يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹
در حاشيه خبرها
رشد چتر تأمين اجتماعي و كاهش كيفيت خدمات
001038.jpg
رئيس سازمان تأمين اجتماعي اعلا م كرده است در سال ۵۸ فقط ۱۷ درصد جمعيت كشور تحت پوشش اين نهاد بوده اند اما در حال حاضر اين رقم به ۴۲ درصد افزايش يافته است كه با توجه به رشد جمعيت حدود ۲۶ تا ۲۷ ميليون نفر تحت پوشش تأمين اجتماعي قرار گرفته اند.
گرچه ساخت بيمارستانهاي جديد در سالهاي اخير تا حدودي نماد رشد خدمات تأمين اجتماعي به مردم به شمار مي رود اما گفت وگو با بيمه شدگاني كه سر و كارشان با بيمارستان افتاده يا بازنشسته شده اند حاكي از پايين بودن كيفيت خدمات است. بازنشستگان مي گويند: به نسبت حق بيمه اي كه پرداخته اند انتظار داشته اند در دوران بازنشستگي از حداقل امكانات زندگي برخوردار شوند. در حالي كه با مستمري كه دريافت مي كنند حتي هزينه اجاره مسكن نيز تأمين نمي شود. از سوي ديگر نيازمندان به خدمات درماني با اشاره به رواج كاغذ بازي در ارائه خدمات از وجود بهانه هاي مختلف براي ارائه نشدن برخي خدمات گله مندند.
آنها مي گويند: در بيمارستان ها به دلا يل مختلف نظير خراب بودن دستگاهها، شلوغ بودن، تحت شمول بيمه نبودن و ... از ارائه خدمت به بيماران امتناع مي شود وبيماران را به مراكز خصوصي معرفي مي كنند.
همچنين برخي معتقدند سطح كيفيت خدمات درماني در برخي موارد به حدي نازل است كه بيمه شدگان خود ترجيح مي دهند از خير آن بگذرند.
بسياري از مراكز درماني نيز به دلا يل پرداخت نشدن به موقع تعهدات و بدهي هاي سازمان تأمين اجتماعي به آنها از ارائه خدمات مطلوب به صاحبان دفترچه بيمه تأمين اجتماعي سرباز مي زنند.
مسئولا ن وصول مطالبات مراكز درماني در مورد دلا يل پايين بودن كيفيت ارائه خدمات به صاحبان دفترچه هاي بيمه خدمات درماني مي گويند مراكز درماني بايد مخارج خود را تأمين كنند و با بد حسابي هاي سازمان تأمين اجتماعي در كار اين مركز اخلا ل ايجاد مي شود.
آنها همچنين از تغيير مداوم قوانين و مديران در اين سازمان به شدت گله مندند.
مسئولا ن مراكز درماني مي گويند: گاهي اوقات مسئول پرداخت بدهي اين سازمان به مراكز درماني پس از ماهها با استناد به قانوني جديد يا بخش نامه اي فراموش شده بخش قابل توجهي از مطالبات اين مراكز را تقليل مي دهد و هيچ مرجعي نيز براي رسيدگي وجود ندارد.
مسئولا ن سازمان تأمين اجتماعي بارها در برابر اين انتقادات مطرح كرده اند كه بودجه ناكافي و بدهي دولت به اين سازملن علت اصلي اين مشكلا ت است.
رئيس سازمان تامين اجتماعي معتقد است؛ پول ها و سرمايه سازمان تأمين اجتماعي بسيار كم است و اگر زياد جلوه مي كند به دليل جنجال و سرو صداي مطبوعات است.
شريف زادگان، رئيس سازمان تأمين اجتماعي چندي پيش در جمع خبرنگاران گفت: كل ثروت اين سازمان ۳ هزار ميليارد تومان است و بعد از گذشت  ۷۰ سال از عمر سازمان تأمين اجتماعي كل سود آن  ۹۳ درصد است.
وي افزود: در سال ۸۲ از سوي دولت ۳۵ ميليارد تومان اعتبار به سازمان تأمين اجتماعي اختصاص يافته است كه بايد افزايش يابد.
به گفته شريف زادگان، سازمان تأمين اجتماعي عهده دار تأمين رفاه زندگي بخش وسيعي از جامعه است و وظيفه اصلي آن برقراري عدالت اجتماعي است.
وي تصريح كرد: تأمين اجتماعي نيازي است كه تقاضاي آن در كشور افزايش يافته و حمايت بيشتر دولت را مي طلبد.
اما منتقدان معتقدند درست استفاده نكردن از سرمايه ها و عقب ماندگي نرم افزاري موجب كاهش توان اين سازمان شده است.
از سوي ديگر نرم افزارهاي حاكم بر اين سازمان براي ايجاد پوشش هاي بيمه زندگي موجب شده است بسياري از منابع به هدر رود يا در ارائه خدمات و دريافت حق بيمه تبعيض وجود داشته باشد. به عنوان مثال حق بيمه دريافتي از همه مردم تقريباً يكسان است در حالي كه ريسك بيمه كردن برخي به مراتب بيشتر از بقيه است.
گرچه مسئولا ن شعار گونه از رشد تأمين اجتماعي در برنامه چهارم توسعه سخن به ميان ميآورند اما به اعتقاد كارشناسان راه حل اصلي براي توسعه رفاه و تأمين اجتماعي، انجام اصلا حات گسترده در سازمان تأمين اجتماعي است كه از لحاظ حجم اداري به سرعت در حال رشد است.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |