهران  را به  اطلاع  اعضاي  مجمع  تشخيص مصلحت  نظام  رساند.
در ادامه ، پس  از گزارش  كميسيون  موارد خاص  مجمع  درمورد بندهاي  باقي مانده  و بحث  وبررسي  اعضاء علاوه  بر ۴ بند قبلي ، ۷ بند ديگر از اين  سياست هادر خصوص  امور فرهنگي ، علمي و فناوري  به  تصويب  رسيد.

وزير صنايع:
چالش بزرگ كشور تبديل اقتصاد سنتي به صنعتي است
000238.jpg
معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي: تك رقمي كردن تورم و رشد ۸ درصدي از هدف هاي اصلي برنامه چهارم است
به گفته كارشناسان و مسئولان اقتصادي كشورمان كه روز گذشته در اولين همايش توسعه منابع انساني سخن گفتند، عدم توجه به توسعه منابع انساني، نقطه ضعف اصلي اقتصاد ايران در دهه هاي اخير است. شرايط انتخاب مديران در ايران گونه اي است كه «شايسته سالاري» در آن جاي كمي را به خود اختصاص مي دهد. علاوه بر اين، شرايط بازار كار و كالا نيز گونه اي است كه الزام هاي توسعه منابع انساني در بنگاه هاي اقتصادي به صورت كامل ديده نمي شود. به همين دليل است كه توليدات ايران اكنون از نظر رقابت پذيري در وضعيت مناسبي قرار ندارند. اخبار مربوط به سخنان همايش را در صفحه ۴ مي خوانيد.
گروه اقتصادي: روز گذشته ۳ وزير فعلي، سابق و اسبق صنايع و معادن كشور شامل اسحاق جهانگيري، محمدرضا نعمت زاده و مصطفي هاشمي طبا به همراه تعدادي از معاونان فعلي و سابق صنعتي كشور در نخستين همايش توسعه منابع انساني حضور پيدا كرده و در اين باره سخنراني كردند.تجربه ۲۵ ساله اين مديران آنها را به اين نتيجه رسانده است كه توسعه منابع انساني در فرآيند توسعه اقتصادي مقدم بر توسعه تجهيزات و ماشين آلات است. اين داوري از سوي اكثر سخنرانان اين همايش مورد تاكيد قرار گرفت.
جهانگيري:
از سنتي به صنعتي
به گزارش خبرنگار ما، اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در اين همايش تصريح كرد: بزرگترين چالش فعلي كشور تبديل اقتصاد سنتي به اقتصاد صنعتي، پويا و با درآمد سرانه بالا است. عبور از اين چالش بدون توسعه صنعتي ممكن نيست. براي رسيدن به توسعه صنعتي بايد تنگناهاي موجود را شناخت و برطرف كرد. وزير صنايع و معادن ادامه داد: در دو دهه اخير صنعت در دنيا با تحولات شگرفي همراه شده است. تغيير مزيت هاي نسبي از مهمترين اين تحولات است. در دنياي امروز داشتن منابع طبيعي مزيت نسبي نيست و مزيت نسبي با سطح استفاده از دانش در اقتصادها تعريف مي شود. وي افزود: در حال حاضر كمتر از ۷درصد نيروي انساني شاغل در خطوط توليد صنعتي، داراي مدرك دانشگاهي هستند. وي گفت: براساس آمار ۱۳۷۸ در كشور، ۶۵درصد نيروي انساني شاغل در صنعت، زير ديپلم، ۲۴درصد داراي ديپلم متوسطه و ۱۱درصد داراي مدرك دانشگاهي اند كه بيشتر در بخشهاي اداري شاغلند.
نجفي:
نامطلوبي شاخص توسعه انساني
محمدعلي نجفي، رئيس نخستين همايش توسعه انساني نيز در مراسم افتتاحيه همايش تاكيد كرد: شاخص توسعه انساني در ايران مطلوب نيست. با اينكه ايران در ميان ۱۷۱ كشور از نظر اندازه درآمد سرانه كشور در رتبه ۷۱ است، اما از نظر شاخص توسعه انساني در ميان ۱۷۳ كشور رتبه ۹۸ را به خود اختصاص داده است كه نشان مي دهد وضعيت مطلوبي نداريم.
به گزارش خبرنگار ما، نجفي افزود: اگر ايران مي خواهد به توسعه متوازن و پايدار برسد، ناچار است به صورت واقعي توسعه انساني را بپذيرد. توسعه انساني هزينه هاي اجتماعي و سياسي دارد و اگر مي خواهيم از مدار توسعه نيافتگي خارج شويم بايد الزامها و هزينه هاي اين وضعيت را بپذيريم. ضرورت دستيابي به توسعه متوازن از طريق توسعه انساني تعهد مقامهاي سياسي و اقتصادي ارشد كشور است كه اين تعهد بايد به معناي وسيع در عمل اجرا شود.

دو كالابرگ در ماه مبارك رمضان اعلام مي شود
رئيس بسيج ستاد اقتصادي كشور از اعلام دو كالابرگ روغن و قند و شكر در ماه مبارك رمضان خبر داد.
اسماعيلي در مصاحبه با راديو تهران با اشاره به اينكه سري جديد كالابرگ  هاي استان تهران در آبان توزيع مي شود پيش بيني كرد سري جديد كالابرگ ها تا پايان آذر به شهروندان استان تهران تحويل داده شود.وي به خانواده ها توصيه كرد: چنانچه در خانواده ها تغييراتي مانند ازدواج، تولد، مهاجرت از استاني به استاني ديگر و يا فوت رخ داده است به ستادهاي بسيج اقتصادي مراجعه و تغييرات حاصل را اعلام كنند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۶
۴۶۶۱
۵۰۶۴۷
شهد ايران
۱۸۵
۵۸۲۵
۳۳۲۳۹۲
مارگارين
۲۳۲۰-
۴۰۰۰
۱۰۰
قند بيستون
۱۸
۴۵۹۸
۱۰۱۰
كارتن ايران
۲۶۰-
۲۱۴۸۳
۳۷۶۲
افست
۸۸۰
۱۸۷۶۲
۳۰۵۶۶
نفت پارس
۷۷۹۳
۴۹۰۰۰
۱۵۱۰
نفت بهران
۵۱
۹۸۹۷
۴۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۵۴
۸۱۸۱
۲۹۷۳۹۹
پتروشيمي خارك
۷۵۰
۱۹۸۶۰
۶۸۶۶۰
پتروشيمي اصفهان
۳۲۵
۶۸۴۸
۱۰۲۴۲۴۳
پتروشيمي اراك
۱۸
۹۲۹۸
۱۸۶۶۰
پتروشيمي آبادان
۴۴
۱۳۰۵۳
۱۷۰۷۵
داروسازي جابرابن حيان
۲۴
۶۴۳۹
۱۲۴۴۲
كيميدارو
۱۶-
۹۰۷۷
۱۲۶۴۴
پارس دارو
۳۲۵
۱۴۱۹۷
۲۱۲۷۰
داروسازي فارابي
۷۱-
۲۶۷۰۵
۱۱۱۰
داروسازي دكتر عبيدي
۲۳۸
۱۶۹۲۲
۲۲۷۱۸
كربن ايران
۱۳-
۲۵۰۴
۱۴۷۵۴
لاستيك كرمان
۲۸۶-
۲۰۱۱۳
۲۳۱۶
صنايع لاستيكي سهند
۱۳۴-
۹۵۹۷
۲۹۳۲۴
گاز لوله
۱۶۳
۱۱۰۹۰
۷۳۸۵
شيشه قزوين
۲۳
۱۶۹۰
۳۳۳۲
شيشه و گاز
۱۸
۵۳۱۰
۲۱۹۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۲۳-
۷۳۳۶
۲۰۶۱
چيني ايران
۳۰۶-
۱۴۸۹۶
۱۰۰۱۰
كاشي الوند
۱۵۶۱
۳۲۷۸۷
۷۲۴۷۹۳
سيمان تهران
۳۰۵۶
۴۳۲۶۲
۶۷۰۴۳
سيمان كرمان
۶۵
۲۲۴۲۵
۱۷۵۱۵
سيمان فارس و خوزستان
۱۲۴
۱۵۳۵۰
۱۱۸۲۵
سيمان شرق
۱۳-
۵۱۰۹۰
۴۰۱۰
سيمان خزر
۱۰۲۰
۳۵۳۸۶
۳۵۶۴۹
سيمان سپاهان
۷۵۳
۲۵۱۸۵
۲۰۰۱۰
سيمان شاهرود
۱۹۸-
۴۲۰۲
۳۶۹۱۶
گروه صنعتي سپاهان (سهامي عام)
۱۲۳
۴۲۴۹
۵۱۸۱۳
ماشين سازي اراك
۱۲۸
۷۵۸۷
۲۲۶۸۳
صنايع آذر آب
۴۳۲
۹۰۹۱
۱۲۶۴۸۲
تراكتورسازي ايران
۴۲
۴۰۴۶
۵۴۰۲
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۳۱۶
۸۸۸۶
۷۲۲۷۵۹
ايران خودرو
۹۰۲
۱۸۹۵۸
۱۰۷۴۷۸
سايپا ديزل
۱۱۶۵
۲۴۵۴۱
۴۹۹۳۲۵
سايپا
۶۷۵
۱۶۱۳۱
۹۴۰۸۳
زامياد
۱۴-
۳۷۸۶
۷۱۷۸۸۲
محورسازان ايران خودرو
۶۴۸
۱۳۶۱۰
۳۰۵۰۰
سايپا آذين (سهامي عام)
۱۴۳۸
۱۶۳۴۸
۱۳۵۷۹۸
حق تقدم صنعتي دريايي ايران
۳۸۴
۷۹۷۱
۳۰۲۸۸۵
بانك كارآفرين
۳۸
۳۷۵۲
۴۱۷۷۵۲
توسعه صنايع بهشهر
۳۷
۳۴۴۰
۱۷۳۳۱۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۵۳
۳۴۵۰
۳۵۸۳۳۴
سرمايه گذاري سپه
۹۱
۴۱۳۲
۱۵۷۷۲۰۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۶۸
۳۵۴۲
۹۳۲۷۸۰۰
معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام)
۲۶۰
۱۳۳۲۲
۱۹۷۵
ويتانا
۱۸۹
۵۴۸۳
۱۰۳۱۰
قند هكمتان
۳۵۶
۶۳۹۳
۱۱۰۰۱۰
ايران گچ
۱۶۶۸
۳۵۶۴۴
۸۷۰۱۶
سيمان دورود
۱۷۹-
۱۸۶۷۹
۷۲۲۴۲
سيمان هگمتان
۲۳۲
۱۹۷۷۴
۲۹۳۱۸۸
سيمان خاش
۶۵
۱۵۲۵
۲۵۵۱۰
كارخانه فارسيت درود (سهامي عام)
۳۲
۱۰۳۱
۳۵۲۷۷
حق تقدم نورد و لوله اهواز
۴۹
۴۶۶۱
۶۶۱۳
سپنتا
۵۳
۲۳۶۲
۱۵۹۰۰
ماشين سازي نيرو محركه
۲۳۵
۴۹۴۰
۱۰۸۶۰۰
كمباين سازي ايران
۱۷۵-
۳۷۶۲
۲۹۱۱۶
صنايع جوشكاب يزد
۱۹۰
۴۰۰۳
۸۰۰۰
آبفو (سهامي عام)
۱۵۱-
۷۲۱۶
۴۴۵۴۲
پارس خودرو
۳۷۰
۸۷۱۵
۲۶۵۷۲
كمك فنر ايندامين
۳۲۰-
۶۱۶۹
۳۷۱۶
ريخته گري تراكتورسازي ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۸۵۹

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |