يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۹
سالمندها زير تازيانه فشارهاي اقتصادي هستند
بله، ما هم سالمند مي شويم
نمونه هزينه هاي درماني كه بسياري از سالمندان با آن روبه رو هستند
هزينه ديابت: هر ورقه قرص ۳۰۰ تا۱۰۰۰ تومان و آمپول انسولين، ۷۰۰ تومان قيمت دارد.
پوكي استخوان: عمل جراحي ندارد، با دارو و فيزيوتراپي درمان مي شود كه هر ساعت فيزيوتراپي ۲۵۰۰ تومان هزينه دارد.
پروستات: عمل پروستات با بيمه ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان هزينه دارد كه دكتر غير از اين مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در مطب دريافت مي كند. عمل جراحي به صورت آزاد حداقل ۳۰۰ هزار تومان هزينه دارد.
001034.jpg
اكثر بازنشستگان كشور پس از سي سال خدمت مستمري ماهيانه اي حدود ۱۲۰ - ۸۰ هزارتومان دريافت مي كنند. آيا فكر كرده ايد چگونه مي توان با اين رقم زندگي كرد؟ آيا مي دانيد اين مبلغ كفاف سكونت در شهري مثل تهران را نمي دهد؟ آيا مي دانيد همه ما در مورد مسائل مادي- و طبعاً معنوي- سالمندان، سرها را در برف فرو كرده ايم؟
جمعيت كنوني ايران بسيار جوان است اما در سال هاي آينده همين جمعيت سالمند خواهد بود و دشواري هاي سالمند بودن از اين كه هست بيشتر خواهد شد وبحران سالمندي گرفتاري هاي تازه اي را در پي خواهد داشت. پرسش هايي اساسي اينها هستند، آيا همه سالمندان حقوق بازنشستگي دارند؟ اگر دارند آيا اين مستمري تكافوي زندگي آنها را مي كند؟ و آنها كه اين حقوق را دريافت نمي كنند چه مي كنند؟ نگاهي به گزارش سازمان خيريه «كمك بين الملل به سالمندان» توجه به اين مهم را نشان مي دهد.
در اين گزارش آمده :«اكثر سالمندان كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته گرفتار فقر مزمن هستند و بيش از ۲۵۰ ميليون نفر از اين سالمندان درآمدي كمتر از ۲/۱ دلا ر در روز دارند. ضمن آن كه سالمندان اين كشورها در استفاده از امكانات بهداشتي و درماني و طرح هاي تأمين اجتماعي و تدوين و اجراي سياست هاي خدمات اجتماعي دچار تبعيض هستند.»
براساس پيش بيني ها در سال ۲۰۲۵ ميلا دي تعداد افراد مسن جامعه دو برابر خواهد شد وحتي در سال ۲۰۵۰ نسبت سالمند به كل جمعيت حدود ۲۰ درصد خواهد شد.
آنچه در خصوص پديده سالمندي بايد به آن توجه داشت مسأله تغذيه، تفريح و امكانات زيست محيطي سالم براي سالمندان است كه بي شك متضمن هزينه هاي سنگيني است كه خود افراد مسن و اساساً خانواده توانايي پرداخت آن را ندارد.
از سوي ديگر با توجه به از دست رفتن توانايي ها و مسائل دوران سالمندي بيماري هايي نظير پوكي استخوان، ضعف ديد و شنوايي، مسائل مربوط به پروستات و افسردگي هم به اين افراد هجوم ميآورند. هزينه رويارويي با اين بيماري ها از توانايي بسياري از افراد خارج است. در حقيقت سالمندان ايراني با شرايط كنوني به دليل كاهش درآمد با مسائل عديده اي روبه رو هستند. به خصوص كه بسياري از سالمندان ما از خدمات بيمه نيز محرومند و عملا ً بسياري از هزينه ها بايد توسط خود آنها يا ساير افراد خانواده شان پرداخت شود.
در اين روند هزينه نگهداري از سالمندان بدون درآمد توسط خانواده مشكلا ت فراواني را يا خود به همراه دارد. در حال حاضر آسايشگاه كهريزك به عنوان يك مركز دولتي پركار عمدتاً سالمندان بالا ي ۶۰ سال را كه سرپرستي نداشته باشند مي پذيرد و در مواردي هزينه اندكي، حدود ۵۰-۱۰ هزار تومان در ماه از آنها دريافت مي كند. با اين وصف همين مركز در صورتي كه افراد سالمند دچار بيماري هاي جدي مثل سرطان پروستات باشند با مشكل روبه رو مي شود. همين امر موجب شده تا برخي خانواده ها تصميم بگيرند كه آنها را به خانه هاي سالمندان بسپارند. اما بالا  بودن هزينه هاي مربوط به خانه هاي سالمندان نيز هم خانواده ها و هم خود سالمندان را با مشكل مواجه كرده. در حقيقت سالمنداني در اين خانه ها اسكان داده شده اند كه خانواده هاي آنها امكانات مالي خوبي دارند. مدير يكي از خانه هاي سالمندان كه به طور خيريه اداره مي شود در اين خصوص مي گويد:«نگهداري سالمندان حدود ۱۳۰ هزار تومان هزينه ثابت و ۵۰ هزار تومان خدمات ويژه دارد كه جمعاً به حدود ۱۸۰ هزار تومان در ماه مي رسد، و البته بسياري از سالمندان و خانواده هاي آنها توان پرداخت اين هزينه را ندارند. دولت بايد براي سالمندان برنامه ريزي كند. در كشورهاي پيشرفته افراد بيش از ۶۵ سال از درمان مجاني و حتي حمل و نقل مجاني در سطح شهر و تخفيف هاي ويژه برخوردار هستند، اما ما به اين امور بي اعتنا مانده ايم.
بايد برنامه ريزي كرد تا سالمند بعدي شرايط بهتري بيابد. بايد از حالا  شروع كنيم. وي با اشاره به برنامه چهارم توسعه مي گويد:« در اين برنامه ستادي تشكيل شده كه راس آن سازمان بهزيستي است و از تمام وزارت خانه ها در آن عضويت دارند و قرار است به مسأله سالمندان توجه خاصي مبذول شود. اين يك مسأله اجتناب ناپذير است و اگر به آن بي توجه باشيم قطعاً با مشكل مواجه خواهيم شد.
يك جامعه مترقي نيازمند يك برنامه وسيع است چرا كه نمي تواند سالمندان خود را كه زماني بازدهي اقتصادي داشته اند يا فرزندان موفقي تحويل جامعه داده اند، به حال خود رها كند.
ظاهراً در حال حاضر دو مركز دولتي به نگهداري سالمندان به طور رايگان مي پردازد. اما به گفته مسئولين اين مراكز ديگر ظرفيتي براي پذيرش سالمندان جديد ندارند و روشن نيست تكليف سالمنداني كه امكان نگهداري در منزل توسط افراد خانواده و توان مالي پرداخت هزينه هاي مربوط به مراكز خصوصي را ندارند.
در بسياري از كشورها سازمان هاي خيريه، نهادهاي مردمي و انجمن هاي مذهبي به دولت در امر پناه داده و نگهداري و درمان سالمندان كمك مي كند اما در كشور ما هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
بر اساس آمار موجود ۵۰ درصد از سالمندان كه در خانه هاي سالمندان نگهداري مي شوند از سوء تغذيه رنج مي برند و فقدان سرويس دهي مناسب و توجه به نوع رژيم غذايي مناسب سالمندان و بي اطلا عي و بي توجهي نسبت به درمان دارويي، آنها را با مشكل مواجه كرده است در حالي كه سالمندان نياز به رژيم غذايي خاصي دارند و نمي توانند هر غذايي را مصرف كنند.
در كنار همه اينها سالمندي يكي از مهم ترين دوره هاي زندگي هر فرد محسوب مي شود. به اعتقاد روان شناسان و متخصصان، وضعيت نامناسب بهداشتي براي سالمندان، عدم ارائه خدمات ويژه بهداشتي و درماني و فقدان سيستم مراقبتي مناسب از اين قشر مشكل اصلي سالمندان جامعه ما محسوب مي شود.
علي احمدي روانشناس معتقد است ما در ايران چيزي به نام سالمندشناسي و طب سالمندي نداريم حتي در رشته هاي مختلف پزشكي و پيراپزشكي هم دانشجويان با مسائل سالمندان آشنا نمي شوند. نبود يك مركز درماني تخصصي سالمندان نشان مي دهد كه ما چندان به اين امر توجه نداريم و سالمندان خود را عملا ً به هيچ گرفته ايم.
به هر حال تأمين رفاه و تأمين اقتصادي سالمندان از نيازهاي اساسي آنها است، تغذيه مناسب، در اختيار دادن امكانات پزشكي مناسب مي تواند از بيماري هاي خاص سالمندي جلوگيري كند. همچنين مناسب سازي محيط، قرار دادن تسهيلا ت ويژه شهري براي سالمندان مي تواند آنها را در اداره خود مستقل نمايد و به تناسب از هزينه هاي حاصل از زندگي سالمندي بكاهد. بسياري از كشورهاي پيشرفته به فكر ايجاد مراكز روزانه براي نگهداري سالمندان هستند و نيز ايجاد اشتغال به تناسب توانايي سالمندان تا علا وه بر حفظ روحيه اميد و نشاط در آنها، سالمند را قادر سازند تا نيمي از مشكلا ت اقتصادي خود را حل نمايد، چرا كه تأمين زندگي سالمندي در دوران بازنشستگي طبعاً بر عهده نهادهايي است كه سالمندان در دوران جواني و ميان سالي در آن مشغول به خدمت بوده اند.
ما چاره اي جز بهبود شرايط اقتصادي سالمندان نداريم و جز از اين مسير به آرامش روحي و ذهني آنها، كه حق طبيعي شان به شمار مي رود، دست نخواهيم يافت. آنهايي كه به فكر سالمندان امروز نيستند فردا خودشان يكي از همين سالمندها خواهند بود.

مشكلا ت دريافت حقوق مستمري بگيران
بازنشستگان، از كار افتادگان و مستمري بگيران شهرستان رباط كريم براي دريافت حقوق خود با مشكل مواجه اند چرا كه تنها يك شعبه بانك رفاه در اين شهر وجود دارد كه حقوق اين افراد را پرداخت مي كند. يكي از بازنشستگان شهرستان رباط كريم در اين باره گفت: فقدان شعب بانك رفاه در بعضي از بخش هاي شهرستان رباط كريم مشكلا ت فراواني براي شهروندان به وجود آورده است. محرمعلي علي جاني افزود: به منظور دريافت حقوق ماهيانه خود مجبورم هر ماه از سلطانآباد از توابع شهرستان رباط كريم به شهر رباط كريم آمده و پس از ساعت ها ايستادن در صف هاي بانك رفاه، حقوق خود را دريافت كنم. وي ادامه داد: در حدود ۸۰ سال از سن مي گذرد و با اين كهولت بايد هر ماه با تحمل سختي هاي فراوان براي دريافت حقوق خود به بانك رفاه مراجعه كنم.
يكي ديگر از مستمري بگيران گفت: از ساعت شش بامداد براي دريافت مستمري به بانك رفاه مراجعه كرده است.
زينب كاتبي افزود: با توجه به اينكه مستمري بگيران و كارگران جزو قشر ضعيف و محروم جامعه هستند، چرا مسئولا ن براي رفع مشكلا ت دريافت حقوق آنها اقدام نمي كنند؟ وي ادامه داد: از زماني كه پرداخت حقوق مستمري بگيران از طريق اداره پست شهرستان رباط كريم انجام نمي شود مشكلا ت فراواني براي آنها به وجود آمده است. يكي ديگر از مستمري بگيران گفت: شلوغي و صف هاي طولا ني بانك رفاه باعث شده كه مستمري بگيران ساعت هاي زيادي در صفوف اين بانك بايستند و از انجام ساير كارهاي اقتصادي و معيشتي خود بازمانند.
001036.jpg

كريم جمالي افزود: اگر شعبه هاي بانك رفاه در سطح شهرستان رباط كريم افزايش يابد و يا حقوق مستمري بگيران از طريق بانك هاي ديگر پرداخت شود از شلوغي اين بانك كاسته مي شود.
يكي از بازنشستگان نيز گفت: از ساعت چهار بامداد براي دريافت حقوق خود به بانك رفاه مراجعه كرده و پس از ساعت ها انتظار در سرما و تحمل فشارهاي ناشي از ايستادن در صف، حقوق خود را دريافت كرده است.
مصطفي بختياري افزود: براي دريافت حقوق خود بايد هر ماه از قلعه مير از توابع شهرستان رباط كريم با سختي فراوان به بانك رفاه اين شهر مراجعه كند.
رئيس بانك رفاه رباط كريم در اين خصوص گفت: بانك رفاه از طريق هماهنگي با اداره تأمين اجتماعي شهرستان رباط كريم در نظر دارد تعدادي از مستمري بگيران ( كه منزلشان نزديك شهر گلستان است) را به بانك رفاه شهر گلستان از توابع شهرستان رباط كريم ارجاع دهد.
عباس شيخ لو افزود: به منظور رفاه حال مستمري بگيران رباط كريم تاكنون ۳۰۰ نفر از كساني كه پيش از اين حقوق آنها از طريق اداره پست تحويل مي شد به بانك رفاه شهر گلستان معرفي شده اند.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از شلوغي بانك رفاه شهر رباط كريم تمام مستمري بگيران شهر گلستان و حومه آن ظرف سه ماه آينده به بانك رفاه كارگران شهرگلستان معرفي خواهند شد.
شيخ لو مراجعه مشتركين اداره مخابرات را از ديگر عوامل شلوغي بانك عنوان كرد و گفت: براي جلوگيري از ازدحام جمعيت در بانك رفاه هماهنگي هاي لا زم با فرماندار شهرستان رباط كريم به عمل آمده است.

نگراني پرستاران از به خطر افتادن موقعيت شغلي
001060.jpg
پرستاران نسبت به صدور بخشنامه جديد وزارت بهداشت كه موقعيت شغلي آنان را به خطر انداخته است معترضند.
به گزارش خبرنگار، وزارت بهداشت اخيراً بخشنامه اي صادر كرد كه به موجب آن مجوز انجام تزريقات و پانسمان توسط ساير كاركنان بخش درماني و مطب ها نظير مددكار، پزشك يار و .. نيز اعطا مي شود.
پرستاران معتقدند اين كار ضمن به خطر انداختن سلا مت مردم موقعيت شغلي پرستاران را به خطر انداخته و درآمد آنان را كاهش مي دهد.
به اعتقاد آنان صدور اين مجوز مثل اين است كه وزارت بهداشت به پرستاران اجازه انجام عمل جراحي و تجويز به بيماران را بدهد.
دبيركل خانه پرستاران در مورد اين بخشنامه با تأكيد بر به خطر افتادن سلامت مردم آن را حراج پرستاري ناميد و واگذاري وظايف اين قشر را به هر كس ديگر نگران كننده توصيف كرد.
وي گفت: وزير بهداشت بايد متوجه باشد كه اگر چه تزريقات و پانسمان تا چندي پيش بر عهده پرستاران ليسانس بود ولي در كشورهاي اروپايي اين وظيفه بر عهده پزشكان است و اين اقدام چيزي جز تهديد سلا مت جامعه نيست.
وي ادامه داد: در بسياري از مطب ها مددكار همان مستخدم است كه اين افراد معمولا ً شرايط در نظر گرفته شده از سوي وزارت بهداشت نظير داشتن ۵ سال سابقه كار و يا گذراندن دوره مخصوص را دارند ولي دادن چنين مجوز و اختياري به كسي كه به هيچ عنوان با دارو شناسي آشنايي ندارد كاري خطرناك است. زيرا فردي كه تزريقات را انجام مي دهد بايد نسبت به تأثير دارو و تداخل داروها آشنا باشد.
عضو شوراي عالي نظام پرستاري با اشاره به وجود مرگ پنهان در سيستم بهداشت و درمان كشور گفت: وزارت بهداشت نبايد به منظور تضعيف جامعه پرستار دست به يكسري تصميم گيري نا بجا بزند، زيرا هر تصميم ناصحيح در مورد پرستاران تأثيير مستقيم بر سلا مت جامعه و مردم مي گذارد.
وي با تأكيد بر كمبود كادر پرستاري در سطح جامعه و عدم تعديل نيروهاي كارآمد در بخش بهداشت و درمان افزود: در حال حاضر به دليل مشكلا ت نظام استخدامي در بخش بهداشت و درمان با ۲۱۰ هزار پرستار مواجه هستيم كه اين مسأله مضاف بر خستگي و بي انگيزگي پرستاران كه ناشي از پايين بودن حقوق و كار در چندين شيفت است، تهديد جدي بر سلا مت مردم است و اين در حالي است كه در سيستم بهداشتي ما هيچ تحقيقي در ارتباط با تأثير اين مسأله در افزايش مرگ و مير انجام نمي شود.

آيينه تصوير
001064.jpg
داستان سفر، بي انتهاست. سفر را پاياني نيست. انگيزه سفر، ديدن، خوب ديدن، بيشتر ديدن و كسب اطلا عات و تجارب تازه است. سفر، راهي است به روشنايي.
001066.jpg
در پي سفر جرج بوش به انگليس هزاران نفر از مردمي كه از جنگ و كشتار به تنگ آمده اند، عليه برنامه هاي سلطه طلبانه آمريكا به تظاهرات پرداختند. آنها با حمل پلا كاردها و سردادن شعارهاي اعتراض آميز، حضور بوش در انگليس را نكوهش كردند. بسياري از معترضان معتقدند توني بلر، نخست وزير انگليس نيز شريك بوش در انجام اعمال ضد بشري است

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
آبونمان اجباري 
اتحاديه مشاورين املا ك تهران هر ماه به تمام دفاتر مشاور املا ك عضو اتحاديه يك مجله به نام «پيك املا ك» ارسال مي كند و بابت آن آخر سال ۴۵۰۰ تومان مي ستاند. از آنجا كه آبونمان نشريه اجباري است و همچنين محتواي آن تبليغي و كاملا ً در راستاي اهداف هيأت مديره اتحاديه است، از هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني تقاضا داريم اجباري بودن اشتراك را لغو كند. ابوالفضل مهرپور
پزشك متخصص بيهوشي 
پزشك عمومي هستم و در رشته بيهوشي تخصص گرفته ام. متأسفانه مدركي كه سازمان نظام پزشكي براي من صادر كرده پزشك بيهوشي نام دارد كه در دانشگاههاي خارج از كشور هيچگونه معادلي ندارد. همين امر من را براي ادامه تحصيل در خارج دچار مشكل ساخته است. بيژن نصيريان 
اجاره مسكن در قم راهم چاپ كنيد
در شهرك صنعتي شمس آباد در منطقه حسنآباد قم هيچ كنترلي روي اجاره مسكن نيست. در اينجا نرخ اجاره هر سه ماه يكبار افزايش مي يابد. جدول قيمت اجاره مسكن درقم و شهرهاي نزديك تهران را هم چاپ كنيد شايد مسولا ن دلشان به رحم  بيايد و فكري براي تثبيت نرخ ها بكنند.رمضانعلي كاظم زاده- حسن آباد قم 
شركت فاضلا ب پاسخ بدهد
بعد از اينكه كوچه محل سكونت، ما را كندند و سازمان آب وفاضلا ب اطلا عيه داد كه براي اشتراك انشعاب فاضلا ب اقدام كنيد، همه ماهه مبلغي را به حساب مربوطه واريز مي كنيم اما هيچ مسئولي در اين سازمان تا بحال پاسخ درستي بما نداده است كه درمنطقه يك شهرداري تهران انشعاب فاضلا ب از كي وصل مي شود؟
ساكن كوچه اسدي - تجريش 
چاههاي خيابان بهنود لا يروبي مي خواهد
در خيابان شهيد بهنود، بين كارون و جيحون، دو حلقه چاه موجود است كه از زمان قديم براي تخليه آب مصرفي مردم ساخته شده. اما ۲ سال است كه در اثر عدم لا يروبي آب از آنها سرريز شده و وارد پاركينگ ها و موتورخانه هاي محله مي شود. عليرغم متضرر شدن مردم و خسارت هاي فراوان و با وجود درخواست مكرر، هنوز شهرداري منطقه ۱۰ اقدامي براي لا يروبي اين دو چاه انجام نداده است.ساكن خيابان بهنود
بر انبوه سازان نظارت كنيد
از مسئولا ن محترم بخش مسكن تقاضا داريم براي جلوگيري از وقوع دوباره كلا هبرداري هايي مثل انبوه سازي اركيده كه يكي از صدها مورد است، نظارت خود را بر پروژه هاي پيش فروش و انبوه سازي مسكن بيشتر كنند. واقعاً مردم ديگر به چشم خود هم نمي توانند اعتماد كنند.جمعي از مشتريان پروژه شقايق 
نايابي قطره فلج اطفال 
يك ماهي است كه قطره اطفال در بسياري از مراكز درماني تهران يافت نمي شود و در نتيجه واكسن آن هم بدون قطره به كودكان تزريق نمي شود. اين امر خانواده ها را با هزينه هاي زيادي مواجه ساخته، چون مجبورند براي تكميل واكسيناسيون، به پزشكان خصوصي مراجعه كنند و با هزينه هاي گزاف، قطره را تهيه كنند. چرا در برابر سلا مت بچه ها و آينده جامعه اين قدر سهل انگاري صورت مي گيرد؟
فتح الله زاده- منطقه ۱۴ -پيروزي

ده پرسش روز
كارگر مرد-متأهل
كارگر: مخابرات 
متأهل يا مجرد: متأهل 
تعداد افراد تحت تكفل: دو دختر و همسرم(پسرم كه يك ماه پيش بر اثر سرطان فوت كرد)
۱- درآمد ماهيانه شما به طور متوسط چقدر است؟
درآمد ماهيانه  ام ۸۰ هزار تومان است. كه با سختي آن را به دست ميآورم ولي آسان خرج مي شود.
۲- آيا اين درآمد تكافوي زندگي روزمره شما را مي دهد؟
خير، زيرا با اين بيماري پسرم، بدهي زيادي به اقوام و ديگران دارم به خاطر همين بعدازظهر براي كارگري و تميزكردن خانه هاي مردم به منزل آنها مي روم. اكثراً هم به مناطق شمال تهران مي روم چون پول خوبي مي دهند.
۳- بيشتر درآمد شما صرف چه اموري مي شود؟
در دو سال اخير خرج دوا و دكتر پسر بيمارم مي شد كه با فوت او همه آنها به هدر رفت.
۴- آيا صاحب منزل مسكوني هستيد؟ اگر نيستيد ماهي چقدر كرايه خانه مي دهيد؟
بله دو اتاق ۶ متري در مناطق جنوبي تهران، آن هم با كلي زحمت و قرض بعد از ۱۸ سال به دست آمد.
۵- هزينه ماهيانه تغذيه شما چقدر است؟
هزينه زيادي نمي پردازيم چون گوشت آنقدر گران است كه شايد ۲ماه يك بار آن هم نيم كيلو خريد كنم. از نظر ميوه و لبنيات هم در حد متوسط خرج مي كنيم.
۶- چقدر هزينه صرف تفريح خود مي كنيد؟
هيچ، وقت و پولي نمي ماند تا تفريح هم باشد اكثر وقت من براي پيدا كردن يك لقمه نان صرف مي شود.
۷- آيا در برابر خطرات كاري بيمه هستيد؟در اين صورت بيمه تا چه حد براي شما كارساز بوده؟
چون كارگر مخابرات هستم بيمه تأمين اجتماعي دارم كه تا حدودي كارساز است. مخصوصاً براي بيماري پسرم خيلي به كار آمد.
۸- آيا غير از شما فرد ديگري از اعضاي خانواده تأمين كننده مخارج خانواده است؟ چگونه و چقدر؟
بله، همسرم با يكسري از خانم ها آشناست كه به آنها لباس مي فروشد. در واقع در منازل لباس مي فروشد، يك آب باريكي ميآورد.
۹- حداقل درآمد ماهيانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
حداقل درآمد كه يك كارگر نياز دارد تا شب ها يك مقدار آسوده بخوابد ۲۰۰ هزار تومان در ماه است.
۱۰-اگر همين امروز امكان كار و زندگي در روستا برايتان فراهم شود، حاضر به ترك تهران هستيد؟
خير، چون تجربه زندگي در روستا را دارم و مي دانم مشكلا تي به مراتب برجسته تر از شهر دارد. همين دود و دم را ترجيح مي دهم.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |