شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵ - Dec 6, 2003
شهردار تهران اعلام كرد :
شرايط رسميت تغيير كاربري تا پيش از ۱۳۸۰ تعيين جدول قطعي براي عوارض ساختمان
گروه شهري: شهردار تهران از عمليات احداث يك خط فرهنگي از پادگان ولي عصر تا مصلي امام خميني خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد در جريان ملاقات هفتگي خود با شهروندان هر منطقه كه پنجشنبه گذشته از منطقه ۷ تهران صورت گرفت گفت:  در اين خط فرهنگي بعضي از آثار ارزشمند مثل عمارت كلاه فرنگي كه در حال حاضر در پادگان ولي عصر قرار دارد فورا بازسازي خواهد شد.
وي ادامه داد: قرار است شهرداري منطقه ۷ در اين باره با سازمان ميراث فرهنگي مكاتبه كند كه به محض حضور كارشناسان اين سازمان ما نسبت به بازسازي عمارت كلاه فرنگي اقدام و آن را تبديل به يك مركز فرهنگي مي كنيم. وي از نبود سرانه مناسب ورزشي در منطقه سخن گفت و خبر داد بنا داريم فضاهاي لازم را براي تحرك جوانان منطقه ۷ فراهم كنيم كه به همين منظور در بازديد خود از منطقه ۷ چند قطعه ملك شناسايي و انتخاب شد كه قرار است به سرعت تملك شده و به احداث ورزشگاه اختصاص داده شود. شهردار تهران از وضع نابسامان ميدان امام حسين(ع) گلايه كرد و گفت: متأسفانه علي رغم اينكه نام عزيزترين شخصيت مذهبي ما بر روي اين ميدان است اما آنطور كه بايد مورد رسيدگي واقع نشده ،به طوري كه چهره امروز آن با ۳۵ سال پيش تفاوتي ندارد . اين در حالي است كه حجم تردد سفرها و مبادلات و تحولات شهري اين منطقه صدها برابر گذشته است.
وي همچنين از ضرورت تعريض و اصلاحات هندسي خيابان دماوند و تقاطعات سيدخندان، شهيد بهشتي و شهيد مطهري خبرداد.
به اعتقاد احمدي نژاد يكي از سخت ترين كارها چه به لحاظ عاطفي و چه اجرايي و مالي آزادسازي املاك مردم واقع در طرح هاست. شهردار تهران اعلام كرد : افرادي كه ملك مسكوني خود را تا قبل از سال ۸۰ به كاربري اداري يا تجاري تغيير داده اند ، با پرداخت جرايم مي توانند كاربري تجاري يا اداري آن را رسميت دهند .
وي ادامه داد: مراجعات فراواني از ميان مردم منطقه ۷ داشتيم كه ملكشان داخل طرحهايي است كه كاربري غيرمسكوني، غير تجاري و غيرفرهنگي دارند ،اين گروه از مردم نه امكان ساخت و ساز دارند و نه فروش به همين دليل املاكشان به سمت فرسوده شدن و تخريب پيش مي رود كه مديريت شهري از بابت بلاتكليفي اين دسته از شهروندان تحت فشار زيادي قرار دارد.
وي اعلام كرد:  از اين رو از دو ماه قبل هيأتي براي حل اين مشكل مأمور شده اند و در حال حاضر مشغول مطالعه و دست يافتن به راهكارهايي هستند تا به اين عده از شهروندان اجازه ساخت و ساز و تحرك ساختماني داده شود كه اميدوارم ظرف يك ماه آينده با صدور دستورالعمل موانع برطرف و اين طرح به نتيجه برسد.وي به مراجعات بسيار زياد مردم در حوزه شهرسازي اشاره كرد و گفت: در اين حوزه در گذشته دو مشكل عمده داشتيم اول تصميمات موردي و مقطعي و دوم تغييرات سريع و نوسانات قيمت عوارض و هزينه هاي ساختماني.
وي ادامه داد: در تمام مناطق هر توافقي در مورد عوارض ساختماني و مازاد تراكم در گذشته بود مطلقا نمي شود در آن تغييري داد و از ابتداي امسال نيز همه هزينه هاي عوارض و مازاد تراكم و هر چه به ساختمان تعلق مي گيرد به صورت جدول تصويب شده است كه هيچكس در شهرداري نمي تواند در اين باره يك ريال كم يا اضافه بگيرد.
وي درباره معافيتهاي عوارض ساختماني گفت: با تصويب قانوني به نام تجميع عوارض تقريبا همه معافيتها جز براي ايثارگران آنهم عوارض ساختماني براي يك بار و تا يك سقف مساحت مسكوني مشخص و مراكزي مثل مساجد و حسينيه ها تمام معافيتهاي ديگر لغو شده است بنابراين شهرداري موظف است طبق تعرفه قانوني عوارض را تا ريال آخر كسب كند و كسي اجازه تعديل و تخفيف ندارد.

نگاه
تعداد خودرو هاي ايران دوبرابر مي شوند
002304.jpg
افشين سبوكي

طلاي وقت در سيلاب آهن
از ساعت ۳ بعدازظهر شريان هاي تهران - بزرگراه ها و خيابان هاي اصلي - به تسخير سيلاب آهن درمي آيند. شهر بزرگ كه همواره از آلودگي هوا در عذاب است، در سراشيبي مانده به شامگاه به تنگي نفس مي افتد. هزاران سرنشين خودرو در كنار رانندگاني كه به شدت كلافه و عصبي اند، حيرت زده شاهد ازدست رفتن زمان - طلاي وقت - در راهبندان هاي بزرگ پايتخت اند. هر رهرويي كه مركب آهني را برگزيده به هر مقصدي دير مي رسد و خسته و عصبي، مدام پوزش مي خواهد .اين گوشه اي از رفتار مغلوب مردم در برابر سلطه واقعي ماشين در شهري است كه مدام بر شمار ماشين هايش افزوده مي شوند و زمان نفس تنگي شهر جلو مي افتد، وقتي كه اينگونه تلف مي شود و زيان هايي كه با ارقام نجومي به بار مي آيد و فرسايشي كه روح و جسم مردم شهر را هدف گرفته است در لابلاي بخشي نگري دستگاه هاي گوناگون گم شده است. خودروسازي ها، موتورسيكلت سازان، صعود منحني توليد و درآمدها را به رخ مي كشند، آنها كاري به اين ندارند كه چگونه توليداتشان پيوسته بر سيلاب آهن شهر افزوده مي گردد. سازمان هاي مسئول محيط زيست شهري، در تابلوها و نمودارهايشان، سير صعودي منحني هاي آلاينده هوا را نشان مي دهند.
منحني ها هريك به راه خود مي روند. پزشكان مدام هشدار مي دهند كه بيماري هاي عصبي، قلبي و ريوي روبه افزايش است و هر سال بر شمار قربانيان آن افزوده مي شود. به راستي تهران به كجا مي رود، آيا اين نفس تنگي ها روزي نه چندان دور شهر را به آستانه خفگي نمي كشاند؟
اگر بخشي نگري ادامه پيدا كند و يك مديريت جامع و فراگير، مسايل پايتخت را به سود منافع ملي حل و فصل نكند، چه تصويري از آينده تهران، با وضعيت كنوني حمل و نقل آشفته آن، در پيش خواهيم داشت؟
اسماعيل عباسي

جايزه قلم سبز به روزنامه نگاران فعال در محيط زيست
ايرنا:  به  بهترين  آثار چاپ  شده  طي  يكسال  اخير در روزنامه هاي  كشور، درباره  توسعه  پايدار، بانگاه  به  بهينه سازي  مصرف  سوخت  جايزه  ملي  قلم  سبز ايران  اهدا شد.در اين  مراسم  به  ۱۵ اثر برگزيده  كه  طي  يكسال  اخير در بخش  تحليل ، يادداشت  و مقاله ، خبر و گزارش  و كاريكاتور در روزنامه ها به  چاپ  رسيده  بود، جوايزي  اهدا شد.نيك  آهنگ  كوثر برنده  نخست  در بخش  كاريكاتور، جايزه  خود را به  مهرانه  قايمي  دختر ۱۹ ساله  ايراني  كه  بيماري  ريوي  دارد، اهدا كرد.

دست واسطه ها و دلالان در بخش مسكن كوتاه مي شود
پيشنهاد وزارت مسكن : وام مسكن ۱۰۰ ميليون ريال شود
002302.jpg
معاون  وزير مسكن  وشهرسازي  اعلام  كرد: درحال  حاضر از مجموع  ۱۲ ميليون واحد مسكوني  در كشور، ۲۵ درصد اجاره اي  بوده  و در ۷۵ درصد ديگر نيز صاحبان واحدها سكونت  دارند.
مهندس  فريدون  درويش  زاده  ديروز افزود: ايران  جزو كشورهايي  است  كه  درصد مالكيت  واحدهاي  مسكوني  بالايي  را به  خوداختصاص  داده  است .
به  گفته  وي ، شاخص  خانوار در واحد مسكوني  در كشور ۱۳/ ۱ درصد است ، يعني به  ازاي  هر ۱۱۳ خانوار ۱۰۰ خانوار داراي  مسكن  هستند و اين  شاخص  در اول انقلاب  به  ازاي  هر ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ خانوار بود.
وي درمورد استفاده  از سرمايه هاي  خارجي  گفت : بحث جذب  سرمايه هاي  خارجي  به  مسائل  كلان  اقتصادي  كشور بستگي  دارد و وزارت  مسكن و شهرسازي  در اين  راستا در چند پروژه  موفق  به  جذب  سرمايه گذاري  خارجي  شده است .
درويش  زاده  با اشاره  به  قيمت  مسكن  افزود: تا زماني  كه  عرضه  و تقاضاي  مسكن  به  تعادل  نرسد و تقاضا بر عرضه  غالب  باشد، مهار قيمت ، كار سختي  است  و قصد داريم  با برنامه ريزي هاي  ويژه  دست  واسطه ها و دلالان  را در اين  بخش كوتاه  كنيم .
وي  بااشاره  به  بنگاههاي  معاملات  ملكي  مسكن  دركشور گفت : بايد با قانونمندكردن  اين  بنگاهها بحث  خدمات  رساني  به  متقاضيان  مسكن  را مطلوب  كنيم  چرا كه بعضي  از اين  بنگاهها تنها به  دنبال  منافع  شخصي  هستند.
وي  درخصوص  اقدام  اخير بورس  درمورد پذيرش  اوراق  سرمايه گذاري  براي  خريدمتري  مسكن  افزود: خريد و فروش  مسكن  متري  در بورس  باعث  مي شود مردم  راحت تربه  اوراق  دسترسي  داشته  باشند، ضمن  آن كه حضور بورس  در بازار مسكن  باعث اطمينان  بيشتر خريداران  متري  مي شود.
وي  افزود: فروش  متري  يك  تجربه  جهاني  است  و ما اين  تجربيات  دنيا را جمع  بندي  و با عقود اسلامي  تلفيق  كرده ايم  كه  در آن سه  محور سازندگان ، بانكها و خريداران ، دخيل  هستند.
درويش  زاده  با اشاره  به  افزايش  وام  مسكن  گفت : وزارتخانه  طرح  افزايش  وام مسكن  را به  مبلغ  يكصد ميليون  ريال  پيشنهاد كرده  كه  درحال  حاضر در شوراي اقتصاد درحال  بررسي  است .

انجمن هاي شوراياري در انتخابات فعاليت تبليغاتي نمي كنند
رئيس  ستاد هماهنگي  واجرايي  انجمن هاي  شوراياري  شهر تهران  گفت :اين  انجمن ها هيچ  گونه  فعاليتي  در انتخابات  و تبليغات  در اين  زمينه  نخواهند داشت .
«رسول  خادم» ديروز در گفت وگو با ايرنا  افزود: اصل  كارشورا، شهرداري  وانجمن هاي  شوراياري  فعاليت  اجتماعي  و فرهنگي است  و ورود به  فعاليت هاي  سياسي  مانع  از رسيدن  به  اهداف  آنها است .
وي  افزود: انجمن هاي  شوراياري  رسالت  خدمات  رساني  و تصميم گيري  در موردمشكلات  مردم  را دارند واينكه  بخواهند درمورد انتخابات  فعاليتي  داشته  باشند مانع  از انجام  وظايف  آنها خواهد شد.
وي  خاطر نشان  كرد: شورا و شهرداري  خط مشي  و برنامه  وظايفشان  مشخص  است  و همان  طور كه  از قبل  نيز اعلام  كرده ايم ، وارد بازي هاي  سياسي  نخواهيم  شد.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
حل مشكلات مردم نيازمند زمان و مديريت مناسب است
گروه شهري: نايب رئيس شوراي شهر تهران بر حل مشكلات و معضلات منطقه ۱۸ تهران تاكيد كرد.
به گزارش ايلنا، حسن بيادي با حضور در منطقه ۱۸ تهران مشكلات شهروندان اين منطقه را مورد بحث و بررسي قرار داد.در اين ديدار بيشتر مشكلات شهروندان نوسازي بافت فرسوده و تراكم بود.
بيادي در اين ديدار گفت: مديريت شهر در تلاش است معضلات منطقه اي را حل كند تا در آينده شاهد هيچگونه مشكلي نباشيم.
وي افزود: مردم منطقه، مردمي قانع هستند، بايد تلاش كنيم مشكلات اين قشر از مردم را كاهش دهيم.
بيادي با اشاره به مشكلات شهر تهران تصريح كرد: مشكلات تهران يك شبه حل نخواهد شود، حل مشكلات نيازمند زمان و مديريت مناسب است.

هديه شهرداري تهران به زوج هاي جوان
شهرداري منطقه ۶ تهران در يك اقدام ابتكاري به شهروندان جوان خود كه در ايام ماه مبارك رمضان بنا به سنت حسنه رسول گرامي اسلام عقد نكاح جاري و زندگي مشترك خود را آغاز نمودند هدايايي تقديم كرد.
حسين مرجاني معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۶ در اين باره گفت: طي اين طرح به زوجهاي جوان در سطح منطقه هدايايي از سوي شهردار منطقه تقديم شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |