يكشنبه ۴ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۶ - Oct. 26,2003
نگاه
داوود كاظمي
000222.jpg

۹۶ واحد مسكوني از طرح فضاي سبز خارج شد
املاك واقع در طرح فضاي سبز حاشيه تندگويان منطقه ۱۶ از طرح خارج گرديد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۶ مهندس اسدالله كريمي شهردار منطقه ۱۶ اعلام كرد :با توجه به موافقت دكتر احمدي نژاد شهردار تهران ۹۶ واحد مسكوني واقع در طرح فضاي سبز در حاشيه بزرگراه تندگويان در محدوده اين منطقه از طرح خارج گرديد.

توافق  ايران  و اتريش  براي  افزايش  همكاريهاي  زيست  محيطي
گروه شهري:  خانم  ابتكار معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست كشورمان  در پايان  سفر به  اتريش  اعلام  كرد: تهران  و وين  همكاريهاي خود را در زمينه  مديريت  محيط زيست  افزايش  مي دهند.
معصومه  ابتكار در گفت  و گو با خبرنگار واحد مركزي  خبر افزود: بزودي  گروه  كاري  بين  دو طرف  تشكيل  مي شود تا جزييات  افزايش  همكاريهاي زيست  محيطي ، آموزشي، تحقيقاتي  و چگونگي  اجراي  طرحهاي  مشترك  حفاظت  از محيط زيست  را مشخص  كند.
معاون  رئيس  جمهوري  گفت : ايران  از تجارب  اتريش  در اجراي  استانداردهاي  زيست  محيطي، مديريت  مواد زائد، بازيافت  زباله هاي  شهري  و بيمارستاني استفاده  خواهد كرد و طرف  اتريشي  براي  انتقال  فناوري  لازم  اعلام  آمادگي  كرده  است .
رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  كشورمان  افزود: چگونگي  جمع آوري ، دفن و درصورت  لزوم  بازيافت  مواد زائد خطرناك  در ايران  از ديگر مواردي  است كه  اتريشي  ها در آن  از فناوري  و تجربه  خوب  برخوردارند.

تسهيلات سازمان ميادين ميوه در ماه مبارك رمضان
گروه شهري: سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار به  مناسبت  ماه  مبارك  رمضان  برنامه ويژه اي  براي  تسهيل  در عرضه  مايحتاج  مردم  دارد.  مدير روابط عمومي سازمان  ميادين  ميوه  و تره  بار گفت :امسال نيز همانند سال  هاي  گذشته  در تمام  ميادين  ميوه  و تره بار عرضه  مستقيم خرما صورت  مي گيرد همچنين  زولبيا و باميه  با قيمت  مصوب  عرضه  مي شود.
وي  با اشاره  به  تسهيلات  خريد شيردر ماه  مبارك  رمضان  تصريح  كرد: با كارخانه هاي  توليد كننده  شير مكاتبه  شد تا عرضه  يارانه اي  آن  را افزايش  دهند.
مرادي همچنين  تصريح  كرد: درخصوص  مايحتاج  عمومي مردم  ازجمله  ميوه  و سبزي  درماه  مبارك  رمضان  تلاش  هاي فراواني  صورت  گرفته  تا مردم  براحتي  بتوانند خريد خود را انجام  دهند.وي افزود: در ميدان  ميوه  و تره بار جلال  آل  احمد واقع  در ابتداي  بزرگراه  كردستان  نيز نمايشگاه  عرضه  مستقيم  خرما برپا شده  است  كه  در آن  توليدكنندگان  اصلي  خرما دعوت  شدند تا محصول  امسال  خود را به صورت  مستقيم  و بدون  واسطه  با قيمت  هاي  مصوب  سازمان  ميادين  ميوه  عرضه كنند.

تهران توليد كننده يك پنجم زباله كل كشور
روزانه ۷۰ تن زباله بيمارستاني در تهران توليد مي شود
000224.jpg
گروه شهري: روزانه به طور متوسط ۷ هزار تن معادل يك پنجم زباله كل كشور در تهران توليد مي شود.
به گفته ابوالفضل ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، در حاليكه ۱۰۰درصد زباله هاي توليدي قابل برگشت به چرخه اقتصادي و زندگي شهري است اما شهرداري توانايي بازيافت تنها ۵درصد آن را دارد.
به گزارش خبرنگار ما، وي در مورد ارزش اقتصادي حدود ۵۷۰ تن زباله از نوع خشك نظير پلاستيك ها را به طور متوسط كيلويي ۱۰۰ تومان اعلام كرد و ادامه داد: از زباله هاي  تر نيز مي توان براي توليد انواع كودهاي آلي و كمپوست با كاربري حاصلخيزي زمينهاي كشاورزي و به عنوان يك فاكتور ارزشمند اقتصادي استفاده كرد.
وي از مذاكرات فشرده با شركتهاي خصوصي داخلي و خارجي و علاقه مندي آنها به سرمايه گذاري در صنايع بازيافت خبر داد و گفت: شركتهايي از انگليس، اتريش و ايتاليا با شهرداري وارد مذاكره شده اند و ملاك ما در انتخاب شركت طرف قرار داد روش توليد، رعايت مسائل زيست محيطي و اقتصادي بودن روشهاي بازيافت است.
وي همچنين از اجراي نخستين طرح استقبال از ماه رمضان با حدود ۴۰ اقدام آني و بلندمدت در حوزه نظافت، شستشو و ترميم نمادهاي شهري خبر داد و گفت: استقرار ۲۰ هزار سطل زباله با طراحي جديد طي ۱۰ روز آينده در سطح معابر شهر تهران از جمله اين اقدامات است. به گفته ابراهيمي اين اقدام با هزينه اي معادل ۸۰۰ ميليون تومان كه اين اعتبار به صورت مشترك توسط سازمان زيباسازي و سازمان بازيافت صورت مي گيرد البته اين روند تا رسيدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: سطلهاي جديد زباله در حال حاضر به هيچ وجه مناسب جمع آوري كيسه هاي زباله خانگي شهروندان نيست.
مديرعامل سازمان بازيافت با اشاره به معضل بهداشتي حاصل از زباله هاي بيمارستاني گفت: جمع آوري اينگونه زباله ها تنها از عهده سازمان بازيافت خارج است و در اين زمينه نيازمند يك نگرش سيستمي متشكل از مردم و سازمانهاي توليدكننده مواد زايد هستيم.
وي ميزان توليد زباله هاي بيمارستاني را روزانه ۷۰ تن اعلام كرد و گفت: مذاكراتي با وزارت بهداشت و درمان و سازمان محيط زيست در حال انجام است تا فرآيند جمع آوري اينگونه زباله ها را بهينه سازي كرد و در بخش صنايع بازيافت تبديل به انرژي كنيم.وي افزود: بر مبناي اين طرح زباله هاي بيمارستاني توسط جعبه هاي خاص طراحي شده جمع آوري و به كانتينرهاي پيش بيني شده اي منتقل مي شوند و بدين ترتيب مانع از پخش شيرابه هاي اينگونه زباله ها در سطح شهر مي شويم.

ديدار شهردار تهران با شهروندان منطقه ۲۲
گروه شهري: شهردار تهران پنج شنبه هشتم آبان با آن عده از شهروندان تهراني كه مسايل و مشكلات آنها به شهرداري منطقه ۲۲ ارتباط دارد، عمومي ديدار مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران شهروندان ساكن در منطقه ۲۲ براي بررسي مسايل و مشكلات خود، به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر، لازم است طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه چهارم و پنجم آبان از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۳۰/۱۶ دقيقه به روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ واقع در پيكان شهر ۲۰متري اول- موقعيت شهيد باقري مراجعه كنند.

برج ميلاد زلزله ۸ ريشتري را تحمل مي كند
000226.jpg
گروه شهري: ساخت برج ميلاد براي شهرداري تهران افتخار بزرگي است و اين برج با محاسبه دقيقي در حد پروژه هاي عظيم بين المللي است.
دكتر معتمدي آذري عضو شوراي شهر تهران با اعلام اين مطلب در جمع مديران شركت يادمان سازه كه مسئوليت ساخت برج ميلاد، محوطه برج، سالن كنفرانس و هتل ۵ ستاره آن را برعهده دارند، افزود: برج مي تواند زمينه رشد تهران را به عنوان يك شهر اطلاعاتي آماده كند زيرا در دنياي امروز عقب افتادگي از توزيع مناسب و توليد اطلاعات عقب ماندگي جامعه را در پي دارد.
در اين بازديد كه مهندس زريبافان، دكتر نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي و مهندس واعظي آشتياني نيز حضور داشتند. اعضاي شورا با مشكلات و مسايل فني كه در ساخت برج ميلاد مطرح است آشنا شدند و قول مساعدت در جهت همكاري براي تكميل و اتمام پروژه را به مسئولان شركت يادمان سازه دادند.
يكي از مهندسان و كارشناسان شركت يادمان سازه در اين ديدارگفت: اگر شركت در بحث تأمين بودجه سالانه با مشكلي برخورد نكند، ساختمان برج ميلاد تا سال ۱۳۸۴ به پايان مي رسد.
خاطرنشان مي شود تاكنون هيچ يك از كادر فني و كارگران مشغول در ساخت اين برج دچار سانحه نشده اند كه اين خود ركورد قابل توجهي در ساخت يك سازه مرتفع است. برج ميلاد مي تواند تا ۸ ريشتر زلزله را تحمل كند.

بيانيه پاياني نشست مشترك شهرداران كلان شهر ها و مراكز استان ها
شوراي هماهنگي شهرداري هاي كشور تشكيل مي شود
گروه شهري: با هدف تقويت مشاركت و مشورت در تدوين برنامه يكپارچه توسعه پايدار شهري ، برنامه ريزي مناسب و كارآمد براي جلب مشاركت هاي مردمي، تبادل تجربيات و اطلاعات، استفاده بهينه از منابع براي تامين رفاه و آسايش عمومي، شوراي هماهنگي شهرداري هاي سراسر كشور تشكيل مي شود.
مهندس محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در همايش كلان شهرها در مشهد خاطرنشان كرد: تحولات شگرف اجتماعي در دو دهه اخير، رشد شتابان جمعيت شهرنشيني و پاسخگويي به نيازهاي متنوع و متكثر شهروندان به ويژه جوانان، مديريت در شهرها را مقوله اي پيچيده ، چند بعدي و عالمانه ساخته است به گونه اي كه مديران شهري براي آنكه متناسب با ذائقه هاي متنوع شهروندان مديريت كنند بايستي فارغ از روش هاي جزيره اي به صورت هماهنگ، همراه و جامع در قالب شوراي هماهنگي شهرداري ها ايفاي نقش كنند.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران فقر و بيكاري، مهاجرت، آسيب هاي اجتماعي و مشكلات زيست محيطي را جزء جداناپذير ساختار شهرهاي بزرگ اعلام كرد و گفت:وقتي چنين مسائل و مشكلاتي پيش روي مديريت شهري عرض اندام مي كند، چاره اي جز اتخاذ استراتژي مديريت منسجم، كارآمد ، پركارو كم هزينه نيست و اين شيوه مديريتي زماني جواب مي دهد كه شهر هاي بزرگ معين يكديگرباشند و تجربيات و توانمندي هاي خود را در اختيار ديگر شهرها قرار دهند.
مهندس محمدي زاده با طرح چهار پرسش كه نقش دولت در اداره شهرها تا كجاست؟مردم چه نقشي دارند ؟ تنظيم كننده خواست هاي مردم در اداره شهر با منافع ملي چه كسي است ؟ و بخش هاي خدماتي شهر چگونه بايد همگن شوند؟ همچنين گفت: با استقرار شوراي اسلامي در شهرها وهدايت ، سازماندهي، قانونگذاري و طراحي سياست هاي كلان شهرها توسط اين نهاد برخاسته از مردم اين بارقه اميد را به ارمغان آورده است كه هيچ گزينه اي جز مشاركت مردم براي اداره شهرها جواب نمي دهد و اين نكته زماني تحقق مي يابد كه دولت به ميثاقي كه در برنامه سوم مبني بر كاهش تصدي گري بسته است وفادار بماند.
مهندس محمدي زاده با اشاره به اينكه بر مبناي برنامه سوم توسعه، شهرداري هابه عنوان نهادي غيردولتي و مستقل بايد از دولتي شدن بپرهيزند گفت: البته تحقق چنين خواسته اي ابتدا از دولت برمي آيد كه قدرت و نقش آفريني خود را از شهرداري ها به عنوان نهادي مردمي دور كند و ازديگر سو شهرداري ها با تكيه بر قدرت مردمي خود «شوراها»، به سوي منابع درآمدي پايدار و مستمر حركت كنند.معاون خدمات شهري شهرداري تهران در پايان ضمن تشكر و قدرداني از وزارت محترم كشور به خاطر تشكيل سازمان شهرداريها وپذيرش نقش فعال تر نسبت به گذشته اظهار اميدواري كرد وزارت كشور به عنوان رابطي امين مدافع شهر و شهرداري ها در مجموعه دولت و مجلس باشد . وي همچنين تشكيل شوراي هماهنگي شهرداريهاي كشور را همراه و همدل سازمان شهرداريها دانست و گفت: براي تحقق چنين شورايي كه در نهايت اقتدار نظام مردمي و شوراها را در پي خواهد داشت، با اجرايي شدن آن بستر فعاليت شفاف تر مردم در عرصه مديريت شهري نمايان مي شود و مديريت شهري مي تواند با تكيه برانبوهه اي از داشته ها، تجربيات و توانمندي ها اداره شهر را با كمترين هزينه به انجام رساند و شعار نهضت خدمات رساني به مردم براي شهروندان ملموس و قابل مشاهده باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |