شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵ - Dec 6, 2003
مَنْهُومَانِ لَايَشْبَعَانِ: طَالِبُ عِلمٍِْ وَ طَالِبُ دُنْيَا.
دو آزمندند كه سير نشوند: آن كه علم اندوزد و آنكه مال اندوزد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بنگر كه از كجا به كجا مي فرستمت
اي هدهد صبا به سبا مي فرستمت
زينجا به آشيان وفا مي فرستمت
حيفست طايري چو تو در خاكدان غم
گزارش همشهري از آخرين روز جشنواره موسيقي جوان
بخش سنتي در قبضه شهرستاني ها
در سومين و آخرين روز از پنجمين جشنواره موسيقي جوان كه با حضور علاقه مندان و هنرمندان موسيقي در دو نوبت صبح و عصر در تالار رودكي برگزار شد، نزديك به ۲۰ گروه در بخش موسيقي سنتي به رقابت پرداختند.
به گزارش خبرنگار ما، اختصاص اجرا به گروه نوازي و خارج كردن آن از قالب تكنوازي و بداهه نوازي سبب شد تا برخي از گروه هاي تازه نفس از شهرستانها با آثاري در خور اعتنا در جشنواره شركت جويند.
همين گزارش حاكيست كه محوريت انتخاب قطعات از آثار پرويز مشكاتيان آهنگساز و نوازنده سنتور بود و حتي برخي از قطعاتي كه از سوي گروه هاي شهرستاني و تهراني ساخته شد، تحت تاثير ساختار و سازبندي اين هنرمند قرار داشت .
داوران بخش سنتي ، به خصوص استاد حسين دهلوي وداريوش پير نيا كان درميانه يا پايان اجراي گروهها به تذكراتي درباره چگونگي اجرا و نحوه استفاده از آهنگها اشاره مي كردند.
در ميان گروه هاي نوازنده، اجراي گروهي از انديمشك قابل توجه بود و در كل شهرستانيها در مقايسه با گروه هاي تهراني توانستند قابليتهاي بهتري از خود بروز دهند.
آخرين اجراي جشنواره و بخش سنتي به گروهي از اراك اختصاص داشت و نكته جالب توجه در آن، حضور ۶ برادر جوان و نوجوان از يك خانواده به نام موسوي بود.
اختتاميه پنجمين جشنواره موسيقي جوان قرار است فردا و با اعلام برگزيدگان گروه هاي سه گانه در تالار وحدت انجام شود.

براي نخستين بار به نمايش در مي آيد
دو فيلم كامل مظفرالدين شاه
002286.jpg
براي نخستين بار اولين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران، پس از مرمت و بازسازي در سينما تك موزه هنرهاي معاصر به نمايش عموم در مي آيد و در همايش سه روزه در اين مكان در باره آنها بحث و بررسي صورت خواهد گرفت.
عليرضا قاسم خان- مدير سينما تك در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: اين فيلم ها چند سال قبل و توسط گروهي از دلسوزان هنر به آرشيو كاخ گلستان بازگردانده شدند و سپس توسط دو تن از چهره هاي نامي مرمت فيلم در فرانسه مورد مرمت و بازپيرايي قرار گرفتند.
قاسم خان موضوع اين فيلم ها را كه  ازجمله نخستين آثار تاريخ سينماي جهان نيز به شمار مي روند، به سفر مظفرالدين شاه به فرنگ مربوط دانست و گفت: در همايشي كه از ۱۶ تا ۱۹ آذر در مركز سينما تك موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود،«شهريار عدل» و «اكبر عالمي» از ايران و «ژان لويي كوت» و «ميشل اوبر» از فرانسه درباره اين آثار و چگونگي بازپيرايي و مرمت آنها سخن خواهند گفت.
پيش از اين، بخشهايي كوتاه از فيلم «مظفر الدين شاه در فرنگ» در فيلم ناصرالدين شاه آكتور سينماي محسن مخملباف به نمايش درآمده بود، اما نسخه اصلي و كامل آن تاكنون به دليل ناقص و غير آماده بودن، فرصت نمايش پيدا نكرد.
از سوي ديگر، قرار است در اين همايش كه در ساعت۱۷ روزهاي ياد شده برگزار مي شود،  فيلمهايي از برادران لومير و ۳ فيلم شاخص تاريخ سينماي فرانسه نيز به نمايش درآيد.

اهل فرهنگ و هنر در شهر كتاب
شهر كتاب ابن سينا به مناسبت هفته كتاب ميزبان اهل قلم، هنرمندان و دوستداران كتاب است. اين برنامه هر روز (۱۵ تا ۲۲ آذر) از ساعت ۳۰/۱۶ تا ۱۹ برگزار مي شود.
در اين روزها اهالي قلم: بهاءالدين خرمشاهي، منيرو رواني پور، ع پاشايي، توران ميرهادي، گلي  امامي، كريم امامي، رامين جهان بگلو، عمران صلاحي، عطا بهمنش، حسن اصغري، خرد معتضد، جواد خردمند، ليلا صادقي، فرزين هومان فر و... و هنرمندان: احمد پژمان (آهنگساز)، هانيبال الخاص (نقاش)، اردشير رستمي (طراح و كاريكاتوريست)، حامي (خواننده و آهنگساز)، فرمان فتحعليان (خواننده و آهنگساز)، رضا كيانيان، فريبرز عرب نيا، ليلي رشيدي، پارسا پيروز فر، محمدرضا شريفي نيا، سيامك انصاري و... با دوستداران كتاب ديدار مي كنند.
در برنامه روز شنبه شهر كتاب ابن سينا، بهاءالدين خرمشاهي، احمد پژمان، حامي، و در برنامه روز يكشنبه منيرو رواني پور و فريبرز عرب نيا حضور دارند.

در دي ماه برگزار مي شود:
سومين كنگره سراسري غزل معاصر در رشت
مهلت ارسال آثار به دبيرخانه كنگره «غزل» تا دهم دي ماه تمديد شده است و اين كنگره احتمالا هشتم تا دهم دي ماه در رشت برگزار خواهد شد.
جليل واقع طلب - شاعر - با اعلام اين خبر گفت: تاكنون ۷۳۰ نمونه غزل به دبيرخانه كنگره رسيده است كه از اين تعداد ۶۰ نفر برگزيده و به كنگره دعوت مي شوند و در نهايت از ۲۰ نفر تقدير خواهد شد.
وي برگزاركننده اصلي كنگره را انجمن شاعران گيلان اعلام كرد و افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان، سازمان آموزش و پرورش استان، اداره كل امور اجتماعي استانداري گيلان، سازمان تبليغات اسلامي و شوراي اسلامي شهرستان رشت در برگزاري كنگره همكاري دارند.
وي زمان برگزاري كنگره را به دليل همزماني آن با كنگره شعر رضوي و شعر خوزستان هنوز نامشخص دانست و ادامه داد: متأسفانه روزنامه ها در شهر تهران براي بازتاب اين خبر هيچ كوششي نكرده اند.جليل واقع طلب با اشاره به حضور ۲۰ پيشكسوت غزل معاصر در اين كنگره درباره ارزيابي آثار رسيده بيان داشت: در كل، غزلهاي شاعران كرج و استان كرمانشاه، اكثراً داراي نوآوري بودند؛ هر چند كه مضامين بيشتر عاشقانه و تا حدي اجتماعي است و كمتر مضامين مذهبي و آييني به چشم مي خورد.

۶۴۰ كارگاه شعر و قصه برپا مي شود
در يازدهمين دوره هفته كتاب برنامه هاي قصه گويي، شعرخواني و داستان نويسي در بيش از ۶۴۰ مركز فرهنگي و هنري سراسر كشور برگزار مي شود. كارشناسان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در نقاط مختلف كشور برگزاركنندگان اين برنامه ها هستند.
در اين برنامه ها، كودكان و نوجوانان ايراني مي توانند علاوه بر حضور در كارگاه هاي داستان نويسي و شعر به قرائت سروده هاي خود بپردازند.
همچنين نمايش فيلم با موضوع كتاب نيز از برنامه هاي هفته كتاب است.

نگارستان
بز فراري
002284.jpg
۱. آرتور بويد
Arthur Boyd
۲. تولد: مورومبينا ۱۹۲۰
۳. سبك نقاش: اكسپرسيونيسم
۴. زندگينامه نقاش: اكثر موضوعهاي نقاشي «بويد» از صحنه هاي خلافكاري؛ گناه و افشاگري است. به عبارت ديگر، مضامين انساني- احساسي را به تصوير مي كشيد. او از خانواده اي هنرمند بود. پدرش پيكرتراش و سفالگر و مادرش نقاشي زبر دست بود. او در سال ۱۹۵۹ از استراليا به انگلستان رفت. او در كشورش و در انگلستان نقاش بسيار معروفي است.
۵. نام تابلو و مشخصات: «بز فراري استراليايي» / ۱۹۸۷ / رنگ روغن روي بوم/ ۲۵۹*۴۴۲ سانتيمتر/ رنگها تابان؛ آسمان متمركز شده در يك نقطه و خورشيد بسيار درخشان است. در نماي نزديك؛ چهارپايي (بزسياه) را مي بينيم كه اشك ريزان است و با حسرت به موجود مرده روي رودخانه نگاه مي كند. مردي؛ البته با حالتي غير معمول ديده مي شود كه «بزفراري» را نگه داشته. اين مرد شايد ماهيگير يا كشاورز است.
نور قرمز تضادي عميق با كت زردرنگ مرد دارد. رنگها تند؛ تصوير خيالي اما غمناك و فضا كاملا اكسپرسيونيستي است.
۶. محل نگهداري تابلو: مجموعه خصوصي.

بهارستان
به جز حضور تو
هيچ چيز اين جهان بيكرانه را
جدي نگرفته ام
حتي عشق را!
حسين پناهي

شكست
بچه ها با شوق وارد دفتر مدرسه شدند و پرسيدند: خانم! با اين پول هايي كه ما جمع كرديم، مي شه براي يه بي خونه، خونه ساخت؟ نگاهي كردم و گفتم: نه! ولي شيشه يك پنجره اش مي شه؟
معلم كناري زير لب گفت: البته اگه به دستش برسه!
بچه ها به هم نگاه كردند و گفتند : اِِيِِ! يعني ممكنه نرسه؟
دل بچه ها براي پول توجيبي هايشان سوخت و دل من براي شيشه اي كه خيلي زود شكست و فرو ريخت.
پوران حجت انصاري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
سقوط صمصام
بحران كابينه صمصام السلطنه، در چنين روزي در سال ۱۲۹۱ به اوج خود رسيد و تعدادي از وزيران او از شركت در جلسه هيأت دولت و حضور در وزارتخانه ها سر باز زدند.
صمصام السلطنه بختياري پس از آن كه مجلس به همدستي سپهسالار (سپهدار تنكابني) با محمدعلي ميرزا، پادشاه مخلوع، بدگمان شده بود با حمايت دموكرات هاي مجلس به رياست وزراء انتخاب شده بود. اما ماجراي اولتيماتوم روسيه در مورد مورگان شوستر آمريكايي و مقاومت مجلس در برابر پذيرش آن در دوران رئيس الوزرايي او اتفاق افتاد.
دولت صمصام كه پايتخت را در آستانه اشغال مي ديد و از انعطاف نشان دادن مجلس نااميد شده بود سرانجام با همراهي ناصرالملك (نايب السلطنه) و يپرم خان (رئيس نظميه تهران) مجلس را منحل كرد، روزنامه ها را توقيف كرد و اولتيماتوم روسيه را پذيرفت. چند ماه بعد كه سعدالدوله به ايران بازگشت و با حمايت روسيه و انگلستان در صدد جانشيني ناصرالملك نايب السلطنه برآمد، مطبوعات بر مخالفت هايشان با صمصام افزودند و چندي بعد كشمكش در درون دولت آغاز شد. صمصام روز ۲۰ آذر ۱۲۹۱ در تلگرافي به ناصرالملك كه در لندن بود تقاضاي استعفا كرد. نايب السلطنه روز پانزدهم دي ماه استعفاي او را پذيرفت و روز بعد ميرزا علي خان علاء السلطنه را به رئيس الوزرايي برگزيد و او دولتي تشكيل داد كه در آن از هر دو جناح سياسي مجلس (دموكرات ها و اعتداليون) كساني حضور داشتند.
شيخ خزعل
شيخ خزعل، حاكم موروثي ايالت عربستان ايران (خوزستان) روز ۱۴ آذر ۱۳۰۳ در اهواز به ديدار سردار سپه، رئيس الوزراي وقت رفت و مورد عفو قرار گرفت.
او از سال ۱۲۹۳ در توافقي با «سر پرسي كاكس» انگليسي در برابر حمايت بريتانيا از حاكميت خود، پاسداري از منافع آن كشور در خليج فارس را به عهده گرفته بود.
در سال هاي هرج و مرج پس از مشروطه، قدرت شيخ فزوني گرفته بود. او هم پول داشت، هم حمايت طوايف و هم پشتيباني انگلستان را، بنابراين عملاً به طور مستقل حكومت مي كرد و گوشش شنواي فرامين دولت مركزي نبود. اما پس از كودتاي ۱۲۹۹ و با قدرت گرفتن سردارسپه او هم كم كم احساس خطر مي كرد. خزعل در تابستان ۱۳۰۳ و هنگامي كه از بدگماني احمد شاه به انديشه هاي رضاخان آگاه شد، رئيسان قبايل عرب و گروهي از سردمداران ولايات را در ائتلافي عليه سردار سپه گرد آورد. اين ائتلاف كه به تدريج گسترش بيشتري مي يافت در واقع پوششي بود تا مخالفان سردارسپه در آن به بهانه پشتيباني از شاه و سلطنت مشروطه، به كاستن از قدرت رضاخان بكوشند.
احمد شاه در اروپا بود. خزعل مي گفت او به اجبار در نوعي تبعيد به سر مي برد و مسئول اين وضع سردارسپه است. اما هنگامي كه خزعل به مجلس عريضه نوشت و از بدرفتاري  نظاميان رضاخان گلايه كرد، نمايندگان مجلس كه او را دست نشانده انگليس مي دانستند از دولت سردارسپه حمايت كردند و از خزعل خواستند كاري نكند كه دولت مركزي تضعيف شود. رضاخان فوري دست به كار شد. ابتدا از طريق سردار اسعد نسبت به وفاداري بختياري ها مطمئن شد و بعد راه اصفهان را در پيش گرفت. به خزعل اطلاع داد كه يا بايد عذرخواهي كند و تسليم شود يا با او برخورد خواهد شد.
خزعل بدون حمايت انگليسي ها حاضر به رويارو شدن با سردارسپه نبود و وزارت خارجه انگليس هم يارايي ارائه چنين حمايتي را نداشت. انگليسي ها خزعل را راضي كردند كه كوتاه بيايد و از رضاخان عذرخواهي كند تا آن ها هم سردارسپه را از گسيل نيرو به خوزستان باز دارند. شيخ نامه پوزش خواهي فرستاد ولي رضاخان جلوي نيروهايش را نگرفت و خواستار تسليم بي قيد و شرط شيخ و اعزامش به تهران شد. سردارسپه روز ۱۴ آذر ۱۳۰۳ با وساطت لورن و در حضور او خزعل را پذيرفت و با او آشتي كرد. هر چند بعدها او را بازداشت كرد و پس از توقيف اموال و املاكش تا پايان عمر در تهران نگاه داشت.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
جيره بندي برق
شانگهاي: ثروتمندترين شهر كشور چين با كمبود انرژي برق مواجه شد. به همين دليل قرار است محدوديت هايي براي مراكز خريد و فروشگاه هاي بزرگ درنظر گرفته شود.
به گفته مسئولان، شانگهاي در فصل زمستان با ۲ ميليون كيلووات كمبود انرژي مواجه خواهد بود.
به همين دليل مراكز خريد و فروشگاه هاي بزرگ موظف هستند شوفاژخانه خود را از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب خاموش كنند.
همچنين كارخانه هايي كه مصرف برق آنها بالا است تنها مجاز به فعاليت از نيمه شب تا ۸ صبح هستند.
بيمارستان ميمون ها
بانكوك: اولين بيمارستان ويژه ميمون ها در تايلند افتتاح شد.
هزينه ساخت اين بيمارستان ۴۵ هزار دلار بود كه دوستداران حيوانات اين هزينه را تأمين كردند.
در اين بيمارستان اتاق جراحي، اتاق انتظار و اتاق معاينه به چشم مي خورد. همچنين به ميمون هايي كه به سرماخوردگي مبتلا مي شوند، سرم وصل مي گردد.
نكته جالب اينكه تجهيزات بيمارستان ميمون ها حتي از تجهيزات بيمارستان انسان ها گران تر است.
فهرست غذاي تايتانيك
بلفاست: فهرست غذاي كشتي تايتانيك به ارزش ۴۹۵۰۰ دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد.
اين فهرست را يكي از خريداران كشتي در سال ۱۹۱۲ قبل از آخرين سفر، به همسرش هديه داده بود.
در فهرست غذاي تايتانيك غذاهايي چون ماهي، مرغ سرخ كرده، كباب، هلو و نان شيرين به چشم مي خورد.
متلاشي شدن باند قاچاق كليه
سائوپائولو: پليس برزيل يك باند بزرگ قاچاق كليه را متلاشي كرد. اين باند كه رئيس آن يك مرد اسرائيلي بود، افرادي كه در برزيل قصد فروش كليه داشتند را شناسايي و روانه آفريقاي جنوبي مي كرد.
قيمت يك كليه در بازار آزاد در حدود ۱۰ هزار دلار است اما اعضاي اين باند تنها ۶ هزار دلار به برزيلي ها مي پرداختند.
مشكل رانندگي
لندن: دو جنگجو از قبيله ماساي كنيا براي آموزش رانندگي به ولز سفر كرده اند. چندي پيش يك موسسه خيريه در ولز با جمع آوري پول، دو دستگاه كاميون براي يكي از روستاهاي كنيا خريداري كرد اما چون هيچ كس در اين روستا گواهينامه رانندگي نداشت، دو تن از جنگجويان ماساي به ولز اعزام شدند تا نحوه رانندگي كردن با كاميون را بياموزند.
از اين دو كاميون براي حمل و نقل دام ها يا حتي به عنوان آمبولانس استفاده خواهد شد.
افزايش توالت هاي عمومي
نيويورك: شوراي شهر نيويورك به دليل اعتراض زنان اين شهر قصد تصويب لايحه جديدي را دارد. براساس اين لايحه جديد، اماكن عمومي و ساختمان هاي بزرگ اين شهر موظف خواهند بود تعدد توالت هاي ويژه زنان را دوبرابر توالت هاي مردان كنند.
نتايج بررسي ها حاكي از آن است كه همواره صف هاي نسبتا طولاني پشت در توالت هاي زنان در شهر نيويورك ايجاد مي شود درحالي كه توالت هاي مردان اغلب خلوت است.
به همين دليل زنان نيويورك نسبت به كم بودن تعداد توالت ها به شوراي شهر شكايت كردند. درصورت تصويب اين لايحه، شهرداري نيويورك عمليات افزايش تعداد توالت هاي زنانه اين شهر را آغاز خواهد كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷

گل و گياه
هلنيوم
002282.jpg
نام علمي: Helenium, Moerheim Beauty,
خانواده: COMPOSITAE
گياهي دائمي كه به صورت عمودي رشد مي كند. ساقه آن ضخيم و منشعب و برگها سبز تيره است. گلهاي آن كه در اوايل پاييز ظاهر مي شوند به رنگ قرمز مايل به نارنجي هستند. بلندي گياه يك متر و گستردگي آن ۶۰ سانتي متر است.
نيازها: محلي با نور زياد و خاك با زهكشي خوب را مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۱۵- درجه سانتيگراد است.
تكثير: از طريق تقسيم در فصل بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |