چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۳- Nov. 12, 2003
نگاهي به نمايش ۱۷۹ اثر نقاشي و مجسمه در نگارخانه خيال
خيال نقش و تنديس
001108.jpg

نگارخانه خيال روز ۲۹ مهر با به نمايش گذاشتن ۱۷۹ اثر نقاشي و مجسمه از ۶۷ هنرمند افتتاح شد. اين نگارخانه تازه و بزرگ، ساختمان وسيعي است چسبيده به نگارخانه صبا كه توسط فرهنگستان هنر ساخته شده و دري به خيابان ولي عصر دارد.
به گفته محمدرضا كشاورز، دبير فرهنگستان، خانه صبا به عنوان يك خانه كلنگي در اختيار اين فرهنگستان قرار گرفته بود تا پس از تخريب، به جاي آن ساختمان مناسبي ساخته شود. اما مهندس ميرحسين موسوي، رئيس فرهنگستان هنر، در بازديد از آن به اين نتيجه رسيد كه خانه صبا، ارزش فرهنگي فراواني دارد و بايد حفظ شود. خانه صبا بازسازي شد و بعد، در كنار آن فضايي براي احداث ساختماني تازه فراهم آمد.
طرح و نقشه اين ساختمان كه هم اينك نگارخانه خيال ناميده مي شود، كار مهندس موسوي است و بناي آن در چند ماه به پايان رسيده است. در حال حاضر نگارخانه هاي صبا و خيال در مجموع ۲۵۰۰ متر زيربنا دارد.
كشاورز در مورد اهميت ساخت چنين فضايي عقيده دارد كه تعداد گالري ها و ميزان توليد و فروش آثار هنري از شاخص هاي مهم توسعه يافتگي است، بنابر اين فرهنگستان هنر با اين كه بيشتر وظيفه آكادميك دارد، به فعاليت هايي هم كه به ارتقاء سطح زيبايي شناسي مردم كمك مي كند، اهميت مي دهد. ايجاد گالري بزرگ خيال، در يك خيابان پررفت و آمد شهر از اين نوع فعاليت هاست.
فرهنگستان هنر براي افتتاح براي نگارخانه، آثار نقاشان و مجسمه سازان مطرح معاصر را- از كمال الملك تاكنون- از كاخ موزه هاي سعدآباد و نياوران، موزه رضا عباسي، بنياد مستضعفان و جانبازان، موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه صنعتي كرمان، سازمان ميراث فرهنگي، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و مجموعه شخصي بعضي هنرمندان به امانت گرفته و به نمايش گذاشته است.
001112.jpg

در اين مجموعه نقش ها و تنديس هايي از كمال الملك، سهراب سپهري، محصص، ملكيان، عربشاهي، اويسي، يكتايي، پيل آرام، تناولي، آغداشلو، صادق تبريزي، ديبا، زنده رودي، طاهرزاده و... به چشم مي خورد.
فضاهاي پرنور و بزرگ گالري خيال، امكان مناسبي براي برپايي نمايشگاهي ارزشمند فراهم كرده است. هرچند روي بعضي ديوارها، به ويژه در تالارهاي شمالي- جنوبي نورهاي مزاحمي از نورگيرهاي سقف به تابلوها مي تابد كه آزاردهنده است. كارت مشخصات بسياري از آثار نيز ناقص است، نام كامل هنرمند روي آنها نوشته نشده و اطلاعي از محل نگهداري دايمي آنها ديده نمي شود. علاوه برآن بعضي بي دقتي ها قدري عجيب به نظر مي رسد.
تابلويي در مجموعه هست كه كنار آن نام كمال الملك به عنوان نقاش نوشته شده است، در حالي كه روي خود تابلو مشخصات كامل موضوع نقاشي و نقاش ثبت شده است. سمت راست پرتره به خط درشت نوشته شده است: «علي خان ظهيرالدوله ايشيك آغاسي باشي دربار (رئيس تشريفات سلطنتي) در سن ۲۱ سالگي و سمت چپ نوشته شده است: «رقم بنده درگاه ابوالحسن ابن صنيع الملك غفاري در طهران في شهر ربيع الثاني سنه ۱۳۰۱».
موضوع اين نقاشي، چهره ظهيرالدوله معروف است كه مدفن او را اينك به نام گورستان ظهيرالدوله مي شناسيم. او به لقب صفا عليشاه هم شناخته مي شود، زيرا رئيس يكي از فرقه هاي دراويش شاه نعمت الهي بوده است.
نقاش اين پرتره هم پسر عموي كمال الملك، ابوالحسن (يحيي خان) است- صنيع الملك غفاري، عموي كمال الملك است، نه پدرش- ضمن اين كه همه مي دانند نام كمال الملك محمد غفاري بود، نه ابوالحسن.
دبير فرهنگستان هنر، برگزار كننده نمايشگاه توضيح مي دهد كه تابلوهاي كمال الملك را از سازمان ميراث فرهنگي امانت گرفته اند و اين تابلو را هم به عنوان اثري از او به فرهنگستان معرفي كرده اند. (او همين جا تأكيد دارد كه فرهنگستان هنر از تمام دستگاه هاي فرهنگي كشور كه در برپايي نمايشگاه همكاري كرده اند، سپاسگزار است و از اين پس نيز، چشم  انتظار ياري آنان مي ماند.)
001110.jpg

ماجراي دلگير كننده بي دقتي هايي كه بر سر آثار هنري مي رود، به اينجا ختم نمي شود. در بخشي از نمايشگاه تعداد زيادي از نقاشي هاي سهراب سپهري به نمايش درآمده كه برخلاف ساير آثار، دريافتن اين نكته كه تابلوها از كجا به امانت گرفته شده، آسان است. اما نه فقط از اين رو كه در كارت مشخصات تابلو، محل نگهداري دايمي آن ذكر شده است، بلكه از اين رو كه روي تابلوها برچسب اموال اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمان زده شده است، نه روي قاب كه روي خود نقاشي، روي بوم! (بر كارت مشخصات اين تابلوها هم البته نام موزه صنعتي كرمان ذكر شده است.)
از اينها كه بگذريم، تماشاي مجموعه اي از آثار هنرمندان معاصر ايران فرصتي مغتنم است كه گويا قرار بود تا نيمه آبان فراهم بماند، اما تمديد شده است. نگارخانه خيال همچنين از اواخر بهمن تا فروردين سال آينده ميزبان نمايشگاه دوسالانه گرافيك ايران خواهد بود كه انجمن گرافيست ها برگزار مي كند.
عكس ها : راهب هماوندي

نگاه
نور، رنگ و جهاني از ملكوت
001114.jpg
چندي است كه موزه هنرهاي معاصر تهران نمايشگاهي به نام نگاه معنوي را داير كرده كه آثار هنرمندان برجسته كشور همچون محمد احصايي، فرح اصولي، آيدين آغداشلو، غلامحسين نامي، حسين خسروجردي، مهدي حسيني، حبيب الله صادقي، كاظم چليپا، پرويز تناولي و... را به نمايش درآورده است. ۷۸ هنرمند برجسته در اين نمايشگاه شركت كرده و هر كدام از اين هنرمندان از ميان ديگر هنرمندان برجسته كشور انتخاب شده اند.
آيدين آغداشلو، غلامحسين نامي و حبيب الله صادقي سه هنرمند برجسته اي هستند كه هريك از منظر خود تعدادي از هنرمندان را براي ارائه آثارشان در اين نمايشگاه پيشنهاد كرده اند. البته اين انتخاب به اين معنا نيست كه تنها افراد معرفي شده، از نگاه معنوي در آفرينش هاي خود برخوردارند.
آيدين آغداشلو درباره نحوه انتخاب آثار در اين نمايشگاه مي گويد: انتخاب اين مجموعه برمبناي مسير مكاشفه اي هنرمندان قديم ايراني شكل گرفته است؛ هنرمنداني كه در طول يك هزار سال نگارگري و خوشنويسي اين راه را رفته اند و آزموده اند. نمونه هاي عرضه شده در اين مجموعه، تداوم اين راه و نگاه را در هنر نقاشي معاصر ايران دنبال مي كند و صورت مدرن و تازه تعلقات قديمي را در كار هنرمنداني عرضه مي كند كه اين زمينه مأنوس و آشنا را برگزيده اند و از اين راه سعي دارند تا اتصال خود را با هنر قدسي تداوم دهند و حاصل را با مخاطبان همدل خود قسمت كنند و چونان شاعر بزرگ شيراز- سعدي- دامن پرگلي را كه از آن گلستان جان بخش هديه آورده اند، هنرمندانه و ماندگار ثبت كنند و باقي بگذارند.
ديگر هنرمند انتخاب كننده حبيب الله صادقي درباره نمايشگاه نگاه معنوي چنين مي گويد: نقاش و هنرمند اين ديار اگر رنگ فيروزه اي را بر كاغذ ابريشمي سمرقندي و سكوت و ملكوت بي نظير انديشه ديدار شيرين را از بلخ و بخارا و حقيقت و كشف شهود را در عرصه حيات در چرخش و توالي- دايره و در رقصي اين چنين در ميانه ميدان تجربه مي كند، حاصل اين پندار است كه هنرمند عزيز اين ملك با كالبد جسماني خود روحي بلورين، پاكيزه و آسماني را حمل مي كند و سر به آستان او گذارده كه جهاني از ملكوت، نور و رنگ را دارد.
در اين ارتباط، غلامحسين نامي از ديگر استادان هنر نقاشي كشور مي گويد: هنرمند شرقي به ويژه ايراني، در پي كشف ارتباطي معنوي و دروني با جهان بيرون و بيان رمزآلود و شهودي مفاهيم ذهني و پناه جستن به جهان «رويا» است. درك اين ميراث هنري گرانقدر به بسياري از نقاشان نوگراي معاصر، امكان داد تا با طرد گرايش هاي طبيعت گرايانه (ناتوراليستي) در جست وجوي زبان بصري نويني كه دنياي غرب نيز آن را از سده پيش تجربه كرده است برآيند و برآنند كه از اين رهگذر با ارج نهادن به ارزش هاي هنري اصيل ايراني، بتوانند با دركي آگاهانه از هويت ملي و فرهنگي خويش، جايگاه واقعي هنر امروز ايران را در عرصه هنر معاصر جهان به دست آورند.
نمايشگاه نگاه معنوي موضوعي و در برگيرنده آثار متنوع هنرمندان معاصر ايران كه از ۲۳ مهر در موزه هنرهاي معاصر تهران داير شده، تا اواخر آبان ادامه خواهد داشت.

سايه روشن فرهنگ
عكس برداري با اشعه ايكس در دوره قاجار
دو قطعه عكس به جا مانده از دوره قاجار با اشعه ايكس عكس برداري شده است.اين دو قطعه عكس در مجموعه كاخ گلستان قرار دارد.
«سيد جواد هستي » مسئول مركز اسناد تصويري كاخ گلستان با اعلام اين مطلب گفت : «دو قطعه عكس متعلق به آلبوم خانه كاخ گلستان است و به گونه اي عكس برداري شده كه در يكي از آنها آناتومي دست به همراه استخوانها پيداست و ديگري جعبه عينك در بسته اي است كه عينك داخل آن به وضوح هويدا است.»
به گفته هستي، نام و عكاس و مدل دوربين اين عكس هاي شگفت انگيز مشخص نيست. ولي امكان اين كه اين عكسها در اينجا گرفته شده باشند، زياد است چرا كه شيشه آناتومي ( كه در گذشته به جاي نگاتيو استفاده مي شده ) در كاخ گلستان موجود است.
اندازه اين عكس ۲۰*۳۰ سانتي متر مي باشد و قرار است در كتابي كه از عكس هاي منحصر به فرد كاخ گلستان تشكيل شده است، چاپ شود.
كشف راز موميايي هاي مصر باستان
يافته هاي يك تيم تحقيقاتي آلماني نشان مي دهد كه مصريان باستان براي موميايي كردن اجساد مردگان خود از عصاره درخت سدر استفاده مي كرده اند.
اين تيم تحقيقاتي كه متشكل از شيميدا ن دانشگاه توبينگن و انستيتو دورنر مونيخ مي باشد، با عملياتي كه برروي چوب درخت سدر انجام دادند متوجه شدند كه چوب اين درخت داراي يك ماده نگهدارنده به نام گويائكول است كه اثر ضد باكتري خارق العاده اي دارد به طوري كه با آزمايش اين ماده بدست آمده از درخت سدر برروي گوشت خوك علاوه بر حفظ آن از گنديدگي و فساد، هيچگونه آسيبي نيز به بافت گوشت وارد نگرديد.پيش از اين تصور مي شد كه مصري ها از نوعي روغن بدست آمده از سرو كوهي براي موميايي مردگان استفاده مي كرده اند .
۲۹ هزار عنوان پايان نامه در كتابخانه
كتابخانه مركزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز با ۲۹ هزار عنوان پايان نامه با حضور رؤسا و معاونان آموزشي اين واحد دانشگاهي افتتاح شد.
بنابراين گزارش، كتابخانه مركزي دانشكده تهران مركز داراي ۲۹ هزار عنوان پايان نامه، ۸۰ عنوان نشريه لاتين و ۴۸هزار جلد كتاب به ترتيب در رشته هاي فني و مهندسي ۱۲ هزار عنوان جلد، ادبيات و علوم اجتماعي پنج تا شش هزار جلد، زبان هاي خارجي دو تا سه هزار جلد، رشته مديريت چهار هزار جلد و رشته هاي هنر و معماري چهار هزار جلد كتاب است.
همچنين در اين كتابخانه، خريد كتاب و CD هاي علمي، آموزشي و نمايشي، امكان استفاده از سايت اينترنتي، كتب مرجع، دايره المعارف ها و فرهنگ هاي تخصصي براي علاقه مندان فراهم شده است.
شرايط اعلام شده براي عضويت در اين كتابخانه ارائه كپي كارت دانشجويي از دانشكده تهران مركز و دو قطعه عكس است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |