پنج شنبه ۲۰آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۰- Dec,11, 2003
دوازدهمين دوره جام ملت هاي اروپا
برخورد قدرت ها
002140.jpg
002132.jpg

گروه ورزش: بار ديگر قلب فوتبال اروپا به تپش درآمد و گرماي رقابت بر سر مرگ و زندگي، قاره سبز را دربرگرفت. چندي پيش مديران فوتبال در اروپا و ستارگان ديروز و نخبگان امروز اين ورزش در پرتغال گردهم آمدند تا نظاره گر قرعه كشي مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا- معتبرترين گردهمايي ملي در اين ورزش پس از جام جهاني- باشند. شانزده تيم حاضر در اين برهه در چهار گروه جاي گرفتند تا چهره حريفان خود در نخستين گام را شناسايي كنند.
گروه A : پرتغال، يونان، اسپانيا، روسيه
تيمي كه از بازيكناني نظير لوييس فيگو، روي كاستا، فرناندو كوتو و چند چهره برجسته ديگر استفاده مي كند هميشه حرف هاي زيادي در چنين رقابت هايي دارد. وقتي ما اين گروه از بازيكنان را در كنار مجموعه اي از جوانان كه با تيم زير بيست و يك ساله هايي كه در عرصه هاي اروپايي خوش درخشيده اند، در بياميزيم، تيمي بسيار توانمند را خواهيم داشت. حالا اگر مربي قهرمان جام جهاني را در رأس آنها قرار دهيم به كسب افتخار ايمان خواهيم آورد. لحظات به يادماندني به انتظار هواداران فوتبال در پرتغال نشسته است. اوزه بيو، ستاره بزرگ روزهاي دور پرتغال كه در جام جهاني ۱۹۶۶ با زدن ۹ گل، كشورش را تا مرحله نيمه نهايي پيش  برد، چنان با شور و حرارت سخن مي راند كه با تكيه بر آراي او، بايد پرتغال را بخت اول قهرماني بازي ها دانست.
002128.jpg

اگرچه پرتغال ميزباني مسابقات يورو ۲۰۰۴ را بر عهده دارد و اين بر اقبال تيم براي رسيدن به مدال زرين ديدارها مي افزايد اما لوئيز فيليپه اسكولاري، مربي تيم كمي واقع بينانه تر به نتيجه قرعه كشي نگاه مي كند. شما نمي توانيد حريفانتان را برگزينيد، نمي توانيم هم ادعا كنيم كه در گروهي بدتر از سايرين جاي  گرفته ايم. به هر روي پرتغال در ميان شانزده تيم بزرگ قرار دارد و هدف اصلي مان صعود تا بالاترين حد ممكن است.
* پس از پرتغال، اسپانيا دومين مدعي صعود از گروه اول به شمار مي رود. اين تيم همه گاه در تورنمنت هايي از اين دست بسيار پرفروغ ظاهر شده است. با وجود ستارگاني نظير رائول، مي توان به كاميابي اين تيم دل  بست. ايناكي سائس، مربي مردان اسپانيايي گفت: خيال مي كنم ميان چهار گروه، اين يكي توازن بيشتري از بقيه داشته باشد. گمان كنم نبردي جهنمي براي صعود از اين مرحله داشته باشيم. هر چهار تيم گروه ما از بخت خوبي براي صعود برخوردار هستند.
* لقب مخوف ترين تيم گروه A به يونان باز مي گردد، تيمي كه با شكست اسپانيا در خاك اين كشور، مردان سائس را به بازي هاي پلي آف فرستاد و در ديداري دوستانه نيز موفق به گرفتن نتيجه تساوي يك بر يك مقابل پرتغال شد. اتورهاگل، مربي هوشيار يوناني ها پس از آگاهي از نام حريفانش گفت: همه به ما به  عنوان حذف  شده نگاه مي كنند و اين ناراحت كننده است. در مقابل مي دانيم كه تيم هاي كوچك هم بخت صعود دارند. از اين كه در اولين ديدار با ميزبان بازي مي كنيم، به خودمان مي باليم. فقط مي دانم كه در اين گروه، جدا از نام ها، بازي هاي خوبي برگزار خواهد شد.
* روسيه هم كه از اندك ترين بخت براي صعود برخوردار است تا به حال در دوران مربيگري گئورگي يارتسف، مردي كه چهره تيم را دگرگون كرده، شكست نخورده است. مردان سيبريايي مي توانند نبردي پاياپاي را با سايرين برگزار كنند. يارتسف گفت: ما با سه تيم بزرگ كه همگي به وسيله مردان بزرگي راهبري مي شوند، همگروه شده ايم. با اين وجود فكر مي كنم روسيه از بخت خوبي براي صعود برخوردار باشد. تمام تلاشمان را به كار خواهيم بست.
گروه B: فرانسه، انگليس، سوئيس، كرواسي
سون گوران اريكسون پيش از قرعه كشي بازي ها عنوان كرده بود دوست ندارد با فرانسه و هلند همگروه شود، اما اكنون نخستين ديدار انگليس در جام ملت هاي اروپا برابر فرانسه است. هر دو تيم تا به حال به سبب مصدوميت بازيكنان كليدي خود لطمات جبران ناپذيري خورده اند اما اگر انگليس و فرانسه با تمام توان روياروي هم بايستند، جدالي جذاب رقم خواهد خورد كه پيروز آن فاتح گروه B خواهد بود.
002136.jpg

* ژاك سانتيني، مربي فرانسه، در قبال آنچه در پيش روي دارند عنوان كرد: بازي با انگليس به  خاطر حضور اين همه بازيكن ما در ليگ برتر، براي ما به  مثابه يك داربي مي ماند. رويارويي با كرواسي هم ما را به ياد جام جهاني ۹۸ و آن پيروزي بزرگ در نيمه نهايي برابر آنها مي اندازد. سانتيني ادامه داد: در آغاز فصل در ديداري دوستانه برابر سوئيس به ميدان رفتيم، بنابراين به خوبي با سياق آنها آشنا هستم. سانتيني در خاتمه افزود: گروه دشواري است اما حداقل از اين كه در كنار هلند نايستاديم خوشحالم. اميدوارم به مرحله يك چهارم نهايي راه  پيدا كنيم.
* سون گوران اريكسون هم با آرامش هميشگي خود حرف مي زند: «يك بازي بسيار بزرگ برابر يكي از مدعيان قهرماني تورنمنت پيش  روي داريم كه خيلي دشوار است. يافتن ضعف در ساختار اين تيم سخت است، آنها واقعاً تيم خوبي دارند. علاوه بر اين، درمقابل تيري آنري و زين الدين زيدان بايد عالي دفاع كنيد. اريكسون ادامه داد: خيلي وقت ها بازي هاي گروهي در اروپا سخت تر از جام جهاني است، بنابراين مي دانيم كه كار ساده اي در پيش نداريم. اگرچه به تازگي كرواسي را در ديداري دوستانه سه بر يك شكست داديم اما آنها در همان بازي هم نشان دادند كه چه تيم يكدستي دارند. تيم هاي شرق اروپا معمولاً از لحاظ تكنيكي، قدرت بدني و توان حفظ توپ در سطح بالايي هستند. ممكن است كرواسي در پرتغال فوق  تصور ظاهر شود. سوئيس هم تيم خوبي دارد. فوتبال در اين كشور به سرعت پيشرفت كرده، آنها در مرحله گروهي بالاتر از روسيه و ايرلند، به مقام اول گروه شان رسيدند بنابراين بايد مراقب اين تيم بود.
ديويد بكام، كاپيتان انگليس نيز كه بايد به زودي با زيدان، هم تيمي خود در رئال مادريد مواجه شود گفت: مهم نيست كه چه كسي برابر ما مي ايستد. ما از هيچ تيمي نمي ترسيم.
سول كمپل، مدافع باصلابت انگليس نيز افزود: خيلي خوب است كه در اين وهله با هم بازي مي كنيم. مي توانيم اين جدال را پشت سر بگذاريم و ديگر با آنها تا ديدار نهايي روبه رو نشويم. همه ما چنين احساسي داريم. دست كم اين شرايط از مواجه شدن با آنان در يك چهارم نهايي يا نيمه نهايي و شوكه شدن در آن هنگام بهتر است.
002130.jpg

به هر روي اگرچه انگليس و فرانسه از بخت فراواني براي صعود برخوردارند اما هيچ تيمي بدون اميد پاي به پرتغال نمي گذارد. مايكل پونت، دستيار كوبي كاهن، مربي سوئيس گفت: مسلماً ما در ميان نام هاي پرآوازه اروپا به شمار نمي آييم، اما در مسابقات بزرگ تمام تلاشمان را به كار مي بنديم. يكي از قابليت هاي ما شور جنگندگي است كه در بازيكنان موج مي زند، دست كم مي توانيم در رده دوم گروه بايستيم.
اوتو باريچ، مربي كرواسي هم تصريح كرد: در گروه سختي قرار داريم. حداقل انگليس و فرانسه كه در بين بهترين هاي اروپا هستند، از ما قدرتمندتر هستند. سوئيس از تواني مشابه ما برخوردار است. تلاش مي كنيم بتوانيم دست كم يكي از حريفانمان را شكست دهيم.
گروه C: سوئد، بلغارستان، دانمارك ايتاليا
روي كاغذ، گروه C ساده ترين مجموعه در بين گروه هاي چهارگانه است. به رغم تمامي مصايب دور مقدماتي، ايتاليا از بيشترين اقبال براي صدرنشيني در اين مجموعه برخوردار است. با وجود تمامي فراز و نشيب ها هيچ گاه نمي توان توان والاي لاجوردي پوشان را ناديده انگاشت. جوواني تراپاتوني، مربي اي كه با منتقدان بسياري در سراسر ايتاليا روبه رو است، پس از قرعه كشي گفت: براي ما خيلي مهم بود كه با فرانسه و پرتغال روبه رو نشويم. تراپ سپس راجع به گروه C افزود: توان تيم ها در اروپا به يك سطح رسيده و در مجموعه ما هم تيم ها قدرت مشابهي دارند. معتقدم تمامي تيم ها بخت صعود از اين گروه را دارند.
پس از ايتاليا، از سوئد و دانمارك به عنوان ديگر مدعيان راهيابي به  دور دوم ياد مي شود. دانمارك با مهاجم برجسته اش، يان دال توماسون در اولدترافورد انگليس را شكست داد تا آمادگي والايش را به  رخ رقيبان بكشد. مورتن اولن، مربي وايكينگ ها گفت: «هر چهار تيم اين دسته به عنوان تيم هاي اول گروه هاي مقدماتي صعود كرده اند و فكر مي كنم شكست دادن يكايكشان خيلي دشوار باشد.»
بيش از دانمارك، سوئد بخت كاميابي دارد. با وجود زوج تامي سودربرگ و لارس لاگربك به عنوان تيم رهبري، سوئد حتي مي تواند دانمارك و ايتاليا را هم به زانو درآورد. لاگربك گفت: «با مورتن و جوواني موافقم، در گروهي قرار داريم كه تيم هايش بسان هم هستند و هريك در موقعيت صعود قرار دارند. البته از اين كه ناچاريم با دانمارك، همسايه اي كه چه در داخل و چه در خارج از زمين با آنها رابطه خوبي داريم، مبارزه كنيم، متأسفم.
اما اين قرعه است كه فرجام كار را مشخص مي كند. به هر جهت براي راهيابي به وراي اين دور، به سپري كردن سه روز موفق نياز داريم.»
002138.jpg

پلامن ماركوف، مربي بلغارستان كه به آن چندان جدي نگريسته نمي شود بر خلاف سايرين از سخن گفتن به كنايه هم طفره مي رود: «براي كشور من حضور در اين مقطع هم بسيار مهم است. قطعاً در قياس با سايرين، چندان با اهميت شمرده نمي شويم اما خوب، مي خواهيم نشان دهيم كه قابليت كسب چند نتيجه خوب را داريم.»
گروه D: چك، لتوني، آلمان، هلند
گروه مرگ. آلمان و هلند، دشمنان قديمي يك بار ديگر در كنار هم قرار گرفتند تا جنجالي ترين بازي دور مقدماتي در گروه D شكل بگيرد. ديك ادودكات كه به  مانند ساير مربيان تيم هاي اين دسته، دژم به  نظر مي رسيد ،گفت: قرعه بسيار سختي است. ما همديگر را به خوبي مي شناسيم. همواره رقابت بزرگي ميان هلند و آلمان بوده و بر ما است نشان دهيم توان شكست دادن آنها را داريم، همانگونه كه بايد چك را از پيش روي برداريم. لتوني هم ممكن است در نگاه اول تيم ضعيفي به شمار آيد ولي اگر آنها توانسته اند تركيه را در مرحله پلي آف كنار بزنند پس بايد تيم خوبي باشند.
ادودكات درباره رقابت با آلمان، قهرمان سه دوره بازي ها مي افزايد: «هلند و آلمان دو كشور بزرگ هستند و هميشه در تورنمنت هاي بزرگ نشان داده اند از چه كيفيت والايي برخوردارند. بازي بين آنها هيجان زيادي خلق خواهد كرد.»
رودي فولر، برخلاف ادودكات، به ذكر خاطره مسابقه با هلند در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ بسنده مي كند: «خودم در دو بازي از جدال هاي اين دو كشور شركت كرده ام و مي دانم چه هيجاني بر آنها حاكم است. هلند در دور پيش دوم شد اما تنها به اين دليل بود كه در كنار تيمي مثل چك قرار داشت. اين يكي از قوي ترين گروه هاي بازي ها است.»
بي ترديد چك- با تواني كه افزون تر از هلند و آلمان به  نظر مي رسد- نيز داعيه تكيه بر تارك اين مجموعه را دارد. اگرچه در ديدار نهايي جام ملت هاي سال ۱۹۹۶، چك با نتيجه دو بر يك مغلوب آلمان شد، اما تيم كنوني با وجود تك خالي نظير پاول ندود حتي ادعاي رسيدن به مقام قهرماني را هم در سر مي پروراند. برتري بر هلند با نتيجه سه بر يك در دور مقدماتي، به خوبي بيانگر اين امر است. كارل براكنر، مربي چك در اين باره تأكيد كرد: «قطعاً چيزهاي زيادي پيرامون هلند و آلمان مي دانيم و اين لتوني است كه بايد راجع به آن اطلاعات كسب كنيم. آنها ممكن است شگفتي ساز جام لقب بگيرند. به هر جهت هر تيمي كه بهتر بازي كند بخت پيروزي خواهد داشت.»
اگرچه لتوني در ميان سه تيم پيشين اصلاً به چشم نمي آيد اما مردان الكساندرس استاركوفس در بازي پلي آف، تركيه، تيم سوم جهان را حذف كردند. او درباره رقيبان خود خاطرنشان مي كند: هر سه تيم قهرمان اروپا شده اند و اين نشان دهنده قدرت آنها است. بازي برابر چنين تيم هاي خوبي يك افتخار است.

جانشين بكام
002134.jpg
ليلا مصلح صدري- نيوكاسل يكي از قديمي ترين تيم هاي ليگ برتر فصل پيش موفق شد بين چهار تيم بالاي جدول قرار گيرد اما در مرحله مقدماتي جام باشگاه هاي اروپا حذف شد تا نتواند در اين آزمون بزرگ شركت كند.اين تيم اكنون با گذشت بيش از نيمي از بازي هاي نيم فصل در مكان ششم قرار دارد. درباره نزول اين تيم در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ نظرهاي مختلفي وجود دارد. كايرون داير هافبك ۲۵ ساله نيوكاسل يكي از اركان اصلي است.
داير فوتبال حرفه اي را از سال ۱۹۹۶ از تيم ايپسويچ آغاز كرد او سه سال در اين تيم بازي كرد كه حاصل آن ۱۱۳ بازي و ۱۲ گل بود. او از سال ۱۹۹۹ به نيوكاسل رفت و تاكنون نيز ۱۵۳ بازي و ۱۹ گل به ثمر رسانده كه آمار بسيار خوبي است.داير به دنبال درخشش از سال ۹۷ نيز به تيم زير ۲۱ سال دعوت شد و به تدريج به تيم اصلي راه يافت. او درحال حاضر ۱۹ بازي براي تيم ملي انگليس انجام داده است.
رابسون او را يكي از پديده هاي آينده تيم ملي و جانشين به حق بكام مي داند. البته او متواضعانه اين موضوع را كتمان مي كند و فاصله اش را با بكام بسيار زياد مي داند.اكنون داير فقط به موفقيت نيوكاسل فكر مي كند نه چيز ديگري. تازه ترين مصاحبه او را با نشريه مچ در زير مي خوانيد:
بازگشت نيوكاسل
بعد از يك شروع آرام در اين فصل، نيوكاسل در جدول ليگ برتر درحال صعود است. هافبك اين تيم «كايرون داير» اعلام داشت كه همه از حضور دوباره در ورزشگاه «سنت جيمز پارك» خوشحالند.
* چرا تيم نيوكاسل فصل جديد را چنين بد شروع كرد؟
- نمي دانم چرا! ولي فصل گذشته هم چنين بود. در شروع اين فصل و فصل گذشته نتوانستيم از حضور «كرگ بلامي» كه مهره كليدي تيم است، استفاده كنيم و اين موضوع درمورد «آلن شيرر» هم صدق مي كند. ما از بازي اين دو محروم بوديم.
* اوضاع روحي تيم را زماني كه شما در تركيب قرارگرفتي، چگونه برآورد مي كني؟
- بسيار عاليست، من نمي توانم باور كنم كه همه بعد از ۳ يا ۴ بازي به اين نتيجه رسيده باشند كه ما بد عمل كرديم. مطبوعات يك روز كامل با ما در زمين بودند، البته نمي دانم چه نوشتند چون خيلي با مطبوعات سروكار ندارم.
همين را مي توانم بگويم كه تا كريسمس امسال ما جزو شش تيم برتر جدول خواهيم بود و براي رسيدن به مكان قبلي خود در ليگ قهرماني خواهيم جنگيد.
* آيا براي رسيدن به عنوان قهرماني در اين دوره تغييراتي در تيم بوجود آمده است؟
_ خوب ما بدليل شروع بدي كه داشتيم در حقيقت فاصله زيادي با تيم پيشتاز داشتيم و خيلي سخت است كه اين فاصله را پر كنيم و ليگ را ببريم. با اين وقت كم بايد نهايت سعي خود را بكنيم و به دليل جام حذفي كه در پيش است بهتر است عجله كنيم.
* به نظر شما اين دلايل و تصيمات براي تماشاگران و دوستداران تيم نيوكاسل كافي است؟
- حرفهايم را باور كنيد. تماشاچيان فقط به دنبال جام هستند و آنها براي مدت طولاني گرسنه مدال مانده اند و از ما توقع دارند كه براي مدال مبارزه كنيم. ممكن است كه نتوانيم نتيجه پارسال را كسب كنيم. اما درواقع براي جام خواهيم جنگيد و مسابقه ها بسيار ديدني خواهد بود و اين تماشاچيان ما را راضي خواهد كرد.
* آيا نيوكاسل خيلي از تيم هايي چون آرسنال و منچستريونايتد عقب است؟
- واقعا نمي دانم، خيلي تجزيه و تحليل آن سخت است. تيم هاي يادشده از تجربه هاي بسياري برخوردارند و تجربه مهترين عامل در موفقيت است.
* شما درحال حاضر يكي از باتجربه ترين ستارگان تيم نيوكاسل هستيد، اين طور نيست؟
- بله، من يكي از باتجربه ترين بازيكنانم چراكه بسياري از بازيكنان تيم را فوتباليست هاي بسيار جوان تشكيل مي دهند. شايد يكي از دلايل شروع بد ما در اين دو فصل همين موضوع باشد و من تمام سرزنش ها را متوجه خودم و ديگر بازيكنان باتجربه مي دانم. بازيكنان جوان هميشه توسط باتجربه ترها حمايت مي شوند و اين ما هستيم كه بايد بيشتر كار كنيم. بعضي از اشخاص اجازه مي دهند كه بحران ها در جهات مختلف بر آنها تأثيرگذار باشند، اما من از قواي ذهني بالائي برخوردارم و نمي گذارم مطالبي را كه مطبوعات مي نويسند و مي خوانم درباره ام اثرگذار باشد.
* كارشناسان فوتبال درمورد گلهاي بسياري كه به هدر مي دهي، تو را مورد انتقاد قرار داده اند؟
- خوب به حق است و اين خود نظر ارزشمندي است. اغلب مي شنوم كه مي گويند كه من و كرگ بلامي به اندازه كافي گل نزده ايم، بيش تر از آن كه گل زدن به مهارت بستگي داشته باشد به شانس بستگي دارد و مهمترين عوامل در بالابردن شانس گل زدن توانايي در دويدن، پاسكاري و ضربات نهائي است. من بايد بيشتر روي اين مورد (گل زدن) كار كنم اما «آلن شيرر» به پيشرفت من خيلي كمك مي كند.
* با جابه جائي هاي دائمي چگونه كنار مي آيي؟
- تأثير آن چناني بر من ندارد. من به جابه جائي هاي بسيار از زمان باشگاه «ايپسويچ» عادت كردم. اما در بازي هاي پيش از فصل مرحله حساسي به وجود آمده بود كه خودم هم نمي دانم چگونه با آن كنار آمدم. من به منچستريونايتد و چلسي ملحق شده بودم و واقعا نمي دانستم چه اتفاقي درحال وقوع است. ما در مالزي بوديم و رئيس باشگاه براي يك جلسه مهم به آمريكا پرواز كرد و همه چيز در شگفتي شروع شد. اما درحال حاضر ديگر جابه جائي ها به حداقل رسيده است.
* آيا به اندازه كافي از بازي در ورزشگاه «سنت جيمز پارك» راضي و خشنود هستي؟
- مسلما. من به اينكه در آينده بكام ديگري باشم و يا در باشگاه «رئال مادريد» براي مرحله اي از زندگي حرفه ام بازي كنم، اهميتي نمي دهم. اما، بدون شوخي تيم نيوكاسل تيمي است كه بايد در آن باشم. از يك طرف در تيم خوبي بازي مي كنم و از طرف ديگر يك گروه از فوتباليست هاي خوب و جوان را در كنار خود داريم. ما مانند يك سري برادر در كنار هم هستيم. باشگاه هاي بسيار بزرگتر و بهتر از نيوكاسل را نمي شناسم.
* سال ۲۰۰۵، هنگامي كه «شيرر» بازنشسته شود، آيا به جاي او كاپيتان خواهي شد؟
- خيلي به اين موضوع فكر نكرده ام. ولي خوب «كاپيتان» تيم بزرگي چون نيوكاسل شدن افتخار كمي نيست. اما فكر نمي كنم كه پيرمرد تيم ما تا ۲ سال آينده كه «آلن شيرر» تسليم زمان شود و لباس بازيكني را از تنش درآورد، مسئوليتي را در تيم داشته باشد.
و مدير جديد از راه رسيده ممكن است كاپيتان خودش را بياورد و يا كسي مثل «شي گيون» به اين پست برسد، بايد صبر كنيم و ببينيم كه چه اتفاقي مي افتد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |