شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵ - Dec 6, 2003
در آستانه سفر رامسفلد به عراق رخ داد
حمله به كاروان نظامي آمريكا در بغداد
002288.jpg
در حالي كه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا براي سفر به عراق آماده مي شود، ديروز انفجار بمب در بغداد به مرگ يك نظامي آمريكايي و چهار غيرنظامي عراقي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، پليس بغداد گفت: در اين حمله دست كم ۱۶ عراقي نيز زخمي  شدند.
حادثه بغداد بر اثر انفجار بمب بر سر راه يك كاروان نظامي آمريكا در يك خيابان شلوغ بغداد روي داد.
در همين حال يك  سخنگوي  سازمان  ملل  روز پنجشنبه  اعلام  كرد: شوراي  امنيت  براي  رسيدگي به  كشتارهاي  تعطيلات  آخر هفته  در پشت  درهاي  بسته  تشكيل  جلسه  داد.
از آنجا كه  جلسه  شوراي  امنيت  پشت  درهاي  بسته  تشكيل  شده است  هنوز دسترسي به  اعضاي  شوراي  امنيت  ممكن  نشده  است  و معلوم  نيست  كه  آيا هدف  از تشكيل اين  جلسه  موضوع  كشتن  جنگجويان  ائتلاف  به  دست  عراقيها يا قتل  عام  شهروندان سامرا به  دست  نظاميان  آمريكايي  بوده است. به  نظر مي رسد از آنجا كه  حمله  آمريكايي ها روز يكشنبه (تعطيلات  آخرهفته ) صورت  گرفته  است ، احتمالا شوراي  امنيت ، اقدام  نيروهاي  آمريكايي  رادر اين  شهر مورد بررسي  قرار مي دهد.
در جريان  اين  قتل  عام  بي سابقه  ۵۴ تن  از مردم  غيرنظامي عراق كشته  شدند كه يك  زائر ايراني  نيز در ميان  آنان  بود.
جنايات  نيروهاي  آمريكايي  و هتك  حرمت  اماكن  مقدس  اين  شهر حتي  مورداعتراض  روزنامه هاي  آمريكا نيز قرار گرفت  و روزنامه  نيويورك  تايمز يك  روزپس  از اين  درگيري  در گزارشي  نوشت  كه  اين  درگيري ها تنها خشم  مردم  عراق  راافزايش  خواهد داد. اين  روزنامه  افزود: از خشم  مردم  سامرا به  نظر مي رسد كه  آمريكا با يك مشكل  اساسي  يعني  افزايش  فشار روبرو است .
ساير تحولات
* ژاك  شيراك  رئيس  جمهور فرانسه  روز پنجشنبه  در تونس  از مدت  زمان  طولاني تعيين  شده  براي  انتقال  حاكميت  در عراق  انتقاد و اعلام  كرد كه  همين  امرباعث  ادامه  خشونت  و ناآرامي  ها در عراق  شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از تونس،  ژاك  شيراك  در كنفرانس  مطبوعاتي  گفت:  به رغم  تصميمات  جديد آمريكا در عراق  ، ما هنوز تا انتقال  قدرت  در عراق  كه عراقي ها را براي  مشاركت  در تشكيل  حكومت  دلخواهشان  متقاعد سازد و آنهااز توسل  به  خشونت  دست  بكشند ، فاصله  زيادي  داريم .
* اعضاي  حزب  بعث  عراق  تلاش  براي  سازمان  دهي  مجدد اين  حزب  را آغاز كرده اند.
به  نوشته  روزنامه  هاآرتص ،جرمي گرين استاك ، نماينده  ويژه  انگليس  درعراق  ، معتقد است  ، رهبران  سابق  حزب  بعث  كه  درگذشته  با صدام  اختلاف  پيدا كرده  بودند، تصميم  دارند حزبي  را تحت  نامي جديد به  منظور مشاركت  در اوضاع  سياسي  جديد عراق  تشكيل  دهند و رئيس جمهور سابق  عراق  از پيوستن  به  اين  حزب  محروم  شده است .
* مقتدي صدر گفت: اگر آمريكا هواداران زنداني وي را به سرعت آزاد نكند وي ماه آينده اعتصاب سراسري اعلام خواهد كرد.
* حدود هزار عراقي كه شماري از آنان كودكاني بودند كه والدين خود را در انفجارهاي اخير عراق از دست داده اند ديروز با برپايي تظاهرات خواستار خاتمه يافتن خشونت در اين كشور شدند.
* براساس تازه ترين نظرسنجي ها فقط ۵/۷ درصد ژاپني ها با اعزام نيروهاي نظامي اين كشور به عراق موافقند.
* روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال نوشت: آمريكا در مذاكراتي سخت اما بي سر و صدا سوريه را زير فشار گذاشته است كه ۲۵۰ ميليون دلار از دارايي هاي عراق را كه در سوريه است بازگرداند اما سوريه نپذيرفته است.

انفجار در روسيه در آستانه انتخابات دوما
انتخابات سراسري دوماي روسيه فردا برگزار مي شود
002290.jpg

در حمله انتحاري به يك قطار مسافربري روسيه در چچن ۳۶ نفر كشته و بيش از ۱۵۰ نفر زخمي شدند
حمله انتحاري به يك قطار مسافربري روسيه در نزديكي جمهوري خودمختار چچن كه صبح ديروز - دو روز قبل از انتخابات سراسري مجلس دوماي روسيه - موجب انفجار يكي از واگن هاي آن و كشته شدن دست كم ۳۶ نفر و مجروح شدن بيش از ۱۵۰ نفر شد، با واكنش شديد مقامات روسي روبه رو گرديد.
خبرگزاري رويتر به نقل از خبرگزاري روسي ايتارتاس اعلام كرد: ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه ديروز پس از اين انفجار در نشست با مقامات ارشد امنيتي روسيه گفت: «انفجار اين بمب كه به كشته شدن ۳۶ نفر انجاميد اقدامي براي بي ثبات كردن روسيه در آستانه انتخابات پارلماني است. اما جنايتكاران از اين اقدام نفعي نخواهند برد.»
002308.jpg
002306.jpg

«يوري چياكا» وزير دادگستري روسيه نيز ديروز اعلام كرد: احتمال دارد اين بمب گذاري از سوي جنگجويان چچني انجام شده باشد.وي افزود: من به عنوان يك احتمال اين اقدام جنايتكارانه را به فعاليت هاي تروريست هاي چچني مرتبط مي كنم كه قصد دارند در آستانه انتخابات دوما وضعيت را ناآرام كنند.
در همين حال خبرگزاري فرانسه به نقل از رئيس سازمان امنيت فدرال روسيه (اف.اس.بي. كه جايگزين كاگ ب شده است) اعلام كرد سه زن و يك مرد اين انفجار قوي را كه منجر به نابودي يكي از واگن هاي قطار شد ، انجام داده اند.
نيكولا پاتروشف گفت: دو زن اندكي قبل از انفجار از قطار بيرون پريده اند و يك زن ديگر كه عمليات را هدايت مي كرده به شدت زخمي شده است.

رامسفلد در گرجستان
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز وارد تفليس پايتخت گرجستان شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تفليس ديويد توزادزه وزير دفاع گرجستان پس از فرود آمدن هواپيماي حامل وزير دفاع آمريكا، از رامسفلد در فرودگاهي در حومه تفليس استقبال كرد.
رامسفلد پيش از سفر به گرجستان به جمهوري آذربايجان رفت. او در باكو حاضر نشد با خبرنگاران ايراني روبرو شود.
وزير دفاع آمريكا در جريان اين سفر از ادامه همكاري نظامي با جمهوري آذربايجان سخن گفت و به خاطر ادامه حمايت اين جمهوري از «نبرد با تروريسم» از اين كشور قدرداني كرد.
رامسفلد پيش از سفر به گرجستان و آذربايجان به كابل رفت و با حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان ديدار كرد.
وزير دفاع آمريكا در اين ديدار بر تداوم حمايت كشورش از رهبري افغانستان تأكيد كرد.

كوتاه از جهان سياست
فرار ناتو از استانبول
سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) محل برگزاري همايش ناتو و امنيت را كه قرار بود در استانبول انجام شود، به دلايل امنيتي به برلين منتقل كرد.
به گزارش ايرنا از آ نكارا، مركز تحقيقات استراتژيك ارواسيا، ديروز با صدور اطلاعيه اي در آنكارا با اعلام اين مطلب افزود: همايش يادشده قرار بود در تاريخ هاي ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه در استانبول انجام شود.
تمرين نظامي القاعده در عربستان
شبكه تلويزيوني ان بي سي آمريكا پنجشنبه شب نوار ويديويي شامل تصاويري مربوط به اعضاي سازمان القاعده كه در حال انجام تمرينات نظامي در عربستان سعودي بودند را پخش كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين شبكه تلويزيوني اعلام كرد: اين تصاوير چهارشنبه شب بر روي يك سايت اينترنتي متعلق به سازمان القاعده منتشر شده است.
تصميم سزر - مخالفت اردوغان
دو تن از نظاميان تركيه به علت اعتقادات مذهبي از ارتش اخراج شدند. به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا به نقل از شبكه خبري ان.تي.وي تركيه، احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه حكم مربوط به اخراج اين دو تن را ديروز پس از پايان جلسه شوراي عالي نظامي اين كشور امضا كرد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با اين تصميم مخالفت كرده است.
در همين حال ستاد فرماندهي ارتش تركيه، پنجشنبه شب، در اطلاعيه اي اعلام كرد: ارتشهاي تركيه و آمريكا در موضوع مبارزه عليه تروريسم به ويژه مبارزه با نيروهاي كرد مخالف تركيه در شمال عراق، به توافق رسيدند.

اظهارات دبير كل شوراي همكاري خليج فارس درباره روابط ايران و امارات
عبدالرحمان العطيه، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس گفت: ايران كشور مهمي است و اميدواريم كه اين كشور بتواند مشكل با امارات متحده عربي را از طريق صلح آميز حل و فصل كند.
به گزارش خبرگزاري فارس العطيه، در گفت وگو با روزنامه الوطن چاپ كويت، در پاسخ به اين سؤال كه آيا مسئله جزاير سه گانه در دستور كار بيست و چهارمين نشست شوراي همكاري خليج فارس قرار خواهد گرفت يا نه، گفت: قطعا مسئله جزاير سه گانه در اين اجلاس مطرح خواهد شد زيرا اين مسئله از اصول ثابت و لايتغير اين شورا است و غير از اين نمي تواند باشد.وي درخواست شيخ بن سلطان آل نهيان رئيس اميرنشين دولت امارات از ايران مبني بر گفت وگوهاي ويژه در خصوص جزاير سه گانه ايراني از راه صلح آميز يا ارجاع پرونده به دادگاه بين المللي لاهه را تكرار كرد.

اتحاديه عرب ؛ پيوستن يا نپيوستن
هادي صبا
موضوع پيوستن جمهوري اسلامي ايران به اتحاديه عرب - به صورت ناظر - در چند روز گذشته رسانه هاي داخلي و منطقه اي را متوجه خود كرده است. سايتهاي مختلف عربي آن را به عنوان نظرسنجي خود برگزيده اند كه نتايج آن نشان از رويكرد مثبت افكار عمومي جهان عرب نسبت به هر گونه همگرايي با ايران دارد. در چارچوب منافع كلان كشورمان،  اين موضوع آنقدر اهميت دارد كه لازم است نظرات مختلف بيان گردد تا شايد برآيند آن به تصميم گيران محترم در اين حوزه كمك نمايد.
در اين چارچوب و بدون هيچ نوع پيش داوري مثبت يا منفي، ملاحظات ذيل عنوان مي گردد؛ بدان اميد كه باب بحثهاي مفيدتر در اين زمينه گشوده شود:
۱- اساسا پيوستن جمهوري اسلامي ايران به هر تشكل منطقه اي و يا بين المللي كه بتواند به ايفاي نقش موثرتر ايران در منطقه و جامعه جهاني كمك نمايد، اقدام شايسته اي است كه بايد با نگاه مثبت مورد توجه و بررسي قرار گيرد.
۲- با مطرح شدن اين موضوع، سؤالي به ذهن خطور مي كند كه چرا در مرحله نخست موضوع عضويت ايران در تشكيلاتي كه موضوعيت وجودي آنها با منافع و نيازهاي جمهوري اسلامي ايران همخواني بيشتري دارد در اولويت قرار نگيرد؟ مثلا چرا پيوستن جمهوري اسلامي ايران به پيمان شانگهاي - با عضويت ۶ كشور روسيه، چين،  تاجيكستان،  قزاقستان،  قرقيزستان و ازبكستان - در دستور كار نباشد كه مي تواند در نگاه منطقه اي دو قدرت عظيم جهاني يعني روسيه و چين تاثيرگذار بوده و شايد رفته رفته ايران را به يك اتحاد استراتژيك با آنان وارد نمايد و پوشش بين المللي بسيار مناسبي را براي ما در چالشهاي پايان ناپذير جهاني فراهم آورد؟ يا اينكه چرا شوراي همكاري خليج فارس به طور جدي نظر ما را به خود جلب نكرده است كه از يكسو راهگشاي همكاري و ارتباط بيشتر با كشورهاي عربي خواهد بود و از سوي ديگر زمينه ساز همكاريهاي مفيد در يكي از مهمترين حوزه هاي امنيت ملي ما مي باشد.
۳- همكاري ايران با اتحاديه عرب مي تواند راهگشاي همكاريهاي بيشتر در ميان كشورهاي منطقه گردد. به ويژه آنكه انديشه پردازان عرب مدتهاست كه گسترش و تقويت مناسبات با كشورهاي پيراموني - تركيه، ايران و پاكستان - را در راستاي منافع كلان جهان عرب مثبت ارزيابي كرده،  مصرانه بر آن پاي مي فشارند. افكار عمومي جهان عرب نيز كه خود را روياروي خطرات مهم و درگير در يك جنگ تمام عيار با آمريكا و اسرائيل مي بيند با اين پيشنهاد برخورد مثبتي خواهد داشت. دولتهاي عربي نيز كه خود را در چالش با آمريكا و نقشه هاي جديد آن براي منطقه مي بينند نبايد با اين پيشنهاد برخورد منفي داشته باشند.
۴- ليكن جاي چند نگراني هم وجود دارد، اول اينكه مبادا دولتهاي عربي تلاش كنند تا با مطرح كردن و بزرگنمايي اين پديده در مقام چانه زني با آمريكا بر آيند و پس از اخذ امتياز مناسب آن را در ورطه فراموشي رها كنند؛ نگراني دوم به احتمال طرح عضويت - ولو ناظر - اسرائيل در اتحاديه عرب مربوط مي شود. پيش از اين پيشنهاد عضويت اسرائيل در اتحاديه با مخالفت كشورهاي پيشرو مواجه شده بود؛ ليكن برخي كشورهاي عربي طرفدار روند سازش بررسي آن را منوط به پيشرفت ملموس در روند صلح كرده بودند. آيا ممكن است طرح موضوع عضويت ناظر ايران به همراه طرح عضويت ناظر تركيه، اتيوپي و اريتره زمينه مطرح شدن جدي تر عضويت اسرائيل را فراهم آورد؟ و آيا برخي كشورهاي طرفدار روند سازش با اين نگاه به موضوع مي نگرند؟ به ديگر سخن موضوع همكاري ايران با اتحاديه عرب - چه عضو اتحاديه عرب باشد چه نباشد- بايد در چارچوب تقويت جهان عرب در رويارويي آن با اسرائيل مطرح شود.
۵-در بررسي اين موضوع به طور جدي بايد به دو عامل بسيار مهم تشكيل دهنده هويت اين سرزمين توجه شود: مسلمان بودن و ايراني بودن. بايد ديد كه آيا اين دو خصيصه كه توأمان هويت مردم ايران زمين را شكل داده اند با ايدئولوژي پان عربيسم همخواني دارند يا خير؟ ممكن است گفته شود كه اتحاديه عرب از زمان تاسيس تاكنون مراحل مختلفي را پشت سرگذاشته و اينك در مقام دفاع از پان عربيسم آنهم بصورت شوونيستي آن نمي باشد؛ به ويژه آنكه موج بيداري اسلامي فضاي كشورهاي عربي را تحت تاثير قرار داده است. عليرغم صحت اين مطالب، در بررسي اين موضوع بايد ابتدا رفتارشناسي و فرهنگ عربي مورد نظر قرار گيرد و به ساختار اتحاديه عرب و چگونگي فرايند تصميم سازي در آن نيز توجه شايان مبذول گردد.
در هر حال بدون اظهار نظر قاطع در اينمورد بر آنيم كه باب گفتگوي مفيد با محور قرار دادن منافع كلان كشور را بگشاييم.

آخرين گزارش ها از اجلاس قاهره
فشار مصر بر فلسطيني ها براي اعلام آتش بس با اسرائيل
دولت مصر مي كوشد تا با اعمال فشار به گروه هاي فلسطيني آنها را مجبور به پذيرش اعلام آتش بس با رژيم صهيونيستي بنمايد. در آستانه برگزاري گفتگو ميان ۱۲ گروه فلسطيني حسني مبارك رئيس جمهور مصر با ارسال پيامي براي جورج بوش از وي خواست كه به طور همزمان واسطه انجام توافق ميان گروههاي فلسطيني و اسرائيل براي اعلام آتش بس گردد. همچنين روز گذشته عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر به گروه هاي فلسطين گردآمده در قاهره پيشنهاد كرد كه يك طرح اضطراري يكساله براي آتش بس مشروط با اسرائيل شكل گيرد.
برخي منابع فلسطيني شركت كننده در گفتگوهاي قاهره از جمله حاتم عبدالقادر يكي از رهبران فتح گفته اند كه عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر روز دوشنبه آينده به آمريكا مي رود تا نتايج اين گفتگوها را به اطلاع مقامات آمريكايي برساند و خواستار كمك آنها براي انجام يك توافقنامه آتش بس گردد. مقامات مصري تلاش دارند گروه هاي فلسطيني را به پذيرش يك آتش بس متقاعد سازند تا اولا خود چيزي براي عرضه به آمريكا داشته باشند تا شايد از ميزان فشارهاي آمريكا به مصر كاسته شود و از سوي ديگر زمينه كار احمد قريع در انجام مذاكره با مقامات اسرائيلي را فراهم آورند. در همين حال احمد قريع وارد قاهره شد تا در گفتگوي گروه هاي فلسطيني با يكديگر حضور يابد.بررسي اخبار واصله از جمله اظهارات خالد مشعل نشان مي دهد كه دو گروه محوري در مقاومت يعني حماس و جهاد اسلامي با هرگونه توافقي كه شهروندان فلسطيني و غيرنظاميان اسرائيلي را از دايره درگيري خارج سازد موافق مي باشند؛ ليكن اين دو گروه با توقف نهايي عمليات مقاومت به طور كامل مخالفند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |