سعيد عالم زاده بعد از سالها دوري از سينما بار ديگر با ساخت فيلم «توكيو بدون توقف» به عرصه فيلمسازي قدم گذاشته است.
عالم زاده فارغ التحصيل رشته كارگرداني از دانشكده هنرهاي دراماتيك است. وي فعاليت حرفه اي خود را از سال ۱۳۶۹ با دستيار كارگرداني فيلم «ساده لوح» ساخته مهدي فخيم زاده آغاز كرد و فيلم هايي چون «شتاب زده»، «شقايق»، «تاواريش»، «همسر»، «مي خواهم زنده بمانم»، «نابخشوده»، «ويرانگر»، «دشمن»، «قانون» و... را در مقام دستيار اول و برنامه ريز در پرونده حرفه اي خود جاي داد.
اين كارگردان در سال ۱۳۷۵ با ساخت اولين فيلم خود؛ «بالاتر از خطر» تجربه كارگرداني يك فيلم بلند را از سرگذراند اما همين فيلم زمينه ساز دلخوري و سرخوردگي اش از سينما را فراهم كرد. به نحوي كه از سينما دوري گزيد و امسال پس از گذشت ۶ سال بار ديگر فيلمي تازه را روانه پرده سينما كرد.
با عالم زاده درباره حضور دوباره اش در سينما و كارگرداني فيلم «توكيو بدون توقف» گفت وگو كرده ايم.
گفت و گو از: علي اكبر عبدالعلي زاده
عكس از: مجتبي تكين
* بد نيست ابتدا برايمان بگوييد كه چرا با آنكه در رشته كارگرداني تحصيل كرده بوديد كار حرفه اي خودتان را با دستياري در سينما آغاز كرديد؟
- بعد از فارغ التحصيلي براي آنكه بهتر با دنياي سينما آشنا شوم كار دستياري را انتخاب كردم و تجربه هاي مفيدي بويژه در همكاري با آقاي مهدي فخيم زاده به دست آوردم.
* فيلم بالاتر از خطر اولين تجربه كارگرداني شما درآن سالها با بي مهري مواجه شد. چرا براي ساخت اولين فيلم بلند خود موضوعي حادثه اي را انتخاب كرديد؟
- همانطور كه اشاره كرديد مي توانستم موضوعي هنري يا خانوادگي را انتخاب كنم ولي مي دانستم با انتخاب يك موضوع هنري قطعاً در فضاي آن سالها از سينما اوت مي شدم و براي ساخت فيلم بعدي تهيه كننده اي پيدا نمي كردم.
بنابراين بهترين راه را براي ورود به سينماي حرفه اي ساخت فيلمي حادثه اي ديدم. اما درست ماجرا بر عكس شد. در آن سال فيلم هاي حادثه اي زيادي ساخته شد و مسئولين براي جلوگيري از شكل گيري جرياني سينمايي با تمام اين فيلم ها بي مهري كردند. در اثر درجه بندي معاونت سينمايي وقت عملاً ۶ ماه از كار محروم شدم بدون آنكه اين موضوع صراحتاً اعلام شود. در حالي كه تهيه كنندگان بسياري تمايل به سرمايه گذاري در فيلم هايم را داشتند. من از سال ۱۳۵۳ فيلم كوتاه ساخته ام و به خوبي سينماي ايران را مي شناسم در حالي كه در آن سالها عملاً به من گفتند بايد به دنبال شغل ديگري بگردي! به هر حال كار به جايي رسيد كه اواخر سال ۱۳۷۶ در فضايي كه به شدت تحت تأثير مافياي سينما بود به كلي مأيوس شدم و سينما را كنار گذاشتم.
* و پس از سالها بار ديگر با فيلم «توكيو بدون توقف» به عرصه بازگشتيد؟
- بله، تهيه كنندگان اين فيلم تنها دوستاني بودند كه در طي اين سالها پي گير حضور مجددم در سينما شدند و براي عملي كردن اين مقصود در فيلم «توكيو بدون توقف» از تمام امكانات دولتي و تسهيلات مالي دولت چشم پوشي كردند. در همين مقطع هم در ارشاد به آنها گفته بودند بهتر است از كارگردان ديگري استفاده كنيد حتي از تعدادي كارگردان نام برده بودند ولي به اصرار اين دوستان،با همه مشكلات پروانه ساخت به نام من صادر شد.
* در اين مدت دوري، جريان سينماي ايران را دنبال مي كرديد؟
- در اين ۶ سال دوري از سينما به نوعي دچار لجبازي با خودم و با سينما بودم و به ندرت فيلم هاي ايراني را نگاه كردم. در سال ۷۶ يك سال كامل پشت درهاي بسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتظر ماندم تا آقايان اجازه ساخت فيلم بدهند و همين برخوردها باعث شد حتي ديگر به تماشاي فيلم هاي ساخته شده نروم.
* و اين بار يك فيلم كمدي را مناسب بازگشت دوباره ديديد؟
- با تمام علاقه ام به سينماي حادثه اي وقتي شنيدم فيلمي كمدي براي ساخت پيشنهاد شده خوشحال شدم چون حداقل با ساخت اين فيلم از ماندگاري در سينماي حادثه اي پرهيز كرده ام.
* بيننده برنامه هاي طنز تلويزيون كه هستيد؟
- به ندرت برنامه هاي تلويزيوني را دنبال مي كنم اما تقريباً بازيگران موفق مجموعه هاي طنز را مي شناسم.
* انتخاب مهران مديري براي بازي در نقش «نشاط» بر اساس همين شناخت صورت گرفت؟
- بله ولي با توجه به عدم موفقيت حضور بازيگران تلويزيوني بر پرده سينما سعي كرديم كاراكتر ايشان را تغيير دهيم تا يك مهران مديري تازه به مخاطب معرفي شود نه بازيگري كه در تلويزيون ديده شده است. با توجه به جايگاه در ميان مخاطبين و علاقه مردم به ايشان، بهترين انتخاب بازي مديري در فيلم بود.
* براي ايجاد تغييرات در مهران مديري چطور عمل كرديد؟
- در گريم ايشان سعي كرديم با تغيير در فك ها، انتخاب عينك، تغيير صدا و فيزيك همچنين طراحي رفتاري تازه، تازگي ويژه اي براي او ايجاد كنيم. اين تغييرات با همكاري و همفكري ايشان صورت گرفت.
* در انتخاب ديگر بازيگران هم چنين روشي را پيش گرفتيد؟
- در مورد خانم پانته آ بهرام ايشان بعد از فاطمه معتمدآريا كه حضورش به دليل مشغله كاري مقدور نشد دومين انتخاب براي نقش ناهيد بودند.
آقاي حسين شكوهي نيز خود از سرمايه گذاران فيلم هستند و ارتباط قديمي اي ميان ما وجود دارد. حضور ايشان در نقش «محسن توكيو» از ابتدا قطعي بود.
* «توكيو بدون توقف» فيلمي به شدت ساده است كه تنها با هدف سرگرمي مخاطب ساخته شده است. ظاهراً اين اصلي است كه شما براي سينما به صورت جدي قائل هستيد؟
- بله، دقيقاً حس من اين بود كه تماشاگر يك زمان ۹۰ دقيقه اي را در سينما شاد باشد و از درگيري هاي روزمره زندگي شهري جدا شود. خواهري دارم كه در ايتاليا تحصيل مي كند او در بازگشت به ايران صراحتاً گفت چرا مردم تهران اينقدر سريع حركت مي كنند و ديگر با يكديگر ارتباط برقرار نمي كنند. اين قضاوت كسي است كه مدتي از ايران دور بوده و به روشني نشان مي دهد مردم كشورمان بويژه در شهرهاي بزرگ چطور در روابط زندگي پر تلاطم شهري ويژگي روابط فرهنگي مان را فراموش كرده اند. تزريق شادي و نشاط به چنين جامعه اي كاري ضروري است. ضمن اينكه مخاطب سينما در اولين برخورد با فيلم ابتدا توقع سرگرمي دارد حالا هم بعد از اكران فيلم بارها و بارها فيلم را با مردم در سينما ديده ام.
برخورد متفاوت مخاطبين در صحنه هايي از فيلم برايم تجربه اي تازه و دلنشين بود.
* انتخاب خط داستاني ساده وابسته به تصادف هم به همين دليل است. مثلاً اينكه «نشاط» در اثر ضربه اي كه بر سرش مي خورد مي تواند فكر اطرافيان را بخواند. عناصر فيلم نشان مي دهد كه فيلمساز به جذب مخاطب عام توجه داشته است.
- همين طور است. فيلم داستاني ساده را با استفاده از عناصري ساده رعايت مي كند موقعيت هاي كميك، شوخي هاي كلامي و شخصيت هاي مضحك كنار هم جمع شده اند تا فيلمي مفرح را عرضه كنند.
* مهران مديري به عنوان بازيگري كه كارگرداني مجموعه هاي طنز شبانه را تجربه كرده در مورد فيلمنامه نظر مشخصي نداشت؟
- مديري استعداد چشمگيري در بازيگري به خصوص در عرصه طنز دارد. در اين فيلم هم او و افراد گروه تلاش كردند با انجام دقيق كار خود تنها در صورت نياز پيشنهادهاي خود را در زمينه فيلمنامه عرضه كنند. آقاي مديري هم پيشنهادهاي متعددي داشت كه به كار آمد اما ايشان خود به كار گروهي و تفكيك مسئوليت ها اعتقاد دارند.
* به نظر مي رسد «توكيو بدون توقف» گاهي در شوخي هاي كلامي و ايجاد موقعيت هاي سوء تفاهم برانگيز زياده روي كرده فكر نمي كنيد اين گرايش تأثير نامناسبي بر مخاطب مي گذارد؟
- چطور
* خوب به خاطر دارم سالها پيش فرهنگستان انگلستان با اعلام نگراني از وضعيت فرهنگي اين كشور حضور ناسزاها و كلمات ركيك را در فرهنگ نامه هاي انگليسي خطر بزرگي براي فرهنگ اين كشور دانست. فكر نمي كنيد اتفاقي مشابه براي كشور ما در حال شكل گيري است. بروز شوخي هاي زننده در فيلم هاي كمدي كه در سال هاي اخير شكلي جدي و چشمگير گرفته تأثيري طولاني بر عادي سازي اين فرهنگ را دارد. نظر شما چيست؟
- اين كه خيلي بد است. اما چنين ذهنيتي در ساخت فيلم توكيو بدون توقف وجود نداشت. ما فقط مي خواستيم در حد سوء تفاهم هاي شنيداري بيننده را بخندانيم گرچه خوب مي دانيد كه سطح فرهنگي جامعه ما بسيار وحشتناك تر از آنچه در فيلم مي بينيم است .با اين همه حق با شماست و لازم است ما به عنوان فيلمساز با نگاهي جامع به اثر نگاه كنيم.
* از حاصل كار راضي هستيد؟
- با توجه به آنچه گفتم برخي صحنه ها توقع داشتم تماشاگر بخندد ولي اين طور نشد و در مقابل صحنه هايي كه موقعيت مضحكي به نظر نمي رسيد، باعث خنده مخاطب مي شد. به نوعي فكر مي كنم با تمام نزديكي فيلم به مخاطب، در آثار بعدي نيازمند مخاطب شناسي دقيق تري هستم.
* گفته بوديد فيلم بعدي تان فيلمي كمدي خواهد بود؟
- از نوروز امسال تا به حال تنها دو فيلم دنيا و عروس خوش قدم فروش چشمگير داشته اند. اين براي سينماي ايران خيلي كم است كه ۶ ماه از اكران سالانه بگذرد و فيلم هاي پرفروش هر فصل اين قدر محدود باشند، فكر مي كنم با در نظر گرفتن فروش مناسب «توكيو بدون توقف» نياز مخاطب به فيلم كمدي كاملاً واضح باشد. با توجه به تجربه قبلي ام فكر مي كنم موفقيت اين فيلم برايم رضايت بخش است.