شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵ - Dec 6, 2003
حضور در انتخابات ، خنثي كننده توطئه هاست
آيت الله امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران ديروز در خطبه دوم نماز جمعه تهران انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: مردم مسلمان ايران با حضور گسترده در اين انتخابات توطئه هاي دشمنان را خنثي خواهند كرد.
به گزارش ايرنا، وي تصريح كرد: سياست دنياي استكبار به صورت عجيبي عليه ما سازماندهي شده است و وحدت و انسجام همه ملت ايران و گروه هاي سياسي تنها عاملي است كه مي تواند چهره استكبار را بيش از گذشته سياه كند.خطيب جمعه تهران با بيان اينكه آمريكا به مبارزه خود عليه انقلاب اسلامي ادامه مي دهد و دست بردار نيست، گفت: خداوند قادر به ملتي كه عزم راسخ بر ادامه راه راست داشته باشد، وعده رحمت داده است.
وي همچنين قطعنامه هاي اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد عليه دشمنان فلسطين را بزرگترين ضربه سياسي بر رژيم اشغالگر قدس، دانست و گفت: اين قطعنامه ها نشانه ارزش هايي است كه در اثر عنايت حق تعالي صادرشده است.

يادداشت
افراطي گري در مجلس
مجلس شوراي اسلامي در آخرين جلسه هفته گذشته خود شاهد تشنجي ديگر بود كه اعتراض نمايندگان مختلف را به دنبال داشت.
نطق تند و تحريك آميز علي امامي راد، نماينده كوهدشت كه در آن مطالبي واكنش زا گنجانده شده بود و واكنش هاي بعدي آن كه نزديك به يك ساعت وقت مجلس را به خود اختصاص داد مانع از ورود نمايندگان به دستور كار رسمي مجلس شد.
متأسفانه اين نماينده مجلس در نطق خود دچار افراطي گري سياسي شده و با خروج از اعتدال و نزاكت سياسي كل مجموعه اصلاحات و مجلس را جزو ناكثين، مارقين و قاسطين خواند و از آنان با نام اصلاح طلبان صهيونيست و امريكايي ياد كرد كه قطعاً عدم صدق اين مطالب براي تمام ملت شريف ايران محرز مي باشد و خوب مي دانند كه در ميان اصلاح طلبان، برخي چهره هايي وجود دارند كه مدال جبهه و ايثار را برسينه دارند و در ارزش گرا بودن آنها شكي نيست. قطعاً اينگونه اظهارات و ادعاي حضور صهيونيستها در مجلس ايران چهره مجموعه نظام را سياه نشان خواهد داد.
متأسفانه اخيراً در مجلس نوعي افراطي گري در نحوه بيان نطق هاي پيش از دستور مشاهده مي شود كه نمونه بارز آن را دو هفته پيش در نطق نماينده اصفهان شاهد بوديم كه بدون در نظرگرفتن امكان سوءاستفاده دشمنان قسم خورده جمهوري اسلامي ايران به تعبير رئيس محترم مجلس با ادبيات راديو اسرائيل سخن راند.و بعضاً برخي دعواهاي خانوادگي ،محله اي و شهرهاي نمايندگان عليه يكديگر به نطق هاي پيش از دستور كشيده شد كه نتيجه اي جز تلف كردن وقت مجلس نخواهد داشت.
هر چند كه اظهارات امامي راد مخالفت اعضاي فراكسيون اقليت و اكثريت را به دنبال داشت ولي نكته اي كه قابل توجه به نظر مي رسد فرصت طلبي برخي از نمايندگان افراطي براي تخريب شخصيت رئيس مجلس مي باشد.
در پي اظهارات امامي راد متأسفانه برخي از نمايندگان، بي محابا به مهدي كروبي و روش اداره مجلس توسط وي اعتراض كرده و حتي به اين بهانه عملكرد ساير نهادهاي نظام از جمله، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان و ائمه جمعه را زيرسئوال بردند كه اين نوع اعتراض آنها، همان نتيجه اي را به دنبال خواهد داشت كه اظهارات امامي راد به دنبال داشته است.
با توجه به مدت كم باقي مانده از عمر مجلس ششم از نمايندگان هر دو جناح انتظار مي رود كه مصالح ملي را بيشتر رعايت كرده و به سوگندي كه ياد كرده اند وفادار باشند.
از بزرگان و چهره هاي تأثيرگذار بر جناح هاي مختلف سياسي نيز انتظار مي رود امروز كه خطرهاي بزرگ، آينده و ثبات جمهوري اسلامي را تهديد مي كند اجازه ندهند عناصر منفرد يا محافل متشكل، با برنامه  يا بي برنامه فضاي سياسي كشور را از اعتدال خارج كنند. نزديك شدن به انتخابات نوعاً التهاباتي را به همراه دارد كه در اين دوره و با توجه به آن خطرات بايد همت كرد و از بروز اين التهابات نيز جلوگيري نمود.
كمك به پيشگيري از تشنجات و التهابات بي حاصل و مخرب از وظايف همه دلسوزان در هر سطح و هر مقامي است.
كشور تحمل حوادث پرهزينه را ندارد.
عليرضا شيخ عطار

در نخستين كنگره اين گروه اعلام شد
برنامه انتخاباتي مجمع روحانيون: راه امام، مخالفت با اصلاحات ساختارشكن
002310.jpg
اولين كنگره سراسري مجمع روحانيون مبارز، پنجشنبه با عنوان «مجمع روحانيون، فلسفه تشكيل و چشم انداز آينده» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري مهدي كروبي دبير كل مجمع طي سخناني در اين مراسم ياد و خاطره آيت الله خلخالي و سيد احمد خميني را گرامي داشت و با اشاره به اين كه امام(ره) در رابطه با انتخابات وصيت كردند كه در انتخابات شركت كرده و حضور فعال داشته باشيم، تصريح كرد «اهداف ما نيز پياده شدن اين آرمان و تفكر امام(ره) است».
رئيس مجلس شوراي اسلامي بازخواني، تاكيد و تعريف مجدد از مواضع مجمع در مقطع حساس و سرنوشت ساز كنوني كشور در آستانه انتخابات مجلس هفتم را از اهداف اولين كنگره مجمع روحانيون مبارز دانست.
آيت  الله موسوي بجنوردي نيز در اين همايش تاكيد كرد شركت در انتخابات ، وظيفه ملي و شرعي همه ماست چون امروز حيثيت نظام به اين انتخابات وابسته است كه حفظ نظام واجب و افضل است مجيد انصاري رئيس فراكسيون مجمع نيز بيان داشت اصلاحات ساختارشكن و نگرش جدايي دين از سياست مورد قبول نيست. اصلاحات بر دو پايه اسلام و مردم به وجود آمده است و نمي توان از هيچ يك از اين دو مهم چشم پوشي يا غفلت كرد. سيد علي اكبر محتشمي پور رئيس فراكسيون دوم خرداد نيز در اين كنگره اعلام كرد: امروز مراكز افكارسازي جهان مي كوشد نظام جمهوري اسلامي را اقتدارگرا و بي اعتنا به راي مردم و اصلاح ناپذير معرفي كند تا از اين طريق زمينه سركوب آن را فراهم كند.
رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع نيز با بيان اينكه حزب متبوعش بي هيچ شرطي در انتخابات شركت خواهد كرد خاطرنشان كرد از گروههاي همسو انتظار داريم براي ايجاد فضاي گرم انتخابات تمام تلاش خود را به خرج دهند.
در حاشيه كنگره مجمع روحانيون
* محمدرضا خاتمي، محمد سلامتي ابراهيم اصغرزاده به ترتيب دبيركل جبهه مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب و حزب همبستگي در كنگره مجمع روحانيون حضور داشتند.
همچنين حضور دو زوج سياسي يعني عطاءالله مهاجراني و جميله كديور، ابراهيم اصغرزاده و طاهره رضازاده قابل توجه بود.
* در بخش پاياني اين جلسه رسول منتجب نيا، فاطمه كروبي، طه هاشمي، داود سليماني، محمد سلامتي، جميله كديور، محمد مقدم و ابراهيم اصغرزاده در ميزگرد نمايندگان تشكل هاي سياسي دوم خرداد شركت كردند.
* محمد سلامتي كه از انتخابات شوراها به عنوان تجربه اي تلخ براي اصلاح طلبان ياد مي كردتاكيد كرد بعيد است براي انتخابات مجلس تمام احزاب دوم خردادي به يك ليست واحد برسند.
* جميله كديور به تفرقه ميان گروه هاي دوم خردادي اشاره كرد و با اظهار تاسف گفت: حتي افراد كليدي در يك حزب نيز نظرات متقاوت و متناقضي دارند. داود سليماني هم گفت: چيزي كه اصيل تر از لباس روحانيت است تفكر اين قشر است. لذا حزب مشاركت، تفكري را كه مغاير با تفكر روحانيت باشد، نفي مي كند.
* كروبي زماني كه درباره اعلام نام كانديداي مجمع روحانيون مبارز در انتخابات رياست جمهوري دو دوره پيش صحبت مي كرد گفت « مانده بوديم كه اين زنگوله را به پاي چه كسي ببنديم؟»
*اصغرزاده نيز گفت: ما زرنگ تر از اين هستيم كه دعواها و اختلافات دروني جبهه دوم خرداد را در اين گونه جمع ها و جلو اين همه خبرنگار مطرح كنيم و اين بحث ها را هم در جلسات خصوصي دروني خودمان مطرح مي كنيم.
* برخي از اعضاي سالخورده و قديمي مجمع در حاشيه كنگره مرتبا به سران مجمع تاكيد مي كردند تداوم راه امام خميني(ره) را فراموش نكنيد.
* يكي از شعارهاي نصب شده بر روي ديوار محل برگزاري كنگره تداوم اصلاحات، سلامت انتخابات و ائتلاف احزاب بود.
*هيچ يك از افراد سرشناس گروه هاي سياسي كه به اپوزيسيون داخلي معروفند به كنگره دعوت نشده بودند از افراد سرشناس جناح منتقد دولت نيز كسي در جلسه حضور نداشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
تضعيف نيروهاي انقلاب به كشور صدمه مي زند
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  بر حفظ وحدت  و ايجاد جبهه  واحد در برابر دشمنان  تاكيد كرد .
به گزارش واحد مركزي خبر آيت الله هاشمي  رفسنجاني  در جمع  علما، امامان  جمعه  و مسئولان  استان  سمنان  گفت  نبايد اجازه  دهيم  دوستي ها به  دشمني  تبديل  شود و با كساني كه  درصدد تضعيف  نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  نيستند بايد دوستانه  رفتار كنيم .
وي  افزود، تضعيف  نيروهاي  انقلابي  آسيب  زدن به  كشور و انقلاب  است  و بايد از تفرقه  پرهيز كرد.  هاشمي رفسنجاني  ولايت  فقيه  را سرمايه  بزرگ  نظام  دانست  و اظهارداشت  ولايت  فقيه  سرمايه  ارزشمند، مكتب  اهل  بيت  براي  مردم  و كشور است  و اگر اين  سرمايه  نبود كشور آسيب هاي  اساسي  مي ديد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت همچنين در مراسم يادواره شهرداري سرخه سمنان گفت: ملت ما از روزي كه راه ايثار و فداكاري را انتخاب كرد در مسير موفقيت قرار گرفت و به يك منطقه ارزشمند تاريخي رسيد.

رئيس مجلس:
وزارت كشور و شوراي نگهبان در انتخابات به قانون عمل كنند
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر ضرورت فراهم شدن شرايط مناسب براي برگزاري در يك انتخابات آزاد و سالم گفت: رد صلاحيت ها بايد مستند به قانون باشد و هم وزارت كشور وهم شوراي نگهبان طبق قانون عمل كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر رئيس مجلس شوراي اسلامي  افزود: اگر مردم احساس كنند راي آنها سرنوشت ساز است و انتخاب شوندگان مي توانند مشكلات اقتصادي، سياسي و اجتماعي جامعه را حل كنند، آنگاه انگيزه لازم را براي شركت در انتخابات خواهند داشت.
كروبي تاكيد كرد: بايد به مردم اطمينان دهيم كه انتخابات آزاد وسالم برگزار
مي شود و همه مراحل اجرايي و نظارتي آن در چارچوب قانون صورت مي گيرد. وي با بيان اينكه انتخابات شوراي شهر متفاوت از مجلس است گفت: در همه جاي دنيا مشاركت مردم در انتخابات شوراها از انتخابات مجلس كمتر است.
كروبي تاكيد كرد: مجلس مهمترين مركز نظارت و قانونگذاري در كشور است و براي انجام اين دو وظيفه مهم نيازمند يك مجلس قوي و قدرتمند هستيم تا بتواند جلوي خودكامگي و استبداد دستگاه هاي اجرايي را بگيرد.
كروبي ارائه كارنامه مجلس ششم را دليل مهمي  براي ايجاد انگيزه در مردم عنوان كرد و گفت: متاسفانه رقابت هاي سياسي و فضاي سياسي كشور بگونه اي شده است كه عملكرد مجلس به خوبي انجام و ارايه نشود.

نماينده ايران در آژانس: تهران طي هفته هاي آينده پروتكل الحاقي را امضا مي كند
علي اكبر صالحي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت و گو با شبكه خبري الجزيره و شبكه بي.بي.سي گفت: ايران طي هفته هاي آينده پروتكل الحاقي را امضا خواهد كرد.
صالحي در اين مصاحبه با بيان اينكه وقتي درجه غني سازي اورانيوم به ۹۰ درصد برسد، مي توان عمليات توليد بمب هسته اي را آغاز كرد، افزود: ما حداكثر ميزاني كه براي غني سازي اورانيوم به آن رسيده ايم ۵ درصد است.
وي افزود: قطعات آلوده اي كه از خارج وارد كرده بوديم ميزان غني سازي اورانيوم را تا ميزان ۳۶ تا ۵۰ درصد نشان مي داد كه منجر به واكنش آژانس بين المللي انرژي اتمي شد.
صالحي در ادامه با بيان اين كه مهمترين قسمت توليد سلاح هسته اي، غني سازي اورانيوم است و كشوري كه به غني سازي اورانيوم دست يابد قدرت توليد بمب اتم را خواهد داشت، گفت: اما اين قدرت بالقوه است و نه بالفعل.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين مصاحبه گفت كه اين قطعات آلوده اروپايي بوده و ايران از طريق واسطه آن را تهيه كرده است.
وي در بخش ديگر از اين مصاحبه گفت: درست است كه ما بيش از ۱۸ سال گذشته اين قطعات را وارد ساخته ايم اما فعاليت متمركز و گسترده خود را در ۷ سال گذشته آغاز كرده ايم.

سناتور آمريكايي:
سياست بوش در برابر ايران ، واقع بينانه نيست
سناتور جان  كري  در انتقاد از سياست  خارجي  رئيس  جمهوري  آمريكا، خواستار نگرشي  ملايم تر نسبت  به  ايران  و شديدتر در قبال  عربستان  سعودي  شد.
به گزارش ايرنا از نيويورك سناتور دموكرات  از ايالت  ماساچوست  كه  از نامزدهاي  رياست  جمهوري  آمريكا است ، روز چهارشنبه  در شوراي  روابط خارجي  در نيويورك  گفت : درصورت  انتخاب شدن  به  رياست  جمهوري ، در اولين  فرصت  به  بررسي  زمينه هاي  مورد علاقه  بين ايران  و آمريكا خواهم پرداخت .
كري  افزود: روابط واشنگتن  با تهران  تحت  تاثير بي اعتمادي  قرار گرفته  است . ولي  دولت  بوش  سرسختانه  از اتخاذ يك  سياست  واقع گرايانه  وغيرستيزه جويانه  در قبال  ايران  حتي  در زماني  كه  امكان  آن وجود دارد،خودداري  مي ورزد همان  طور كه  اخيرا در جريان  ابتكار عمل  انگلستان ، فرانسه و آلمان  شاهد آن بوديم .
به  گفته  وي ، ايران  مدتي  طولاني  است  كه  نسبت  به  همكاري  براي  ممانعت  ازتجارت  مواد مخدر افغانستان  ابراز علاقه  كرده  كه  اين  يك  نقطه  شروع  است .
سناتور سرشناس  حزب  دموكرات ، در زمينه  امكان  مبادله  اعضاي  القاعده  باسازمان  منافقين  گفت : همان  گونه  كه  ما از ايران  خواسته ايم  اعضاي  القاعده را كه  در آن كشور هستند به  ما تحويل  دهند، ايراني ها نيز از ما خواسته اندكه  دربرخورد با تروريستهاي  مقيم  عراق  كه  آنها را مورد تهديد قرار مي دهند، به  آنها كمك  كنيم .
جان  كري  خاطر نشان  ساخت : غيرقابل  درك  و غيرقابل  قبول  است  كه  دولت  بوش از انجام  ترتيباتي  با ايران  براي  تنبيه  هر دو گروه  تروريست  خودداري  مي ورزد.
او در رابطه  با عربستان  سعودي  گفت ، از رياض  خواهد خواست  كه  از ايرادسخنراني هاي  ضد يهودي  و ضد آمريكايي  جلوگيري  به  عمل  آورد و حمايت  از حماس  را نيز متوقف  سازد.
نامزد رياست  جمهوري  آمريكا افزود: سياست  بوش  موجب  از ميان  رفتن  ميانه روهاي  اسلامي  و شعله ور ساختن  آتش  جهادگران  شده  است .

زنگ انتخابات مجلس هفتم زده شد
۲۲ آذر ثبت نام - اول اسفند رأي گيري
برنامه انتخاباتي مجمع روحانيون: راه امام، مخالفت با اصلاحات ساختارشكن
فضاي سياسي كشور به تدريج رنگ و بوي انتخاباتي مي گيرد و همزمان با اعلام برنامه هاي نهاد و مسئولان براي برگزاري انتخابات، احزاب و گروهها نيز خود را براي شركت در انتخابات آماده مي كنند.
وزارت كشور دو روز پيش با صدور اطلاعيه اي با اشاره به اينكه ثبت نام نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم ۲۲ آذر آغاز و انتخابات در اول اسفند برگزار مي شود، جزئيات و ضوابط ثبت نام را اعلام كرد. در همين حال دعوت شخصيت ها و مسئولان كشور از مردم براي شركت در انتخابات رو به فزوني است.همزمان با اين تحولات، احزاب سياسي نيز بر دامنه تحرك خود افزوده اند و فعالان سياسي بخش قابل توجهي از نطق هاي خود را در مناسبت هاي گوناگون به انتخابات اختصاص مي دهند.كنگره اول مجمع روحانيون مبارز نيز كه پنجشنبه گذشته در همين فضا تشكيل شد بر مسئله انتخابات متمركز شد. دبير مجمع روحانيون مبارز در اين كنگره با تشريح تاريخچه فعاليت سياسي اين تشكل و ارتباط آن با انتخابات گذشته ابراز اميدواري كرد انتخابات مجلس هفتم در فضايي سالم برگزار شود. مهدي كروبي پس از كنگره مجمع روحانيون نيز در گفتگو با خبرگزاري مهر، از شوراي نگهبان و وزارت كشور خواست در جريان انتخابات به قانون پايبند بمانند. مشروح اين گزارش ها را در صفحه ۲ بخوانيد.

شهردار تهران اعلام كرد
شرايط رسميت تغيير كاربري ها تا پيش از ۸۰ 
تعيين جدول قطعي عوارض
دكتر احمدي نژاد اعلام كرد شهرداري قصد دارد آن دسته ازتغيير كاربري املاك مسكوني به تجاري و اداري را كه تا پيش از سال ۱۳۸۰ انجام شده، در ازاي دريافت جريمه رسمي كند.
وي افزود همچنين از اين پس اخذ عوارض ساختماني بر مبناي جدول هاي مشخص و قطعي بوده و امكان اعمال نظرهاي بدون ضابطه در اين باره وجود نخواهد داشت. گزارش كامل خبر را در صفحه ۳ بخوانيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |