چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۳- Nov. 12, 2003
به مناسبت برگزاري يازدهمين نمايشگاه قرآن در تهران
اميدواريم
هوشنگ صدفي
001090.jpg

اشاره: يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم از دهم آبان ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كار خود را آغاز كرده است. بيش از ۱۶ كشور جهان در اين نمايشگاه قرآني حضوري فعال دارند و در كنار فرش هايي با سوره هاي قرآني، معرق كاري، نمايش قرآن هاي كوچك و بزرگ و گنجينه هاي فرهنگي و هنري مرتبط با قرآن، در گوشه اي نمايشگاه نرم افزارهاي قرآني نيز مشتاقان را به سوي خود فرامي خواند.
علاوه بر اين ها، در گوشه اي ديگر از نمايشگاه به همت «محسن قرباني» متولي «بخش جوانان و وبلاگ نويسي»، علاقه مندان به قرآن براي خود وب سايت هايي را طراحي و به وبلاگ نويسي مي پردازند. تاكنون جوانان زيادي از اين بخش نمايشگاه قرآني استقبال كردند و با همت اين جوانان پرشور، حدود ۳۰۰ نفر تاكنون به وبلاگ نويسي در مضامين قرآني پرداخته اند. حضور توليدكنندگان نرم افزارهاي قرآني بهانه اي بود كه به عنوان يك ابزار رسانه اي گزارشي از آن تهيه كنيم .
هنوز ساعتي از افطار نگذشته است كه به نمايشگاه قرآن واقع در خيابان حجاب در محل مركز آفرينش هاي هنري كودكان و نوجوانان وارد مي شوم، مراجعان به نمايشگاه هم، آرام آرام بعد از افطاري سبك، خود را به محل نمايشگاه رسانده اند.
رفت و آمد دست اندركاران برپايي نمايشگاه با ميز و صندلي و كامپيوتر نشان مي دهد كه با گذشت چند روز از بازگشايي نمايشگاه، هنوز برخي از غرفه ها آن چنان سروسامان نگرفته است.
ساختمان مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اگر در طول سال فعاليت جدي براي كودكان و نوجوانان انجام نمي دهد، لااقل در طول ماه رمضان مكاني براي بازديد علاقه مندان به علوم اسلامي و قرآني است.
در ابتداي ورود به نمايشگاه قرآن، گروه تلويزيوني شبكه دوم سيما يا يكي از شبكه هاي تلويزيوني به همراه شاعر و گوينده تلويزيوني «سهيل محمودي» مشغول تهيه برنامه اي براي تلويزيون هستند.
به جز شلوغي جمعيت دور و بر آنها، آن چنان جمعيت زيادي در محوطه اصلي ورود به محل نمايشگاه ديده نمي شود، همچنين ديگر از آن گلوله هاي نخي زيبا كه سال گذشته تماشاگران نمايشگاه قرآن را در بدو ورود به نمايشگاه به خود جلب مي كرد، خبري نيست.
از آثار تابلوفرش هاي منقش به آثار اسلامي و قرآني هم آن آثار قابل توجهي مثل سال قبل ديده نمي شود، حتي برخي از غرفه هاي نمايشگاه قرآن خلوت تر از سابق هستند. پس از پرس وجو از متوليان ستاد خبري نمايشگاه قرآن، به اين نكته پي مي برم كه ۳۴ شركت معتبر و فعال در زمينه نرم افزارهاي اسلامي و علوم قرآني در اين نمايشگاه حضور پيدا كرده اند و در كنار اين غرفه ها، كارگاه هاي آموزشي براي استفاده از آخرين نرم افزارهاي علوم اسلامي نيز با حضور دست اندركاران و محققان علوم قرآني برپاست.
به گفته يكي از خبرنگاران ستاد خبري، قرار است دو ميزگرد تخصصي با موضوع «آينده نرم افزارهاي علوم اسلامي ايران و جهان» (كه در ۱۹ آبان ماه و با حضور استادان فن برگزار شد) و نيز ميزگرد ديگري در روز ۲۸ آبان با موضوع «شيوه هاي نوين ارتباط با جوانان و نوجوانان» برگزار  شود.
آن سوتر چند كودك خردسال فارغ از هياهوي نمايشگاه از شرايط خلوتي موجود كمال استفاده را براي سرسره بازي مي برند، محل سابق نمايشگاه بين المللي قرآن، اين بار به غرفه نرم افزارهاي اسلامي و قرآني اختصاص يافته است. به راحتي مي توان صداي قاريان ممتاز ايراني و خارجي را شنيد، علاوه بر آن صداي تواشيح گروه هاي ايراني و خارجي، هر شنونده اي را به خود جلب مي كند.
001086.jpg

اغلب شركت كنندگان بخش نرم افزارهاي اسلامي و علوم قرآني، با محصولات فرهنگي عرضه شده چشم به مشتريان خود دوخته اند. «سيدمحمد بني هاشمي» متولي «انتشارات بني هاشم» كه با نرم افزار «داستان پيامبران» در اين دوره از نمايشگاه قرآني شركت كرده است، مي گويد: «نسبت به سال گذشته فضاي غرفه هاي نرم افزاري بهتر شده، اما با اين حال هر يك از شركت كنندگان بابت اجاره فضاي غرفه براي يك دوره زماني يك ماهه براي هر مترمربع، مبلغ ۶۰ هزار تومان پرداخت كرده اند، براي حضور در اين نمايشگاه براي ۱۲ مترمربع غرفه، مبلغ ۷۰۰ هزار تومان پرداخته ايم، البته ما در سال جاري نرم افزاري در زمينه داستان هاي قرآني توليد كرده ايم كه از جهاتي قابل توجه است. اين نرم افزار در طول ۹ ماه با همكاري تصويرگران و برنامه نويسان نرم افزاري توليدشده كه در قالب يك دايره المعارف اسلامي - قرآني مي تواند اطلاعات قابل توجهي را براي علاقه مندان به قصص قرآني ارائه دهد. هر كدام از داستان هاي پيامبران، از صد تصوير اصلي تشكيل شده اند كه به دو زبان فارسي و انگليسي عرضه شده است و با اين كه هزينه توليد بالايي داشته ايم، ولي در تكاپو هستيم، به نحوي با تخفيف، اين نرم افزار قرآني را در دسترس علاقه مندان قصص قرآني قرار دهيم.»
وي در ادامه با اشاره به رفتارهاي فرهنگي موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي افزايد: «به نظر من بهتر است به جاي نرم افزارهاي سطحي و مبتذل كه به راحتي در دسترس مخاطبان قرار مي گيرد، از مجموعه نرم افزارهاي فرهنگي و اسلامي حمايت شود. انتظار مي رفت به جاي حضور ۳۴ شركت  توليد كننده نرم افزار فرهنگ قرآني در نمايشگاه، از توليد كنندگان بيشتري حمايت مي كردند. توصيه مي كنم مؤسسات فرهنگي چه دولتي و چه غيردولتي، به نحوي از توليد نرم افزارهاي علوم قرآني حمايت كنند. همچنين مي توان با اختصاص يارانه هاي دولتي، هزينه توليد چنين نرم افزارهايي را كاهش داد.»
گفتني است مؤلف قصه هاي قرآني «كمال السيد» لبناني است كه متوليان نرم افزار قرآني اين مجموعه قصه را از زبان عربي به فارسي و انگليسي ترجمه كرده اند.
بعد از گذشت مدتي، كم كم مراجعان فراواني در غرفه هاي نرم افزارهاي قرآني ديده مي شوند، و اين در حالي است كه هنوز دست اندركاران غرفه ها در تكاپوي آماده سازي وسايل و ابزارهاي تبليغاتي خود هستند، نصب پوستر، جا به جايي كامپيوترها، توزيع اوراق تبليغاتي از جمله كارهايي است كه در حين بازديد مردم انجام مي شود.
حيدرزاده دختر جواني است كه در مجموعه فرهنگي نواي نينوا سعي دارد به گونه اي آرام، مراجعان نرم افزارهاي قرآني را براي خريد محصولات فرهنگي ترغيب كند، به سن و سالش نمي آيد كه آدم پخته اي باشد و همان ابتدا، اگر به حرف هايش گوش ندهي، تصور مي كني يكي از آن دختران دبيرستاني است كه سري هم به نمايشگاه قرآني زده است. اما همو با آن جثه كوچك، و تند و تيز، يكي از بازارياب هاي خوب نرم افزارهاي قرآني است، او در زمينه نحوه حضور در نمايشگاه قرآني مي گويد: «مؤسسه فرهنگي ما با ۲۲ نرم افزار علوم اسلامي و قرآني در اين دوره از نمايشگاه قرآني شركت كرده است، البته مضامين نرم افزارهاي ما را بيشتر سخنراني هاي مذهبي، ترتيل قرآن، مداحي، دعا و مناجات، سبك هاي مختلف اذان ايراني و خارجي و همچنين ۲ سي دي مربوط به تصوير تعويض ضريح حضرت امام رضا(ع) و معجزه امام زمان(عج) تشكيل مي دهد، طي چند روز برگزاري نمايشگاه قرآني، اغلب مراجعه كنندگان، به مضامين مداحي عربي و پاكستاني علاقه نشان مي دهند.
اغلب مشتريان غرفه هاي نرم افزارهاي قرآني را دانش آموزان مدارس تشكيل مي دهند. برخي از نوجوانان و جوانان هم نسبت به خريد و شنيدن مداحي هاي خارجي علاقه نشان مي دهند. البته در اين ميان دختران دانش آموز تمايل دارند معجزه يا مداحي هاي پاكستاني را تهيه كنند و خانم ها و آقايان ميان سال هم دوست دارند نوارها و يا سي دي هاي ادعيه و سخنراني بخرند.»
وي در ادامه با توجه به حضور پررنگ مراجعان در صبح ها مي افزايد: «با اين كه چند روزي از شروع برگزاري نمايشگاه قرآني نمي گذرد، ولي استقبال از برخي سي دي هاي تصويري مطلوب بوده است. خوشبختانه مراجعان ما را اغلب افراد فرهنگي و علاقه مند به علوم اسلامي و قرآني تشكيل مي دهند بنابراين آنچنان هم دغدغه مشتري نداريم، چون به هرحال هر كسي كه نياز به نرم افزار قرآني داشته باشد، به غرفه  ما هم سرك مي كشد!»
اطمينان او از يافتن مشتريان فرهنگ دوست مرا بيش از پيش خوشحال مي كند، چون قبل از آن كه از نبود امكانات، نچرخيدن كارها و اوضاع صحبت كند، بيشتر از اميد و اميدواري مي گويد.
001088.jpg

«محمد تدبيري» از دست اندركاران غرفه نرم افزاري مؤسسه تحقيقاتي مرسلين با اشاره به افزايش كمي فضاي نمايشگاه قرآني بويژه در بخش نرم افزارهاي قرآني، بر اين باور است كه اغلب نيازها و ذائقه هاي مخاطبان اين گونه نرم افزارها تا حدودي در اين دوره از نمايشگاه قرآن تأمين شده است، او انتظار دارد كه مراجعان با توجه به عرضه ۲ نوع محصول جديد با نام تصوير آيات و مديحه بتوانند با رضايت خاطر از غرفه او بيرون بروند، «تصوير آيات» يك نوع نرم افزار قرآني است كه تمامي سوره هاي قرآني را در قالب مضامين انسان، زمين، فضا، آفرينش آسمان و برخي مضمون هاي ديگر نشان مي دهدكه با اشاره به راحتي مي توان در عين ارائه سوره هاي قرآني مرتبط با موضوع، سوره موردنظر را نيز به زبان فارسي و انگليسي ارائه مي كند، علاوه بر آن، در كنار ارائه نوشته هاي قرآني، تصاوير زيبايي از فضا، آسمان، سيارات و ساير موضوعات مرتبط نيز به نمايش درمي آيد. «مديحه» نيز به نوعي مجموعه اي از تواشيح كشورهاي اسلامي از جمله مصر، پاكستان، مالزي، سوريه، ايران و تركيه را در برمي گيرد كه به نوبه خود، دوستداراني را پيدا كرده است. «تدبيري» كم حوصله تر از آن است كه چهره اش نشان مي دهد، لذا به راحتي توضيح در زمينه كارهاي نرم افزاري را به يك جوان پرشور از دست اندركاران غرفه مي سپارد و خود را در گوشه ديگر غرفه به كار مشغول مي كند.
قدم زدن در غرفه هاي نرم افزارهاي اسلامي قرآني، به انسان نشاط خاصي مي بخشد. از هرگوشه غرفه هاي صداي قرائت قرآن، تواشيح، مداحي و ادعيه به گوش مي رسد و با اين كه هر يك از دست اندركاران غرفه ها دوست دارند با مخاطب قراردادن مراجعان، به نوعي بازار گرمي  كنند، اما به نظر مي رسد اين محصولات فرهنگي قابل دفاع، نيازي به تبليغ نداشته باشند.
آن سوتر جواني كم سن و سال در زير عنوان اداره روابط عمومي سپاه، به مراجعان در مورد نرم افزارهاي توليدشده توضيحاتي مي دهد. ابتدا از شنيدن نام «حسين ديوسالار» يكه مي خورم، اما با چاشني لبخند، دو بروشور نرم افزار حماسه را ارائه مي كند، تصوير نقش بسته از نام شاهنامه اي، او ديگر از ذهنم پاك مي شود و به بروشورهاي اهدايي او خيره مي شوم. بي تكلف در مورد پايگاه اطلاع رساني فرهنگ دفاع مقدس با نام سايت حماسه www.hemaseh.com اين گونه سخن مي گويد ايجاد آرشيو دفاع مقدس، كتابخانه الكترونيكي از مجموعه مطالب فرهنگي دفاع مقدس، ثبت و ضبط مستندات صوتي، تصويري و هنري، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و در يك كلام پرداختن به فرهنگ شنيداري و ديداري ۸ سال دفاع مقدس ملت قهرمان ايران، هدف اين پايگاه اطلاع رساني است.
علاوه بر معرفي سايت حماسه، لوح فشرده حماسه ۱ خرمشهر محتوي آثار فرهنگي ثبت شده از عمليات پيروزمند آزادسازي خرمشهر است، همچنين در لوح دوم حماسه، جامع ترين آثار توليدي دفاع مقدس ارائه شده است. به گفته او دست اندركاران توليد چنين نرم افزارهايي دوست دارند با توجه به ماندگاري فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نوجوانان و جوانان، نرم افزارهاي جديد ديگري را هم عرضه كنند.
در گوشه اي از غرفه هاي نرم افزار قرآني، چند دستگاه كامپيوتر و مودم و يك جوان پرشور با عنوان «كافي نت مجتمع فني تهران» سخت در تكاپوي آماده سازي است. «سعيد پروين چي» معطل نمي كند با همان روش شركت هاي خصوصي به آرامي مراجعه كنندگان را جذب سخنان خود مي كند، او بر اين عقيده است كه مي توان با راه اندازي اين كافي نت، دسترسي به سايت هاي قرآني را براي علاقه مندان در طول برگزاري نمايشگاه قرآني تسهيل كرد. او از اينكه بخش زيادي از جوانان با سايت هاي قرآني پيش از ورود به غرفه او آشنا هستند، شگفت زده شده، با اين حال در طول روز سعي مي كند براي دانش آموزان و جوانان شرايط دسترسي به سايت هاي قرآني را فراهم كند، گفتني است كه اين موسسه با همياري دست اندركاران نمايشگاه قرآن، به طور مشاركتي توانسته اند اين امكان را براي علاقه مندان اينترنتي به سايت هاي قرآني مهيا سازند.
تصاوير تلويزيوني عده اي را به خود جلب كرده است، نمايشگاه نرم افزارهاي قرآني و نمايش فيلم، به هرحال ديدن عنوان فيلم، همه را كنجكاو مي كند: فيلم هاي داستاني به روايت مرحوم شيخ احمد كافي. شايد اغلب جوانان و نوجوانان آن چنان شناختي از مرحوم شيخ احمد كافي نداشته باشند، ولي آناني كه از نزديك رويدادهاي مقدمه ساز پيروزي انقلاب اسلامي را در تابستان سال ۵۶ دنبال مي كردند، به نوعي با سخنراني هاي مذهبي اين خطيب آشنايي دارند.
«سيدحميدرضا ذوقي» از واحد فرهنگي ريحان فرصت نمي دهد كه در وادي كنجكاوي غرق شوم و مي گويد: اين فيلم هاي داستاني را گروه هاي هنري ريحان وابسته به هيأت امناي كتابخانه هاي كشور بر اساس روايت قصه هاي مرحوم شيخ احمدكافي تهيه كرده اند. زمان فيلم ها كه به صورت سي دي عرضه مي شود به مدت ۷۰ دقيقه است كه در مجموع به ۶ قصه مي پردازد، سه قصه به مضمون ماه شعبان و سه قصه ديگر به مضمون ماه محرم مي پردازد. به باور او مراجعان به غرفه ريحان از ديدن اين نرم افزار اسلامي استقبال كرده اند، اما همچنان اين نكته در ذهنم موج مي زند كه نمايش فيلم هاي مذهبي چه ارتباطي با غرفه نرم افزارهاي علوم قرآني دارد!
البته انتظار نمي رفت كه در كنار نرم افزارهاي ادعيه، سخنراني مذهبي، مداحي، تواشيح، ترتيل قرآن و نمايش فيلم به روايت مرحوم شيخ احمدكافي، نرم افزار تعبير خواب را هم يافت!
«حامد توكلي» جوان كم سن و سالي است كه در غرفه «داده ورزان هامون» براي مراجعان از نرم افزار تعبير خواب حرف هايي ارائه مي كند، برايم كمي عجيب است كه علاقه مندان به دست يابي به تعابير خواب  آن هم از طريق جستجوي كامپيوتري، بتوانند عطش كنجكاوي خواب ها و كابوس هاي خود را فروكش كنند. با اين حال نبايد در شرايط دنياي مدرنيته، انتظار رمل و اسطرلاب و خواب بين و مفسر آن را داشت، به هرحال با تهيه يك نسخه از آن مي توان به راحتي روح تشنه را سيراب كرد.
البته او با اشاره به نمادهاي مشخص خواب در فرهنگ ايران و جهان مي گويد: اين نرم افزار با استناد به تعبير خواب «ابن سيرين» و «امام جعفر صادق(ع)» شكل گرفته، لذا هر كس كه خواب ببيند، مي تواند با رجوع به نمادهاي آن خواب، خواب مذكور را براي خود تفسير كند، البته ما در اين نرم افزار سعي كرده ايم بيش از ۸۰ عنوان از واژه هاي دنياي امروزي از قبيل كامپيوتر، پيانو، تلويزيون و غيره را هم در آن بگنجانيم.
وي در ادامه با تأكيد بر استقبال مردم از اين نرم افزار جديد مي افزايد: «ما هميشه در نمايشگاه ها پيرو كارهاي جديد هستيم بنابراين در نمايشگاه قبلي اغلب مراجعان در تكاپوي دست يابي به چنين نرم افزاري بودند، لذا دست اندركاران مؤسسه تصميم گرفتند در اين دوره نمايشگاه قرآني كار جديدي را عرضه كنند.
تجربه خريد زنان از اين نوع نرم افزار نشان مي دهد كه استقبال در ميان خانم ها بيشتر خواهد بود.
البته در كنار آن برخورد جوانترها، خانم هاي جوان و مسن هم تا حدودي ما را به ادامه راه دلگرم مي كند، عليرغم كارهاي موازي و تكراري در نمايشگاه نرم افزارهاي قرآني، معمولاً به دنبال عرضه كارهاي نو هستيم.»

نگاه امروز
دور از مسائل روز
حميدرضا مدني
نمايشگاه بين المللي قرآن كريم امسال نيز مانند سال هاي قبل در ايام ماه رمضان گشايش يافت و در يازدهمين تجربه خود، برنامه هاي متنوعي را چون دوره هاي قبل دنبال مي كند. درواقع روالي كه نمايشگاه قرآن كريم در سال هاي گذشته پي گرفته است بر استفاده از مضامين قرآني براي خلق آثار هنري و به تبع آن ،جذب مخاطبان براي ديدار از نمايشگاه قرآن تأكيد دارد. روشي كه به نوعي سعي در آشنايي مخاطبان نمايشگاه با قرآن و مضامين قرآني دارد. در اين راستا دعوت از هنرمندان و انديشمندان مسلمان كشورهاي مختلف و ارائه آخرين توليدات قرآني آنها نيز با هدف انس بيشتر مخاطبان با قرآن و مضامين قرآني صورت مي گيرد. البته برنامه ريزي فعاليت هاي قرآني نمايشگاه با تنوع فراوان و براي گروه هاي سني مختلف تدارك ديده مي شود، به طوري  كه براي هر گروه سني و حتي هر قشري، برنامه هايي تدارك ديده شده است كه از بخش كودك و نوجوان تا نشست هايي در حوزه هاي مختلف علوم قرآني را شامل مي شود.
در واقع نمايشگاه قرآن كريم از نظر بازنمايي جلوه هايي از قرآن موفق بوده است. اما با توجه به جامعيت بي بديل قرآن و لايتناهي بودن اقيانوس معارف آن و نيز جاودانه بودن و تعلق آن به همه زمان ها و مكان ها و گستردگي معارف عميق قرآني، لازم است نمايشگاه قرآن كريم علي رغم برنامه هاي متنوع خود برنامه هاي جديدي را نيز متناسب با مسائل روز تدارك ببيند. به عبارت ديگر نياز روز و پرسش هاي روز علاقه مندان به ويژه قشر جوان و دانشجو را نيز در نظر داشته باشد. توجه به نيازهاي روز جامعه از منظر معارف عميق قرآن كريم با توجه به جاودانه بودن آن در همه اعصار و مكان ها مي تواند بر غناي نمايشگاه قرآن بيافزايد. در حال حاضر مباحثي در جامعه رواج دارد كه مسئولان نمايشگاه قرآن كريم مي توانند با دعوت از انديشمندان، قرآن  پژوهان و كارشناسان، اين مباحث را براي ذهن هاي تشنه معارف بلند قرآني تشريح كنند. آزادي در قرآن، حقوق زن در اسلام، مردم سالاري ديني، تفسيرهاي نوين از قرآن و... موضوع هايي از اين دست در جامعه، فراوان مورد پرسش است و مي طلبد كه نمايشگاه قرآن كريم فضايي را براي طرح اين مسائل و پاسخگويي صاحب نظران به اين موضوع ها در نظر بگيرد.
نمايشگاه قرآن مي تواند براي گسترش دامنه تأثيرگذاري خود، مبحثي نو و به روز را براي آشنايي بيشتر مخاطبان با معناي قرآني تدارك ببيند و به طور قطع همه انديشمندان دلسوز، در اين راه ياري دهنده مسئولان برگزاري نمايشگاه خواهند بود.

نگاه ديگر
سيماي ملي از نگاه ملي
001078.jpg
با توجه به نقش و كاركرد تلويزيون ملي در ايران هنرمندان و كارشناسان علوم ارتباطات به شبكه ملي، وظايف و مسئوليت ها و عملكردهاي آن در سال هاي اخير منتقدانه نگاه مي كنند.
به گفته جواد ظهيري، تهيه كننده تلويزيوني، مسئوليت شبكه اول سيما، سنگين تر از ساير شبكه ها است، وقتي شبكه اي عنوان ملي را براي خود انتخاب و تبليغ مي كند كه ما يك شبكه ملي هستيم، داراي تعهدات جدي خواهد بود. برنامه سازي براي شبكه اي كه مدعي عنوان ملي است، كار بسيار مشكلي است و بايد مبتني بر تحقيق و پژوهش باشد.
محسن دامادي، فيلمنامه نويس نيز با اشاره به جايگاه تلويزيون ملي مي گويد: وقتي شبكه اي ادعا دارد كه صداي ملت است، بايد منعكس كننده هويت ملي و خواسته هاي مردم باشد. در يك رسانه ملي، صدا و تصوير اكثريت مردم واقعي و غيرقابل انكار است.
در چنين رسانه اي، بازتاب هويت ملي، ويژگي هاي مذهبي غالب مردم و تجلي خواسته ها و آرزوهاي عموم مردم به وضوح ديده مي شود. البته از طرفي، يك رسانه از اين نظر كه به وسعت تمام ايران پخش مي شود، ممكن است نام ملي بر خود بگيرد. اين كه من صداي ملت هستم، نيازمند انعكاس هويت ملي عموم مردم است.
مجيد جوانمرد، كارگردان سينما نيز در تعريف شاخصه  شبكه ملي مي گويد: شبكه ملي يا شبكه اول سيما، بايد برنامه هايي پخش كند كه در برگيرنده تمام ذهنيت، فرهنگ، سنت و آداب ايران باشد.
وي مسئوليت شبكه ملي را نسبت به ساير شبكه هاي تلويزيوني سنگين تر و حساس تر خوانده و معتقد است كه بايد نگاه حساس تري به اين شبكه داشت.
محمد نوري زاد، كارگردان تلويزيوني، از شبكه ملي به عنوان شبكه مردم ياد كرده و مي گويد: هيچ شبكه اي نمي تواند غيرمردمي باشد، منتها برخي شبكه ها، شأن تخصصي اختيار مي كنند، ولي شبكه اي كه نام ملي بر خود مي نهد، طبيعتاً بايد عام را در نظر بگيرد.

سايه روشن رسانه
برنامه هاي آموزشي و بدآموزي مخاطبان
001080.jpg

متأسفانه به رغم همه نيات خيري كه وجود دارد، اغلب كارهايي كه در تلويزيون در زمينه آموزش انجام شده است، يا به بي محتوايي آثار منتهي شده و يا حتي منجر به بدآموزي شده اند.
به گفته عليرضا خمسه، بازيگر و كارگردان، خيلي مهم است دوستاني كه مايل به انجام كارهاي آموزشي هستند، حداقل ضمن آن كه خودشان علم و بينش اين كار را دارند، از روش هاي مدرن برنامه سازي نيز مطلع باشند.
وي كه در صدد ساخت مجموعه تلويزيوني آموزشي با نام حيات خلوت براي گروه سني نوجوان است، در اين خصوص گفت:  در اين مجموعه تلويزيوني سعي كرده ايم مضامين مورد توجه نوجوانان را در قالبي طنز به كار گيريم.
خمسه آغاز زمان تصويربرداري اين مجموعه ۱۰۰ قسمتي را اواخر آبان اعلام كرد و گفت: هم اكنون در صدد انتخاب بازيگران هستيم. به دنبال يك دختر نوجوان مي گردم كه شبيه من باشد تا نقش خواهرزاده ام را بازي كند.
مجموعه تلويزيوني حيات خلوت به كارگرداني و نويسندگي عليرضا خمسه در قالب۱۰۰ قسمت بيست دقيقه اي در گروه كودك و نوجوان شبكه دوي سيما توليد مي شود.
بررسي مجموعه تلويزيوني معما
دست اندركاران مجموعه تلويزيوني «معما» با حضور در مركز سينمايي نيروي انتظامي به پرسش هايي درباره اين مجموعه پليسي پاسخ دادند.
بنابر اين گزارش، در اين جلسه منصور سهراب پور: تهيه كننده، محمدرضا آهنج: كارگردان، سعيد رحماني: نويسنده، ماني رهنما: خواننده و احمد مير رفيعي، زهره داوودي، الهام حميدي، عبدالرضا زهده كرماني و بيوك ميرزايي بازيگران اين مجموعه حضور داشتند.
به گفته آهنج مجموعه تلويزيوني معما با هدف خاصي پايه گذاري و ساخته شد. اين مجموعه ممكن است يك مقدار در بحث درام و اجرا ضعيف باشد، ولي در بحث پيام و اهداف پليسي توانسته  قدم هاي مثبتي را بردارد و با افزايش بار درام و ابزار پليسي سريال، فكر مي كنم مخاطبان بيشتري جذب اين مجموعه شده باشند.
به باور سعيد رحماني نويسنده مجموعه تلويزيوني «معما» از لحاظ مضموني، معما يك كار پليسي جديد است و از لحاظ محتوا نيز سعي شده گذشته از اين كه يك قصه پليسي داشته باشيم، زمينه هاي بروز جرم را هم در اجتماع نقد كنيم.
مير رفيعي- بازيگر نقش سروان صبوري- نيز گفت: به نظر من بايد بياييم و درباره جرايمي فيلم بسازيم كه الان زياد شده است. هنرمند بايد به روز و به وقت جامعه اش حركت كند.
001084.jpg

سيما و منطقه منوجان
به گفته فرماندار منوجان تصاوير چهار شبكه سراسري سيما و شبكه استاني در اين شهرستان جنوبي استان كرمان قابل دريافت نيست.
وي افزود: هم اكنون جمعيت ۶۵ هزار نفري اين شهرستان از تصاوير دريافتي چهار شبكه عربي استفاده مي كنند. وي از مسئولان صدا و سيماي استان كرمان بويژه معاونت فني آن خواست تا با به كارگيري روشهاي لازم اين مشكل را حل كنند.
رئيس شوراي تأمين منوجان گفت: تلويزيون رسانه اي اثرگذار است، اما مردم اين شهرستان از تماشاي اخبار و گزارشهاي استان و شهر خود از اين رسانه محروم هستند.
وي افزود: مدتها است كه مسئولان استان به ويژه صدا و سيماي مركز كرمان،  قول مساعد براي راه اندازي و رفع نقص دكل را مي دهند، اما به آن عمل نمي كنند.
اصحاب كهف در آذربايجان
شبكه تلويزيوني اسپيس جمهوري آذربايجان مجموعه تلويزيوني اصحاب كهف را پخش مي كند.
بنابر اين گزارش تلويزيون غيردولتي جمهوري آذربايجان به مناسبت ماه رمضان اقدام به پخش اين مجموعه كرده است.
مجموعه تلويزيوني اصحاب كهف محصول سيماي جمهوري اسلامي ايران است. اين مجموعه تلويزيوني با صداگذاري تركي استانبولي در ساعات بعدازظهر، قبل از افطار پخش مي شود.
۵۰۰ سالن پرده نقره اي
001082.jpg

خبر احداث ۵۰۰ سالن كوچك سينمايي، براي نخستين بار در شهريور ماه سال گذشته از سوي ناصر شفق تهيه كننده سينمايي مطرح شد.
بنابراين گزارش، وي گفته بود كه قصد داريم ۵۰۰ سالن سينما متناسب با استانداردهاي روز دنيا را در ايران بسازيم كه در اين خصوص وزير مسكن و شهرسازي و فرهنگ و ارشاد اسلامي كمك كردند كه اين طرح با همكاري شركت كانادايي شروع شود و اميدواريم تا ۲ سال آينده، ۵۰۰ سالن سينما را به وجود آوريم. همان زمان با طرح اين ايده متفاوت در حوزه سينما اظهار نظرهاي مختلفي در خصوص طرح سالنهاي كوچك از جانب هنرمندان مطرح شد. از جمله، منوچهر محمدي كه به گمانش همت و اراده لازم براي ساخت سالن در كشور بوجود نيامده، به همين دليل خيلي به آينده اين پروژه خوشبين نبود.

جهان
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |