چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۹- Dec,10, 2003
نگاه امروز
آسياي مركزي و قفقاز؛ پيشنهادهايي براي پيشبرد امنيت
يازدهمين همايش بين المللي آسياي مركزي و قفقاز در حالي برگزار شد كه وضعيت برخي كشورهاي اين منطقه چندان مطلوب و آرام نيست تحولات اخير گرجستان و ناآرامي هاي اين كشور تمام منطقه را تحت تأثير قرار داده است. از ديگر سو نفوذ چشمگير آمريكا و مداخله آشكار كاخ سفيد در سياستهاي داخلي بعضي كشورهاي منطقه روز به روز افزايش مي يابد. سفر دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا پس از تحولات گرجستان و آذربايجان و ديدار وي از ازبكستان و افغانستان خبر از برنامه ريزي وسيع كاخ سفيد براي استحكام شرايط خويش در منطقه مي دهد. در اين ميان درياي خزر نيز كه كانون اصلي توجهات غرب و رقابت شرق بوده است هر چه بيشتر نگران كننده مي نمايد. تلاش آمريكا براي حضور نظامي در اين دريا هر چند خوشايند برخي كشورهاي حاشيه خزر از جمله ايران و روسيه نباشد واقعيتي است كه قابل چشم پوشي نيست. چندي پيش ويليام لاهيو مسئول بخش همكاريهاي نظامي سفارت آمريكا در قزاقستان اعلام كرد كه واشنگتن به آستانه كمك مي كند تا در كرانه درياي خزر در جوار مرز روسيه نخستين پايگاه نظامي خود را احداث كند. فرآيند نظامي شدن حومه خزر رو به افزايش است و اين در حالي صورت مي گيرد كه كشورهاي حاشيه اين دريا هنوز نتوانسته اند بر سر وضعيت رژيم حقوقي آن به توافق برسند. كشمكشهاي ميان بعضي كشورها مانند تركمنستان و آذربايجان بر سر مالكيت نواحي نفت خيز عثمان، خزر و كاپاز در جنوب درياي خزر و دخالت آمريكا بر تشنج شرايط دامن مي زند. كاخ سفيد با در اختيار داشتن مهم ترين پروژه هاي نفتي در آذربايجان و قزاقستان مي خواهد نقش تعيين كننده اي را در منطقه داشته باشد. از سوي ديگر نزديك تر شدن روابط باكو و واشنگتن پس از به روي كار آمدن الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان توازن را هر چه بيشتر در اين منطقه بر هم مي زند. به گفته يكي از منابع وزارت دفاع آذربايجان، باكو تابستان گذشته از واشنگتن يك فروند ناوچه گارد ساحلي دريافت كرد. بر پايه همين گزارش، ۲ فروند كشتي جنگي ديگر آذربايجان نيز در حال تعمير است كه هزينه آن را آمريكا به عهده گرفته است. كمك ۵/۱۲ ميليون دلاري كاخ سفيد به باكو بودجه مخصوصي كه واشنگتن سال گذشته براي تحكيم و تجهيز نيروي دريايي آذربايجان و همسان كردن آن با استانداردهاي ناتو نيز در راستاي نظامي كردن دريايي است كه صاحبان آن بر غير نظامي بودنش توافق كرده اند. در مقابل روسيه نيز از پاي ننشسته و سعي در ممانعت از كهنه رقيب خود در قفقاز دارد. هر چند روسها نيز بر غير نظامي بودن دريا تأكيد دارند ليكن مسكو اخيرا اعلام كرده است كه براي اطمينان از صلح در خزر، روسيه بايد به جديدترين سلاحها مجهز شود!
اين در حالي است كه كشورهاي منطقه قفقاز، آسياي مركزي و ديگر كشورهاي ساحلي خزر هنوز نتوانسته اند اعتماد لازم براي همكاريهاي امنيتي با يكديگر را بوجود آورند همين نيز زمينه را براي حضور بيگانگان در منطقه بيشتر مي كند. سال گذشته طرح ۳+۳ ايران هر چند با استقبال ارمنستان، قبول ضمني آذربايجان و توافق نه چندان محكم گرجستان مواجه شد و برخي ديگر از كشورها همچون تركيه نيز قول پيگيري و مطالعه طرح دادند اما پس از آن چندان پيگيري نشد. طرحي كه اگر چه به گفته برخي مقامات وزارت خارجه ايران براي اجرا پيشنهاد نشده بود اما شايد مي توانست در صورت پيگيري مناسب زمينه را براي تهيه طرحهاي محكمتر و عملي تر در مقابل حضور كشورهاي غربي به بهانه حفظ امنيت در منطقه قفقاز فراهم آورد.

گرجستان و بحران چند لايه قفقاز
بازي در تفليس
نفيسه كوهنورد
002120.jpg

«آمريكا خواستار تخليه پايگاه هاي روسيه در گرجستان شد»، «آذربايجان مرزهاي خود را به آمريكا مي سپارد» سردي پنجاه ساله اي كه به ظاهر پس از امضاي توافقنامه همكاري استراتژيك واشنگتن و مسكو در سال ۲۰۰۲ رو به گرمي گراييده بود، دوباره بازگشته است. گرجستان به ميداني براي شاخ و شانه كشيدن آمريكا و روسيه درآمده است. كرملين پس از مدت ها سكوت را شكسته وخواسته كاخ سفيد را كه خواسته بود روس ها از تفليس خارج شوند پاسخ گفت: «روسيه در گرجستان مي ماند». سناريوي واشنگتن در قفقاز و آسياي ميانه نيز گام به گام آشكارتر مي شود. دو انتخابات در شرايطي نسبتاً مشابه اما با نتايجي متضاد. پيروزي الهام علي اف در باكو و سقوط شواردنادزه در تفليس. گرچه بسياري سخن از حركت مردمي گرجستان به ميان آورده و آن را نمايشي از تلاش براي كسب دموكراسي مي خوانند ليك گذر زمان سناريوي از پيش تعيين شده اي كه شواردنادزه را از مسند اقتدار به زير كشيد نمودار مي سازد. قهرمان واپسين روزهاي جنگ سرد اشتباه كرد. او نه اقبال همتاي آذربايجاني اش را داشت و نه به قدر علي اف ها بازيگر خوبي بود. وي كه زماني لقب دوست غرب و قهرمان دموكراسي را از آن خود كرد و بيش از ديگر سران جمهوريهاي نوپاي قفقاز با سياستهاي كاخ سفيد همگام شده بود به يك باره تغيير جهت داده و در مقابل خواسته هاي واشنگتن به ويژه درباره استقرار نيروهاي آمريكايي در گرجستان مقاومت كرد. خانه گذشته اش ، كرملين نيز از عملكرد او رضايت نداشت.
هرقدر هم كه در متون رسمي سياسي به وضوح بيان نشده باشد اما مسكو گرجستان را همواره به ديده قرارگاه آينده ناتو و اسرائيل قفقاز نگريسته است. گرجستان تنها مفر و مأمن چچني ها نيز بود. شواردنادزه بارها درخواست روسيه را براي عمليات مشترك عليه چچني ها رد كرده بود. خط لوله باكو - تفليس - جيهان كه شواردنادزه  را شاهرگ حيات دوباره راه ابريشم خواند،روسيه را هم ناخشنود ساخت چراكه براي اولين بار انتقال نفت بدون حضور روس ها و با حمايت آشكار آمريكا صورت مي گرفت. از ديگر سو گرجستان به واسطه استقرار ۱۲۰ سرباز آمريكايي به بهانه كمك به مبارزه با تروريسم اولين مقر آمريكا در قفقاز پس از فروپاشي شوروي بود. پس از تجاوز روسيه در ۲۳ اوت ۲۰۰۲ به حريم هوايي گرجستان و بمباران ۴۰ دقيقه اي دره پانكيسي و منطقه تيانتي، نمايندگان گرجي ها در مجلس با ۸۱ رأي مثبت و تنها ۲ رأي منفي خواستار جدايي گرجستان از مجمع جمهوري هاي مستقل، تخليه پايگاه هاي روسيه در خاك گرجستان و افزايش بودجه وزارت دفاع اين كشور شدند گرچه شواردنادزه در ابتدا از قبول اين درخواست سرباز زد اما بعدها به ترتيب اين خواسته ها را به نوعي به جاي آورد كه اين بيش از پيش به روابط مسكو و تفليس سايه افكند.
با اين حال عوامل گوناگون از جمله حضور خويشاوندان روسي در اوستياي جنوبي، امنيت ارمنستان، حساسيت هاي ويژه قفقاز به تبع حضور قوميت هاي مختلف و شرايط ويژه استراتژيك گرجستان مانع از اين شد كه روسيه از تفليس چشم پوشي كند.
گرجستان براي حكم آمريكا نيز دالاني براي حمل و نقل نفت و گاز را داشت . همرزم گورباچف كه پنج سال تصدي وزارت خارجه شوروي را برعهده داشت پس از فروپاشي دولت شوروي و بازگشت به وطنش چندان در پيشبرد كشورش به سوي ترقي و توسعه يافتگي موفق عمل نكرد. سوداي تك تازي و عملكرد مستقل، رئيس جمهور مخلوع گرجستان را چنان دربرگرفته بود كه او از توجه به حساسيت هاي كشورش به ويژه نفوذ بيگانگان بر اقليت هاي اين كشور بازماند. مشكلات سال ها بر روي هم انباشته شد. از يك سو سياست هاي نامناسب در داخل و از ديگر سو فشارهاي خارجي مانع رهايي گرجستان از سنت هاي اتحاد جماهير شوروي شد. نويسنده كتاب «آزادي آينده را رقم مي زند» كشورش را جز اندكي از نظر نظامي آن هم با كمك هاي خارجي ترميم نبخشيد و به سوي دنياي مدرن گام برنداشت. او گرچه در دوران رياست حزب كمونيست حاكم بر قفقاز به جنگ با فساد پرداخت و حتي در اين راه گريبان رؤساي حزب نيز گرفت ليك در سال هاي رياست جمهوري اش پس از استقلال از ادامه اين راه بازماند چراكه خود در گرداب فساد مالي خانواده اش به دام افتاده بود. تمام اين شرايط دست به دست هم داد تا روسيه از يك سو و آمريكا از سوي ديگر راه نفوذ به گرجستان را بيابند. روس ها با مهره هاي اقليت هاي مخالف بازي  كرد و آمريكايي ها با بهانه دموكراسي از حزب مخالف دولت و نماينده ائتلافي ايشان ساكاشويلي حمايت كردند. البته روباه قفقاز در آخرين سال ها سعي كرد همانند حيدرعلي اف يك گام به سوي غرب و گامي به سوي شرق بردارد اما به سختي در اين راه لغزيد. شواردنادزه زماني حتي منابع ملي كشورش را براي آمريكا به حراج گذاشت و با فروش شركت اصلي برق به آمريكايي ها، روشنايي كشور را به غرب سپرد. ارديبهشت گذشته در سفر يك روزه مان به همراه دكتر خرازي وزير خارجه ايران به گرجستان، تعداد زياد گاري هاي هيزم در تفليس و صفوف مردم براي خريد آن توجه خبرنگاران را جلب كرد و وقتي در اين باره پرسيديم راهنمايي گرجي گفت كه برق و گاز چند روزي است كه قطع شده چراكه هر دوي آنها در دست روس هاست. به گفته يكي از روزنامه نگاران گرجي، شواردنادزه پس از سال ها تصميم گرفته بود گذشته را جبران كرده ، دل كرملين را به دست آورد و در اين راه از واگذاري هر امتيازي به روس ها دريغ نكرده است. روسيه هم فرصت را غنيمت شمرده و در مقابل هر خطاي شواردنادزه، انگشت بر كليد قطع برق فشرده و شير گاز را بسته است. اما به نظر مي رسد هيچ يك از اينها به داد مرد پير گرجي نرسيد.
اكنون جدال آشكار روسيه، آمريكا بر سر گرجستان آن هم پيش از استقرار يافتن مجدد اين كشور و تلاش ايشان براي به قدرت رساندن همپايان خود در تفليس نشان دهنده آن است كه دموكراسي، حركت مردمي و تقلب در انتخابات موجب سقوط شواردنادزه نشد، بلكه او رفت چرا كه ديگر به خوبي حافظ منافع هيچيك از دو رقيب عمده در قفقاز نبود. البته شواردنادزه خود پس از كناره گيري از قدرت با تأكيد بر اين كه مورد اهانت غرب قرار گرفته آمريكا را اصلي ترين كارگردان سناريوي سقوط و انقلاب مخملي خواند و مراتب اعتراض اش را به گوش ريچارد مايلز سفير واشنگتن در تفليس رساند. اسوانت كورنل معاون رئيس انستيتوي قفقاز و آسياي ميانه دانشگاه جان هاپكينز آمريكا با بيان اين كه كاخ سفيد در حال برنامه ريزي براي بركناري آرام شواردنادزه بود، به حضور فرستادگان و محققان آمريكايي با هزينه هاي گزاف در گرجستان در جهت بررسي خواست مردم و نقاط ضعف قابل نفوذ جامعه، مدتها پيش از انتخابات اخير اين كشور اشاره مي كند.
دكتر زينوباران،ازافراد مشخص نومحافظه كارو مدير اجرايي برنامه هاي انرژي و امنيت بين المللي نيكسون نيز در مقاله خود با اشاره بر اين كه واشنگتن از ۶ ماه قبل مشغول بررسي نحوه تشكيل پارلمان موقت بعد از شواردنادزه بوده مي نويسد: «بيش از ۴/۲ ميليون دلار براي اين انتخابات از سوي كاخ سفيد هزينه شد چرا كه براي اجراي سناريوهاي مورد نظر بايد همه چيز به ويژه جو جامعه بررسي مي شد.» جالب اين كه ميخائيل ساكاشويلي رهبر اصلي مخالفان دولت گرجستان نيز روابط صميمانه اي با كاخ سفيد داشته است. او كه فارغ التحصيل دانشگاه كلمبياست زماني به دعوت شواردنادزه از آمريكا به گرجستان آمد و هم اكنون نيز مهمترين انتخابات آمريكا براي دولت جديد تفليس به شمار مي آيد. نكته جالب ديگر كه در ميان بيانات شواردنادزه پس از سقوط به چشم مي خورد مطرح شدن نام شخصي به نام سوروس است. جرج سوروس آمريكايي يهودي الاصلي بود كه براي تأسيس انستيتوي جامعه آزاد توسط شواردنادزه به گرجستان دعوت شد. روابط دوستانه سوروس و شواردنادزه كه از اوايل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود پس از استعفاي ساكا شويلي از وزارت دادگستري در سال ۲۰۰۱ رو به سردي گراييد. دكتر برندا شيفر رئيس مركز مطالعات خزر دانشگاه هاروارد با بيان اين كه سوروس جايزه جامعه آزاد انستيتو را به ساكاشويلي داده بود مي گويد: «سوروس از طريق انستيتو جامعه آزاد عملياتي را براي بركنار كردن شواردنادزه آغاز كرده بود و در اين راه حتي از روش مخالفان صرب براي بركناري ميلوسويچ الگو برداري كرده است.» ميلياردر آمريكايي گويا حدود ۵۰۰ هزار دلار نيز در شبكه روستاوي -۲ كه نقش برجسته اي در انقلاب مخملي گرجستان داشت سرمايه گذاري كرده بود.
در اين ميان روسيه نيز به نوعي ديگر پروژه اي را براي بركناري شواردنادزه آغاز كرده بود. هر قدر هم كه ايوانف تنها آمريكا را نويسنده سناريوي كودتاي سفيد تفليس بخواند اما مسكو در دوران اغتشاش تفليس به ظاهر همسو و همگام با واشنگتن حركت كرد و سفر وزير خارجه روسيه به تفليس و رايزني با شواردنادزه نيز با هماهنگي كالين پاول همتاي آمريكايي اش صورت گرفت. روس ها در دقيقه ۹۰ وارد بازي شده و نبض بحران ها را در دست گرفتند. ايگور ايوانف كه ۶ سال آغازين زندگي اش را در گرجستان گذرانده و گويا علاقه وافري به غذاي گرجي دارد شوارد نادزه را براي كناره گيري آرام از قدرت متقاعد ساخت همان طور كه زماني همتايش ميلوسويچ را راضي كرده بود. با اين كار روسيه بر موج بحران سوار شد و پس از سقوط دولت سابق گرجستان، روسها رقابت آشكارتري را براي به قدرت رساندن منتخبان خود به ويژه رهبران اقليت ها با آمريكا آغاز كرد. سفر ادوارد كوكويتي رهبر
002108.jpg

خودخوانده منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و ولاديسلاو آردزينبا رهبر جدايي طلبان آبخازيا و اسلان اباشيدزه رهبر جدايي طلبان آجاريا به مسكو، خود مؤيد اين موضوع است. به رغم تلاش آمريكا براي معرفي ساكاشويلي به عنوان قهرمان رهايي بخش گرجستان به نظر تمايل اقليت هاي مخالف به اسلان آباشيدزه بيشتر شده است. رقص قفقازي روس ها با آهنگ بحران هاي گرجستان موزونتر از آمريكا بود چراكه روس ها شناخت بهتري از روحيه مردم اين منطقه داشته و در حال حاضر از هفت ايالت گرجستان سه ايالت را تحت نفوذ خود دارند.گرجستان اكنون با شرايط آشفته اي مواجه است. برخي تحليل گران بر اين باورند كه آجاريا به زودي از اين كشور جدا خواهد شد. از طرفي اين احتمال اين وجود دارد كه در صورت تشكيل دولت ائتلافي، احزاب متعلق به اقليت ها در مورد مسائل قومي با ملي گرايي و نژاد پرستي شديدتري برخورد كنند كه اين نه تنها تفليس را به سوي آشوب بيشتر سوق خواهد داد بلكه كل قفقاز و آسياي ميانه را به جهت موقعيت ويژه استراتژيكي كه گرجستان در منطقه  دارد با بحران مواجه سازد.
از ديگر سو رقابت و كشمكش هاي روسها و آمريكايي ها و تلاش واشنگتن براي حذف مسكو و اخراج نيروهاي روسيه از گرجستان لايه ديگري به بحران چند لايه قفقاز مي افزايد و بازيگران اين منطقه ناچارند همچنان در ميانه چند شكاف منافع(رقابت جمهوريها، پيوند هر يك از آنها با روسيه و رقابت مسكو- واشنگتن) دست و پا بزنند.

سايه روشن سياست
تونل ضد هسته اي در بيت المقدس در حال ساخت است
شبكه تلويزيوني رژيم صهيونيستي اعلام كرد: اسرائيل در حال حاضرمشغول ساختن يك تونل ضد هسته اي سري در بيت المقدس است كه اين تونل سري در وضعيتهاي اضطراري به كار گرفته خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه النهار- چاپ لبنان- شبكه تلويزيوني اسرائيل (رژيم صهيونيستي) بيان داشت: اين تونل سري در وضعيتهاي اضطراري چون حملات هسته اي، ميكروبي، جنگهاي گسترده يا زمين لرزه توسط اعضاي دولت رژيم صهيونيستي استفاده مي شود.اين تلويزيون، تصاويري از اين تونل سري را كه مدتها است رژيم صهيونيستي در حال ساخت آن است پخش كرد.
سرقت ۳۸ موشك اتمي
۳۸ فروند موشك مجهز به كلاهك اتمي در جمهوري خودخوانده پردنسترويه مولداوي به سرقت رفت.بنابر گزارش بازتاب به نقل از سايت لنتارو اين جمهوري خودخوانده، به تازگي به مركز بين  المللي قاچاق اسلحه و تجهيزات نظامي تبديل شده است و سازمان هاي تروريستي توجه خاصي به آن دارند.اين گزارش مي افزايد: محل استقرار اين سلاح ها تحت كنترل نيروهاي روس، مستقر در جمهوري پردنسترويه است و بيم آن مي رود كه اين موشك ها، به دست سازمان هاي تروريستي بيفتد.
محاكمه غيابي بوش
جلسه محاكمه غيابي «جرج بوش» به اتهام جنايات جنگي در افغانستان، در «توكيو» برگزار مي شود. به نوشته روزنامه «ژاپن تايمز»، در كيفرخواست دادگاه ژاپني قرار است با انتقاد از عمليات نظامي آمريكا در افغانستان، «جرج بوش» را به تجاوز، حمله به غيرنظاميان و تأسيسات غيرنظامي و شكنجه و اعدام زندانيان متهم كند.جلسات اين دادگاه توسط يكي از حقوقدانان و گروهي ديگر از مدافعان حقوق غيرنظاميان سازماندهي شده است. در اين جلسات، مادر يكي از شهروندان افغان كه در حمله هوايي نيروهاي آمريكا كشته شده و يك پاكستاني كه در پايگاه گوانتانامو در كوبا نگهداري مي شد، به عنوان شاهد حاضر خواهند شد و تعدادي از دانشمندان گزارش هاي موجود در خصوص تأثيرات گلوله هاي حاوي اورانيوم بر انسان را ارائه خواهند داد. حكم نهائي توسط پنج تن از كارشناسان حقوقي از ژاپن، آمريكا، انگليس و هند صادر خواهد شد.
داوطلبان عمليات انتحاري در آلمان
به گزارش مطبوعات آلمان، سازمان هاي امنيتي اين كشور نگران افزايش گروه هاي اسلام گرايي هستند كه در آلمان تشكيل مي شوند و هدفشان جنگي مقدس به خاطر برقراري اسلام است. به گزارش راديو آلمان روزنامه آلماني بيلدام زونتاك در شماره روزيكشنبه خود نوشته است، شمار اسلام گراياني كه در آلمان حاضرند به خاطر نظراتشان به خشونت متوسل شوند، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر است. در اين روزنامه همچنين آمده است كه در نوامبر سال گذشته در جريان جنگ هاي چچن يك اسلام گراي ۲۵ ساله آلماني به قتل رسيده است.

گزارش
دختر به جاي پدر
«دريگا نظربايف» دختر بزرگ نورسلطان نظربايف رييس جمهور قزاقستان ديگر به صراحت قصد خود را براي وارد شدن به سياست نشان داده است. او اخيراً اعلام كرده است كه مي خواهد حزبش به نام «جنبش آثار» را كه براي كمك به جوانان و طبقه فقير جامعه تأسيس شده بود به يك حزب سياسي تبديل كند. نظربايف چندي پيش در يك بيانيه ضمن اعلام تشكيل اين حزب سياسي گفت: «عصر اصلاحات بزرگ به سر آمده و اكنون زمان اقدامات كوچك تر، واقعي تر با نتايج ملموس تر رسيده است. اين موضوع دليل واقعي تشكيل حزب جديد است.تصميم به تبديل كردن اين جنبش به يك حزب سياسي در پي يك ماه تبليغات سراسري صورت گرفت كه در آن دختر رييس جمهور از جوانان مي خواست به جنبش بپيوندند.
ناظران آسياي مركزي اين كار را نخستين گام در راهي مي دانند كه مي تواند به حضور نظربايف در انتخابات پارلماني سال ۲۰۰۴ و حتي رياست جمهوري منجر شود. آيگل عمرف از روزنامه نگاران قزاقستان معتقد است كه دختر رييس جمهور در حال فراهم كردن زمينه براي جانشيني پدرش است. اگر در انتخابات نتيجه خوبي به دست آورد و موفق شود ممكن است كرسي رياست سنا را به دست آورد كه طبق قانون اساسي قزاقستان دومين فرد صحنه قدرت اين كشور است و در صورت استعفاي زودرس رييس جمهور جانشين او خواهد شد. تحليلگران مي گويند تحولات سياسي در آسياي مركزي ويژگي ها و فراز و فرودهاي خود را دارد. رهبر حزب مخالف «عظمت» در قزاقستان با اين نظر موافق است و مي گويد: تشكيل حزب سياسي فراهم كردن زمينه براي انتخاباتي است كه در آن دختر جانشين پدر مي شود و اين پوششي براي يك كار نه چندان دموكراتيك است. اين وضعيت را مي توان با شرايط كنوني در آذربايجان مقايسه كرد، جايي كه الهام علي اف پسر حيدر علي اف ابتدا به نخست وزيري انتخاب شد و سپس جانشين پدر بيمارش شد. رييس جمهور ۶۳ ساله قزاقستان بيماري خاصي ندارد، اما همچنان اين احتمال وجود دارد كه او قادر نيست به عنوان رييس جمهور به كار خود ادامه دهد. دوره رياست جمهوري او در سال ۲۰۰۶ پايان مي يابد. تحقيقات در آمريكا درباره پرداخت هايي كه توسط شركت هاي نفتي غربي به مقامات بلندپايه قزاقستان صورت گرفته، اين رژيم را خشمگين كرده است.اين رسوايي و فساد مالي كه قزاق گيت  لقب گرفته با شدت دنبال شده و در كانون توجهات قرار دارد، نظربايف نيز از نزديك اين موضوع را دنبال مي كند. به نظر مي رسد كه اين جنجال به زودي فروكش كند. برايان ويليامز مدير شركت نفتي اگزان موبيل اخيراً به دليل فرار از ماليات دستگير شده و اين موضوع چالش جديدي پيش روي مقامات قزاقستان قرار داده است. گفته مي شود ويليامز به هيأت تحقيق اطلاعات مفصل و جزيي درباره مقامات قزاقي داده است كه در جريان مذاكرات نفتي با اين كشور با آنها سرو كار داشته است.چهره هاي اشاره شده در اين فهرست تا رده هاي بسيار بالاي حكومتي پيش رفته اند.
اين شرايط مي تواند راه را براي دختر رييس جمهور در وارد شدن به صحنه قدرت و جانشيني پدرش آن هم پيش از موعد هموار كند. رهبران حزب مخالف «عظمت» نگران آن هستند كه نظربايف چگونه از حزب جديد خود استفاده مي كند. «آثار» روابط دولتي و حكومتي بسياري دارد و خبرگزاري «خبر» را نيز به عنوان ابزاري رسانه اي و همچنين يك منبع مالي نيرومند در اختيار دارد.
منبع: ايپر
ترجمه نيلوفرقديري

سياست
ادبيات
انديشه
جهان
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |