چهار شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۲- Dec,3, 2003
نگاه
001862.jpg
دوربين هاي مدار بسته
با استفاده از يك نرم افزار جديد دوربين هاي  مدار بسته  به  صورت  خودكار قادر به  تشخيص  هر نوع  فعاليت  غيرعادي  شده  و قابليت  عمل  چشمگيري  پيدا مي كنند.
در اين  نرم افزار جديد از يك  رهيافت  آماري  براي  ارزيابي  اطلاعات  موجود استفاده  مي شود و همين  امر امكان  مي دهد اين  نرم افزار برخلاف  ديگر نرم افزارهاي  موجود كه  تنها براي  شناسايي  موضوع هاي  خاصي  تنظيم  شده اند، بتواند شمار گسترده اي  از رويدادها يا اشيا را شناسايي  كند.
بنابر اين گزارش، مشكل  اساسي  كساني  كه  با اين  دوربين ها سروكار دارند آن  است  كه  شمار دوربين ها از شمار افرادي  كه  مسئول  بررسي  تصاوير تهيه  شده  به  وسيله  آنها هستند به  مراتب  زيادتر است  و كاربران  غالباً قادر نيستند با دقت  جزييات  همه  تصاويري  را كه  بر روي  صفحات  متعدد تلويزيون هايي  كه  روبه رويشان  قرار دارد، كنترل  كنند. در حال  حاضر بيش  از ۲۵ ميليون  دوربين  ويديويي  مدار بسته  در سراسر جهان  مورد استفاده  قرار مي گيرد.
به  گفته  محققان  مؤسسه  انگليسي ، سامانه اي  كه  در اين  نرم افزار به  كار گرفته  شده  و براي  آن  نام  «رديابي  امور غيرعادي  در تصاوير ويديويي» انتخاب  گرديده ، قادر است  هر نوع  رويداد يا حركت  نامعمول  را بر روي  صفحه  تلويزيون  شناسايي  كند و توجه  كاربر را بدان  جلب  نمايد.
محدوديت براي فعاليت انيميشن
به گفته «حسن ساروقي» انيميشن ساز، فضاي تلويزيون براي فعاليت هاي هنري بسته است، لذا سيما با وجود امكانات وسيع، مجال فعاليت به هنرمندان اين رشته را نمي دهد. وي افزود: پويانمايي، هنري تخصصي و گران است كه اگر از حمايت هاي دولت و نهادهاي فرهنگي همچون صدا و سيما برخوردار نباشد، پويا و خلاق نخواهد بود.
كارگردانان فيلم هاي انيميشني «سيب مساوي سيب»، «ماجراهاي رستم خان»، «امواج برائت» و «از نقطه تا»، افزود: جشنواره ها و رويدادهاي متعدد داخلي، زمينه مناسبي براي معرفي آثار توليدي در حوزه انيميشن، مستند و تجربي است.
ساروقي از جشنواره ها به عنوان تنها محل نمايش آثار، كوتاه انيميشني، مستند و تجربي نام برد و گفت: اگر اين رويدادها كمرنگ شوند، مشخص نيست كه چه اتفاقي براي حوزه مستند و تجربي رقم مي خورد.گفتني است «ساروقي» نسخه سينمايي انيميشن «پروانه هاي نينوا» را با موضوع واقعه كربلا براي سيما در دست توليد دارد، اين فيلم قرار است در قالب يك نسخه ۷۰ دقيقه اي و هفت قسمت ۱۰ دقيقه اي براي تلويزيون ساخته شود كه به دليل نبود هماهنگي و عدم بودجه مناسب از توليد بازماند.

اُشترخاني دات كام
صغري كبيري
001858.jpg

اشاره: دست اندركاران مجموعه تلويزيوني افزونه خواه كوچك شايد تصور نمي كردند كه اين مجموعه بتواند علاوه بر جذب مخاطبان تلويزيوني استان تهران، در ساير استان ها هم مطلوبيت لازم را كسب كند.
گزارش هاي غيررسمي حاكي از آن است كه ۸۰درصد از مخاطبان تلويزيوني تهران و ساير استان هايي كه اين مجموعه در آنها پخش شده، به نوعي با شخصيت اشترخاني و ماجراهاي او ارتباط دوسويه اي برقرار كرده اند.
عزيز آقاي «يادداشتهاي كودكي» اين بار توانسته بود مخاطبان تلويزيوني را نه با عينك منفي، بلكه با زاويه ديد مثبت با خود همراه كند، علاوه بر اين طنز كلامي او نيز همه را شيفته خود كرده بود!
جسارت نگاه به مقدمه اجتماعي افزون طلبي در جامعه و طرح فساد اداري يكي از نقاط قوت اين مجموعه به شمار مي رفت كه كمتر در برنامه هاي تلويزيوني به آن پرداخته اند، چرا كه برخي از تهيه كنندگان يا كارگردانان ترجيح مي دهند، با موضوعات رويايي و خودساخته، قصه را پيش ببرند تا مضامين اجتماعي بحث انگيز. حسين سهيلي زاده كارگردان مجموعه تلويزيوني «افزونه خواه كوچك» كارنامه قابل توجهي از آثار اجتماعي در عرصه تلويزيون دارد. برنامه تلويزيوني رستوران خانوادگي آخرين كار مرحوم اسماعيل خاني در شبكه تهران، دوقلوها در شبكه اول سيما، خانه آرزوها در شبكه دوم سيما و در نهايت دستيار كارگرداني و برنامه ريزي براي كارگردانان صاحب سبكي چون ابوالحسن داودي، اصغر هاشمي، داريوش فرهنگ و مرضيه برومند توانست او را در مطلوبيت اين مجموعه ياري دهد، با او گفت و گويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد.
* از اينكه مجموعه تلويزيوني افزونه خواه كوچك مقبول مخاطبان تهراني واقع شده، چه احساسي داريد؟
-البته لازم است گفته  شود كه اين مجموعه تلويزيوني در ۶ يا ۷ استان ديگر هم با يك شب تاخير پخش شده است كه استان خراسان، گيلان، اصفهان، خوزستان و چند استان ديگر از جمله مناطقي بوده اند كه به نوعي تماشاگر اين مجموعه تلويزيوني شدند.
تجربه پخش اين نوع مجموعه ها به سال قبل برمي گردد. شبكه تهران سال گذشته نيز مجموعه تلويزيوني پشت كنكوري ها را به اين شكل در برخي از مراكز استان ها پخش كرد. با اين حال مخاطبان تلويزيوني اين مجموعه، گستره اش به اندازه شبكه هاي فراگير اول، دوم و سوم سيما نيست.
مسلما هر كارگرداني وقتي اثرش با استقبال مخاطبان روبرو شود، قطعا خوشحال مي شود. اميدوارم بعد از اين مجموعه تلويزيوني نيز بتوانم در ساير كارها، رضايت مخاطبان خود را جلب كنم. البته بنده آمار خاصي در مورد ميزان مخاطبان اين مجموعه تلويزيوني در طول پخش آن ندارم و اين مسئله را مي توانيد از طريق مراكز نظرسنجي سازمان صدا و سيما پرسش كنيد.
*قصه اصلي مجموعه تلويزيوني مبارزه با فساد اداري بود، يا اصلاح وضع موجود؟
-اصولا اغلب مجموعه  هاي تلويزيوني كه به نوعي در ساخت آن دخيل بوده ام حول محور مسائل اجتماعي بوده است. بنابراين پرداختن به مضامين اجتماعي يكي از دغدغه هاي ذهني من است. مسائلي از قبيل رانت خواري و فساد اداري نيز فارغ از نگاه هاي سياسي و اقتصادي به آن، ريشه در مسائل اجتماعي دارد، لذا پرداختن به اين موضوع نيز بيشتر از زاويه ديد اجتماعي بوده تا نگاه سياسي.
در هر حال اگر در زمينه افزون خواهي بازنگري شود، بي ترديد ريشه هاي آن به پديده هاي اجتماعي جامعه برمي گردد. البته لازم است گفته شود كه ما در آغاز كار، فيلمنامه خوبي داشتيم كه در اصل شالوده اصلي مجموعه تلويزيوني را تشكيل مي داد بنابراين تمامي توان و بستر اصلي كارگرداني به بازي گرفتن از بازيگران خلاصه شد. سعي بر اين بود كه با توجه به خلق فضاهاي كمدي موقعيت، فضاي تصويري مناسبي را براي مخاطبان خلق كنيم. حال با توجه به آمارهاي غيررسمي و استقبال مخاطبان، مي توانم به جرات بگويم كه به طور گروهي توانسته ايم در خلق طنز موقعيت كار موفقي را ارائه دهيم.
متاسفانه در سينما و تلويزيون طنز موقعيت از جايگاه فقيري برخوردار است. اگر به مجموعه هاي طنز در برنامه هاي تلويزيون نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه بيشتر اين برنامه هاي تلويزيوني از طنز كلامي بهره مي گيرند تا طنز موقعيت، ولي عليرغم اين مسائل ما توانستيم با همياري و همفكري دوستان سازنده مجموعه تلويزيوني افزونه خواه كوچك ۲۰ الي ۳۰ درصد از طنز موقعيت را ايجاد كنيم. كاركردن براي خلق طنز موقعيت در فضاي مجموعه هاي تلويزيوني كار دشواري است. اما با اين حال، اين نوع طنز اغلب در متن قصه رخ مي داد.
گفتني است كه قصه هاي فرعي داخل متن نيز به نوعي در راستاي تقويت قصه اصلي بود و قرار بود ما در قالب ۲۶ قسمت مجموعه تلويزيوني افزونه خواه كوچك مفهومي را دنبال كنيم كه قصه هاي فرعي نيز به نوعي در حال و هواي آن رخ مي داد.
*در طول قصه، بداهه پردازي سيروس گرجستاني به قصه رنگ مي داد يا ميزانسن كارگردان؟
-فكر مي كنم بداهه گويي، يا بداهه پردازي را بايد از نو تعريف كنيم. متاسفانه اين نوع شيوه در تلويزيون و سينماي ايران بد تعبير شده است. به باور برخي از همكاران هنرمند بهتر است دوربين را يك جا كار بگذاريم تا بازيگران در نماي دور هر كاري را بدون دخالت كارگردان انجام دهند. البته اين نوع كار هيچ گاه در كار ما اتفاق نيفتاد، به هر حال ما ماده خامي به نام فيلمنامه داريم كه بايد براساس شالوده آن عمل كنيم. شايد چند تا ديالوگ در طول اجراي بازيگران جابه جا شده است ويا اينكه در طول تمرين بازيگران، گفتار و كردار بداهه اي اتفاق افتاده كه پس از نقد و بازنگري در آن با توافق همكاران آن را ضبط كرده ايم. البته در طول اين مدت نيز آقاي گرجستاني ديالوگي را كم يا زياد مي كردند كه با همفكري هم آن را با ساير بازيگران تمرين مي كرديم و اگر در حين تمرين يا اجرا مورد پسند واقع مي شد آن را جزو پلان هاي انتخابي به كار مي گرفتيم.
همانطوري كه اطلاع داريد در شيوه بداهه پردازي ميزانسن آنچنان نقشي ندارد ولي در چنين مجموعه تلويزيوني با آن فيلمنامه پررنگ و لعاب، صرفا موارد بداهه پردازي در حين تمرين بازيگران مورد ارزيابي قرار مي گرفت و فراتر از اين شيوه اتفاقي نمي افتاد.
شما اگر يك بار ديگر سكانس هاي مجموعه تلويزيوني را مرور كنيد شايد به جز چند سكانس پلان يك دقيقه و خورده اي كمتر با پلان هاي طولاني مواجه مي شويد.
001860.jpg

خوشبختانه در طول تهيه چنين برنامه تلويزيوني با تهيه كننده خوبي همكاري داشتيم. به نظر من برخلاف برخي از تهيه كنندگان تلويزيوني، آقاي شاهسواري تاجر فرهنگي نبودند و به لحاظ شناختي كه ايشان از مقوله تدوين دارند، ما را در طول كار در زمينه ريتم برنامه همراهي كردند و شانس ما بود كه با تهيه كننده حرفه اي عرصه برنامه هاي تلويزيوني همكاري مي كرديم.
* اگر بار ديگر اين مجموعه را كارگرداني مي كرديد، چه بخش هايي از آن را حذف مي كرديد؟
-اين مجموعه تلويزيوني، قبلا اشترخاني دات كام نام داشت ولي از آنجايي كه در قسمت هاي ۲۰ تا ۲۳ به نوعي به موضوع اينترنت مي پرداخت، بنابه دلايلي تغيير نام پيدا كرد. بنابراين پس از فيلمبرداري قسمت هاي يادشده، تصميم گرفتيم كه تغييراتي در فيلمنامه لحاظ كنيم. به نظر من قسمت هاي قبلي از نظر متن فيلمنامه شكل مطلوبي داشت، ولي با توجه به نظريات پيشنهادي مجبور شديم همزمان با فيلمبرداري اين قسمت  ها، متن فيلمنامه را تغيير دهيم، ولي شتابزدگي در توليد و تدوين فيلمنامه موجب شد كه تا حدودي از اين بخش ها رضايت نداشته باشم.
* به عنوان يك كارگردان در طول توليد مجموعه تلويزيوني، با چه مشكلاتي مواجه بوديد؟
-از آغاز كار توليد برنامه، توافق بنده و تهيه كننده اين بود كه كار را در طول ۴ ماه به انجام برسانيم، لذا با شروع كار در آغاز تيرماه همزمان تدوين مجموعه را نيز شروع كرديم. خوشبختانه با تلاش همكاران دست اندركار در بخش هاي مختلف و همراهي آنان توانستيم كار را در اواخر مهرماه به اتمام برسانيم. زماني كه با اين مجموعه شروع به كار كردم، فيلمنامه اصولا با شخصيت آقاي سيروس گرجستاني به نگارش درآمده بود. به عبارت ديگر قصه براساس نوع و تيپ شخصيتي ايشان نوشته شده بود و چون ايشان را بازيگر قابلي در عرصه تئاتر و تلويزيون ديده بودم، لذا از طرح چنين فيلمنامه اي واهمه نداشتم. همان طور كه مخاطبان شبكه تهران در سالهاي قبل با شخصيت عزيزآقا آشنايي داشتند، انتظار داشتم كه اين شخصيت تلويزيوني بتواند به راحتي جاي خود را ميان مخاطبان تهراني باز كند.
البته اشترخاني با شخصيت لمپن و بيكاره عزيزآقا خيلي تفاوت داشت. همچنين آن شخصيت منفي ديگر قرار نبود در اين فيلمنامه مطرح شود. اشترخاني به عنوان يك كارمند رند و صادق با جماعت لمپن تفاوت داشت و قرار بود اين كارمند پرتلاش و صادق براي خانواده اش كار مطلوبي انجام دهد كه خوشبختانه ريتم قصه و روند داستان توانست اين مسئله را به خوبي نمايش دهد.

آن سوي مرزها
001864.jpg
شبكه تلويزيوني افغانستان در ماهواره
كار نصب ايستگاه فرستنده ماهواره اي تلويزيون هند به شبكه تلويزيون مركزي افغانستان با همكاري متخصصان هندي آغاز شد و قرار است پخش تصاوير اين شبكه علاوه بر افغانستان در كشورهاي همسايه نيز قابل دريافت باشد.
بنابراين گزارش، با تكميل نصب فرستنده تلويزيوني افغانستان به ماهواره، كشورهاي همسايه و بخشي از روسيه نيز امكان دريافت اين شبكه را خواهند داشت.
مسئولان فني هند اعلام كردند علاوه بر اين با نصب يك فرستنده يكصد كيلوواتي، موج كوتاه راديو افغانستان را نيز تقويت خواهند كرد.
گفتني است كه تلويزيون كابل هم اكنون در پايتخت و مناطق اطراف قابل دريافت است و در ۲۴ ساعت تنها چهار ساعت، از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برنامه دارد كه شامل اخبار و فيلم هاي خارجي و موسيقي است.
از ۳۲ ولايت افغانستان تنها ۱۴ ولايت داراي فرستنده هاي راديو، تلويزيوني هستند كه اغلب به پخش برنامه هاي محلي مي پردازند.
تلويزيون خصوصي در مغرب
دولت مغرب هفته  آينده  لايحه اي  را تصويب  مي كند كه  بر اساس  آن  فرستنده هاي  خصوصي  راديويي  و تلويزيوني  در اين  كشور مسلمان  شمال  غرب  آفريقا اجازه  فعاليت  مي يابند.
بنابر اين گزارش «نبيل  بن  عبدالله » وزير ارتباطات  مغرب  در آستانه  تصويب  لايحه  خصوصي سازي  فرستنده هاي  راديويي  و تلويزيوني  اين  كشور از سرمايه داران  اسپانيايي  خواست  كه در اين  بخش  سرمايه گذاري  كنند.
اخيراً حدود۶۰ شركت  راديويي  و تلويزيوني  كه  بيشتر آنها را شركت هاي  بخش  خصوصي  و دولتي  فرانسوي  تشكيل  مي دهند، آمادگي  خود را براي  راه  اندازي  فرستنده  در مغرب  اعلام  كرده اند اما اسپانيايي ها - همسايه  شمالي  مغرب - تاكنون  علاقه اي  به  سرمايه گذاري  در اين  زمينه  از خود نشان  نداده اند.
وزير ارتباطات  مغرب  در ملاقات  با «ادواردو زاپلانا» سخنگوي  دولت  اسپانيا، پيش بيني  كرد كه  ميزان  تقاضا براي  برنامه هاي  راديويي  و تلويزيوني  مغرب  در آينده  به  شدت  افزايش  يابد.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |