مقايسه وضعيت خودروهاي شخصي مسافر كش با تاكسي ها
امتيازات كمتر؛ كرايه ها مساوي
در حال حاضر ۳۰ هزار تاكسي در كنار ۴هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس به عنوان شبكه حمل و نقل عمومي، كار جابه جايي مسافر را در شهر تهران بر عهده دارند. در كنار اين شبكه حمل و نقل ۵۵ هزار مسافربر شخصي نيز در سطح تهران نسبت به جابه جايي مسافر اقدام مي كنند.
فعاليت خودروهاي مسافربر شخصي در شهر بزرگ تهران كمك شاياني به حمل و نقل درون شهري به حساب مي آيد. به طوري كه نمي توان نتايج جلوگيري از فعاليت اين قشر را ترسيم كرد.
از مدت ها پيش بحث ممانعت از فعاليت خودروهاي مسافركش تخصصي آغاز شده است. يك شهروند درباره نتايج انجام اين عمل به خبرنگار ما گفت: جلوگيري از فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي نتايج نامطلوبي از لحاظ اجتماعي و اقتصادي براي مردم به همراه دارد.
دربندي افزود: خودروهاي مسافركش عمومي(تاكسي ها) با خطوط خاص فعاليت مي كنند و جابه جايي مسافران ديگر مناطق شهر برعهده مسافركش هاي شخصي است.
وي اظهار داشت: شما اگر ساعت ها در خارج از محدوده طرح ترافيك منتظر تاكسي بمانيد فقط وقت خود را هدر داده ايد چرا كه هيچ تاكسي جلوي شما نمي ايستد.
به گفته وي تاكسي ها در محدوده خارج از طرح ترافيك فقط به دنبال مسافرهاي دربستي هستند.
يك شهروند ديگر درباره اثرات فعاليت مسافركش هاي شخصي به خبرنگار ما گفت: ايراد اصلي كه مي توان نسبت به فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي گرفت فقدان نظارت لا زم بر فعاليت اين خودروهاست.
طاهره محمدزاده افزود: عدم نظارت بر كاركرد اين خودروها باعث شده بعضاً شاهد بروز اتفاقات ناگواري از سوي برخي از صاحبان اين خودروها باشيم. يك راننده تاكسي نيز ضمن انتقاد از بي توجهي به عملكرد خودروهاي مسافركش شخصي به خبرنگار ما گفت: تاكسي ها به طور مداوم از سوي واحدهاي گشت تاكسيراني مورد نظارت قرار مي گيرند.
وي افزود: بعضاً واحدهاي گشت تاكسيراني به تاكسي ها ايراد مي گيرند كه چرا در صندوق عقب بار زده ايد، چرا فلا ن مسافر را سوار نكرديد در حالي كه هيچ نهادي بر فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي نظارت نمي كند. همچنين در مورد كرايه ها نيز نمي شود از مسافركش هاي شخصي شكايت كرد. صحبت هاي يك مسافركش شخصي نيز درباره مقايسه كاركرد اين خودروها با تاكسي ها جالب است. جلا لي معتقد است: اگر يك روز خودروهاي مسافركش كار نكنند معلوم نيست تاكسي ها چه بلا يي برسر اين مردم در مي آورند.
وي گفت: تاكسي ها يا در محدوده طرح ترافيك كار مي كنند يا مسافر دربستي سوار مي كنند. ضمن اينكه تعداد آنها نيز خيلي كم است.
وي به حمايت سازمان تاكسيراني از تاكسي ها اشاره كرد و يادآور شد تمام تاكسي ها از انواع يارانه از سوخت گرفته(گاز سوز بودن) تا لوزام يدكي استفاده مي كنند.
حال آنكه خودروهاي مسافركش شخصي بدون هيچ گونه حمايتي و بدون در اختيار داشتن خط كاري مشخص به كار خود ادامه مي دهند.
وي درباره برخي سوءاستفاده ها از نام مسافركش شخصي گفت: نمي توان عملكرد منفي تعداد محدودي خودرو مسافركش را به تمام زحمتكشان اين قشر نسبت داد.
در همين حال مجدداً زمزمه هايي درباره ممنوع شدن فعاليت خودروهاي مسافر كش بر سر زبانها است كه از آن جمله مي توان به اظهار نظر دبير شوراي عالي ترافيك بر لزوم ساماندهي خودروهاي مسافركش اشاره كرد.
مهندس رئوفي درباره طرح ممنوعيت فعاليت خودروهاي مسافركش شخصي در سال ۸۳ گفت: طرح ساماندهي خودروهاي مسافر كش از سوي وزارت كشور به شهرداري تهران ابلا غ شده و شهرداري نيز اعلا م كرد تا پايان سال تكليف اين موضوع را روشن خواهد كرد. وي ضمن انتقاد از بي توجهي سازمان تاكسيراني نسبت به اقدام در اين باره افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك به هر تعداد خودروي مسافر كش شخصي كه در سطح شهر مورد نياز است با همكاري سازمان تاكسيراني مي توان پلا ك موقت تاكسي داد ولي اين حركت بسيار كند در حال انجام است.
رئوفي معتقد است تاكسيراني در اين زمينه اطلا ع رساني لا زم را انجام نداده چرا كه هيچ مشكلي از نظر سياستگذاري، پرداخت وام و وضع قوانين در اين باره وجود ندارد و تمام پيش نيازها تأمين شده و اجراي كار به تاكسيراني محول شده است.
وي تاكيد كرد: سازمان تاكسيراني بايد دارندگان خودروهاي مسافركش شخصي را نسبت به تسهيلا تي كه در صورت دريافت تاكسي در اختيار آنها قرار مي گيرد توجيه كند.
در اين باره مدير عامل سازمان تاكسيراني معتقد است مسافربرهاي شخصي تمايل چنداني براي پيوستن به تاكسيراني ندارند.
هاشمي عرب به تركيب فعالا ن مسافركش شخصي اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بيش از ۵۵ هزار مسافربر شخصي در شهر تهران وجود دارد كه از اين ميزان تنها ۱۲ هزار نفر به صورت پيوسته اين كار را انجام مي دهند و بقيه عمدتاً افرادي هستند كه مسافركشي را به عنوان شغل دوم و حتي سوم خود انتخاب كرده اند و بعد از ساعت كار اداره خود به آن مي پردازند.
وي اظهار داشت: مسلم است كسي كه در يك اداره يا محيط فرهنگي براي خود داراي شخصيت شناخته شده اي است به هيچ وجه حاضر نمي شود مسافركشي را با تاكسي انجام دهد. به گفته وي اين چنين افرادي ترجيح مي دهند به صورت ناشناخته كار مسافركشي را انجام دهند چرا كه در صورت نياز مي توانند انجام آن را انكار كنند.
مدير عامل تاكسيراني مشكلا ت اقتصادي را مهم ترين علت گرايش مردم به مسافركشي مي داند و معتقد است تا زماني كه دولت نتواند مشكلا ت اقتصادي و معيشتي را حل كند معضلا ت خودروهاي مسافربر شخصي همچنان به قوت خود باقي است. وي ساماندهي خودروهاي مسافركش را كاري دشوار توصيف كرد و گفت: تاكنون تنها توانسته ايم ۶ هزار مسافربر شخصي را تحت پوشش سازمان تاكسيراني در آوريم.
وي علت كندي كار تحت پوشش درآوردن خودروهاي مسافركش را مقاومت اين افراد در پيوستن به اين سازمان دانست و ادامه داد عليرغم همكاري گسترده صورت گرفته از سوي راهنمايي و رانندگي با سازمان تاكسيراني هنوز نتوانسته ايم به الگوهاي مورد نظر در اين باره دست پيدا كنيم.
در همين حال گفته مي شود از نظر قانوني منعي براي فعاليت مسافركشي با خودروي سواري شخصي وجود ندارد و ماموران اداره راهنمايي و رانندگي صرفاً در صورت مشاهده حمل مسافر با خودروي شخصي براي شخص خطاكار برگ جريمه صادر مي كنند.
درباره علت بي توجهي مأموران به برخورد با اين تخلف نيز گفته مي شود آن قدر تخلفات ريز و درشت رانندگي در شهر تهران زياد است كه اين مسأله چندان به چشم نميآيد.
هر چند خودروهاي مسافركش شخصي بعضاً مشكلا تي به همراه دارند ولي بايد پذيرفت كه با ۳۰ هزار تاكسي ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶ هزار خودروي مسافركش تحت نظارت سازمان تاكسيراني به هيچ وجه نمي شود نياز ميليون ها تهراني را براي تردد روزانه در شهر پاسخگو بود. آن هم در حالي كه مسئولا ن هر روز صداي شعار استفاده از خودروي عمومي به جاي خودروي شخصي را بيشتر مي كنند.
|