يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹
چرا لا مپ ها مي سوزند؟
001056.jpg

امروزه زندگي بدون روشنايي هاي مجازي بسيار دشوار و شايد ناممكن باشد. پيشرفت، رفاه و آسودگي در شهرهاي بزرگ به طور باورنكردني به اين امر بسته شده و گاه به گاه هر خانواده اي براي خريد وسائل مربوط به آن از قبيل لا مپ ها متحمل مخارج زيادي مي شود. اما برخي اوقات عمر اندك اين لا مپ ها - كه گاهي به يك ماه هم نمي رسد - براي يك خانواده دردسرساز و پرهزينه مي شود. به راستي براي بهينه كردن مصرف برق و خريد تعداد كمتري لا مپ و بالطبع صرف هزينه هاي كمتر چه بايد كرد؟ در اين ميان مي توان حربه هاي مو‡ثري را به كار بست تا دست كم طول كاركرد اين وسائل روشني بخش افزون تر شود. به طور معمول ميانگين عمر يك لا مپ روي جعبه آن قيد شده. محصولاتي كه حدود نهصد ساعت عمر مفيد داشته باشند را مي توان مناسب ارزيابي كرد، يعني اگر به طور متوسط ده ساعت در روز استفاده از اين لا مپ ها، عمري سه ماهه را در پي داشته باشد و اگر به طور مداوم و بيست و چهار ساعته از آن بهره برده شود، لا مپ بيشتر از يك ماه دوام خواهد آورد. به طور ميانگين اگر بيست و پنج لا مپ در خانه داشته باشيد كه روزانه حدود سه ساعت روشن باشند، هر دوازده روز يكي از  آنها خواهند سوخت. در اين ميان به سبب برخي دلا يل ممكن است از عمر يك روشنايي كاسته شود.
بزرگترين دليلي كه سوختن لا مپ ها را سبب مي شود ولتاژ برق بيش از حد خانه شما است كه حتي مي تواند براي ساير وسائل برقي منزلتان نيز مشكل ساز شود.
خريد يك ولت سنج ارزان قيمت مي تواند بسيار چاره ساز باشد، حتي مي توانيد اين دستگاه را از يكي از آشنايانتان به امانت بگيريد. اگر ولتاژ جريان برق خانه بيش از ۱۲۵ ولت بود حتماً با اداره برق تماس بگيريد. هفت يا هشت ولت برق افزون تر بر ميزان استاندارد ۱۲۰ ولت مي تواند عمر لا مپ ها را به نصف تقليل دهد و هزينه شما را براي خريد آن دو برابر كند، اما اگر اضافه ولتاژ چندان محسوس نبود مي توانيد لا مپ هاي مخصوص را تهيه كنيد كه توان كار با ولتاژ صد و بيست تا صد و سي ولت را دارند، اگر چه يافتن آنها كمي دشوار است.
001058.jpg

مشكل ديگر به استفاده فراوان از لا مپ هاي پرقدرت تر باز مي گردد. هرچه لا مپ از وات بيشتري برخوردار باشد، حرارت بيشتري توليد مي كند اما معمولا ً اين حرارت به دلا يل مختلف از جمله بزرگتر شدن حجم آن راه به بيرون نمي يابد، از اين رو اسباب نابودي زودتر آن را فراهم ميآورد.تكان خوردن نيز ديگر دليل سوختن لا مپ ها است. اگر محل نصب لا مپ زير راه پله باشد يا نزديكي هواكش يا دري باشد كه دائماً باز و بسته مي شود، با تكان هاي زياد روبه رو مي شود كه از عمر مفيد آن مي كاهند. در اين شرايط مي توان لا مپ هاي مخصوصي را خريد كه برابر چنين شوك هايي مقاوم هستند، علا وه بر اين در چنين مواردي لا مپ فلورسنت (مهتابي) هم مي تواند مثمرثمر باشد.جريان متناوب الكتريسيته نيز مي تواند باعث سوختن لا مپ شود، مثل اينكه يك لا مپ را يكسره روشن و خاموش كنيد. اتصال ضعيف يا نابجا و يا خرابي پريز برق هم در اين راستا مي تواند كمي دردسرساز باشد. اين مشكل از تمامي موارد پيشين خطرناك تر است، چرا كه هرگونه اتصال بد يا ديگر مسائلي نظير آن حتي احتمال بروز آتش سوزي را نيز در پي دارد. در چنين مواقعي لا مپ حداقل بيست و پنج بار در ثانيه خاموش و روشن مي شود ولي تشخيص اين شرايط به وسيله حواس پنجگانه چندان ساده نمي نمايد. به هر روي شايد بهتر باشد از پريزهاي مخصوصي استفاده كنيد كه با كم و زياد كردن ولتاژ، ميزان نور لا مپ را تعيين مي كند.با به كار بستن برخي تمهيدات مي توان بر عمر لا مپ هاي خانه افزود و از سوختن بيش ازحد آنها پيشگيري كرد تا شايد به اين طريق از صرف هزينه هاي بي مورد بابت خريد لا مپ پيشگيري كرد. از اين رو با شناخت برخي مشكلا ت و برطرف ساختن آنها نظير جريان يافتن ولتاژ بيش از حد پيشگيري از خراب شدن ساير دستگاه هاي خانه يا حتي آتش سوزي نيز ممكن خواهد بود.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |