يكشنبه ۴ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۶ - Oct. 26,2003
مسئول مذاكره درباره برنامه هسته اي ايران:
امضاي احتمالي پروتكل در آذر ماه توسط دولت به معناي تصميم نظام است
000236.jpg
از هفته گذشته كه ايران و سه كشور اروپايي با امضاي توافقنامه سعدآباد، تعهدات متقابلي را پذيرفتند، بحث درباره كيفيت اين توافقنامه به يكي از موضوعات مطرح در محافل و مطبوعات ايران تبديل شده است. اگرچه فضاي عمومي در ميان اجزاي حكومت بر تأييد تصميم تيم مذاكره كننده و ابراز خشنودي از نتيجه مذاكرات است اما برخي گروه هاي معترض نيز با برپايي تجمعات و يا در قالب تحليل هاي مطبوعاتي مخالفت خود را ابراز داشته اند.
اساس استدلال موافقان قرارداد با اروپايي ها اين است كه با اين كار توطئه آمريكا و اسراييل براي بيرون كشاندن موضوع از آژانس بين المللي انرژي اتمي و بردن آن به شوراي امنيت سازمان ملل و در نهايت وضع تحريم ها عليه ايران، خنثي شده است.
اين گروه همچنين مي گويند ايران توانست موضع اروپايي ها را مبني بر ضرورت «توقف غني سازي» اورانيوم در ايران تغيير دهد و آن را به «تعليق غني سازي» تبديل كند. اين تغيير دست ايران را براي تصميم هاي آينده باز مي گذارد و ايران هرگاه احساس كند اروپايي ها و يا آژانس بين المللي انرژي اتمي به تعهدات خود براساس پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي عمل نمي كنند مي تواند تصميم تازه اي بگيرد.
برخلاف اين گروه، مخالفان چنين استدلال مي كنند كه تعهدات اروپايي ها ازجمله كمك به ارتقاي دانش هسته اي ايران، ضمانت اجرايي ندارد و ثانيا ايران با پذيرش پروتكل الحاقي، عملا راه را براي بازرسي هاي نامحدود ومخل امنيت ملي باز مي كند و در آينده اروپايي ها در كنار آمريكا و اسرائيل راه دستيابي ايران به تكنولوژي صلح آميز هسته اي را مي بندند.
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه به عنوان نماينده نظام مامور مذاكره با اروپايي ها و محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بود، در زمره گروه اول است. وي كه پس از حصول توافقنامه تهران اكنون به كانون خبرها و تحليل هاي مربوط به ايران راه يافته است، ديروز در شاهرود، مواضع جمهوري اسلامي و آثار و عواقب موافقتنامه سعدآباد را تشريح كرد.
به گزارش ايرنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اگر دولت آذرماه امسال، پروتكل الحاقي را امضا كند،؛ بدانيد كه نظام آن را پذيرفته است. روحاني تأكيد كرد كه در مذاكرات با اروپايي ها، صددرصد آنچه را كه نظام مي خواست بدست آ ورديم به گونه اي كه حتي آمريكايي ها رسما به اروپايي ها گفتند كه شما هيچ چيزي از ايران بدست نياورديد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: تسليم كردن اروپا در برابر خواسته هاي ايران و قبولاندن صددرصد نظرات ايران از توفيقات مذاكرات تهران بود و ما ضمن رد قطعنامه شوراي حكام، آن را سياسي دانسته و خود را ملزم به اجراي آن نشناختيم. وي گفت: حتي وزير امورخارجه انگليس از اينكه كلمه قطعنامه را در مصاحبه مطبوعاتي خود عنوان كرده بود، عذرخواهي كرد و اين نشانه قدرت و قوت ديپلماسي ما است.
روحاني درخصوص تعليق غني سازي اورانيوم نيز گفت: آنها اصرار داشتند كه ما اين عمليات را در چارچوب قطعنامه شوراي حكام متوقف كنيم اما ما گفتيم كه نه براساس قطعنامه اي كه آن را قبول نداريم بلكه به صورت داوطلبانه غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درمي آوريم.
تصميم در چارچوب منافع ملي دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين سخنراني ها، تصميم اخير را
ه به نفع كشور و در جهت مصالح ملي عنوان كرد و گفت: هر تصميم كه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ مي كند در قدم اول منافع مردم،  امنيت كشور و مردم ومصالح اين مملكت را مدنظر قرار مي  دهد. وي تأكيد كرد: هيچكس قادر نيست در شرايطي كه مقام معظم رهبري در اين كشور نظارت د ارند، مردم ما در صحنه هستند و همه مسئولان دلباخته منافع مردم مي باشند، مصالح مردم را كنار بگذارد.
روحاني افزود: در چارچوب منافع و مصالح ملي، قدم هاي مهمي برداشته و مي توانيم بگوييم، اين بحران را به گونه اي كه دشمن مي خواست براي ما طراحي كند، شكستيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد كه همه مقام هاي كشور، از مقام معظم رهبري تا ساير مسئولان، همه عزت و افتخار نظام را مي خواهند بنابراين ايران آنچه را كه لازم داشت در اين مذاكرات بدست آورد. پس بايد مراقب باشيم، اين پيروزي به شكست تبديل نشود و دولت كارآمد، دولتي ناكارآمد جلوه داده نشود.
اجماع در تصميم گيري
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اينكه امضاي پروتكل الحاقي به معناي از دست دادن كشور نيست درباره افراد دست اندركار مذاكره گفت: رد يا پذيرش مسأله اي به اين مهمي نتيجه اجماع همه مسئولان عالي رتبه نظام است و تاكنون اگر مذاكره اي انجام شده و تفاهماتي صورت گرفته، در چارچوب مصالح نظام و با نظر كل مسئولان نظام بوده است.
روحاني متذكر شد: بحث برسر خوبي و بدي اين پروتكل نيست بلكه برسر آن است كه با امضاء يا رد آن، چه بدست آورده و يا چه از دست مي دهيم.
عقب نشيني آمريكا
نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با نفي اين تلقي كه جمهوري اسلامي ايران دراين فرايند مقابل آمريكا عقب نشيني كرد گفت: فعلا ما داريم جلو مي رويم و اين آمريكاست كه عقب مي نشيند. وي با اشاره به سفر وزراي خارجه فرانسه، انگليس و آلمان به تهران و مذاكرات انجام شده گفت: نتيجه اين مذاكرات به  گونه اي بود كه همه دنيا آن را نشانه هوشمندي ايران دانستند كه توانست نقشه آمريكا را براي بين المللي كردن اين موضوع نقش بر آب كند.
وي با اعلام اينكه ما قطعنامه شوراي حكام را نپذيرفته و نخواهيم پذيرفت گفت: اما پروتكل را در چارچوب مذاكرات تهران امضا خواهيم كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي خطاب به افرادي كه از آنها به عنوان برخي از دلسوزان نظام نام برد گفت كه نبايد نگران باشند كه پذيرش پروتكل الحاقي از سوي جمهوري اسلامي ايران ممكن است مطابق منافع و مصالح كشور نباشد.
وي گفت: اين تصميم به صورت اجماعي در كشور، با صدها ساعت كار كارشناسي انجام شده است.
روحاني متذكر شد: البته هر معاهده بين المللي قطعا محدوديت هايي را براي كشورها ايجاد مي كند، اما در كنار اين امر منافعي نيز متوجه ايران مي شود.
دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديروز در سفر به دامغان و نيشابور و در خلال سخنانش در جمع مديران و اعضاي شوراي اداري شهرستان شاهرود، در جمع مردم دامغان، در ميان دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود نيز در پاسخ به سئوالات دانشجويان دانشگاه مذكور با بيان موارد فوق گفت: امروز امنيت معناي تازه اي يافته و امنيت سخت افزاري جاي خود را به امنيت نرم افزاري داده و حمايت مردم و رضايت مندي آنان نقش اصلي را در امنيت دارد.

ايران، فهرست اعضاي القاعده را به شوراي امنيت داد
روزنامه تايمز مالي به نقل از يك مقام ارشد ايراني نوشت: ايران براي اولين بار نام و تعداد اعضاي مظنون القاعده و طالبان را كه در حبس دارد، به شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه همچنين گزارش كرد: سخنگوي سازمان ملل تاييد كرد كه ايران فهرست مذكور را چهارشنبه گذشته در اختيار شوراي امنيت گذاشته است.
اين روزنامه به نقل از مقامي كه نامي از او نبرد، آورده است: ايران تصميم گرفته است اسامي افراد مظنون را به شوراي امنيت تحويل دهد؛ زيرا برخي از كشورهايي كه افراد دستگير شده تبعه آنها هستند، از پذيرش شان خودداري كرده اند.
اين مقام ادعا كرد: ايران ۴۰۰ تن از اعضاي طالبان و القاعده را كه در جريان جنگ آمريكا عليه طالبان از افغانستان به ايران وارد شده بودند، به موطن شان بازگردانده است.
وي همچنين افزود: ايران از اكتبر سال ۲۰۰۱ ميلادي تاكنون ۲۳۰۰ تن را دستگير كرده است. هنوز مشخص نيست كه چه اتفاقي براي آنهايي كه تاكنون دستگير نشده اند يا به كشورهايشان بازگردانده نشده اند، افتاده است.
اين در حالي است كه فايننشنال تايمز به نقل از مقام رسمي ايراني تصريح كرد: برخي از اين اعضاي القاعده با كمك نيروهاي پاكستاني به ايران وارد شده اند.
اين مقام ايراني افزوده است: آنهايي كه در ايران تحت بازداشت  هستند بايد براي مدتي ديگر در ايران بمانند و آنهايي كه در صدد طراحي نقشه اي عليه ايران بوده اند نيز محاكمه خواهند شد.

مذاكرات ايران و سوريه درباره تهديدات مشترك
بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  روز گذشته در ديدار يك  هيات  از مجلس شوراي  اسلامي با وي  تأكيد كرد كه  تهران  و دمشق  توان  رويارويي با تهديدات  و خنثي سازي  توطئه هاي  خارجي  را دارند.
به گزارش ايرنا از دمشق وي  با تأكيد به  اينكه  دشمنان  بابهانه هاي  واهي  اتهاماتي  را متوجه  تهران و دمشق  كرده اند، افزود: اتهامات  و توطئه هاي  خارجي  هر چند هم خطرناك  باشندبا ايجاد وحدت  داخلي ، بي اثر و خنثي  مي شوند.وي  در جريان  اين  ديدار همچنين  از حضور هيات  پارلماني  ايران  در سوريه استقبال  كرد و با اشاره  به  روابط بسيار مستحكم  و ريشه اي  دو كشور گفت  :مناسبات  تهران  و دمشق  عليرغم  فراز و نشيب هاي  فراوان  در عرصه  منطقه اي  وبين المللي  نيز پايدار و رو به  توسعه  بوده  است .
رئيس  جمهوري  سوريه  بر لزوم  رايزني ، تبادل  نظر و هماهنگي  ميان  تهران  ودمشق  باتوجه  به  شرايط حساس  كنوني  بويژه  اينكه  دو كشور با تهديدات  خارجي مواجه  هستند، تأكيد كرد.
اسد با تأكيد بر علاقمندي  كشور متبوعش  به  تقويت  و گسترش  مناسبات  باجمهوري  اسلامي ايران  در زمينه هاي  مختلف  سياسي ،اقتصادي ، فرهنگي  و پارلماني خواستار گسترش  اين  روابط از سطوح  دولتي  به ميان  ملتها بعنوان مكمل  مناسبات دو جانبه  شد.
وي  همچنين  ابراز اميدواري  كرد كه  مجالس  دو كشور راههاي  توسعه  همكاري هارا در عرصه هاي  دو جانبه ، منطقه اي  و بين المللي  بررسي  كنند.
رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي تأكيد كرد كه دولت ، مردم  و مجلس  ايران  در كنار دولت  و ملت  سوريه  خواهند ايستاد.

در پايان كنفرانس مادريد اعلام شد
۳۳ ميليارد دلار كمك مالي، اعطاي برنج، چاي و اعزام جهانگرد
مجموع كمك هاي مالي كه كشورهاي شركت كننده در نشست مادريد براي بازسازي عراق وعده دادند به
۳۳ ميليارد دلار رسيده است كه اگرچه با نياز ۵۶ ميليارد دلاري برآورد شده فاصله دارد اما خشنودي واشنگتن را به همراه داشته است.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، ترتيب دهندگان اين كنفرانس و آمريكا از نتيجه آن ابراز خشنودي كرده اند. معاون اول نخست وزير اسپانيا ديروز گفت: بودجه
۳۳ ميليارد دلاري وعده داده شده شامل اعتبارات صادراتي، كمك فني يا ديگر كمك هاي غيرنقدي نيست.
عياد علاوي رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق با ابراز خشنودي از استقبال كشورهاي شركت كننده در كنفرانس مادريد ابراز اطمينان كرد كه نيازهاي عراق در زمينه بازسازي تأمين مي شود.
پول هايي كه وعده آن در كنفرانس مادريد داده شد در صندوقي به رياست بانك جهاني سازمان ملل و كميته اي متشكل از عراقي ها جمع مي شود.
در كنفرانس مادريد علاوه بر وعده دلاري، كشورها وعده اعطاي برنج، چاي و اعزام جهانگرد به عراق را نيز دادند.
كمال خرازي وزير خارجه ايران در اين كنفرانس علاوه بر وعده اعطا وام اعتباري ۳۰۰ ميليون دلاري پيش بيني كرد كه در ماه ۱۰۰ هزار جهانگرد از عراق ديدن كنند. كالين پاول وزير خارجه آمريكا و جورج بوش رئيس جمهور اين كشور و همچنين پل برمر حاكم آمريكايي عراق از نتيجه كنفرانس مادريد به شدت ابراز خرسندي كردند. پاول گفت كه اين ميزان سرمايه گذاري باعث اميدواري است.

زواره اي: حفظ حيثيت شهروندان از امور موردتوجه شوراي نگهبان است
يك عضو هيأت نظارت بر هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي، وظيفه شرعي، ملي و قانوني ناظران بر انتخابات است.
سيد «محمدرضا زواره اي» افزود: منابع مورد وثوق هيأت هاي اجرايي و نظارت، محدود به چند مرجع مشخص نيست، بلكه مراجع متعدد مورد اعتماد و مطمئن، مورد استناد اين هيأت ها قرار مي گيرند.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي شوراي نگهبان، زواره اي گفت: شوراي نگهبان در انتخابات، كليه واجدين شرايط را تاييد صلاحيت خواهد كرد و در نهايت، انتخاب اصلح به عهده مردم آگاه است.عضو هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي، در عين حال حفظ حرمت و حيثيت شهروندان را از امور مهم مورد توجه شوراي نگهبان دانست و گفت: شوراي نگهبان تمام سعي و كوشش خود را متوجه حفظ آبرو و منزلت شهروندان خواهد كرد.
وي افزود: اگر فردي صلاحيت لازم را براي احراز سمت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي نداشته باشد، طبيعي است كه شوراي نگهبان براي پاسداشت حقوق عمومي و مصالح كشور، براساس قانون، از ورود اين فرد به گردونه انتخابات جلوگيري كند.

خبرهاي كوتاه
* كمال خرازي وزير امور خارجه و غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي روز سه شنبه با حضور در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، به سئوالات نمايندگان عضو اين كميسيون پاسخ مي دهند.
* با صدور حكمي از سوي آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان ، وحيد جلال زاده به عنوان مديركل جديد روابط عمومي اين نهاد به مدت سه سال منصوب شد.
* قرائت گزارش كميسيون اصل ۹۰ مجلس درباره رسيدگي به پرونده مرگ زهرا كاظمي بار ديگر در دستور كار اين هفته مجلس قرار گرفت.
*يك پايگاه اينترنتي روسي خبر داد: روسيه از آمادگي تهران براي همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي استقبال كرد. به گزارش ايسنا پايگاه اينترنتي گيتوي توراشا به نقل از وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد : معاون وزير امور خارجه اين كشور در ديدار با غلامعلي خوشرو، همتاي ايراني  اش اين مطلب را بيان كرده است. اين ديپلمات روسيه هم چنين رضايت كشورش را از خواست تهران براي امضاي پروتكل الحاقي، ارائه اطلاعات كامل به آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص برنامه هاي هسته ايش و نيز معلق كردن غني سازي اورانيوم ابراز كرد.

كارشناسان فني آژانس بين المللي انرژي اتمي راهي ايران شدند
گروهي متشكل از پنج نفر از كارشناسان فني آژانس بين المللي انرژي اتمي جمعه شب راهي تهران شد.
به گزارش ايرنا از وين به نقل از يك ديپلمات آژانس، اين بازرسان هفته گذشته به مدت پانزده روز در ايران بودند، و قرار است به منظور جمع بندي نهايي بررسي هاي خود به ايران بازگردند.به گفته اين مقام، بازرسان مذكور در طول اقامت قبلي خود در ايران، از مكان هايي بازديد كرده و به جمع آوري اطلاعاتي پرداختند.
وي گفت احتمالاً اين گروه تا ۹ آبان در ايران خواهد ماند. جمهوري اسلامي ايران جزئيات برنامه هسته اي خود را
۹ روز پيش به مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه داد.

تركيب جديد تيم رايزني مجلس با شوراي نگهبان مشخص شد
رئيس مجلس شوراي اسلامي، علي اكبر محتشمي پور، حسين مرعشي و داود سليماني را مأمور رايزني با شوراي نگهبان بر سر لوايح دوگانه رئيس جمهور كرد.
يك منبع آگاه در مجلس ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: قراراست اين افراد به همراه نمايندگان شوراي نگهبان كه آيت الله مؤمن و آقاي عليزاده هستند، درباره لايحه اصلاح قانون انتخابات و لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهور بحث كنند و به تفاهم برسند.

واكنش پيونگ يانگ به پيشنهاد آمريكا درباره توقف برنامه هسته اي كره شمالي
وزارت امور خارجه كره شمالي ديروز اعلام كرد: اين كشور آماده است تا پيشنهاد جورج دبليو بوش، رئيس جمهور آمريكا براي ارائه يك تضمين امنيتي مكتوب به كره شمالي در قبال متوقف كردن برنامه هسته ايش را مورد بررسي قرار دهد.
به گزاري خبرگزاري فرانسه يك سخنگوي وزارت امور خارجه كره شمالي گفت: ما آماده ايم تا اظهارات بوش در خصوص ارائه تضمين هاي مكتوب عدم تجاوز را به شرط اين كه مبتني بر نيت همزيستي با جمهوري خلق كره شمالي وبا هدف ايفاي يك نقش سازنده در تاييد طرحي براي يك راه حل كلي مبتني بر اصل اقدامات همزمان باشد را مورد بررسي قرار دهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه كره شمالي گفته است اين موضع جديد كره پس از اظهارات هفته گذشته بوش مبني براينكه واشنگتن و شركايش درخصوص ارائه تضمين هاي امنيتي به كره  شمالي جدي هستند، اتخاذ شده است.
وي افزوده است: ما قبلاً به طرف آمريكايي از طريق كانال هاي تماس مستقر در نيويورك اين موضوع را اعلام كرده ايم و اكنون در فرآيند بررسي نيت واقعي آمريكا قرار داريم .
سخنگوي يادشده، افزوده است با اين وجود هنوز زود است كه بتوان درباره بازگشت كره شمالي به مذاكرات شش جانبه بحران هسته اي سخن گفت. وي افزود: آنچه ما خواستار آن هستيم اين است كه هر دو طرف سلاح هاي خود را به كنار نهند و مناسبات عادي به منظور همزيستي مسالمت آميز برقرار كنند. تقاضاي يكجانبه به نحوي كه يك طرف از دو طرف مخاصمه ديگري را مجبور به كنار گذاشتن سلاح و تسليم شدن كند هرگز عملي نيست. در همين حال منابع خبري شب گذشته اعلام كردند كه كره جنوبي يك موشك ضد كشتي كوتاه برد را به درياي ژاپن پرتاب كرده است.

يادداشت
تجربه اي مفيد
عليرضا سلطاني
هفته گذشته سياست خارجي ايران يكي از فعال ترين و مهمترين مقاطع خود را پس از انقلاب اسلامي تجربه كرد. سفر سه مقام اروپايي به تهران و انجام مذاكرات فشرده و در نهايت صدور بيانيه اي مشترك پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران از ديد بسياري از محافل سياسي بين المللي، مرحله اي جديد در روابط خارجي ايران بويژه با اتحاديه اروپايي گشود. قضاوت در مورد آثار و پيامدهاي اين توافق زود به نظر مي رسد (زيرا در محتواي توافق طرفين شروطي را براي تداوم همكاري مطرح ساخته اند و پيامدهاي توافق نامه در بستر عمل به تعهدات از سوي طرفين تجلي مي يابد) با اين حال آثار مثبت و سريع اين توافق براي ايران، جلب اعتماد بين المللي و خنثي شدن برخي فشارها از سوي محافل سياسي و بين المللي در آمريكا و اروپا بود. آثاري كه مي تواند فراهم كننده زيرساختهاي لازم براي تعامل سازنده ايران با جهان خارج در عرصه هاي سياست و اقتصادي باشد. اين مهم از واكنش هاي مختلف جهاني در طول روزهاي گذشته نسبت به توافق ايران و اروپا هويداست. غالب اين واكنش ها ابعاد مختلف توافق ايران و اروپا را با وجه مثبت و خوشبينانه تحليل و بررسي كرده اند كه تحليل محتواي اين واكنش ها مجال ديگري مي طلبد. جداي از همه مسائل و مباحث مطروحه در اين زمينه، حوادث هفته گذشته درسهايي را براي سياست خارجي ايران به همراه داشت كه مهمترين آنها عبارتست از:
۱- قاعده بازي با حاصل جمع متغير در ابتداي هزاره سوم به اصلي اجتناب ناپذير و مسلط در عرصه رقابت با همكاري هاي بين المللي تبديل شده است. درواقع، تعامل بين المللي مستلزم تبادل امتياز ميان طرفين است و قدرتهاي بزرگ قادر به تحميل يك طرفه سياستها و برنامه هاي خود به طرفهاي ضعيف تر نيستند. ضمن اينكه طرفهاي ضعيف تر نيز نمي توانند به طور بسته و غيرمنعطف سياستها و برنامه هاي خود را به پيش برند.
۲- گفتگو و رايزني به ابزاري كارآمد و مؤثر در مناسبات و چانه زني هاي بين المللي تبديل گرديده است. شرط كارآمدي اين مهم اعتماد به نفس مسئولين نسبت به سياستهاي اتخاذ شده، پشتوانه مستحكم مردمي (اجماع ملي) و بهره گيري از شيوه هاي مدرن چانه زني است. متغير مهمي كه در اين رابطه قابل توجه است استفاده مطلوب و مؤثر از زمان است. تصميم گيري ديگري تحت  تأثير افزايش فشارهاي سياسي مقطعي و يا گذران بدون برنامه زمان نمي تواند دستاوردي براي سياست خارجي داشته باشد. توافقنامه ايران و اروپا در هفته گذشته محصول مذاكرات و رايزني هاي فشرده و با برنامه مسئولين كشور در چهار ماهه گذشته است و بنابراين نمي توان انتقاد برخي مبني بر پذيرش الحاقيه از سوي ايران در سه يا چهار ماه گذشته و در نتيجه توقف فشارهاي سياسي بر ايران را برتافت. چنين انتقادهايي دستاوردهاي كشور را در موافقت نامه اخير ناديده مي گيرد.
۳- و درس سوم و مهمتر اينكه قدرت و توانايي اقتصادي و علمي حرف اول را در تعاملات بين المللي مي زند. به طور قطع اگر براي اروپا، آمريكا و آژانس بين المللي انرژي اتمي، توانايي علمي ايران در دستيابي به تكنولوژي هسته اي به اثبات نرسيده بود، انعقاد چنين توافق نامه اي نيز بعيد به نظر مي رسد و آنها همچنان رفتار و برخورد سياسي و تبليغي خود را عليه ايران تا رسيدن به نتيجه اي مطلوب (قطع كامل فعاليت هسته اي يا اعمال تحريم اقتصادي) ادامه مي دادند. بنابراين ميزان قدرت اقتصادي و توانايي هاي علمي ابزار مؤثري در رايزني هاي بين المللي است.
جداي از درسهاي فوق، تداوم رفتار اخير اروپا در قبال ايران و تسري آن به سطح بين المللي در گرو شرايط و متغيرهاي داخلي است. اين متغيرها نيز عبارتست از:
۱- تداوم و افزايش سرمايه گذاري در تكنولوژي هاي صلح آميز هسته اي و تشويق دانشمندان و پژوهشگران كشور به پيمودن سريع و باكيفيت راه هاي توليد علم و تكنولوژي در اين زمينه و زمينه هاي ديگر.
۲- تقويت اجماع ملي نسبت به پايبندي به محورهاي بيانيه مشترك ايران و اروپا و اقدام جمهوري اسلامي ايران براساس منافع ملي. بدون ترديد هرگونه اقدام در جهت اخلال در اجماع ملي زمينه ساز سوء استفاده سياسي و تبليغي قدرتهاي بيگانه و كاهش اقتدار ملي است.
بنابراين ابعاد، دستاوردها و درس هاي توافق اخير ايران و اروپا، مجموعه مناسبي را براي كارآمدتر شدن سياست خارجي ايران در ابعاد مختلف فراهم مي سازد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |